' PRESSENS
FAGLIGE UTVALG

PFU-SAK NR. 041/18

KLAGER: Orange Helse AS ved daglig leder Nils Kristian Paulsen
PUBLIKASJON: Bergens Tidende (papir og nett)
PUBLISERINGSDATO: 29.11.,05.12, 18.12.2017

STOFFOMRADE: Arbeidsliv

SJANGER: Nyhetsartikler

SOKERSTIKKORD: Kildebruk, saklighet og omtanke.

REGISTRERT: 30.01.2018

BEHANDLET I PFU: 29.08.2018
BEHANDLINGSTID: 209 dager

KLAGEGRUPPE: Bedriftsleder

PFU-KONKLUSJON:

HENVISNING VVPL.:

OMTALE/ANONYM.:

MERKNADER: Parallelle klager i sak 040/18 mot Aftenposten og sak 042/18 mot
Stavanger Aftenblad.

SAMMENDRAG:

Bergens Tidende publiserte onsdag 29. november 2017 et forstesideoppslag med tittelen:
«Norske kommuner har betalt neer en milliard til et bergensk helsevikarbyra. Millioner
gikk videre til lavskattland og skatteparadis.»

Artikkelen inne i avisen gikk over flere sider, under vignetten «Paradise Papers», og tittelen:
«Norske kommuner har betalt neer en milliard til bergenske Orange Helse. Millioner har
gatt videre til lavskattland og skatteparadis.»

Artikkelen startet med et «case» fra Hobel kommune i Ostfold, en av mange kommuner som
hadde hatt en avtale med vikarbyraet Orange Helse.

«Orange Helse har hatt stor suksess i Norge de siste ti arene. Nesten halvparten av
alle kommunene har hatt avtale med selskapet om levering av helsevikarer og
andre tjenester. Samtidig har eierne bygget opp et nett av selskaper med
virksomhet utenfor Norge, inkludert lavskattlandet Litauen.

Deler av Orange-systemet dukker opp blant skipsmeglere og advokater i
dokumentlekkasjen som har fitt navnet Paradise Papers. Orange knyttes til et
postboksselskap i skatteparadiset Malta.

Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot
mediene i presseetiske spgrsmal. Adresse: Radhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no


https://www.aftenposten.no/emne/Paradise_Papers

Sak nr. 041/18

A bruke lavskattland og skatteparadiser kan vare bade lovlig og lennsomt. Men
hvorfor strekker selskapsstrukturen rundt en av Norges storste private
helsevikarleveranderer seg til Malta? For a finne svar ma vi starte i 2005.»

Det ble videre opplyst om situasjonen i eldreomsorgen i 2005, som var slik at politikerne
apnet opp for at kommuner kunne inngd avtaler med private akterer.

Under mellomtittelen «Kontroversiell virksomhet» stod det:

«Da Orange Helse ble etablert sommeren 2007, var planen a levere vikarer til helse-
og omsorgssektoren i Hordaland. Virksomheten vokste seg imidlertid raskt ut over
fylkesgrensene og har de siste ti arene omsatt for over én milliard kroner. - Det
var sa enkelt som at vi dekket en ettersparsel som var veldig stor, sier Nils Kristian
Paulsen (50), griinderen bak Orange, til Aftenposten i dag.

Selskapets virksomhet har vert kontroversiell. Orange-vikarene som har jobbet i
norske kommuner og pa norske sykehus, er hovedsakelig hentet fra Ost-Europa.
Norske fagforeninger har flere ganger advart mot det de mener er darlige
arbeidsforhold og stilt spersmal ved vikarenes lonn.

Etter at en revisjon avdekket flere brudd pa arbeidsmiljeloven, sa norske
helseforetak i fjor opp en avtale om levering av vikarer til sykehus. Oslo kommune
fulgte etter og sa opp sin kontrakt med selskapet om levering av hjemmetjenester.
En granskning i Bergen kommune avdekket en rekke brudd pa arbeidsmiljeloven.
- A drive privat innen helsetjenester er de siste arene narmest blitt politisk
ukorrekt. Det er ikke noe vi kan styre, men vi synes selvfelgelig det er trist, sier
Orange-sjefen.

Paulsen mener selskapet ikke har fatt en saklig og objektiv behandling i de
omtalte rapportene og hevder det har vert rundt 50 andre rapporter uten vesentlige
avvik eller feil. En etter en har kommuner gatt vekk fra selskapet. Mange
begrunner det overfor Aftenposten med manglende sprakkunnskaper og
kompetanse hos vikarene. Samtidig har selskapet sikret seg nye avtaler i 2017.»

Flere innkjopskontorer fortalte at Orange Helse ofte har vunnet anbudsrunder fordi de har
hatt de laveste prisene.

«- Ved a hente arbeidskraft fra Ost-Europa klarte de d levere helsepersonell i en tid
der det var svaert stor ettersporsel. De baserte seg ikke pa lokal arbeidskraft, slik
som mange andre leveranderer pa den tiden, sier innkjopssjef Birgitte Gullestad i
Bergen kommune. [...] Av omsetningen pa 1,1 milliarder kroner de siste ti arene
har minst 928 millioner kroner kommet fra norske kommuner, viser tall
Aftenposten har hentet inn. Nermere en halv milliard kroner har gatt videre til et
Orange-selskap i Litauen, der vikarene har vert ansatt pa litauiske
arbeidskontrakter.»

Aftenposten hadde kartlagt selskapene i og rundt Orange-systemet og pengestremmene som
hadde gatt mellom disse de siste ti arene.

«I dag kan vi avslere hvordan Orange, som har levert 1200 vikarer til norske
kommuner, har organisert seg i lavskattland og hatt transaksjoner gjennom et
skatteparadis. Orange-strukturen bestar av en rekke selskaper i flere land som


http://www.fagforbundet.no/Seksjon%20helse%20og%20sosial/Assistenter%20helse/viktig-seier-for-fagforbundet-bergen/?article_id=136336
https://fagbladet.no/nyheter/orange-helse-far-flengende-kritikk-av-bergen-kommune--pa-grensen-til-tvangsarbeid-mener-fagforeningsleder-6.91.428288.831944ed3d
https://fagbladet.no/nyheter/orange-helse-far-flengende-kritikk-av-bergen-kommune--pa-grensen-til-tvangsarbeid-mener-fagforeningsleder-6.91.428288.831944ed3d
http://www.hinas.no/images/nyheter/Oppsigelse_av_rammeavtale_i_pr%C3%B8vetiden_-_Orange_Helse_AS.pdf
http://www.dagsavisen.no/oslo/oslo-kommune-vraker-helseavtale-1.711110
http://g.acdn.no/scrinium/ece5/5-8-463693/berg/2016/11/16/12/RapportOrange.pdf

Sak nr. 041/18

kjoper og selger tjenester av hverandre. Pengene flyttes gjennom konsernbidrag,
utbytter og interne lan.

Forsteamanuensis Eivind Furuseth ved Institutt for rettsvitenskap og styring pa BI
har sett pa Aftenpostens kartlegging av Orange-strukturen. [...] - Strukturen virker
veldig komplisert. Det er mange selskaper og transaksjoner hit og dit, sier han.
Han papeker at mange transaksjoner pa tvers av landegrensene kan gjore det
vanskelig for lokale skattemyndigheter a fa oversikt og kontrollere i hvilken grad
de er gjennomfert riktig skattemessig. - Jo mer kompleks selskapsstrukturen er,
desto lettere er det a gjemme unna informasjon, sier Furuseth.

Nils Kristian Paulsen, daglig leder i Orange Group, sier han aldri har sett pa
selskapsstrukturen som komplisert og fremhever at de alltid har veert apne for
spersmal og tydeliggjoring nar kundene har etterspurt det.

Professor Jan Frich papeker at det er et serlig krav til det offentlige om a pase at
aktorer man kjoper tjenester fra, driver pa en ryddig mate. Han er avdelingsleder
for helseledelse og helsegkonomi ved Institutt for helse og samfunn pa Det
medisinske fakultet ved UiO. Men hvilken mulighet har kommunene til 4 serge
for at alt gar riktig for seg nar leveranderen er organisert gjennom en rekke
selskaper i flere land?»

Videre i artikkelen ble lennsordningen som Orange Helse hadde praktisert omtalt:

«De fleste Orange-vikarene som har hjulpet eldre i norske kommuner, var inntil i
fjor ansatt i det litauiske selskapet Orange Group Baltic. Vikarene er blitt leid inn
til Norge gjennom Orange Helse AS, som inntil i fjor var Orange Group Baltics
sosterselskap. De litauiske helsevikarene er i Norge pa en rotasjonsordning med to
uker fri mellom fire ukers arbeidsperioder. De har hatt en lennsordning som
skiller seg fra det norske leannsmottagere er vant til. Orange Helse sier at de har
betalt vikarene sine tilsvarende tarifflonn. Deretter er de litauiske helsearbeiderne
trukket skatt til Norge av sin lenn. Men de ansatte i Litauen trekkes ogsa for losji,
for sprakundervisning fra selskapets egen sprakskole og for reiseutgifter. Noen
trekkes for opplering de forste 200 arbeidstimene. Etter alle trekkene har enkelte
ansatte fatt utbetalt ned mot 88 kroner pr. time, viser arbeidskontrakter og
lennsutbetalinger Aftenposten har sett.»

En tidligere ansatt i Orange Helse var intervjuet. Hun fortalte at hun ikke visste hvor mye de
ulike lennstrekkene hadde utgjort. P4 hennes lennsslipp sto bare det hun hadde fatt utbetalt:

Kristin Alsos, forskningsleder ved forskningsstiftelsen Fafo, sier kommunene har
plikt til a stille krav om at selskapene skal betale lonn etter norsk niva. - Nar
lennsslippene ikke viser bruttolonn og hvordan nettolenn er beregnet, er det
umulig for kommunene a kontrollere om dette faktisk er tilfelle, sier hun.

Orange-griinder Nils Kristian Paulsen sier ingen har fatt utbetalt mindre enn 88
kroner pr. time. - Hvorfor har ikke lonnstrekkene fremkommet pa lonnsslippen? - 1
etterpdklokskapens lys skulle jeg gjerne hatt med alle lennstrekkene fra dag én. Pa
denne mdten kunne misforstaelser veert unngatt, sier Paulsen. Han mener det ikke
er uvanlig at det bare er nettolonn som fremgar dersom det er inngatt
nettolennsavtale med en ansatt. Alle trekk har skjedd i henhold til lovverk og
inngatte avtaler, presiserer han.»



Sak nr. 041/18

[...] «<Oranges ledelse anslar at losji- og reisetrekkene utgjorde 6000-7000 kroner i
manden for dem som jobbet i Bergen. Lennstrekkordningen er na avsluttet for
vikarene».

Det opplyses videre at den tidligere ansatte hadde bodd i et hus i Bergen, eid av Nils Kristian
Paulsens personlige investeringsselskap Desmet Invest AS. Trekkene for losji i dette huset
gikk til hennes arbeidsgiver. Orange-systemet betalte deretter husleie til Paulsens personlige
investeringsselskap Desmet Invest.

«Paulsen sier det ikke har veart et fortjenesteelement i dette for Oranges del. I 2015
tok han ut 1,5 millioner kroner i utbytte fra Desmet Invest. Da sto leieinntekter fra
Orange for 80 prosent av omsetningen i selskapet.

Orange-vikarer er blitt trukket i lonn for a leere norsk pa Scandinavian Language
School, som har samme eiere som selskapet de har vart ansatt i. Skolen har siden
2012 solgt sprakkurs for 23 millioner kroner. Dette har gitt et overskudd for skatt
pa 2,7 millioner kroner.»

Det opplyses: Orange Helse har hatt 1.1 milliarder kroner i inntekter siden 2007, men
selskapet har hatt store kostnader og derfor operert med et beskjedent overskudd. Det er av
dette overskuddet skatten til Norge betales.

«- Det er en liten del av overskuddet som kommer til beskatning i Norge, det ma
man kunne si, sier forsteamanuensis Eivind Furuseth. Orange-griinder Paulsen er
ikke enig i at skattebelastningen fremstar som lav og sier han sliter med a se hvor
den unormalt lave skatten skal veere. Han papeker ogsa at det norske selskapet
Orange Helse AS har hatt store kostnader, noe som har bidratt til at det skattbare
overskuddet har vart lavt. - Skatten reflekterer jo stort sett marginen man har, sier
bergenseren og avviser at skatteplanlegging har vart hans hensikt. - Skatt er blitt
betalt i henhold til norsk lov, sier han.»

Den sterste kostanden for Orange Helse har veert betaling for vikarer til det litauiske
sostersselskapet. Litauen har halvparten i skattesats som Norge, og er definert som et
lavskattland. Det litauiske selskapet har igjen betalt rundt 30 millioner i utbytte og den
storste mottakeren av utbytte har veert Orange Helse i Norge.

«Forsteamanuensis Eivind Furuseth papeker at det ma vaere lov a legge inntektene
til et sted der det er lav skatt, sa lenge vi ikke har felles skatteregler og skattesatser
i verden. - Fra et etisk stasted kan man si at det er uheldig at pengene ikke kommer
til beskatning i Norge, men det er fullt innenfor lovens rammer, sier han.

Frederik Zimmer, professor emeritus ved institutt for offentlig rett ved
Universitetet i Oslo, sier det ikke er oppsiktsvekkende at et norsk aksjeselskap
kjoper vikartjenester fra et selskap i samme konsern, hjemmeherende i et annet
land. - Det er heller ikke noe oppsiktsvekkende ved at selskapet i Litauen deler ut
aksjeutbytte til sitt norske morselskap, sier han.

Tidligere seniorskattejurist Gregar Berg-Rolness: [...] - Det er en apenbar
skattemessig fordel. Om selskapet kun hadde hatt virksomhet og ansatte i Norge,
ville de betalt mer i skatt pa overskuddet, ettersom Norge har hgyere selskapsskatt
enn Litauen.»



Sak nr. 041/18

Det ble videre opplyst at Nils Kristian Paulsen hadde en ligningsformue pa 129 millioner
kroner i fjor (2016). 12014 var den pd 34, 6 millioner. I 2007 hadde den veert pa 440.000
kroner.

Videre i artikkelen ble Paulsens tilknytning til skatteparadiset beskrevet. I 2009 ble
postboksselskapet Solutio Holding opprettet pa Malta. Bak Malta-selskapet sto Orange-leder
Nils Kristian Paulsen, og det er pa grunnlag av dette at han dukket opp i
dokumentlekkasjen Paradise Papers, skriver avisen. Selskapet pd Malta kjopte raskt opp 76
prosent av det litauiske Orange-selskapet, til 76.000 kr.

«Han kontrollerte ogsa selskapet som solgte Litauen-bedriften til Malta. Med
andre ord har Nils Kristian Paulsen kjopt og solgt en viktig del av Orange-driften
til seg selv. Orange-griinderen sier han ikke har noe godt svar pa om selskapet i
Litauen, med sine 26 millioner i omsetning og 94 ansatte, faktisk var verdt 76.000
kroner da det ble solgt til Malta i 2009.

- Jeg visste selvfolgelig at vi gjorde dette og signerte papirer, men jeg kan ikke
erindre at jeg gjorde noen refleksjoner rundt prisen, som var sett pa som en intern
transaksjon, sier han.

- Det er en feilprising, og det er ikke lov. Selv om man ikke har en markedspris
internt i konsernet, skal man preve a beregne det, sier forsteamanuensis Eivind
Furuseth.

- Konsekvensen av dette er at Malta-selskapet far en stor gevinst som er tilbakefert
skattefritt til Norge, sier Gregar Berg-Rolness.

Aftenposten har spurt Paulsen hvorfor Orange Group Baltic ble kjopt og solgt via
skatteparadiset Malta. Han svarer: - Bakgrunnen for det er enkel. Jeg hadde en
ansatt som anbefalte dette og hadde selv ingen sterke meninger om det. Pengene
ville ende opp i de to norske holdingselskapene vi hadde, uansett. - Hva var det du
skulle gjore pid Malta? - Vi hadde en god idé om en videre ekspansjon av Orange i
Europa, men grunnet endrede forutsetninger ble dette ikke noe av, sier Paulsen.
Orange-sjefen avviser ogsa at lesningen ved a selge via Malta ga noen skattemessig
fordel og viser til at utbyttet fra salget uansett ble tatt hjem skattefritt pa lovlig
mate via den sdkalte fritaksmetoden.»

[...] «<Han [Paulsen] kaller opprettelsen av Malta-selskapet «en lite gjennomtenkt
avgjerelse», som han angrer pa i dag. Han skal ha solgt det i 2013, men star
fremdeles oppfort som aksjoneer og styremedlem i selskapsregisteret pa Malta.»

Mot sluttet av artikkelen omtales igjen situasjonen i Hobgl kommune og alle andre
kommuner i Norge. Behovet for arbeidskraft er stort og skende fremover. Man mener man
vil si flere selskap som Orange i fremtiden, og det papekes hvor vanskelig det er for
kommuner a underspke om alt gar riktig for seg hos leveranderer.

«= Vi klarer ikke a folge alle disse forgreningene og har ikke kompetanse til a
kartlegge og se pa hvordan slike strukturer er bygget opp, sier [enhetsleder i
Hobgl]. Det var ogsa konklusjonen da revisjonsselskapet Deloitte undersgkte
Bergen kommunes oppfelging og kontroll av tjenester fra private leveranderer
innen helse og omsorg i 2014. Deloitte fant ikke kritikkverdige forhold hos Orange
Helse, men mente at Norges nest storste by ikke hadde tilstrekkelig kontroll med,
eller kompetanse til a folge opp, vikarbyraene.



https://www.aftenposten.no/okonomi/i/p0EoV/120-internasjonale-politikere-og-1000-nordmenn-knyttes-til-skatteparadiser-i-ny-dokumentlekkasje
https://www.bergen.kommune.no/bk/multimedia/archive/00251/Forvaltningsrevisjo_251539a.pdf

Sak nr. 041/18

I ettertid startet kommunen en egen granskning av Orange. - Vi ansa det som en
risiko at de hentet arbeidskraft fra Ost-Europa. Vi sa at det var en del forhold der
som vi ensket a undersgke. Det var dessuten vanskelig a se hvordan strukturen i
selskapet fungerte, sier radgiver Juni Skjold Lexau i Bergen kommune.»

Flere eksperter uttalte seg om kommunens muligheter til & undersgke private selskap:

«=Det virker urimelig a forvente at offentlige innkjgpere skal kunne overvike
selskaper i slike komplekse strukturer, [...] - Selskapsstrukturen fremstir som
narmest ugjennomtrengelig komplisert, og den synes for meg a vere rigget til for
a maksimere profitt hos eier, som for evrig opptrer i ulike roller, [...].

Orange-sjef Nils Kristian Paulsen sier han ikke kjenner seg igjen i det bildet. -
Skatteplanlegging har aldri styrt mine valg og investeringer. Hva professor Frich
synes, far sta for hans egen regning, sier han. Han viser til at Malta-selskapet ble
solgt i 2013, og at alle midler i selskapet ble hentet til Norge. - Bade aksjegevinster
og utbytte som hadde tilfalt det norske selskapet, ville ha vaert omfattet av
fritaksmetoden, slik at det ikke ville ha vert noen betalbar skatt i Norge for
aksjonaerene personlig tok ut utbytte, sier han.»

Det ble ogsa til slutt papekt at selv om slike selskapsstrukturer bade er lovlige og vanlig, sa
finnes det grasoner:

«Det er i utgangspunktet fullt lovlig, og ganske vanlig, a organisere en virksomhet
i konsernstrukturer slik at det er vanskelig for utenforstaende a kartlegge eller
forsta. - Selv om det er vanlig, kan det vaere problematisk at det slik legges til rette
for mye som ikke blir oppdaget. Vi har ikke noe aksjeselskapstilsyn, slik vi har et
finanstilsyn. Det er en enorm grasone mellom det vanlige og lovlige til det
ulovlige, sier Beate Sjafjell, professor ved Institutt for privatrett pa Det juridiske
fakultet ved UiO. Hun mener at handlingsrommet for lovlig skatteplanlegging er
stort. - Virisikerer at deler av naeringslivet organiserer seg slik at det undergraver
hele grunnlaget for velferdssamfunnet. Derfor handler dette ogsa om selskapenes
samfunnsansvar, sier Sjafjell.»

«- Det er ikke slik at du behever a vaere Apple eller Google, eller drive i stor skala,
for a etablere en struktur som vil oppfattes som relativt komplisert, [...].

«-I anbudskonkurransene er det fokus pa pris, og marginene er ofte sma for dem
som vinner. Ved bruk av kompliserte selskapsstrukturer og lovlige og ulovlige
smutthull kan selskaper vinne kontrakter pa lav pris og eierne sitte igjen med reelt
overskudd, selv om det formelt sett ikke er noe skattbart overskudd i Norge. Dette
er konkurransevridende, [...].

Til slutt:

«Rundt 30 kommuner kjoper vikartjenester fra Orange i dag. I 2016 og 2017 er
Orange omorganisert igjen. Flere selskaper har fatt nytt navn, og de siste ansatte er
pa papiret flyttet fra Litauen til Norge. Orange Helse heter na Sydvest Prosjekt, og
det er nesten ingen aktivitet i selskapet. - Vi sa et behov for a rendyrke de
forskjellige tjenesteomradene, ettersom de ofte styres av ulike lovverk og ulik
arbeidsmetodikk. Derfor er Orange Helse na delt opp i flere selskaper, sier Nils
Kristian Paulsen.»


http://g.acdn.no/scrinium/ece5/5-8-463693/berg/2016/11/16/12/RapportOrange.pdf

Sak nr. 041/18

Artikkelen var illustrert med flere bilder, grafiske elementer og én faktaboks. Pa ett av
bildene inne i artikkelen var Orange-lederen, Nils Kristian Paulsen, avbildet.

Faktaboks hadde tittelen «Slik har vi jobbet med saken». Det stod:

e Aftenposten fant Nils Kristian Paulsen i selskapsregisteret pa Malta, som er en del
av dokumentlekkasjen Paradise Papers.

¢ Paulsen er en av rundt 400 nordmenn Aftenposten har klart a identifisere i
selskapsregisteret pa Malta.

e Funn fra undersgkelser i dpne kilder gjorde at vi valgte & se naermere pa Paulsens
selskapsstruktur.

e Dette har inkludert analyse av 106 regnskaper tilherende selskaper pa Malta, i
Norge, Litauen, Storbritannia og Sverige.

¢ Vihar hentet inn informasjon fra alle norske kommuner og sykehus om deres
bruk av vikarbyraer og Orange Helse og sammenstilt denne i en database.

e Isamarbeid med den litauiske nettavisen 15min.It og SVT og TT i Sverige har vi
funnet frem til og intervjuet sykepleiere som har jobbet i norske kommuner for
Orange Helse.

e Vi har ogsa gransket rettsavgjerelser, rapporter og rammeavtaler knyttet til
virksomheten.

Det ble ogsd publisert en grafisk figur av selskapsstrukturen til Orange, der ble det papekt at
«strukturen endres stadig, og flere av selskapene over er i dag enten slatt sammen, nedlagt
eller erstattet av andre.»

Det ble ogsa publisert en grafisk illustrasjon av lennsmodellen til Orange. Her ble lonnen til
en helsearbeider fra kommunen sammenlignet med en Orange-ansatt. Teksten over viste:
«2015-niva eksempel», og viste en brutto timelenn pa 199 kr. Etter skatt fikk
kommuneansatte utbetalt 145 kroner timen. En Orange-ansatt ble i tillegg til skatt, trukket
for losji, reise, sprakkurs og oppleering. Den utbetalte nettolennen ble pé 88 kroner timen.
Det ble presisert at trekk for oppleering og sprakkurs gjaldt de forste 200-1850 timene

Artikkelen ble publisert pa nett samme dag, med tittelen «Helsemilliarden» og ingressen:

«Norske kommuner bruker helsevikarer fra private leveranderer for a gi eldre god
omsorg. En av de storste leveranderene har vaert Orange Helse. De siste ti drene har
over 200 kommuner og helseforetak hatt avtale med selskapet, som har hatt 1,1
milliarder kroner i omsetning.»

Oppslaget var illustrert med et Norgeskart som viste hvilke kommuner som hadde benyttet
seg av vikarer fra Orange Helse og folgende tekst:

«Eierne av Orange organiserte sin virksomhet i en rekke land, blant annet et
lavskatteland og et skatteparadis.»

Deretter ble det presentert en grafisk figur som viste pengestremmer og eierforhold i
Orange-systemet og teksten:

«Orange-strukturen endres stadig, og flere av selskapene er enten slatt sammen,
nedlagt eller erstattet med andre. Hvilken mulighet har kommunene til 4 serge for
at alt gar riktig for seg nar leveranderen har vert organisert pa denne maten?»



Sak nr. 041/18

Artikkelen som fulgte var i sitt innhold lik artikkelen fra papirutgaven.

Tirsdag 5. desember 2017 ble det publisert en ny artikkel. Stikktittel: <ORANGE//Over 50 av
kommunene som har hatt avtale med helsevikarbyraet Orange Helse, sier de ikke sjekket
lennen til vikarene de leide inn.» og tittel: «<De faerreste kommuner har sjekket
vikarlenn».

Unio mente kommunene hadde plikt til 4 undersgke vikarenes lenns- og arbeidsvilkar.
Kommunenes egen organisasjon mente slike undersgkelser var krevende.

Det ble imidlertid opplyst at Bergen kommune hadde drevet kontroll og funnet flere forhold
ved vikarenes lgnnsvilkar som kommunen mente var kritikkverdige. Lonnssystemet til
Orange Helse ble igjen omtalt, og det ble vist til Aftenpostens omtale uka for:

«Aftenposten avslerte forrige tirsdag at over 200 norske kommuner har hatt avtale
med selskapet Orange Helse [...] Selskapet har fakturert det offentlige Norge naer 1
milliard kroner de siste ti drene. Eierne har valgt a organisere sin virksomhet i
lavskattland og hatt transaksjoner gjennom et skatteparadis.»

Lederen i Orange Group, Nils Kristian Paulsen, uttalte at vikarene fikk utbetalt det de hadde
krav pd. Han opplyste at Orange Helse alltid oppfordret kundene til & be om
lennsdokumentasjon:

«- Noen kontrollerer mye, og andre kontrollerer lite. Vare kunder skal vere trygge
pa at vare ansatte far det de har krav p4, sier han. Han sier Orange henter inn
lennsinformasjon i forkant av oppdrag for a sikre at vikarene far lik lenn som om
de var direkte ansatt i kommunen. Paulsen papeker ogsa at de har gatt vekk fra
nettolennssystemet. - Det skal ikke vaere vanskeligere 4 kontrollere oss enn andre
leveranderer, sier han.»

Til slutt i artikkelen ble revisjonen fra Bergen kommune igjen omtalt:

«I kontrollen i Bergen papeker kommunen flere forhold, der det mest alvorlige
gjelder hvordan Orange-vikarene er trukket i lonn. De finner ogsa brudd pa
arbeidsmiljeloven. Kommunen sluttet & bruke vikarer fra Orange i fjor hest.
Orange-griinder Nils Kristian Paulsen mener de ikke har fatt en saklig og objektiv
behandling i disse rapportene og sier det har vert rundt 50 andre rapporter uten
vesentlige avvik eller feil.»

Det fremkom av artikkelen at lennstrekkordningen né var avsluttet.
Samme artikkel ble ogsa publisert pa nett med tittelen: «Kommuner erkjenner: har ikke

undersgkt hva helsevikarer fra Orange tjente.»

Mandag 18. desember 2017 ble en ny artikkel publisert. Tittelen var «Bergens vikarbyra
granskes i Litauen» og ingressen:


http://g.acdn.no/scrinium/ece5/5-8-463693/berg/2016/11/16/12/RapportOrange.pdf

Sak nr. 041/18

«LONNSTREKK// Skattemyndighetene i Litauen mener helsevikarbyraet Orange
kan ha fatt feilaktig skattefradrag. Saken er knyttet til sprakopplaeringen vikaren
har fatt.»

I bredteksten stod det:

«I arene 2013-2015 har de litauiske selskapene under Orange-paraplyen
kostnadsfert rundt 22 millioner kroner for sprakopplaering. De har dermed fatt
fradrag i skatteregningen. Samtidig har de trukket sine ansatte i lonn for det kurset
har kostet. Med andre ord kan selskapene i Litauen ha fatt feilaktig skattefradrag
for en kostnad som i alle fall delvis er baret av de ansatte.

Det bekrefter skattemyndighetene i Litauen overfor Aftenposten og den litauiske
nettavisen 15min, som Aftenposten har samarbeidet med gjennom
dokumentlekkasjen Paradise Papers. - Dersom selskapet reduserer kostnaden for
sprakopplaering via de ansattes lenn, kan ikke disse kostnadene gi skattefradrag
for selskapet, sier Eglé Ramanauskiené, direkter ved den litauiske skatteetaten.
Orange-ledelsen har ikke svart pa spersmal fra Aftenposten om hvor stor andel av
kostnadene selskapene har fatt dekket gjennom lennstrekk. Vi kan dermed ikke si
hvor mye selskapet kan ha fatt i feilaktig skattefradrag.»

I artikkelen ble en tidligere Orange-ansatt intervjuet. Hun hadde avsluttet arbeidsforholdet
etter ti uker, noe som forte til en rettssak pa grunn av at bindingstiden var pa to ar.

«I likhet med flere andre ender hun derfor opp i en rettstvist med sin tidligere
arbeidsgiver. Aftenposten har sett dokumentasjon pa minst 11 rettssaker der
Orange krever tilbakebetaling av sprakkurset. Selskapet har vunnet hver gang og
kunnet kreve tilbake tilsvarende 412.000 kroner totalt.

Orange-sjef Nils Kristian Paulsen uttalte:

«[Det] er alltid beklagelig at uoverensstemmelser mellom arbeidstager/studenter
og arbeidsgiver ender opp i rettsapparatet. - Pa den annen side viser dette ogsa at
studentene har en lav terskel for a ga til det litauiske rettsapparatet for a kreve en
uhildet preving av sine studie- og arbeidsbetingelser, og det ma jo selvfglgelig alle
ha en rett til, sier han. I dag er tilbakebetalingsordningen endret. Orange-vikarene
trekkes ikke direkte i lonn for sprakopplaeringen, men inngdr i stedet en avtale
med sprakskolen om tilbakebetaling.»

«Litauiske skattemyndigheter bekrefter at de underseker vikarbyraet, men vil ikke
ga inn i detaljer. [...] - Etter alle de pastandene som er fremkommet i media de
siste ukene, har vi full forstaelse for at skattemyndighetene kontakter oss. Vi
kommer til & folge vare interne rutiner ved en eventuell skatterevisjon pa lik linje
med tidligere revisjoner og vi vil fremlegge ensket dokumentasjon, skriver
Orange-sjefen i en e-post.»

Det opplyses for gvrig at den tidligere ansatte tapte rettssaken og matte tilbakebetale penger.

Ogsa denne artikkelen ble publisert pa nett.



10
Sak nr. 041/18

KLAGEN:

Klager er Orange Helse AS ved daglig leder Nils Kristian Paulsen. Han mener Aftenposten,
sammen med Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad, har fremsatt «insinuerende
pastander og villedende informasjon om Orange Helse under fanen "Paradise Papers"».
Klager mener maten saken fremstilles pa er et brudd pa Veer Varsom-plakatens punkt 3.2
(kildene) og punkt 4.1 (saklighet og omtanke).

Kildebruken

P& grunn av presentasjon og valg av kilder mener klager avisen har skapt et inntrykk av at
Orange Helse har gjort noe ulovlig: «Alt fra ordvalg til metodevalg og kildebruk er vinklet
pa en slik mate at leserne vil sitte igjen med inntrykk at noe ulovlig eller feil har
forekommet».

Slik klager ser det, mangler artiklene bredde i kildevalget: «[D]en ene kilden, utover meg,
som har prevd & balansere saken har fatt sine sitater kraftig redusert, jmf. Frederik Zimmers
innlegg i Aftenposten (se vedlegg). [...] Det er ikke spesielt god kildekritikk nar avisen
bevisst utelater stemmer som kan stette opp om det jeg sier. I stedet blir mine uttalelser
redusert til "Paulsen hevder".»

Klager har konfronterte journalistene med denne skjevheten, men de svarer at avisen har
skrevet en nyansert artikkelserie der de har latt alle parter fremme sitt syn, noe klager er
grunnleggende uenig i.

Klager mener derimot at Aftenposten har hatt en forutinntatt holdning, og at det spekuleres i
skatteflukt, skatteplanlegging og skatteparadiser. Ifglge klager er det er feil & kalle
opprettelsen av et selskap i Litauen for «skatteflukt». Det vises til at Orange Helse har matte
gjore det som var nodvendig for 4 mete bade norske, EU og litauiske lover og regler. Slik
klager ser det, kommer ikke dette frem i den endelige saken.

Saklighet og omtanke

Klager mener omtalen er overdimensjonert sett opp mot sakens faktum: «Bare volumet
indikerer at her er det noen som har gjort noe alvorlig feil/ulovlig, uten at det nedvendigvis
dokumenteres av Aftenposten. Journalistene har passet godt pa at de har fulgt «sjekklisten»
til PFU for & unnga feil. Vi har fatt sitater tilbake for godkjenning og vi har fatt mulighet til &
komme med kommentarer til innholdet. Likevel, & dedikere sd mye spalteplass til et selskap
som har tilbakevist pastander om aggressiv skatteplanlegging og skatteunndragelse,
mistenkeliggjor et selskap unedvendig mye.»

Det reageres ogsa pa at selskapet plasseres under fanen «Paradise Papers» og at det hele
fremstar som en omfattende «avslgring»: «Nar et forholdsvis lite, norsk selskap knyttes til
skatteparadiser og skonomisk kriminalitet, bor det veere hold i de avsleringene som
presenteres. Avisenes samfunns- og opplysningsansvar er viktig, men a plassere Orange
under fanen «Paradise Papers», sidestilt med store, globale selskaper som Nike og Apple,
blir forholdsmessig feil.»

Klager skriver at han fikk en sterre kronikk pa trykk i etterkant av omtalen, men mener dette
blir «en ren forsvarstale uten det helt store gjennomslaget».



11
Sak nr. 041/18

Stor skade

Artiklene ble ifglge klager starten pa en svertekampanje uten like «der blant annet LO-
kontrollerte medier bruker den informasjonen vi allerede har tilbakevist for & sette press pa
politikerne. Igjen er det mye «hvis», «dersom», «kanskje», men ogsa sterke beskyldninger om
at vi er tatt for sosial dumping. [...] I samfunnsdebatten i etterkant «blir vi brukt som
eksempel pd hvorfor private tilbydere av velferdstjenester burde forbys.»

[...] «I saker hvor selskap eller mennesker man presenterer risikerer omfattende
omdemmesvikt, har man et saerskilt ansvar for & legge alle fakta pa bordet og belyse begge
sider av saken. Dersom saken var nyansert og balansert, tror jeg ikke ministre,
stortingsrepresentanter og andre journalister ville lest og forstdtt saken som de har gjort».

Artikkelen fra 5. desember 2017:

Ifolge klager er det misvisende & pasta at ansatte far 88 kroner i timen. Det vises til at da er
penger til bolig, reise og studieldn ogsa er trukket fra: «Skal dette veere en riktig
sammenligning ma ogsa den offentlige ansattes husleie, Internett, transport og eventuelt
studielan tas med i regnestykket. Hadde Aftenposten spurt eksperter innen arbeidsrett s&
kunne de papekt at slike trekk som vi har hatt har veert fullt lovlig iht Arbeidsmiljgloven.
Dette vet vi, men leseren har ingen forutsetning for & tro noe annet enn at vi lonner vare
ansatte 88 kroner timen etter skatt». Klager reagerer ogsa pa at avisen kaller det «utbetalt
lonn» fordi de fleste vil forstd dette som nettolenn etter skatt, noe som er feil.

Klager skriver: «<Som det fremkommer nederst i saken har vi hatt et 50-talls kontroller pa
lenns- og arbeidstidsbestemmelser, der rapporten til Bergen kommune og HINAS-rapporten
er de media har fokusert pd.» Klager mener at de feil som blir papekt her er smd og
ubetydelige i forhold til den kontrollen som er utfert.

Det vises ogsa til publiseringen av et bilde fra da Arbeidstilsynets var pa besgk: «Igjen er det
implisitte budskapet at Orange ma kontrolleres ngyere enn alle andre.»

Det anferes for ovrig at Arbeidstilsynet i sin rapport skrev at selskapet utbetalte rett lenn i
henhold til det de ansatte har krav pa. Klager skriver: «Hvorfor er det vi som skal sta i fokus,
nar det ikke er funnet vesentlige funn pa lenn i de eksterne kontrollene?»

Artikkel nummer tre fra 18. desember 2017:

Nér det gjelder artikkel nummer tre mener klager at avisen har laget en ikke-sak: «De prover
seg pa en pussig journalistisk vri, der de hevder at litauiske skattemyndigheter er i ferd med
a kontrollere oss basert pd avisens eget initiativ. [...] Jeg stiller meg undrende til at en
uttalelse fra litauiske skattemyndigheter, basert pd informasjon fremlagt av en avis, skal
medfore store overskrifter om en skattegransking. I denne saken er det media selv som er
premissleveranderen for pastandene uten 4 forstd eller vite noe om var arbeidsmetodikk. De
velger & spekulere seg frem til en modell som presenteres skattekontoret, derav ordet
«dersom» for deres svar. Selv om Aftenposten vet at skatteetaten i Norge ikke besvarer slike
henvendelser, gjores det ogsa et poeng av at de har spurt, med bakgrunn i at det ma veere feil
ogsd i Norge.»

Klager reagerer ogséd pa Aftenpostens samarbeid med en litauisk nettavis, og at hans sitater
avgitt til Aftenposten ble fritt gjengitt i denne avisen. Ifglge klager var ikke artikkelen
publisert i Aftenposten pa det tidspunktet, og var derfor - slik klager ser det -
forstehandskildemateriale: «Ut fra hva vi forstdr, skal kildene sporres dersom deres sitater



12
Sak nr. 041/18

skal brukes av andre medier og i andre saker der vinklingen er en helt annen enn den som er
presentert».

Oppsummert:

1. Brudd pa punkt 3.2 med tanke pa kildekritikk og vinkling. «De kildene som er brukt,
eksklusiv Frederik Zimmer, uttalelser seg pa bakgrunn av informasjon som journalistene
har lagt frem, Man stdr selvfelgelig fritt for a synse og mene noe om en
organisasjonsstruktur, men dette betyr ikke at kildenes vurdering er juridisk riktig. [...]
Mine uttalelser blir i stor grad stdende igjen alene og pa denne maten blir forsvaret
redusert til «Paulsen hevder». Journalistene kommer ogsa med en rekke forende
sporsmal og beskrivelser i forstesaken [...]».

2. Brudd pa punkt 4.1 nar det gjelder forholdet mellom presentasjon/volum og sakens
faktiske innhold. «<Medienes samfunns- og opplysningsansvar inkluderer ogsd a belyse
begge sider av en sak. I disse sakene er det en klar overvekt av «ekspertkilder» pa den
siden som stotter Aftenpostens egne avsleringer. Det mediepresset som har veert i
etterkant av disse sakene sier sitt om proporsjonaliteten og hva leserne har sittet igjen
med. Dette inkluderer ogsd andre journalister, redakterer og politikere som har begynt &
kalle dette «Orange-saken». Et privat selskap som leverer helsetjenester til det offentlige
er under enormt press fra den politiske venstresiden. Journalistene i Aftenposten visste
godt hvilken effekt en slik sak ville ha pa oss som leverander av helsetjenester, men jeg
finner lite omtanke og hensyn i disse sakene.»

FORSOK PA MINNELIG LOSNING:
Partene har veert i kontakt med sikte pa a lese saken i minnelighet, uten at dette har fort
fram.

TILSVARSRUNDEN:

Bergens Tidende (BT) aviser at artiklene bryter med god presseskikk. Det vises til
redaksjonelt samarbeid og stoffutveksling med Aftenposten, og BT viser i stor grad til
Aftenposten i sitt tilsvar.

Det opplyses innledningsvis at dokumentlekkasjen Paradise Papers inneholdt informasjon
fra 19 selskapsregistre, om aksjoneerer og styremedlemmer i selskaper fra steder kjent for lav
skatt og hoy grad av hemmelighold, som Bermuda, Bahamas, Caymaneyene og Malta.

Dette hemmeligholdet gjor det sveert vanskelig 4 finne ut av hvem som stér bak selskaper og
hvor pengestreommer gar, skriver avisen, og lekkasjen har vist at bruken av skatteparadiser
har et omfang langt ut over det vi hittil har kjent til. En innsikt som har feort til en

internasjonal debatt om hvordan vi bedre kan organisere internasjonale skattesystemer og
handel.

Det vises til at Aftenposten har samarbeidet med flere hundre journalister fra 67 land for &
granske alle dokumentene: «De fleste sakene med utspring i Paradise Papers har handlet om
a gi innblikk i hvordan internasjonal forretningsdrift organiseres, fullt lovlig. Det er pressens
oppgave a belyse ukjente forhold, ogsa ndr de er lovlige, ikke minst slik at offentligheten og
lovgiverne kan diskutere om loven da fungerer etter hensikten.»



13
Sak nr. 041/18

Finansminister Siv Jensen uttalte folgende til NTB om avisens dekning: «”- Slike saker er bra
fordi det gir innsikt i hvordan selskapsstrukturer er opprettet. Og det er bra fordi det kan
bidra til & flytte grenser for hva som er akseptabelt, bade her hjemme og internasjonalt, sier
Jensen.”»

Orange Helse-saken

BT skriver at BT og Aftenposten har dokumentert hvordan Orange Helse har bygget opp et
omfattende selskapsnettverk i en rekke land, inkludert i et skatteparadis og et lavskatteland.
Selskapene kjoper og selger tjenester av hverandre, og pengene flyttes gjennom
konsernbidrag, utbytter og interne lan.

Slik BT ser det, er det dpenbart av vesentlig samfunnsmessig interesse 4 belyse hvordan
norske offentlige midler benyttes til & kjope tjenester fra et konsern som har valgt &
organisere seg pa denne maten. Dette er i kjernen av Aftenposten og Bergens Tidendes
journalistiske virksombhet, skriver avisen i sitt tilsvar. Det vises ogsa til at dekningen av
denne saken har lagt grunnlag for en viktig diskusjon om hvilken betydning en slik
organisering har hatt - og har - for ansatte og for samfunnet.

Avisen ser at klager ikke har dokumentert noen faktiske feil i de paklagede artiklene, men at
han i all hovedsak reagerer pa kildebruken og omfanget - og at han er kritisk til at avisen har
knyttet ham og hans selskap til et skatteparadis. Som svar pa dette, skriver avisen: «(VI) ma
papeke at det har han faktisk gjort selv, gjennom a opprette et postboksselskap pa Malta som
har blitt brukt til 4 flytte eierskapet mellom de forskjellige deler av Orange-konsernet.»

Det skapte inntrykk

Bergens Tidende avviser a ha beskrevet selskapet pa en slik mate at det virker som Orange
Helse har gjort noe ulovlig. Avisen mener tvert imot at den har veert sveert tydelig pa hva
som er lovlig og ulovlig virksomhet. Det vises til flere steder i artikkelen der dette papekes,
blant annet i starten av artikkelen, jf. “A bruke lavskatteland og skatteparadiser kan veere bide
lovlig og lennsomt”.

Avisen papeker at skatteplanlegging er i utgangspunktet helt lovlig, og at det finnes et stort
handlingsrom. Det vises til at fagkilder i artikkelen ogsa pdpeker dette: «Det er nettopp dette
saken belyser. Det er ikke spekulasjoner om skatteplanlegging, men dokumentasjon av
faktiske forhold og fagkilder som uttrykker ulike syn pa det store handlingsrommet rundt
hvordan selskaper pd lovlig mate organiserer seg for & minimere skatt.»

BT skriver selv fglgende i artikkelen, jf. «Det er i utgangspunktet fullt lovlig, og ganske vanlig, d
organisere en virksomhet i en konsernstruktur slik at det er vanskelig for utenforstiende d kartlegge
eller forsti».

«[Verken] vi eller kildene pastar at Orange har unndratt skatt. Vi har ikke pd noe tidspunkt
omtalt opprettelsen av selskapet i Litauen som skatteflukt. Vi er heller ikke enig i at vi
spekulerer i skatteplanlegging og skatteparadiser. Klager har selv knyttet seg selv og
selskapet til skatteparadis ved & opprette et postboksselskap pa Malta, som ble brukt til &
kjope og selge deler av Orange-konsernet til seg selv. [...] [T]il tross for at ingen beskylder
ham for det motsatte, blir ogsa klager sitert pa at Orange har betalt skatt i henhold til norsk
lov».



14
Sak nr. 041/18

Men, skriver BT, at noe er lovlig, betyr ikke at det er uten interesse for offentligheten:
«Kunnskap om hvordan forretningsdrift organiseres i et stadig mer globalt neeringsliv, gjer
oss bedre i stand til 4 diskutere om det er slik vi vil ha det.»

BT oppfatter at klager tror alle saker i Paradise Papers-komplekset har berort ulovlige
forhold, noe som ifglge BT ikke stemmer.

Det vises blant annet til artiklene om Nike og Apple, som nettopp handlet om hvordan
selskapene pa lovlig mate holder skatten sin lav, skriver avisen: «Faktum er at de fleste
sakene med utspring i Paradise Papers har handlet om & gi innblikk i hvordan lovlig,
internasjonal forretningsdrift organiseres. Kun et fatall saker har veert avslgringer av
gkonomisk kriminalitet.»

Det vises ogsa til Aftenpostens artikler om rederifamilien Heeghs tilknytning til
skatteparadiser, som ogsa ble klaget inn for PFU og som avisen mener kan sammnelignes.
Heller ikke her ble det hevdet at det var begatt ulovligheter, men méten selskapet ble styrt pa
ble belyst. Aftenposten gikk fri i PFU, og det siteres fra uttalelsen.

Kildene
Det anfgres at omtalen er basert pa et bredt og sammensatt kildetilfang, bade skriftlig og
muntlig, og avisen mener den har bestrebet seg pa & gi en saklig og balansert fremstilling.

Dokumentasjonen bak Orange Helse-artiklene dreide seg om 106 forskjellige regnskaper fra
22 selskaper, registrert i fem forskjellige land. Inkludert noter, revisjonsrapporter og
arsberetninger utgjorde disse, ifelge avisen, anslagsvis rundt 2500 sider.

Det ble ogsd samlet informasjon fra samtlige norske kommuner og sykehus om deres bruk
av vikarbyraer generelt, inkludert Orange.

Aftenposten forstod at den trengte hjelp utenfra for a fa svar pa «avgjerende sporsmal i en
sveert kompleks og grenseoverskridende selskapsstruktur». Det ble derfor tidlig tatt
kontaktet med mange forskjellige kilder. «I kildetilfanget forsekte vi 4 ta hensyn til bredde i
fag, geografi, institusjoner og, i den grad dette fremsto som relevant, kjente politiske
stasteder. Vi unngikk a bruke politiserte kilder med slagside, som personer tilknyttet
fagforeninger som er sterkt kritiske til bemanningsbransjen og den sterkt politiserte debatten
rundt private aktorer i velferds-Norge, i hovedsaken.»

Det vises til 14 ulike muntlige kilder i hovedsaken - og at Aftenposten hadde ogsa kontaktet
mange flere. Klager var selv en viktig kilde, og at Aftenposten tok tidlig kontakt. Det
opplyses om innledende prat 20. september, «der vi ga beskjed om at vi var i en researchfase
og kom til & ha spersmal pa et senere tidspunkt. Fra og med 4. oktober, da vi sendte de forste
sporsmalene, hadde vi tett kontakt frem til publisering atte uker senere. Han fikk god
anledning til & kommentere og justere. Og som han selv papeker: “Journalistene har passet
godt pa at de har fulgt “sjekklisten” til PFU for a unnga feil”. Pa det punktet er vi enig med
klager.»

Det avvises at journalistene har veert forutinntatt: «At vi ber om kommentarer rundt vare
funn og justerer problemstillinger underveis er en sentral del av den journalistiske
arbeidsprosessen. Det gjor at samtidig imotegaelse er en reell prosess, der fakta sjekkes og
dobbeltsjekkes, og motforestillinger blir tatt hensyn til. Ellers blir det bare en rituell gvelse.
[...] Formaélet fra var side har veert & kvalitetssikre informasjon, oppklare eventuelle



15
Sak nr. 041/18

uklarheter og fa svar pad spersmal. [....] Vi har gitt selskapet en sveert romslig mulighet til &
kommentere alle forhold som vére publiserte saker bergrer.»

Avisen er uenig i klagers premiss om at det bare er professor Zimmer som “har provd a
balansere saken”. Flere kilder papeker at Orange i all hovedsak har handlet innenfor lovens
rammer. Avisen mener heller ikke det er riktig at Paulsens kommentarer reduseres til
“Paulsen hevder” og viser til at avisen har skrevet “hevder” én gang i artikkelen.

Kilden Frederik Zimmer

Aftenposten delte tidlig et research-notat med de faglig tungt prioriterte kildene. I notatet
hadde Aftenposten samlet opp det avisen vurderte som sentrale funn, samt strukturkartet
over Orange-systemet - sammen med konkrete spgrsmal avisen gnsket vurdert.

En av mottakerne at dette notatet var Frederik Zimmer, professor emeritus ved institutt for
offentlig rett ved Universitetet i Oslo, som klager mener fikk sine sitater kraftig redusert.

Slik avisen ser det, vil en slik arbeidsprosess fere til at mange kilder opplever a fa sine svar
og sitater redusert. Alt research-stoff kan ikke bli med inn i den endelige artikkelen, men
man tar valg underveis, noe gar ut - og noe kommer inn. Debatten om fritaksmetoden, som
Zimmers sitat handlet om, ble tatt ut: «[D]et var ikke alle kildene som var enig med Zimmer
og [klager] i at fritaksmetoden gjaldt pa Malta i dette tilfellet. I de mange rundene som ble
gatt med manuset, ble hele den juridiske og faglig tunge diskusjonen om fritaksmetodens
anvendelse tatt ut av saken. Det gjaldt ikke bare Zimmers sitat, men ogsd kilder som mente
noe annet. Vi vurderte det slik at diskusjonen ikke fgrte saken videre, og heller ikke var av
avgjorende betydning for det vi ensket a fortelle om selskapet pd Malta». Et annet sitat av
Zimmer ble imidlertid brukt i artikkelen, noe han fikk beskjed om pa forhand - og godkjente.

Avisen opplyser imidlertid at selve fritaksmetodens betydning for klager likevel ble omtalt i
artikkelen: «[Vi] lot Orange-sjef Paulsen selv avvise at lgsningen ved & selge via Malta ga
noen skattemessig fordel. I saken viser han ogsa eksplisitt til at utbyttet fra salget uansett ble
tatt hjem skattefritt pa lovlig mate via den sakalte fritaksmetoden.»

Saklighet og omtanke
Bergens Tidende forstar at kritisk medieomtale kan oppleves som belastende, men mener
klager ma akseptere at et slikt konsern blir gjenstand for undersgkende journalistikk:

«Oranges ledelse har bygget opp en omfattende, kompleks selskapsstruktur i flere land,
med bruk av postboksselskaper og NUF, som i drevis har veert kjent for a ha
problematiske sider. Selskapets inntekter bestar nesten utelukkende av offentlige
midler. Orange har gjennom flere ar brukt en lennsmodell med utenlandske ansatte
som har fatt lennsslipper med ikke-spesifiserte trekk, og flere hundre millioner kroner
av selskapets inntekter har gatt videre til et land med rundt halvparten s hoy
skattebelastning som Norge. Selskapet presenterer seg som “et relativt lite norsk
selskap”, men faktum er at Orange har veert en av de storste leveranderene av
vikartjenester til det offentlige helsevesenet.»

De ovenfor nevnte momenter, mener Aftenposten og Bergens Tidende forsvarer
dimensjoneringen i dekningen: «Det er ogsd et poeng at vi behandler et omfattende tematisk
omréde - det handler om skattejuss, pengestremmer, lennsforhold og selskapsstrukturer. A
belyse dette mest mulig presist, med et bredt kildegrunnlag, samtidig som Orange skal fa
komme bredest mulig til orde, fordrer nodvendigvis at saken(e) md ha et visst omfang.»



16
Sak nr. 041/18

Avisen mener den har tatt hensyn til at omtalen av Orange kunne veere belastende, «seerlig
for klager som har grunnlagt selskapet og veert dets ansikt utad. [...] Vi har omtalt struktur
og system i stedet for & veere personorienterte. Vi har flere steder i bredteksten byttet ut
“Paulsen” med “Orange” for & minske personfokuset. Vi brukte heller ikke bilde av Paulsen
pa forsiden av papiravisen eller ap.no da vi publiserte den forste saken.

Da to av journalistene mette Paulsen og hans advokat i Bergen, ble det stilt spersmal ved om
det var spesielle, personlige forhold man burde ta hensyn til i det videre arbeidet og ved
publisering. Dette ble avkreftet, men Paulsen onsket a bli varslet for saken ble publisert slik
at han kunne informere familien. Det var en forutsetning det ikke var noe

problem & akseptere. Det opplyses om apen dialog med ham helt frem til publisering og

han ble informerte da saken ble utsatt eller skjovet pa. Han fikk ogsé vite om omfanget, slik
at han kunne vaere best mulig forberedt.

Aftenposten fikk ikke lov til & ta opptak av intervjuet med klager, noe som gjorde
sitatsjekken utfordrende: «Klager endret stort sett alle

avgitte sitater, og vi gikk med pa de fleste endringene. Vi mener vi har veert sveert rause
og tillatt endringer i sitatsjekk langt utover det vi vanligvis gjer. Dette var av hensyn til
klager og med tanke pa belastningen saken kunne vere for ham. Vi gnsket 4 la ham
komme pa trykk med sine aller beste argumenter».

Lgnnssystemet

Nar det gjelder omtalen av lonnsordningen, skriver Bergens Tidende at den ikke har pastatt
at den er ulovlig. Avisen hevder den har forsgkt & fremstille «de faktiske konsekvensene av
trekkmodellen som Orange gjennom mange ar har praktisert. Orange far selv understreke at
trekkene er i trdd med lovverket. Det er ogsa et poeng & understreke at selskapet har tatt
selvkritikk pa trekkmodellen og at Orange senere har valgt & endre lesningen».

Avisen mener publikum godt forstar grafikken som felger saken, og at leonnsmodellen
inkluderer losjitrekk, reisetrekk, sprakkurstrekk og oppleeringstrekk i tillegg til skattetrekk.
Det vises ogsa til at dette er gjentatt i brodteksten.

Artikkel nummer to

Nér det gjelder den andre artikkelen, handler den om «hvorvidt kommunene har ettergatt
hva de innleide vikarene faktisk tjener, noe de har plikt til a gjere. Vi mener kommunenes
erkjennelse av at de ikke gjor dette, er forhold som har vesentlig samfunnsmessig interesse.

Heller ikke her har avisenpdstatt at Orange har gjort noe ulovlig. «[M]en lennsmodellen
Orange har benyttet seg av gjennom en rekke dr, der ansatte har fatt ikke-spesifiserte
lonnstrekk, i tillegg til de andre tidligere nevnte forhold rundt Orange-konsernets struktur
og organisering, gjor at vi mener at selskapet ma téle kritisk omtale pa dette punktet.»

Klager var misforneyd med hvordan selskapet var behandlet i offentlige revisjonsrapporter
om selskapet, og har ogsd fatt kommentere i artiklene. Avisen mener likevel det var relevant
a omtale disse rapportene, spesielt siden bade HINAS-rapporten og rapporten utarbeidet av
Bergen kommune fikk faktiske konsekvenser. Bergen kommune var en stor kunde av
Orange.

Samarbeidet med Litauen
Avisen viser til at Aftenposten allerede i den innledende kontakt med Orange/Paulsen
opplyste om avisens samarbeid med 15min i Litauen og SVT/TT i Sverige. 4. oktober sendte




17
Sak nr. 041/18

Aftenposten en liste over 15 sentrale spersmadl knyttet til Orange-systemet til Paulsen.
Innledningsvis i dokumentet skrev avisens journalister felgende: “Vi har i denne saken etablert
et samarbeid med SVT og TT i Sverige 0g nettavisen 15 min i Litauen, og denne henvendelsen er pi
vegne av oss alle.”

BT mener det har veert et tydelig premiss at spersmalene man har stilt til Paulsen/Orange
ogsa var sendt pa vegne av 15min, og at han dermed ga svar til dem

ogsd. Det opplyses at dette ble gjentatt da avisen meotte Paulsen og hans advokat til intervju i
Bergen.

Nér det gjelder hva som ble publisert i den litauiske avisen 15min, skriver BT og Aftenposten
at det ma avisen selv sta for. Det kan verken BT eller Aftenposten svare for.

BT og Aftenposten skriver videre at det er helt vanlig at myndigheter starter undersokelser
etter at pressen har omtalt noe. Men selv om den litauiske avisen allerede hadde omtalt
forholdet, tok Aftenposten selv kontakt med myndighetene og fikk det bekreftet. At litauiske
myndigheter tar forbehold «dersom» er naturlig siden de ikke har konkludert, men er i gang
med a undersoke, skriver BT. At man kontaktet norske skattemyndigheter for a hore hva de
foretok seg i saken, mener ogsa avisen er naturlig og relevant. At de ogsa blir sitert pa sine
svar, ogsa selv om de ikke kan si noe, er normal praksis.

Avisen avviser at den har samarbeidet med eller gitt informasjon til det klager kaller «LO-
kontrollerte medier». At disse mediene siterer avisen pa vanlig mate, eller arbeider videre
med saker avisen har publisert, er ogsa naturlig, skriver avisen.

Avslutningsvis skriver Aftenposten og BT: «Vi ber utvalget merke seg at klager i de
publiserte sakene tar selvkritikk pa en del av det han i klagen kritiserer at vi har omtalt. I
saken kaller han opprettelsen av Malta-selskapet «en lite gjennomtenkt avgjorelse», som han
angrer pd i dag. Han sier ogsd at han i etterpdklokskapens lys gjerne skulle hatt med alle
lennstrekkene pa lennsslippen fra dag én. Orange har ogsa flyttet de siste ansatte fra Litauen
til Norge.»

Avisens tilsvar oppsummert:

BT mener at klager legger til grunn et syn pa pressens rolle som er for snevert. Det er ikke
slik at pressen forst og fremst avdekker ulovligheter, og at et kritisk sokelys indikerer at det
er begatt lovbrudd. Vi belyser saker fordi den har offentlig interesse.

[...]Ja, Aftenposten og BT har rettet et kritisk sgkelys mot Orange Helse og hvordan
selskapet har bygget opp et omfattende selskapsnettverk i en rekke land, inkludert i et
skatteparadis og et lavskatteland. Dette er et sgkelys i kjernen av medienes oppgave, og det
er et spkelys et konsern som Orange Helse ma tale, [...]. Hvordan kommunenes skattepenger
forvaltes, bruk av private selskaper i helsevesenet, finansiering av offentlige tjenester
gjennom skattesystemet - alt dette er temaer som har offentlig interesse og som skal
debatteres.

Péastanden om brudd pa VVP 3.2. avvises: «Aftenposten og BT har hatt et omfattende og
bredt sammensatt kildetilfang i denne saken, i tillegg til at klager har hatt alle muligheter
underveis til 4 kommentere og korrigere, slik klager bekrefter. Dette er selvsagt en styrke
rent pressefaglig - ikke et tegn pa presseetisk forfall, slik klager synes a mene.»



18
Sak nr. 041/18

Avisen mener den tydelig har slatt fast at organiseringen av selskapet ikke er ulovlig, «men
at det er av vesentlig samfunnsmessig interesse a belyse hvordan norske offentlige midler
benyttes til & kjope tjenester fra et konsern som har valgt a organisere seg pa denne maten.
Saken er relevant i den pagdende debatten om hvordan vi best organiserer vare
skattesystemer i et stadig mer globalt forretningsliv.»

«Vi avviser at klager har grunnlag for & hevde at Aftenposten og BT har beskrevet selskapet
pa en slik mate at det virker som Orange Helse har gjort noe ulovlig og at omfang og
presentasjon av sakene strider mot VVP 4.1.»

Klager onsker & kommentere tilsvarene fra Aftenposten, Bergens Tidende og Stavanger
Aftenblad samlet: «Jeg konsentrerer meg om det Aftenposten kommer med, da de andre
tilsvarene er mer eller mindre utdrag og gjengivelser av dette.»

Klager har ikke noe imot gravende eller undersgkende journalistikk og forstar at avisene har
et samfunns- og opplysningsansvar. Men, skriver han, med et slikt ansvar folger ogsa «et
ansvar for forholdsmessighet/proporsjonalitet, samt nyansert kildebruk og neytral
retorikk».

Klager mener «redakterene ikke helt forstar, eller ikke ensker 4 forsta, hvilke alvorlige
konsekvenser det kan fa for en virksomhet a bli fremstilt pd en mate - og i et omfang - som
vil gi et galt bilde hos den jevne leser».

Forholdsmessighet

Det vises til to transaksjoner i 2009-2010 pa Malta. Pa dette tynne grunnlaget har selskapet
blitt hovedoppslaget i den norske delen av Paradise Papers, skriver klager: «[B]ade jeg og
andre kilder til Aftenposten har understreket at det gjennom de 11 manedene pa Malta ikke
kan ha veert snakk om skatteunndragelse eller store skattefordeler.» [...]

Publiseringene derimot, ser ifelge klager mye verre ut: «Avisenes overskrift indikerer
skatteunndragelse i stor stil og leseren har ingen forutsetning for & tro at dette er forhold
datert tilbake i tid. [...] Hva overskriften insinuerer, og det kildematerialet som legges frem,
samsvarer ikke. Det viser er en klar overdimensjonering av gnsket vinkling fremfor det som
kan bevises eller stottes opp av ekspertkilder.»

Klager mener at avisen har gitt saken massiv spalteplass, og dermed latt ett selskap std igjen
som «svarteper i en politisk debatt om private selskaper som drifter eller leverer
velferdstjenester».

Det reageres for gvrig pa hvorfor ikke avisen omtalte bakgrunnen for transaksjonene pa
Malta.

Klager skriver at han tilbakeviste mye av det kildematerialet som ble forelagt ham. Saken ble
etter hvert endret fra 4 handle om skatteunndragelse og skatteparadiser til «komplisert»
selskapsstruktur», ogsd av den grunn finner klager det usaklig at han skal knyttes til Paradis
Papers.

Klager skriver: «Hva er det Paradise Papers egentlig handler om? Jo, selskaper som
organiserer seg i skatteparadiser og pd denne maten unndrar skatt. Det var den vinklingen
som ble fremlagt meg da jeg ble kontaktet av journalistene i september 2017. Jeg kjenner mitt



19
Sak nr. 041/18

selskap, og vet at vi ikke har unndratt skatt. Derfor ensket jeg a stille med helt apne kort
ovenfor journalistene, siden Orange ikke har veert involvert i verken arbeidslivskriminalitet
eller skatteunndragelser.»

Aftenposten fant heller ikke noe ulovlig nar de sjekket denne saken opp, skriver klager:
«Likevel er graden av spekulasjoner, presentert av flere av kildene som Aftenposten bruker,
urovekkende hgy. Det at et selskap velger a organisere seg i EU og lavskattland er ingen
sensasjon. Her kan vi bare se pa Schibsted-konsernet selv, som eier Aftenposten, Bergens
Tidende og Stavanger Aftenblad. Schibsted har lenge veert etablert EU lavskattlandet Irland,
samt andre land som ansees som lavskattland.»

Retorikk

Klager reagerer pd medienes gjentakende bruk av ord som «avslerer», nar avisen ikke
skriver at Orange har gjort noe ulovlig eller feil: «Slik jeg ser det avslerer man som regel
noen som har gjort noe galt eller som har lgyet». Klager leser det som om hans selskap blir
«avslert» for a tjene penger pa de virksomhetsomradene vi opererer i.

Klager mener leserne tror at han har «snyltet» staten og innbyggerne for mange viktige
skattekroner. Titler, kildebruk, retorikk og presentasjonen gjor sitt til at klager blir «demt»
for skatteunndragelse og utnyttelse av arbeidstakere av leseren.

Kildebruk

Klager viser til at ekspertkildene uttaler seg pa generelt grunnlag. «De kommenterer pd et
kildemateriale som er fremlagt dem, men det er tydelig at de feerreste tor a trekke noen
slutninger. Sakene blir derfor i stor grad drevet frem av spekulasjoner om hva som kan ha
skjedd og hvorfor, og lite om hva som faktisk har skjedd og hva som skjer i dag.»

Frederick Zimmer er ifplge klager «den eneste ekspertkilden som virkelig ensker a nyansere
bildet av (eventuell) skatteunndragelse. Aftenposten sier selv at han er en viktig og sentral
kilde for dem, men likevel velger de & begrense hans profesjonelle redegjorelse. Det at
Zimmer i etterkant valgte a skrive et leserinnlegg der han utbroderer sitt synspunkt, samt
kritiserer journalistenes fremstilling av saken, viser at han ikke var forneyd med
journalistenes gjengivelse av hans profesjonelle vurdering. Journalistene mener at dette kan
forsvares med at jeg far mulighet til & forklare fritaksmetoden selv. Det er dette jeg mener
nar jeg sier at jeg som «anklagende part» blir redusert til «Paulsen hevder».

Troverdigheten min er allerede trukket sterkt i tvil, og det blir derfor ikke slagkraft i mine
argumenter alene. Derfor er det nedvendig a la den kilden som understotter mine
argumenter, komme tilstrekkelig til orde».

Klager mener omtalen handler lite om dagens situasjon: «Hovedfokuset er datid,
henholdsvis 2009-2010 og andre forhold som er datert frem til 2015. Vi har gjort omfattende
strukturelle endringer med bakgrunn i eksterne og interne revisjoner, blant annet for a
unnga misforstaelser vedrerende lennstrekk.»

I begge sakene blir leseren presentert for et selskap med kritikkverdige forhold og flere
brudd pd arbeidsmiljoloven. Det vies til rapporten fra Bergen kommune som blir brukt som
kilde til 4 understeatte at Orange har brudd pa lenns- og arbeidsvilkér. Klager er sterkt uenig
i innholdet i denne rapporten, som karakteriseres som ufullstendig, og reagerer pa at den blir
brukt som fasit pd «kritikkverdige forhold» hos Orange av flere medier.



20
Sak nr. 041/18

Klager reagerer pd at vinklingen hele tiden gar i disfaver av Orange. I artikkel to er f.eks.
fokus at 50 av 200 kommuner ikke har kontrollert vikarenes lenns- og arbeidsforhold. «Men
hva med de andre 150», sper klager: «Jeg vet at mange kommuner ikke har tid eller ressurser
til & kontrollere noen av leveranderene sine, og jeg mener det har vesentlig mer
samfunnsmessig betydning enn at 50+ kommuner ikke har kontrollert Orange.»

Bergens Tidende hadde ingen flere kommentarer.



