' PRESSENS
FAGLIGE UTVALG

PFU-SAK NR. 073/18

KLAGER: Morten Bangas, daglig leder i Remisk Husholdning AS
PUBLIKASJON: iTromso

PUBLISERINGSDATO: 02.03.2018

STOFFOMRADE: Samferdsel /ulykke

SJANGER: Nyhet

SOKERSTIKKORD: Premissene, identifisering, saklighet og omtanke
REGISTRERT: 21.03.2018

BEHANDLET I PFU: 29.05.2018

BEHANDLINGSTID: 68 dager

KLAGEGRUPPE: Bedrift

PFU-KONKLUSJON: Ikke brudd pé gpd presseskikk
HENVISNING VVPL.:

OMTALE/ANONYM.:

MERKNADER: Samtykke foreligger fra direkte berert part.
SAMMENDRAG:

iTromsg publiserte fredag 2.mars kl 11.26 et Facebook-innlegg med bilde av en sgppelbil
som hadde kjort inn i en garasjevegg i Tromsg. Teksten var «Sgppelbil skal ha mistet
veigrepet pa det glatte foret. Seppelbil inn i en husvegg pa Tromseya.»

Klokka 12.48 kom en ny melding: «- Det er ganske bekymringsverdig, sier smabarnsmor
og huseier Eva Pedersen. Smdbarnsmor la og sov da sgppelbilen dundret inn i veggen.»

Klokka 13.27: «Verken piggdekk eller kjetting var nok til a hindre seppelbilen i a treffe
huset pa det ekstremt glatte foret, sier sjiforen. Sjiferen: Hadde ikke sjans til a stoppe.»
Denne Fb-meldingen var illustrert med et bilde av sjaferen. Han var ikke navngitt.

Pa nettutgavens front pafelgende dag, lerdag 3. mars, var de tre Fb-meldingene gjengitt som
henvisning til en artikkel med tittelen «Sjaferen: Hadde ikke sjans til a stoppe» og
undertittlen «Verken piggdekk eller kjetting var nok til & hindre sgppelbilen i a treffe
huset». Artikkelen var illustrert med bilde av sjaforen. Bdde i bildetekst og i artikkelen var
han na navngitt - og sitert. Han forklarer at hendelen skjedde sveert fort. Han opplyser at det
var speilholke.

I lordagsutgaven av papirutgaven var artikkelen mer omfattende, men sitatene fra sjdforen
vart de samme, og det samme bildet av sjaferen ble brukt. I tillegg var det flere bilder av
bilen og huset som ble truffet.

Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i
presseetiske sparsmal. Adresse: Radhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no



Sak nr. 073/18
KLAGEN:

Klageren er daglig leder i det kommunale selskapet Remiks Husholdning AS. Selskapet
driver renovasjonstjenesten i Tromsg kommune. Det foreligger skriftlig samtykke til
klagebehandling fra sjéferen.

Klager mener det foreligger brudd pa flere punkter i Vaer Varsom-plakaten. Det gjelder blant
annet punkt 3.3 fordi avisens medarbeider ikke tydeliggjorde at det ville bli laget en artikkel
om sjaferen. Videre vises det til punkt 4.7 om identifisering. Det anfgres at punktet pdlegger
pressen varsomhet ved identifisering av personer som kan ha utfert klanderverdige forhold.
Det opplyses i den sammenheng at sjaferen er anmeldt av politiet selv. Klager opplyser at
iTromse er det eneste medium som har identifisert sjaferen i forbindelse med denne
hendelsen.

I dialog med sekretariatet ble klagen utvidet med tre nye punkter, uten ytterligere
begrunnelse. De tre punktene er 3.9, om varsomhet i den journalistiske arbeidsprosessen og
en vurdering av om kilden er klar over virkningen av sine uttalelser, 4.1, om saklighet og
omtanke i innhold og presentasjon, og 4.17, om redigering av digital meningsutveksling.
Dette siste fordi det ble apnet for kommentarer etter Facebook-meldingene.

FORSOK PA MINNELIG LOSNING:

Det er ikke registrert kontakt mellom partene med sikte pa a lose saken i minnelighet. Avisen
opplyser at den ikke kan se noe grunnlag for en minnelig lgsning.

TILSVARSRUNDEN:

iTromsg avviser klagen pa alle punkter. Avisen mener den har gjennomfert et helt ordineert
intervju med Remiks-sjdfor Kay Peter Jensen, «som pa en isete og ustredd bakke i Tromsg
fredag 2. mars i r mistet kontroll over renovasjonsbilen han kjerte, noe som i sin tur ferte til
at det store kjoretoyet seilte nedover og inn i en garasje. Rett etter at vi mottok melding om
uhellet, dro vi til stedet med journalist og fotograf. Der traff vi blant annet yrkessjafer Kay
Peter Jensen, som vi intervjuet. Som ferstehandskilden til hva som faktisk hadde skjedd, var
Jensen naturlig nok en person av journalistisk interesse og en det var viktig for oss & snakke
med».

Ang punkt 3.3: Avisen stiller seg uforstaende til at sjaforen ikke kan huske at han ble
intervjuet og fotografert. Avisen anferer at badde journalisten og fotografen presenterte seg pa
vanlig méte og at han svarte ja bade til a bli intervjuet og fotografert. «Vi mener dette
fremkommer ganske klart av saken. Dels er jo Jensen faktisk blitt intervjuet, og det er i
forbindelse med intervjuet at Jensen oppga sitt navn til var journalist. Videre fremkommer
det klart at bildet er blitt tatt fra en posisjon der var fotograf har hatt kort avstand til Jensen,
og der han apenbart ma ha veert klar over vér tilstedeveerelse og at det ble tatt bilder. (...) Vi
mener dessuten at premissene for intervju/fotografering ikke var til a ta feil av.»

Ang. punkt 3.9: Avisen avviser at sjaferen var i en slik tilstand at han ikke kunne veere klar
over virkningene av sine uttalelser. «iTromsgs medarbeidere pa stedet opplevde at Jensen
svarte bade rolig og veloverveid, og han redegjorde enkelt og greit for hva som hadde
skjedd.»



Sak nr. 073/18

Ang. punkt 4.1: iTromse mener at a intervjue en yrkessjafer i forbindelse med en hendelse
om den omtale ikke kan veere i strid med punktet om saklighet og omtanke. Avisen kan ikke
se at den har gjort sjaferen til en syndebukk, slik klageren hevder, og understreker at de
péaklagede publiseringene er holdt i en ngytral og sveert lite konfronterende tone «der ingen -
rettmessig eller urettmessig - blir forsgkt klandret for uhellet pa noen som helst mate».

Ang. punkt 4.7: iTromse understreker at identifisering av kilder er det normale i norsk
presse og mener anvendelsen av punkt 4.7 om varsomhet med identifisering nar det gjelder
klanderverdige forhold er lite relevant i det foreliggende tilfellet. Avisen mener det er snakk
om et uhell. I tillegg anfores det at sjaferen stilte opp til intervju og fotografering.
«Identifiseringen av Kay Peter Jensen kommer som fglge av at han stilte opp til et dpent og
helt ordineert intervju pa stedet, og at Jensen gjennom a4 si ja til et intervju under fullt navn og
si ja til & bli tatt bilde av, ogsa samtykket til en viss grad av offentlig eksponering.»

Ang. punkt 4.17: «De vedlagte skjermdumpene viser jo dpenbart at saken var egnet til &
skape en viss diskusjon om veitrafikklovens bestemmelser, hvilke vurderinger yrkessjaforer
ma gjore, hvor vanskelig det kan vaere a mangvrere slike store kjoretey pa glattisen m.m.
Utover dette har vi ingen kommentar til dette punktet, og vi kan heller ikke se at
problemstillingen i VVP 4.17 er noe videre utdypet i klagen.»

Klager anforer at det & veere avbildet i avisen for mange er langt utenfor deres komfortsone,
og seerlig hvis man har gjort noe galt eller uheldig. «At iTromsg ikke tar dette inn over seg
syns jeg er bekymringsverdig.» Klager opplyser ellers i sitt tilsvar at det er korrekt at
iTromsg spurte om 4 fa ta bilde, men ikke om de kunne ta bilde av sjferen. At han sa ja til 4
bli intervjuet er heller ikke korrekt, journalisten begynte bare a stille spersmadl, «og vanlig
folkeskikk er jo a svare». Klageren gjentar at sjdforen ikke samtykket til et intervju og han ble
aldri spurt om de kunne publisere et bilde av ham eller bruke navnet hans.

iTromse gjentar at det aktuelle intervjuet forlep helt normalt, at avisen ikke har hevdet at
sjafaren har gjort noe galt og at det faktisk er feil at sjédferer aldri blir intervjuet, men at det
ofte hender at de ikke er tilgjengelige for kommentarer.



