
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot 
mediene i presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 249AB/17 

 
KLAGER A: 

 
Helene Spro 

KLAGER B:  
PUBLIKASJON: 

Anne-Lise Juul 
Radio Laagendalen 

STOFFOMRÅDE: Politikk 
SJANGER: Radioinnslag 
SØKERSTIKKORD: Samtidig imøtegåelse, opplysningskontroll og kildekritikk 
REGISTRERT: (A) 30.10. og (B) 01.11.2017 
BEHANDLET I PFU: 27.02.2017 
BEHANDLINGSTID: 118 dager 
KLAGEGRUPPE: Privatpersoner/politisk parti 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Samtykke foreligger fra Helsepartiets leder.  

Radio Laagendalen er ikke medlem i Norsk lokalradioforbund og 
ikke tilknyttet noen av Norsk Presseforbunds 
medlemsorganisasjoner. Radiokanalen har samtykket til 
klagebehandling. 

 
 
SAMMENDRAG:  
 
Radio Laagendalen hadde mandag 30. oktober 2017 et innslag som omhandlet interne 
forhold i Helsepartiet. Innslaget tok utgangspunkt i en pressemelding fra kritikere av 
partiets ledelse. En av kritikerne, som er ekskludert fra partiet, ble intervjuet. I innslaget 
framkommer det påstander om lovbrudd, eksempelvis dokumentforfalskning.  
 
Utskrift av hele innslaget er vedlagt.  
 
 
KLAGEN:  
 
Klager A er nestleder i Helsepartiet Østfold. Hun skriver:  
«Jeg har vært aktiv i Helsepartiet siden oppstart og vært vitne til hvordan enkelte 
medlemmer ikke har taklet rollen som leder eller verv. Mange har derfor blitt ekskludert. 
Dette har resultert i en svertekampanje av dimensjoner med påstander som lett kan 
dokumenteres som ren løgn. Blant annet hevdes det i dette intervjuet at det er økonomisk 
mislighold og hemmelighold, private lån skal være tatt opp av nestleder osv. Det sies at hp i 
egne vedtekter mener de ikke trenger å underlegge seg norsk lov, men følge egne vedtekter i 



 
  Sak nr.249AB/17 

2 

stedet. En del av beskyldningen er at det ikke ble levert årsregnskap før landsmøtet i mai 
2017,-men partiet hadde da vært i drift i kun fire måneder ! 
Det blir også fremsatt påstand om at hp nærmest forfølger en kreftsyk dame på dødsleiet,-ja 
usannhetene kommer som perler på en snor og det er helt åpenbart at radio Laagendalen 
ikke har gjort noen kildesjekk på dette eller hatt en liten kritisk tanke om det som blir 
fremsatt. 
 
Det fremsettes også grove påstander om lovbrudd. Intervjuobjektet har sendt lange brev til 
mange medier og instanser, blant annet partilovnemden som etter å ha ettergått helsepartiet 
ikke fant lovbrudd. Allikevel så gjentas disse påstandene her. Aktiviteten rettet mot medier 
har pågått i månedsvis og de fleste avstår etter kildesjekk men her er det ingen som har 
kontrollert om påstandene faktisk stemmer med virkeligheten. Jeg er medlem og nestleder 
for Østfold fylkeslag og opplever dette som svært krenkende. 
 
 
Klager B opplyser at hun sitter i Helsepartiets arbeidsutvalg. Hun skriver: 
«Totalt fravær av kildesjekk. Dårlig journalistikk og en svært ukritisk holdning til sak og til 
uthenging av personer. 

Personen som ble intervjuet på tlf er ekskludert av Helsepartiet for ca 5 mnd siden. Etter det 
har vedkommende trakassert ledelsen i HP på mail. FB, tlf. Sendt mailer til medlemmer etc. 
Totalt sett så alvorlig at vedkommende er politianmeldt.» 

Klagerne mener det foreligger brudd på VVP-punktene 1.2, ulike syn, 3.2, faktakontroll og 
kildekritikk, 4.1, saklighet og omtanke, og 4.14, samtidig imøtegåelse. 
  

FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 

Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram. (Se under.)  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Radio Laagendalen inviterte klagerne til et intervju, men da det ikke førte fram skrev 
redaktøren følgende som et tilsvar: 
 
«Vel jeg fikk aldrig noe tilbakemelding fra De (klagerne; sekr. anm.) og synes det er leit. Men 
vi i Radio Laagendalen har kommet til at vi ikke fulgte Vær varsom plakaten i denne sagen 
og dette beklager vi på det sterkeste. Vi vil følge PFU sin avgjørelse i denne saken. 
 
Radiokanalen opplyser at den kun er nettbasert og at sendingene i snitt har 30 lyttere.  
 
 
Klager A viser til at innholdet i innslaget er delt flere ganger. Hun anfører videre at den 
intervjuede kvinnen har kontaktet flere medier i den hensikt å sverte partiet, men at 
kildesjekk og kontakt med de anklagede har ført til at videre omtale stoppet opp.  
 
Klager B anfører at selv om det er snakk om en liten radiostasjon så er skaden knyttet til 
publiseringen betydelig. Hun understreker også at ingen av de sterke anklagene i intervjuet 



 
  Sak nr.249AB/17 

3 

er korrekte. «Denne saken bygger ikke på realiteter, men på svært grove og injurierende 
antagelser fra en ekskludert fylkesleder.»   
 
 
Radio Laagendalen har ikke hatt ytterligere kommentarer. 
 
 
Klager B har etter avsluttet tilsvarsrunde oversendt et notat fra Helsepartiets nestleder. 
Nestlederen opplyser der at tilbudet fra Radio Laagendalen om et intervju kom to dager etter 
at det påklagede innslaget ble sendt.  
 
 
Radio Laagendalen svarer: «Vi godtar dette bare for å bli ferdig.»  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


