' PRESSENS
FAGLIGE UTVALG

PFU-SAK NR. 182/17

KLAGER: Piraya Film
PUBLIKASJON: Ny Tid
PUBLISERINGSDATO: 17.02.2017
STOFFOMRADE: Nyhetsartikkel
SJANGER: Utenriks

SOKERSTIKKORD: Opplysningskontroll og kildebredde, saklighet og omtanke,
privatliv og stigmatiserende omtale, rettelse, samtidig imetegdelse

REGISTRERT: 30.06.2017

BEHANDLET I PFU: 23.01.2017

BEHANDLINGSTID: 203 dager

KLAGEGRUPPE: Bedrift

PFU-KONKLUSJON:

HENVISNING VVPL.:

OMTALE/ANONYM.:

MERKNADER: PFU vedtok 31. oktober 2017 at foreldelsesfristen ikke skal

fravikes for publiseringer som var foreldet pa klagetidspunktet.
Det er derfor ikke skrevet sammendrag av disse publiseringene.

SAMMENDRAG:

Ny Tid publiserte fredag 17. februar flere kritiske artikler om dokumentarfilmen «The
Magnitsky Act - Behind the Scenes». Filmen handlet om advokaten Sergej Magnitskij, som
dede i russisk fengsel i 2009. Filmen var laget av Piraya Film i samarbeid med den russiske
regissoren Andrej Nekrasov.

En av artiklene ble presentert pa forsiden med felgende tittel: «Den enes sannhet, den
andres sannhet og sannheten».

Under tittelen sto denne ingressen:

«Ble norske dokumentarfilmskapere lurt? Ny Tid undersoker pastandene i en
omdiskutert film som NRK na vurderer a vise.»

I bredteksten, som begynte pa avisens forside, opplyste Ny Tid om Magnitskij-saken og
Piraya Films dokumentar. Avisen skrev:

«Magnitskij avslerte at personer i det russiske innenriksdepartementet med hjelp
fra politiet stjal milliarder av skattekroner.

Filmen er regissert av Andrei Nekrasov og produsert av det norske
selskapet Piraya Film, og er finansiert med pengestotte fra Norsk filminstitutt (3,4

Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot
mediene i presseetiske spgrsmal. Adresse: Radhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no



Sak nr. 182/17

millioner kroner). Kort fortalt planter dokumentaren tvil rundt Sergej Magnitskijs
rolle i saken, og antyder at Magnitskij selv var innblandet i millionunderslaget.»

Bredteksten fortsatte inne i avisen. Avisen skrev at Magnitksij sammen med den
amerikanske milliarden Bill Browder avdekket skatteunndragelser i Russland pd 1,8
milliarder kroner.

Lenger ned skrev Ny Tid at Magnitskijs enke er sveert kritisk til Piraya Films
dokumentarfilm. Enken ble sitert:

«’Jeg vet ikke mer enn andre, men av de offisielle rapportene kommer det frem at
han ble funnet ded med blamerker pa kroppen, og at det for han dede var atte

mennesker inne pa cellen hans med batonger; at han ble lagt i hindjern, og at han
ble slatt. (...)"»

Deretter kom Bill Browder til orde. Avisen skrev at Browder hadde klart a stoppe visninger
av filmen, for han ble sitert:

«’Jeg tror at folk med neere forbindelser til russiske myndigheter betalte Nekrasov
for a lage filmen’ (...)»

Ny Tid skrev at Browder ikke har noen dokumentasjon for denne pastanden mot Nekrasov,
og at Browder sier at han ikke vet hvordan Nekrasov skulle ha fatt betalt pengene. Videre
stod det:

«Nekrasov har ogsa tidligere avvist overfor andre medier at han har mottatt
betaling fra russiske kilder for a lage filmen. Browder holder likevel fast ved at
Nekrasov lot seg bestikke til a lage dokumentaren:

‘Ut fra Putins syn pa Nekrasov, som tidligere har laget viktige filmer som er
kritiske til Putin og Russland, er han den perfekte filmskaper for a legitimere
denne historien,” sier Browder.»

Deretter skrev Ny Tid at Nekrasov i 2013 ble demt til & tilbakebetale naermere 700.000 kroner
for en film han hadde fatt stotte til, men som aldri ble laget. Avisen siterte Browder pa at han
mener russiske myndigheter oppdaget at Nekrasov var i skonomiske vanskeligheter og «sa
sitt snitt til & bestikke» filmskaperen.

«(...) Det er tradisjon [i Russland] for a skape falske historier med det formal a
dekke over kriminalitet begatt av staten,” sier Bowder.

‘Min teori er at russiske myndigheter tilbed Nekrasov en god gkonomisk
avtale da de fant ut at han hadde gkonomiske problemer. Det er ingen som vil
mistenke ham for i ta Putins side,” sier han.»

Lenger ned i artikkelen ble Gunnar Eklgve-Slydal, assisterende generalsekreteer i Den norske
Helsingforskomité, sitert:

«'Filmen har helt klart bidratt til ekt interesse for Magnitskij-saken i Norge. Den er
imidlertid laget pa en mate som utelukkende setter Browder, Magnitskij og de som
stotter deres versjon av saken, i et darlig lys. Vi syns det er darlig journalistikk nar
Nekrasov hverken har stilt kritiske spgrsmal til de andre akterene i saken eller
behandlet intervjuobjekter han er uenig med pa en rettferdig mate’ (...)»



Sak nr. 182/17

Ogsa Venstre-leder Trine Skei Grande uttalte seg om filmen:

«Mange ting i denne filmen har vist seg a vaere feil, og jeg har veert kritisk til at vi
bruker offentlige stottemidler til noe jeg oppfatter som en propagandafilm for
russisk virkelighetsforstaelse. Nar vi vet hvor mye det vris pa sannheten for a
vinne opinionen bdde i den vestlige verden og i Russland, ma vi vare kritiske - og
dette er en kafkaprosess. (...)»

Artikkelen ble ogsa publisert pd Ny Tids nettsider, torsdag 16. februar 2017. Artikkelen
hadde sa & si samme innhold, men avisen la i etterkant inn «ifglge Browder» i en setning.
Avisen oppdaget at kildehenvisning til Browder manglet i folgende setning, etter at klager
tok kontakt med redaksjonen:

«Regissgr Nekrasov ble i 2013 demt til a tilbakebetale naermere 700 000 norske
kroner til The Hudson Institute - ifelge Browder - fordi filmen Age of Delirium,
som han hadde fatt midler til, aldri ble laget.»

I avisutgaven fredag 17. februar stod ogsa en annen artikkel om Magnitskij-saken. Tittelen
pa denne artikkelen var «Magnitksy Acts alternative fakta».

Ingressen gikk slik:

«Ny Tid har gitt gjennom offisielle russiske granskninger, obduksjonsrapporter
og politiavher og sjekket fakta opp mot budskapet i The Magnitsky Act.
Pastandene i filmen star i direkte kontrast til russiske myndigheters egne funn.»

Brodteksten dpnet med a redegjore for Magnitskij-saken og Piraya Films dokumentar.
Deretter skrev Ny Tid:

«Gjennomgangen av en rekke dokumenter i etterforskningen av dedsfallet til
Magnitskij og vitnemalene som fulgte, star i direkte kontrast til filmens budskap -
at Magnitskij dede av naturlige drsaker, og at han ikke anklaget og vitnet mot
politifolk i de russiske skattemyndighetene.

Ny Tid har fitt innsyn i bade obduksjonsrapporten og en analyse
av den, som er utfert av russiske myndigheters eget rettsmedisinske ekspertpanel i
2011. Rapporten sldr fast at Magnitskij ble utsatt for vold bade i tiden for
dedsfallet og i naer tid for han dede i november 2009. (...)

Rettsmedisinerne landet pa at han dede av hjertesvikt som felge av at han
ikke fikk den ngdvendige medisinske behandlingen i fengselet.»

Videre stod det i artikkelen at en rapport fra Russlands offisielle menneskerettighetsrad star i
«direkte kontrast til Nekrasovs film».

«Rapporten konkluderer med at det var sannsynlig at Magnitskij hadde blitt slatt
og mishandlet for a fa ham til a endre forklaring, og at fengselsansatte hadde
instruert leger til ikke & behandle ham.»

Ny Tid skriver ogsd at politiavher og erkleeringer som avisen har lest, strider med filmens
fremstilling av hva Magnitskij vitnet om, og hvem han anklaget for milliardtyveriet. Filmen
hevder at Magnitskij aldri navnga to politietterforskere, men det gjorde han, skrev Ny Tid.



Sak nr. 182/17

Artikkelen ble ogsd publisert pa Ny Tids nettsider, torsdag 16. februar 2017, med sd & si
samme innhold.

Ny Tid publiserte fredag 17. februar ogsa en artikkel der Torstein Grude fra Piraya Film og
regissor Andrej Nekrasov ble intervjuet. Tittelen var: «Vi ble utsatt for hacker-angrep».

Pa ingressplass stod det:

«Norske Piraya Film forteller at de har blitt utsatt for bade hacking og
svertekampanjer for a stoppe The Magnitsky Act. Regisser Nekrasov fremholder at
Magnitskij ikke var en varsler, og at russiske politimenn ikke har noe med
underslag av 1,8 milliarder kroner a gjore.»

I bredteksten fortalte Piraya Films Torstein Grude at de var blitt utsatt for hackerangrep
under arbeidet med dokumentarfilmen. Grude sa ogsa at Den norske Helsinforskomité har
lobbyert mot filmen.

«Han mener at filmen langt pa vei har blitt begravet av Bill Browder og hans
advokater, men at de skal sta pa for a fa sannheten ut», skrev Ny Tid om Grude.

Andrej Nekrasov ble ogsa sitert. Han sa blant annet:

«Arsaken til 4 lage film er ofte den samme - at filmskaperen foler lidenskap for en
historie, budskap eller tema. Det som er uvanlig med The Magnitsky Act, er at
historien jeg lidenskapelig trodde p4, i stor grad viste seg a veere uriktig. Jeg tror
fortsatt at gradighet og korrupsjon er grunnlaget for sosiale, skonomiske og
politiske onder. Jeg mener ogsa at varsling er viktig, selv om jeg tror Sergej
Magnitskij ikke var noen varsler (...)»

Ny Tid skrev ogsa at Nekrasov mener det ikke er noen sammenheng mellom de 1,8
milliarder kronene som forsvant og Magnitskijs dedsfall. Nekrasov anklaget Browder for &
ha konstruert pastandene om at Magnitskij ble drept. Deretter stod det:

«Nekrasov har flere ganger tidligere avvist at han har fatt penger fra russiske
kilder til & lage denne filmen.»

Videre kom felgende passasje:

«I et politiavher gjort 5. juni 2008 nevner Magnitskij navnene til
politietterforskerne Kuznetsov og Karpov over ti ganger. Magnitskij gjentok i et
avher i oktober 2008 at han mente at de samme personene han hadde navngitt i det
tidligere avheret, kunne sta bak underslaget. Nekrasov holder pa pastanden i
filmen: ‘Jeg hevder at Magnitskij ikke beskyldte politiet for tyveriet. Han gjorde
ikke det. (...)"»

Helt til slutt skrev Ny Tid at en mer utfyllende versjon er tilgjengelig pa avisens nettsider.
Artikkelen ble nemlig ogsa publisert der torsdag 16. februar 2017, og den ble utvidet et par
dager senere, 19. februar 2017.



Sak nr. 182/17

Nettversjonen inneholdt flere sitater fra Andrej Nekrasov, som stod pa engelsk. Det sto blant
annet:

«Ny Tid viser til post mortem bilder lagt frem av Helsingforskomiteen (se bilde i
annen sak), som kan antyde at Magnitskij ble drept:

‘I must disagree. The pictures are of the traces of handcuffs and bruised
knuckles as a result of Magnitsky’s banging on the door (according to Magnitsky’s
own lawyer, Dmitri Kharitonov, sharply critical of the prison authorities
otherwise). A small bruise on a leg, not foot, is not a proven sign of a beating.
According to the written report describing these injuries a bruise on the leg dated
back days before Magnitsky’s death. (...)»

Nettversjonen inneholdt ogsa mer om hvem Magnitskij skal ha anklaget for milliardtyveriet:

«= Du mener at det ikke finnes belegg for at Magnitskij anklaget politimennene
Karpov og Kuznetsov for d ha deltatt i underslaget og d omregistrere selskapene. Hva
da med det Magnitskij skrev i et dokument fra fengsel i oktober 2009?

‘Det finnes ikke noe bevis for Browders pastand om at Magnitsky anklaget
politimennene, for han ble arrestert. Magnitsky ble arrestert i november 2008 og
satt i varetekt for skatteunndragelse. Browder ble ogsa etterforsket for det samme.
Utsagnet representerer meningene til en mistenkt under etterforskning. Denne
mistenkte har et motiv i a forsvare seg selv. (...)»

KLAGEN:

Klager er Piraya Film. Ogsa Andrej Nekrasov, som jobber for selskapet, har skrevet under pa
klagen. Klager mener at Ny Tid har brutt god presseskikk pa felgende punkter i Veer
Varsom-plakaten:

Punkt 3.2, om kildebredde og opplysningskontroll
Punkt 4.1, om saklighet og omtanke

Punkt 4.3, om stigmatiserende omtale

Punkt 4.13, om rettelse og beklagelse av feil

Punkt 4.14, om samtidig imetegdelse

Klager begynner med 4 beskrive Magnitskij-saken, slik Piraya Film og Andrej Nekrasov ser
den. Magnitskij var ikke offer for et planlagt drap, men generelt darlige fengselsforhold,
skriver klager.

Videre tar klager for seg Ny Tids dekning. Klager mener at artikkelen «Den enes sannhet,
den andres sannhet og sannheten» mangler balanse. Ny Tid har fremmet en grov pastand
mot Piraya Film og Nekrasov, som de ikke har fatt svare pa, mener klager:

«A pésta at en internasjonalt kjent filmregisser og ditto kjent produsent som Piraya Film er
kjopt og betalt av russiske interesser er en oppsiktsvekkende og sveert grov pastand.»

Klager opplyser at Ny Tid hverken var i kontakt med Piraya Film eller Nekrasov om
bestikkelsesanklagene.



Sak nr. 182/17

Klager mener videre at selskapets dokumentarfilm er gjengitt uriktig i artikkelen
«Magnitksy Acts alternative fakta». Det stemmer ikke at filmen hevder Magnitksij dede av
naturlige arsaker, slik Ny Tid skrev. «I filmen fremgar det at det russiske fengselsvesenet er
ansvarlige for hans ded, gjennom a nekte ham ngdvendig medisinsk behandling», skriver
klager.

Klager mener at Ny Tids egne funn i artikkelen stotter filmens funn om at flere av Bill
Browders pastander i Magnistkij-saken er uriktige, men at Ny Tid «velger a overse» dette. I
stedet driver Ny Tid strdmannsargumentasjon, ifelge filmselskapet.

Klager bekrefter at Ny Tid var i kontakt med dem for publisering, men mener like fullt at de
ikke har fatt tilstrekkelig samtidig imotegaelse. Artikkelen der klager kom til orde, som
hadde tittelen «Vi ble utsatt for hacker-angrep», kaller klager for «en presumptiv mulighet
for & svare pa de mange pdstandene som fremsettes over fire sider i Ny Tid».

Filmselskapet ber i klagen om at PFU ser bort ifra foreldelsesfristen for publiseringer som var
eldre enn seks maneder gamle pa klagetidspunktet. Sekretariatet la dette spersmalet frem for
PFU 31. oktober 2017, og PFU vedtok ikke & fravike fristen.

FORSOK PA MINNELIG LOSNING:

Partene har veert i kontakt med sikte pa a lese saken i minnelighet, uten at dette har fort
fram.

TILSVARSRUNDEN:

Ny Tid avviser & ha brutt god presseskikk. Avisen mener 4 ha forholdt seg til objektive fakta
om Magnitskij-saken, og at dekningen er basert pa ulike dokumenter i saken.

Ny Tid opplyser at Andrej Nekrasov ble sendt en rekke spgrsmal, samt dokumentene som 1a
til grunn for spersmadlene. Avisen mener at Nekrasov har kommet rikelig til orde:

«Jeg ber ogsa a ta i betraktningen at hovedartikkelen og gjennomgangen av fakta og
pastander i filmen er pd 8590 tegn med mellomrom. Tilsvaret der Nekrasov kommer til orde
er pa 13.523 tegn med mellomrom.»

Avisen understreker at det flere ganger kommer frem at Andrej Nekrasov tidligere har
avvist pastander om at han har fatt penger av russiske kilder for 4 lage dokumentarfilmen.

Det kommer ogsd frem i artikkelen «Den enes sannhet, den andres sannhet og sannheten»
at Bill Browder ikke har dokumentasjon for a pastandene om russisk
finansiering/bestikkelse, papeker Ny Tid.

Avisen opplyser videre at det ble forsgkt & innhente kommentar fra Piraya Film/Nekrasov
til disse pastandene, men at redaksjonen ikke lykkes med dette. Ny Tid skriver:

«Dette kan dessverre ikke dokumenteres, da innholdet i den tidligere ansattes epostkonto er
slettet, og mailen dermed ikke lar seg gjenfinne.
For & understreke at Nekrasov bestrider pastandene har journalisten imidlertid



Sak nr. 182/17

henvist til at Nekrasov ved flere anledninger har avvist &4 ha mottatt penger fra russiske
myndigheter. Regissgren selv kommer til orde i den supplerende artikkelen Vi ble utsatt for
hacker-angrep.” P4 bakgrunn av dette mener journalisten at videreformidlingen Browder
sine pastander kan dermed ikke sies a bryte med 4.14 i Veer varsom plakaten.»

Klager opplyser at det er én setning i artikkelen som ved en feil ikke ble skrevet som sitat.
Det er snakk om fglgende setning:

«Regissgr Nekrasov ble i 2013 demt til 4 tilbakebetale neermere 700 000 norske kroner til The
Hudson Institute, fordi filmen Age of Delirium, som han hadde fatt midler til, aldri ble
laget.»

Ny Tid opplyser at klager tidligere har papekt denne feilen, og at det umiddelbart ble lagt
inn «ifglge Browder» i artikkelens nettversjon da klager tok kontakt.

Klager mener at Ny Tids tilsvar vitner om manglende forstaelse for hva klagen handler om.
Klager skriver:

«I vér klage imgtegar vi ikke Ny Tids innvendinger til innholdet i var dokumentarfilm. Var
klage retter seg mot de presseetiske bruddene i omtalen. Vi finner derfor innledningsvis
grunn til & understreke at vi selvsagt ikke vil unndra oss diskusjon om hva som er fakta i
Magnitsky-saken.»

Klager fastholder at filmselskapet ikke har fatt tilstrekkelig samtidig imotegaelse:

«Ndr man bruker god spalteplass pa kritikk som innebeerer hvordan Piraya Film/Andrei
Nekrasov skal veere kjopt og betalt, hjelper det ikke med en setning om at “Nekrasov har
flere ganger tidligere avvist at han har fatt penger fra russiske kilder til & lage denne
filmen.”»

Klager avviser ogsa at Ny Tid forsgkte & innhente samtidig imeategaelse til Browders
pastander om bestikkelse. «Vi kjenner ikke igjen dette forsgket, og vil uansett peke péd at Ny
Tid har ansvaret for hva avisen setter pd trykk», skriver filmselskapet.

Til slutt skriver klager:

«Avslutningsvis vises det til feil, som skal veere rettet opp i nettavisen eller overfor Piraya

Film direkte. Dette er ikke & anse som tiltak som unndrar Ny Tid fra presseetisk ansvar for
hva man har satt pa trykk.»

Ny Tid hadde ingen flere kommentarer.



