
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158  Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

 

 

PFU-SAK NR. 046/18 
 

KLAGER: Lars Birkelund 
PUBLIKASJON: NRK 
PUBLISERINGSDATO: 29.01.2018 
STOFFOMRÅDE: Utenriks 
SJANGER: Diverse 
SØKERSTIKKORD: Opplysningskontroll 
REGISTRERT: 02.02.2018 
BEHANDLET I PFU: 26.09.2018 
BEHANDLINGSTID: 234 dager 
KLAGEGRUPPE: Privatperson 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVP.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Denne saken ble opprinnelig levert fra sekretariatet med forenklet 

innstilling. Utvalget vedtok i møtet 26. april 2018 å gi saken full 
behandling. 

 
SAMMENDRAG:  
 
NRK publiserte mandag 29. januar 2018 en videosak om Afghanistan med tittelen: «Hvorfor 

angriper Taliban? Kort forklart». 
 
I videosaken gikk en programleder i NRK kort igjennom Afghanistans historie de siste 40 
årene. Innledningsvis sa han: 
 

«Afghanistan var faktisk et fredelig land helt til Sovjetunionen, det som i dag heter 
Russland, invaderte i 1979.» 

 
Videoen ble både publisert på NRK.no og på NRK Nyheters Facebook-konto. 
 
 
KLAGEN:  
 
Klager er Lars Birkelund. Han mener NRK har brutt Vær Varsom-plakatens punkt 3.2, om 
opplysningskontroll.  
 
Ifølge klager stemmer det ikke at Afghanistan var et fredelig land helt til Sovjetunionen 
invaderte. Han skriver: 
 



 
  Sak nr. 046/18 

2 

«Det er usant. For på det tidspunket hadde det allerede et års tid pågått et islamistisk opprør 
støttet av bl.a. USA. Og da Sovjet gikk inn var det fordi den afghanske regjeringen ba dem 
om hjelp mot disse, som ville gjeninnføre tvangsekteskap og reversere andre gode tiltak som 
‘kommunistene’ innførte, inkl utbygging av skoler og helsetjenester.» 
 
Klager mener i tillegg NRK har en upresis beskrivelse av USAs kontakt med Taliban om 
Osama bin Laden: 
 
«Det er også villedende, eller i alle fall unyansert å slå fast som utvilsomt at Taliban nektet å 
utlevere bin Laden, da Taliban både før og etter 911 tilbød utlevering på betingelser som 
USA ikke aksepterte.» 
 
 
 
TILSVARSRUNDE: 
 
NRK kan ikke se å ha brutt god presseskikk. Mediehuset mener å ha dekning for begge 
formuleringene som klager reagerer på, «selv om det kan finnes ulike oppfatninger av 
forholdene som beskrives». 
 
Om den første formuleringen, skriver NRK: 
 
«Fram til 1978 var det en relativt sett stabil politisk situasjon i Afghanistan, og landet var 
gjennom en 25 års periode i praksis styrt av én person: General Sardar Mohammed Daud, 
som tok den formelle makten og avsatte daværende kong Zahir gjennom et ublodig 
militærkupp i 1973. Uroen økte imidlertid fra april 1978, da partiet PDP tok makten gjennom 
et nytt kupp hvor Daud ble drept. 

Det er riktig som klager skriver at opprørsbevegelser ble aktive allerede på denne 
tiden, og det var åpne stridigheter særlig i de østlige delene av Afghanistan fra høsten 1978. 
Den politiske situasjonen i Kabul var dessuten labil som følge av maktkamper mellom de 
sentrale lederne i PDP, med flere avsettelser og et nytt kupp i september 1979 som resultat. 

Men det er samtidig slik at dette i første rekke var konflikter som rammet de politiske 
elitene i Afghanistan, ikke folk flest. Kampene mellom opprørere og regimestyrker rammet i 
svært liten grad sivilbefolkningen, og angrepene var rettet mot tydelige militære mål. Dette 
står i voldsom kontrast til situasjonen etter 1979 - i disse snart 40 årene er det 
sivilbefolkningen som har blitt rammet desidert hardest av de mange konfliktene i 
Afghanistan.» 
 
NRK opplyser også at journalisten som laget videoen har inngående kjennskap til 
Afghanistan. I 2010 og 2011 arbeidet han derfra, og han besøkte 27 av landets 34 provinser. 
«Bildet som tegnes av kildene han har møtt er nærmest helt entydig: De opplevde 
Afghanistan som et trygt land fram til invasjonen i 1979.» 
 
NRK skriver likevel: 
 
«Sett i ettertid kunne vi kanskje sagt at ‘Afghanistan var faktisk et relativt fredelig land’ for å 
tydeliggjøre at dette må ses i forhold til utviklingen senere, men vi mener samtidig at det må 
være akseptabelt å bruke den formuleringen som er publisert i innslaget.» 
 
NRK mener å ha solid dekning for den andre formuleringen som klager reagerer på. NRK 
skriver: 



 
  Sak nr. 046/18 

3 

 
«Det er riktig at flere kilder opplyser om at Taliban foreslo andre løsninger, gjerne knyttet til 
en utlevering til et annet muslimsk land, men dette var ikke akseptabelt for USA. 
Motforslagene ble i stadig økende grad oppfattet som uthalingstaktikk heller enn reelle 
løsninger - det gjelder for eksempel saken i Bergensavisen som klager selv viser til, hvor det 
islamske rådet for skriftlærde i Afghanistan ‘ber om tid slik at de kan overtale Osama bin 
Laden til å forlate landet frivillig’.» 
 
Avslutningsvis påpeker NRK at det et kan være nødvendig å forenkle problemstillinger og 
utelate opplysninger når man lager en rask innføring, slik som den påklagede videoen. 
 
 
Klager fastholder at NRK har brutt god presseskikk. Han skriver: 
 
«Det verste med videoen er at den gir inntrykk av at krigen i Afghanistan på 70/80-tallet 
skyldtes Sovjetunionen og Sovjetunionen aleine og at Afghanistan var ‘fredelig’ før Sovjets 
såkalte invasjon ved juletider 1979.  Men sannheten er at regjeringen der allerede i mars 
1979 så seg nødt til å be Sovjet om hjelp mot et islamistopprør som startet sommeren 
1978. Altså er det også ukorrekt å kalle det Sovjet gjorde for en invasjon.» 
 
Klager viser til flere kilder som han mener bygger opp under hans syn. 
 
Avslutningsvis skriver han: 
 
«(…) forenkling/forkorting må ikke gå utover objektiviten. Og hvis forenkling/forkorting er 
det viktigste har jeg allerede kommet med et forslag til PFUs sekretariat. For ved hjelp av 
stoppeklokke fant jeg at NRK kunne ha spart to sekunder ved for eksempel å si: 
‘Borgerkrigen i Afghanistan utviklet seg til en stedfortrederkrig mellom USA og 
Sovjetunionen’.  Og når det gjelder det som hadde med utlevering av bin Laden å gjøre 
kunne NRK ha spart et sekund ved å si at ‘forhandlinger mellom USA og Taliban om 
utlevering av Taliban førte ikke fram’. Vinn-vinn, dvs både kortere og mer i samsvar med 
det som faktisk skjedde, altså mer objektivt.» 
 
 
NRK skriver at det ikke er riktig at Sovjetunionens militære innmarsj i Afghanistan kom som 
følg av en invitasjon fra regjeringen.  
 
«Det er korrekt at daværende statsminister Mohammed Taraki ba om støtte fra sovjetiske 
bakkestyrker i mars 1979, men Sovjetunionen avviste dette flere ganger med henvisning til at 
et slikt skritt kun ville gagne regimenes fiender.  

Derimot valgte Sovjetunionen selv å intervenere militært i Afghanistan etter at 
Mohammed Taraki ble avsatt og sannsynligvis drept i et internt kupp i september 1979. Da 
Sovjetunionen rykket inn i desember ble kuppmakeren Hafizullah Amin avsatt og senere 
henrettet, mens sovjeterne innsatte Babrak Karmal som ny leder.» 
 
 
 
 
 
 
 


