
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 197/17 

 
KLAGER:                               

 
Risenga AS ved Steinar Stenvaag  

PUBLIKASJON: Budstikka 
PUBLISERINGSDATO: 01.-05., 08., 16.-17., 19., 24., 30.08., og 13.09.2017 
STOFFOMRÅDE: Næringsliv/barnehage 
SJANGER: Nyhet/mening 
SØKERSTIKKORD: Kildekritikk og kontroll av opplysninger, tittelbruk, samtidig 

imøtegåelse, tilsvarsrett, rette feil 
REGISTRERT: 01.09.2017 
BEHANDLET I PFU: 22.03.2018 
BEHANDLINGSTID: 202 dager  
KLAGEGRUPPE: Bedrift 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
Budstikka publiserte tirsdag 1. august 2017 et førstesideoppslag om Risenga barnehage. 
Stikk- og hovedtittelen var: «Barnehage beordret til å redusere antall barn» «Foreldre 

varslet om øko-trøbbel». I oppslaget var en forelder avbildet ved barnehageporten, og i 
bildeteksten sto det:  
 

«Foreldrerepresentanten Elin Skrede fant ut at Risenga Barnehage ga sine eiere 
millionlån, men ikke hadde råd til å utbedre det hun mener er sikkerhetsmangler i 
barnehagen.» 

 
Av oppslaget fremgikk det også at barnehagen tidligere hadde hatt for mange barn i forhold 
til arealet. 
 
Nyhetsartikkelen inni avisa hadde titlene «Kommunen beordret redusert inntak av barn» 
og «Varslet om barnehageproblemer», og i brødteksten sto det:  
 

«Mens eierne av private Risenga barnehage i Asker ga seg selv rentefrie millionlån 
uten sikring, gjeld som senere ble slettet, reagerte foreldrene [på] økonomien i 
barnehagen. – Hver minste nødvendige utbedring [har] vært en kamp. Selv viktige 
ting som trappegrinder har ikke blitt byttet ut før foreldrene har mast. (…) Det er 
små og dårlige innefasiliteter, forteller foreldrerepresentant Elin Skrede. 
  For små, skulle det vise seg. (…) 28. juni i år [fikk] barnehagen ordre om å 
redusere inntaket av barn av Asker kommune.» 



 
  Sak nr. 197/17 

2 

Videre uttalte Olav Vaagslid, eier av barnehagen, at han ikke var klar over at arealet var for 
lite, og at dette ble rettet opp umiddelbart. Han ble også referert på at barnehagens økonomi 
er dårlig, grunnet store driftskostnader. Derpå het det:  
 

«Men barnehagen har blant annet hatt råd til å yte millionlån – og senere frafalle 
krav – til eierens selskap.»   

 
Selskapsstrukturen som Risenga barnehage AS er en del av, ble i artikkelen presentert 
gjennom følgende illustrasjon og bildetekst: 
 

 

 

 

 
«Barnehage-system: Svarte linjer viser eierforhold, røde linjer viser eksempler 

på pengestrømmer.» 
 

Under mellomtittelen «Etterga milliongjeld» ble pengestrømmer mellom de ulike 
selskapene, som alle eies av Vaagslid, omtalt. Avisen skrev:  
 

«Risenga Barnehage er én av tre barnehager som eies og drives av Oslo-selskapet 
Seraphin as. (…) Ifølge regnskapene er de tre barnehagene og eierselskapene tett 
vevd sammen.» 

 
Videre ble det vist til et eksempel på den tette sammenvevingen; at eierselskapet Seraphin 
AS tok opp et lån i barnehageselskapet, og at Seraphin videre lånte ut penger til det 
engelskregistrerte selskapet (se illustrasjonen over). Barnehagen skal senere (i 2015) ha 
skrevet ned gjelden til eierselskapet, «tilsynelatende uten å ha fått penger». Det fremkom 
også at regnskapene i både eierselskap og barnehageselskap var utstyrt «med kritiske 

merknader fra revisor».  
 
I en sideartikkel med tittelen «– Ingen penger borte i regnskapet» avviste Vaagslid, via 
advokat Steinar Stenvaag, at barnehagen avskrev gjelden til Seraphin. Advokaten sa at lånet 
er nedbetalt over flere år, og at lånet fra Seraphin til Inres Ltd «ble brukt til å anskaffe et 

kurssenter for å utvikle og sikre kvalifikasjonene» til barnehageansatte. I samme 
underartikkel anførte Budstikka for øvrig at det var et misforhold mellom «andre 

driftsutgifter» i barnehagens revisorgodkjente regnskap, og detaljopplysninger som 
barnehagen hadde gitt til Asker kommune om det aktuelle året. Videre het det:  



 
  Sak nr. 197/17 

3 

 
«Differansen tilsvarer […] samme sum som lånet til eierselskapet ble redusert med 
i samme regnskap.» 

 
 
Neste dag, onsdag 2. august 2017, publiserte Budstikka et nytt førstesideoppslag med 
stikktittelen «Barnehage solgt – både ny og gammel eier sendte regning» og hovedtittelen 
«Avkrevd dobbel husleie». Oppslaget var illustrert med et bilde av barnehagen, og i 
bildeteksten sto det: 
 

«Fra 2014-2015 snudde økonomien i Risenga barnehage fra overskudd til 
millionunderskudd. Viktigste årsak: Barnehagen ble avkrevd husleie både av 
tidligere eier og ny eier av barnehagelokalene i Asker. Samtidig.» 

 
Av nyhetsartikkelen inni avisen fremgikk det at barnehagelokalene ble solgt fra barnehagens 
eierselskap til et eksternt eiendomsselskap. Videre het det: 
 

«[E]ier i Seraphin as, Olav Vaagslid, bekrefter at selskapet mottok 180.000 kroner i 
husleie i 2015 etter at bygningen var solgt […]. Hva ‘husleien’ var vederlag for, er 
uklart. Vaagslid og hans advokat […] har gitt ulike forklaringer […]:  
  – Det er et gammelt bygg med behov for mye vedlikehold, forklarer Olav 
Vaagslid.  
  Vedlikehold og reparasjoner av bygningene er belastet barnehagen direkte i 
tillegg til husleie, ifølge rapporten til kommunen. Olav Vaagslid har beskrevet 
‘husleien’ som bidrag til nytt ventilasjonsanlegg, selv om faste tekniske 
installasjoner inngikk i salgssummen da Seraphin as solgte eiendommen. I går 
forklarte advokat Steenvaag at ‘husleien’ dekker administrative kostnader og 
kursing av ansatte, som Seraphin utfører for Risenga as. Innkjøp av 
‘fremmedtjenester’ er også egen post i regnskapsrapporten.» 

 

Millionlånet som ble omtalt dagen i forveien, ble også kort nevnt, og under brødteksten ble 
det henvist til et innlegg lenger bak i avisen fra omtalte barnehageeier. 
 

Nevnte innlegg (2. august), med tittelen «Ensidig og unyansert om Risenga barnehage», var 
et tilsvar fra Vaagslid på Budstikkas oppslag om millionlån og ettergitt gjeld. Vaagslid 
understreket at samtidig som Risenga barnehage har lånt ut penger til eierselskapet, har 
Risenga en gjeld til konsernet som er større. Avslutningsvis skrev han: 
 

«Personlig hadde jeg heller trodd at avisen skulle ha laget et oppslag om min lønn 
i 2015. Da solgte nemlig morselskapet selve eiendommen Risenga, og jeg tok ut 
gevinst på 4 millioner som lønn […] Jeg trengte pengene til å finansiere egen bolig 
etter et samlivsbrudd. Dette var en investeringsgevinst på linje med alle andre som 
har kjøpt eiendom. Men det har altså ikke noe med barnehagedriften å gjøre. Min 
lønn fra Risenga, som styre- og arbeidsleder, har i snitt vært kr 226 000 for årene 
2013-2016. Jeg tror min innsats forsvarer en slik lønn.» 

 
 

Torsdag 3. august 2017 publiserte Budstikka en artikkel med tittelen «Drøyer med tilsyn», 
der det fremgikk at Asker kommune ikke har tatt stilling til om den skal opprette tilsynssak 
mot barnehagen. I brødteksten ble det på ny oppgitt at barnehageeieren har «bevilget – og 

tapsført – lån til seg selv», og at barnehagen betalte to husleier. I oppslaget uttalte politikere 
fra venstresiden seg kritisk om norsk barnehagesystem i lys av oppslagene om Risenga. 
 



 
  Sak nr. 197/17 

4 

Fredag 4. august 2017 fulgte Budstikka opp saken i en lederartikkel med tittelen «Når det 

varsles om dårlig råd». Her rekapitulerte avisa dekningen av saken om Risenga barnehage: 
 

«Foreldrene til barnehagebarna fikk fra vinteren 2015 forklart at barnehagen hadde 
‘dårlig råd’. Derfor ble det eksempelvis vanskelig å få utbedret sikringsutstyr. Det 
ble tatt inn for mange barn, hvilket øker inntektene […] Foreldrenes historie […] 
viser hvordan det udiskutabelt går ut over barns hverdag hvis offentlige 
driftstilskudd og foreldrebetaling […] tas ut og brukes andre steder […] Innlegget 
[Vaagslid] sendte Budstikka tirsdag, avsluttes slik: ‘Jeg trengte pengene til å 
finansiere egen bolig (...) Jeg tror min innsats forsvarer en slik lønn’. Dette som 
forklaring på hvorfor han i 2015 solgte bygget barnehagen drives i og så ifølge seg 
selv tok ut ‘gevinst’ på 4 millioner kroner definert som ‘lønn’ i et selskap som 
ender med negativ egenkapital. Selv om eierselskapet økte sine inntekter på 
barnehagens bekostning gjennom økt husleie. Budstikka kunne kaste litt mer lys 
over hvorfor barnehagen brått fikk ‘dårlig råd’: Barnehagen betalte i 2015 dobbel 
husleie med sine offentlige og foreldreinnbetalte midler: både til tidligere huseier 
Olav Vaagslid og ny huseier. Barnehageeierens innlegg kan vanskelig leses på 
annen måte enn at han rett og slett mente at han fortjente mer penger.» 

 

Under lederen fulgte en henvisning: «Se også debattinnlegg side 18.» 
 
På debattsidene det ble henvist til, hadde barnehageeieren et nytt innlegg (tilsvar) med 
tittelen «Risenga barnehage». Innlegget var et svar på Budstikkas oppslag om «dobbel 
husleie» (2. august). Barnehageeieren forklarte at det var et kvalitetsmessig løft av 
barnehagestaben, og ikke økt husleie, som var den sentrale årsaken til barnehagens 
underskudd i 2015. Videre anførte eieren at Budstikkas fremstilling av barnehagens økte 
husleieutgifter, var misvisende. Vaagslid innvendte at Budstikka ikke har grunnlag for å 
omtale misfornøyde «foreldre» i flertall. 
 

 
Lørdag 5. august publiserte Budstikka enda en nyhetsartikkel om Risenga barnehage. 
Tittelen var «Matpenger forduftet», og i bildeteksten sto det:  
 

«Foreldres innbetalinger til mat i barnehagen ble ikke opplyst i regnskapene for 
Risenga barnehage, selv om myndighetene etterlyser denne informasjonen. 
Kostnadene til mat ble derimot oppgitt.» 

 

I brødteksten het det:  
 

«I 2015 hadde barnehagen inntekter som ikke fremgår av regnskap avgitt til 
offentlige myndigheter. Ikke-kommunale barnehager skal oppgi 
resultatregnskapet på eget skjema fra Utdanningsdirektoratet. Regnskapet går også 
til kommunen. I dette regnskapet skal barnehagen blant annet oppgi hvor mye 
foreldrene har betalt for kost og hvor mye barnehagen har brukt på kost. I årene 
2011–2014 oppga barnehagen slike inntekter som kom i tillegg til 
foreldrebetalingen. I 2015 sto denne rubrikken tom. […] Dersom barnehagen var 
fullt belagt hele året, slik barnehageeier […] har opplyst, dreier det seg om 
inntekter på rundt 90.000 kroner som myndighetene ville ha opplyst.» 

 

Barnehageeierens advokat begrunnet i artikkelen dette med at kostpengene var bakt inn i 
oppholdsbetalingen, slik at foreldrene skulle slippe å forholde seg til to fakturaer i måneden. 
I artikkelen skrev Budstikka: 
 



 
  Sak nr. 197/17 

5 

«Men beløpet på fakturaen til foreldrene var lik maksprisen for barnehageopphold 
i 2015; 2.580 kroner, og inneholdt ikke noe tillegg for kost. Ifølge barnehagens 
vedtekter kommer kostpenger i tillegg til maksprisen.» 

 

Advokaten stilte seg i artikkelen uforstående til fakturaen Budstikka viste til, og sa at det må 
dreie seg om en arbeidsulykke eller subsidiering. Videre anførte advokaten at det ikke er noe 
krav om å spesifisere innbetalte matpenger i rapporten til myndighetene, og at det var 
regnskapsførerens valg å opplyse om inntektene under ett. 
 
Oppslaget lørdag 5. august inneholdt også en kommentarartikkel med tittelen «Derfor må 

kommunen lete frem lupen». Budstikkas redaksjonssjef skrev her: 
 

«Samlivsbrudd hos barnehagegründer Olav Vaagslid utløste tilsynelatende en 
omfattende pengeflytting i barnehagesystemet i 2015. Snaut 4 millioner kroner ble 
tatt ut som lønn i hans selskap Seraphin as – som eier barnehagen. Denne og andre 
transaksjoner endte med at Seraphin gikk med 1,4 millioner kroner i underskudd 
og Risenga barnehage 1,1 millioner kroner i underskudd. Hva skjedde i 2015 i og 
rundt Risenga barnehage? Barnehagebygget ble solgt i januar. Ny eier kunne 
innkassere husleie som lå 20 prosent over hva barnehagen hadde betalt mens 
Seraphin as var eier. Men mer oppsiktsvekkende var at barnehagen i tillegg måtte 
betale 180.000 kroner i husleie til Seraphin as – selskapet som ikke lenger var 
huseier. […] Vaagslid har denne uken forklart at ‘disse pengene ble brukt til ulike 
tilskudd til Risenga; radonmåling, utskifting av gulv, tilskudd til 
ventilasjonsanlegg – akutte behov som måtte dekkes’ samt 
administrasjonskostnader. Merkelig tungvint? Risenga Barnehage as og Seraphin 
as er to selskaper. […] Penger ut i ett selskap skal føres som inn i det andre. 
Dokumentasjon skal forefinnes i begge. Når regnskapet føres grupperes ulike 
utgifter og inntekter etter tema. Dette er grunnleggende regnskapsregler som 
Risenga barnehage har fulgt. I en spesifisert regnskapsrapport til kommunen og 
Utdanningsdirektoratet fremgår det at barnehagen har kjøpt tjenester som 
Vaagslid snakker om for over 300.000 kroner. Men i tillegg er altså barnehagen 
belastet for 180.000 kroner i husleie til tidligere huseier Seraphin og Olav Vaagslid. 
Hva var motytelsen? Opererte barnehagen og Seraphin med to systemer for 
utveksling av tjenester? Ett med bilag og ett der kjøp av tjenestene ble summert og 
kalt ‘husleie’? Eller var husleien i realiteten en gave til Seraphin as i ett år hvor 
eieren trengte noen millioner for å finansiere privat boligkjøp? En gave som kunne 
veie opp for tapet Seraphin tok da selskapet avskrev et lån på drøyt 2 millioner 
kroner til et annet av Olav Vaagslids selskaper? Vaagslid har i et debattinnlegg 
sagt han fortjener lønnsuttaket, og at disposisjonene holder vann. Kommunens 
oppgave som tilsynsmyndighet er å finne ut om økonomiske bidrag er kommet 
barna til gode.» 

 

 
Tirsdag 8. august svarte Olav Vaagslid på kritikken gjennom et debattinnlegg med tittelen 
«Feil på feil på feil fra Budstikka». Han skrev at Budstikkas fremstilling av kritiske 
barnehageforeldre i flertall er misvisende, da det ifølge ham er snakk om én forelder som 
«står ganske så alene med sine klager». Han kritiserte også Budstikka: 
 

«Ikke en eneste gang har barnehagen fått tilgang til å skrive eget tilsvar på synkron 
plassering i avisen, og å bli sitert ordentlig har vi gitt opp håpet om. Tilsvaret 
gjemmes bort så godt Budstikka klarer, på siste debattside bak i avisen.» 

 



 
  Sak nr. 197/17 

6 

Vaagslid anførte også at Budstikka har fordreid hans uttalelse om hva han selv mener at han 
har fortjent av lønn. Videre gjentok Vaagslid at 507 000 kr av de 630 000 kr som barnehagen 
hadde betalt morselskapet i «husleie», er tilbakeført for å dekke vedlikeholdsarbeid. Videre: 
 

«Alt i alt betales det dermed en samlet husleie på 450.000 kroner for en romslig 
‘enebolig’ i Asker sentrum med mange offentlige pålegg og stort slitasjepress – 
pluss et stort uteområde for lek og aktiviteter.» 

 

Samme dag (8. august), på samme debattside, publiserte Budstikka for øvrig et innlegg fra 
lederen for Risenga barnehages samarbeidsutvalg. Tittelen var «Risenga barnehage». 
Innledningsvis roste utvalgslederen de barnehageansatte og barnehagen generelt. Videre 
skrev hun at utvalget har vært bekymret for barnehagens økonomi. Foreldrerepresentanten 
beskrev så det hun har opplevd som en lite tilfredsstillende dialog med eieren, og hun viste 
til at samarbeidsutvalget derfor sendte en bekymringsmelding til kommunen. 
 
 

Torsdag 10. august publiserte Budstikka et innlegg fra en SV-politiker som, med 
utgangspunkt i dekningen av Risenga barnehage, retter kritikk mot Asker kommune. 
 

 
Onsdag 16. august publiserte Budstikka en artikkel der flere politiske partier ga uttrykk for 
at kommunen bør følge opp saken med Risenga barnehage. Det ble vist til at 
barnehageeieren har ytt og ettergitt lån til eget utenlandsk selskap, og at barnehagen har 
betalt dobbel husleie. 
 
 
Dagen etter, torsdag 17. august, opplyste Budstikka at en prosess som, sannsynligvis, ville 
lede til opprettelsen av en tilsynssak mot Risenga barnehage, var igangsatt i Asker 
kommune.  
 

 
Lørdag 19. august fikk advokat og styrerådgiver i Risenga barnehage, Steinar Stenvaag, nok 
et innlegg på trykk. I innlegget oppfordret han kommunen til å gjennomføre tilsynet raskt 
for å rydde usikkerheten av veien. Han stilte også igjen spørsmål ved hvor representative de 
to kritiske foreldrene er, og anførte at de «sentrale variabler i driften viser at Risenga 
barnehage er helt på linje med kommunens egne barnehager». 
 
 

Torsdag 24. august publiserte Budstikka en nyhetsartikkel med stikktittelen «Asker 

kommune setter revisorer og jurister på mange års barnehageregnskap» og hovedtittelen 
«Forfølger pengebruk». De foregående ukenes omtale av ettergitte lån, dobbel husleie og 
manglende rapportering av matpenger ble kort gjengitt, og det ble opplyst at 
barnehageeieren avviser å ha gjort noe som er i strid med barnehageloven. Barnehageeierens 
advokat ble også sitert. Han ønsket undersøkelsene velkommen, men gjentok ønsket om rask 
fremdrift. 
 
 

Onsdag 30. august skrev Budstikka i et førstesideoppslag: «Her havnet barnehagens 

penger». I henvisningsteksten sto det: 
 

«Barnehageeier Olav Vaagslid kjøpte hytte i Hemsedal med millionlån fra 
selskapet bak Risenga barnehage i Asker – et selskap han selv eier. Hytta brant 
ned under ombygging. Nå er branntomten overført til barnehageselskapet– mot 
vederlag på 1,2 millioner kroner.» 



 
  Sak nr. 197/17 

7 

 

I bildeteksten på førstesiden het det: 
 

«Her er barnehagens kurssenter: I 2006 kjøpte Olav Vaagslid denne eiendommen 
på Mørekvam i Hemsedal. Han sier eiendommen skulle brukes som kurssenter. 
Etter at kommunen påpekte byggearbeider som ikke var omsøkt, brant hytta ned.» 

 

Selve nyhetsartikkelen inni avisa hadde tittelen «Barnehagepenger til hytte» og stikktittelen 
«Tok opp usikret millionlån i eget barnehageselskap, kjøpte fritidsbolig i Hemsedal – 
‘kurssenter’ endte som branntomt». I brødteksten fremkom det: 
 

«Vaagslid finansierte kjøpet med et lån, tatt opp i et annet av hans selskaper – 
selskapet som eide og drev Risenga Barnehage i Asker og to andre barnehager. Det 
usikrede lånet på 2 millioner kroner tilsvarer halvparten av hva Asker kommune 
overførte av tilskudd til drift av Risenga i 2006. 
– De to millionene ble brukt til å anskaffe et kurssenter i Grønlia for å utvikle og 
sikre kvalifikasjonene hos personalet i Risenga og andre barnehager, skrev 
Vaagslids advokat Steinar Stenvaag til Budstikka tidligere i sommer.» 

 

Videre fremgikk det at hytta ble utvidet i strid med Hemsedal kommunes tillatelser, og at 
hytta så brant ned halvannen måned etter at kommunens avdelingsingeniør etterlyste 
opplysninger og målsatte tegninger. Deretter het det: 
 

«Om det ble en forsikringsutbetaling etter brannen, gikk ikke det til nedbetaling 
av millionlånet i Vaagslids barnehageselskap. Av regnskapene fremgår at hverken 
renter eller avdrag ble betalt frem til 2015. Da ble lånet bokført som tapt. Årsak: 
Vaagslids utenlandske selskap hadde ikke ført lånet inn i regnskapene eller stilt 
sikkerhet. Men tapsføringen av millionlånet skulle ikke bli slutten på historien for 
barnehageselskapet: 26. juli i fjor overtok Vaagslids barnehageselskap som 
offisiell eier av en ubebygd fritidseiendom i Hemsedal, etter Vaagslids 
utenlandske selskap. Mot et vederlag på 1,2 millioner kroner, ifølge 
Eiendomsregisteret.» 

 

Følgende faktaboks inngikk også i publiseringen: 
 
«Hyttas vandring gjennom selskapene 
■ Seraphin Ltd kjøper en hytte i Hemsedal våren 2006. 
Styreleder: Olav Vaagslid. 
 

■ Småkryp Pedagogiske Tjenester AS yter lån til 
hyttekjøpet. Styreleder og eier: Olav Vaagslid. 
 

■ Småkryp-systemet deles i to nivåer: 
– Seraphin AS overtar barnehageeiendommene 
og lånet til Hemsedaleiendommen. 
Styreleder og eier: Olav Vaagslid 

– Risenga AS og andre driftsselskap for hver barnehage 
opprettes. Leier lokaler, kjøper tjenester og eies av 
Seraphin AS. Styreleder: Vaagslid. 
 

■ Seraphin Ltd legges ned ved årsskiftet 2012–13. Inres 
Ltd overtar lånet til Hemsedal-eiendommen. 
Styreleder: Olav Vaagslid 
 

■ Hemsedal-hytta skjøtes ikke over på 
ny eier før i 2016, og da til Seraphin AS.»

 
 
I en sideartikkel med tittelen «’Vås’, ‘tøys’, ‘fordreining’» viste Budstikka til noe av det 
Vaagslid og hans advokat hadde sagt tidligere i forbindelse med den kritiske omtalen: 
 

«Barnehageloven sier at ‘Offentlige tilskudd og foreldrebetaling skal komme 
barna i barnehagen til gode’. Det tolker Vaagslid slik:  
  ‘De barnehagene som eierne driver, er i et konsern. Det innebærer at de kan 
hjelpe hverandre økonomisk’. ‘Avisen har hatt tilgang til alle regnskaper, og har 
oppdaget at Risenga har lånt ut noe over en million kroner til eieren. Men avisen 



 
  Sak nr. 197/17 

8 

klarer pussig nok ikke å se at Risenga samtidig har en gjeld til konsernet på to 
millioner. Det står riktignok oppført i regnskapet som ‘udekket underskudd’.’  
  Selv tok Vaagslid ut 4 millioner kroner i ekstraordinær lønn fra barnehagens 
morselskap i 2015 fordi ‘Jeg trengte pengene til å finansiere egen bolig etter et 
samlivsbrudd. Dette var en investeringsgevinst på linje med alle andre som har 
kjøpt eiendom. Men det har altså ikke noe med barnehagedriften å gjøre.’, skriver 
Vaagslid og konkluderer: ‘Jeg tror min innsats forsvarer en slik lønn’  
  Advokat Stenvaag mener at Asker kommune gjerne må gjennomføre tilsyn, men 
at dette må skje raskt […]» 

 

I oppslaget ble det også opplyst at verken Vaagslid eller advokaten hans ønsket å svare på 
nye spørsmål fra Budstikka angående kjøpet av eiendommen i Hemsedal. Spørsmål som 
redaksjonen hadde stilt Vaagslid og advokaten, ble gjengitt i en sideartikkel.  
 
I en annen sideartikkel med tittelen «Pengebruken under Lupen», oppsummerte Budstikka 
avisas omtale av Risenga barnehage. Sideartikkelen hadde punkttitler som «Sammenvevd 

økonomi», «Millionlønn», «Kostnadshopp», «Dobbelt husleie» og «Kostpenger utelatt». 
 
 

Onsdag 6. september 2017 fikk Olav Vaagslid nok et debattinnlegg på trykk i Budstikka, 
denne gang med tittelen «Budstikka på feil planet». Der avviste han at barnehagens penger 
ble brukt på eiendomskjøpet, og han argumenterte for hvorfor Budstikkas fremstilling av 
forholdet er urimelig. Videre avviste Vaagslid blant annet påstander om «Millionlønn» og at 
kostpenger var utelatt. Om sistnevnte skrev han: 
 

«Alle totalsaldi i samtlige regnskaper til det offentlige stemmer på krona. Beløpet 
var på 142.462 kroner – av dette betalte foreldrene cirka 92.000 kroner, barnehagen 
differansen.» 
 

Angående kursstedet i Grønlia som brant ned, skrev Vaagslid: 
 

«[E]iendommen kostet rundt 2 millioner kroner og egnet seg ypperlig til 
personalutvikling for våre formål. Gjelden står oppført i samtlige regnskaper, og 
1,2 millioner kroner ble tilbakeført som tomteverdi i 2015 – Vital forsikring 
utbetalte noe under 800.000 kroner dagen før saken skulle behandles i Oslo tingrett 
– den som kan regne ser at beløpene samsvarer. For øvrig kan vi berolige 
Budstikka med at politi og brannfolk undersøkte stedet nøye etter brannen, og 
forsikringsselskapet hadde naturligvis gjort innsigelser gjeldende dersom det 
hadde vært den minste mistanke om forsikringssvindel.» 

 

Videre: 
 

«Ellers registrerer vi at Budstikka ikke makter å sitere oss korrekt, selv når vi 
sender ett eneste sitat som vi ber om å få gjengitt uforkortet og ordrett. Budstikka 
skriver mot bedre vitende at ‘lånet ble bokført som tapt’. Det er feil, en avsetning i 
et regnskap er ikke et tap, noe vi forklarte Budstikka uten at de ville trykke det.» 

 

Under Vaagslids innlegg ble det for øvrig opplyst:  
 

«Jamfør pressens regelverk, vil Budstikka svare på Vaagslids anførsler på 
debattplass først i morgen. Red.» 

 
 



 
  Sak nr. 197/17 

9 

Torsdag 7. september svarte redaksjonen på Vaagslids innlegg. Tilsvaret ble trykket på 
Budstikkas debattsider. I innlegget tok redaksjonen for seg ni påstander i Vaagslids innlegg 
som ifølge Budstikka var feilaktige. 
 
 
En liten uke senere, onsdag 13. september 2017, publiserte Budstikka enda et 
førstesideoppslag om saken. Her var tittelen «Økonomiprofessor om barnehage-

regnskapene: – Flere lovbruddd». Av henvisningsteksten fremgikk det at professoren mener 
at eierne bak barnehagen har brutt lover og tilslørt økonomien.  
 

Selve artikkelen inni avisa hadde tittelen «– Tilslørte og brøt flere lover». Her fremkom det 
at professoren har gjennomgått regnskapshistorikken til barnehageselskapet på oppfordring 
fra Budstikka. Videre ble det utdypet hvorfor professoren mener at det omtalte lånet til 
hytteeiendommen var ulovlig, og at lånet ikke kan anses som oppgjort selv om eiendommen 
nå er overført til långiver. 
 

I en sideartikkel ble det opplyst at Asker kommune har igangsatt tilsyn med økonomien til 
Risenga barnehage. I tillegg inneholdt oppslaget et tilsvar fra barnehageeierens advokat, 
Steinar Stenvaag. Han skrev at Budstikkas omtale inneholder flere feilslutninger og 
antakelser, og at barnehageselskapet ikke har tapt eller kommer til å tape penger pga. lånet. 
 

 
KLAGEN:  
 
Klager er Risenga AS ved Steinar Stenvaag. I klagen argumenteres det for at Budstikkas 
omtale av Risenga AS har brutt flere punkter i Vær Varsom-plakaten (VVP). 
 

Anførsler knyttet til oppslag tirsdag 1. august om «millionlån»: 
 

4.14) Klager legger ved en e-post (se bilag 1, første delklage, sekr. anm.) som 
barnehageeieren mottok fra redaksjonen 31. juli, der klager ble gitt anledning til sitatsjekk før 
oppslaget 1. august. Klager mener det fremgår at angrepet part ikke ble gjort kjent med det 
kommende oppslagets sentrale tema og problemstillinger, og at kravet til VVPs 4.14 om 
adgang til samtidig imøtegåelse derfor ikke ble oppfylt. 
 

Klager anfører i tillegg at sitatene fra angrepet part som ble tatt med i oppslaget 1. august, ble 
presentert sammen med «ytterlige spekulasjoner» fra Budstikka i en sideartikkel, og at selve 
imøtegåelsen først ble publisert som debattinnlegg påfølgende dag («Ensidig og unyansert 
om Risenga barnehage», 2. august). 
  
3.2/4.13) Klager er kritisk til at Budstikka, i det første oppslaget 1. august, hevdet at 
barnehagens eierselskap hadde «ettergitt millionbeløp» til et nærstående selskap, og at 
redaksjonen satte dette opp mot barnehagens dårlige økonomi. Klager beskriver saken slik: 
«Morselskapet Seraphin AS som tidligere het Småkryp Pedagogiske Tjenester AS, ga et lån i 
2007 til selskapet Inres NUF som ble opprettet som et bemanningsselskap for å rekruttere og 
kvalifisere personale til egne og andre barnehager […] man ønsket at dette nuf-selskapet 
skulle anskaffe et kurssenter. […] Inres kjøpte da en eiendom i Hemsedal som kort tid 
etterpå brant ned til grunnen. Vital forsikring utbetalte etter lange forhandlinger, og dagen 
før rettssaken skulle gå for Oslo tingrett, kr. 800 000 som da gikk inn i morselskapet, siden 
verdien av eiendommen var redusert etter brannen. Tomten har blitt stående på Inres Nuf i 
årene etterpå, men ble i 2016 tilbakeført til morselskapet […] Seraphin AS.» 
 

I klagen gjengis også en e-post som klager sendte til Budstikka etter publisering 1. august: 



 
  Sak nr. 197/17 

10 

 

«Din påstand ‘etterga milliongjeld’ har jeg tidligere korrigert. Hvis du ser på note 3 i 2016, vil 
du se at eiendommen i Grønlia er ført inn med kr 1,2 millioner […] fra Inres Ltd til Seraphin 
AS. Dette MÅ du bare korrigere.» 
 

Klager skriver at det korrekte er at revisor foretok «en avsetning i Seraphins regnskap for 
2015 for et mulig tap på kr 2 mill – inntil han i 2016 [kunne] konstatere at tomten er endelig 
tilbakeført til Seraphin AS. Ifølge klagende part er det snakk om en bedriftsøkonomisk 
avsetning som ikke er blitt ettergitt skattemessig eller reelt, og som ikke hadde innvirkning 
på driftsresultat for barnehage eller morselskap.  Klager skriver at man forgjeves forsøkte å 
formidle denne informasjonen til redaksjonen, men at den ble møtt med arroganse. Klager 
opplyser også å ha informert Budstikka om at revisor og regnskapsfører var bortreist på 
ferie. Det at redaksjonen krevde rettelser i offisielt regnskap (se gjengitt e-post i første 
delklage, sekr. anm) for å gå med på å korrigere fremstillingen, var derfor et urimelig krav, 
mener klager. Klager viser til at Budstikka, tross klagers krav om korrigering, fortsatte å 
skrive at barnehageeierne «har bevilget og tapsført lån til seg selv» i den videre dekningen. 
 

Endelig stiller klager spørsmål ved om Budstikka hadde dekning for å skrive at «foreldre», i 
flertall, hadde klaget på barnehagen. 
 
Anførsler knyttet til oppslag onsdag 2. august om «dobbel husleie»: 
 

4.15) Angående Budstikkas publisering 2. august skriver klager: 
 

«Vår imøtegåelse ble sendt inn samme dag, men ble ikke engang tatt inn på debattsidene 
dagen etter. SV-representanten Nicholas Wilkinson fikk imidlertid boltre seg med et angrep 
på barnehagen i samme avis [3. aug, sekr. anm.] […] Først fredag [4. aug, sekr. anm] kommer 
vi til orde i saken for å tilbakevise ‘dobbel husleie’. Men kun på debattsiden. Derimot rulles 
hele avisens fremstilling i konsentrat ut på lederplass [4. aug, klagers utheving, sekr. anm.).» 
 
3.2) Klager skriver at Risenga barnehage i 2015 økte lønnsutgiftene med 1,2 millioner og 
driftsutgiftene med 300 000 kr. Det er bare det siste beløpet som kan knyttes til endret 
husleiebetaling, fremholder klager. Klager mener derfor at avisens omtale av barnehagens 
økonomiske problemer overspilte betydningen av økte leieutgifter og underspilte 
betydningen av økte lønnsutgifter til personalet. 
 
Klager skriver at Budstikka har hatt tilgang til alle regnskaper, og at klager underveis stilte 
seg til rådighet for avisen for å besvare spørsmål på kort varsel. 
 
Anførsler knyttet til lederkommentar fredag 4. august: 
 
4.14/4.15) Klager skriver: «Vi er klar over at en leder er et noe spesielt skriftstykke. Men når 
lederen er et ledd i en løpende serie angrep med karakter av kampanje, burde avisen ha 
informert oss i det minste én eneste gang i løpet av en hel ukes uthenging gitt oss anledning 
til å få vårt tilsvar på trykk dagen etter eller i tilknytning til artikkelserien.» 
 

Klager opplyser at han ettermiddagen 4. august sendte Budstikka et tilsvar til 
lederkommentaren som sto på trykk i avisen samme dag. Han ville at tilsvaret skulle 
publiseres neste dag, men tilsvarsinnlegget ble først publisert tirsdag 8. august. 
 
3.2) Klager fremholder at Budstikka i publiseringen 4. august bevisst fremstiller millionlønn 
fra morselskapet som lønn fra barnehagen, til tross for at klager allerede 2. august presiserte 



 
  Sak nr. 197/17 

11 

(og fikk på trykk) at denne lønnen kom fra morselskapet. Sammenblandingen, kombinert 
med at Budstikka «vrir» på klagers kommentar om hva han selv synes at han fortjener i lønn, 
representerer ifølge klager åpenbare brudd på VVPs punkt 3.2 om kontroll av opplysninger. 
 
Anførsler til kommentarartikkel og oppslag om matpenger som «forduftet» lørdag 5. august: 
 

4.14/4.15) Klager skriver følgende om kommentarartikkelen med tittelen «Derfor må 
kommunen lete frem lupen» som ble publisert lørdag 5. august: 
 

«Kommentaren er en åpenlys påstand om regnskapsjuks og svarte penger – men naturligvis 
i spørsmåls form. Kommentaren skriker etter kontradiksjon, og denne ble sendt fredag 
ettermiddag sammen med svar på andre spørsmål fra redaksjonssjefen og nærmest beordret 
inntatt i lørdagsavisen – uten resultat.» 
 

Ettersom nevnte imøtegåelse først kom på trykk tirsdag 8. august, også denne gang på 
debattsidene, mener klager seg fratatt en reell mulighet til å få frem sin versjon av saken for 
leserne, da saken omhandler «kompliserte regnskapstemaer de fleste lesere neppe vil forstå».      
 
Hva angår klagers mulighet til samtidig imøtegåelse av anklagene om matpenger som 
«forduftet», i oppslaget 5. august, skriver klager: 

«Denne problemstillingen ble tatt opp med oss på mail fra avisens side torsdag ettermiddag 
[3. aug, sekr. anm.]. Vi kontaktet både regnskapsfører og revisor fredag morgen, som begge 
fortsatt var på ferie og ikke kunne bistå oss med noen detaljer […] Redaksjonssjefen forlangte 
umiddelbart oversendt samtlige grunnlagstall selv om vi har påpekt gjentatte ganger at 
revisor og regnskapsfører var på ferie. Han viste ingen forståelse for at innbetalingene kan 
variere fra barn til barn og fra måned til måned. Han insisterte på å få et tall som kunne 
ganges med 11 måneder og 42 barn. Fredag ettermiddag kl 16:50. At Budstikka likevel velger 
å konkludere med at matpengene er forsvunnet og at barnehagen driver regnskapsjuks […] 
er utvilsomt et brudd på VVP 4.14 […].» 

3.2/4.4) Klager er kritisk til at Budstikka publiserte oppslaget om matpenger som var 
«forduftet» 5. august, til tross for at klager dagen i forveien hadde «avvist dette bestemt».  
 
Klager skriver: «[En] veldig alvorlig beskyldning som impliserer kriminell virksomhet. Vi 
har vist til at regnskapet er revidert av uavhengig revisor, og at foreldrene bare får én faktura 
per måned – og at noe slikt er regnskapsteknisk umulig og en ondsinnet påstand. Like fullt 
blir dette presentert som faktum i avisen – samtidig som våre tilsvar ikke ble tatt inn før 
helgen […].»  
 

Klager mener at Budstikka også brøt VVPs punkt 4.4 om dekning for titler med «Matpenger 
forduftet» og «Barnehage-innbetaling ikke oppgitt i regnskapet». 
 

Ifølge klager ble Budstikka opplyst om at den samlede foreldreinnbetalingen til barnehagen, 
både for opphold og kost, var regnskapsført, selv om en rubrikk i et skjema til det offentlige 
sto tom. Den samlede summen av foreldreinnbetalinger som ble oppgitt i rapportskjemaene 
til kommune, Utdanningsdirektorat, Skatteetat og Regnskapsregisteret, samsvarte, skriver 
klager. Videre oppgir klager at Budstikka ble gjort kjent med at det måtte foreligge en 
naturlig forklaring på at fakturaen redaksjonen satt med, ikke inneholdt noe tillegg for kost 
(se artikkel 5. august, sekr. anm.), f.eks. subsidiering av lavinntektsforsørger, søskenrabatt, at 
barnet var borte deler av den aktuelle måneden eller en ren arbeidsulykke. Nærmere 
undersøkelser i ettertid viser også at det bare var noen få av de totalt 462 fakturaene som 



 
  Sak nr. 197/17 

12 

ikke hadde kosttillegg. (Se klagen for nærmere utdyping, sekr. anm). Oppsummert mener 
klager at en manglende utfylt rubrikk i et skjema til Utdanningsdirektoratet ikke ga 
Budstikka dekning for å skrive at kostpenger ikke ble «opplyst om i regnskap for 2015».  
 
Anførsel til oppslag torsdag 24. august om Asker kommunes tilsyn: 
 

3.2) Klager mener også at Budstikka, i publiseringen 24. august, «gjentok de sentrale 
påstander uten forbehold». 
 
Anførsler til oppslag onsdag 30. august om kjøpet av «hytte i Hemsedal»: 
 
4.4) Klager mener at tittelen på forsiden, «Her havnet barnehagens penger», innebærer et 
brudd på VVPs 4.4. Klager skriver: «I underteksten kommer det frem at pengene stammet fra 
‘selskapet bak’ barnehagen, som er det korrekte […] Men overskriften er formulert i 
sensasjonsøyemed, og fjernt fra realitetene. Dette blikkfanget blir forklart i underteksten, 
men det kan på ingen måte rette opp hovedinntrykket.» 
 
Klager fremholder at det aldri er blitt overført penger fra barnehagen til morselskapet, og at 
barnehagedriften aldri har generert et overskudd som kunne ha gjort det mulig å bygge opp 
en kapital på 2 millioner til å finansiere andre prosjekter. Klager legger ved en økonomisk 
oversikt over barnehagens inntekter og utgifter siden etableringen for å underbygge dette. 
 

4.15) Klager fikk adgang til samtidig imøtegåelse før oppslaget 30. august. På 
publiseringsdagen varslet også klager at han ville oversende tilsvar i løpet av dagen. Klager 
viser til at dette tilsvaret ikke kom på trykk før onsdag 6. september. I klagen legges det ved 
e-postkorrespondanse mellom partene som viser at redaksjonen ikke ville publisere klagers 
første versjon av tilsvaret. Det ble blant annet begrunnet (i e-post 31. august) med at teksten 
inneholdt faktafeil om hvorvidt den omtalte gjelden sto oppført i regnskaper for 2009, samt 
en «nedlatende» formulering om dyslektikere.  
 
Klager skriver: «[Redaktøren] sensurerer altså vår påstand om at [gjelden] har stått i 
regnskapet ‘samtlige år’ med henvisning til hva hun klarer å lese ut av regnskapet. Beløpet 
sto i tidligere år oppført i morselskapet under ‘andre fordringer/annen egenkapital’. […] Vår 
forståelse av 4.15 er slik at retten til tilsvar er krenket i dette tilfellet […] Dersom redaktøren 
finner faktiske feil, står redaktøren fritt til å påpeke dette i et eget leserinnlegg […] 
Returneringen av vårt tilsvar – under dekke av at det inneholder faktafeil og er uanstendig – 
er åpenbart ren obstruktiv taktikk med sikte på å utmatte den angrepne […].» 
 
Vedlagte e-post-korrespondanse viser også at redaksjonen ba om å få en bekreftelse fra 
Vaagslid på at han ønsket advokat Stenvaags tilsvar på trykk i sitt navn. Tirsdag 4. 
september skrev dessuten Budstikka i e-post til klager at han måtte redigere bort «usaklige 
personangrep mot sakens journalist» for å få innlegget publisert. 
 

Klager mener derfor at avisen holdt tilbake tilsvaret «under påskudd av faktafeil», mens den 
egentlige årsaken var «hårsårhet over at vi har skrevet noe om redaksjonens lønnsnivå.»  
 
3.2) Klager mener at følgende formulering i publiseringen 30. august fordreide fakta: «Det 
usikrede lånet tilsvarer halvparten av hva Asker kommune overførte av tilskudd til drift av 
Risenga i 2006.» 
 
Klager skriver at driften i 2006 gikk med underskudd og at det følgelig neppe var rom for å 
overføre to millioner til andre. Videre mener klager at følgende påstander i oppslaget er feil: 



 
  Sak nr. 197/17 

13 

- At lånet ble bokført som tapt i 2015.  
- At Vaagslids utenlandske selskap ikke hadde ført lånet inn i regnskapene. 
 
Klager er i tillegg kritisk til følgende formulering i brødteksten: «Halvannen måned etter at 
[kommunens avdelingsingeniør] etterlyste opplysninger og målsatte tegninger, brant hytta. 
Om det ble en forsikringsutbetaling etter brannen, gikk ikke det til nedbetaling av 
millionlånet i Vaagslids barnehageselskap.» 
 

Klager skriver at Budstikka for lengst var blitt gjort kjent med at Vital forsikring hadde 
innrømmet ansvar og at ildspåsettelse aldri var noe tema i den aktuelle forsikringssaken. 
Klager mener at redaksjonen kunne ha avklart dette med Vital fremfor «å uttrykke 
mistenkeliggjørende tvil». 
 

3.2) Klager mener for øvrig at Budstikka, også i denne publiseringen, «har laget et 
arrangement der eierens lønn på kr. 226 000 er fremstilt som om den fattigslige barnehagen 
har gitt ham ‘millionlønn’». 
 
Svar til anførsler knyttet til upublisert innlegg (etter Budstikkas innlegg 7.september): 
 

4.15) Klagers tilsvar til oppslaget 30. august kom på trykk 6. september, og torsdag 7. 
september svarte Budstikka på klagers tilsvarsinnlegg med et eget debattinnlegg. Det ledet 
igjen til at klager sendte inn et nytt innlegg samme dag. Senere på ettermiddagen 7. 
september mottok klager beskjed fra redaksjonen om at dette siste tilsvaret ikke ville bli 
publisert. Redaksjonen begrunnet avgjørelsen med at barnehageeieren ikke ville stille til 
ordinært intervju, og ikke svarte på oversendte spørsmål. Derfor ville redaktøren stoppe 
«repeterende fremlegginger på siden av sakens kjerne» fordi hun anså at debatten gikk i ring 
pga. manglende fakta-avklaringer. 
 

Klager anfører at tilsvarene ble repeterende fordi Budstikka repeterte de samme 
beskyldningene i mange publiseringer, og at det må være klagers fulle rett «å få frem et 
tilsvar på påstander – uansett om de er nye eller avisen gjentar dem». Dessuten mener klager 
at Budstikkas innlegg inneholdt faktafeil, og at publiseringen gir gamle påstander en ny vri 
som klager ikke får svare på. Som eksempel nevnes at avisen «prøver – fra en ny synsvinkel 
— å få det til å se ut som om det er offentlig tilskudd til Risenga barnehage som har blitt 
brukt til å kjøpe en hytteeiendom/kurssenter» (refuserte tilsvar følger sakspapirene som 
bilag 4 i delklage 3, sekr. anm). 
 
Anførsler knyttet til oppslag onsdag 13. september med økonomiprofessor: 
 

3.3) 9. september mottok klager en e-post (se delklage 3, sekr. anm.)  fra Budstikka, der det 
ble orientert om at avisen ville publisere en sak om at pengene som ble lånt ut fra Vaagslids 
morselskap til Vaagslids utenlandske selskap, stammet fra offentlig investeringsstøtte. I e-
posten sto det også at lånet, og føringen av dette, var i strid med henholdsvis aksjeloven og 
regnskapsloven, og at dette ville fremgå av den varslede publiseringen. Budstikka gir i e-
posten klager frist til 11. september med å komme med en samtidig imøtegåelse. Nederst i e-
posten opplyste også Budstikka at redaksjonen hadde konsultert ekspertise fra NHH. 
 

Klager ba, før publisering, om å få opplyst hvilken ekspert Budstikka hadde konsultert, men 
fikk ikke vite dette. Klager mener det er kritikkverdig fordi klager hadde «all mulig grunn til 
å anta at dette var spørsmål fra [redaksjonens] egen hånd» som var ment for et innlegg på 
Budstikkas debattsider.  
 



 
  Sak nr. 197/17 

14 

Klager skriver videre: «Professor Johnsen bygger på de fakta som redaksjonssjefen har 
forelagt ham. Vi ville gitt ham flere fakta. For det andre ville vi engasjert vår egen mot-
ekspertise […] Redaksjonssjefens policy har her vært bevisst å gi motparten – denne siden – 
for lite informasjon med tanke på å føre motparten bak lyset.» 
 

I klagers øyne er det påfallende at redaksjonen ikke lar professoren uttale seg om begrepet 
«ettergivelse» av lån, som Budstikka flere ganger har brukt. Klager gjentar at lånet ble 
vurdert som usikkert og at det ble «foretatt en delkredere-avsetning i morselskapet». Klager 
mistenker at redaksjonen neppe ville ha likt svaret de hadde fått fra professoren om dette. 
 
Klager mener at premissene for intervjusituasjonen ikke ble gjort klare, jf. VVPs 3.3 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 

Budstikka avviser klagen på alle punkter og fremholder innledningsvis at redaksjonen har 
stått overfor følgende situasjon: 
 

«Opplysninger i regnskaper avlagt i medhold av lov, forskrifter og pålegg omtales av klager 
som ‘feil’, ‘mangelfulle’ og ‘feiltolket’. Mens klager selv lanserer alternative opplysninger 
som ikke ledsages av dokumentasjon. Hensikten synes å være at avisen ikke skal gjengi 
offentlig tilgjengelige opplysninger fra kvalifiserte kilder - men heller ikke skal ha 
dokumentasjon til å underbygge alternative opplysninger - og dermed er avskåret fra å 
skrive om saken. Noen journalister ville kanskje ha gitt opp.» 
 

Svar til klagers anførsler knyttet til oppslag tirsdag 1. august om «millionlån»: 
 

4.14) Budstikka avviser påstanden om brudd på VVPs 4.14, og understreker at klager fikk 
tilbud om samtidig imøtegåelse av beskyldninger i oppslaget 1. august.  
 
Redaksjonen skriver: «Saken publisert 1. august omfatter en samtidig imøtegåelse med 
tittelen ‘ - Ingen penger borte i regnskapet’. Før 1. august hadde [journalisten] i flere dager 
både muntlig og skriftlig dialog med klager. Den samtidige imøtegåelsen som fulgte 
nyhetsoppslaget er gitt i en epost fra klager, datert 30. juli, og refererer til flere dagers dialog. 
[…] I klagers svar tilkjennegis meget detaljerte kunnskaper om beløp i regnskapet. Ikke på 
noe tidspunkt er det gitt uttrykk for tvil eller behov for mer tid til for eksempel dialog med 
regnskapsfører eller revisor.» 
 
3.2/4.13) Budstikka avviser klagers påstand om at det ikke var dekning for å skrive at 
barnehagens eierselskap «etterga milliongjeld».  
 
Redaksjonen skriver: «Kilden til opplysningen om det ettergitte lånet, er årsregnskapet for 
2015, avlagt av klagers selskap, revidert og bekreftet som riktig uttrykk for virksomhetens 
stilling av klager.» 
 
Videre skriver redaksjonen at følgende fremgår av regnskapet til klagers selskap: 
- Debitor hadde ikke stilt sikkerhet for lånet. 
- Kreditor anså fordringen som så usikker at det utløste en tapsavsetning. 
- Kreditor behandlet lånet som tapt gjennom kostnadsføring med regnskapsmessig virkning 
i 2015. 
 

Budstikka kan ikke se at det å omtale tapsavsetning av lån som «ettergivelse av lån», er å dra 



 
  Sak nr. 197/17 

15 

det for langt. Redaksjonen skriver: «Det spesielle i denne situasjonen er at klager er både 
debitor og kreditor. Normalt foretar kreditorer avsetninger basert på forventninger og 
sannsynlighet for mislighold. I dette tilfellet har kreditor visshet: Gjennom manglende 
regnskapsføring av lånet i manglende sikkerhetsstillelse i debitor-selskapet har klager vist at 
han ikke anser lånet som en realitet han må forholde seg til. Det tar klager konsekvensen som 
kreditor, ved å behandle lånebeløpet som tapt ved å kostnadsføre det i barnehageregnskapet. 
Klagers forventning om at lånet ikke blir innfridd bygger altså på hans egen erkjennelse og 
opptreden som tilsier at lånet ikke vil bli innfridd. Da lånet ble vurdert som tapt, ble det i 
realiteten ettergitt.» 
 
Redaksjonen følger ikke klagers argument om at opplysningen om «ettergitt gjeld» i 2015 
burde ha blitt korrigert fordi tomten i Hemsedal ble overskjøtet fra klagers NUF-selskap til 
barnehagekonsernet i 2016.  
 
Redaksjonen skriver: «Det finnes ingen uavhengige og/eller kvalifiserte kilder som etablerer 
en sammenheng mellom lånet, tapsføringen av det i 2015 og overskjøtingen av 
fritidseiendommen året etter. En innfrielse av et lån ville dessuten forutsette et oppgjør som 
omfattet både lånebeløpet og renter/omkostninger på markedsmessige vilkår, jfr 
Aksjelovens armlengedeprinsipp. Klager kan ikke kreve eller forvente en rettelse, basert på 
overskjøting av en hytteeiendom i Hemsedal, verdt 1,2 millioner kroner, som oppgjør for et 
usikret lån på to millioner kroner, med 20 års løpetid og 10 års avdragsfrihet.» 
 

Da redaksjonen mener at den ikke har gjort noen feil, avvises klagers anførsler om brudd på 
VVPs 3.2 om kontroll av opplysninger, og 4.13 om korrigering av feil.  
 

Svar til klagers anførsler til oppslag onsdag 2. august om «dobbel husleie»: 
 
4.15) Redaksjonen anfører at klagers andre tilsvar, som redaksjonen mottok etter oppslaget 
om dobbel husleie, ble publisert 4. august, og at det ble henvist til klagers innlegg under 
lederkommentaren 4. august. Redaksjonen skriver: «Innlegget ble mottatt ettermiddagen 2. 
august (da var sidene til 3. august sendt trykkeriet) og innlegget kom på ved første mulighet: 
fredag 4. august.» 
 

Budstikka gjør videre rede for daglige og ukentlige rutiner, som f.eks. at debattsidene 
trykkes kl. 14:00, og at debattsider til både lørdag og mandag leveres på fredager. Videre 
skriver redaksjonen at Budstikka har en «skrivefør befolkning» og en «kø-ordning av 
skribenter som gjerne vil fortest mulig på trykk».  
 
Endelig skriver Budstikka: «Dette forklares ettersom klager har utvist en forventing om at 
alle innlegg fra ham skal komme på trykk dagen etter, uavhengig av tidspunkt på døgnet 
eller hvilken ukedag de mottas. Innlegg må leses, vurderes, diskuteres og behandles i 
redaksjonen og av dem som jobber med debatt hver dag.» 
 

Svar til klagers anførsler til lederkommentar fredag 4. august: 
 
4.15) Budstikka skriver følgende om at klager ikke fikk tilsvar til lederkommentaren på trykk 
dagen etter eller i tilknytning til publiseringen: «Igjen er innlegget publisert så fort som 
praktisk mulig. Debattredaktør la innlegget på første debattside da han kom på jobb mandag 
morgen (innlegg mottatt fredag) og innlegget sto så i avisen tirsdag 8. august. Alle innlegg i 
Budstikka blir forøvrig rutinemessig publisert også digitalt, samme dag.» 
 

I tillegg skriver Budstikka: 



 
  Sak nr. 197/17 

16 

 

«Klager fikk både samtidig imøtegåelse da forholdet først ble omtalt 1. august og tilsvar i 
avisen 2. august (digitalt tilsvar lenket inn i nyhetssak allerede om kvelden 1. august). 
Ytterligere tilsvar ble trykket 4. august, samme dag som den innklagede leder, og henvist til 
med sideangivelse.» 
 

3.2) Når det gjelder klagers anførsel om at Budstikka urettmessig fremstilte barnehageeierens 
millionlønn fra morselskapet som lønn fra barnehagen, skriver redaksjonen: 
 

«[S]tyreleder tok ut en ekstraordinær lønn på rundt 4 millioner kroner fra 
barnehagekonsernet [i 2015]. Klagers uttak av lønn er uomtvistet. Etter regnskapslovens §§ 1-
3 utgjør mor- og datterselskap et konsern når eierskap er organisert som i dette tilfellet. 
Virksomhetene i konsernet har barnehagedrift som formål. For allmennheten er det av 
interesse hvor mye penger som tas ut av virksomheten. Risenga barnehage ble krevd for 
markant dyrere tjenester av eierselskapet samme år som uttaket i eierselskapet skjer.» 
 
Svar til klagers anførsler til kommentar og oppslag om matpenger lørdag 5. august: 
 

4.14/4.15) Når det gjelder klagers adgang til samtidig imøtegåelse av påstander om 
matpenger som «forduftet», og klagers anførsler om urimelige svarfrister, skriver Budstikka: 
 
«Klager ble tilskrevet på mail torsdag 3. august - ett døgn før levering av saken (to dager før 
publisering) -  forelagt problemstillingen og bedt om opplysninger som kunne forklare den 
endrede praksis for opplysninger i BASIL [Innrapportering til Utdanningsdirektoratet, sekr. 
anm.]. Svar ble etterlyst påfølgende formiddag. Etter noen timers epost-dialog der ulike sider 
ved problemstillingen ble luftet kom klager med en imøtegåelse, som utgjør en betydelig del 
av saken på trykk.» 
 

Budstikka bestrider at klager ga uttrykk for at man trengte mer tid for å kunne gi en 
fyllestgjørende imøtegåelse. Ifølge redaksjonen leverte klager et svar innen fristen. I 
Budstikkas øyne var det også snakk om en klart avgrenset problemstilling redaksjonen ba 
om svar på, nemlig hvorfor det aktuelle innrapporteringsskjemaet ikke var utfylt i henhold 
til Utdanningsdirektoratets veileder. 
 
3.2/4.4) Budstikka står fast på at det var dekning for å skrive at etterspurte opplysninger om 
matpenger var «forduftet» fra regnskapet barnehagen var pålagt å avlegge for offentlige 
myndigheter.  
 
Redaksjonen skriver: «Risenga barnehage har opplyst om matinnbetalinger til BASIL årlig til 
og med regnskapsåret 2014. I 2015 endret barnehagen praksis, og unnlot å spesifisere 
foreldres innbetaling av matpenger, trass i at skjemaet hadde egen rubrikk som skulle fylles 
ut, og at det ikke var skjedd endringer i hva Utdanningsdirektoratet påla barnehagen å 
opplyse […] Kontrollmyndigheter var følgelig avskåret fra å se hvorvidt mat-innbetalinger 
var gått inn i barnehagens øvrige drift i 2015, eller å avdekke misforhold mellom inntekt og 
kostnad til matordningen […] Stikktittelen og ingress viser videre tydelig at saken dreier seg 
om hva som ikke er oppgitt i regnskap. Det har nyhetsverdi å omtale tomt felt i regnskapet 
for matinntektene dette regnskapsåret.» 
 

Svar til klagers anførsler til oppslag onsdag 30. august om kjøpet av «hytte i Hemsedal»: 
 
4.4) Budstikka mener at det var dekning for forsidetittelen «Her havnet barnehagens 
penger», som henviste til den omtalte hytta i Hemsedal.  



 
  Sak nr. 197/17 

17 

 
Redaksjonen skriver: «- Pengene som klager opplyser ble brukt til kjøp av hytta i Hemsedal, 
ble lånt ut fra selskapet som hadde eierskap og drift av barnehager, blant dem Risenga 
barnehage i Asker, som eneste formål. 
- Barnehageselskapet ble finansiert gjennom offentlig driftsstøtte og foreldrebetaling. I tillegg 
hadde selskapet mottatt offentlig investeringsstøtte. Årsregnskapet for barnehageselskapet 
for 2006 viser at selskapet var i stand til å yte lånet på grunn av offentlige bidrag til 
barnehagene. Bruken av offentlige tilskudd er regulert i barnehageloven og forskrifter, og 
utgjør følgelig ikke midler klager fritt kan benytte etter forgodtbefinnende, for eksempel til 
utdeling til seg selv eller andre av hans selskaper […] Alle inntekter er relatert til 
barnehagedrift. Når barnehage-selskapet låner ut penger til et nærstående selskap – som ikke 
er involvert i driften av barnehagene, er det barnehagenes penger som lånes ut.» 
 

Videre redegjør redaksjonen for regnskapsmessige forhold i klagers selskap perioden 2005-
2009 som, ifølge redaksjonen, viser at utbetalt, men ikke inntektsført investeringsstøtte fra 
det offentlige ble brukt til utlån (se s. 7 i Budstikkas første tilsvar, sekr. anm.). 
 
4.15) Budstikka argumenterer for at klager selv bidro sterkt til at tilsvaret til oppslaget 30. 
august først kom på trykk 6. september fordi han ikke etterkom alle redaksjonens krav til 
redigering. Budstikka viser blant annet til at navn på reportere ikke ble byttet ut med 
«Budstikka» e.l.  
 
Videre skriver redaksjonen: «For å få fortgang i ‘saksbehandlingen’ av innlegget, redigerte 
da redaksjonen selv i mellomtiden innlegget i tråd med sine tidligere krav, ettersom klager 
ennå ikke hadde gjort det selv […] Så ble dette oversendt klager for godkjenning, med 
beskjed om at innlegget nå har […] samme meningsinnhold, men også kan ansees trykkbart. 
Da klager ikke svarte […] ble det tolket som aksept og at innlegget fortsatt var ønsket 
publisert. Innlegget ble så neste dag lagt til køen av innlegg hos debattredaksjonen. 
Budstikka gav mandag ettermiddag [ 4. sep, sekr. anm.] beskjed om at innlegget kommer på 
trykk senest to dager senere.» 
 

Budstikka anfører også at klager hadde avstått fra samtidig imøtegåelse, og at redaksjonen 
således gikk lenger enn hva den var presseetisk forpliktet til for å få tilsvar på trykk, jf. 4.15. 
 
3.2) Budstikka avviser klagers påstand om at redaksjonen fordreide fakta i oppslaget 30. 
august med den publiserte formuleringen: «Det usikrede lånet tilsvarer halvparten av hva 
Asker kommune overførte av tilskudd til drift av Risenga i 2006.» 
 

Budstikka skriver i sitt tilsvar at formuleringen over var en «fyrstikkeske» som synliggjorde 
«hvor stort lånet var, relativt til den offentlige støtten barnehage-selskapet mottok […]». For 
øvrig fremholder redaksjonen at de tidligere nevnte regnskapsmessige forhold faktisk åpnet 
for utlån tross underskudd på driften. 
 

Når det gjelder klagers påstand om at Budstikka begikk en faktafeil da de skrev at klagers 
utenlandske selskap ikke førte lånet inn i regnskapene, skriver redaksjonen: «Opplysningene 
om manglende føring av lånet i debitors regnskaper fremgår av årsberetning, noter og 
revisorerklæring i Seraphin as for 2015.» 
 

Klagers beskyldninger om at Budstikka uttrykte unødig mistenkeliggjørende tvil rundt den 
omtalte hyttebrannen, kommenterer redaksjonen slik: «For øvrig har Budstikka ikke berørt 
spørsmålet om årsak til brannen på hytta i Hemsedal over hodet. Det er det kun klager selv 
som har gjort, i tilsvar i avisen. Når det tas forbehold rundt eventuelle 



 
  Sak nr. 197/17 

18 

forsikringsutbetalinger i en setning, skyldes dette at noen utbetaling, brukt til for eksempel 
nedbetaling/reduksjon av gjeld, ikke fremgår noe sted i regnskapene eller andre steder, samt 
at klager ikke ville svare på spørsmål rundt et eventuelt forsikringsoppgjør.» 
 
Svar til anførsler knyttet til upublisert innlegg (etter Budstikkas innlegg 7. september): 
 

4.15) Budstikka skriver følgende om avslaget om å publisere klagers sjette innlegg: 
«Forskjellen mellom tilsvar 6 og de allerede publiserte innleggene, er at dette ikke er tilsvar 
til noen ny sak eller ny påstand i avisen. Men en kommentar til et innlegg der Budstikka 
presiserer hva som har stått i avisen tidligere og korrigerer fakta. Imøtegåelse var avslått den 
gang nyhetssaken om branntomten ble publisert, jamfør VVP 4.15, tredje setning.» 
 

Budstikka viser også til vedlagt e-post til klager fra 8. september, der redaksjonen begrunner 
hvorfor den ikke vil publisere innlegget.  
 
Svar til anførsler til oppslag onsdag 13. september med økonomiprofessor: 
 

3.3) Budstikka skriver: «Budstikka har ikke brutt VVP 3.3 fordi avisen brukte en for 
kunnskapsrik og erfaren ekspert på regnskap og revisjon som åpen kilde i nyhetssak om hva 
klagers egne regnskaper viser. […] Professoren uttaler seg om opplysninger klager selv har 
avgitt offentlig i årsregnskapene. Budstikka har ingen plikt til å sende navn på kilder i ikke-
publiserte saker til klager på forhånd.» 
 

 
Klager ønsket å kommentere Budstikkas tilsvar. 
 
Anførsler knyttet til oppslag tirsdag 1. august om «millionlån»: 
 
3.2) Når det gjelder denne publiseringens beskrivelse av det omstridte lånet, skriver klager: 
 
«Risenga barnehage var tidligere en av flere avdelinger av morselskapet […] Da 
barnehagene ble skilt ut i 2010-2011, laget revisor en fordeling av aktiva og passiva mellom 
morselskapet og samtlige barnehager. Risenga barnehage fikk dermed sin del av ‘fordringer’ 
og ‘gjeld’. I de offentlige regnskapene som hvert år skal innsendes til Regnskapsregisteret, 
må fordringene settes inn på den offisielle post 1320 i Næringsoppgaven (når de relaterer seg 
til nærstående selskaper) og får da automatisk betegnelsen ‘lån til selskap i samme konsern’. 
Dette har da ført til at Budstikka lager seg en privat teori om at Risenga har lånt ut penger til 
morselskapet, som morselskapet på en snuskete måte lånt videre til et norsk Ltd-selskap […] 
De har trolig ikke lest revisors tilhørende note 7 som klart sier at så vel fordringer som gjeld 
er et resultat av splittingen av selskapene. Risenga barnehage AS kom dermed ut med 
fordringer på kr 2.419 mill., og – på motsatt side – en gjeld på kr 2.264 mill. (og i tillegg et 
udekket underskudd på kr 767 000). Som enhver kan se er det altså omtrent balanse mellom 
hva man har og hva man skylder.» 
 

Videre skriver klager dette om et avsnitt i sideartikkelen 1. august: «Budstikka har også 
beskyldt barnehagen for det absurde at enkelttallene under ‘andre drifts-utgifter’ ikke stemte 
med sum driftsutgifter. […] Vi hørte aldri noe mer om dette snodige regnestykket […]. Men 
avsnittet […] ble aldri korrigert […].» 
 

Anførsler knyttet til oppslag onsdag 2. august om «dobbel husleie»: 
 
4.15) Klager mener at Budstikka, i sitt tilsvar, innrømmer at redaksjonen brøt VVPs 4.15 ved 
å sette tilsvar i kø sammen med vanlige innlegg. 



 
  Sak nr. 197/17 

19 

 
3.2) Klager gjentar anklagen om at Budstikkas omtale av barnehagens økonomi 2. august 
overspilte betydningen av økte leieutgifter, og unnlot å nevne betydningen av økte 
lønnsutgifter til personalet.  
 
Klager skriver: «Budstikka har ikke vært i nærheten av å påvise noen årsakssammenheng 
mellom en manglende grind mellom to rom/smeltet strøsand, og husleieøkningen. 
Budstikka har heller ikke tatt seg bryet å ringe styrer i barnehagen eller kontakte andre 
foreldre, for å sjekke denne påstanden fra én forelder. Avisen har – totalt kildeukritisk – 
unnlatt å dobbeltsjekke påstanden om svikt i barnehagens sikkerhetsrutiner.» 
 
Anførsler knyttet til oppslag 3. august med SV-politiker og ordfører i Asker kommune: 
 

4.14/4.15) Klagende part er kritisk til at den ikke kom til orde i publiseringen, og til at 
tilsvaret som ble sendt dagen i forveien, ikke ble publisert i tilknytning til hovedoppslaget. 
Underartikkelen med SV-politikeren burde på bakgrunn av dette ha vært utsatt, mener 
klager. Klager oppgir dessuten at han, kl. 16.15 den 2. august, ble lovet av redaksjonen at 
tilsvaret «skulle knyttes opp mot morgendagens artikkel», hvilket den altså ikke ble. 
 
Anførsler knyttet til lederkommentar fredag 4. august: 
 

 4.15) Klager ber PFU vurdere om lederkommentaren er å anse som en presseetisk 
uakseptabel polemisk hale, ettersom det under klagers publiserte tilsvar var en 
henvisningstekst til lederkommentaren samme dag, og klager anser denne lederen som 
«sterkt polemisk mot Olav Vaagslid». 
 
3.2) Klager mener at også lederkommentaren omtaler bekymrede foreldre i flertall uten å ha 
dekning for dette, og at teksten bevisst legger opp til en feilkobling mellom barnehageeierens 
lønn fra Risenga og lønn fra morselskapet. Ifølge klager ble barnehagedriften overhodet ikke 
berørt av at barnehageeieren tok ut millionlønn fra «eiendomsselskapet».  
 

Klager skriver følgende om Budstikkas påstand i tilsvaret om at «virksomhetene i konsernet 
har barnehagedrift som formål»:  
 
«Det alt overveiende problem i forhold til Budstikka har vært at avisen ikke klarer å skjelne 
mellom eierselskapet og Risenga barnehage […] Eierselskapet er et eiendomsselskap i 
henhold til Vedtektenes § 2, og rett nok prioriterer det å drive innenfor pedagogisk sektor 
ettersom begge eierne er pedagoger – men det er altså et eiendomsselskap. Den kapitalen 
selskapet har bygget opp fra starten, skriver seg fra drift av diverse barnehager i Oslo fra 
siste halvdel av 90-tallet og fremover. Budstikka kaller dette et barnehageselskap – men 
vedtektene sier noe annet.» 
 
Anførsler til kommentarartikkel og oppslag om matpenger som «forduftet» lørdag 5. august: 
 
4.14) Klager skriver at den først ble oppmerksom på Budstikkas henvendelse angående 
kostpengene på fredag formiddag, selv om redaksjonen sendte e-posten på torsdagen. Ifølge 
klager burde redaksjonen ha ringt for å forsikre seg om at e-posten var mottatt. Videre mener 
klager at det gikk frem av e-postkorrespondansen fredag 4. august at klager trengte mer tid 
for å kunne svare ordentlig på spørsmålene. 
 
4.15) Klager skriver dette om dialogen med redaksjonen ettermiddagen 4. august, og sin 
misnøye med at tilsvaret ikke kom på trykk lørdag 5. august: 



 
  Sak nr. 197/17 

20 

 
«[Redaksjonssjefen] velger bevisst fortsatt å ikke informere oss om brekking av debattsiden 
kl 14, han venter ytterligere 13 dager før han hinter om dette. Vårt tilsvar sendt fredag kl 
14.59 kommer på trykk tirsdag 8. august, 4 dager senere. Budstikkas nye kritiske artikkel 
som han jobbet med fredag og publiseres lørdag, utstyres - istedenfor vårt tilsvar - med en 
lang kommentar fra [redaksjonssjefen] selv […].» 
 

Klager skriver også: «Budstikkas trenering av vårt tilsvar fra fredag 4. august gjør også at vi 
gir opp å svare på absurde anklager fra Nygaard på kommentarplass lørdag 5. august, en 
kommentar som publiseres samtidig med den injurierende saken om ‘Matpenger forduftet’ 
der barnehagen åpenbart anklages for svindel og regnskapsjuks […] Konklusjonen er at 
Budstikkas obstruksjon av våre tilsvar får den effekten de ønsker - vi kommer helt ‘bakpå’ - 
til tross for at vi prøver å følge opp hver eneste dag.» 
 

3.2/4.4) Klager mener at Budstikka, i tilsvaret, forsøker å fremstille rapporteringsskjemaet til 
Utdanningsdirektoratet som offentlig regnskap. Klager skriver: 
 

«Å beskylde barnehagen for at ‘matpenger er forduftet fra offentlig regnskap’, når faktum er 
et tomt felt i BASIL-dokumentet, der tallene totalt altså er i fullt fullt samsvar med 
regnskapet i Brønnøysund, mener vi er et grovt brudd på VVP 3.2. […] Vår imøtegåelse får 
heller ikke stå på egne ben, men blir umiddelbart problematisert av Budstikka – ved at 
avisen henviser til noen få (én?) fakturaer blant foreldrenes 462 giroinnbetalinger i løpet av 
året. […] Det viste seg at dette var faktura til nye foreldre som ved opptak må bekrefte at de 
tar imot plassen i juni (lenge før første måltid i barnehagen) ved å betale ren netto 
oppholdspris for august måned. Vi regner med at redaksjonssjefen har fått denne fakturaen 
fra den aktuelle forelder – og bevisst eller ubevisst unnlatt å be henne om å fremskaffe noen 
av de andre 10 fakturaene som hun var i besittelse av.» 
 
Anførsel til oppslag torsdag 17. august om Asker kommune som vil åpne tilsynsak: 
 
4.15) Klager er kritisk til at deres tilsvarsinnlegg, «Gjerne tilsyn, men fort», først kom på 
trykk 19. august. Klager viser til at den alt 17. august sendte tilsvaret, og at det var først da, 
17. august, den ble gjort kjent med at debattsidene produseres tidlig på dagen. 
 
Anførsler til oppslag onsdag 30. august om kjøpet av «hytte i Hemsedal»: 
 
4.4/3.2) Klager argumenterer igjen for at det ikke var dekning for titlene om at barnehagens 
penger hadde gått til hyttekjøp. 
 
4.15) Klager presiserer at tilsvaret til denne publiseringen ble sendt inn allerede 
ettermiddagen 30. august, ikke 31. august slik redaksjonen skrev i sitt tilsvar. Videre 
argumenterer klager igjen for at Budstikka trenerte publiseringen av tilsvaret ved å stille 
urimelige krav til redigering og formelle bekreftelser, slik at tilsvaret først kom på trykk 6. 
september.  
 
Klager skriver også: «Vi har forøvrig ikke avstått fra samtidig imøtegåelse […], da Budstikka 
åpenbart trykker et sitat fra oss i avisen 30. august. At vi ikke vil svare på en lang rekke 
detaljerte spørsmål når disse skal gjennomgås av det kommunale tilsynet, som raskt skulle 
konkludere, må være svar (imøtegåelse) godt nok.» 
 
Anførsler til redaksjonens svar (7. september) på klagers innlegg på debattsidene: 
 



 
  Sak nr. 197/17 

21 

4.15) Klager skriver: «Budstikka klager på antall tilsvar fra denne side, og nektet oss et 
fargerikt og pedagogisk svar på Budstikkas klipp-og-lim-gjentagelser av påstander om 
lovbrudd etc. Vårt utgangspunkt er at hver ny artikkel/kommentar med alvorlige anklager 
gir oss rett til et tilsvar. Det gjelder uansett om anklagen fra avisen er ny eller gjentas for 
femte gang. Hvis det motsatte skulle være tilfelle, ville enhver avis kunne drepe sine 
motstandere med et uendelig antall gjentagelser av de samme påstandene i stadig nye 
artikler. Budstikka mener fem tilsvar er nok for å svare på tre coversaker, en rekke 
hovedsaker, under-saker, kommentarer og ledere - totalt 14 fulle siders negativ omtale.» 
 
 
Budstikka hadde ytterligere kommentarer til klagers siste anførsler. 
 
Innledningsvis avviser Budstikka at publiseringen 17. august utløste klagers rett til 
imøtegåelse. Dernest bestrider Budstikka klagers fremstilling av praksisen for utdeling av 
offentlig tilskudd til ikke-kommunale barnehager (se s. 6 i klagers andre tilsvar, sekr. anm.) 
 
Hva angår klagers påstand om at morselskapet er et eiendomsselskap, ikke et 
barnehageselskap, skriver Budstikka: «Det vedtektsfestede formålet med ‘morselskapet’ 
fremgår av Enhetsregisteret i Brønnøysund, slik Budstikka har redegjort for i første tilsvar: 
‘Drive på et faglig høyt pedagogisk nivå og bidra til dekning av samfunnets behov for 
barnehageplasser med kvalitet og til barnas beste. Driften skal ikke ha kommersielt preg eller 
overskudd som målsetning.’ Det klager nå gjør gjeldende omkring formål fremgår ikke av 
enhetsregisteret, der selskap er lovpålagt å gi utfyllende opplysninger.» 
 
Budstikka skriver at det ble færre, ikke flere, ansatte i barnehagen 2015, og skriver at det er 
«høyst uklart» hva som forklarer den «påståtte sterke veksten i kostnader til personal». 
 

Når det gjelder publiseringen 5. august om kostpenger, skriver Budstikka at både 
fylkesmannen og Utdanningsdirektoratet presiserer pålegget om å føre opp kostpenger 
separat i resultatregnskapet til BASIL: «Budstikka har ikke dokumentasjon på nøyaktig hvor 
barnas matpenger dette året ‘havnet’ […] Avisen har derfor ikke spekulert i dette på trykk. 
Men når matpenger ‘forsvinner’ - kanskje til andre poster, regnskap eller selskap - er 
selvsagt muligheten til stede for at barnehagens driftsmidler som skulle gått til eksempelvis 
strøsand om vinteren, ny sikkerhetsgrind eller annen ordinær drift, i stedet brukes til 
matinnkjøp. Det er derfor myndighetene er så nøye på dette punktet: Ekstra 
foreldreinnbetaling til mat skal KUN brukes til mat til DISSE barna – ingen andre steder. Det 
er derfor det er korrekt nyhetsvurdering av Budstikka å omtale at pengene plutselig er 
‘borte’ det året eierselskapet var i akutt behov for mer penger. Pengene er udiskutabelt 
‘forduftet’ i regnskap dette året. Budstikka har like udiskutabelt som sin oppgave å spørre 
barnehagens eier rett ut om hvorfor. Klager velger å svare: ‘Det var regnskapsførers valg’.» 
 

Videre skriver Budstikka at redaksjonen, før publisering 5. august, beregnet Risenga 
barnehages samlede foreldrebetalinger i 2015 på bakgrunn av makspris i barnehager 2015, 
opplysninger om antall barn, kommunale refusjoner, og matpenger «som ifølge klager og 
vedtektene utgjorde 200 kroner per barn per mnd i 11 måneder».  
 
Videre skriver Budstikka: «I sum gir dette foreldrebetalinger (inkl. refusjoner) på drøyt 
40.000 kroner mer enn hva barnehagen har rapportert i BASIL (og som sammen med andre 
inntekter er identisk med bokførte driftsinntekter i de reviderte regnskapene). Budstikka har 
på trykk ikke gått nærmere inn på differansen mellom oppgitt innbetalt fra foreldrene og 
inntektsførte foreldrepenger på trykk. Men at det synes å være en slik differanse gjør at 



 
  Sak nr. 197/17 

22 

føringen i BASIL kan handle om mer enn en uautorisert og ubegrunnet endring av praksis 
for inntektsføring, i strid med veilederen for utfyllingen. Det gav grunn til å stille spørsmål 
om barnehageselskapets mangelfulle rapportering.» 
 

Til slutt forsvarer Budstikka påstanden om at barnehagens penger ble brukt på hyttekjøp: 
«Da lån ble gitt, eksisterte ikke noe barnehagekonsern med mor- og datterselskap. Men ett 
selskap der eiendommer og drift av barnehager var samlet - og som avla samlet regnskap. 
Investeringsinnskudd fra myndighetene var altså penger ytt til barnehage.» 
 
  


