
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot 
mediene i presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 042/18 

 
KLAGER:                               

 
Orange Helse AS ved daglig leder Nils Kristian Paulsen 

PUBLIKASJON: Stavanger Aftenblad (nett)  
PUBLISERINGSDATO: 29.11.2017 
STOFFOMRÅDE: Arbeidsliv 
SJANGER: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Kildebruk, saklighet og omtanke. 
REGISTRERT: 30.01.2018 
BEHANDLET I PFU: 29.08.2018 
BEHANDLINGSTID: 209 dager 
KLAGEGRUPPE: Bedriftsleder 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Parallelle klager i sak 040/18 mot Aftenposten og sak 041/18 mot 

Bergens Tidende. 
 
SAMMENDRAG:  
 
Stavanger Aftenblad publiserte onsdag 29. november 2017 artikkelen «Helsemilliarden» på 
sine nettsider. Ingressen stod slik: 
 

«Norske kommuner bruker helsevikarer fra private leverandører for å gi eldre god 
omsorg. En av de største leverandørene har vært Orange Helse. De siste ti årene har 
over 200 kommuner og helseforetak hatt avtale med selskapet, som har hatt 1,1 
milliarder kroner i omsetning.»  

 
Oppslaget var illustrert med et Norgeskart som viste hvilke kommuner som hadde benyttet 
seg av vikarer fra Orange Helse, samt følgende tekst: 
 

«Eierne av Orange organiserte sin virksomhet i en rekke land, blant annet et 
lavskatteland og et skatteparadis.» 

 
Deretter ble det publisert en grafisk illustrasjon som viste pengestrømmer og eierforhold i 
Organe-systemet, sammen med teksten: 
 

«Orange-strukturen endres stadig, og flere av selskapene er enten slått sammen, 
nedlagt eller erstattet med andre. Hvilken mulighet har kommunene til å sørge for 
at alt går riktig for seg når leverandøren har vært organisert på denne måten?» 

 
 



 
  Sak nr. 042/18 

2 

 
Artikkelen ble presentert under vignetten «Dokumentlekkasjen Paradise Papers» og startet 
med et «case» fra Hobøl kommune i Østfold som var en av kommunene som hadde hatt 
avtale med vikarbyrået Orange Helse.  
 

«Orange Helse har hatt stor suksess i Norge de siste ti årene. Nesten halvparten av 
alle kommunene har hatt avtale med selskapet om levering av helsevikarer og 
andre tjenester. Samtidig har eierne bygget opp et nett av selskaper med 
virksomhet utenfor Norge, inkludert lavskattlandet Litauen.  
 
Deler av Orange-systemet dukker opp blant skipsmeglere og advokater i 
dokumentlekkasjen som har fått navnet Paradise Papers. Orange knyttes til et 
postboksselskap i skatteparadiset Malta.  

Å bruke lavskattland og skatteparadiser kan være både lovlig og lønnsomt. Men 
hvorfor strekker selskapsstrukturen rundt en av Norges største private 
helsevikarleverandører seg til Malta? For å finne svar må vi starte i 2005.» 

Det ble videre opplyst om situasjonen i eldreomsorgen i 2005, som var slik at politikerne 
åpnet opp for at kommuner kunne inngå avtaler med private aktører.  

Under mellomtittelen «Kontroversiell virksomhet» stod det: 

«Da Orange Helse ble etablert sommeren 2007, var planen å levere vikarer til helse- 
og omsorgssektoren i Hordaland. Virksomheten vokste seg imidlertid raskt ut over 
fylkesgrensene og har de siste ti årene omsatt for over én milliard kroner.  – Det 
var så enkelt som at vi dekket en etterspørsel som var veldig stor, sier Nils Kristian 
Paulsen (50), gründeren bak Orange, til Aftenposten i dag. 

Selskapets virksomhet har vært kontroversiell. Orange-vikarene som har jobbet i 
norske kommuner og på norske sykehus, er hovedsakelig hentet fra Øst-Europa. 
Norske fagforeninger har flere ganger advart mot det de mener er dårlige 
arbeidsforhold og stilt spørsmål ved vikarenes lønn.  

Etter at en revisjon avdekket flere brudd på arbeidsmiljøloven, sa norske 
helseforetak i fjor opp en avtale om levering av vikarer til sykehus. Oslo kommune 
fulgte etter og sa opp sin kontrakt med selskapet om levering av hjemmetjenester. 
En granskning i Bergen kommune avdekket en rekke brudd på arbeidsmiljøloven. 
– Å drive privat innen helsetjenester er de siste årene nærmest blitt politisk 
ukorrekt. Det er ikke noe vi kan styre, men vi synes selvfølgelig det er trist, sier 
Orange-sjefen. 

Paulsen mener selskapet ikke har fått en saklig og objektiv behandling i de 
omtalte rapportene og hevder det har vært rundt 50 andre rapporter uten vesentlige 
avvik eller feil. En etter en har kommuner gått vekk fra selskapet. Mange 
begrunner det overfor Aftenposten med manglende språkkunnskaper og 
kompetanse hos vikarene. Samtidig har selskapet sikret seg nye avtaler i 2017.» 

Flere innkjøpskontorer fortalte at Orange Helse ofte hadde vunnet anbudsrunder fordi de 
har hatt de laveste prisene.  

https://www.aftenposten.no/emne/Paradise_Papers
http://www.fagforbundet.no/Seksjon%20helse%20og%20sosial/Assistenter%20helse/viktig-seier-for-fagforbundet-bergen/?article_id=136336
https://fagbladet.no/nyheter/orange-helse-far-flengende-kritikk-av-bergen-kommune--pa-grensen-til-tvangsarbeid-mener-fagforeningsleder-6.91.428288.831944ed3d
https://fagbladet.no/nyheter/orange-helse-far-flengende-kritikk-av-bergen-kommune--pa-grensen-til-tvangsarbeid-mener-fagforeningsleder-6.91.428288.831944ed3d
http://www.hinas.no/images/nyheter/Oppsigelse_av_rammeavtale_i_pr%C3%B8vetiden_-_Orange_Helse_AS.pdf
http://www.dagsavisen.no/oslo/oslo-kommune-vraker-helseavtale-1.711110
http://g.acdn.no/scrinium/ece5/5-8-463693/berg/2016/11/16/12/RapportOrange.pdf


 
  Sak nr. 042/18 

3 

«– Ved å hente arbeidskraft fra Øst-Europa klarte de å levere helsepersonell i en tid 
der det var svært stor etterspørsel. De baserte seg ikke på lokal arbeidskraft, slik 
som mange andre leverandører på den tiden, sier innkjøpssjef Birgitte Gullestad i 
Bergen kommune.  […] Av omsetningen på 1,1 milliarder kroner de siste ti årene 
har minst 928 millioner kroner kommet fra norske kommuner, viser tall 
Aftenposten har hentet inn. Nærmere en halv milliard kroner har gått videre til et 
Orange-selskap i Litauen, der vikarene har vært ansatt på litauiske 
arbeidskontrakter.»  

Aftenposten hadde kartlagt selskapene i og rundt Orange-systemet og pengestrømmene som 
hadde gått mellom disse de siste ti årene.  

«I dag kan vi avsløre hvordan Orange, som har levert 1200 vikarer til norske 
kommuner, har organisert seg i lavskattland og hatt transaksjoner gjennom et 
skatteparadis. Orange-strukturen består av en rekke selskaper i flere land som 
kjøper og selger tjenester av hverandre. Pengene flyttes gjennom konsernbidrag, 
utbytter og interne lån. 

Førsteamanuensis Eivind Furuseth ved Institutt for rettsvitenskap og styring på BI 
har sett på Aftenpostens kartlegging av Orange-strukturen. […] – Strukturen virker 
veldig komplisert. Det er mange selskaper og transaksjoner hit og dit, sier han. 
Han påpeker at mange transaksjoner på tvers av landegrensene kan gjøre det 
vanskelig for lokale skattemyndigheter å få oversikt og kontrollere i hvilken grad 
de er gjennomført riktig skattemessig. – Jo mer kompleks selskapsstrukturen er, 
desto lettere er det å gjemme unna informasjon, sier Furuseth. 

Nils Kristian Paulsen, daglig leder i Orange Group, sier han aldri har sett på 
selskapsstrukturen som komplisert og fremhever at de alltid har vært åpne for 
spørsmål og tydeliggjøring når kundene har etterspurt det. 

Professor Jan Frich påpeker at det er et særlig krav til det offentlige om å påse at 
aktører man kjøper tjenester fra, driver på en ryddig måte. Han er avdelingsleder 
for helseledelse og helseøkonomi ved Institutt for helse og samfunn på Det 
medisinske fakultet ved UiO. Men hvilken mulighet har kommunene til å sørge 
for at alt går riktig for seg når leverandøren er organisert gjennom en rekke 
selskaper i flere land?» 

Videre i artikkelen ble lønnsordningen som Orange Helse hadde praktisert omtalt:  

«De fleste Orange-vikarene som har hjulpet eldre i norske kommuner, var inntil i 
fjor ansatt i det litauiske selskapet Orange Group Baltic. Vikarene er blitt leid inn 
til Norge gjennom Orange Helse AS, som inntil i fjor var Orange Group Baltics 
søsterselskap. De litauiske helsevikarene er i Norge på en rotasjonsordning med to 
uker fri mellom fire ukers arbeidsperioder. De har hatt en lønnsordning som 
skiller seg fra det norske lønnsmottagere er vant til. Orange Helse sier at de har 
betalt vikarene sine tilsvarende tarifflønn. Deretter er de litauiske helsearbeiderne 
trukket skatt til Norge av sin lønn. Men de ansatte i Litauen trekkes også for losji, 
for språkundervisning fra selskapets egen språkskole og for reiseutgifter. Noen 
trekkes for opplæring de første 200 arbeidstimene. Etter alle trekkene har enkelte 
ansatte fått utbetalt ned mot 88 kroner pr. time, viser arbeidskontrakter og 
lønnsutbetalinger Aftenposten har sett.» 



 
  Sak nr. 042/18 

4 

En tidligere ansatt i Orange Helse var intervjuet. Hun fortalte at hun ikke visste hvor mye de 
ulike lønnstrekkene hadde utgjort. På hennes lønnsslipp sto bare det hun hadde fått utbetalt: 

Kristin Alsos, forskningsleder ved forskningsstiftelsen Fafo, sier kommunene har 
plikt til å stille krav om at selskapene skal betale lønn etter norsk nivå. – Når 
lønnsslippene ikke viser bruttolønn og hvordan nettolønn er beregnet, er det 
umulig for kommunene å kontrollere om dette faktisk er tilfelle, sier hun.  

Orange-gründer Nils Kristian Paulsen sier ingen har fått utbetalt mindre enn 88 
kroner pr. time. – Hvorfor har ikke lønnstrekkene fremkommet på lønnsslippen? – I 
etterpåklokskapens lys skulle jeg gjerne hatt med alle lønnstrekkene fra dag én. På 
denne måten kunne misforståelser vært unngått, sier Paulsen. Han mener det ikke 
er uvanlig at det bare er nettolønn som fremgår dersom det er inngått 
nettolønnsavtale med en ansatt. Alle trekk har skjedd i henhold til lovverk og 
inngåtte avtaler, presiserer han.» 

[…] «Oranges ledelse anslår at losji- og reisetrekkene utgjorde 6000-7000 kroner i 
månden for dem som jobbet i Bergen. Lønnstrekkordningen er nå avsluttet for 
vikarene».  

Det opplyses videre at den tidligere ansatte hadde bodd i et hus i Bergen, eid av Nils Kristian 
Paulsens personlige investeringsselskap Desmet Invest AS. Trekkene for losji i dette huset 
gikk til hennes arbeidsgiver. Orange-systemet betalte deretter husleie til Paulsens personlige 
investeringsselskap Desmet Invest.  

«Paulsen sier det ikke har vært et fortjenesteelement i dette for Oranges del. I 2015 
tok han ut 1,5 millioner kroner i utbytte fra Desmet Invest. Da sto leieinntekter fra 
Orange for 80 prosent av omsetningen i selskapet.  

Orange-vikarer er blitt trukket i lønn for å lære norsk på Scandinavian Language 
School, som har samme eiere som selskapet de har vært ansatt i. Skolen har siden 
2012 solgt språkkurs for 23 millioner kroner. Dette har gitt et overskudd før skatt 
på 2,7 millioner kroner.» 

Det opplyses: Orange Helse har hatt 1.1 milliarder kroner i inntekter siden 2007, men 
selskapet har hatt store kostnader og derfor operert med et beskjedent overskudd. Det er av 
dette overskuddet skatten til Norge betales. 

«– Det er en liten del av overskuddet som kommer til beskatning i Norge, det må 
man kunne si, sier førsteamanuensis Eivind Furuseth. Orange-gründer Paulsen er 
ikke enig i at skattebelastningen fremstår som lav og sier han sliter med å se hvor 
den unormalt lave skatten skal være. Han påpeker også at det norske selskapet 
Orange Helse AS har hatt store kostnader, noe som har bidratt til at det skattbare 
overskuddet har vært lavt. – Skatten reflekterer jo stort sett marginen man har, sier 
bergenseren og avviser at skatteplanlegging har vært hans hensikt. – Skatt er blitt 
betalt i henhold til norsk lov, sier han.»  

Den største kostanden for Orange Helse har vært betaling for vikarer til det litauiske 
søstersselskapet. Litauen har halvparten i skattesats som Norge, og er definert som et 
lavskattland. Det litauiske selskapet har igjen betalt rundt 30 millioner i utbytte og den 
største mottakeren av utbytte har vært Orange Helse i Norge.  



 
  Sak nr. 042/18 

5 

«Førsteamanuensis Eivind Furuseth påpeker at det må være lov å legge inntektene 
til et sted der det er lav skatt, så lenge vi ikke har felles skatteregler og skattesatser 
i verden. – Fra et etisk ståsted kan man si at det er uheldig at pengene ikke kommer 
til beskatning i Norge, men det er fullt innenfor lovens rammer, sier han.  

Frederik Zimmer, professor emeritus ved institutt for offentlig rett ved 
Universitetet i Oslo, sier det ikke er oppsiktsvekkende at et norsk aksjeselskap 
kjøper vikartjenester fra et selskap i samme konsern, hjemmehørende i et annet 
land. – Det er heller ikke noe oppsiktsvekkende ved at selskapet i Litauen deler ut 
aksjeutbytte til sitt norske morselskap, sier han.  

Tidligere seniorskattejurist Gregar Berg-Rolness: […] – Det er en åpenbar 
skattemessig fordel. Om selskapet kun hadde hatt virksomhet og ansatte i Norge, 
ville de betalt mer i skatt på overskuddet, ettersom Norge har høyere selskapsskatt 
enn Litauen.» 

Det ble videre opplyst at Nils Kristian Paulsen hadde en ligningsformue på 129 millioner 
kroner i fjor (2016). I 2014 var den på 34, 6 millioner. I 2007 hadde den vært på 440.000 
kroner. 
 
Videre i artikkelen ble Paulsens tilknytning til skatteparadiset beskrevet. I 2009 ble 
postboksselskapet Solutio Holding opprettet på Malta. Bak Malta-selskapet sto Orange-leder 
Nils Kristian Paulsen, og det er på grunnlag av dette at han dukket opp i  
dokumentlekkasjen Paradise Papers, skriver avisen. Selskapet på Malta kjøpte raskt opp 76 
prosent av det litauiske Orange-selskapet, til 76.000 kr.  
 

«Han kontrollerte også selskapet som solgte Litauen-bedriften til Malta. Med 
andre ord har Nils Kristian Paulsen kjøpt og solgt en viktig del av Orange-driften 
til seg selv. Orange-gründeren sier han ikke har noe godt svar på om selskapet i 
Litauen, med sine 26 millioner i omsetning og 94 ansatte, faktisk var verdt 76.000 
kroner da det ble solgt til Malta i 2009. 
– Jeg visste selvfølgelig at vi gjorde dette og signerte papirer, men jeg kan ikke 
erindre at jeg gjorde noen refleksjoner rundt prisen, som var sett på som en intern 
transaksjon, sier han. 
– Det er en feilprising, og det er ikke lov. Selv om man ikke har en markedspris 
internt i konsernet, skal man prøve å beregne det, sier førsteamanuensis Eivind 
Furuseth.  
– Konsekvensen av dette er at Malta-selskapet får en stor gevinst som er tilbakeført 
skattefritt til Norge, sier Gregar Berg-Rolness.  

Aftenposten har spurt Paulsen hvorfor Orange Group Baltic ble kjøpt og solgt via 
skatteparadiset Malta. Han svarer: – Bakgrunnen for det er enkel. Jeg hadde en 
ansatt som anbefalte dette og hadde selv ingen sterke meninger om det. Pengene 
ville ende opp i de to norske holdingselskapene vi hadde, uansett. – Hva var det du 
skulle gjøre på Malta? – Vi hadde en god idé om en videre ekspansjon av Orange i 
Europa, men grunnet endrede forutsetninger ble dette ikke noe av, sier Paulsen. 
Orange-sjefen avviser også at løsningen ved å selge via Malta ga noen skattemessig 
fordel og viser til at utbyttet fra salget uansett ble tatt hjem skattefritt på lovlig 
måte via den såkalte fritaksmetoden.»  

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/p0EoV/120-internasjonale-politikere-og-1000-nordmenn-knyttes-til-skatteparadiser-i-ny-dokumentlekkasje


 
  Sak nr. 042/18 

6 

[…] «Han [Paulsen] kaller opprettelsen av Malta-selskapet «en lite gjennomtenkt 
avgjørelse», som han angrer på i dag. Han skal ha solgt det i 2013, men står 
fremdeles oppført som aksjonær og styremedlem i selskapsregisteret på Malta.» 

Mot sluttet av artikkelen omtales igjen situasjonen i Hobøl kommune og alle andre 
kommuner i Norge. Behovet for arbeidskraft er stort og økende fremover. Man mener man 
vil si flere selskap som Orange i fremtiden, og det påpekes hvor vanskelig det er for 
kommuner å undersøke om alt går riktig for seg hos leverandører. 

«– Vi klarer ikke å følge alle disse forgreningene og har ikke kompetanse til å 
kartlegge og se på hvordan slike strukturer er bygget opp, sier [enhetsleder i 
Hobøl]. Det var også konklusjonen da revisjonsselskapet Deloitte undersøkte 
Bergen kommunes oppfølging og kontroll av tjenester fra private leverandører 
innen helse og omsorg i 2014. Deloitte fant ikke kritikkverdige forhold hos Orange 
Helse, men mente at Norges nest største by ikke hadde tilstrekkelig kontroll med, 
eller kompetanse til å følge opp, vikarbyråene. 

I ettertid startet kommunen en egen granskning av Orange. – Vi anså det som en 
risiko at de hentet arbeidskraft fra Øst-Europa. Vi så at det var en del forhold der 
som vi ønsket å undersøke. Det var dessuten vanskelig å se hvordan strukturen i 
selskapet fungerte, sier rådgiver Juni Skjold Lexau i Bergen kommune.» 

Flere eksperter uttalte seg om kommunens muligheter til å undersøke private selskap:  

«–Det virker urimelig å forvente at offentlige innkjøpere skal kunne overvåke 
selskaper i slike komplekse strukturer, […]  – Selskapsstrukturen fremstår som 
nærmest ugjennomtrengelig komplisert, og den synes for meg å være rigget til for 
å maksimere profitt hos eier, som for øvrig opptrer i ulike roller, […].  

Orange-sjef Nils Kristian Paulsen sier han ikke kjenner seg igjen i det bildet. – 
Skatteplanlegging har aldri styrt mine valg og investeringer. Hva professor Frich 
synes, får stå for hans egen regning, sier han. Han viser til at Malta-selskapet ble 
solgt i 2013, og at alle midler i selskapet ble hentet til Norge. – Både aksjegevinster 
og utbytte som hadde tilfalt det norske selskapet, ville ha vært omfattet av 
fritaksmetoden, slik at det ikke ville ha vært noen betalbar skatt i Norge før 
aksjonærene personlig tok ut utbytte, sier han.» 

Det ble også til slutt påpekt at selv om slike selskapsstrukturer både er lovlige og vanlig, så 
finnes det gråsoner: 

«Det er i utgangspunktet fullt lovlig, og ganske vanlig, å organisere en virksomhet 
i konsernstrukturer slik at det er vanskelig for utenforstående å kartlegge eller 
forstå. – Selv om det er vanlig, kan det være problematisk at det slik legges til rette 
for mye som ikke blir oppdaget. Vi har ikke noe aksjeselskapstilsyn, slik vi har et 
finanstilsyn. Det er en enorm gråsone mellom det vanlige og lovlige til det 
ulovlige, sier Beate Sjåfjell, professor ved Institutt for privatrett på Det juridiske 
fakultet ved UiO. Hun mener at handlingsrommet for lovlig skatteplanlegging er 
stort. – Vi risikerer at deler av næringslivet organiserer seg slik at det undergraver 
hele grunnlaget for velferdssamfunnet. Derfor handler dette også om selskapenes 
samfunnsansvar, sier Sjåfjell.» 

http://g.acdn.no/scrinium/ece5/5-8-463693/berg/2016/11/16/12/RapportOrange.pdf


 
  Sak nr. 042/18 

7 

 «– Det er ikke slik at du behøver å være Apple eller Google, eller drive i stor skala, 
for å etablere en struktur som vil oppfattes som relativt komplisert, […]. 

«–I anbudskonkurransene er det fokus på pris, og marginene er ofte små for dem 
som vinner. Ved bruk av kompliserte selskapsstrukturer og lovlige og ulovlige 
smutthull kan selskaper vinne kontrakter på lav pris og eierne sitte igjen med reelt 
overskudd, selv om det formelt sett ikke er noe skattbart overskudd i Norge. Dette 
er konkurransevridende, […].  

Til slutt:  

«Rundt 30 kommuner kjøper vikartjenester fra Orange i dag. I 2016 og 2017 er 
Orange omorganisert igjen. Flere selskaper har fått nytt navn, og de siste ansatte er 
på papiret flyttet fra Litauen til Norge. Orange Helse heter nå Sydvest Prosjekt, og 
det er nesten ingen aktivitet i selskapet. – Vi så et behov for å rendyrke de 
forskjellige tjenesteområdene, ettersom de ofte styres av ulike lovverk og ulik 
arbeidsmetodikk. Derfor er Orange Helse nå delt opp i flere selskaper, sier Nils 
Kristian Paulsen.» 

Artikkelen var illustrert med flere bilder, grafiske elementer og én faktaboks. På to av 
bildene ned i artikkelen var Orange-lederen, Nils Kristian Paulsen, avbildet. 
 
Faktaboks hadde tittelen «Slik har vi jobbet med saken». Det stod: 

• Aftenposten fant Nils Kristian Paulsen i selskapsregisteret på Malta, som er en del 
av dokumentlekkasjen Paradise Papers. 

• Paulsen er en av rundt 400 nordmenn Aftenposten har klart å identifisere i 
selskapsregisteret på Malta. 

• Funn fra undersøkelser i åpne kilder gjorde at vi valgte å se nærmere på Paulsens 
selskapsstruktur.  

• Dette har inkludert analyse av 106 regnskaper tilhørende selskaper på Malta, i 
Norge, Litauen, Storbritannia og Sverige. 

• Vi har hentet inn informasjon fra alle norske kommuner og sykehus om deres 
bruk av vikarbyråer og Orange Helse og sammenstilt denne i en database. 

• I samarbeid med den litauiske nettavisen 15min.lt og SVT og TT i Sverige har vi 
funnet frem til og intervjuet sykepleiere som har jobbet i norske kommuner for 
Orange Helse. 

• Vi har også gransket rettsavgjørelser, rapporter og rammeavtaler knyttet til 
virksomheten. 

Det ble også publisert en grafisk figur av selskapsstrukturen til Orange, der ble det påpekt at 
«strukturen endres stadig, og flere av selskapene over er i dag enten slått sammen, nedlagt 
eller erstattet av andre.» 
 
Det ble også publisert en grafisk illustrasjon av lønnsmodellen til Orange. Her ble lønnen til 
en helsearbeider fra kommunen sammenlignet med en Orange-ansatt. Teksten over viste: 
«2015-nivå eksempel», og viste en brutto timelønn på 199 kr. Etter skatt fikk 
kommuneansatte utbetalt 145 kroner timen. En Orange-ansatt ble i tillegg til skatt, trukket 
for losji, reise, språkkurs og opplæring. Den utbetalte nettolønnen ble på 88 kroner timen. 
Det ble presisert at trekk for opplæring og språkkurs gjaldt de første 200-1850 timene. 
 



 
  Sak nr. 042/18 

8 

KLAGEN:  

 
Klager er Orange Helse AS ved daglig leder Nils Kristian Paulsen. Han mener Aftenposten, 
sammen med Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad, har fremsatt «insinuerende 
påstander og villedende informasjon om Orange Helse under fanen "Paradise Papers"».  
Klager mener måten saken fremstilles på er et brudd på Vær Varsom-plakatens punkt 3.2 
(kildene) og punkt 4.1 (saklighet og omtanke).  
 
Kildebruken  
På grunn av presentasjon og valg av kilder mener klager avisen har skapt et inntrykk av at 
Orange Helse har gjort noe ulovlig: «Alt fra ordvalg til metodevalg og kildebruk er vinklet 
på en slik måte at leserne vil sitte igjen med inntrykk at noe ulovlig eller feil har 
forekommet». 

 
Slik klager ser det, mangler artiklene bredde i kildevalget: «[D]en ene kilden, utover meg, 
som har prøvd å balansere saken har fått sine sitater kraftig redusert, jmf. Frederik Zimmers 
innlegg i Aftenposten (se vedlegg). […] Det er ikke spesielt god kildekritikk når avisen 
bevisst utelater stemmer som kan støtte opp om det jeg sier. I stedet blir mine uttalelser 
redusert til "Paulsen hevder".» 
 

Klager har konfronterte journalistene med denne skjevheten, men de svarer at avisen har 
skrevet en nyansert artikkelserie der de har latt alle parter fremme sitt syn, noe klager er 
grunnleggende uenig i.  

 

Klager mener derimot at Aftenposten har hatt en forutinntatt holdning, og at det spekuleres i 
skatteflukt, skatteplanlegging og skatteparadiser. Ifølge klager er det er feil å kalle 
opprettelsen av et selskap i Litauen for «skatteflukt». Det vises til at Orange Helse har måtte 
gjøre det som var nødvendig for å møte både norske, EU og litauiske lover og regler. Slik 
klager ser det, kommer ikke dette frem i den endelige saken. 
 
Saklighet og omtanke  
Klager mener omtalen er overdimensjonert sett opp mot sakens faktum: «Bare volumet 
indikerer at her er det noen som har gjort noe alvorlig feil/ulovlig, uten at det nødvendigvis 
dokumenteres av Aftenposten. Journalistene har passet godt på at de har fulgt «sjekklisten» 
til PFU for å unngå feil. Vi har fått sitater tilbake for godkjenning og vi har fått mulighet til å 
komme med kommentarer til innholdet. Likevel, å dedikere så mye spalteplass til et selskap 
som har tilbakevist påstander om aggressiv skatteplanlegging og skatteunndragelse, 
mistenkeliggjør et selskap unødvendig mye.» 
 
Det reageres også på at selskapet plasseres under fanen «Paradise Papers» og at det hele 
fremstår som en omfattende «avsløring»: «Når et forholdsvis lite, norsk selskap knyttes til 
skatteparadiser og økonomisk kriminalitet, bør det være hold i de avsløringene som 
presenteres. Avisenes samfunns- og opplysningsansvar er viktig, men å plassere Orange 
under fanen «Paradise Papers», sidestilt med store, globale selskaper som Nike og Apple, 
blir forholdsmessig feil.»  
 
Stor skade 
Artiklene ble ifølge klager starten på en svertekampanje uten like «der blant annet LO-
kontrollerte medier bruker den informasjonen vi allerede har tilbakevist for å sette press på 
politikerne. Igjen er det mye «hvis», «dersom», «kanskje», men også sterke beskyldninger om 



 
  Sak nr. 042/18 

9 

at vi er tatt for sosial dumping. […] I samfunnsdebatten i etterkant «blir vi brukt som 
eksempel på hvorfor private tilbydere av velferdstjenester burde forbys.» 
 
[…] «I saker hvor selskap eller mennesker man presenterer risikerer omfattende 
omdømmesvikt, har man et særskilt ansvar for å legge alle fakta på bordet og belyse begge 
sider av saken. Dersom saken var nyansert og balansert, tror jeg ikke ministre, 
stortingsrepresentanter og andre journalister ville lest og forstått saken som de har gjort».  
 
Ifølge klager er det misvisende å påstå at ansatte får 88 kroner i timen. Det vises til at da er 
penger til bolig, reise og studielån også er trukket fra: «Skal dette være en riktig 
sammenligning må også den offentlige ansattes husleie, Internett, transport og eventuelt 
studielån tas med i regnestykket. Hadde Aftenposten spurt eksperter innen arbeidsrett så 
kunne de påpekt at slike trekk som vi har hatt har vært fullt lovlig iht Arbeidsmiljøloven. 
Dette vet vi, men leseren har ingen forutsetning for å tro noe annet enn at vi lønner våre 
ansatte 88 kroner timen etter skatt». Klager reagerer også på at avisen kaller det «utbetalt 
lønn» fordi de fleste vil forstå dette som nettolønn etter skatt, noe som er feil. 
 
Oppsummert:  
 
1. Brudd på punkt 3.2 med tanke på kildekritikk og vinkling. «De kildene som er brukt, 

eksklusiv Frederik Zimmer, uttalelser seg på bakgrunn av informasjon som journalistene 
har lagt frem, Man står selvfølgelig fritt for å synse og mene noe om en 
organisasjonsstruktur, men dette betyr ikke at kildenes vurdering er juridisk riktig. […] 
Mine uttalelser blir i stor grad stående igjen alene og på denne måten blir forsvaret 
redusert til «Paulsen hevder». Journalistene kommer også med en rekke førende 
spørsmål og beskrivelser i førstesaken […]».  

 
2. Brudd på punkt 4.1 når det gjelder forholdet mellom presentasjon/volum og sakens 

faktiske innhold. «Medienes samfunns- og opplysningsansvar inkluderer også å belyse 
begge sider av en sak. I disse sakene er det en klar overvekt av «ekspertkilder» på den 
siden som støtter Aftenpostens egne avsløringer. Det mediepresset som har vært i 
etterkant av disse sakene sier sitt om proporsjonaliteten og hva leserne har sittet igjen 
med. Dette inkluderer også andre journalister, redaktører og politikere som har begynt å 
kalle dette «Orange-saken». Et privat selskap som leverer helsetjenester til det offentlige 
er under enormt press fra den politiske venstresiden. Journalistene i Aftenposten visste 
godt hvilken effekt en slik sak ville ha på oss som leverandør av helsetjenester, men jeg 
finner lite omtanke og hensyn i disse sakene.»  

 
 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Stavanger Aftenblad viser til identisk publisering i Aftenposten og Bergens Tidende. Det 
påpekes at Stavanger Aftenblad kun publiserte den første artikkelen, og bare på nett. 
 



 
  Sak nr. 042/18 

10 

Selv om artikkelen kommer fra Aftenposten er Stavanger Aftenblad klar over at de har det 
fulle og hele ansvar for egen publisering. Men avisen ønsker å opplyse at klager aldri tok 
kontakt med Stavanger Aftenblad for å peke på feil eller mangler ved deres publisering.  
 
Videre viser avisen til at klager har blitt konfrontert med alle opplysninger og påstander i 
denne saken, og at det ikke er reist noe imøtegåelsesproblematikk i denne klagen. 
 
Artikkelen hadde sitt utspring i dokumentlekkasjen «Paradise Papers», som Aftenposten 
hadde fått innsikt i. Ifølge avisen ble det gjennom «Paradis Papers» avslørt at bruken av 
skatteparadiser hadde et mye større omfang enn man før var klar over. Steder med lav skatt 
og høy grad av hemmelighold, gjør det vanskelig å finne ut av hvem som står bak selskaper 
og hvor pengestrømmene går, skriver avisen.  
 
Det vises også til at denne dokumentlekkasjen førte til et omfattende journalistisk samarbeid 
på tvers av landegrenser, hvor det journalistiske prosjektet har vært å gi innsikt i hvordan 
såkalte skatteparadis fungerer, hvem som benytter seg av dem og hvorfor.  
 
Kildebruk - VVP punkt 3.2. 
Avisen viser til at klager selv, i stor grad, har medvirket i denne reportasjen, og er dermed en 
viktig kilde til informasjonen.  
 
Aftenbladet hevder det har vært et poeng å gi en nøktern beskrivelse av klagers virksomhet, 
og ved flere anledninger utover i artikkelen understrekes det at virksomheten ikke er 
ulovlig. Avisen vil imidlertid minne om at det ikke er slik at mediene bare kan omtale 
virksomheter som gjør noe forbudt. Oppdraget går mye lengre enn som så, skrives det i 
tilsvaret. 
 
Kildetilfanget i saken er stort, og Aftenbladet skriver: «106 forskjellige regnskaper fra 22 
selskaper registrert i fem forskjellige land: Norge, Sverige, Malta, Litauen og Storbritannia. 
[…] Inkludert noter, revisjonsrapporter og årsberetninger utgjorde disse anslagsvis rundt 
2500 sider. Det ble også hentet inn informasjon fra samtlige norske kommuner og sykehus 
om deres bruk av vikarbyråer generelt, inkludert Orange. I tillegg finner vi 14 ulike muntlige 
kilder i saken. Spekteret av kilder er bredt. De består av alt fra personer som har jobbet for 
Orange Helse på sykehjem til Norges fremste eksperter med inngående kjennskap til 
skattejus, selskapsrett, skatteparadiser og konsernintern økonomi.» 
 
Det ble tidlig klart at det var nødvendig med hjelp utenfra for å få svar på avgjørende 
spørsmål i det Aftenbladet omtaler som «en svært kompleks og grenseoverskridende 
selskapsstruktur». Et research-notat ble tidlig delt med en rekke av de faglig prioriterte 
kildene. Det ble også lagt ved et strukturkart over Orange-systemet basert på det som var 
kommet fram inntil da. Sammen med dokumentene ble det stilt noen konkrete spørsmål. For 
eksempel hvordan de tolket hensikten med selskapsstrukturen, skattemessige konsekvenser 
av ulike løsninger og om det var noe i funnene som de anså som skatteunndragelser eller 
andre brudd på lovverket. 
 
En av mottakerne av notatet var Frederik Zimmer, professor emeritus ved institutt for 
offentlig rett ved Universitetet i Oslo, som klager mener fikk sine sitater kraftig redusert. 
Avisen viser her til at med mange av de sentrale kildene fra akademia, ble det gjennomført 
timelange samtaler, og det korrespondansen var omfattende: «Da er det også helt naturlig at 
det er store mengder informasjon som ikke er brukt. Det gjelder ikke bare Zimmer, men alle 
kildene». 



 
  Sak nr. 042/18 

11 

 
Det vises til den videre kontakten med Zimmer, til endringene i manus før publisering, og 
sitatsjekk før publisering, som ble godkjent av Zimmer. 
 
I den publiserte saken fikk klager selv avvise at løsningen ved å selge via Malta gav noen 
skattemessig fordel. I saken uttaler han også eksplisitt at utbyttet fra salget uansett ble tatt 
hjem skattefritt på lovlig måte via den såkalte fritaksmetoden. 
 
Saklighet og omtanke – VVP punkt 4.1. 
Når det gjelder omfanget, mener avisen at det er opp til hver enkelt 
redaksjon og hver redaktør å vurdere hvor stor plass en sak skal få. Videre: 
«Vi vil videre advare mot at begrep som “uthengning” og “hengt ut” blir brukt i slike 
sammenhenger. Dette handler ikke noen urettmessig uthengning av enkeltmennesker, men 
om en viktig politisk debatt i landet.» 
 
Og videre: «Journalistikk rundt dette vil alltid kunne føre til at mennesker får en sterk 
eksponering, uten at de selv ønsker dette. At noen får et ubehag medfører likevel ikke at 
dette er brudd på god presseskikk. Det er ikke vanskelig å forestille seg at klager syns 
omtalen av selskapet har vært en belastning, men dette er noe en så stor og viktig 
samfunnsaktør må finne seg i.» 
 
Avisen minner om at selskapet har bygget opp en omfattende, kompleks selskapsstruktur i 
flere land, som i årevis har vært kjent for å ha problematiske sider: «Selskapets inntekter 
består nærmest utelukkende av offentlige midler. Orange har gjennom flere år brukt en 
lønnsmodell med utenlandske ansatte som har fått lønnsslipper med ikke-spesifiserte trekk, 
og flere hundre millioner kroner av selskapets inntekter har gått videre til et land med rundt 
halvparten så høy skattebelastning som Norge. Selskapet presenterer seg som “et relativt lite 
norsk selskap”, men faktum er at Orange har vært en av de største leverandørene av 
vikartjenester til det offentlige helsevesenet. Dette forsvarer dimensjoneringen i dekningen.» 
 
Det er også et omfattende tematisk område - det handler om skattejuss, pengestrømmer, 
lønnsforhold og selskapsstrukturer. Å belyse dette mest mulig presist, med et bredt 
kildegrunnlag, samtidig som Orange skal få komme bredest mulig til orde, medførte at 
saken måtte ha et visst omfang, skriver Aftenbladet. 
 
Avisen skriver at Orange underveis har imøtegått og tilbakevist problemstillinger som er 
presentert. Slik avisen leser klager, kan det synes som om han mener det er kritikkverdig: 
«At det bes om kommentarer rundt problemstillinger underveis er en sentral del av den 
journalistiske arbeidsprosessen. Det gjør at samtidig imøtegåelse er en reell prosess, der fakta 
sjekkes og dobbeltsjekkes, og motforestillinger blir tatt hensyn til.» 
 
Spørsmålene til Orange har, ifølge avisen, vært basert på opplysninger hentet fra offentlige 
registre, regnskaper, rettsdokumenter og offentlig dokumenter, og at formålet har vært å 
kvalitetssikre informasjon. «Det har vært kontakt med Orange gjennom hele den 
journalistiske arbeidsprosessen, og selskapet er gitt romslig mulighet til å kommentere alle 
forhold som våre publiserte saker berører.» 
 
At omtalen av Orange kunne være belastende, særlig for klager som har grunnlagt selskapet 
og vært dets ansikt utad, har altså hele tiden vært på det rene, skriver Aftenbladet og 
fortsetter: «Dette er det tatt hensyn til. Omtalen har rettet seg mot struktur og system i stedet 



 
  Sak nr. 042/18 

12 

for å være personorientert. “Paulsen” er flere steder byttet ut med “Orange” for å minske 
personorienteringen.» 
 
Det vises også til at klager i sitatsjekken endret stort sett alle avgitte sitater, og det opplyses 
har at de fleste endringene ble akseptert: «Det er tillatt endringer i sitatsjekk langt utover det 
vanlige, av hensyn til klager og belastningen saken kunne være for ham.» 
 
 
Klager ønsker å kommentere tilsvarene fra Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger 
Aftenblad samlet: «Jeg konsentrerer meg om det Aftenposten kommer med, da de andre 
tilsvarene er mer eller mindre utdrag og gjengivelser av dette.»  
 
Klager har ikke noe imot gravende eller undersøkende journalistikk og forstår at avisene har 
et samfunns- og opplysningsansvar. Men, skriver han, med et slikt ansvar følger også «et 
ansvar for forholdsmessighet/proporsjonalitet, samt nyansert kildebruk og nøytral 
retorikk». 
 
Klager mener «redaktørene ikke helt forstår, eller ikke ønsker å forstå, hvilke alvorlige 
konsekvenser det kan få for en virksomhet å bli fremstilt på en måte – og i et omfang – som 
vil gi et galt bilde hos den jevne leser». 
  
Forholdsmessighet  
Det vises til to transaksjoner i 2009-2010 på Malta. På dette tynne grunnlaget, skriver klager, 
har selskapet blitt hovedoppslaget i den norske delen av Paradise Papers: «[B]åde jeg og 
andre kilder til Aftenposten har understreket at det gjennom de 11 månedene på Malta ikke 
kan ha vært snakk om skatteunndragelse eller store skattefordeler.»  […]  
 
Publiseringene ser imidlertid mye verre ut: «Avisenes overskrift indikerer skatteunndragelse 
i stor stil og leseren har ingen forutsetning for å tro at dette er forhold datert tilbake i tid. […] 
Hva overskriften insinuerer, og det kildematerialet som legges frem, samsvarer ikke. Det 
viser er en klar overdimensjonering av ønsket vinkling fremfor det som kan bevises eller 
støttes opp av ekspertkilder.» Klager mener at avisen har gitt saken massiv spalteplass, og 
dermed latt ett selskap stå igjen som «svarteper i en politisk debatt om private selskaper som 
drifter eller leverer velferdstjenester».  
 
Det reageres for øvrig på hvorfor ikke avisen omtalte bakgrunnen for transaksjonene på 
Malta. 
 
Klager hevder han har tilbakevist mye av det kildematerialet som ble forelagt ham. Saken ble 
etter hvert endret fra å handle om skatteunndragelse og skatteparadiser til «komplisert» 
selskapsstruktur», derfor finner klager det usaklig at han skal knyttes til Paradis Papers: 
«Hva er det Paradise Papers egentlig handler om? Jo, selskaper som organiserer seg i 
skatteparadiser og på denne måten unndrar skatt. Det var den vinklingen som ble fremlagt 
meg da jeg ble kontaktet av journalistene i september 2017. Jeg kjenner mitt selskap, og vet at 
vi ikke har unndratt skatt. Derfor ønsket jeg å stille med helt åpne kort ovenfor journalistene, 
siden Orange ikke har vært involvert i verken arbeidslivskriminalitet eller 
skatteunndragelser.»  
 
Aftenposten fant heller ikke noe ulovlig da de sjekket opp saken, skriver klager: «Likevel er 
graden av spekulasjoner, presentert av flere av kildene som Aftenposten bruker, 
urovekkende høy. Det at et selskap velger å organisere seg i EU og lavskattland er ingen 



 
  Sak nr. 042/18 

13 

sensasjon. Her kan vi bare se på Schibsted-konsernet selv, som eier Aftenposten, Bergens 
Tidende og Stavanger Aftenblad. Schibsted har lenge vært etablert EU lavskattlandet Irland, 
samt andre land som ansees som lavskattland.»  
 
Retorikk 
Klager reagerer på medienes gjentakende bruk av ord som «avslører», når avisen har funnet 
ut at Orange ikke har gjort noe ulovlig eller feil: «Slik jeg ser det avslører man som regel 
noen som har gjort noe galt eller som har løyet». Klager leser det som om hans selskap blir 
«avslørt» for å tjene penger på de virksomhetsområdene vi opererer i.  
 
Klager mener leserne tror at han har «snyltet» staten og innbyggerne for mange viktige 
skattekroner. Titler, kildebruk, retorikk og presentasjonen gjør sitt til at klager blir «dømt» 
for skatteunndragelse og utnyttelse av arbeidstakere av leseren.  
 
Kildebruk  
Klager viser til at ekspertkildene uttaler seg på generelt grunnlag. «De kommenterer på et 
kildemateriale som er fremlagt dem, men det er tydelig at de færreste tør å trekke noen 
slutninger. Sakene blir derfor i stor grad drevet frem av spekulasjoner om hva som kan ha 
skjedd og hvorfor, og lite om hva som faktisk har skjedd og hva som skjer i dag.» 
  
Frederick Zimmer er ifølge klager «den eneste ekspertkilden som virkelig ønsker å nyansere 
bildet av (eventuell) skatteunndragelse. Aftenposten sier selv at han er en viktig og sentral 
kilde for dem, men likevel velger de å begrense hans profesjonelle redegjørelse. Det at 
Zimmer i etterkant valgte å skrive et leserinnlegg der han utbroderer sitt synspunkt, samt 
kritiserer journalistenes fremstilling av saken, viser at han ikke var fornøyd med 
journalistenes gjengivelse av hans profesjonelle vurdering. Journalistene mener at dette kan 
forsvares med at jeg får mulighet til å forklare fritaksmetoden selv. Det er dette jeg mener 
når jeg sier at jeg som «anklagende part» blir redusert til «Paulsen hevder».  
Troverdigheten min er allerede trukket sterkt i tvil, og det blir derfor ikke slagkraft i mine 
argumenter alene.».  
 
Klager mener omtalen handler lite om dagens situasjon: «Hovedfokuset er datid, 
henholdsvis 2009-2010 og andre forhold som er datert frem til 2015. Vi har gjort omfattende 
strukturelle endringer med bakgrunn i eksterne og interne revisjoner, blant annet for å 
unngå misforståelser vedrørende lønnstrekk.»  
 
I begge sakene blir leseren presentert for et selskap med kritikkverdige forhold og flere 
brudd på arbeidsmiljøloven. Det vies til rapporten fra Bergen kommune som blir brukt som 
kilde til å understøtte at Orange har brudd på lønns- og arbeidsvilkår. Klager er imidlertid 
sterkt uenig i innholdet i denne rapporten, som han mener er ufullstendig, og han reagerer 
på at den har blitt brukt som fasit på «kritikkverdige forhold» hos Orange av flere medier. 
 
Klager reagerer på at vinklingen hele tiden går i disfavør av Orange. I artikkel to er f.eks. 
fokus at 50 av 200 kommuner ikke har kontrollert vikarenes lønns- og arbeidsforhold. «Men 
hva med de andre 150», spør klager: «Jeg vet at mange kommuner ikke har tid eller ressurser 
til å kontrollere noen av leverandørene sine, og jeg mener det har vesentlig mer 
samfunnsmessig betydning enn at 50+ kommuner ikke har kontrollert Orange.»  
 
  
Stavanger Aftenblad hadde ingen ytterligere kommentarer. 
 


