
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot 
mediene i presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 182/17 

 
KLAGER:                               

 
Piraya Film 

PUBLIKASJON: Ny Tid 
PUBLISERINGSDATO: 17.02.2017 
STOFFOMRÅDE: Nyhetsartikkel 
SJANGER: Utenriks 
SØKERSTIKKORD: Opplysningskontroll og kildebredde, saklighet og omtanke, 

privatliv og stigmatiserende omtale, rettelse, samtidig imøtegåelse 
REGISTRERT: 30.06.2017 
BEHANDLET I PFU: 27.02.2018 
BEHANDLINGSTID: 238 dager 
KLAGEGRUPPE: Bedrift 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: PFU vedtok 31. oktober 2017 at foreldelsesfristen ikke skal 

fravikes for publiseringer som var foreldet på klagetidspunktet. 
Det er derfor ikke skrevet sammendrag av disse publiseringene. 
 
PFU utsatte 23. januar 2018 saken på grunn av et uavklart 
spørsmål i tilsvarsrunden. En ekstra tilsvarsrunde ble gjennomført 
før behandling 27. februar 2018. 

 
SAMMENDRAG:  
 
Ny Tid publiserte fredag 17. februar flere kritiske artikler om dokumentarfilmen «The 
Magnitsky Act – Behind the Scenes». Filmen handlet om advokaten Sergej Magnitskij, som 
døde i russisk fengsel i 2009. Filmen var laget av Piraya Film i samarbeid med den russiske 
regissøren Andrej Nekrasov. 
 
En av artiklene ble presentert på forsiden med følgende tittel: «Den enes sannhet, den 
andres sannhet og sannheten». 
 
Under tittelen sto denne ingressen: 
 

«Ble norske dokumentarfilmskapere lurt? Ny Tid undersøker påstandene i en 
omdiskutert film som NRK nå vurderer å vise.» 

 
I brødteksten, som begynte på avisens forside, opplyste Ny Tid om Magnitskij-saken og 
Piraya Films dokumentar. Avisen skrev: 
 



 
  Sak nr. 182/17 

2 

«Magnitskij avslørte at personer i det russiske innenriksdepartementet med hjelp 
fra politiet stjal milliarder av skattekroner.  

Filmen er regissert av Andrei Nekrasov og produsert av det norske 
selskapet Piraya Film, og er finansiert med pengestøtte fra Norsk filminstitutt (3,4 
millioner kroner). Kort fortalt planter dokumentaren tvil rundt Sergej Magnitskijs 
rolle i saken, og antyder at Magnitskij selv var innblandet i millionunderslaget.» 

 
Brødteksten fortsatte inne i avisen. Avisen skrev at Magnitksij sammen med den 
amerikanske milliarden Bill Browder avdekket skatteunndragelser i Russland på 1,8 
milliarder kroner. 
 
Lenger ned skrev Ny Tid at Magnitskijs enke er svært kritisk til Piraya Films 
dokumentarfilm. Enken ble sitert: 
 

«’Jeg vet ikke mer enn andre, men av de offisielle rapportene kommer det frem at 
han ble funnet død med blåmerker på kroppen, og at det før han døde var åtte 
mennesker inne på cellen hans med batonger; at han ble lagt i håndjern, og at han 
ble slått. (…)’» 

 
Deretter kom Bill Browder til orde. Avisen skrev at Browder hadde klart å stoppe visninger 
av filmen. Han ble så sitert:  
 

«’Jeg tror at folk med nære forbindelser til russiske myndigheter betalte Nekrasov 
for å lage filmen’ (…)» 

 
Ny Tid skrev at Browder ikke har noen dokumentasjon for denne påstanden, og at Browder 
sier at han ikke vet hvordan Nekrasov skulle ha fått betalt pengene. Videre stod det: 
 

«Nekrasov har også tidligere avvist overfor andre medier at han har mottatt 
betaling fra russiske kilder for å lage filmen. Browder holder likevel fast ved at 
Nekrasov lot seg bestikke til å lage dokumentaren:  

‘Ut fra Putins syn på Nekrasov, som tidligere har laget viktige filmer som er 
kritiske til Putin og Russland, er han den perfekte filmskaper for å legitimere 
denne historien,’ sier Browder.» 

 
Deretter skrev Ny Tid at Nekrasov i 2013 ble dømt til å tilbakebetale nærmere 700.000 kroner 
for en film han hadde fått støtte til, men som aldri ble laget. Avisen siterte Browder på at han 
mener russiske myndigheter oppdaget at Nekrasov var i økonomiske vanskeligheter og «så 

sitt snitt til å bestikke» filmskaperen. 
 

«’(…) Det er tradisjon [i Russland] for å skape falske historier med det formål å 
dekke over kriminalitet begått av staten,’ sier Bowder.  

‘Min teori er at russiske myndigheter tilbød Nekrasov en god økonomisk 
avtale da de fant ut at han hadde økonomiske problemer. Det er ingen som vil 
mistenke ham for å ta Putins side,’ sier han.» 

 
Lenger ned i artikkelen ble Gunnar Ekløve-Slydal, assisterende generalsekretær i Den norske 
Helsingforskomité, sitert: 
 

«‘Filmen har helt klart bidratt til økt interesse for Magnitskij-saken i Norge. Den er 
imidlertid laget på en måte som utelukkende setter Browder, Magnitskij og de som 
støtter deres versjon av saken, i et dårlig lys. Vi syns det er dårlig journalistikk når 



 
  Sak nr. 182/17 

3 

Nekrasov hverken har stilt kritiske spørsmål til de andre aktørene i saken eller 
behandlet intervjuobjekter han er uenig med på en rettferdig måte’ (…)» 

 
Også Venstre-leder Trine Skei Grande uttalte seg om filmen: 
 

«Mange ting i denne filmen har vist seg å være feil, og jeg har vært kritisk til at vi 
bruker offentlige støttemidler til noe jeg oppfatter som en propagandafilm for 
russisk virkelighetsforståelse. Når vi vet hvor mye det vris på sannheten for å 
vinne opinionen både i den vestlige verden og i Russland, må vi være kritiske – og 
dette er en kafkaprosess. (…)» 

 
Artikkelen ble også publisert på Ny Tids nettsider, torsdag 16. februar 2017. Artikkelen 
hadde så å si samme innhold, men avisen la i etterkant inn «ifølge Browder» i en setning. 
Avisen oppdaget at kildehenvisning til Browder manglet i følgende setning, etter at klager 
tok kontakt med redaksjonen: 
 

«Regissør Nekrasov ble i 2013 dømt til å tilbakebetale nærmere 700 000 norske 
kroner til The Hudson Institute – ifølge Browder – fordi filmen Age of Delirium, 
som han hadde fått midler til, aldri ble laget.» 

 
Nederst i artikkelen ble de lenket til de andre artiklene i dekningen på denne måten: 
 

«Se undersakene: ‘Ble utsatt for hacker-angrep’ og ‘Magnitsky Acts Alternative 
fakta’» 

 
 
I avisutgaven fredag 17. februar stod også en annen artikkel om Magnitskij-saken. Tittelen 
på denne artikkelen var «Magnitksy Acts alternative fakta». 
 
Ingressen gikk slik: 
 

«Ny Tid har gått gjennom offisielle russiske granskninger, obduksjonsrapporter 
og politiavhør og sjekket fakta opp mot budskapet i The Magnitsky Act. 
Påstandene i filmen står i direkte kontrast til russiske myndigheters egne funn.» 

 
Brødteksten åpnet med å redegjøre for Magnitskij-saken og Piraya Films dokumentar. 
Deretter skrev Ny Tid: 
 

«Gjennomgangen av en rekke dokumenter i etterforskningen av dødsfallet til 
Magnitskij og vitnemålene som fulgte, står i direkte kontrast til filmens budskap – 
at Magnitskij døde av naturlige årsaker, og at han ikke anklaget og vitnet mot 
politifolk i de russiske skattemyndighetene. 

Ny Tid har fått innsyn i både obduksjonsrapporten og en analyse 
av den, som er utført av russiske myndigheters eget rettsmedisinske ekspertpanel i 
2011. Rapporten slår fast at Magnitskij ble utsatt for vold både i tiden før 
dødsfallet og i nær tid før han døde i november 2009. (…) 

Rettsmedisinerne landet på at han døde av hjertesvikt som følge av at han 
ikke fikk den nødvendige medisinske behandlingen i fengselet.» 

 
Videre stod det i artikkelen at en rapport fra Russlands offisielle menneskerettighetsråd står i 
«direkte kontrast til Nekrasovs film». 
 

https://www.nytid.no/utsatt-hacker-angrep/
https://www.nytid.no/magnitsky-acts-alternative-fakta/
https://www.nytid.no/magnitsky-acts-alternative-fakta/


 
  Sak nr. 182/17 

4 

«Rapporten konkluderer med at det var sannsynlig at Magnitskij hadde blitt slått 
og mishandlet for å få ham til å endre forklaring, og at fengselsansatte hadde 
instruert leger til ikke å behandle ham.» 

 
Ny Tid skrev også at politiavhør og erklæringer som avisen har lest, strider med filmens 
fremstilling av hva Magnitskij vitnet om, og hvem han anklaget for milliardtyveriet. Filmen 
hevder at Magnitskij aldri navnga to politietterforskere, men det gjorde han, skrev Ny Tid.  
 
Artikkelen ble også publisert på Ny Tids nettsider, torsdag 16. februar 2017, med så å si 
samme innhold. 
 
Nederst i nettversjonen ble det lenket til de andre artiklene i dekningen på denne måten:  
 

«Se hovedsaken ‘Den enes sannhet, den andres sannhet og sannheten’ og 
undersaken ‘Ble utsatt for hacker-angrep’» 

 
 
Ny Tid publiserte fredag 17. februar også en artikkel der Torstein Grude fra Piraya Film og 
regissør Andrej Nekrasov ble intervjuet. Tittelen var: «Vi ble utsatt for hacker-angrep». 
 
På ingressplass stod det: 
 

«Norske Piraya Film forteller at de har blitt utsatt for både hacking og 
svertekampanjer for å stoppe The Magnitsky Act. Regissør Nekrasov fremholder at 
Magnitskij ikke var en varsler, og at russiske politimenn ikke har noe med 
underslag av 1,8 milliarder kroner å gjøre.» 

 
I brødteksten fortalte Piraya Films Torstein Grude at de var blitt utsatt for hackerangrep 
under arbeidet med dokumentarfilmen. Grude sa også at Den norske Helsinforskomité har 
lobbyert mot filmen.  
 

«Han mener at filmen langt på vei har blitt begravet av Bill Browder og hans 
advokater, men at de skal stå på for å få sannheten ut», skrev Ny Tid om Grude. 

 
Andrej Nekrasov ble også sitert. Han sa blant annet: 
 

«Årsaken til å lage film er ofte den samme – at filmskaperen føler lidenskap for en 
historie, budskap eller tema. Det som er uvanlig med The Magnitsky Act, er at 
historien jeg lidenskapelig trodde på, i stor grad viste seg å være uriktig. Jeg tror 
fortsatt at grådighet og korrupsjon er grunnlaget for sosiale, økonomiske og 
politiske onder. Jeg mener også at varsling er viktig, selv om jeg tror Sergej 
Magnitskij ikke var noen varsler (…)» 

 
Ny Tid skrev også at Nekrasov mener det ikke er noen sammenheng mellom de 1,8 
milliarder kronene som forsvant og Magnitskijs dødsfall. Nekrasov anklaget Browder for å 
ha konstruert påstandene om at Magnitskij ble drept. Deretter stod det: 
 

«Nekrasov har flere ganger tidligere avvist at han har fått penger fra russiske 
kilder til å lage denne filmen.» 

 
Videre kom følgende passasje: 

https://www.nytid.no/enes-sannhet-and%E2%80%A6annhet-sannheten/
https://www.nytid.no/utsatt-hacker-angrep/


 
  Sak nr. 182/17 

5 

 
«I et politiavhør gjort 5. juni 2008 nevner Magnitskij navnene til 
politietterforskerne Kuznetsov og Karpov over ti ganger. Magnitskij gjentok i et 
avhør i oktober 2008 at han mente at de samme personene han hadde navngitt i det 
tidligere avhøret, kunne stå bak underslaget. Nekrasov holder på påstanden i 
filmen: ‘Jeg hevder at Magnitskij ikke beskyldte politiet for tyveriet. Han gjorde 
ikke det. (…)’» 

 
Helt til slutt skrev Ny Tid at en mer utfyllende versjon er tilgjengelig på avisens nettsider. 
Artikkelen ble nemlig også publisert der torsdag 16. februar 2017, og den ble utvidet et par 
dager senere, 19. februar 2017. 
 
Setningen der Ny Tid i papir skrev at Nekrasov tidligere har avvist å ha fått penger fra 
russiske kilder, hadde i nettutgaven med at han også har avvist dette overfor Ny Tid: 
 

«Nekrasov har flere ganger tidligere og overfor Ny Tid avvist at han har fått penger 
fra russiske kilder til å lage denne filmen.» 

 
Nettversjonen inneholdt også flere sitater fra Andrej Nekrasov, som stod på engelsk. Det sto 
blant annet: 
 

«Ny Tid viser til post mortem bilder lagt frem av Helsingforskomiteen (se bilde i 
annen sak), som kan antyde at Magnitskij ble drept: 

‘I must disagree. The pictures are of the traces of handcuffs and bruised 
knuckles as a result of Magnitsky’s banging on the door (according to Magnitsky’s 
own lawyer, Dmitri Kharitonov, sharply critical of the prison authorities 
otherwise). A small bruise on a leg, not foot, is not a proven sign of a beating. 
According to the written report describing these injuries a bruise on the leg dated 
back days before Magnitsky’s death. (…)» 

 
Nettversjonen inneholdt mer om hvem Magnitskij skal ha anklaget for milliardtyveriet: 
 

«– Du mener at det ikke finnes belegg for at Magnitskij anklaget politimennene 
Karpov og Kuznetsov for å ha deltatt i underslaget og å omregistrere selskapene. Hva 
da med det Magnitskij skrev i et dokument fra fengsel i oktober 2009? 

‘Det finnes ikke noe bevis for Browders påstand om at Magnitsky anklaget 
politimennene, før han ble arrestert. Magnitsky ble arrestert i november 2008 og 
satt i varetekt for skatteunndragelse. Browder ble også etterforsket for det samme. 
Utsagnet representerer meningene til en mistenkt under etterforskning. Denne 
mistenkte har et motiv i å forsvare seg selv. (…)» 

 
Nederst i nettartikkelen ble det lenket til de andre artiklene i dekningen på denne måten: 
 

«Se også hovedsaken ‘Den enes sannhet, den andres sannhet og sannheten’ og 
undersaken ‘Magnitsky Acts Alternative fakta’» 

 
 
KLAGEN:  
 
Klager er Piraya Film. Også Andrej Nekrasov, som jobber for selskapet, har skrevet under på 
klagen. Klager mener at Ny Tid har brutt god presseskikk på følgende punkter i Vær 
Varsom-plakaten: 

https://www.nytid.no/enes-sannhet-and%E2%80%A6annhet-sannheten/
https://www.nytid.no/magnitsky-acts-alternative-fakta/


 
  Sak nr. 182/17 

6 

 

• Punkt 3.2, om kildebredde og opplysningskontroll 

• Punkt 4.1, om saklighet og omtanke 

• Punkt 4.3, om stigmatiserende omtale 

• Punkt 4.13, om rettelse og beklagelse av feil 

• Punkt 4.14, om samtidig imøtegåelse 
 
Klager begynner med å beskrive Magnitskij-saken, slik Piraya Film og Andrej Nekrasov ser 
den. Magnitskij var ikke offer for et planlagt drap, men generelt dårlige fengselsforhold, 
skriver klager. 
 
Videre tar klager for seg Ny Tids dekning. Klager mener at artikkelen «Den enes sannhet, 

den andres sannhet og sannheten» mangler balanse. Ny Tid har fremmet en grov påstand 
mot Piraya Film og Nekrasov, som de ikke har fått svare på, mener klager: 
 
«Å påstå at en internasjonalt kjent filmregissør og ditto kjent produsent som Piraya Film er 
kjøpt og betalt av russiske interesser er en oppsiktsvekkende og svært grov påstand.» 
 
Klager opplyser at Ny Tid hverken var i kontakt med Piraya Film eller Nekrasov om 
bestikkelsesanklagene. 
 
Klager mener videre at selskapets dokumentarfilm er gjengitt uriktig i artikkelen 
«Magnitksy Acts alternative fakta». Det stemmer ikke at filmen hevder Magnitksij døde av 
naturlige årsaker, slik Ny Tid skrev. «I filmen fremgår det at det russiske fengselsvesenet er 
ansvarlige for hans død, gjennom å nekte ham nødvendig medisinsk behandling», skriver 
klager. 
 
Klager mener at Ny Tids egne funn i artikkelen støtter filmens funn om at flere av Bill 
Browders påstander i Magnistkij-saken er uriktige, men at Ny Tid «velger å overse» dette. I 
stedet driver Ny Tid stråmannsargumentasjon, ifølge filmselskapet. 
 
Klager bekrefter at Ny Tid var i kontakt med dem før publisering, men mener like fullt at de 
ikke har fått tilstrekkelig samtidig imøtegåelse. Artikkelen der klager kom til orde, som 
hadde tittelen «Vi ble utsatt for hacker-angrep», kaller klager for «en presumptiv mulighet 
for å svare på de mange påstandene som fremsettes over fire sider i Ny Tid». 
 
Filmselskapet ber i klagen om at PFU ser bort ifra foreldelsesfristen for publiseringer som var 
eldre enn seks måneder gamle på klagetidspunktet. Sekretariatet la dette spørsmålet frem for 
PFU 31. oktober 2017, og PFU vedtok ikke å fravike fristen. 
 
 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Ny Tid avviser å ha brutt god presseskikk. Avisen mener å ha forholdt seg til objektive fakta 
om Magnitskij-saken, og at dekningen er basert på ulike dokumenter i saken. 



 
  Sak nr. 182/17 

7 

 
Ny Tid opplyser at Andrej Nekrasov ble sendt en rekke spørsmål, samt dokumentene som lå 
til grunn for spørsmålene. Avisen mener at Nekrasov har kommet rikelig til orde:  
 
«Jeg ber også å ta i betraktningen at hovedartikkelen og gjennomgangen av fakta og 
påstander i filmen er på 8590 tegn med mellomrom. Tilsvaret der Nekrasov kommer til orde 
er på 13.523 tegn med mellomrom.» 
 
Avisen understreker at det flere ganger kommer frem at Andrej Nekrasov tidligere har 
avvist påstander om at han har fått penger av russiske kilder for å lage dokumentarfilmen.  
 
Det kommer også frem i artikkelen «Den enes sannhet, den andres sannhet og sannheten» 
at Bill Browder ikke har dokumentasjon for å påstandene om russisk 
finansiering/bestikkelse, påpeker Ny Tid. 
 
Avisen opplyser videre at det ble forsøkt å innhente kommentar fra Piraya Film/Nekrasov 
til disse påstandene, men at redaksjonen ikke lykkes med dette. Ny Tid skriver: 
 
«Dette kan dessverre ikke dokumenteres, da innholdet i den tidligere ansattes epostkonto er 
slettet, og mailen dermed ikke lar seg gjenfinne.  

For å understreke at Nekrasov bestrider påstandene har journalisten imidlertid 
henvist til at Nekrasov ved flere anledninger har avvist å ha mottatt penger fra russiske 
myndigheter. Regissøren selv kommer til orde i den supplerende artikkelen ‘Vi ble utsatt for 
hacker-angrep.’ På bakgrunn av dette mener journalisten at videreformidlingen Browder 
sine påstander kan dermed ikke sies å bryte med 4.14 i Vær varsom plakaten.» 
 
Klager opplyser at det er én setning i artikkelen som ved en feil ikke ble skrevet som sitat. 
Det er snakk om følgende setning: 
 
«Regissør Nekrasov ble i 2013 dømt til å tilbakebetale nærmere 700 000 norske kroner til The 
Hudson Institute, fordi filmen Age of Delirium, som han hadde fått midler til, aldri ble 
laget.» 
 
Ny Tid opplyser at klager tidligere har påpekt denne feilen, og at det umiddelbart ble lagt 
inn «ifølge Browder» i artikkelens nettversjon da klager tok kontakt. 
 
 
Klager mener at Ny Tids tilsvar vitner om manglende forståelse for hva klagen handler om. 
Klager skriver: 
 
«I vår klage imøtegår vi ikke Ny Tids innvendinger til innholdet i vår dokumentarfilm. Vår 
klage retter seg mot de presseetiske bruddene i omtalen. Vi finner derfor innledningsvis 
grunn til å understreke at vi selvsagt ikke vil unndra oss diskusjon om hva som er fakta i 
Magnitsky‐saken.» 
 
Klager fastholder at filmselskapet ikke har fått tilstrekkelig samtidig imøtegåelse: 
 
«Når man bruker god spalteplass på kritikk som innebærer hvordan Piraya Film/Andrei 
Nekrasov skal være kjøpt og betalt, hjelper det ikke med en setning om at ‘Nekrasov har 
flere ganger tidligere avvist at han har fått penger fra russiske kilder til å lage denne 
filmen.’» 



 
  Sak nr. 182/17 

8 

 
Klager avviser også at Ny Tid forsøkte å innhente samtidig imøtegåelse til Browders 
påstander om bestikkelse. «Vi kjenner ikke igjen dette forsøket, og vil uansett peke på at Ny 
Tid har ansvaret for hva avisen setter på trykk», skriver filmselskapet. 
 
Til slutt skriver klager: 
 
«Avslutningsvis vises det til feil, som skal være rettet opp i nettavisen eller overfor Piraya 
Film direkte. Dette er ikke å anse som tiltak som unndrar Ny Tid fra presseetisk ansvar for 
hva man har satt på trykk.» 
 
 
Ny Tid hadde ingen flere kommentarer. 
 
 
 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) sendte saken tilbake til sekretariatet for en ekstra 
tilsvarsrunde i møtet 23. januar 2018. Årsaken var forvirring rundt hvilke spørsmål Ny Tids 
redaksjon faktisk sendte klager under arbeidet med de påklagede publiseringene. Det var i 
PFU-møtet uklart for utvalget regissør om Andrej Nekrasov hadde blitt forelagt 
beskyldningen om at han har fått penger fra russiske kilder for å lage dokumentarfilmen. 
Sekretariatet ba derfor om en redegjørelse fra klager om dette, som deretter ble sendt til Ny 
Tid for å få en redegjørelse fra avisen. Begge parter kom etter dette med ytterligere en 
kommentar hver til saken. Nedenfor følger sammendrag av den nye tilsvarsrunden. 
 
 
 
Klager skriver i sin redegjørelse at Ny Tids journalist Øystein Windstad sendte Nekrasov 
anklagen om at han hadde fått penger fra russiske kilder. Klager opplyser at Nekrasov svarte 
følgende på dette: 
 
«That is a 100% lie. An blatant and cowardly lie. 
  
How can it be taken seriously? Without a shred of evidence? 
  
He's the one with a clear motive.» 
 
Klager opplyser at dette svaret ikke er å finne i Ny Tids publiseringer. 
 
 
 
Ny Tids journalist Øystein Windstad skriver følgende i avisens redegjørelse: 
 
«I artikkelen som ble lagt ved i første runde med tilsvar, Vi ble utsatt for hacker-angrep, står 
det ‘Nekrasov har flere ganger tidligere og overfor Ny Tid avvist at han har fått penger fra 
russiske kilder til å lage denne filmen.’ Dette har jeg også dokumentert med vedlegg. Dette 
er saken der Piraya Film kommer med tilsvar på artikkelen og faktagjennomgangen jeg 
skrev, ‘Magnitsky Acts Alternative fakta’.» 
 

https://www.nytid.no/utsatt-hacker-angrep/
https://www.nytid.no/magnitsky-acts-alternative-fakta/


 
  Sak nr. 182/17 

9 

Han skriver videre at mange av svarene til Nekrasov ikke ble sitert direkte blant annet fordi 
det falt utenfor det som var hans hovedoppgave, «å sjekke fakta opp mot det som blir 
framlagt eller hintet til i filmen». 
 
«Filmens regissør fikk komme til orde med direkte sitater på det som var mest relevant for 
faktapåstander», skriver journalisten. 
 
Han skriver også: 
 
«Jeg var også klar over at det har kommet påstander om at Nekrasov skal ha fått betaling fra 
russiske kilder, derfor fant jeg det relevant og presseetisk ryddig og  stille spørsmål om dette 
å gi muligheter for tilsvar på dette, også fordi jeg visste at Bill Browder hevdet dette i en 
annen artikkel som ble laget parallelt med mine til Ny Tid. I artikkelen min der Piraya film 
får tilsvar på faktasjekken får Nekrasov også komme til orde med tilsvar på nettopp 
spørsmål om han har fått penger fra russiske kilder.» 
 
 
Klager hadde ytterligere kommentarer til dette. Klager skriver: 
 
«Jeg vil påpeke at det som stod på trykk i Ny Tid var følgende: 
 
 ‘Nekrasov har flere ganger tidligere avvist at han har fått penger fra russiske kilder til å lage 
denne filmen.’ 
 
 Og ikke slik Windstad nå skriver:  
 
‘Nekrasov har flere ganger tidligere og overfor Ny Tid avvist at han har fått penger fra 
russiske kilder til å lage denne filmen.’» 
 
 
 
Ny Tid opplyser til slutt følgende: 
 
«Det stemmer at det sto følgende i papirutgaven:  
‘Nekrasov har flere ganger tidligere avvist at han har fått penger fra russiske kilder til å 
lage denne filmen.’ 
 
Vi la videre til følgende på slutten av artikkelen i papirutgaven:  
‘Et mer utfyllende utdrag av Nekrasovs svar på Ny Tids spørsmål kan leses på nytid.no.’ 
 
Setningen Windstad viste til (‘Nekrasov har flere ganger tidligere og overfor Ny Tid avvist 

at han har fått penger fra russiske kilder til å lage denne filmen.’) er fra nettversjonen, og 
har stått uendret siden publisering i februar 2017 (https://www.nytid.no/utsatt-hacker-
angrep/)» 
 
 
 
 
 
 
 

https://www.nytid.no/utsatt-hacker-angrep/
https://www.nytid.no/utsatt-hacker-angrep/

