
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot 
mediene i presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 293/17 

 
KLAGER:                               

 
Sykehuset Innlandet, divisjon prehospitale tjenester 

PUBLIKASJON: Gudbrandsdølen Dagningen 
PUBLISERINGSDATO: 28.11.2017 
STOFFOMRÅDE: Helse/offentlig 
SJANGER: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Kildekritikk og kontroll av opplysninger, saklighet og omtanke, 

tittelbruk, rettelse, samtidig imøtegåelse 
REGISTRERT: 19.12.2017 
BEHANDLET I PFU: 26.04.2018 
BEHANDLINGSTID: 127 dager 
KLAGEGRUPPE: Offentlig  
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
Gudbrandsdølen Dagningen (GD) hadde tirsdag 28. november 2017 bilde av en ambulanse 
på førstesiden av papirutgaven. Følgende stikk- og hovedtittel var satt inn i bildet:  
 
 «Kuttet ut flåtestyring for å spare:»  
 «Var uten sykebil mellom Ringebu og Stryn» 
 
I henvisningsteksten på førstesiden sto det:  
 

«ALLE VAR UTE: Hadde du blitt akutt syk i Skjåk en fredagskveld i november, 
ville nærmeste ambulanse vært i Ringebu eller på Dombås. – Ikke uvanlig, hevder 
tillitsvalgt. – Beredskapen er tilfredsstillende, sier Sykehuset Innlandet.» 

 
Nyhetsartikkelen inne i avisen hadde tittelen «Sto uten ambulanser», og i ingressen het det: 
 

«Dette bildet viser at det ikke var noen ambulanser ledige i Ottadalen en fredag 
kveld i november. - Ambulanseberedskapen i norddalen er forsvarlig, mener 
sykehusledelsen. - Virkeligheten er en annen, sier tillitsvalgt for de 
ambulanseansatte.» 

 
Bildet det ble henvist til i ingressen var et skjema på en skjerm. I bildeteksten sto det:  
 



 
  Sak nr. 293/17 

2 

«BEVISET: Skjemaet på skjermen viser statusen til alle ambulansene i distriktet, og 
viser at det på dette tidspunktet kun var ambulanse i Ringebu og på Dombås.» 

 
Artikkelens hovedbilde var av en ambulanse, og i bildeteksten her ble det opplyst:  
 

«ALLE VAR UTE: Hele Ottadalen, Sel og fronsbygdene var helt uten 
ambulanseberedskap en fredag kveld i november, viser dokumentasjon GD har fått. 
Ved et akutt sykdomstilfelle i Skjåk, ville nærmeste ambulanse vært i Ringebu eller 
på Dombås.» 

 
I brødteksten ble det også vist til at GD har mottatt dokumentasjon på at «samtlige 

ambulanser i Ottadalen og Fron var ute på oppdrag fredag 17. november». Det ble i denne 
sammenheng dessuten opplyst:   
 
 «Været var så dårlig at luftambulansen på Dombås ikke kunne lette.» 
 
Videre uttalte divisjonstillitsvalgt for Delta i Sykehuset Innlandet, Kjetil Eide fra Otta:  
 

«- Dette er vanskelig å ta seriøst. Jeg frykter at det kan gå ut over liv og helse, for 
det er ikke første gangen det skjer[.]» 

 
Under mellomtittelen «Bekymring i Skjåk» ble det vist til et møte i kommunestyret i Skjåk, 
der divisjonsdirektør for prehospitale tjenester, Geir Kristoffersen, og leder for 
ambulansetjenesten, Oddleiv Bakken, hadde orientert om beredskapen i regionen. 
Bakgrunnen var bekymring grunnet pålegg om innsparinger. I denne sammenheng het det:  
 

«Ett av tiltakene som nå er innført er slutt på såkalt flåtestyring på kveld og 
nattetid. Det vil si at ambulansen i for eksempel Lom ikke lenger blir styrt til Vågå 
hvis bilen der er ute på annet oppdrag i dette tidsrommet. Dette for å spare 
primært lønnskostnader. (…) – Vi hadde muligheten til å ta ned kostnader på dette 
området uten at det betyr så veldig mye for beredskapen (…), sa Bakken (…) 
Han fikk spørsmål om dette var forsvarlig (…) - Ja, vi vurderer det som forsvarlig 
(…) – Vi prøver å kutte der det rammer befolkningen minst. Begrenset flåtestyring 
går ikke ut over beredskapen, gjentok Geir Kristoffersen (…)»  

 
Videre fremkom det at ledelsen mener responstiden er akseptabel. Det ble i den 
sammenheng referert til hva den tillitsvalgte mente om saken:  
 

«Tillitsvalgt Eide klarer ikke å forstå at beredskapen har blitt bedre, når den 
beviselig er det motsatte. Flåtestyring ga en sikkerhet som nå er borte. Det gjelder 
ikke bare i Gudbrandsdalen, men i hele innlandet. – Det hender rett som det er at 
mange biler er ute samtidig, om enn ikke alltid i samme skala som denne kvelden. 
(…) Hovedansvaret for det som nå skjer, har styret i Sykehuset Innlandet. Likevel 
synes jeg det er et tankekors at ledelsen i prehospital divisjon reiser rundt på slike 
turneer med et budskap som ikke stemmer. De kunne heller sagt at dette er 
konsekvensene – og dette er rammene og prinsippene vi må forholde oss til. (…) 
Innsparingen kunne vært tatt andre steder, som i administrasjonen, mener Eide.» 

 
Ambulansetjenesten og flåtestyringen ble også omtalt i GDs lederartikkel samme dag under 
tittelen «Utrygghet om ambulanser». 
 



 
  Sak nr. 293/17 

3 

Artiklene ble dessuten publisert på GDs nettsider om kvelden mandag 27. november 2017. 
Tittelen på nettversjonen av nyhetsartikkelen var «Dette bildet viser at det ikke var noen 

ambulanser ledige i Ottadalen en fredag kveld i november». Hovedbildet i 
nettpubliseringen var skjermbildet som viste statusen til ambulanser i distriktet. Brødteksten 
var omtrent identisk, og det var lagt inn lenke til lederartikkelen i publiseringen, og 
omvendt.   
 
 
KLAGEN:  
 
Klager er Sykehuset Innlandet, divisjon prehospitale tjenester, som mener GD har brutt fem 
punkter i Vær Varsom-plakaten (VVP): 

• 3.2 – kildekritikk og kontroll av opplysninger  

• 4.1 – saklighet og omtanke  

• 4.4 – tittelbruk/dekning for titler etc.  

• 4.13 – rette feil 

• 4.14 – samtidig imøtegåelse 

Klager mener førstesideoppslaget inneholder klare feil, da det ikke er dekning for påstanden 
i tittelen: «Den aktuelle fredagskvelden 17. november var det, i tillegg til de to ambulansene 
som stod ved basen på Dombås, en ledig ambulanse på Vinstra og ambulansen i Vågå var 
ledig i Ottadalen på veg tilbake til basen i Vågå. Det var også tilgjengelig luftambulanse på 
Dombås. De andre ambulansene som var på ulike oppdrag, kunne også omdirigeres ved 
hendelser av mer alvorlig karakter.»  

Etter klagers mening gjentas og forsterkes det feilaktige inntrykket fra forsiden i selve 
artikkelen, samt i lederartikkelen; sistnevnte fordi den legger nyhetsartikkelens opplysninger 
til grunn. 

Klager opplyser at GD ikke tok kontakt for å kontrollere opplysninger i forkant eller tilby 
samtidig imøtegåelse av påstandene i tittelen og fra den tillitsvalgte. Klager reagerer på at 
GD i stedet refererte hva divisjonsdirektør for prehospitale tjenester i Sykehuset Innlandet 
hadde uttalt i kommunestyremøtet i Skjåk 23.11. Klager skriver: «Påstanden om at det ikke 
var ambulanser tilgjengelig den aktuelle fredagskvelden var ikke presentert i 
kommunestyret.»  

Klager tilføyer også: «At kommunestyret i Skjåk hadde en diskusjon om 
beredskapssituasjonen i Nord-Gudbrandsdalen på et tidligere tidspunkt, fritar ikke avisen 
fra å ta kontakt når en tillitsvalgt kommer med påstander og uttaler seg om 
beredskapssituasjonen. Kravet om samtidig imøtegåelse er dermed brutt.» 

Med hensyn til publiseringen av skjermbildet (ambulanse-oversikten) i artikkelen, innvender 
klager: «GD hevder at bildet er fra Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral på Gjøvik. I 
realiteten er bildet hentet fra en ambulansemodul av systemet som ikke gir en fullstendig 
oversikt. (…) Det er en alvorlig påstand å hevde at Sykehuset Innlandet ikke har ambulanser 
tilgjengelig mellom Ringebu og Stryn. GD har gjennom sin feilaktige påstand skapt 
ubegrunnet frykt for beredskapen hos innbyggerne i Nord-Gudbrandsdalen. Avisen har 
heller ikke korrigert påstanden utover at det i senere oppslag er vist til uttalelser fra 
Sykehuset Innlandet.»  



 
  Sak nr. 293/17 

4 

Klager opplyser at viseadministrerende direktør har kontaktet GD to ganger via epost og 
bedt om rettelse, men at avisen ikke har besvart epostene eller rettet fremstillingen. 

 
TILSVARSRUNDEN: 

Gudbrandsdølen Dagningen (GD) skriver at ambulansesituasjonen er «den desidert 
viktigste og mest avgjørende del av helsetilbudet, spesielt i grisgrendte strøk som 
Gudbrandsdalen». For avisen er/har dette vært et viktig felt, særlig «i en tid med stadige 
kutt og innstramninger i helsesektoren, kombinert med sentralisering av spesialist/akutt-
tilbudet». 

Avisen opplyser at sykehusledelsens uttalelser var utgangspunktet for saken. GD var til 
stede på kommunestyremøtet i Skjåk 23.11.2017. Der skal divisjonsdirektøren, som ble 
referert i artikkelen, ha svart bekreftende på spørsmål «om beredskapen er forsvarlig og om 
det forekommer at alle ambulanser er ute på oppdrag samtidig». GD skriver også at det i 
møtet ble orientert om at prehospitale tjenester er pålagt å spare 16 millioner kroner i løpet 
av tre år, og at ett av sparetiltakene er å kutte ut flåtestyring av ambulansene på kveld og 
natt. 

Slik avisen ser det, var det relevant å undersøke hva andre kilder, som den tillitsvalgte, 
mener om beredskapen og det direktøren fortalte til politikerne i det aktuelle møtet.  

Etter GDs mening var det også «betimelig» å ta opp saken i lederartikkelen og stille spørsmål 
om utviklingen skaper utrygghet. Avisen kan ikke se at lederen inneholder opplysninger 
som er bestridt. Slik GD ser det, er lederartikkelen «en helt normal meningsytring som på 
alle vis trygt ligger innenfor retten til å reise spørsmål og problemstillinger på vegne av 
distriktets innbyggere». 

Når det gjelder skjermbildet som ble publisert i nyhetsartikkelen, opplyser GD at avisen fikk 
«kunnskap om informasjonen på bildet fra kilder innen ambulansetjenesten», altså 
fagpersoner. Avisen skriver: «Vi hadde ingen grunn til å mistro disse opplysningene. 
Spørsmålet blir derfor om håndteringen i etterkant var god nok. Vi gjør oppmerksom på at 
sykehusets ledelse allerede dagen etter kom til orde med ytterligere kommentarer i saken.»  

GD har også ettersendt denne oppfølgingsartikkelen publisert 30.11.2017 (se vedlegg), der 
blant andre divisjonsdirektøren er intervjuet. Slik GD ser det, kommer direktøren ikke med 
«data/dokumentasjon på hva som var den faktiske situasjon vedr tilgjengelige ambulanser 
på det aktuelle tidspunkt - ut over å hevde at vårt publiserte skjermbilde fra en av 
ambulansestasjonene "viser ikke all informasjon, det har noe med teknikk å gjøre..."».  

Avisen opplyser også at den skal ha bedt om dokumentasjon som underbygger klagers 
påstander om feil, uten at den har mottatt noe. Etter avisens mening fremstår klagers 
påstand fortsatt «som en påstand fra ledelsens side». 

Ifølge GD har saken dessuten blitt dekket løpende gjennom flere nyhetsartikler, «hvor 
sykehuset i betydelig grad har fått tilkjennegitt sitt syn». Dekningen har også «synliggjort at 
det er motstridende oppfatninger om den faktiske situasjonen rundt ambulansetjenesten».  
 



 
  Sak nr. 293/17 

5 

Dessuten mener GD at «kommunikasjonen med – og svarene fra – ledelsen i Sykehuset 
Innlandet har vært preget av uklar rollefordeling». GD skriver: «Både divisjonsdirektøren og 
viseadministrerende direktør har ønsket å uttale seg på vegne av ledelsen, dels med ulike 
budskap.» 

 
Klager står fast på at GD skulle tatt kontakt før publisering, både for å unngå feil og 
unøyaktigheter, og for å innhente samtidig imøtegåelse. Klager kan ikke se at tilsvar dagen 
etter veier opp for at det ikke ble gitt «mulighet for samtidig imøtegåelse av opplysninger 
presentert som fakta».  
 
Klager skriver: «Vi mener også det er grunn til å merke seg at tilsvaret fra divisjonsdirektør 
(dagen etter) ble hektet på som et siste avsnitt i et dobbeltsideoppslag med overskriften: 
‘Bekymret over beredskapen’. (Vedlegg 1) Oppslaget er et intervju med generalsekretæren i 
LHL og ambulanseforbundet, som kommenterer GDs påstand fra dagen før om at ‘ingen 
ambulanser var tilgjengelige i Ottadalen’. GD legger altså fortsatt til grunn disse påstandene 
som fakta, til tross for at divisjonsdirektør i sin kommentar til slutt i saken avviser at så var 
tilfelle. GD gjør med andre ord ingen ting for å rette opp det inntrykket som er skapt 
gjennom forsiden/artikkelen dagen før, 28. november, men gjentar sine påstander.» 
 
Klager avviser også GDs argument om at «påstandene fra divisjonstillitsvalgt som framsettes 
i avisen ikke krever tilsvar fra ledelsen, fordi avisen referer til orienteringen til 
kommunestyret». Klager skriver: «I orienteringen til kommunestyret ble det ikke diskutert 
eller framsatt noen påstander om at området ‘var uten sykebil mellom Ringebu og Stryn’. 
Det er derfor ikke mulig å kalle orienteringen i kommunestyret et tilsvar på påstanden som 
publiseres på førstesiden av avisen 28. november.»  
 
Dersom avisen hadde kontaktet klager før publisering, ville divisjonsledelsen kunne forklart 
«hvordan ambulansemodulen av det operative systemet som viser tilgjengelige ressurser (av 
avisen omtalt som bildebevis), ikke gir et fullstendig bilde av beredskapen. Likeså at det var 
tilgjengelige ambulanseressurser i det aktuelle området i det angitte tidsrommet.» 
 
Ifølge klager er gjengivelsen av innholdet i orienteringen på kommunestyremøtet dessuten 
unøyaktig: «Blant annet blir det hevdet at divisjon Prehospitale tjenester har sluttet med 
flåtestyring av ambulanse på kveld og natt. Det er feil.  I presentasjonen het det at 
flåtestyring ‘alltid kan vurderes men i utgangspunktet ikke skal skje på kveld og natt’.  Det ble 
samtidig understreket at ‘det skal tilstrebes å opprettholde en minimumsberedskap i ytterkantene 
som Trysil, Gudbrandsdalen, Hadeland, Valdres, Tynset og sør Hedmark.’ (se vedlegg 2)» 
 
Klager reagerer videre på at det ikke finnes kilder som underbygger konstateringen i 
artikkelen om at luftambulansen ikke kunne fly den aktuelle kvelden grunnet 
værforholdene. Klager opplyser: «Basesjef/pilot på Dombåsbasen denne fredagskvelden, 
som til en hver tid vurderer muligheten for å fly, avviser at det ikke var flyvær. De har heller 
ikke mottatt spørsmål fra avisen om dette.»  
 
Klager avviser også at avisen ikke har mottatt svar på sine henvendelser: «Sykehuset 
Innlandet har besvart alle henvendelser/forespørsler avisen har hatt om saken. 
Divisjonsdirektør Geir Kristoffersen ble intervjuet av journalist fra avisen (pr. telefon) på 
ettermiddagen 28.11.2017, der han viste til at divisjonen hadde gjennomgått tidslinje for 
tilgjengelige ressurser den aktuelle kvelden.  Avisen har også hatt tilgang til denne tidslinjen. 
Den ble blant annet presentert på møte med ordførerne i de aktuelle kommunene på Otta 7. 



 
  Sak nr. 293/17 

6 

desember (vedlegg 3). GDs journalist var til stede i møtet.» 
 
Klager fortsetter: «I avisens/journalistens henvendelser til Sykehuset Innlandet om saken 28. 
november ble det imidlertid ikke etterspurt dokumentasjon på tilgjengelige ressurser, men 
‘en statistikk på hvor mange ganger ambulansene fra Ringebu og nordover har vært ute 
samtidig etter at det ble slutt på flåtestyring kveld og natt’ (vedlegg 4). Journalisten fikk 
opplyst at dette er en type oversikt vi ikke har, og som ville være svært krevende og trolig 
ikke mulig å utarbeide manuelt. Journalisten fikk også forklart at en ambulanse kan regnes 
som ‘tilgjengelig ressurs’ selv om den er på oppdrag. Ressursene kan omprioriteres dersom 
det oppstår situasjoner/hendelser av mer alvorlig karakter enn det opprinnelige oppdraget.»  
 
Når det gjelder GDs påstand om uklar kommunikasjon, innvender klager at det er 
divisjonsdirektøren som har uttalt seg i denne saken, og at viseadministrerende direktør har 
sendt to eposter til GDs redaktør og gjort oppmerksom på faktafeil. Disse er ikke besvart, og 
klager forklarer: «I ettertid viser det seg at mail er sendt men ikke mottatt, da en link i 
avsenders signatur er avvist av sykehusets mailsystem (…) GD er også kjent med at 
Sykehuset Innlandet har en døgnbemannet pressetjeneste (telefon) som de kan kontakte for 
kommentarer/tilgang på kilder.»  

 
Når det gjelder omtalen på lederplass, som GD også har forsvart, understreker klager at den 
ikke er påklaget, men at det er henvist til den, fordi «opplysningene i forsiden/avis-
artikkelen også blir lagt til grunn som fakta i lederen». 

 
 
Gudbrandsdølen Dagningen (GD) viser til at flere eposter til Sykehuset Innlandet skal ha 
havnet i spam-filteret, og at dette tydeligvis forklarer hvorfor avisen ikke har fått svar på 
flere spørsmål.  
 
GD har ingen ytterligere tilføyelser, men oppsummerer saken gjennom fire punkter, slik 
avisen ser den: 
  
«1. Den innklagete sak er del av en løpende nyhetsdekning. Denne gang som en direkte følge 
av divisjonsdirektørens foredrag i Skjåk kommunestyre hvor han bedyret at '"alt er på stell" 
vedr ambulanseberedskapen i Gudbrandsdalen. Dette i kontrast til oppfatningen blant de 
tillitsvalgte i ambulansetjenesten.  
2. De faktaopplysningene vi refererte ble av oss kontrollert med kilder vi mener er relevante 
- dem som daglig betjener det praktiske livet i ambulansen.  
3. Den løpende nyhetsdekningen danner et komplett bilde av de forskjellige synspunkter i 
saken. 
4. Vi har fortsatt ikke fått noen skriftlig dokumentasjon på de påståtte feil i innklagete 
artikkel.»  

 
 

 

 
  


