
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot 
mediene i presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 054/18 

 
 

 
 

 
KLAGER:                               

 
Sven Jarle Knoll 

PUBLIKASJON: Sarpsborg Arbeiderblad 
PUBLISERINGSDATO: 08.12.2017 
STOFFOMRÅDE: Diverse 
SJANGER: Nyhet 
SØKERSTIKKORD: Kildekritikk og kontroll av opplysninger, saklighet og omtanke, 

identifisering, samtidig imøtegåelse 
REGISTRERT: 29.01.2018 
BEHANDLET I PFU: 19.06.2018 
BEHANDLINGSTID: 140 dager 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Parallelle klagesaker mot div. medier (sak 013-014/18, sak 052-

059/18)  
 
SAMMENDRAG:  

Sarpsborg Arbeiderblad (SA) publiserte fredag 8. desember 2017 en nettartikkel med 
tittelen «Politiet og NAF advarer mot bruktbilforhandleren Autopris AS fra Fredrikstad». 
Artikkelen var illustrert med bilde av krimsjef Rune Albertsen, og av bildeteksten fremgikk 
det at han bekrefter at «politiet har mottatt flere anmeldelser mot Autopris, men at alle er 

trukket etter at det er blitt gjort opp i siste liten». I ingressen sto det: 
 

«Det er svært sjelden at NAF går ut med en advarsel mot navngitte bilforhandlere. 
Etter en rekke klager gjør de nå nettopp det – mot Svenn Jarle Knoll sitt 
bilforhandlerfirma Autopris AS i Fredrikstad. – Vi gjør alltid opp, sier 
forhandleren selv.» 

 
I brødteksten ble det referert (og lenket) til magasinet Motors omtale av advarselen. SA 
skrev: 

 
«I en artikkel publisert på nettsiden motor.no advarer både politiet og leder i NAF 
Advokat om å ‘utvise forsiktighet’ rundt to navngitte bilforhandlere. Ett av 
firmaene er Autopris AS, der Fredrikstad-mannen Svenn Jarle Knoll eier 50 
prosent og fungerer som daglig leder, mens kona eier resten.» 

 

https://www.sa.no/nyheter/bil/politiet/politiet-og-naf-advarer-mot-bruktbilforhandleren-autopris-as-fra-fredrikstad/s/5-59-958361?access=granted
https://www.motor.no/artikler/naf-advarer-mot-disse-bilselgerne/


 
  Sak nr. 054/18 

2 

Vigdis Svennungsen, leder i NAF Advokat (NAFs egen advokatavdeling) ble sitert om 
årsaken til advarselen: 

 
«– Bruktbilfirmaene signerer kontrakter med private bruktbilselgere. Kundene 
leverer fra seg bilen, og blir lovet at pengene samtidig blir overført. Men pengene 
kommer ikke (…)» 

 
Videre viste SA til at Fredriksstad Blad (FB) noen uker tidligere var i kontakt med en kvinne, 
som «slet med å få pengene etter å ha solgt en bil til firmaet for nesten 20.000 kroner». 
Hun hadde uttalt seg anonymt om saken til FB:  

 
«– Jeg måtte true med anmeldelse og å gå til avisen. Da ble plutselig pengene 
utbetalt. Men det var først etter flere uker og en rekke telefonsamtaler. Jeg har hørt 
mye om firmaet i ettertid, og forstår ikke hvordan noen kan få lov til å holde på 
slik, sier hun.» 

 
SA refererte videre til at flere NAF-medlemmer ifølge Motor.no skal ha blitt lurt, og at FB 
også tidligere har hatt kontakt med personer som har klaget etter handel med Knoll. Krimsjef 
ved Fredrikstad politistasjon ble under mellomtittelen «Flere anmeldelser i høst» sitert slik: 

 
«– Det stemmer at vi har mottatt flere anmeldelser mot dette firmaet så sent som i 
høst. Men anmeldelsene har blitt trukket etter at forhandleren har gjort opp for seg 
etter at anmeldelsen er levert, sier Albertsen.»  

 
Videre fremkom det at krimsjefen anmoder folk om å utvise forsiktighet «når man inngår 

avtale med firmaet»: 
 
«– Det er vanskelig for oss å konkludere med noe siden de anmeldelsene er 
trukket, men det er åpenbart at man her driver med slurvete forretningsdrift. 
Derfor er det også all grunn til å advare og oppfordre eventuelle kunder til å være 
påpasselige med kontrakter og lignende. Vær forsiktig, sier han.» 

 
Under mellomtittelen «Knoll svarer» opplyste SA at FB hadde vært i kontakt med daglig 
leder i Autopris AS, som kun ville besvare avisens spørsmål per epost. SA gjenga i den 
sammenheng blant annet følgende spørsmål og svar: 

 
«– FB har vært i kontakt med flere som har slitt med å få utbetalt oppgjør fra 
Autopris AS – som vi vet at du har en rolle i. Politiet bekrefter også at det har vært 
flere anmeldelser over årene. Hva er din kommentar til det? 
– Hva betyr ‘en rekke anmeldelser’? De anmeldelsene over årene som har gått og 
som jeg har blitt orientert om, gjelder helt spesielle enkelttilfeller og handler 
utelukkende om privatrettslige tvister. Stort sett har de endt med at motparten har 
akseptert vårt syn, men vi justerer oss også når vi etter en vurdering finner at de er 
riktig. Vi gjør alltid opp våre forpliktelser i forbindelse med de bilkjøpene vi 
gjør.» 

Det fremgikk at Knoll også var spurt om NAFs advarsel mot selskapet hans, og han ble sitert 
på hva han synes om artikkelen: 

«– Artikkelen stemmer ikke. Akkurat nå har jeg mest lyst til å legge ned hele 
virksomheten. Når det er så lett å få journalister til å skrive slik, så mister jeg all 
lyst og motivasjon. 



 
  Sak nr. 054/18 

3 

Knoll fremholder at han på ingen måte ønsker å lure kundene sine på noen måte. 
– Jeg vet kun om politianmeldelser som er kommunisert meg og de er henlagt og i 
en av dem ble anmeldelsen trukket så vidt jeg har forstått. For de sakene jeg 
kjenner til skulle det bare mangle at de ble henlagt. Avtalene vi inngår er ikke 
vanskelig for noen å forstå og vi forklarte oppgjørsmekanismen når vi inngikk 
avtalene, sier han.» 

Helt til slutt i artikkelen skrev SA for øvrig at avisen og flere andre Amedia-aviser stopper 
annonseringen fra Knolls firma som følge av NAFs og politiets advarsel.  

 
KLAGEN:  
 
Klager er daglig leder av Autopris AS. Han mener Sarpsborg Arbeiderblad har brutt 
følgende punkter i Vær Varsom-plakaten (VVP): 

• 3.2, kildekritikk og kontroll av opplysninger 

• 4.1, saklighet og omtanke 

• 4.7, identifisering 

• 4.14, samtidig imøtegåelse 
 
Slik klager ser det, er han hengt ut gjennom omtalen. Han kan ikke se at det var grunnlag for 
å identifisere ham, og viser til at alle anmeldelser er trukket, og at det ikke er avdekket 
«hverken klanderverdig eller straffbare forhold». Klager skriver: «De har i realiteten ødelagt 
et livsgrunnlag og påført min familie en voldsom belastning.» 
 
Etter klagers mening synes redaktøransvaret i Sarpsborg Arbeiderblad å være helt 
fraværende. Klager mener avisen ikke gjort noe for å kontrollere opplysningene før 
publisering, og reagerer på at den heller ikke har forsøkt å kontakte ham for samtidig 
imøtegåelse. 
 
Klager skriver: «SA har uten å undersøke noe som helst publisert et stort og svært skadelig 
stykke for undertegnede med familie. (…) I dette tilfellet så har vi en sak hvor det spekuleres 
i om noen kan ha slurvete forretningsdrift, resultatet er offentlig gapestokk. Det kan umulig 
være slik vi vil at aviser skal opptre.» 
 
Etter klagers mening burde politiets uttalelser i saken, om at de vanskelig kan konkludere 
med noe da anmeldelsene er trukket, innebære at SA var tilbakeholden med å identifisere. 
Klager skriver: «Aviser har en særlig plikt til å vurdere hva som er nødvendig, er det 
nødvendig med identifisering i en sak som Politiet i realiteten ikke vet noe om? De fleste vil 
selvfølgelig svare nei på et slikt spørsmål.» 
 
For øvrig mener klager at politiet aldri har uttalt at det er «åpenbart at selskapet driver med 
slurvede forretningsdrift», men derimot at «det kan tyde på at selskapet har en slurvete 
forretningsdrift». Klager viser til vedlagte korrespondanse mellom politiet og hans advokat.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Sarpsborg Arbeiderblad avviser at avisen har brutt god presseskikk i denne saken. Avisen 
forklarer at saken er skrevet av en journalist i Fredriksstad Blad (FB), og at saken er delt 
gjennom Amedias «Fri Flyt-avtale».  



 
  Sak nr. 054/18 

4 

Avisen viser til at en artikkel i Motor var bakgrunnen for omtalen (påklaget i PFU-sak 
013/18), og at redaksjonen ble kjent med saken parallelt med FB, ettersom de deler nettdesk.  
 
SA skriver: «For Sarpsborg Arbeiderblad hadde bladet Motors omtale av saken selvstendig 
nyhetsmessig interesse, samtidig som det hadde nyhetsmessig interesse at både NAF og 
politiet advarte mot en bilforhandler i vårt nedslagsfelt. Sven Jarle Knoll har tidligere drevet 
Autosalongen i Sarpsborg, så hans virksomhet er også godt kjent i Sarpsborg.» 
 
SA opplyser at klager har solgt bruktbiler gjennom ulike selskaper i en årrekke, og at FB har 
mottatt «flere henvendelser fra kunder av Knolls bilfirmaer som har hevdet seg lurt». Avisen 
legger også til: «De har gjennomgående kommet med påstander om manglende eller 
mangelfulle oppgjør for biler de har solgt til Knoll. Andre aviser i Amedia har fått 
tilsvarende tips og henvendelser fra innbyggere i deres lokalområder, og situasjonen har 
tidligere blitt diskutert av redaktørkollegiet i Amedia region Follo/Østfold. Også Sarpsborg 
Arbeiderblad kjenner til personer som har slitt med å få oppgjør fra selskap drevet av Sven 
Jarle Knoll. (…) Et tilsynelatende mønster i sakene med påstått uteblitt betaling, er at Knoll 
har gjort opp for seg når kunden har gitt beskjed til Knoll om at aviser er blitt kontaktet, eller 
i forbindelse med at aviser har tatt kontakt med Knoll for å konfrontere ham med 
påstandene.» 
  
SA skriver: «Når NAF/bladet Motor advarte mot Sven Jarle Knoll på bakgrunn av uttalelser 
fra politiet, mener vi at Fredriksstad Blad hadde adgang til å omtale hva bladet Motor skrev 
om dette, og Sarpsborg Arbeiderblad hadde med samme begrunnelse adgang til å omtale 
advarselen.» 
 
Avisen viser videre til at FB som skrev saken, «imidlertid [har] et selvstendig ansvar ved å 
publisere de påstandene som kom fram i Motors reportasje, og de foretok derfor egne 
undersøkelser og vurderinger i tillegg til at de kontaktet Knoll for å gi ham anledning til 
samtidig imøtegåelse». Det vises til at FB i den sammenheng blant annet kontaktet politiet 
igjen. 
 
Hva gjelder klagers påstand om at krimsjefen er feilsitert, så avviser avisen dette. Det vises til 
journalistens notater, samt at krimsjefen heller ikke har tatt kontakt og hevdet seg feilsitert. 
 
Videre forsvarer SA identifiseringen av klager: «I denne vurderingen lå også det faktum at 
Knoll har drevet med kjøp og salg av bruktbiler under flere forskjellige firmanavn, både 
Autopris, Autosalongen, Østlandske Bilomsetning og Frederiksborg Invest. Det gjorde at 
både Fredriksstad Blad og vi valgte å bruke både navn og bilde av Jarle Knoll, siden det er 
hans person som er fellesnevneren for den kritiserte virksomheten.» 
 
SA innrømmer at artikkelen først ble publisert med bilde av klager, men at redaksjonen, som 
FB, etter noen timer valgte å fjerne bildet av ham. Dette av hensyn til klagers barn. SA 
skriver: «At vi også valgte å gjøre dette innebærer ikke at den opprinnelige bildebruken var 
brudd på god presseskikk.» 
  
SA avviser også klagers øvrige påstander om brudd på god presseskikk. SAs redaktør 
skriver: «Sarpsborg Arbeiderblad bruker daglig artikler som ikke er skrevet av Sarpsborg 
Arbeiderblads egne journalister. Vi bruker artikler gjennom omtalte Fri flyt-avtale i Amedia, 
artikler fra Avisenes nyhetsbyrå (ANB), Norsk telegrambyrå (NTB), frilansere og andre 
bidragsytere. Det er jeg som har redaktøransvaret for alle artikler, uavhengig av hvem som 
har skrevet dem, men det betyr ikke at vi må hente inn tilsvar/samtidig imøtegåelse 



 
  Sak nr. 054/18 

5 

gjennom egne journalister i kritiske saker. Vi har full tiltro til at våre samarbeidspartnere 
jobber etter de samme presseetiske normer, der i blant Vær varsom-plakaten, som det 
Sarpsborg Arbeiderblad jobber etter. Den tilliten har vi også til Fredriksstad Blads 
journalister.» 
 
«Oppsummert mener Sarpsborg Arbeiderblad at vi ikke har opptrådt i strid med Vær 
varsom-plakaten:  
pkt. 3.2: Fredriksstad Blad kontaktet politiet v/krimsjef Albertsen for å forsikre seg om at 
advarslene i bladet Motor var korrekte.  
pkt. 4.1: Vi hadde adgang til å viderebringe advarslene til bladet Motor/politiet.  
pkt. 4.7: Sven Jarle Knoll har drevet kjøp/salg av biler gjennom mange firmaer og uten 
identifisering hadde artikkelen ikke hatt noen funksjon.  
pkt. 4.14: Dette punktet er oppfylt gjennom arbeidet til Fredriksstad Blads journalist.» 
 
For øvrig viser SA til FBs gjennomgang av tidligere PFU-saker, som SA også mener er 
relevante for vurderingen her.  
 
 
Klager viser til sitt tilsvar i parallell klagesak mot FB, sak 014/18, ettersom han mener 
Sarpsborg Arbeiderblads tilsvar så å si er identisk med tilsvaret til FB «selv om det er enkelte 
endringer».  
 
I sitt svar til FB skriver klager at han mener FB forsøker å begå karakterdrap. Han skriver: 
«De [FB] forsøker å skape amnesti for seg selv ved å henvise til forhold som ikke har noen 
relevans for det stykket man nå har debatt om. Saken handler som tidligere nevnt om det var 
korrekt av Fredriksstad Blad å gå så langt som de gjorde i DENNE saken sett i lys av de 
opplysninger de besatt på publiseringstidspunktet. Alt annet er å betrakte som sidestøy 
(…).» 
 
Slik klager ser det, villeder FB i stedet for å veilede når det henvises til tidligere rettstvister.  
 
Videre mener klager at FB bruker formuleringen «en rekke anmeldelser» i omtalen når det 
kun er snakk om to: «Å bruke ordet en rekke anmeldelser er egnet til å stigmatisere 
undertegnede.» 
 
Klager oppsummerer sin klage: «Faktum i denne saken er at Fredriksstad Blad har gått for 
langt, de skulle aldri identifisert undertegnede på et slikt grunnlag. De har heller ingen 
øvrige dommer som reiser spørsmål som berører samme tema som i avisstykket. (…) Saken 
kan avgjøres på ett enkelt grunnlag. Politimannen sier at de ikke har undersøkt og at de ikke 
vet om det er begått noe klanderverdig eller straffbart. Denne ene setningen er tilstrekkelig 
for at Fredriksstad Blad skulle avstått fra å identifisere. (…)» 
 
 
Sarpsborg Arbeiderblad har ikke hatt ytterligere kommentarer utover å imøtegå klagers 
påstand om at avisens første tilsvar er identisk med FBs tilsvar. SA bemerker at ettersom 
tilsvarene ikke er like, er det vanskelig å svare opp klagers tilsvar, da han viser til forhold 
som SA ikke har omtalt i sitt tilsvar. 
 
 
 
  


