
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 078/18 

 
KLAGER:                               

 
Voss Skiskyttarlag 

PUBLIKASJON: Dagens Næringsliv 
PUBLISERINGSDATO: 16.02.2018/17.02.2018 
STOFFOMRÅDE: Idrett 
SJANGER: Reportasje 
SØKERSTIKKORD: Samtidig imøtegåelse, opplysningskontroll, tilsvarsrett 
REGISTRERT: 13.03.2018 
BEHANDLET I PFU: 19.06.2018 
BEHANDLINGSTID: 66 dager 
KLAGEGRUPPE: Organisasjon 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
Dagens Næringsliv (DN) publiserte fredag 16. februar 2018 en magasinartikkel om en strid 
rundt idrettsmiljøet på Voss. Artikkelen ble publisert på nett, og tittelen var «Mens like’n er 

varm». 
 
I ingressen stod det: 
 

«Beskyldninger om ‘mafiametoder’. Boikott av butikker. Et idrettsmiljø i 
oppløsning. En solgt militærleir og en Facebook-like har snudd Voss på hodet.» 

 
Brødteksten ble innledet slik: 
 

«– Bygda vår er på en måte altfor liten for denne store saken, sier Lars Selheim. 
Han er bonde og driver sitt eget slakteri oppe i en av bygdas mange 

fjellsider. De siste ukene er han også blitt en slags hovedperson i en strid mellom 
deler av idrettsmiljøet på Voss og to lokale entreprenører – som i 2013 kjøpte en 
gammel militærleir kalt Bømoen, inkludert en populær turløype og bygdas egen 
flystripe. 
– Det gikk jo så bra med Voss, fortsetter Selheim.» 

 
Artikkelen tok videre for seg hvordan ekstremsportmiljøet på Voss, som er avhengige av å 
bruke fly for å hoppe i fallskjerm, er i konflikt med utbyggere av boliger nær flystripa. I 
reguleringsplanen foreslås det at flyaktiviteten kuttes etter kl 19, opplyste DN. 
 



 
  Sak nr. 078/18 

2 

DN opplyste også at en sponsor av Voss Ski- og Tursenter trakk pengestøtten da 
styrelederen ved tursenteret trykket like på et innlegg som gikk imot utbyggingsplanene. 
 
Et stykke ned i teksten ble Voss Skiskytterlag trukket inn i saken. DN skrev: 
 

«[Tore] Nyborg driver i dag mobil- og dataleverandøren Voss Kommunikasjon, 
men har tidligere også vært involvert i både nærradioer og sportsbutikk, og også 
vært manager for OL-vinneren Kari Traa. Nyborg var dessuten prosjektleder for 
Ski-NM i 2012 og NM i skiskyting i 2014 – og inntil nylig også et svært aktivt 
medlem i Voss Skiskyttarlag – før han ble utestengt. 

– Angivelig fordi jeg hadde engasjert meg for sterkt i motstanden mot 
utbyggingsplanene på Bømoen, blant annet gjennom et leserinnlegg, sier han. 

– Jeg fikk en epost fra styret om at jeg var utestengt fra ‘all aktivitet i laget’. 
Jeg fikk lov til å være medlem, men jeg fikk ikke lov til å delta på noe. Da jeg 
spurte dem om hvorfor, svarte de bare at det var på grunn av mine ‘metoder’. Da 
jeg spurte hva de mente med det, fikk jeg aldri noe svar.» 

 
DN skrev videre: 
 

«Nyborg mener ledelsen i Voss Skiskyttarlag har fungert som entreprenørenes 
løpegutter i prosessen rundt sponsorkonflikten mellom Spilde Entreprenør AS og 
Voss Ski- og Tursenter – ettersom den lokale entreprenøren også sponser 
skiskytterne på Voss. 

– Jeg fikk en telefon med klare advarsler om konsekvenser dersom jeg ikke 
trakk innlegget. Men å trekke innlegget var aldri aktuelt, fordi det forteller om en 
virkelighet der sentrale samfunnsaktører ikke respekterer ytringsfriheten, sier 
Nyborg.» 

 
 
KLAGEN:  
 
Klager er Voss Skiskytterlag. Klager mener at Dagens Næringsliv har brutt følgende punkter 
i Vær Varsom-plakaten: 
 

• Punkt 3.2, om opplysningskontroll 

• Punkt 4.14, om samtidig imøtegåelse 

• Punkt 4.15, om tilsvarsrett 
 
Klager opplyser at det blir hevdet opplysninger i artikkelen som ikke stemmer. Det stemmer 
ikke at Tore Nyborg er utestengt fra all aktivitet i laget, og skiskytterlaget har aldri sendt 
ham en epost hvor dette står, skriver klager. 
 
«Att styret har valgt å nytte andre enn Nyborg til de oppgavene styret delegerer, er ikke en 
utestengelse», står det i klagen. Tvert i mot ønsker skiskytterlaget at Nyborg deltar aktivt 
som far til en aktiv skiskytter, opplyser klager videre. 
 
Klager forteller at skiskytterlaget ikke ble kontaktet av DN før publisering: 
 
«Vi har et helt annet inntrykk av hva som er virkeligheten i saken. Dagens Næringsliv, som 
en seriøs avis, SKAL kontakte oss for å gi oss mulighet til å uttale oss før de skriver en slik 
artikkel.» 



 
  Sak nr. 078/18 

3 

 
At avisen ikke tok kontakt, betød også at avisen ikke kontrollerte opplysningene i artikkelen 
godt nok, mener klager. 
 
Slik klager ser det, burde DN laget en gladsak om skiskytterlaget for å rette opp i skaden 
som avisen har gjort. Klager har gitt avisen forslag til hva en slik sak kan handle om. 
 
 
  
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Dagens Næringsliv opplyser at redaksjonen har beklaget overfor klager at de ikke fikk kom 
til orde i artikkelen.  
 
Avisen opplyser også at de har tilbudt å legge inn i sitater i nettartikkelen, lage en helt ny 
artikkel der klagers syn kommer frem eller at klager selv skriver et leserinnlegg. 
 
Klager har avvist dette og heller krevd at Dagens Næringsliv lager en gladsak om et tema 
som angår skiskytterlaget i forkant av NM i skiskyting – en gladsak som laget skulle få til 
gjennomlesning og mulighet til å trekke seg fra. Dette avviste DN, opplyser avisen. 
 
DN skriver følgende om retten til samtidig imøtegåelse: 
 
«DN erkjenner at Tore Nyborgs uttalelser om Voss Skiskyttarlag utløste retten til samtidig 
imøtegåelse – men straks vi ble gjort oppmerksomme på dette av leder Tommy Vik, strakk vi 
oss umiddelbart så langt vi kunne i å komme Vik i møte.» 
 
Når det gjelder kravet om opplysningskontroll i punkt 3.2, skriver DN: 
 
«(…) vi [kan] ikke se at Viks innvendinger bestrider fakta som er publisert. Vi oppfatter det 
Vik skriver i klagen som en ren tolkning og en retorisk øvelse rundt faktiske forhold: ‘… 
styret har valgt å nytte andre enn Nyborg til de oppgavene styret delegerer’. Voss 
Skiskyttarlag har altså fått andre til å ta over Nyborgs gamle oppgaver i idrettslaget, og vi 
mener Nyborg her er i sin rett når han kaller dette å bli utestengt fra ‘all aktivitet i laget’. DN 
har også, som Vik påpeker, også skrevet at Nyborg fortsatt får være medlem i 
skiskytterlaget.» 
 
Avslutningsvis skriver DN: 
 
«DN mener også at Vik som representant for Voss Skiskyttarlag ved å avvise alle DNs forsøk 
på å la Voss Skiskyttarlag komme til orde, har det gjort det umulig for DN å rydde opp i en 
glipp - og mener dette klart bør vektlegges i PFUs behandling av klagen.» 
 
 
Klager fastholder at DN har brutt god presseskikk. 



 
  Sak nr. 078/18 

4 

 
Klager opplyser at mailen der det angivelig skal stå at Tore Nyborg er utestengt fra «all 
aktivitet i laget», ikke eksisterer.  
 
Klager viser også til en redegjørelse fra Idrettsforbundet, som sier – ut i fra den juridiske 
definisjonen av utestengelse i idrettssammenheng – at Nyborg ikke er blitt utestengt fra 
skiskytterlaget.  
 
Klager skriver også at de ikke kjenner til å ha blitt tilbudt skriftlig beklagelse på papir og nett 
for manglende samtidig imøtegåelse.  
 
 
Dagens Næringsliv understreker at det er Tore Nyborgs oppfatning av de faktiske forhold 
som er publisert – avisen har ikke konstatert fakta. Avisen skriver også: 
 
«Vi mener fortsatt at det Nyborg er referert på i artikkelen ikke er i uoverensstemmelse med 
hva som faktisk har skjedd, altså ikke noe brudd på VVP 3.2.» 
 
DN skriver videre: 
 
«Det at styret i Voss Skiskyttarlag har valgt å bruke andre til oppgavene Nyborg tidligere har 
hatt – som speaker og facebook-administrator – bekreftes også av Tommy Vik i en 
epostkorrespondanse DN har fått tilsendt (…). Vi mener dette i seg selv kvalifiserer til en 
ordbruk som utestengelse fra Tore Nyborgs side.  

Nyborg presiserer også i DNs artikkel at han fortsatt har fått lov til å være medlem. 
DN kan heller ikke se at den ettersendte eposten fra advokat Tord Jordet i Idrettsforbundet 
endrer noe på dette.» 
 
Når det gjelder tilbudet om skriftlig beklagelse, skriver DN at klager ble tilbudt dette i en 
telefonsamtale 20. februar. 
 
 
 
 
 
 
 
 
  


