
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot 
mediene i presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 291/17 

 
KLAGER:                               

 
Stig Traavik 

PUBLIKASJON: Verdens Gang 
PUBLISERINGSDATO: 18.06.2017, 23.06.2017 
STOFFOMRÅDE: Utenriks 
SJANGER: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Opplysningskontroll, saklighet og omtanke, skillet mellom 

kommentar og faktiske opplysninger, privatliv, dekning for titler 
etc., forhåndsdom, identifisering, bilder i annen sammenheng, 
rettelse, samtidig imøtegåelse. 

REGISTRERT: 14.12.2017 
BEHANDLET I PFU: 26.04.2018 
BEHANDLINGSTID: 132 dager 
KLAGEGRUPPE: Privatperson 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
Verdens Gang publiserte søndag 18. juni en artikkel på nett med tittelen 
«AMBASSADØREN». Over tittelen stod vignetteten «VG AVSLØRER». 
 
Artikkelen var utformet slik at tekst dukket opp samtidig som ulike personer i et fotografi 
ble markert når man «scrollet» nedover på siden. Først ble Stig Traavik, Norges daværende 
ambassadør til Indonesia, markert sammen med følgende tekst: 
 

«Mens Stig Traavik var Norges høyeste representant i Indonesia innledet han 
hemmelige forhold til tre lokale kvinner. 

Én av dem mottok 1,4 millioner bistandskroner til organisasjonen sin fra 
den norske ambassaden.» 

 
Videre ble daværende utenriksminister Børge Brende (H) og Indonesias president Joko 
Widodo markert i bildet. Følgende tekst stod til bildet: 
 

«30. mai 2016 i presidentpalasset i Jakarta: 
Her sitter Traavik side om side med utenriksminister Børge Brende. 
På den andre siden av bordet sitter Joko Widodo, landets president.» 

 



 
  Sak nr. 291/17 

2 

Og videre: 
 

«Fem dager tidligere ble Utenriksdepartementet formelt varslet om den norske 
ambassadørens forhold til kvinnen som mottok bistandspengene.» 

 
Brødteksten ble åpnet med å sitere fra en epost som ble sendt fra «ektemannen til 

indonesisk kulturarbeider» til den norske ambassaden i Jakarta. I eposten opplyste 
ektemannen om det han mente var dårlig oppførsel fra Stig Traavik, den norske 
ambassadøren. 
 
VG skrev. 
 

«Avsenderen av e-posten er ektemannen til en indonesisk 
kulturarbeider. Kulturarbeideren er en kvinne som den norske ambassadøren Stig 
Traavik har hatt et hemmelig forhold til. 

Ektemannen hennes har selv bakgrunn som diplomat. Han er nå blitt kjent 
med forholdet og vil ta et oppgjør med Traavik.» 

 
VG opplyste videre at kulturarbeiderens organisasjon hadde hatt et samarbeid med den 
norske ambassaden før Traavik tiltrådte som ambassadør i 2012. Kulturarbeideren hadde fått 
1,5 millioner kroner til fem ulike prosjekter, skrev VG. Deretter stod det: 
 

«Etter at Traavik innledet det hemmelige forholdet til henne, skulle hun få tilslag 
på en ny tilskuddsavtale. Det ble bestemt at ytterligere 1,4 millioner kroner skulle 
overføres til kvinnens organisasjon de neste to årene. 

I e-posten fra kulturarbeiderens ektemann blir det påpekt at Traavik var 
den øverste lederen for ambassaden som finansierte kulturprosjektene til hans 
kone. Han mener det hemmelige forholdet derfor må ses i lys av innflytelsen 
Traavik kunne ha hatt over henne.» 

 
VG skrev at redaksjonen hadde sendt elleve spørsmål til Traavik og kopi av 
dokumentasjonen bak artikkelen. VG opplyste også at Traavik var blitt opplest hele 
artikkelen. Deretter stod det: 
 

«Han ønsker ikke å svare på spørsmålene, men har gitt følgende uttalelse: 
– Jeg har gjort feil. Det er jeg lei meg for og det har jeg tatt ansvar for. Men 

VGs fremstilling av saken er gal. Ingen offentlige midler er misbrukt og ingen har 
blitt gitt urettferdige fordeler. VGs eget arbeid viser dette, og journalistene som 
har jobbet lenge med saken kunne ha dobbeltsjekket at det jeg har sagt stemmer. 
Likevel velges det en fremstilling som mistenkeliggjør og trekker i tvil motiver. 
Saken bygger i hovedsak på opplysninger fra personer med hevnmotiver, som det 
var gode grunner til å beskytte mot seg selv, skriver Traavik.» 

 
Videre stod det at VG har vært i kontakt med kulturarbeideren og at hun avviser å ha fått 
økonomisk vinning gjennom forholdet til Traavik. Utover det ønsket hun ikke å kommentere 
saken. Det gjorde heller ikke kvinnens ektemann. 
 
Deretter skrev avisen: 
 

«VG har søkt om innsyn og gjennomgått søknader, tildelingsbrev og 
kommunikasjon mellom den norske ambassaden i Indonesia og UD i Oslo. 



 
  Sak nr. 291/17 

3 

Dokumentasjonen viser hvordan Stig Traavik selv var personlig involvert da 
kvinnens organisasjon mottok bistandsmidler.» 

 
VG opplyste at Traavik i mai 2013 signerte et tildelingsbrev som ga kvinnen 
kulturorganisasjon 550.000 kroner for å gjøre en norsk forfatter kjent for lokalbefolkningen i 
et område i Indonesia. 
 

«Samme høst innleder han et hemmelig forhold med kulturarbeideren, som han 
våren i forveien bevilget penger til.» 

 
VG skrev videre: 
 

«Noen uker senere mottar ambassaden i Jakarta en ny søknad fra kulturarbeideren. 
Det nye prosjektet har mange likhetstrekk med det som akkurat er 

gjennomført. Men denne gangen ser hun for seg å gjennomføre det i Jakarta og på 
en av Indonesias mange øyer. 

Det siste er ikke hennes egen idé. Den er ambassadør Traaviks, ifølge 
kvinnen. 

Det skriver hun i e-posten til ambassaden hvor søknaden ligger vedlagt. 
Den første søknaden inneholder et budsjett på 1,7 millioner kroner, som 

blir justert ned til 1,1 millioner et par uker senere. 
Det er en betydelig høyere sum enn hun noen gang tidligere har fått til et 

enkeltprosjekt, bemerker en saksbehandler ved ambassaden i et internt notat.» 
 
VG opplyste at Utenriksdepartementet (UD) i Oslo ikke var begeistret for det nye prosjektet. 
UD har fått mindre penger til bistand og mener at kulturprosjektet ikke går til det pengene i 
hovedsak skal gå til: global fattigdomsbekjempelse.  
 
VG skrev at ambassadens svar til UD argumenterte for at prosjektet var godt, og at svaret 
var klaret med Stig Traavik. Deretter stod det: 
 

«To uker senere kommer det årlige tildelingsskrivet til ambassaden med 
beskjeden om at UD i Oslo har latt seg overbevise.» 

 
Litt lenger ned skrev VG også at Traavik tok med seg kulturarbeideren, en annen fra hennes 
organisasjon, ambassadens førstesekretær og en journalist på lunsj, som ambassaden betalte 
for. 
 
Etter dette kommenterte to eksperter saken: 
 

«Tina Søreide er professor og samfunnsøkonom ved Norges Handelshøyskole 
(NHH), med korrupsjon som spesialkompetanse. 

– Her er det røde flagg som gir grunn til å stille spørsmål om 
interessekonflikt, sier Søreide med henvisning til tildeling av bistandspenger til 
kulturarbeideren – som ambassadør Traavik var i et hemmelig forhold med.» 

 
Videre: 
 

«Mats Stenmark, som har jobbet med et doktorgradsprosjekt om korrupsjon ved 
Universitetet i Oslo og nå er advokat ved Fend Advokatfirma, tar også i bruk 
ordene ‘rødt flagg’. 



 
  Sak nr. 291/17 

4 

– Opplysningene om at en ambassade har gitt betydelige bistandsmidler til 
prosjektet til en kvinne som ambassadøren var i et hemmelig forhold med, er 
åpenbart et såkalt rødt flagg, som klart indikerer at det bør undersøkes nærmere 
om saksbehandlingsreglene er fulgt, og om det eventuelt også foreligger et 
straffbart forhold, sier Stenmark.» 

 
VG omtalte deretter to andre utenomekteskapelige forhold som Traavik skal ha hatt i 
Indonesia: 
 

«Den norske ambassadøren innleder ytterligere to hemmelige forhold til lokale 
forretningskvinner i Indonesia mens han er utstasjonert. 

Begge kvinnene har høytstående posisjoner i indonesisk forretningsliv og 
blir invitert på tilstelninger når norske statsråder er på offisielle besøk.» 

 
VG skrev videre at statsminister Erna Solberg var på besøk i landet i april 2015, og at hun da 
møtte en av forretningskvinnene som Traavik var i et hemmelig forhold til. Det stod: 
 

«I flere sammenhenger skryter også ambassadøren av selskapet 
forretningskvinnen arbeider i. 

En lengre e-post som blant annet går til Klima- og miljødepartementet 
(KLD), UD og utenriksministerens sekretariat, fremheves selskapet positivt. E-
posten er godkjent av ambassadør Traavik.» 

 
Camilla Bernt, jusprofessor ved Universitetet i Bergen, uttalte at det ikke er tillitsvekkende å 
invitere inn folk man har skjulte bindinger til inn i situasjoner der de kan oppnå fordeler. 
 
VG skrev også at forretningskvinnen var invitert på en middag som ambassaden arrangerte i 
forbindelse med at utenriksminister Børge Brende var på statsbesøk i Indonesia.  
 
Utenriksdepartementet kommenterte saken. VG skrev at departementet først svarte at det 
var en personalsak: 
 

«– Dette er først og fremst en personalsak og er behandlet deretter. Departementet 
mottok 25. mai 2016 via vår ambassade i Indonesia et eksternt varsel knyttet til 
ambassadør Traavik. Departementet behandlet og fulgte opp varselet i henhold til 
interne varslingsrutiner blant annet med assistanse fra Sentral kontrollenhet, skrev 
UDs kommunikasjonsdirektør Frode O. Andersen i en e-post.» 

 
Deretter stod det: 
 

«Etter å ha blitt konfrontert med VGs dokumentasjon på Traaviks rolle i 
tildelingen av bistandspenger, bekrefter UD at påstander om kritikkverdige 
forhold knyttet til et kulturprosjekt i Indonesia inngikk i deres gjennomganger og 
vurderinger: 

– Konklusjonen ble at ambassadøren ble hjemkalt fra sin stilling og måtte 
frasi seg sin tittel. En slik hjemkalling er en streng reaksjon og er i tråd med UDs 
syn på alvoret i saken. Flere enheter i departementet, inkludert Sentral 
kontrollenhet, har vært involvert i gjennomgangen av saken.» 

 
Avisen opplyste at Traavik ble tildelt en seniorrådgiverstilling i UDs næringslivsseksjon og 
at han «beholdt lønnen han hadde som ambassadør». 
 



 
  Sak nr. 291/17 

5 

Avslutningsvis skrev VG at Traavik ble valgt som en av tolv personer, i tillegg til politisk 
ledelse, til å være med på Erna Solbergs statsbesøk til Kina i 2016 
 
Helt til slutt opplyste avisen at de to omtalte forretningskvinnene er informert om saken, 
men at de ikke har besvart VGs henvendelser. VG opplyste også: 
 

«I en tidligere versjon av saken skrev VG at nestkommanderende ved ambassaden i 
Jakarta, Hilde Solbakken, mottok e-post-varselet 13. mai 2016. UD opplyser at 
Solbakkens navn var feilstavet, og at hun derfor ikke mottok det opprinnelige 
varselet. Det var likevel flere andre på ambassaden som mottok den.» 

 
Artikkelen ble publisert i VGs papirutgave dagen etter, mandag 19. juni 2017. Saken var 
hovedoppslag på førstesiden, med stikktittel/tittel: «Norsk ambassadør kalt 

hjem/ELSKERINNEN FIKK MILLIONTILSKUDD».  
 
Et lite bilde av Stig Traavik stod nederst i høyre hjørne, og over tittelen stod det 
«AVSLØRER». 
 
Inne i avisen var tittelen lik som i nettutgaven: «AMBASSADØREN». 
 
Følgende ingress stod over tittelen:  
 

«Mens Stig Traavik var Norges høyeste representant i Indonesia, innledet han 
hemmelige forhold til tre lokale kvinner. Én av dem mottok 1,4 millioner 
bistandskroner til organisasjonen sin fra den norske ambassaden.» 

 
Samme ingress innledet også brødteksten. Innholdet i brødteksten var så å si lik som 
nettversjonen. 
 
 
Fredag 23. juni 2017 publiserte VG en ny artikkel på nett, med tittelen «Ambassadør-saken: 

Statsadvokaten vil ha svar fra UD». 
 
I ingressen stod det: 
 

«Utenriksdepartementet (UD) har på egen hånd og i hemmelighet behandlet saken 
med eks-ambassadør Stig Traavik. Nå må de orientere påtalemyndigheten.» 

 
Brødteksten åpnet slik: 
 

«Førstestatsadvokat Jørn Maurud, som leder Oslo Statsadvokatembeter, sier at han 
har vært i kontakt med UD om ambassadør-saken: 

– Jeg avventer en orientering derfra før jeg konkluderer hva vi eventuelt vil 
gjøre i denne saken, sier førstestatsadvokat Jørn Maurud til VG.» 

 
Litt lenger ned opplyste jusprofessor Jon Petter Rui at det offentlige etater bør anmelde 
forhold det er det er rimelig grunn til mistanke om at det har skjedd noe straffbart. VG skrev 
også: 
 

http://www.riksadvokaten.no/no/statsadvokatembetene/oslo_statsadvokatembeter/


 
  Sak nr. 291/17 

6 

«Jusprofessoren sier at det er vanskelig å uttale seg om den konkrete saken da han 
ikke kjenner detaljene i hva UD har undersøkt eller hvordan. Det har UD valgt å 
holde hemmelig.» 

 
Følgende spørsmål-svar-sekvens fulgte lenger ned: 
 

«– Bør påtalemyndigheten vurdere å gå inn i en slik sak? 
– Påtalemyndigheten bør gå inn i saker dersom de mener det er rimelig grunn til å 
tro at det er begått en straffbar handling. 
– Bør de vurdere denne saken? 
– Nå vet vi ikke konkret hva som er gjort, men det ligger i sakens natur at i slike 
tilfeller hvor offentlige midler kan ha blitt brukt i strid med retningslinjene så er 
det naturlig å vurdere om det er rimelig grunn til mistanke, sier Rui.» 

 
Helt til slutt stod det: 
 

«Stig Traavik innrømmer å ha gjort feil, men mener VGs fremstilling av saken er gal 
og at avisen velger en fremstilling som mistenkeliggjør og trekker i tvil motiver. 
Traavik understreker at ingen offentlige midler er misbrukt og ingen har blitt gitt 
urettferdige fordeler.  

Les hele Traaviks uttalelse nederst i denne saken.» 

 
 
Artikkelen stod også i papirutgaven samme dag, fredag 23. juni 2017. Tittelen var 
forholdsvis lik som på nett: «Ambassadør-saken/VIL HA SVAR/Statsadvokaten har bedt 

UD om en orientering». 
 
Ingressen var også så å si lik som på nett: 
 

«Utenriksdepartementet (UD) har i hemmelighet behandlet saken med eks-
ambassadør Stig Traavik. Nå må de orientere påtalemyndigheten.» 

 
Brødteksten hadde mesteparten av det samme innholdet som nettversjonen. Artikkelen var 
imidlertid noe kortere. 
 
 
Senere samme dag, fredag 23. juni 2017, publiserte VG en ny artikkel på nett. Tittelen var: 
«Statsadvokaten om ambassadør-saken: Ikke grunn til å be politiet etterforske». 
 
Ingressen gikk slik:  
 

«Førstestatsadvokat Jørn Maurud i Oslo har hatt flere samtaler med 
Utenriksdepartementet (UD) om ambassadør-saken.» 

 
Brødteksten åpnet på denne måten: 
 

«Fredag skrev VG at førstestatsadvokaten i Oslo statsadvokatembeter ville be om 
en orientering om saken som involverer Norges tidligere ambassadør til Indonesia, 
Stig Traavik. 

– Jeg har hatt en god og oppklarende dialog med flere tjenestemenn i UD i 
dag, og slik jeg vurderer den informasjonen jeg har fått, så er min vurdering at det 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/utenriksdepartementet-ud/24078624
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/utenriksdepartementet-ud/24078624
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/utenriksdepartementet-ud/ud-ga-ambassadoeren-advarsel-kalte-ham-hjem-foerst-4-maaneder-senere/a/24077055/
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/utenriksdepartementet-ud/ambassadoer-saken-statsadvokaten-vil-ha-svar-fra-ud/a/24079401/
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/utenriksdepartementet-ud/ambassadoer-saken-statsadvokaten-vil-ha-svar-fra-ud/a/24079401/
http://www.vg.no/spesial/2017/ambassadoren/


 
  Sak nr. 291/17 

7 

ikke er rimelig grunn for meg til å be politiet undersøke om det foreligger 
straffbart forhold, sier førstestatsadvokat Jørn Maurud til VG. 

Han tar samtidig et forbehold: 
– Jeg tar likevel det forbehold at dersom det dukker opp ny informasjon i 

saken, vil denne vurderingen kunne stille seg annerledes, sier Maurud.» 
 
Til slutt i artikkelen stod det: 
 

«UD har omtalt bakgrunnen for hjemkallelsen en personalsak og har ikke ønsket å 
gå inn i detaljene i saken. 

Stig Traavik innrømmer å ha gjort feil, men mener VGs fremstilling av saken 
er gal og at avisen velger en fremstilling som mistenkeliggjør og trekker i tvil 
motiver. Traavik understreker at ingen offentlige midler er misbrukt og ingen har 
blitt gitt urettferdige fordeler. 

Les hele Traaviks uttalelse nederst i denne saken.» 

 
 
 
KLAGEN:  
 
Klager er Stig Traavik. Han mener at Verdens Gang har brutt god presseskikk på følgende 
punkter i Vær Varsom-plakaten: 
 

• Punkt 3.2, om opplysningskontroll 

• Punkt 4.1, om saklighet og omtanke 

• Punkt 4.2, om skillet mellom faktiske opplysninger og kommentarer 

• Punkt 4.3, om privatliv 

• Punkt 4.4, om ha dekning for titler, ingresser etc. 

• Punkt 4.5, om forhåndsdom 

• Punkt 4.7, om identifisering 

• Punkt 4.10, om bilder i en annen sammenheng 

• Punkt 4.13, om rettelse 

• Punkt 4.14, om samtidig imøtegåelse 
 
Klager begynner med å opplyse at han hadde store private problemer da han jobbet som 
ambassadør i Indonesia. Klager skriver: 
 
«Etter at en kvinne jeg hadde hatt et forhold til skrev brev til min daværende kone og 
ambassaden gikk ekteskapet i oppløsning i løpet av sommeren/høsten 2016. I denne 
perioden ble det fremsatt en rekke alvorlige og usanne påstander mot meg.  Påstandene ble 
fremsatt i sosiale sirkler i Jakarta, i møter med UD, skriftlig og innsendt anonymt til UDs 
sentrale kontrollenhet. Etter hvert ble situasjonen så vanskelig at jeg samtykket til 
hjemkalling i desember 2016.» 
 
Klager skriver videre at påstandene mot ham ble grundig undersøkt av 
Utenriksdepartementet i flere omganger i løpet av høsten 2016 og frem til årsskiftet 
2016/2017.  
 
«Alle påstander om økonomiske misligheter og andre alvorlige forhold var og ble funnet 
fullstendig grunnløse - uten noe som tydet på at påstandene kunne være riktige. Videre ble 
det konkludert med at det ikke var noe grunnlag for å hevde at noen hadde fått urettferdige 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/utenriksdepartementet-ud/ud-ga-ambassadoeren-advarsel-kalte-ham-hjem-foerst-4-maaneder-senere/a/24077055/


 
  Sak nr. 291/17 

8 

fordeler eller ulemper.  Jeg fikk kraftig kritikk av arbeidsgiver for å ha stilt meg i en 
vanskelig situasjon ved å ha forhold utenfor ekteskap, og for å ikke ha erklært meg formelt 
inhabil i en sak, selv om det ikke hadde ført til fordeler eller ulemper for noen. Denne 
kritikken var jeg enig i.» 
 
Klager opplyser at VG var godt kjent med UDs undersøkelser. Klager skriver: 
 
«Dette var formidlet fra UD. Jeg møtte journalistene i mai. VG fikk innsyn i tusenvis av 
dokumenter i saken, inkludert mine reiseregninger, representsjonsregninger, gjestelister, 
dokumenter om ambassadens bistandsprosjekter, dokumenter om ambassadens støtte til 
norske næringsinteresser mm. Etter å ha gått igjennom alt dette kunne heller ikke VG 
avdekke annet enn at jeg hadde stilt meg uheldig ved å ikke erklære meg formelt inhabil i 
teaterprosjektet.» 
 
Slik klager ser det, var hovedbudskapet i VGs dekning at det var sterke grunner til å 
mistenke ham for «korrupsjon eller korrupsjonslignende forhold». Klager tok kontakt med 
avisen etter publisering og ba redaksjonen om å rette opp i dette.  
 
Klager viser til hvordan saken ble omtalt i andre medier som bevis på inntrykket VG skapte: 
 
«Haugalands avis skrev ‘Ambassadør mistenkt for å ha overført 1,4 millioner til elskerinne’ 
(…) Statsadvokat Jørn Maurud ba på bakgrunn av VGs oppslag om en orientering fra UD. 
Etter å ha fått en slik orientering konkluderte han umiddelbart med at det ikke var grunnlag 
for å gå videre med saken.» 
 
Klager mener VG burde vært mer kritiske til kildene sine. Han opplyser at VG undersøkte 
flere falske påstander mot ham, uten å finne dekning for dem. «I en situasjon hvor det er 
åpenbart at flere av VGs kilder har hatt en konkret og uttalt interesse av å fremstille meg i et 
så dårlig lys som mulig er det oppsiktsvekkende at VG skaper et inntrykk av at 
korrupsjonslignende forhold foreligger – spesielt når VGs egne undersøkelser av 
dokumenter mm underbygger de opplysningene jeg og UD hadde gitt avisen», skriver 
klager. 
 
Klager reagerer videre på at hans imøtegåelse i den første artikkelen er kortet ned i de to 
andre påklagede artiklene. 
 
Deretter beskriver klager nærmere det han mener har vært en tendensiøs dekning fra VG: 
 
«VG ser ut til å ha hatt en klar målsetning om å sørge for at jeg skulle bli utsatt for sterkere 
sanksjoner fra arbeidsgiver og utsette meg for ‘public shaming’, blant annet ved å skape et 
inntrykk av at jeg inntil VGs dekning hadde blitt spesielt beskyttet av ledelsen i UD.  (…)  
VGs forståelse må (…) ha bygget på en kontrafaktisk ide om at UD ikke i tilstrekkelig grad 
har reagert på alvorlige (men falske) påstander om meg, og at det forelå alvorlige forhold 
som var kjent for UD men skjult for offentligheten.» 
 
Klager opplyser at det ikke stemmer at han beholdt ambassadørlønnen, slik VG skrev. Han 
utdyper: 
 
«Fra den dagen jeg fratrådte som ambassadør mistet jeg alle tillegg jeg hadde hatt i stilingen, 
og ble overført til statens vanlige lønnsregulativ med lønn som seniorrådgiver i staten.  En 
riktig fremstilling ville vært at jeg i likhet med alle andre som har vært stasjonert ute ble 



 
  Sak nr. 291/17 

9 

overført til den lønnstabell som var relevant for min nye stilling hjemme.  VG ble gjort 
oppmerksom på at jeg ble lønnet som seniorrådgiver, og valgte dermed bevisst å fremstille 
dette feil.» 
 
Klager mener at VG har startet med en hypotese om maktmisbruk og alvorlig økonomisk 
kriminalitet, som redaksjonen etter hvert fikk avkreftet. Da redaksjonen fikk avkreftet 
hypotesen, burde dette også fått følger for avisens behov for å navngi klager, samt bildebruk 
og dramaturgi, ifølge klager. 
 
Om de to påklagede oppfølgerartiklene, skriver klager: 
 
«Det er også vanskelig å tro noe annet enn at VG må ha vært klar over at statsadvokaten ville 
måtte legge bort saken så snart han fikk satt seg inn i den.  Det fremstår dermed som ganske 
unødvendig at avisen på torsdag 22. juni skynder seg å publisere at statsadvokaten (etter å 
kun ha fått forelagt seg VGs dekning og på spørsmål fra avisen) ber om en orientering.  
Allerede fredag 23. juni uttaler statsadvokaten at det ikke er noen sak for ham.» (Begge 
artiklene ble publisert 23. juni, sekr.anm.) 
 
Klager viser videre til at han har fire barn, og at VG var fullt klar over dette. Avisen var fullt 
klar over at dekningen ville ramme hans nærmeste hardere enn ham selv, opplyser han. 
 
Helt til slutt skriver klager: 
 
«Realiteten er at VG på trykkingstidspunket var klar over at UD hadde undersøkt en rekke 
alvorlige påstander og konkludert med at de ikke var riktige. VG hadde selv alle muligheter 
til å avdekke eventuelle økonomiske misligheter, men fant heller ingen ting til tross for 
gjennomgang av et enormt antall dokumenter. Det er dermed vanskelig å tro annet enn at 
VG har valgt bevisst og mot bedre vitende har brukt en uriktig fremstilling av de 
grunnleggende sidene av saken som en unnskyldning for å kunne spekulere rundt hvilke 
kvinner jeg har hatt forhold til.» 
 
  
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Verdens Gang kan ikke se å ha brutt god presseskikk. Avisen skriver at man ut i fra klagers 
tilsvar kan få inntrykk av at hans hjemkalling fra Indonesia var avhengig av hans eget 
samtykke. VG viser til hvordan kommunikasjonsdirektør i UD, Frode O. Andersen, uttalte 
seg om saken: 
  
«’Konklusjonen ble at ambassadøren ble hjemkalt fra sin stilling og måtte frasi seg sin 
tittel. En slik hjemkalling er en streng reaksjon og er i tråd med UDs syn på alvoret i 
saken.’» 
 
Traaviks hjemkalling hadde stor offentlig interesse, slik VG ser det.  
 



 
  Sak nr. 291/17 

10 

Avisen skriver videre at redaksjonens valg om ikke å slå seg til ro med UDs interne 
granskning – som konkluderte med at Traavik ikke hadde gjort noe straffbart – må sees i lys 
av avisens kritiske journalistikk på bistandsmidler over tid. Avisen opplyser: 
 
«I Traavik-saken resulterte den interne granskingen utført av Sentral kontrollenhet i en 
rapport som ble hemmeligholdt. VG var derfor ikke kjent med hva som var gransket og på 
hvilken måte. UD uttalte seg kun om hva de selv mente var granskningens riktige 
konsekvens, ikke granskningens reelle funn. UD hadde heller ikke involvert eksterne parter 
eller varslet politi eller påtalemyndighet.» 
 
At redaksjonen ikke fikk fullgode svar, sammenfalt med tidligere erfaringer fra den såkalte 
ILPI-saken, der UDs interne granskning ikke fant noe kritikkverdig før etter at VG hadde 
gjort egne undersøkelser og publisert artikler om saken. 
 
VG skriver deretter at klager ikke har klart å dokumentere at avisen har publiserte noe 
uriktig. 
 
Når det gjelder klagers påstand om at artikkelen skapte en ubegrunnet mistanke om 
økonomiske misligheter, skriver VG: 
 
«(…) vi [mener] det var dokumentert at Traavik personlig medvirket til at organisasjonen 
til kvinnen han var i et forhold med, fikk et tilskudd på 1,4 millioner kroner. Vi mener 
videre at disse funnene reiste spørsmål det var naturlig å stille til fagpersoner med 
ekspertise på interessekonflikt og korrupsjon. 

(…) 
VG slår ikke fast noe sted at Traavik har ‘misbrukt offentlige midler’, men sakens 

åpenbare utgangspunkt var, som nevnt, at vi mente det var grunn til å undersøke og kritisk 
omtale Traaviks rolle i tildelingen av 1,4 millioner kroner. VG skriver ikke noe sted at 
Traavik var ‘mistenkt’ for noe.» 
 
VG understreker at artikkelen i hovedsak er basert på skriftlige, åpne kilder. Det var ikke 
nødvendig å benytte anonyme kilder, opplyser avisen. VG skriver videre: 
 
«Vi tilbakeviser Traaviks påstand om at ‘VGs egne undersøkelser av dokumenter mm 
underbygger de opplysningene jeg og UD hadde gitt til avisen’. (…) Funnene i dokumentene 
rundt tilskuddsavtalen på 1,4 millioner kroner tegner et helt annet bilde av Traaviks 
involvering enn det han selv gjorde overfor VG i forkant av dokumentgjennomgangen. 

Traavik hevdet blant annet i et møte 4. mai 2017, som han selv henviser til i klagen, at 
han ikke var involvert i saksbehandlingen av midlene. Han hevdet også at summen det var 
snakk om var rundt 500 000 kroner, da det i realiteten var nesten tre ganger så høyt. Vi 
mener dokumentaren påviser at det i realiteten forholdt seg annerledes, og mer alvorlig.» 
 
VG mener det er feil at klagers uttalelse i den første påklagede artikkelen ble redigert i alle 
senere artikler: «I første oppfølger (‘UD ga ambassadøren advarsel – kalte ham hjem først 4 
måneder senere’, 19. juni) er tilsvaret tatt med i sin helhet, selv om saken primært omhandler 
UDs håndtering.» 
 
Avisen er imidlertid enig i at Traaviks uttalelse er gjengitt i komprimert form i de øvrige 
oppfølgingsartiklene (inkludert de to som er påklaget, sekr.anm.). VG skriver: 
 
«Felles for alle oppfølgingssakene er at de omhandlet UDs håndtering og hadde et kritisk 



 
  Sak nr. 291/17 

11 

søkelys på denne. UD var derfor den parten som primært hadde krav på imøtegåelse. VG 
mente likevel det var viktig å i alle saker få frem Traaviks syn, om han ønsket det, og det 
komprimerte tilsvaret ble altså tatt med.» 
 
Når det kommer til avisens omtale av klagers lønn etter at han ble hjemkalt til Oslo, viser VG 
til et UD-dokument der det står at klagers lønnstrinn fra ambassadørstillingen 
opprettholdes. Avisen skriver: 
 
«VG ser at det kunne vært nyanserende å presisert at Traavik ikke fikk de tillegg man har 
som utstasjonert når man skal jobbe i departementet i Oslo, men Traaviks ankepunkt gjelder 
her spørsmålet om lønn og ikke tillegg. (…) 

For ordens skyld opplyses det om at lønnstrinn 83 vil si en årslønn på 860 500. Per juli 
2017 var snittlønn for en seniorrådgiver i UD 638 415 kroner, ifølge departementets 
kommunikasjonsenhet.» 
 
VG mener det var riktig å identifisere Traavik i artiklene.  
 
«Å være ambassadør er en høyt betrodd offentlig stilling, hvor han var satt til å forvalte 
norske bistandspenger, politiske relasjoner og Norges integritet og omdømme. Traaviks 
identitet og tilhørende samfunnsrolle hadde dermed klar relevans for de forhold som ble 
omtalt.» 
 
Avisen opplyser også at hensynet til Traaviks familie inngikk i vurderingene som ble gjort 
før identifiseringen. 
 
Om bildebruken, skriver VG: 
 
«Hva gjelder bildebruk (4.10), så har VG helt konsekvent kun benyttet seg av bilder der Stig 
Traavik opptrer offisielt som ambassadør til Indonesia.» 
 
Avslutningsvis opplyser avisen at redaksjonen ikke tok lett på å omtale «det som mange vil 
oppfatte som personlige forhold»: 
 
«Årsaken til at vi gjorde det, var at samtlige forhold ikke kunne ses atskilt fra Traaviks 
offisielle virke som ambassadør, herunder hans ansvar for og påvirkning av ambassadens 
forvaltning av bistandspenger ment å gå til fattigdomsbekjempelse.» 
 
 
Klager fastholder at VG har brutt god presseskikk. Han mener fremdeles at VGs dekning 
skapte inntrykk av det sannsynligvis hadde skjedd noe kriminelt: 
 
«Dette påpekte jeg for VG før trykking - på et tidspunkt hvor VG ved en normal omgang 
med fakta og dokumentasjon selv kunne og burde ha gjort det klart at det ikke var grunnlag 
for en slik mistanke. Så har jeg ganske riktig sagt at jeg mener at om det fra første stund at 
det ikke fantes grunn til å mistenke lovbrudd, så hadde en mindre omfangsrik og annerledes 
inntrettet dekning vært en naturlig konsekvens.» 
 
Når det gjelder hjemkallingen, skriver klager:  
 
«Jeg har ikke sagt at min hjemkalling var frivillig.  Derimot fastholder jeg det faktum at det 
første initiativ til å reise hjem kom fra meg.» 



 
  Sak nr. 291/17 

12 

 
Klager mener videre at VG har vært på grensen til uredelig i deler av tilsvaret. Han bekrefter 
at VG spurte ham om størrelsen på tildelingene som gikk til kvinnen han hadde et forhold 
til, og han opplyser at han da svarte «noe i retning av ‘Det kan jeg ikke huske. Det kan ha 
vært ca en halv million, men dere har jo bedt om innsyn i alle dokumenter så det finner dere 
jo ut av’». 
 
Klager skriver: «Å påstå at dette var et forsøk fra min side på å snakke meg ut av noe, eller at 
jeg har hevdet at summen var X, er merkelig.» 
 
Klager opplyser at han ikke ønsket å svare på spørsmålene fra VGs journalister fordi 
premissene for spørsmålene var gale. Han siterer fra en epost til redaksjonen, der han fortalte 
dette. Dette betød imidlertid ikke at han ga uttrykk for at det var greit at avisen komprimerte 
det svaret han faktisk ga. «Tilsvaret er en helhet - og kritikken av VGs håndtering var en 
viktig del av svaret», skriver klager. 
 
Klager fastholder også at han ble behandlet på ordinær måte når det gjelder lønnen. 
«Snittlønnen for seniorrådgivere er irrelevant. Relevant sammenligning er andre hjemvendte 
utestasjonerte med tilsvarende bakgrunn.» 
 
 
Verdens Gang mener det er ren synsing fra klagers side at artikkelen «er innrettet slik at 
leseren ‘ville få inntrykk av det at det var sannsynlig at noe kriminelt kunne ha skjedd’». 
 
VG avviser også at det ikke kom noe frem noe som tydet på mulige lovbrudd i 
prosjektdokumentene. «I dette ligger sakens kjerne. VG mener det var i 
offentlighetens interesse å undersøke dette.» 
 
Avisen skriver følgende om redigeringen av klagers imøtegåelse i oppfølgerartiklene:  
 
«At vi i sakene som fulgte redigerte ned den eneste offisielle kommentaren Traavik 
bidro med, samtidig som vi viste leseren hvor den fullstendige kommentaren kunne 
leses, er normal praksis når personen saken handler om ikke lenger bidrar med svar.» 


