
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 083/18 

 
KLAGER: 

 
PM International AG / PM International AS 

PUBLIKASJON: TV 2 
PUBLISERINGSDATO: 1. og 2.11.2017 
STOFFOMRÅDE: Næringsliv 
SJANGER: Nyhet 
SØKERSTIKKORD: Samtidige imøtegåelse 
REGISTRERT: 27.03.2018 
BEHANDLET I PFU: 31.10.2018 
BEHANDLINGSTID: 214 dager 
KLAGEGRUPPE: Bedrift (advokatklage) 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  
 
SAMMENDRAG:  
 
TV 2 publiserte en artikkel på nett onsdag 1. november 2017 med tittelen «Pyramide-topp 
krevde 2,4 mill i bot for hvert spørsmål fra TV 2»  
Lenke:https://www.tv2.no/nyheter/9463597/ 
 
Videre:  

Da «Helsekontrollen» ville spørre om vitaminpulver, reagerte selskapet med 
ekstrem kontrakt.  
 
«Helsekontrollen» ser i torsdagens program nærmere på det store internasjonale 
pyramideselskapet PM International, som gjennom nettverk selger 
vitaminpulveret «Fitline» i Norge. 

Selskapet ble startet av den tyske bilmekanikeren Rolf Sorg i 1993, og i dag selges 
vitaminpulveret hans i 35 land. Slikt blir det penger av, for i fjor omsatte PM 
International for svimlende 3,5 milliarder kroner. 

TV 2-programmet har undersøkt produktene og sett på helsepåstandene rundt 
dem, og dét har skapt reaksjoner. 

I sosiale medier går nettverket sterkt ut og lovpriser helseeffektene av pulveret, 
men når «Helsekontrollen» kontakter de norske aktørene i selskapet er ikke de 
villige til å snakke om produktene, men peker i stedet oppover i pyramiden.» 

https://www.tv2.no/nyheter/9463597/


 
  Sak nr. 083/18 

2 

– Vi vil med glede svare på deres spørsmål og har vår egen PR-avdeling ved 
hovedkontoret i Luxemburg som håndterer alle henvendelser fra media, svarer 
daglig leder i PM International Norge, Inger Sverresson, i en epost.» 

Av artikkelen framgår det at selskapet stilte slike krav for å stille opp i programmet at TV 2 
ikke kunne akseptere dem. «– Denne kontrakten er det villeste jeg har blitt tilsendt i løpet 
av mine 20 år som journalist, sier «Helsekontrollen»-programleder Marte Spurkland.» 

Det dreide seg om krav om at spørsmål skulle foreligge minst fem dager før intervjuet og at 
selskapet skulle bestemme om TV 2 skulle få lov til å publisere intervjuet. I tillegg var det 
snakk om store bøter om avtalen ble brutt. Begrepet «pyramide» brukes i flere 
sammenhenger i artikkelen, inkludert i tittelen.  

 
Påfølgende dag, torsdag 2. november, kom en ny artikkel, med tittelen «Helsekontrollen 

avslører pyramideselskap: Tjener millioner på sukkerpulver». 
Lenke: https://www.tv2.no/a/9464651/ 
 
Utover i teksten brukes begreper som «pyramidestruktur» og «pyramiden» om selskapet PM 
International. 
 
Til slutt i denne artikkelen heter det: 

«Helsekontrollen» har vært i kontakt med Anita Agnemyr, som ikke ønsker å 
kommentere saken. Det vil heller ikke den norske ledelsen i PM International, 
som har henvist alle spørsmål til PM Internationals hovedkontor i Luxemburg.» 

Les hele svaret til PM International her. 
Hele reportasjen vises i «Helsekontrollen» på TV 2 torsdag kl 20. 

 
 
Samme kveld publiserte TV 2 så TV-programmet «Helsekontrollen».I programmet 
fremstilles PM International på samme måte. I innledningen sier programleder Marte 
Spurkland: «Vi jakter på omstridt pyramidesalg». I den vedlagte utskriftens venstre marg er 
det merket av i punktene 1 t.o.m. 3 hvor begreper som «pyramiden» og «internasjonal 

pyramide» er brukt. I programmets avslutning opplyses det om at tilsvaret fra klager er å 
finne på TV2.no. (Utskrift av programmet er vedlagt.) 
 
Til slutt het det i en tekst på skjermen: «PM-International presiserer at deres måte å drive 

nettverkshandel på er lovlig. Les hele svaret deres på TV2.no»  
 
 

KLAGEN:  
 
Klager er PM International Norge AS på Gjøvik og PM International AG i Luxemburg, som 
klager via advokat. Klagen gjelder utelukkende Vær Varsom-plakatens punkt 4.14, retten til 
samtidig imøtegåelse. 
 
Klager skriver «Som kan sees i alle tre publiseringer, er klagerne fremstilt som et 
pyramideselskap.» 
 
Videre «Som kan sees, er ikke anklagene om pyramidevirksomhet blitt kommentert noe sted 
av representant for PM. Det skyldes at PM aldri noen gang ble gitt anledning til samtidig 

https://www.tv2.no/a/9464651/
http://static.tv2.no/s/files/2017/11/02/tilsvarhelsekontrollen.pdf


 
  Sak nr. 083/18 

3 

imøtegåelse. PM er gitt mulighet til å kommentere andre forhold, men ikke de alvorlige 
beskyldningene om pyramidevirksomhet. 
 
Pyramidevirksomhet er som kjent ikke tillatt i Norge. Det kan være straffbart, og kan 
rammes av Lotterilovens straffebestemmelse. Iallfall blir klagerne svært negativt fremstilt 
ved bruk av pyramide-utsagnene. Det gir leserne og tv-seerne assosiasjoner til 
næringsvirksomhet som er ulovlig eller iallfall meget klanderverdig. Beskyldningene må 
regnes som sterke, slik de er presentert og brukt i sammenhengen.» 
 
Klager viser til ordlyden i punkt 4.14, og skriver: «I bestemmelsen er retten til imøtegåelse av 
faktiske opplysninger fastslått. PM burde vært gitt anledning til å opplyse rent faktisk at 
selskapet selger kosttilskuddsprodukter og ikke driver noen som helst virksomhet som kan 
sammenlignes med pyramidevirksomhet. Selskapet er organisert og driver i prinsippet som 
alle andre aksjeselskaper.  
 
Det opplyses for øvrig om at det pågår en rettstvist mellom partene. 
 

TILSVARSRUNDEN: 

TV 2 avviser klagen og noterer seg at klageren bygger sin klage på VVP 4.14 alene. 
TV 2 skriver: «Det første spørsmålet er da om bruken av begrepet «pyramide» - som i seg 
selv er nøytralt -kan anses som en «sterk beskyldning». Deter det ikke. Å organisere et 
selskap - eller etselskaps salgskorps - i en pyramidestruktur er ikke i seg selv hverken ulovlig 
eller klanderverdig.» 
 
TV 2 viser til Lotteritilsynets hjemmesider, der det heter:   
«Pyramidestrukturen er felles for både pyramidespel og Multi Level Marketing-verksemd (MLM). Ei 
MLM-verksemd vil som oftastvere lovlig og pyramidestrukturen er fundamentet for arrangementet, 
men er i seg sjølvikkjehovudårsak til innteninga. Verksemder som i realiteten er ein ulovlig pyramide, 
vil ofte omtale seg sjølv som eit MLM-selskap. Dette gjer at det er vanskelig å skilje ei lovleg MLM-
verksemdfråein ulovlig pyramide». 
 
TV 2 bruker det alt vesentlige av sitt tilsvar til å gjengi den skriftlige kontakten mellom 
redaksjonen og klagerne (både det norske og det internasjonale selskapet). Det framgår av 
materialet at både det norske og det internasjonale ville stille opp for en samtidig 
imøtegåelse, men at det var «internationalcommunication manager» i Luxembourg som 
skulle ta seg av dette. Av materialet framgår det at det endte opp med krav fra selskapet som  
 
TV 2 ikke kunne akseptere og at artiklene og programmet ble publisert med henvisning til en 
skriftlige redegjørelse i form av et brev fra klagernes advokat (vedlagt). I dette brevet, som 
TV 2 mottok samme dag som programmet ble sendt, refereres det til en tysk dom som 
klargjør at det ikke finne grunnlag for beskyldninger om pyramidevirksomhet. Brevet fra 
klagers førte også til en mindre endring av programmet kort før sending.  
 
Den omfattende skriftlige kontakten mellom redaksjonen og klager er vedlagt - i kronologisk 
form.  
 
 
Klager påpeker at det er riktig oppfattet at klagen gjelder at klager ikke fikk tilsvar (samtidig 
imøtegåelse; sekr.anm.) hva gjaldt de sterke beskyldningene om «pyramideselskap» o.l. 



 
  Sak nr. 083/18 

4 

rettet mot klagerne. Klager anfører at det er beskyldninger om pyramidesalg og 
pyramidevirksomhet det ikke er gitt mulighet til å imøtegå.  
 
«Tilsvaret er langt, men uten interesse eller betydning for det klagen gjelder. At det er gitt 
tilsvarsmulighet på andre problemstillinger, er riktig. Det brukes mange ord på å vise til 
dette. Men den verste anklagen om pyramideselskap» ble holdt skjult. Det må det reageres 
mot.» 
 
 
TV 2 anfører at spørsmålet i saken er om klager har vært gitt adgang til å imøtegå de faktiske 
opplysningene som omtalen bygger på. «Det kan det ikke være tvil om at redaksjonen har 
gitt adgang til imøtegåelse av de relevante faktiske opplysninger.» TV 2 kan ikke se at en 
opplysning av faktisk art skal utløse en rett til samtidig imøtegåelse. »Språkbruken og 
begrepene som bygger på disse fakta er i tråd med de faktiske forholdene. Helsekontrollens 
oppgave er å gi forbrukere reell informasjon om hva de kjøper, hvordan det selges og om 
egenskapene til produktene. (...) Et selskap som er strukturert som et pyramidesalg kan 
naturligvis være fullt ut lovlig, noe også Lotteritilsynet ga uttrykk for. Dette er ikke i seg selv 
en sterk beskyldning, det er en faktisk beskrivelse.»  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


