
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot 
mediene i presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 287/17 

 
KLAGER:                               

 
Monika Dypeng 

PUBLIKASJON: TV 2 
PUBLISERINGSDATO: 22.04.2017 
STOFFOMRÅDE: Underholdning 
SJANGER: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Privatliv, opplysningskontroll, redigering av kommentarfelt 
REGISTRERT: 01.12.2018 
BEHANDLET I PFU: 26.04.2018 
BEHANDLINGSTID: 145 dager 
KLAGEGRUPPE: Privatperson 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Sekretariatet leverte innstilling om forenklet behandling i møtet 

27. februar 2018. PFU vedtok imidlertid å gi saken full behandling. 
 
SAMMENDRAG:  
 
TV 2 publiserte 22. april 2017 et innslag om Jarl Goli i programmet God Kveld Norge. I 
programmet uttalte Goli seg om skilsmissen han har hatt med sin ekskone Monika Dypeng. 
 
I innslaget fortalte TV 2s reporter at Jarl Goli var midt i en av sine livs største kriser da han 
var med på programmet Kjendis-Farmen. Reporteren fortalte også at Golis oppførsel på TV-
skjermen fikk seerne til å koke over. 
 
Goli uttalte så: 
 

«– Jeg gikk inn i Farmen i en tid da jeg slet personlig med et ekteskap som ikke 
fungerte. (…)» 

 
En faksimile av en artikkel i Se og Hør ble vist, der det stod at Jarl Goli og kona skulle skilles, 
ble vist mens TV 2s reporter sa: 
 

«For kort tid etter at han kom hjem, ble det kjent at Jarl og kona Monika går fra 
hverandre. Og vissheten om et mulig ekteskapsbrudd gjorde oppholdet på Farmen 
ekstra tungt.» 

 
Ekskona var avbildet i Se og Hør-faksimilen. 
 
Deretter kom følgende spørsmål-svar-sekvens: 



 
  Sak nr. 287/18 

2 

  
«– Det gir deg i hvert fall tid til å tenke igjennom valget jeg til syvende og sist 
måtte ta, uten mobiltelefon, uten påvirkning, uten ord som kanskje kan såre av og 
til. Sånn sett var Farmen den tenkepausen man kanskje trenger for å lande på et 
standpunkt, og ta et valg, og det gjorde jeg jo. Men den prosessen delte jeg nok 
ikke med de andre på Farmen, mens jeg var der. 
– Hvilken valg tenker du på da? 
– At jeg brøt ut av et ekteskap som ikke fungerte for oss begge.» 

 
 
TV 2 presenterte også innslaget på sine nettsider. Der stod følgende tittel: 
 
 «Jarl Goli snakker ut: Bestemte seg for skilsmisse under Farmen» 
 
 
KLAGEN:  
 
Klager er Monika Dypeng, Jarl Golis ekskone. Hun mener TV 2 har brutt god presseskikk på 
følgende punkter i Vær Varsom-plakaten: 
 

• Punkt 3.2, om opplysningskontroll 

• Punkt 4.3, om privatliv 

• Punkt 4.17, om redigering av kommentarfelt 
 
Klager mener TV 2 ikke har kontrollert opplysningene som Goli kom med om deres 
ekteskapsbrudd: 
 
«Det var ikke Goli som brøt ut av ekteskapet. Goli ble informert om at jeg ville ta ut 
seperasjon før han flyttet inn på Farmen og jeg sendte inn seperasjonspapirene samme dag 
som Goli dro på innspilling. (Kan fremskaffe dokumentasjon på dette fra Fylkesmannen i 
Oslo/ Akershus). Det var jeg som tok valget om å bryte ut av ekteskapet, og Goli hadde 
følgelig ikke noe ekteskap å komme tilbake til.» 
 
Dette gjør at opplysningene som kommer frem i reportasjen, ikke er korrekte, mener klager. 
Ifølge klager fremstår det der som at det var han som valgte å avslutte ekteskapet. 
 
Klager opplyser at omtalen har vært en belastning for henne og hennes nærmeste, og hun 
mener at TV 2 aldri skulle omtalt ekteskapsbruddet i det hele tatt. Hun mener at en 
skilsmisse er et privat forhold som ikke angår offentligheten. At det i tillegg fremsettes 
usanne påstander om det private forholdet, gjør det verre, skriver klager.  
 
Slik klager ser det, har ikke Jarl Goli en offentlig rolle som legitimerer omtalen: 
 
«Jarl Goli er ingen person av samfunnsmessig betydning, men en tidligere kjendis som fikk 
ny aktualitet gjennom en kortvarig deltagelse på Kjendis-farmen. God Kveld Norge kan 
derfor ikke begrunne publiseringen med henvisning til pressens samfunnsansvar.» 
 
Klager begrunner til slutt sin anførsel om brudd på punkt 4.17 slik: 
 
«TV2 burde for lengst ha slettet intervjuet fra sine digitale arkiver. Men intervjuet kan altså 
fortsatt sees på TV 2 Sumo. Dette forholdet påklages også til PFU. Når et forhold som 



 
  Sak nr. 287/18 

3 

åpenbart bryter med de presseetiske normer, ikke slettes, vil krenkelsen gjentas kontinuerlig. 
Men andre ord krenkes jeg hver gang noen ser på innslaget. Det vises til Vær Varsom-
plakaten punkt 4,17, siste setning, der det heter: «Redaksjonen har et selvstendig ansvar for 
så snart som mulig å fjerne innlegg som bryter med god presseskikk.» Selv om dette 
muligens er ment for kommentarfeltene, må ordlyden kunne forstås slik at det gjelder alle 
publiseringer. Noe annet vil være helt meningsløst.» 
 

  
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 

 
Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
TV 2 kan ikke se å ha brutt god presseskikk.  
 
Mediehuset mener at det ikke er relevant hvem som leverte skilsmissepapirene i skilsmissen 
til klager og Jarl Goli: «Her er det tanker om hvorvidt Goli i den aktuelle perioden skulle 
akseptere en skilsmisse eller slåss for fortsatt samliv, han omtaler.» 
 
TV 2 påpeker at Goli ikke kommer med noen opplysninger om klager i publiseringene. 
Videre mener TV 2 at en skilsmisse er en offentlig handling: 
 
«Generelt er inngåelse og oppløsning av ekteskap er en offentligrettslig handling med 
rettslige konsekvenser, som i alle fall ikke for Goli kan sies å høre hjemme i en privat 
sammenheng. Hva gjelder klagers og Jarl Golis posisjon i offentligheten, dokumenteres den 
også ved den faksimile som det vises til i innslaget.» 
 
Ifølge TV 2 søkte klager og Goli offentlighet flere ganger da de var et par. 
 
Mediehuset avviser at det er blitt publisert faktiske feil.  
 
Når det gjelder spørsmålet om privatliv, skriver TV 2: 
 
«I den grad det trekkes frem «private forhold» er det Goli som uttaler seg om sin egen 
livssituasjon og egen subjektive opplevelse av denne under innspillingen av det aktuelle 
programmet.» 
 
Og videre: 
 
«Det er - innenfor god presseskikk - rom for å høre enkeltpersoners egne subjektive 
opplevelser- også i familielivet. I alle fall når det skjer i en sammenheng - som jo er tilfellet 
her - hvor det ikke publiseres noen opplysninger om intime forhold, påstander om at andre 
er å klandre eller brukes en krenkende eller på annen måte belastende form om en 
tredjepart.» 
 
TV 2 opplyser at redaksjonen valgte å slette en nettartikkel som ble laget på bakgrunn av 



 
  Sak nr. 287/18 

4 

innslaget i God Kveld Norge. Klager hadde reagert på artikkelen og tok kontakt med 
redaksjonen. At artikkelen ble slettet, betyr imidlertid ikke at den brøt med god presseskikk, 
understreker TV 2. Redaksjonen mente, og mener, at den var i tråd med Vær Varsom-
plakaten. 
 
 
 
Klager mener at hennes klage fremdeles står godt, etter TV 2s tilsvar. Hun vil imidlertid 
legge til følgende: 
 
«Jeg ser at det dessverre er notert feil dato for når skilsmissepapirene ble sendt inn av meg, 
men hovedpoenget er at Jarl Goli visste at jeg ville sende inn dokumentene mens han var på 
innspilling. Dette ble han informert om av meg FØR han dro inn på Farmen. Hele 
reportasjen i GKN faller dermed på sin egen urimelighet ift at den konsekvent inneholder 
faktafeil og løgner samtidig som TV2/ GKN ikke har tatt seg bryet med å sjekke om NOEN 
av opplysningene faktisk stemmer- hvilket de ikke gjør.  

Den aktuelle GKN- episoden ble også markedsført flere dager i forkant av sending 
med følgende heading: "Jarl Goli snakker ut: bestemte seg for skilsmisse under Farmen". Jarl 
hadde ikke lenger noe ekteskap å ta stilling til mens han var på Farmen.» 
 
 
TV 2 merker seg at klager nå har andre opplysninger om når skilsmissepapirene ble sendt. 
Mediehuset skriver: 
 
«Denne opplysningen understøtter – i den grad man kan si at Jarl Goli i det hele tatt har 
fremkommet med konkrete faktaopplysninger – hans oppfatning, som han ga uttrykk for i 
intervjuet.» 
 
TV 2 opplyser videre at det ikke stemmer at det påklagede innslaget ble markedsført med 
headingen «Jarl Goli snakker ut: bestemte seg for skilsmisse under Farmen». 
 

 

 
  


