
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 215/18 

 
KLAGER:                               

 
Aleris Helse AS 

PUBLIKASJON: Bergens Tidende 
PUBLISERINGSDATO: 28.-29.08.2018 
STOFFOMRÅDE: Helse 
SJANGER: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Premiss, saklighet og omtanke, tittelbruk, samtidig imøtegåelse 
REGISTRERT: 20.09.2018 
BEHANDLET I PFU: 27.11.2018 
BEHANDLINGSTID: 67 dager 
KLAGEGRUPPE: Selskap 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
 
SAMMENDRAG:  
 
Bergens Tidende (BT) hadde onsdag 29. august 2018 et hovedoppslag på sin førsteside med 
tittelen «Staten har kjøpt private øyebehandlinger som er seks ganger dyrere enn på 

offentlige sykehus». Oppslagsbildet var et pasient/behandlingsbilde, og i bildeteksten sto 
det: 
 

«SKATTEPENGER: - Det er bra at dette kommer frem. Det er feil å bruke våre 
skattepenger på denne måten, sier overlege Anne Kjersti Erichsen på Ullevål 
universitetssykehus.» 

 
Saken var omtalt over to sider inne i avisen, her med tittelen «Mener sykehus med trange 

budsjetter har betalt regningen for gevinsten Aleris får». I ingressen ble det opplyst:  
 

«Staten har de siste årene kjøpt privat øyebehandling hos Aleris for 200 millioner 
kroner. Offentlige sykehus sier de kunne gjort jobben for 33 millioner.» 

 
Brødteksten åpent med en meningsytring: 
  

 «- Det blir fremstilt som en slags naturlov at det private helsevesenet er mer 
effektivt enn det offentlige. I dette tilfellet er det Aleris som er gitt en mulighet til 
å høste en helt unødvendig stor gevinst. Sykehus med trange budsjetter har betalt 
regningen, sier avdelingsleder Ketil Eriksen på øyeavdelingen ved Ullevål 
universitetssykehus.» 



 
  Sak nr. 215/18 

2 

Mot slutten av brødteksten uttalte Eriksen også:  
 
«- Det er uforståelig at de som har ansvaret for å forvalte offentlige midler har 
kunnet velge en slik løsning, sier Eriksen. - Vi har flere ganger påpekt at dette er 
sløseri med offentlige midler, sier avdelingslederen.» 
 

I artikkelen ble det opplyst at øyebehandlingen det er snakk om gjelder sykdommen våt 
AMD, som innebærer at pasienter kan bli blinde uten behandling; men nye legemidler 
berger nå synet på dem som rammes. Det fremgikk videre at behandlingen, én injeksjon, 
koster 3700 kroner for Ullevål universitetssykehus, og at Aleris har fått «seks ganger så 
mye». Pasientene trenger mange behandlinger livet ut. 
 
Under mellomtittelen «Mye billigere i det offentlige» viste BT til at avisen har fått innsyn i 
dokumenter som viser behandlings-summene:   
 

«Tallene viser at det private sykehuset siden 2010 har fått 200 millioner offentlige 
kroner for å sette 8908 sprøyter mot øyesykdommen på vegne av landets største 
regionale helseforetak. 
Ifølge regnestykker fra både Ullevål universitetssykehus og Sykehuset Innlandet 
kunne denne jobben vært gjort for rundt 33 millioner kroner.» 

 
Videre gjenga BT kritikk fra en overlege ved Ullevål, som mener det er «feil å bruke våre 

skattepenger på denne måten». I denne sammenheng het det:  

«Det er Helse Sør-Øst RHF, landets største regionale helseforetak, som har kjøpt 
bistand til denne behandlingen fra det private sykehuset Aleris.» 

Under mellomtitlene «72 millioner i utbytte» og «Også avtale med Helfo» ble det opplyst: 

«Fra 2004 til 2015 tok eierne ut 72 millioner kroner i utbytte – av en samlet 
omsetning på 230 millioner kroner. Hva øyebehandlingen har generert av 
overskudd de siste to årene, fremgår ikke av regnskapene til Aleris Helse AS.  
Men hovedinntektskilden har hele tiden vært pasienter med våt AMD. 
I 2010 fikk Aleris en fireårig avtale med Helse Sør-Øst om å sette 600 injeksjoner 
mot våt AMD i året. Seinere sikret de seg en ny avtale for årene 2014–2018.»  
(…)  
«Helse Sør-Øst betalte de første fire årene 23.800 kroner for hver injeksjon, deretter 
var prisen 21.900 kroner. 
I tillegg fikk de en nasjonal avtale med Helfo som sikrer behandling av våt AMD-
pasienter det offentlige ikke klarer å behandle innen lovpålagte frister. 
I den nasjonale fristbruddavtalen var satsen enda høyere: 26.000 kroner for hver 
sprøyte som ble satt.» 

Videre ble prisen ved Aleris kritisert av lederen ved øyeavdelingen på Sykehuset Innlandet. I 
denne sammenheng het det blant annet:  

«Ovli har regnet ut hvor mye den samme behandlingen – som de utfører 
rutinemessig – koster ved hennes egen avdeling. 
Mens Aleris får 25.700 kroner for én injeksjon ved fristbrudd, gjør Ovli og hennes 
kolleger den samme jobben for 3693 kroner, ifølge hennes regnestykke. Da er både 
lønn og bruk av identiske legemidler inkludert.  
– Da vi meldte fristbrudd, ante vi ikke hva kostnaden ville være for oss. Det 



 
  Sak nr. 215/18 

3 

oppdaget vi først da regningene begynte å komme. Nå passer vi svært nøye på å 
behandle alle våt AMD-pasienter selv, sier Ovli.  
Avdelingsoverlege Anders Sandbu Strand sier at dette er en prioritering som går ut 
over andre pasienter (…) 
Ovli mener at Aleris får urimelig godt betalt for arbeidet, og at avtalen direkte 
rammer det lokale behandlingstilbudet.» 

I en sidesak med tittelen «Trengte å kjøpe kapasitet» fremgikk det at BT hadde forsøkt å få 
intervju med Helse Sør-Øst, men at ingen ville la seg intervjue. BT refererte imidlertid hva 
direktør for medisin og helsefag, Jan Frich, skrev i en epost. Han viste til 
kapasitetsproblemene ved de offentlige øyeavdelingene, og BT siterte: 

 «- Selv om behandlingen var dyr, var det viktig raskt å sørge for tilstrekkelig 
kapasitet til å behandle dem som kunne hjelpes før synet ble borte, skriver Frich.       
 Aleris var eneste tilbyder da den siste avtalen fra 2014 ble inngått.  
 - Avtalen gjenspeilet prisnivået for den aktuelle tjenesten. De siste årene har 
praksis utviklet seg, og det er kommet dokumentasjon på nytten av et alternativt 
og rimeligere legemiddel. Det er helt andre priser i avtalene som nå inngås, skriver 
Frich.» 

I ytterligere en sidesak med tittelen «Peker på Helse Sør-Øst» fikk Aleris komme til orde 
med sitt syn på saken:  

 «Aleris mener påstandene om at behandlingen kan gjøres for en sjettedel av 
prisen, ikke er riktig og viser til at det private sykehuset også må kalkulere inn en 
rekke faste og variable kostnader ved pasientbehandling og sykehusdrift.  
Det gjelder eksempelvis investeringer i medisinsk utstyr og lokaler. 
I en e-post poengterer administrerende direktør Mia Grundstrøm i Aleris at Helse 
Sør-Øst ikke har forpliktet seg til å la Aleris behandle en eneste pasient, men at 
helseforetakene har stått fritt til å stå for behandlingen selv.  
- HSØ og helseforetakene må selv svare på hvorfor de valgte å sende disse 
pasientene til oss heller enn å behandle dem selv, dersom de hadde ledig kapasitet 
og i tillegg mener de kunne behandlet dem billigere, skriver Grundstrøm.» 

Artikkelen var illustrert med flere bilder, blant annet et som viste utdrag fra en regning 
Aleris skal ha sendt Sykehuset Innlandet. Det var også en fakta-boks i artikkelen, der det 
blant annet ble opplyst om pris på ulike legemidler:  
  

«Godkjente maksimalpriser for de dyre medisinene Eylea og Lucentis er nå 
henholdsvis 9100 og 7700 kroner. Prisen for en dose Avastin er anslått til mellom 
200 og 400 kroner.»  

 
Artikkelen ble også publisert i BTs nettutgave kvelden tirsdag 28. august 2018, her med 
tittelen «Kjøpte private øyeoperasjoner som er seks ganger dyrere enn på offentlige 

sykehus».  
 

 
  



 
  Sak nr. 215/18 

4 

KLAGEN:  
 

Klager er Aleris Helse AS som mener Bergens Tidende har brutt fire punkter i Vær Varsom-
plakaten (VVP): 
 

• 3.3, om premissene 

• 4.1, om saklighet og omtanke 

• 4.4, om tittelbruk 

• 4.14, om samtidig imøtegåelse 
 
Klager opplyser å ha hatt lang dialog med BTs journalister om saken, der en rekke spørsmål 
er mottatt og besvart, i all hovedsak per epost. Klager reagerer imidlertid på det klager 
mener er BTs trenering av spørsmål om sitatsjekk. Klager skriver: «Vi fikk ikke avvist vår 
forespørsel om sitatsjekk, den ble bare ikke besvart, helt frem til rett før publisering (uke 34). 
Da fikk vi beskjed om at vi ikke fikk sitatsjekk ettersom BT prinsipielt ikke gjør det når det er 
skriftlige svar. Det opplyste de oss først måneder etter at vi begynte å gi våre svar.» 
(Klager har i klagen limt inn eksempler/utdrag fra korrespondansen, se vedlegg.) 
 
Klager fortsetter: «Om praksis er slik i Bergens Tidende (…), skulle det helt enkelt vært 
opplyst allerede første gang vi ba om sitatsjekk for flere måneder siden. Grunnen til at det 
var viktig for oss med sitatsjekk er fordi saken er kompleks, og av en slik karakter at det var 
et viktig poeng for oss å vite hvilke sitater som skulle brukes og om de, etter det var bestemt 
hva som skulle brukes i saken, fremdeles sto seg, var korrekte og tilstrekkelig informative.» 
 
På denne bakgrunn mener klager at BT har brutt punkt 3.3 i VVP. 
 
Videre reagerer klager på ingressen, fordi klager mener å ha gitt BT opplysninger som viser 
at publisert påstand er feil: «Vi ga Bergens Tidendes journalister informasjon som viser at det 
at offentlige sykehus kunne gjort jobben for 33 millioner ikke medfører riktighet.»  
 
Klager viser blant annet til sitt svar i epost av 20. juli (se klagen, vedlegg), der klager skriver: 
«At avdelingsledere ved offentlige øyeklinikker hevder å ha kunnet behandle disse pasientene til 1/6 av 
prisen, faller på sin egen urimelighet – all den tid medikamentprisen på de offentlige godkjente 
legemidlene i seg selv utgjør dette. Aleris var som kjent pålagt av HSØ å kun bruke offentlige 
godkjente legemidler i behandlingen.» 
 
Klager gjengir også mer fra korrespondansen med BT, om tallgrunnlaget, og skriver: «På 
tross av en nyansering og forklaring på hvorfor det aggregerte tallet 33 millioner versus 200 
millioner er feil, blir det sakens ingress. (…) Aleris Helse var pålagt av det offentlige å bruke 
bare godkjente medisiner. De var vesentlig dyrere enn de medisinene offentlige sykehus 
brukte i samme periode, men disse medisinene var ikke godkjente og langt billigere. I våre 
operasjoner i denne anbudsperioden ble det brukt langt dyrere innsatsfaktorer fordi vi var 
pålagt dette fra HSØ. Opplysningene vi gir tas ikke hensyn til i formuleringen i ingressen.» 
Slik klager ser det, går ingressen derfor lenger enn det er dekning for i stoffet, jf. punkt 4.4 i 
VVP. 
 
Klager reagerer også på at Aleris’ kommentar i saken blir plassert til slutt «i en svært lang 
sak hvor fem ulike personer får uttale seg før Aleris slipper til». Klager skriver: «Dette til 
tross for at saken langt på vei dreier seg om Aleris og våres anbudskontrakt. Når det så 
nederst i artikkelen fremkommer at Aleris har en innvending til prisen det offentlige sier de 
kunne løst samme oppgave for, skrives det ikke noe om medisinkostnaden. Som vi har 



 
  Sak nr. 215/18 

5 

synliggjort for dere med uttrekk av mailer med våre svar til BT er det tydelig at 
medisinkostanden er [den] klart mest avgjørende faktoren for at prisdifferansen er så stor. 
Det å bruke den langt dyrere medisinen var et ufravikelig krav fra HSØ i anbudet. At denne 
opplysningen tilbakeholdes, fremstiller saken i et svært uriktig lys. Med tanke på all 
informasjon vi har gitt, og at det eneste sitatet som kommer med i saken fra Aleris er at HSØ 
selv må svare på hvorfor det ble sendt pasienter til Aleris, gjør at vi mener at vår tilsvarsrett 
og imøtegåelse av faktiske opplysninger ikke ivaretas.» «Det hjelper ikke med tilsvarsrett når 
sentrale fakta for å forstå en kompleks sak, ganske enkelt ikke brukes.» Klager anfører derfor 
også brudd på punkt 4.14 i VVP. 
 
For øvrig viser klager til flere eposter med svar og opplysninger klager mener burde være 
relevante å ta med. I tillegg innvender klager at BT publiserte en feil da avisen (i sidesaken 
der Helse Sør-Østs svar ble referert) skrev at Aleris er eneste tilbyder. Klager viser til sitt svar 
i epost av 19. juli: «Aleris tilbød lavest pris og ble vurdert til å ha best kvalitet blant tilbyderne som 
deltok i anbudskonkurransene der Helse Sør-Øst søkte etter private aktører som kunne behandle 
pasienter med bl.a. våt AMD. Aleris ble derfor tildelt kontrakt både i 2010 og 2014. (…) Aleris ble 
vurdert til å ha best kvalitet og lavest pris i anbudskonkurransen.» Klager legger også til at BT fikk 
innsyn i dokumenter «som viser at vår konkurrent i 2014-anbudet ble diskvalifisert fordi de 
tilbød ikke-godkjente Avastin – og til en høyere pris enn oss. HSØ ga dem muligheten til å 
tilby godkjent medisin (oppfylle kravet), men det fant de ikke var mulig til den samme 
prisen.»  
 
Slik klager ser det, innebærer de ovenfor nevnte manglende at fremstillingen av saken blir 
uriktig og derfor heller ikke i tråd med punkt 4.1 i VVP, om saklighet og omtanke i innhold 
og presentasjon.  

 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 

Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Bergens Tidende (BT) opplyser at den påklagede artikkelen inngår i en bredere dekning. 
Avisen skriver at den «gjennom omfattende undersøkende journalistikk det siste halvåret 
[har] avdekket hvordan priser på medisin og behandling holdes hemmelig i Norge og hvilke 
konsekvenser det får». «BTs artikkelserie berører tungt to kjernepunkter i journalistikken: 
Hvordan brukes offentlige midler? Og hva er resultatet av offentlig hemmelighold? Den 
påklagede saken, en artikkel som ble publisert på bt.no på kvelden 28. august 2018 og i 
papiravisen påfølgende dag, er en del av denne konteksten.» 
 
Slik BT ser det, har avisen ikke brutt god presseskikk. BT er uenig i klagers forståelse av 
sitatsjekken, og mener avisen har publisert ubestridelige fakta, og heller ikke har utelatt 
avgjørende opplysninger. BT avviser også at krav til samtidig imøtegåelse ikke skulle være 
innfridd. 
 
Når det gjelder kontakten med klager, opplyser BT at den lange kontakten klager viser til, 
skyldes blant annet en annen mer omfattende magasinartikkel, som ble publisert 28. april 
2018, der daværende administrerende direktør i Aleris ble intervjuet.  



 
  Sak nr. 215/18 

6 

 
BT skriver: «Omfattende research og undersøkelser i forbindelse med den store 
magasinsaken, førte til oppfølging med en rekke nye artikler relatert til både behandling av 
øyesykdommen og legemidler. Så langt er det publisert et tyvetalls større artikler om 
temaene.»  
 
Når det gjelder spørsmålene om sitatsjekk, skriver BT: «Aleris synes å mene at punkt 3.3 i 
VVP, om sitatsjekk, innebærer at en kilde har krav på å få vite nøyaktig hvilke deler av et 
avgitt intervju, eller i dette tilfellet et skriftlig svar, som vil bli publisert. Dette er Bergens 
Tidende grunnleggende og prinsipielt uenig i. VVP slår ikke fast at kilder har krav på 
sitatsjekk, men sier i punkt 3.3 at “eventuell sitatsjekk”  bør avtales i forkant av intervjuet. 
Det står videre i punkt 3.8 at “Endring av avgitte uttalelser bør begrenses til korrigering av 
faktiske feil”. Bergens Tidendes følger en linje der intervjuobjekter i hovedregelen gis 
mulighet for sitatsjekk, dersom de ber om det, og når det er avtalt i forkant av intervjuet, slik 
VVP punkt 3.3 anbefaler. Bergens Tidende følger derimot ikke en slik praksis når det gjelder 
skriftlige spørsmål og svar.»  
 
BT påpeker at hensikten med sitatsjekk er å unngå feil og misforståelser: «Når kildene svarer 
oss skriftlig på e-post, er det ingen tvil om hvilken informasjon de har gitt oss. Bergens 
Tidende følger heller ikke en praksis der kildene gis rett til å se nøyaktig hvilke sitater og 
hvilken informasjon fra et intervju som skal publiseres. (…) Vi vil i denne sammenhengen 
vise til VVP punkt 3.3, der det heter: “Redaksjonen selv avgjør hva som endelig publiseres”.» 
 
For øvrig avviser BT at klager har etterspurt sitatsjekk i alle sine svar, og BT viser her til 
vedlagte korrespondanse. BT opplyser også at klager mottok autosvar om at journalisten 
hadde tatt sommerferie, da klager sendte sitt svar 22. juli: «Så snart BTs journalist var tilbake 
etter ferien, responderte han på Aleris’ krav om sitatsjekk. 17. august beklaget han at Aleris 
ikke hadde fått svar før, og viste til at publiseringsdato ennå ikke var spikret. Videre skrev 
han, om kravet til sitatsjekk, at vi er “litt usikre på kva du meiner. Vi har jo berre fått skriftlege 
svar frå dykk?” Han oversendte også BTs standardtekst som vi sender til muntlige kilder som 
ber om sitatsjekk (vedlegg 4). Det er altså ikke slik at BT har underslått hva slags 
sitatsjekkpraksis vi har.» BT viser også til videre korrespondanse med klager, der klager 
viser til at andre medier pleier å gi mulighet for å lese gjennom, noe BT også svarte på:  
 
«Hei,  
det stemmer - vi plar ikkje la kjeldene lese igjennom dersom vi referer frå skriftleg materiale.  
I BT er sitatsjekken ein måte å sikre at det er semje om kva som faktisk er sagt i eit intervju. Ved 
skriftleg korrespondanse plar det ikkje vere tvil om spørsmål og svar. 
Vi kjem ikkje til å ta med alt de har svart, slik vi heller ikkje tek med alt som blir sagt i eit muntleg 
intervju. Når intervjuet er gitt, er det vi som vel ut kva vi meiner er relevant å referere. 
Vi skal sjølvsagt gjera vårt beste for å unngå misforståingar og feil. Håpar dette var oppklarande når 
det gjeld BTs linje på dette feltet.» 
 
BT opplyser at redaksjonen også snakket med klager på telefon etter dette, at redaksjonen 
tok en ny runde på spørsmålet om ytterligere sitatsjekk, og at klager fikk beskjed om at BT 
sto fast på sin vanlige praksis.  
 
Videre avviser BT også at ingressen går lenger enn det er dekning for: «Det er et uomtvistelig 
faktum at Helse Sør-Øst kjøpte øyebehandling for 200 millioner kroner. Dette tallet har BT 
fått innsyn i etter et omfattende arbeid med innsynsbegjæringer overfor Helse Sør-Øst RHF.  
Det er heller ingen tvil om at BT har dekning for formuleringen om at offentlige sykehus sier 



 
  Sak nr. 215/18 

7 

de kunne gjort jobben langt rimeligere enn Aleris, og til en samlet sum av 33 millioner 
kroner. 
Dette tallet er basert på to uavhengige regnestykker, utført av ledelsen på øyeavdelingene 
ved to sykehus, som vi har fått tilgang til.» 
 
BT tilføyer: «Bergens Tidende har heller ikke ukritisk videreformidlet påstandene fra disse 
sentralt plasserte fagfolkene, men selv gått regnestykkene etter i sømmene - noe også 
korrespondansen vår med Aleris om disse spørsmålene viser.» 
 
BT opplyser at kostnadsoversikten som de to sykehusene har laget, inkluderer 
«lønnsutgifter, medisinsk materiale og legemidler», og: «Det ene sykehuset forutsatte 
overtidsarbeid, samt 50/50 bruk av billig og kostbar medisin, mens det andre forutsatte 
ordinær dagbehandling og bruk kun av den mest kostbare medisinen.» 
 
BT avviser derfor klagers påstand om at Aleris’ medisiner var «vesentlig dyrere enn de 
medisinene offentlig sykehus brukte»: «Som ovenstående viser: Dette er ikke riktig. Ett av 
sykehusene regnet kun på bruk av kostbare, godkjente medikamenter - nøyaktig samme 
medikamenter som Aleris var nødt til å bruke. (…) Medikamentkostnader kan derfor ikke, 
slik Aleris hevder, forklare den store prisforskjellen mellom offentlig og privat aktør. Dette 
gjorde vi også klart overfor Aleris i våre spørsmål den 20. juli (vedlegg 5).» 
 
Slik BT ser det, ville det dessuten også vært relevant å sammenligne kostnadene «dersom 
Aleris hadde hatt rett i at de offentlige sykehusene bare brukte den rimeligste medisinen». 
BT legger til: «Om regnestykkene til sykehusene var basert kun på den rimeligste medisinen, 
ville det ha gitt en enda større kostnadsforskjell mellom offentlige sykehus og Aleris enn det 
BT har lagt til grunn i artiklene.» 
 
BT påpeker dessuten: «Hovedpoenget i saken var den offentlige ressursbruken i Helse Sør-
Øst. Vi dokumenterte at det regionale helseforetaket kjøpte en privat tjeneste som var seks 
ganger dyrere enn det offentlige sykehus sa de kunne gjøre jobben for. Vi stilte også 
spørsmål ved om dette er fornuftig bruk av skattebetalernes penger. At fokuset er rettet mot 
det offentliges innkjøpspolitikk, understrekes av uttalelser fra avdelingsleder Ketil Eriksen 
ved øyeavdelingen på Ullevål.» 
 
BT opplyser også å ha forelagt regnestykkene for Aleris før publisering, og at klager ikke har 
lagt frem dokumentasjon som viser at regnestykkene er feil. BT skriver: «Derimot legger de 
inn premisser som dels er feil, dels ikke relevante. Det er ikke relevant at investeringer i 
medisinsk utstyr og bygninger ikke er inkludert i de offentlige sykehusenes regnestykker. De 
offentlige sykehusene har allerede bygninger, og de har utstyret som skal til for å operere 
pasientene. Pasientgruppen Aleris har behandlet er ikke så stor at det offentlige måtte bygd 
opp ekstra øyeavdelinger eller kjøpt inn mer dyrt utstyr for å ta seg av dem, dersom Helse 
Sør-Øst hadde valgt å gjøre all våt AMD-behandling i offentlig regi.» 
 
Etter BTs mening er hovedpoenget i artikkelen offentlig ressursbruk. Likevel har BT gitt 
«Aleris full anledning til å kommentere innholdet». BT skriver: «Aleris har fått seg forelagt 
all relevant informasjon i god tid før publisering, og de relevante delene av deres tilsvar er 
også publisert i den innklagede artikkelen. Det kan diskuteres om Aleris overhodet er utsatt 
for “sterke beskyldninger”, som er formuleringen i VVP punkt 4.14. Det er først og fremst 
Helse Sør-Øst som blir kritisert av Bergens Tidendes kilder i denne saken. Men Bergens 
Tidende har uansett gitt Aleris full tilsvarsrett, og ikke brutt VVP på dette punktet.»  
 



 
  Sak nr. 215/18 

8 

BT skriver også: «Vi har omtalt kravet Aleris hadde på seg til å bruke godkjent medisin både 
før den innklagede artikkelen ble publisert, og like etter.» Det fremgår også at Aleris mener 
påstanden om at behandlingen kan gjøres for en sjettedel av prisen er feil.  
 
Når det gjelder opplysningene klager viser til i klagen, som ikke er tatt med, blant annet 
knyttet til splitting av doser, forklarer BT at dette ikke var tema for artikkelen. BT skriver: 
«Splitting var derimot hovedpoenget i en oppfølgingsartikkel, som ble publisert mindre enn 
15 timer etter artikkelen Aleris klager på. Den innklagede artikkelen ble publisert 28. august 
kl. 21.17, og i papiravisen 29. august. Oppfølgingsartikkelen ble publisert den 29. august 
klokken 11.58, og i papiravisen 30. august. (vedlegg 6). I denne oppfølgingsartikkelen er de 
forholdene som Aleris påstår at BT ikke fant relevante, omtalt i detalj. Og igjen kommer 
Aleris til orde med utfyllende tilsvar.» «Det er altså ikke slik at vi systematisk har underslått 
opplysningene om medisinkravene. Vi har tvert imot publisert dette i sammenhenger der det 
har vært relevant, både før og etter den innklagede artikkelen.»  
 
Videre avviser BT at den har publisert feil om at Aleris var eneste tilbyder, og viser til hva 
som faktisk er publisert: «“Aleris var eneste tilbyder da den siste avtalen fra 2014 ble inngått.”  BT 
har aldri hevdet at Aleris var eneste selskap som deltok i prosessen, kun at de var eneste 
tilbyder da avtalen ble inngått.» 
 
BT avviser også at artikkelen skulle være usaklig eller uten omtanke i innhold og 
presentasjon: «Vi vil tvert imot påstå at artikkelen er preget av å være nøktern og saklig, 
både når det gjelder ordvalg og utforming.» 
 

 
Klager viser til det faktum at det ble gjennomført sitatsjekk etter intervjuet med daværende 
administrerende direktør før april-artikkelen, gjorde at det var nærliggende å tro at klager 
også i fortsettelsen ville få mulighet for sitatsjekk. Klager skriver: «Det ble også etterspurt 22. 
juni, 20. juli og 22. juli, men svar lot altså vente på seg.» 
 
Når det gjelder klagers forventning til sitatsjekken, presiserer klager: «Det er ikke hva som 
skal brukes av sitatene det ble spurt om, det var en avklaring om sitatsjekk som ikke ble 
besvart før veldig langt ute i prosessen. (…) Det vi påklager er at BT ikke avklarte dette på et 
tidlig tidspunkt. (…) Det at BT skriver at de følger en linje der intervjuobjekter i 
hovedregelen gis mulighet for sitatsjekk, dersom de ber om det og når det er avtalt i forkant 
av intervjuet, men ikke dersom spørsmålene besvares skriftlig, er for Aleris helt greit. Men 
det er nettopp dette de burde kommunisert første gang de fikk spørsmålet vedrørende 
sitatsjekk. (…) At det nødvendigvis ikke var nevnt i hver mail som gikk mellom partene er 
ikke det vesentlige, de peker selv på at de tre ganger lot spørsmålet stå ubesvart. At de så 
kommer med svar i mail først 17. august, rett før saken publiseres og to måneder etter at vi 
første gang ba om sitatsjekk (…), mener vi er for dårlig sett opp mot VVP 3.3. (…) Vi hevder 
altså ikke, slik BT skriver, at vi mener å ha krav på sitatsjekk av skriftlige svar. Vi sier at om 
VVP 3.3 skulle vært tilstrekkelig ivaretatt, så måtte de opplyst om sin praksis rundt sitatsjekk 
på intervjuer som besvares skriftlig første gang de fikk spørsmålet.» 
 
Klager avviser også at BT har publisert ubestridelige fakta, og står fast på at det er gitt 
informasjon som viser at det ikke er dekning for ingressen: «Aleris ga BTs journalister 
grundig informasjon som viser at det at offentlige sykehus kunne gjort jobben for 33 
millioner ikke medfører riktighet. (…) ‘At avdelingsledere ved offentlige øyeklinikker hevder å ha 
kunnet behandle disse pasientene til 1/6 av prisen, faller på sine egen urimelighet – all den tid 
medikamentprisen på de offentlige godkjente legemidlene i seg selv utgjør dette.»  



 
  Sak nr. 215/18 

9 

 
Slik klager ser det, retter ikke oppfølgingsartikkelen på den mangel klager mener det er i den 
påklagede artikkelen hva gjelder samtidig imøtegåelse. Klager skriver: «Det er slettes ikke 
oppfølgingsartikkelen vi klager på at vi ikke fikk tilsvar i. (…) Her roter BT og forsøker å 
bortforklare seg.» Klager skriver også: «Det er denne [påklagede] artikkelen som setter 
dagsorden og legger an tonen i dekningen. Det blir første inngang i debatten og folks 
oppfatning.» 
 
Klager avviser også at man ikke etter publisering uttrykte misnøye for at alt ikke var 
publisert: «(…) som de selv skriver (s.9), så sendte Anita Tunold en e-post like etter at 
artikkelen var publisert hvor hun ‘ba om at kravet fra HS om bruk av godkjent medisin ble omtalt. 
Hun ba også om at BT rettet opplysningen om at Aleris var eneste tilbyder’. Dette mente BT det 
ikke var grunnlag for.» 
 
  
Bergens Tidende (BT) understreker at sitatsjekken som ble gjennomført i etterkant av 
intervjuet med daværende administrerende direktør (i forbindelse med publisering i april, 
ikke påklaget, sekr. anm.), ble gjort i etterkant av et intervju som skjedde over telefon. 
Sitatsjekken ble gjort via epost.  
 
BT skriver: «BT er ikke enig i at denne sitatsjekk-runden gjorde det nærliggende å tro at også 
skriftlige svar skulle utløse sitatsjekk. Tvert imot: Hele denne første sitatsjekken bar preg av 
at formålet var å avklare hva som var sagt, ikke hvilke deler av intervjuet vi kom til å 
publisere. Vi viser her ellers til vårt første tilsvar.» 
 
Videre viser BT til at redaksjonen besvarte spørsmålet om sitatsjekk 17. august, og at man da 
ikke helt skjønte hva det ble bedt om, noe BT skriver at avisen heller ikke helt skjønner nå: 
«De ville altså ikke vite hvilke sitater fra den skriftlige korrespondansen BT hadde tenkt å 
bruke? BTs journalist kunne svart at “ ja, dere skal få sitatsjekk ”, for så, når det nærmet seg 
publisering, å sende Aleris den komplette e-postkorrespondansen mellom BT og Aleris i 
retur, med beskjed om at det kunne bli aktuelt å bruke noen av svarene. Men en slik øvelse 
ville fremstått som meningsløs. Sitatsjekk i BT betyr som sagt ikke at vi forteller hvilke sitater 
vi faktisk kommer til å publisere. (…) Vi vil også påpeke at Aleris, etter at de den 17. august 
eksplisitt fikk beskjed om at BT ikke kom til å opplyse hvilke sitater fra e-postene vi ville 
bruke, aldri protesterte mot BTs holdning. De bad ikke om å få trekke tilbake eller endre 
noen av de svarene de hadde gitt oss.» 
 
BT fastholder sitt syn om at god presseskikk ikke er brutt, og at tallene i ingressen «både er 
sammenlignbare og korrekte», samt at klager har fått komme tilstrekkelig til orde.  
Det avvises at redaksjonen har forsøkt å bortforklare seg idet det ble henvist til 
oppfølgingsartikkelen: «Når vi trakk fram dette, var det kun for å vise at BT ikke har hatt noe 
mål eller ønske om å underslå noe - heller ikke det faktum at Aleris var pålagt å benytte 
kostbar, godkjent medisin. Vi fastholder at disse opplysningene ikke var relevante i forhold 
til den innklagede artikkelen.» 
 
 
  


