
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot 
mediene i presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 168/17 

 
KLAGER:                               

 
Hedda Mørch m.fl. 

PUBLIKASJON: Saltenposten (papir og nett) 
PUBLISERINGSDATO: 2017: 24.01, 28.01, 31.01, 11.02, 23.02, 15.06, 17.06, 08.07  
STOFFOMRÅDE: Forvaltning/arbeidsmiljø/økonomi 
SJANGER: Nyhetsartikler, kommentarartikler, leserinnlegg 
SØKERSTIKKORD: Kildebruk og kontroll av opplysninger, samtidig imøtegåelse, 

tittelbruk, skillet fakta og kommentar, saklighet og omtanke 
REGISTRERT: 23.07.2017 
BEHANDLET I PFU: 23.01.2018 
BEHANDLINGSTID: 196 dager 
KLAGEGRUPPE: Private personer (lege/helsepersonell) 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Samtykker vedlagt 

 

SAMMENDRAG:  

 
Saltenposten publiserte flere artikler vinteren og våren 2017 som handlet om forholdene 
ved legekontoret/helsetjenesten i Sørfold kommune i Nordland. Den første artikkelen ble 
publisert tirsdag 24. januar 2017 og hadde følgende forsidetittel: «Flytter varsler fra 

legekontor». Henvisningsteksten var: 
 

«Urolighetene ved Sørfold legekontor fortsetter. Nå har en varsler blitt flyttet over 
i en annen stilling. Kommunelege Jarand Gjestland har sagt opp sin stilling og 
begrunner dette med manglende tillit fra to ansatte.» 

 
Inne i avisen var tittelen: «Varslere ble avvist av rådmannen». Det fremkom av artikkelen at 
det var i mars 2016, to ansatte ved legekontoret hadde hatt en fortrolig samtale med 
rådmann Ørjan Higraff om forholdene ved legekontoret. De hadde fortalt om en fryktkultur, 
at det var vanskelig å ta opp ting med kommunelegen, og om rot og manglende 
dokumentasjon ved betaling. De hadde sagt seg villige til å stille opp og vitne om det ble 
gransking. Ifølge en av varslerne, som var intervjuet i artikkelen, trodde de at dette skulle bli 
fulgt opp. I stedet ble de kalt inn, en etter en, til kommunelegen og måtte «stå skolerett». 
 

«Det vi varslet om ble rettet mot oss i stedet for at det ble gransket, forteller 
varsleren.» 

 



 
  Sak nr. 168/17 

2 

Varsleren opplevde videre å bli omplassert, og flyttet fra legekontoret til omsorgstjenesten.  
 

«- Dette er straffen jeg får for at jeg har vært varsler. Jeg kommer ikke til å godta 
denne flyttingen, sier hun til Saltenposten.» 
 

Rådmannen og kommunelegen var intervjuet og uttalte seg i to underartikler. Rådmannen 
ville ikke kommentere denne saken, ut over å si at han oppfattet saken på en annen måte, og 
ikke som en varslersak. Kommunelegen, som hadde sagt opp sin stilling i november 2016 og 
skulle forlate legekontoret 15. mai, sa:  

 
«- Jeg flykter ikke fra legekontoret, men velger å forlate på grunn av manglende 
tillit fra to ansatte ved kontoret, sier kommunelege Jarand Gjestland.» 

  
På spørsmål fra journalisten om det var en fryktkultur ved legekontoret, svarte han slik: 

 
«- Det er helt ukjent for meg, vi har hatt arbeidsmiljøundersøkelse ved 
legekontoret to ganger hvor vi har kommet godt ut. Det er totalt åtte ansatte ved 
kontoret. De to ansatte som gikk til rådmannen har etter min oppfatning ikke fulgt 
prosedyren.  
-  Men det var to ansatte som gikk til rådmannen og klaget på forholdene?  
- Jeg vet om det, jeg ble informert av rådmannen om dette. Han bad meg om å 
snakke med de to. Da de gikk til rådmannen var det ikke i samsvar med våre 
prosedyrer i kommune. Kommunelegen sier til Saltenposten at det har ikke vært så 
komplisert ved legekontoret i Sørfold siden Devold-rapporten ble lagt frem i 2015. 
Han legger til at det siste halve året har vært vanskelig ved kontoret.» 

 
 
Lørdag 28. januar 2017 ble det publisert en ny artikkel med forsidetittel: «Krever 2,7 mill fra 

kommunen» og tittel inne i avisen: «Lege mener seg snytt for millionbeløp».  
Artikkelen handlet om en svensk lege som hadde arbeidet ved legekontoret i Sørfold fra 1992 
til han sa opp i juni 2016. Legen sendte da et krav til kommunen fordi han mente han hadde 
gått glipp av mange millioner. Det ble i artikkelen opplyst at kommunen - tre måneder 
senere - hadde sendt et kort svar tilbake til legen, der de avviste alle kravene. Rådmannen 
hadde også bedt kommunelegen og helsesjef Jarand Gjestland om å svare på deler av kravet. 
I en underartikkel med tittelen «Fastlegen tjente godt på andre leger» stod det: 
 

«Kommunelege Jarand Gjestland fikk basistilskuddene for begge legestillingene i 
Sørfold og tjente derfor godt» 
 
[…] «- Når jeg fikk basistilskuddet både for meg og listen til den svenske legen, 
har det sammenheng med at han var så lite til stede. Det sier kommunelege Jarand 
Gjestland i Sørfold kommune.»  

 
Under mellomtittelen «Tjente godt» stod det: 
 

«I og med at kommunelege Jarand Gjestland fikk begge basistilskuddene til sitt 
private selskap Mediverste AS, gikk det opp mot en million kroner i året inn på 
kontoen til hans eget selskap.  
– Det er to lister i Sørfold, men i realiteten hadde vi ikke noen liste og vi tok unna 
pasientene. Når jeg fikk betalt for begge basislistene til mitt selskap, har det rett og 
slett med at jeg var langt mer til stede. Den svenske legen var bare åtte til ti dager i 
måneden på jobb. De resterende dager måtte jeg dekke opp, derfor fikk jeg begge 



 
  Sak nr. 168/17 

3 

basistilskuddene, forklarer Jarand Gjestland. […]  
– Det er ikke min avtale, det er kommunens personsjef som laget denne avtalen, en 
avtale som ble laget for ti år siden da fastlegeordningen ble innført.  Jeg har flere 
ganger tilbudt den svenske legen å regulere denne avtalen, men uten noe respons. 
Derfor er det underlig han kommer med et krav etter at han har sluttet, sier Jarand 
Gjestland. 
[…] Gjestland bekrefter til Saltenposten at dette har vært god butikk for han med å 
få begge basislistene til seg, men samtidig gjør han klart at han har selv dekt 
utgifter for dem begge. […] 
Kommunelegen forstår ikke oppmerksomhetens på hans inntekt «- Jeg har forklart 
dette en rekke ganger, og hadde to bokettersyn på mitt selskap de siste årene uten 
at de har funnet noe feil. Avtalen med kommunen ble revidert så send som i fjor, 
derfor syns jeg dette er underlig, sier kommunelege Jarand Gjestland.» 

 
Det fremgikk av artikkelen at Sørfold formannskap har hatt en gjennomgang av legeavtalen, 

og at Gjestland hadde bedt om at økonomisjefen i kommunen ikke håndterte legeavtalen 

lengre, fordi han mente manglende oversikt hadde ført til flere påstander fra økonomisjefen 

om mislighold. Det ble bestemt at samarbeidsutvalget skulle håndtere legeavtalen videre. 

 

 
Tirsdag 31. januar 2017 ble det publisert en kommentarartikkel med tittelen «For mange 

hatter». Artikkelen var skrevet av politisk redaktør i Saltenposten, Arild Bjørnbakk, som 
også var den journalisten som dekket denne saken. 
 
Kommentaren startet med å omtale Devold-rapporten som kom i mai 2015, en rapport som 
fastslo at helsetjenesten var for dyr, og som stilte en rekke kritiske spørsmål til helsetjenesten 
og dens organisering i kommunen. Videre ble det vist til kommunens behandling av Devold-
rapporten vår og høst 2015, og at rådmannen da kom med en beklagelse til legen, fordi 
rapporten ikke skulle vært fremlagt. Videre stod det: 
 

«Det underlige den gang var at da kommunestyret behandlet denne saken - som i 
stor grad omhandlet kommunelege Jarand Gjestland - var han en av de som fikk 
ordet i kommunestyret. Nærmere inhabilitet kan vi vel ikke komme, og i hvilken 
rolle var det han fikk ordet?  
I ettertid føler jeg meg litt lurt i denne saken, og jeg burde nok gått litt tøffere inn i 
både innholdet i Devold-rapporten og innholdet i forvaltningsrevisjonene som ble 
framlagt i november 2015 […]  
I konklusjonen til revisjonen ble det pekt på at kommunen har en ordning hvor 
kommunelege I også har vært helsesjef samtidig som han er fastlege og driver 
legetjenesten som firma.  
Revisjonen konkluderte videre med at det at så mange roller er samlet på en 
person, gjør etter revisjonens oppfatning at det oppstår en maktulikevekt og at 
kommunen får en svært svak forhandlingsposisjon i møte med 
fastlegene/legetjenesten. 
Vi er et lite land, og derfor ble det ofte slik at vi har flere roller. Særlig gjelder 
dette i små kommuner, men i enkelte tilfeller blir det altfor mange hatter på hodet. 
Etter at disse rapportene ble behandlet av politikerne, har kommunelege Jarand 
Gjestland følgende roller: Helsesjef, fastlege, tilsynslege, ansatt i selskapet 
Mediverse, dalig leder i Mediverse og styreleder i Mediverse.  
Mye av problematikken rundt legekontoret og strukturene der har vært knyttet til 
hemmelighold av avtaler og sammensausingen av private og offentlig interesser. 



 
  Sak nr. 168/17 

4 

Jarand Gjestland har vært dyktig i å henvende seg både til presse og til politikerne 
i kommunen, samt å kontrollere informasjon ut til publikum.  
Jarand Gjestland er ansatt i kommunen som helsesjef. Fastlegetjenester kjøper 
kommunen hos firmaet Mediverse AS.   
Avtalen mellom kommunen og Mediverse AS har vært preget av et strengt 
hemmelighold. Når øvrige ansatte i kommunen har prøvd å få innsyn i eller 
informasjon om avtalen, har dette blitt avvist. Jarand Gjestland har satt seg mot en 
slik offentliggjøring med henvisning til eget personvern. 
 
Men avtalen vi snakker om er ikke en ansettelsesavtale. Regelverket om 
personvern er derfor ikke relevant.  Det foreligger en avtale mellom Sørfold 
kommune og Mediverse AS.  En avtale mellom en kommune og et privat AS om 
leveranse av tjenester. Dette er en helt ordinær, kommersiell avtale. Slike avtaler er 
offentlige, med mindre det framkommer forretningshemmeligheter som kan 
forrykke et konkurranseforhold. Jeg kan vanskelige se hvilke 
forretningshemmeligheter dette eventuelt skulle være. Eventuelle forhold som 
berører personvern må da være mellom Mediverse AS som arbeidsgiver og Jarand 
Gjestland som ansatt, og er ikke en sak for kommunen.  
Jarand Gjestland henviser til at han har hatt bokettersyn, hvor alt var i orden. Jeg 
formoder sterkt at dette har vært bokettersyn i Mediverse AS. Jeg betviler ikke et 
øyeblikk at regnskapet til Mediverse AS er i orden, men det er ikke det saken 
dreier seg om.  
En annen sak som man bør stille spørsmål om er hvordan legekontoret er forankret 
i kommuneorganisasjonen. Når er han det ene og når er han det andre? Så vidt jeg 
kan se, er det bare stillingen som helsesjef at han er kommunalt ansatt. De andre 
forholdene Gjestland har til Sørfold kommune ser ut til å være i privat regi.» 

 
 

Samme dag, tirsdag 31. januar 2017, ble det også publisert en nyhetsartikkel med tittelen: 

«Legekontoret ble tilsynssak» og ingressen:  

«De vanskelige forholdene ved legekontoret i Sørfold havnet i august på 

fylkesmannen og fylkeslegens kontor.» 

Det fremgikk av artikkelen at det i august 2016 ble sendt en bekymringsmelding til 

Fylkesmannen, fra ansatte ved legekontoret. 

 

«Bekymringsmeldingen omhandler blant annet at fastlege Jonatan Hausel og 

vikarlege Jesper Wamberg sa opp sine stillinger og forlot kommunen. Dermed ble 

også legekontoret svært så svekket. På samme måte som i varslersaken til 

rådmannen, blir det også pekt på fryktkultur ved legekontoret. I 

bekymringsmeldingen ble det også tatt opp om det var faglige uregelmessigheter 

og forhold rundt hans lederstil. Da denne konflikten kom opp, ble lederansvaret 

som Jarand Gjestland hadde vurdert, og dette ble senere flyttet over til andre 

personer i administrasjonen. Dette bekreftet også Gjestland til Saltenposten.» 

 

Det ble opplyst at Fylkeslegen hadde avsluttet tilsynssaken tidlig i januar 2017, og 

Fylkeslegen fant ingen lovbrudd på helseloven.  



 
  Sak nr. 168/17 

5 

«- Vi fikk oversendt dokumentene for ti pasienter, men gikk bare videre på to av 

disse. 10. januar avsluttet vi vår saksbehandling med konklusjon at det ikke var 

noen lovbrudd på helseloven, […]» 

På nett var tittelen «Fylkesmannen gransket legekontor» og ingressen: 

«Fylkesmannen i Nord-Trøndelag har konkludert med at forholdene ved Sørfold 

legekontor ikke har hatt betydning for den behandlingen av pasientene». 

 
 
Lørdag 11. februar 2017 ble det publisert en ny artikkel med forsidetittel: «750.000 i forskjell 
for samme jobb» og følgende tittel inne i avisen «Svensk lege får hjelp av legeforeningen».  
Tittelen på nett var: «750.000 kroner i forskjell for samme jobb». Det fremgikk av artikkelen 
at Den Norske Legeforening hadde reagert på ”den store” differansen mellom to legers 
økonomiske vilkår, og ønsket en forklaring fra kommunen. 
 

«Det er saken mot Sørfold kommune, men også mot kommunelege Jarand 
Gjestland som er medlem av foreningen. I flere tilfeller har faktisk Jaran Gjestland 
forhandlet med Sørfold kommune på vegne av sin egen legeforening, som nå 
støtter den svenske legen.» 
 

Legeforeningen mener det er brudd på avtaleforutsetninger: 
 
«Etter legeforeningens oppfatning burde kommunen forstått at den svenske legen 
ikke ville inngått avtalene, dersom han hadde vært klar over de store 
overføringene som har gått til kommuneoverlege Jarand Gjestland. – Det kan 
synes som at Sørfold kommune har opptrådt illojalt overfor den svenske legen og 
at avtalene har vært kvalifisert urimelig avtaleloven, står det i brevet.» 

 
Legeforeningen reagerte også på svaret fra kommunen: 

 
«Legeforeningen reagerer på at Jarand Gjestland som er en part i saken blir bruk 
av Sørfold kommune til å svare den svenske legen. Dette mener de er et brudd på 
saklighets- og likebehandlingskravet samt at det reiser habilitetsspørsmål. Et 
erstatningskrav vil også kunne fremmes på dette grunnlaget.» 

 
Ordføreren svarte i artikkelen, og «peker på at avtaler er avtaler, det er hva kommunen har å 
holde seg til, ut over dette vil han ikke kommentere denne saken som er under behandling».  
 
Legeforeningen viste også til at det var kommunen selv, kommunens økonomisjef, som selv 
hadde gjort beregningene som viste at den svenske legen hadde mistet en inntekt på 2.2 
millioner kroner fra 2009 til 2016.  
 
I en underartikkel med tittelen «-Tålte ikke sannheten i Sørfold» ble Rune Devold 
intervjuet, mannen bak den tidligere omtalte Devold-rapporten. Ingressen var:  
 

«- Sannheten ble for brysom for Sørfold kommunestyre, dermed la de bare min 
rapport til sides.» 

 
Det var våren 2015 at denne rapporten ble lagt frem for kommunen. 
 



 
  Sak nr. 168/17 

6 

«I denne rapporten blir det dokumentert at legetjenesten koster Sørfold kommune 
fra 2,7 til 3,2 millioner kroner ut over normalt kostnadsnivå. I samme rapport ble 
det slått fast at aksjeselskapet Mediverse, som lege Jarand Gjestland eier, gikk med 
et overskudd på 2,5 millioner kroner i 2013 som de hentet ut av kommunen. Et 
selskap som den gang allerede hadde en egenkapital på 11,5 millioner kroner.» 

 
Høsten 2015 beklaget rådmannen rapporten overfor kommunestyret og ovenfor legen: 
 

«- Det mest forunderlig var at rådmann Ørjan Higraff stilte seg opp i 
kommunestyret og fremførte en beklagelse for rapporten. Det er bra drøyt og 
sannheten ble for brysom i rapporten, dermed kommer man med en beklagelse, 
sier Devold.» 

 
«Han står fortsatt for det han skrev og avleverte i maidagene 2015. - Jeg tror 
rapporten er like gyldig i dag som den var den gang, det er underlig når sannheten 
blir så brysom, sier Devold.» 

 
Under mellomtittelen «Frykten» stod det:  
 

«Devold sier at han merket fryktkulturen som både varsleren og andre har snakket 
om. - Denne fryktkulturen merket jeg langt oppe i lederskapet i kommunen. 
Derfor er det ikke noen overraskelse når varsleren snakker om denne 
fryktkulturen. Devold er også svært kritisk til Salten Kommunerevisjon sin 
forvaltningsrevisjon av legetjenesten i Sørfold kommune. Devold mener de ikke 
fikk mye ut av den revisjonen. Han mener det er oppsiktsvekkende med alle de 
problemer som var og dobbeltroller som eksisterte innen kommunens 
legetjenester.» 

 
 
Torsdag 23. februar 2017 ble det publisert et leserinnlegg fra Jesper Wamberg, allmennlege 
og tidligere fast vikar ved Sørfold legekontor. Tittelen på innlegget var «Varselsaken i 

Sørfold». Wamberg hadde som dansk vikarlege vært knyttet til Sørfold Legekontor i 
perioden 2005 og frem til han sa opp jobben i mars 2016. Wamberg mente Sørfold legekontor 
hadde fungert suverent, både med tanke på kvalitet og stabilitet. At bemanningen hadde 
vært så stabil, mente legen i seg selv var svar godt nok til påstandene om fryktkultur og 
hersketeknikker fra kommunelege J. Gjestland. I innlegget opplyste legen at han sluttet av to 
årsaker: økonomi og trivsel. Hva gjaldt trivsel, skrev han:  
 

«Siden ansettelsen av en person på legekontoret i 2012, som tilfeldigvis er en av 

«varslerne», oppsto det sakte med sikkert flere og flere konflikter. Denne ene 

«varsleren» ble sentrum av konflikter av forskjellig art. Det kunne være i forhold 

til pasientkontakt, interkollegiale forhold, utilfredshet over kvaliteten på det 

arbeidet som legene leverte, herunder spesielt turnusleger og enkelte øvrige løse 

vikarer. Dertil kom en rekke personlige forhold fra «varsleren» som liketil 

influerte sterkt på legekontorets daglige drift. 

Fokus ble langsomt skiftet fra å ha pasientene i fokus, samt kollegial trivsel, til å 

navigere i hvilke konflikter som nå var underveis eller aktuelle. Dette ønsket jeg 

ikke å delta i. Jeg tok beslutningen uten å orientere kollegaer eller kommunen for 

øvrig om bakgrunnen, annet enn at det var for mye arbeid. Noe det vitterlig var.» 

 



 
  Sak nr. 168/17 

7 

Han «vil kraftig avvise at det har vært fryktkultur og hersketeknikker på legekontoret utøvet 

av J. Gjestland».  Slik denne legen ser det, må det være en utbredt oppfatning av frykt ved et 

legekontor, om det skal kalles en fryktkultur, noe det ifølge skribenten ikke er. «At de to 

alene har opplevd det slik, sier kanskje mer om dem enn om ledelsen.» Skribenten mener i 

stedet at frykten var knyttet til hvilken konflikt som var under oppseiling fra den ene av 

varsleren.  

 

 
Tirsdag 15. juni 2017, ble det det publisert en oppfølgingsartikkel fordi det hadde kommet 
en konklusjon i arbeidsmiljøundersøkelsen som hadde blitt igangsatt i februar. Tittelen på 
artikkelen var «- Ingen fryktkultur i Sørfold» og ingressen: 
 

«To psykologer skylder på varslerne i Sørfold om problemene i helsesektoren, og 
hevder at det ikke finnes noen fryktkultur.» 

 
«Det er en av flere konklusjoner som Audun Bredrup Petersen og Birgit Sørnes i 
Stamina Census hevder i en rapport de har utarbeidet for Sørfold kommune». 

 
Under mellomtittelen «Faktaundersøkelse» fremkom at selskapet hadde intervjuet alle de ti 
ansatte ved helsesektoren i Sørfold kommune. Rapporten, som var bestilt av rådmannen, ble 
overlevert ham 11. mai. I artikkelen stod det: 
 

«Stamina hevder de har spisskompetanse på faktaundersøkelse og konfliktfylte 
arbeidsmiljø. 

 
Sammendraget av rapporten var offentlig, og konklusjonene ble gjengitt i artikkelen:  
 

«Det er kraftig kost for de to varslerne i dette sammendraget, hvor de får skyld for 
de problemene som er på helse. […] Stamina Census finner ikke grunnlag for at 
det har vært utøvd en ledelse ved enhet Helse preget av fryktkultur og 
hersketeknikk. Stamina Census anser heller ikke lederes atferd i enkeltsituasjoner 
som har blitt trukket frem av varslerne som kritikkverdig. 
 
Det fremkommer av artikkelen at Stamina Census er kritisk til varslernes 
framgangsmåte. – Vår vurdering er at varslerne har hatt et skjevt negativt fokus i 
sin vurdering av grunnlaget for varslingen og i sin omtale av leder og har søkt å få 
andre ansatte med på varslingen med utgangspunkt i skjeve negative fokuset, 
hevder Stamina. Stamina går så langt å hevde at den ene varslerens atferd vurderes 
som utilbørlig ifølge arbeidsmiljølovens paragraf 4.3 (3). De hevder også at begge 
varslerne har brutt arbeidstakernes medvirkningsplikt.  

 
Videre ble den tidligere omtalte Devold-rapporten fra mai 2015 omtalt: 
 

«Disse påstandene fra Stamina står i grell kontrast til rapporten som 
Bedriftskompetanse og Rune Devold utarbeidet for Sørfold kommune allerede i 
2015. En drifts- og ressursanalyse for pleie, helse og omsorgssektoren.»  

 
Under mellomtittelen «Sannheten» stod det: 
 

 «- Sannheten ble for brysom for Sørfold kommunestyre, dermed la de bare min 



 
  Sak nr. 168/17 

8 

rapport til side, sa Rune Devold til Saltenposten 11. februar 2017. I denne 
rapporten blir det dokumentert at legetjenesten koster Sørfold kommune fra 2,7 til 
3,2 millioner kroner ut over normalt kostnadsnivå.  
 

Under mellomtittelen «Mye frykt» stod det:  
 

«- Jeg tror rapporten er like gyldig i dag som den var den gang, det er underlig når 
sannheten blir så brysom, uttalte Devold i Saltenposten i februar. Devold uttalte at 
han merket fryktkulturen som både varsleren og andre har snakket om. - Denne 
fryktkulturen merket jeg langt oppe i lederskapet i kommunen. Derfor er det ikke 
noen overraskelse når varsleren snakker om denne fryktkulturen.» 

 
Det ble til slutt opplyst at de to som hadde utarbeidet rapporten «ikke får lov» til å snakke 
med Saltenposten. Heller ikke lederen i Stamina ville uttale seg til avisen. Artikkelen sluttet 
slik: 
 

«Dermed får vi ikke vite om Stamina Census i det hele tatt har lest Devold-
rapporten og hvor det går frem at fryktkulturen er ikke noe som varslerne har 
funnet på. Det er noe som andre fagfolk har sett før varslerne.» 

 
 
Lørdag 17. juni 2017 ble det publisert en kommentarartikkel med tittelen «Hvem tør å 

varsle?» Også denne kommentaren var skrevet av Arild Bjørnbakk. Artikkelen var en 
kommentar til konklusjonene i Stamina-rapporten. Det stod blant annet:  

 

«Det er psykologer som kommer med disse juridiske vurderinger av 

arbeidsmiljøloven. Kanskje burde de hadde litt hjelp av jurister? For de to 

psykologene snur loven fullstendig på hodet. Arbeidsmiljøloven er for 

arbeidstakerne en rettighetslov, som skal beskytte dem. I dette tilfellet hevdes det 

at varslerne har brutt loven og at det handler om trakassering fra deres side. Hvem 

er det de i såfall de har trakassert? Er det lederen deres som de har varslet om som 

skal beskyttes og frikjennes?  

Like galt er det at kommunen velger å offentliggjøre kun påstander om ting de 

ønsker å få fram, for å beskytte seg selv og gi seg selv rett i saken i forhold til 

varslerne. Her snus loven fullstendig på hodet, loven beskytter i dette tilfellet 

lederne. Varslerne, arbeidstakerne som loven egentlig skal beskytte, settes i 

skammekroken. Gapestokk, vil jeg kalle dette. Men det er ikke noe nytt at man i 

Sørfold har valgt å sette varslerne i gapestokk. Det har kolleger og deler av 

befolkningen gjort tidligere både i sosiale media og i andre tilfeller. Derfor er det 

all grunn til å stille seg spørsmålet; Hvem tør nå å varsle om noe i Sørfold? 

  
Selskapet Stamina Census burde etter min oppfatning få stryk-karakter når de gir 
varslerne all skylden for påstandene om fryktkultur og hersketeknikk. Om 
Stamina hadde vært like flink i sine faktaundersøkelser som de påstår de er, da 
hadde de fått med seg at det allerede i 2015 forelå en rapport, nemlig Devold- 
rapporten. I februar 2017 forklarte Rune Devold til Saltenposten at han i sitt arbeid 
med kommunen i 2015 så fryktkulturen gjøre seg gjeldene langt opp i ledelsen til 
kommunen.» 

Lørdag 8. juli 2017 ble det også publisert en oppfølgingsartikkel som gjaldt den svenske 
legens krav mot kommunen. Forsidetittelen var: «Svensk lege får 1,5 mill. kroner» med 
følgende tittel inne i avisen: «Tilbyr svensk lege 1,5 mill. i erstatning». Ingressen:  



 
  Sak nr. 168/17 

9 

 
«Sørfold kommune vil inngå forlik med en svensk lege og betale 1,5 millioner 
kroner som en minnelig ordning.» 
 

Det vises til at dette var kravet til forlik satt av legeforeningen, og som kommunen hadde 
godtatt. Under mellomtittelen «Tar regningen» stod det: 
 

 «Med dette forliket tar Sørfold kommune egentlig regningen for kommunelege I, 
Jaran Gjestland. For det er han som har fått 500.000 kroner i fastlegeordningen som 
egentlig den svenske legen skulle hatt.» 

 
Det står også at konfliktene ved legekontoret har blitt kostbart for kommunen med 1,5 
millioner kroner ut til den svenske legen, og Stamina-rapporten kostet kommunen 240 000 
kroner. 
 

KLAGEN:  

 
Klager er Hedda Mørch, en av de ansatte (lege) ved legekontoret i Sørfold kommune. Hun 
klager på vegne av seg selv og åtte andre berørte, det vil si ansatte og tidligere ansatt ved 
enhet helse i Sørfold kommune, også den omtalte legen Jarand Gjestland. Hun presiserer i 
klagen at de klager som privatpersoner. 
 
Klager skriver følgende om bakgrunnen for denne saken: 
 
I juni 2015 ble det utarbeidet av en rapport av en ekstern konsulent (Devold). I rapporten ble 
det rettet hard kritikk mot lederen av legetjenesten i kommunen, Jarand Gjestland. Gjestland 
er både helsesjef og kommunelege/fastlege i kommunen. Det ble påstått at helsetjenesten var 
for dyr, noe som ble tilbakevist av helsesjef og ordfører. Dette ble omtalt i Saltenposten i 
2015, der også Gjestland og fire ansatte ved legekontoret ble intervjuet. Se spesielt artikkelen 
fra 20. juni 2015, vedlegg 2, der de ansatte slår ring rundt sin sjef, legen J. Gjestland.  
 
Devold-rapporten resulterte i at kommunens kontrollutvalg ga Indre Salten 
kommunerevisjon i oppdrag å ettergå helseetaten (forvaltningsrevisjon). Det ble ifølge 
klager ikke påvist uregelmessigheter i forhold til lov eller avtale. Se artikkelen fra 17. februar 
2016, vedlegg 1. Klager opplever disse to artiklene (vedlegg 1 og 2) som informative og 
balanserte.  
 
Høsten 2016 «fant to av de samme ansatte [som var intervjuet i artikkelen fra 20. juni 2015, 
vedlegg 2; sekr. anm.] grunn til å varsle fylkeslegen om uholdbare forhold i 
virksomheten, utelukkende knyttet til samme lege som også da var personalansvarlig.  Det 
var en omfattende klage som omhandlet fryktkultur, økonomiske og faglige forhold».  

Videre skriver klager: «Av økonomiske grunner måtte Sørfold kommune høsten 2016 
nedbemanne i staben ved legekontoret. Dette ble vedtatt politisk og håndtert i 
sentraladministrasjonen. Basert på ansiennitet i kommunen medførte dette at en av de to 
ansatte som leverte klagen til fylkesmannen fikk tilbud om annet arbeid i kommunen.» 

Ifølge klager gikk den omplasserte ansatte, i januar 2017, til Saltenposten, og avisen har etter 
dette «publisert et stort antall artikler om påståtte uholdbare forhold ved legetjenesten i 



 
  Sak nr. 168/17 

10 

Sørfold, den politiske styringen av denne og forholdene knyttet til en nåværende og en 
tidligere ansatt lege».   

Det opplyses at de faglige forholdene har blitt vurdert av fylkesmannen i Nord- Trøndelag 
som var tilsynsmyndighet. Konklusjonen var at det ikke forelå noe brudd på 
helselovgivningen. Underveis har kemneren i Sørfold anmodet skattemyndighetene å foreta 
bokettersyn i legens driftsselskap for siste to regnskapsår. Konklusjonen her ble at det ikke 
forelå avvik. Både KS og legeforeningen har vurdert avtalene mellom legen og kommunen 
og ikke funnet grunnlag for å kritisere J. Gjestland, skriver klager. 

På bakgrunn av anklagene om fryktkultur og hersketeknikk anmodet helseetaten 
kommunen om å iverksette en «faktaundersøkelse». Denne ble gjennomført av selskapet 
Stamina Census, og bestod av individuelle intervjuer med samtlige ansatte, tidligere ansatte, 
lokal- og overordnet ledelse ved enhet Helse. Det ble deretter gjennomført kontradiksjon, og 
konklusjonen ble vurdert av deres egne arbeidsrettsjurister, skriver klager. 
Sammendrag/konklusjon ble lagt i kommunens postjournal mai 2017 (se vedlegg 19). 
Rapporten konkluderte med at det ikke var grunnlag for at det har vært utøvd en ledelse 
preget av fryktkultur og hersketeknikker, i stedet ble varslernes framgangsmåte kritisert.  

Klager mener «artikkelserien» bryter med god presseskikk på grunn av et ensidig negativt 
fokus på arbeidsforhold, administrative og formelle forhold. Det vises også til 
journalistens kommentarartikler, håndteringen av et leserbrev og manglende bruk av 
direkte, berørte kilder og mangelfulle samtidige imøtegåelser/tilsvar. 

Det vises til følgende punkter i Vær Varsom-plakaten (VVP): 1.2 (ulike syn skal komme til 
uttrykk), 3.2 (kildebruk og kontroll av opplysninger) 3.3 (premissene), 3.8 (endring av avgitte 
uttalelser), 4.1 (saklighet og omtanke), 4.2 (klart skille mellom fakta og kommentarer), 4.4 
(tittelbruk), 4.14 (den samtidige imøtegåelsesretten) og 4.15 (tilsvarsretten).  

Klager skriver følgende om de påklagede artiklene:  

Når det gjelder den første artikkelen (24. januar 2017), skriver klager: «Samme dag som 
artikkelen går i trykken, blir J. Gjestland oppringt av journalisten. J. Gjestland forsøker å 
gi sitt bilde av situasjonen, og ber om sitatsjekk.  Han får beskjed om at det er så kort tid til 
trykking at dette ikke kan la seg gjøre.» Dette mener klager er et brudd på VVP punkt 3.3 
(premissene). 

Klager mener også artikkelen bryter med VVP punkt 3.2 (kildebruk og kontroll av 
opplysningene), fordi journalisten ifølge klager har benyttet en anonym kilde (varsleren) 
som har fått betalt for informasjonen (1000-tipset), se vedlegg 11. Det reageres også på at 
avisen unnlater å vise til tidligere uttalelser fra denne kilden/varsleren, som ble publisert i 
Saltenposten i juni 2015, der denne varsler/kilde uttalte det motsatte: «En balansert 
presentasjon ville også innebære tidligere uttalelser fra de samme aktørene […].  

Når det gjelder den andre artikkelen (28. januar 2017) mener klager at VVP punkt 3.7 (gjengi 
meningsinnholdet) er brutt, fordi J. Gjestlands skriftlige innspill og kommentarer til 
sitatsjekken ikke blir brukt i artikkelen. Se vedlegg 15. 

Når det gjelder den første kommentarartikkelen som påklages (31. januar 2017), mener 
klager den er et brudd på VVP punkt 3.2: «Journalisten bruker […] et selektivt utvalg av 



 
  Sak nr. 168/17 

11 

opplysninger fra Devold-rapporten og kontrollutvalgets rapport og skaper dermed et skjevt 
negativt og ufullstendig bilde.»  

Det anføres også brudd på VVP-punktene 4.14/4.15, fordi journalisten kommer med 
«kommentarer som vi oppfatter som så polemiske og negative i form og innhold at det ville 
vært god presseskikk å tilby J. Gjestland mulighet til tilsvar (samtidig imøtegåelse; sekr. anm.). 
Dette er et mønster vi mener å se i flere av artiklene».  

I artikkelen fra 11. februar 2017 mener klager VVP punkt 4.4 (tittelbruk) er brutt, fordi det 
konkluderes med en «sannhet» i overskriften, når dette – ifølge klager «kun er et 
udokumentert synspunkt fra en enkeltperson». 

Klager mener også punkt 3.2 (kildebruk og kontroll av opplysningene) er brutt: «I dekning 
av sakene vedrørende enhet helse siden 24.01.17 er det vårt inntrykk at journalisten i liten 
grad har benyttet seg av den bredden av kilder han kunne hatt tilgang til. […] Facebook- 
innlegget (vedlegg 10) er brukt som kilde i avisartikkel 11.02.17 (vedlegg 13). En av de 
omtalte varslerne, tusentipseren og den som har skrevet facebook- innlegget er samme 
person. [...] Klager viser også til «tilbakevisning av tidligere beskyldninger (Devold-
rapporten). Kommunen og den interkommunale revisjonen har ettergått påstandene i 
Devold-rapporten. Konklusjonen kom i 2016 og viste ikke klanderverdige forhold hos lege 
Jarand Gjestland eller driften av helseenheten i Sørfold kommune. Dokumentasjonen på 
dette ville vært tilgjengelig for journalisten dersom han hadde etterspurt dette. Utskrift av 
korrespondanse vedrørende etterspurt dokumentasjon viser at det er svært begrenset hva 
journalisten har etterspurt». 

Klager mener både legen og de ansatte ved legekontoret har hatt en begrenset mulighet til å 
imøtegå beskyldningene som har kommet i Saltenposten: «Legens mulighet til å imøtegå 
påstander på eget initiativ har blitt vanskeliggjort både fordi kommunen som avtalemotpart 
er omtalt og kritisert, fordi han også er mellomleder som helsesjef, og fordi kommunen 
har ønsket å ha en samlet "pressestrategi"».  

Når det gjelder det påklagede leserinnlegget (28. februar 2017) mener klager at dette 
innlegget ble forsøkt stoppet av journalisten: «Man må beskrive behandlingen av denne 
kilden som ren trakassering.» Det vises her til vedlegg 4, 5 og 6. Klager mener dette er et 
brudd på punkt 3.8, om forsøk på å endre avgitte uttalelser etc. 

Når det gjelder artikkelen fra 15. juni 2017, så reagerer klager på at konklusjonen av denne 
faktaundersøkelsen ikke ble omtalt i Saltenposten før etter påtrykk fra en engasjert 
innbygger.  

Klager mener artikkelen også bryter med punkt 4.1 (saklighet og omtanke) og 4.2 (skillet 
fakta og kommentar) i VVP, fordi journalisten bruker «formuleringer som er egnet til å skape 
tvil om kompetansen til fagfolkene som har utarbeidet rapporten fra Faktaundersøkelsen. 
Journalisten bruker «hevder» der det etter vårt syn ville vært mere nærliggende å bruke 
«konkluderer», dette da kilden hans er en konklusjon fra Stamina Census.  

Videre hevder journalisten at rapporten fra Stamina Census «står i grell kontrast» til 
rapporten utarbeidet av Devold. Klager mener det er usaklig å sammenligninger med den 
såkalte Devold-rapporten, «som ikke hadde som siktemål å vurdere arbeidsmiljø ved enhet 
helse, og har heller ikke den typen kompetanse som Stamina Census har på dette 
fagområdet. I artikkelen sammenlignes en fagrapport basert på intervjuer med 15 nåværende 



 
  Sak nr. 168/17 

12 

og tidligere ansatte (Faktaundersøkelsen, vedlegg 19) med rapporten til Devold hvor ingen 
på helse ble intervjuet og der kildene til påstandene ikke er navngitt. Bruken av uttalelsen fra 
Devold repeteres fra en tidligere artikkel (artikkelen fra 11. februar, vedlegg 21), selv om 
journalisten må ha vært kjent med at denne rapporten har hatt et helt annet siktemål enn å 
belyse arbeidsmiljøet på enhet helse.  

Klager skriver «Det er en påfallende forskjell i språkbruk i omtalen av de to undersøkelsene. 
I omtalen av Faktaundersøkelse er ordvalg systematisk kritisk, i omtalen av Devold-
rapporten er språket positivt, nærmest argumenterende. Vi mener hverken mandat, 
fagkompetanse eller faktisk innhold rettferdiggjør denne forskjellen i språkbruk.» 

Klager mener også denne artikkelen er et brudd på punkt 4.4 (tittelbruk), og viser til 
overskriften «-Ingen frykt» og mellomtittelen «Mye frykt». Ifølge klager er «overskriften 
dekkende, men det journalisten bruker der en underoverskrift som står i konflikt med 
hovedoverskriften, og begynner denne med uttalelser fra en konsulent som har utarbeidet en 
rapport som aldri hadde til siktemål å vurdere arbeidsmiljøet på helse.» 

Når det gjelder den andre kommentarartikkelen som påklages (17. juni 2017) mener klager at 
journalisten går «enda lenger i forsøket på å svekke Staminas troverdighet». Klager mener 
det er brudd på punkt 4.1 (saklighet og omtanke) og 4.2 (skillet fakta og kommentar) i VVP, 
fordi: «Journalisten med utsagn som tydelig demonstrerer manglende kjennskap til de 
faktiske premissene og metoden for en Faktaundersøkelse. Hans kommentarer er egnet til å 
skape tvil om konklusjonen og kompetansen til fagfolkene bak undersøkelsen (to psykologer 
samt en arbeidsrettsjurist). Det er uklart hva som er faktiske opplysninger om metoden som 
er brukt i Faktaundersøkelsen, og hva som er journalistens kommentarer til den 
konklusjonen som foreligger. Denne uklare fremstillingen har, av de berørte i enhet helse, 
blitt oppfattet som belastende og lite saklig.» 

Til slutt i det påklagede materialet er artikkelen fra 8. juli 2017.  Klager mener at VVP-punkt 
4.14 (den samtidige imøtegåelsesretten) er brutt, og viser til følgende omtale: «(…) Med dette 
forliket tar Sørfold kommune egentlig regningen for kommunelege I, Jaran Gjestland. For det er han 
som har fått 500.000 kroner i fastlegeordningen som egentlig den svenske legen skulle hatt. Det var 
også grunnen til at legeforeningen pekte på forskjellen mellom to leger på 750.000 kroner for samme 
jobb. (…)» 

Klager skriver: «Han er ikke gitt mulighet for samtidig tilsvar, og journalisten har ikke gjort 
noe forsøk på å innhente kommentarer. Dessuten er omtalen bakt inn i en artikkel på en 
måte som gjør det vanskelig for leseren å se at dette egentlig er en personlig kommentar 
og journalistens eget synspunkt.  Det er overraskende at journalisten velger å ikke informere 
om at kommunen selv har vurdert disse avtalemessige forholdene for J. Gjestland i 
kommunestyre-sak sept. 2015, i forhandlingsutvalg nov 2015, i samarbeidsutvalget mellom 
kommune og leger i august 2016, og hatt bistand fra KS og legeforening i samme forhold 
uten at noen har sagt at Gjestland er å bebreide.  Det faktiske forholdet er at kommunen 
inngikk avtale med den svenske legen som partene (kommune og legeforeningen) nå ser ut 
til å være enige om har vært urimelig dårlig.»   

Slik klager ser det, har alle undersøkelser vist at det «er begrenset grunnlag for kritikken av 
legen og inngåtte avtaler. Det er selvsagt mulig å stille spørsmål ved intern samhandling i 
kommunen, faglige og administrative forhold. Dette ansvaret må påhvile kommunen.»  



 
  Sak nr. 168/17 

13 

Klager mener det er et «stort misforhold mellom mengden omtale og vår mulighet til å 
komme til orde. Det er en generelt negativ tone som er egnet til å skape et inntrykk av 
ulovlige og skadelige tilstander uten at dette er dokumentert, og uten at det er gitt anledning 
til tilsvar (imøtegåelse; sekr. anm.) på helt sentrale temaer.» 

Klager mener omtalen rammer «ikke-profesjonelle aktører og en virksomhet som er 
avhengig av personlig tillit mellom brukere og tjenesteutøvere. For Jarand Gjestland 
personlig og for alle ansatte knyttet til legetjenesten har hele prosessen vært en stor 
belastning. Ensidig og tendensiøs presseomtale basert på partsinnlegg og manglende bruk av 
lett tilgjengelige kilder har gjort belastningen vesentlig større.» 

Klager har også lagt ved flere artikler om sakene (vedlegg 24, 26-20 og 44) og leserinnlegg 
(vedlegg 25, 41a+b, 42 og 43) i forsøk på å belyse omfanget av mediedekningen.  

 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 

TILSVARSRUNDEN: 

 
Saltenposten opplyser at «artiklene har ført til en bred debatt i Sørfold om de omtalte 
forhold. Kommunens administrative og politiske ledelse har på grunn av Saltenpostens 
kritiske søkelys tatt selvkritikk når det gjelder flere forhold, noe som framgår av de vedlagte 
artiklene. Blant annet gjelder det behandlingen av varslerne og styringen av helsesektoren 
gjennom det såkalte samarbeidsutvalget. De har dessuten betalt ut erstatning til en lege som 
ikke har fått lønn og godtgjørelse han har hatt krav på». 
 
Avisen er enig med klager i at det påklagede er kritisk journalistikk, men mener den kritiske 
journalistikken var nødvendig: «Uten den kritiske holdningen Arild Bjørnbakk har hatt, ville 
ikke de kritikkverdige forholdene blitt avdekket». 
 
Avisen hevder at den har vært nøye med å følge pressens etiske regelverk, og kan ikke se at 
Vær Varsom-plakaten er brutt. Det vises også til at verken Bjørnbakk eller ansvarlig redaktør 
har fått reaksjoner fra kommunens administrative eller politiske ledelse om presseetiske 
overtramp, før denne klagen til PFU kom. Avisen skriver: «Det har ikke kommet noen krav 
om tilsvar eller beriktigelse av omtalte forhold i artikler som er publisert. De 
debattinnleggene som har tatt til motmæle mot Saltenpostens framstilling, har vært publisert 
umiddelbart, skriver Saltenposten i tilsvaret.» 
 
Det opplyses videre at dokumentene i denne saken har Bjørnbakk langt på vei selv måttet 
framskaffe, og noen av dokumentene har ennå ikke kommet: «Blant annet gjelder det den 
såkalte Stamina-rapporten, som rådmannen lovte Bjørnbakk en sladdet versjon av i en e-post 
av 14. juni». Det pekes også på at «Kommunestyrets møte som tilkjente en svensk lege 
erstatning, var ikke lovlig innkalt i forhold til offentligheten, og vedtaket ble heller ikke 
offentliggjort.» 
 
Avisen skriver at de har hatt problemer med å manøvrere i klagen fordi det til dels er dårlig 
presisert hva det faktisk klages på, men avisen forsøker å svare kronologisk. 



 
  Sak nr. 168/17 

14 

 
Når det gjelder den samtidig imøtegåelsesretten, skriver avisen at Gjestland fikk imøtegå 
beskyldningene i artikkelen fra 24. januar. Det opplyses at det ikke ble krevd noe sitatsjekk 
før etter intervjuet, men at sitatsjekken skjedde likevel, per telefon. Avisen påpeker at legen i 
ettertid ikke klaget på det han ble sitert på. 
 
Når det gjelder artikkelen fra 28. januar, fikk Gjestland både imøtegåelse og sitatsjekk. 
Avisen skriver: «Han hadde ikke merknader til sitatene, men kom en rekke nye momenter til 
saken. I e-posten etter sitatsjekken 27. januar lar Gjestland det være opp til journalisten om 
hans nye kommentarer er klargjørende, m.a.o. om de skal tas med i artikkelen. Etter at 
artikkelen kom på trykk har han ikke klaget til oss på framstillingen saken fikk.»  
 
Når det gjelder artikkelen fra 11. februar, mener avisen at denne ikke er av en slik karakter at 
det kreves imøtegåelse fra Gjestland. Det samme mener avisen når det gjelder 
kommentarartiklene, da disse tilhører den løpende debatten om saken, og utløser ingen 
imøtegåelsesrett.  
 
Avisen skriver: «Gjestland har til dags dato ikke deltatt i den løpende debatten, noe han har 
hatt full anledning til. Ledere og kommentarer har for øvrig vært godt merket i avisen.» 
 
Når det gjelder artikkelen fra 8. juli, så mener avisen at den påklagede omtalen er en 
opplysning som Gjestland bekreftet i en artikkel lørdag 28. januar.  
 
I et møte 6. september 2017, i forbindelse med forsøkt på minnelig ordning, tilbød avisen å 
presisere at avisen: «aldri har beskyldt Jarand Gjestland for ulovlig å ha tilegnet seg penger 
han ikke har rett på. Artiklene som angår ham har derimot hatt et kritisk søkelys på avtalene 
han og hans firma har med Sørfold kommune, som igjen har ført til at han har fått godt betalt 
av kommunen.» 
 
Når det gjelder omtalen av den såkalte «faktaundersøkelsen» (Stamina-rapporten) så 
opplyses det at avisen var i ferd med å publisere innholdet fra den delen av Stamina-
rapporten som var gjort tilgjengelig, da avisen ble kontaktet. 
 
Når det gjelder leserbrevet fra Warmberg ble dette trykket i første utgave av Saltenposten 
etter at det ankom redaksjonen: «Diskusjonen som er referert mellom Wamberg og 
Bjørnbakk, kjenner ikke Bjørnbakk seg igjen i, men den er irrelevant for saken.» 
 
Saltenposten avviser at avisen har betalt for informasjon fra kilder.  
 
Til slutt skriver avisen: «Vi forstår det slik at de ansatte i helseetaten er misfornøyd med den 
behandlingen Jarand Gjestland har fått i Saltenposten, samt at de mener at påstandene om 
fryktkultur er ubegrunnet. Vi har tilbudt dem god plass for å gjøre sitt syn kjent for leserne, 
ettersom vi ønsker å belyse både saken og vår dekning fra flest mulig sider. De ansatte hadde 
kunnet framføre sitt syn på et tidligere tidspunkt, men de har ikke villet gjøre det av ulike 
hensyn som de har redegjort for i klagen. Samtidig mener vi at Saltenposten har hatt god 
grunn til å sette et kritisk søkelys mot helseetaten og at dette har bidratt til positive endringer 
i Sørfold kommune.»  
 
Saltenposten legger også ved et følgeskriv fra journalist Arild Bjørnbakk (se vedlegg).  
Bjørnbakk viser til en rekke imøtegåelser fra omtalte Gjestland og fra 
kommunen/rådmannen i artiklene. Han lurer på hva klager mener med at det skal ha vært 



 
  Sak nr. 168/17 

15 

begrensede muligheter til å imøtegå beskyldningene i pressen. Det vises til at klager og de 
hun klager med samtykke fra, heller ikke har kontaktet Saltenposten 
 
Om 8. juli-artikkelen vises det til at det var Gjestland selv som bekreftet at han hadde tatt 
begge fastlegetilskuddene på ca. 500 0000. Dette var også bakgrunnen for at legeforeningen i 
sitt kravbrev til Sørfold kommune pekte på at forskjellen på de to legene var på 750.000 
kroner for samme jobb. Det avvises at dette utløser imøtegåelsesrett. 
 
Saltenposten legger også ved alle artiklene publiser om denne saken i Saltenposten. Det 
vedlegges også flere e-poster, brev og saksprotokoller som Bjørnbakk har innhentet, og som 
forteller litt om kildematerialet, skriver avisen. Se vedlegg til avisens tilsvar. 
 
 
Klager har en annen oppfatning av forslaget fra avisen med tanke på minnelig ordning.  
Videre mener klager at Saltenposten ikke skiller mellom kommunes administrasjon og 
politikere, og klagerne som privatpersoner og hvordan måten det omtales på virker på dem. 
 
Klager mener dette er kampanjejournalistikk, og at omtalen bærer preg av manglende 
samtidig imøtegåelse og tilsvar. Det anføres at muligheten for legen og de ansatte til å ytre 
seg har vært begrenset, fordi: «Gjestlands rolle som leder med personalansvar i sterk grad 
begrenser muligheten for at leder selv kan kommentere forholdene.  […] som fastlege med 
kommunen som avtalepart, er muligheten for å polemisere mot sin motpart i media svært 
begrenset, og enda mer siden fastlegen i dette tilfelle også har kommunen som arbeidsgiver.»   
 
Heller ikke de ansatte har hatt noen mulighet til å fremme sitt syn: «Vi, på eget initiativ, ikke 
har kunnet gå ut med informasjon om våre synspunkt til avisen. Dette blant annet av 
lojalitetshensyn i forhold til arbeidsgiver og av hensyn til arbeidsgivers mediestrategi.» 
 
Når det gjelder artikkelen fra 8. juli, og avisens svar på dette, skriver klager: «Her brukes 
opplysninger som er gitt i én sammenheng, 6 måneder tidligere, som argumentasjon for at 
dette oppfyller [imøtegåelsen] i en annen sammenheng. Det er ikke hvem som har fått 
driftstilskuddet som vi mener Gjestland skulle fått tilsvar til, men beskyldningen om at 
kommunen «tar regningen» for Gjestland.» 
 
Hva gjelder kontroll av opplysninger/fakta, mener klager at begrepet «faktaundersøkelse» 
ikke er klargjort for leseren og at det underslås hvor grundig kartlegging dette er, jf. Stamina-
rapporten. Klager mener også at avisen utelater at de omtalte varslerne, ett år tidligere, i 
intervju til avisen, sa at de da var fornøyde. 
 
Videre vises det til at journalisten har vært kjent med at de økonomiske og administrative 
forholdene har vært vurdert av kommunestyret, kontrollutvalg, interkommunal revisjon, 
bokettersyn i regi av skatteetaten, KS og Legeforening, uten at Gjestland er bebreidet for sin 
rolle hverken som fastlege eller helsesjef.  Dette mener klagerne «ikke på noe tidspunkt» er 
vektlagt i omtalen. 
 
Klager reagerer også på at Devold-rapporten fra 2015 stadig blir brukt som kilde for 
påstander om fryktkultur og andre uregelmessigheter. Klager skriver: «Det blir ikke 
informert om at denne undersøkelsen ikke primært omhandlet helse, og absolutt ikke 
arbeidsmiljøet på helse.»  Det gis heller aldri «relevant informasjon om at legen fikk en 
omfattende beklagelse i kommunestyret for prosessen, og Salten Interkommunale Revisjons 
rapport gav ikke støtte for Devolds kritikk». 



 
  Sak nr. 168/17 

16 

 
At J. Gjestland har organisert sin fastlegepraksis som et AS, er ifølge klager, helt vanlig for 
næringsdrivende fastleger, og eksplisitt omhandlet i de sentrale avtalene.  «I flere artikler og 
kommentarer i Saltenposten er Gjestlands organisering av sin fastlegepraksis i et AS sterkt 
mistenkeliggjort, uten at det fremkommer hva som er suspekt. […] Klagerne lurer på hvorfor 
ikke avisen informere om at også «den påstått skadelidende legen Hausel organiserte driften 
i selskapet Jonited as.  Selskapet ser nå ut til å være avregistrert.» 
 
Når det gjelder kildekritikken, mener klager at journalisten har «slagside» til fordel for 
varslerne, og underslår det som taler imot varslerne: «Det finnes ikke referanser til navngitte 
kilder for fryktkultur og hersketeknikk. Bruk av anonyme kilder bør medføre en spesiell 
aktsomhet og faktasjekk. […]  
 
Det vises også til det anonyme brevet fra "tipser" (vedlagt avisens tilsvar) som ifølge klager 
inneholder brevet mange graverende feil og feiltolkninger.  «Dette er opplysninger som 
journalisten ikke ettergår, men presenterer utad som fakta.  Det burde være av interesse for 
journalisten at ingen slik kritikk har fremkommet i ordinære samarbeidsfora gjennom de 22 
år Gjestland har vært i kommunen.»  
 
Videre mener også klager at en anonym kilde «som omtaler seg selv som profesjonell varsler 
i åpent brev på Facebook til Erna Solberg, bør etter vårt syn underlegges streng kildekritikk».   
Klager mener avisen burde opplyst at «samme person stod fram i samme avis, intervjuet av 
samme journalist - i juni 2015 og skrøt av ledelse og arbeidsplass».  
 
Slik klager ser det, er det også «journalistisk slagside» når journalisten ikke problematisert at 
«det er kommunens egen økonomisjef som gjør beregning av det påståtte økonomiske tapet 
legen har lidd, og dermed påfører kommunen et potensielt tap på 2,6 mill. kr. Forutsatt 
journalistens kunnskap om dette, kunne det være relevant å problematisere at økonomisjefen 
er nær venninne med den ene varsleren».  
 
Klager mener også det gir journalistisk slagside når journalisten «ikke noen gang i løpet av 
denne langvarige og omfattende dekningen av forholdene ved legetjenesten i Sørfold 
innhentet kommentarer fra noen andre ansatte ved legekontoret». 
 
Klager mener alt dette gir grunn til tvil på journalistens nøytralitet «når han foretrekker 
anonyme kilder fremfor en så kompetent kilde som J. Wamberg, lege i Sørfold gjennom 
mange år. Wamberg redegjør i leserbrev grundig for sine erfaringer fra Sørfold, både som 
fastlege og kollega, for administrative og økonomiske forhold og trekker helt andre 
konklusjoner enn Devold, varslere og tipser. Men av ukjente grunner har Bjørnbakk ikke 
funnet grunn til å ta med disse synspunktene ett eneste sted i sine artikler om forholdene i 
Sørfold». 
 
På oppfordring fra innklaget og sekretariatet, har klager nedenfor presisert hvilke artikler 
som klages inn på hvilke punkter. 
  
Den første artikkelen, «Varslere ble avvist av rådmannen» fra 24. januar 2017 (vedlegg 12), 
mener klager er et brudd på Vær Varsom-plakatens punkt 3.2 (kildekritikk og kontroll av 
opplysninger) på grunn av bruken av anonym kilde/varsler, og punkt 3.3 (premissene). 
Klager mener at journalisten skulle opplyst at det ikke var tid til sitatsjekk i forkant av 
samtalen, og premissene var dermed ikke klare.  
 



 
  Sak nr. 168/17 

17 

Artikkelen «Fastlege tjente godt på andre leger» fra 28. januar 2017 (vedlegg 14) mener 
klager bryter med VVP punkt 3.7 (pressens plikt til å gjengi sitater), fordi meningsinnholdet 
blir presisert av Gjestland i sitatsjekke, men ikke tatt inn av journalisten. I tillegg peker 
klager på at det ikke er dekning for tittelen, og mener punkt VVP punk 4.4 er brutt.  
 
Kommentarartikkelen «Kommentar: For mange hatter» fra 31. januar 2017 (vedlegg 7) mener 
klager er et brudd på VVP-punktene 1.4 (mediekritikk), 3.2 (kildekritikk og 
opplysningskontroll) og 2.3 (bakenforliggende forhold), fordi direkte sitater fra et tips-brev 
er publisert som journalistens egne synspunkter, uten at det informeres om kilden eller at 
opplysningene er kontrollert. Klager mener journalisten blir et direkte talerør for tipseren (se 
vedlegg i avisens tilsvar).  
 
Klager mener også at journalisten utelater informasjon om at varslerne ett år tidligere ga 
støtte og ros til sin leder, Gjestland, og at innholdet i Devold-rapporten da ble avvist av de 
ansatte. Videre mener klager at det skulle kommet tydelig frem av artikkelen at Devold-
rapporten var funnet mangelfull, noe også Saltenposten tidligere har omtalt (vedlegg 1, 2 og 
3).  Klager mener også at journalisten skulle omtalt at kommunen høsten 2016 hadde vedtatt 
å videreføre alle avtaler med Gjestland, uendret.  
 
Kommentarartikkelen er også et brudd på punkt 4.14 (den samtidige imøtegåelsesretten), 
fordi den mistenkeliggjør den omtalte legen, og det som av klager omtales som helt ordinær 
organisering av fastlegepraksis som firma. Klager mener dette er sterke beskyldninger som 
skulle vært imøtegått.  
 
Nyhetsartiklene på nett og papir, den 31. januar 2017, «Legekontoret ble tilsynssak» (vedlegg 
17A) og «Fylkesmannen gransket legekontor» (vedlegg 17B) er ifølge klager et brudd på VVP 
punktene 4.4 (tittelbruk), fordi det her antydes kritikkverdige forhold, mens artikkelens 
innhold forteller at det ikke er funnet noe kritikkverdig. Også punkt 4.14, mener klager her 
er brutt, fordi det anfører en sterk kritikkverdig praksis knyttet til Jarand Gjestland, uten at 
han har fått mulighet til å svare.» 
 
Artikkelen «750 000 i forskjell for samme jobb» fra 11. februar 2017, (vedlegg 16) mener 
klager er et brudd på VVP punkt 4.14 (samtidig imøtegåelsesrett), fordi det også her blir 
fremmet beskyldninger mot Gjestland som han ikke har fått mulighet til å samtidig imøtegå.  
 
Underartikkelen «Tålte ikke sannheten i Sørfold» (vedlegg 21) er ifølge klager et brudd på en 
rekke punkter. Punkt 3.2 (kildebruk og kontroll av opplysninger) er brutt fordi Rune Devold 
brukes som en kilde for påstander om arbeidsmiljø og fryktkultur. Det anføres at Devold 
ikke har undersøkt arbeidsmiljøet ved legekontoret.  Klager mener også det er brudd på VVP 
punkt 4.3, fordi det gis usaklig informasjon om selskapet Mediverse’s overskudd, og som 
heller ikke er relevant.  Videre pekes det på brudd på punkt 4.4. fordi journalisten 
konkluderer med en «sannhet» i overskriften, når dette kun er synspunkt fra en 
enkeltperson. Til slutt mener klager at punkt 4.14 er brutt, fordi legen ikke er gitt mulighet til 
å imøtegå beskyldninger som her fremsettes.  
 

Klagerne mener fortsatt leserinnlegget, «Varslersaken i Sørfold» (vedlegg 4) er et brudd på 
punkt 1.2 (ulike syn kommer til uttrykk) og 3.8 (endring av avgitte uttalelser).  
 
Artikkelen «Ingen fryktkultur i Sørfold» fra 15. juni 2017 (vedlegg 18) er ifølge klager et 
brudd på punkt 3.2 (kildebruk og kontroll av opplysninger) fordi Devold fremstilles som en 
likeverdig aktør i forhold til Stamina Census når det gjelder arbeidsmiljø. Klager skriver: 



 
  Sak nr. 168/17 

18 

«Hans uttalelser på området er ikke basert på undersøkelser av arbeidsmiljøet. Det er 
usikkert hva journalisten mener med at fryktkulturen er noe andre fagfolk har sett før 
varslerne. Devold er ikke er en fagperson på dette området. Bruken av Devold som kilde i 
forhold til arbeidsmiljø og fryktkultur er betenkelig.  Ingen ved enhet helse er brukt som 
kilder.»  Det påpekes for øvrig at «J. Wamberg, som tidligere har uttalt seg om fryktkulturen 
i et leserinnlegg (vedlegg 4), kunne også vært en nyttig kilde.»   
 
Det anføres også brudd på punkt 4.1 (saklighet og omtanke) fordi språkbruken i artikkelen 
er egnet til å skape tvil om validiteten av Faktaundersøkelsen fra Stamina.: «Språkbruken er 
markant endret når han videre i artikkelen omtaler Devold-rapporten. Stamina «hevder» 
mens Devold «sier»/«uttaler».  Stamina hevder og kommer med påstander, mens i Devold-
rapporten «går det frem» /«blir det dokumentert».  
 
Videre mener klager at punkt 4.2 (skillet mellom fakta og kommentar) er brutt: «Det er 
usikkert hva journalisten mener med at fryktkulturen er noe andre fagfolk har sett før 
varslerene. Devold er ikke en fagperson på dette området. Det som siteres under blir stående 
som avslutningen på artikkelen og det vil være vanskelig for leser å forstå dette som noe 
annet enn en faktaopplysning.»  Klager mener også artikkelen er et brudd på punkt 4.14 
fordi det fremsettes beskyldninger om fryktkultur og en kostbar legetjeneste.   
 
Kommentarartikkelen «Hvem tør å varsle?» fra 17. juni 2017 (vedlegg 20), mener klager er et 
brudd på punktene 4.1 (saklighet og omtanke) og 3.2 (kildebruk og kontroll av 
opplysninger), igjen fordi språkbruken undergraver Stamina-rapporten og journalisten 
skriver nå også svært kritisk om denne rapporten. Klager mener også her det er feil når 
journalisten trekker fram Devold-rapporten som «en slags fasit»: «Devold har ikke undersøkt 
arbeidsmiljøet, eller påstander om fryktkultur, og innholdet i rapporten han utarbeidet er 
senere revurdert og funnet mangelfull. Det sees som lite saklig å støtte seg til uttalelsene til 
Devold vedrørende fryktkultur og samtidig devaluere Faktaundersøkelsen.» 
 
Også punkt 4.2 (skillet fakta og kommentar) mener klager er brutt i denne 
kommentarartikkelen, og også 4.14 (imøtegåelse): «Her fremsettes det negative synspunkt 
vedrørende leder Jarand Gjestland og konklusjonen betviles. Hverken Gjestland eller noen 
andre ansatt på enhet helse har fått mulighet til å imøtegå de faktiske opplysningene.» 
 
Artikkelen fra 8. juli 2017 med tittelen: «Tilbyr svensk lege 1,5 mill. i erstatning» (vedlegg 23B 
mener klager bryter med punkt 4.2 (skillet fakta og kommentarer): «Her presenteres det som 
siteres under som fakta, når det i realiteten er journalistens synspunkt. Journalisten er godt 
kjent med referatet fra samarbeidsutvalget 26.08.16 (vedlagt i journalistens tilsvar). Det 
fremkommer der at kommunen ønsker å videreføre alle avtaler med Gjestland, da inkludert 
ordningene som fordeler driftstilskudd.»  
 
Klager mener punkt 4.14 (imøtegåelse) er brutt: «Jarand Gjestland blir navngitt i artikkelen 
og det konkluderes med at Gjestland har fått penger som den svenske (ikke navngitte) legen 
egentlig skulle hatt.» Klager skriver at legen ikke fikk noen mulighet til samtidig imøtegåelse 
av påstanden. Det vises til følgende utdrag fra overnevnte artikkel: «Tar regningen: Med dette 
forliket tar Sørfold kommune egentlig regningen for kommunelege I, Jaran Gjestland. For det er han 
som har fått 500.000 kroner i fastlegeordningen som egentlig den svenske legen skulle hatt.» 
 
Klager viser til en artikkel fra Avisa Nordland fredag 13. oktober. Denne artikkelen, med 
bakgrunn i offentlig tilgjengelige dokumenter, belyser flere av de samme momentene som 
Saltenposten har satt søkelys på, men på en god måte, mener klager.  Se vedlegg. 



 
  Sak nr. 168/17 

19 

 
 
Saltenposten skriver: «Vi registrerer at tilsvaret er lengre enn selve klagen, med til dels nye 
momenter. Antall paragrafer i Vær Varsom-plakaten Saltenposten skal ha brutt er økt til 12.» 
 
Det opplyses at denne saken har rullet videre siden siste tilsvar, og nye artikler er skrevet om 
legetjenesten i Sørfold. Det opplyses blant annet at rådmannen i Sørfold har fratrådt sin 
stilling som følge av denne saken. 
 
Det vises igjen til de muligheter Jarand Gjestland fikk til å imøtegå innholdet i de to første 
artiklene. Avisen skriver: «Vi mener fortsatt at en sitatsjekk er en sitatsjekk, og ikke gir en 
mulighet til å supplere en artikkel med nye momenter. I Gjestlands svar på e-post 27. januar 
overlater han ganske riktig journalisten å velge hva som skal tas med av ytterligere 
kommentarer. For øvrig har Gjestland, samt rådmann og ordfører, flere ganger fått mulighet 
til å komme med samtidig imøtegåelse til artikler, uten at de har ønsket det – og uten at det 
har vært presisert i artiklene.»  
 
Videre: «Hedda Mørch viser til to artikler fra 11. februar 2017, der hun mener Gjestland har 
krav på tilsvar (imøtegåelse). Den ene referer et brev fra legeforeningen som kommer med 
kritikk mot kommunen, den andre referer fra en intern mail fra Gjestland. Saltenposten kan 
ikke se at slike referat utløser noen krav om nytt tilsvar fra Gjestland.» 
 
Når det gjelder kommentarartiklene har det ikke vært gitt mulighet til samtidig imøtegåelse. 
De har vært merket «Synspunkt» slik at det framgår klart for leseren at det er en 
oppsummering med kommentarer fra journalisten, skriver avisen og mener følgende: «De 
inneholder dessuten ikke nye anklager som ikke har vært presentert i tidligere artikler. 
Dersom det ikke skal være anledning til å trykke slike artikler uten samtidig imøtegåelse, vil 
det innebære en alvorlig begrensning i muligheten til å komme med slike ytringer som skal 
invitere til refleksjoner og debatt.» 
 
Avisen mener tilsvaret fra klager er preget av det ståstedet klager har i saken, «og da blir 
påstander om faktafeil og mangel på kildekritikk deretter. Det som vi kaller kritisk 
journalistikk blir etter hennes mening kampanje-journalistikk. Ut fra det standpunktet blir 
blant annet en bestilt «Fakta-undersøkelse» fra Stamina, fakta, og hun dveler ikke ved en 
annen rapport med motsatt konklusjon».  
 
Til slutt skriver avisen: «Arild Bjørnbakk har gjennom arbeidet med denne saken gravd fram 
et svært så omfattende kildemateriale. Her er dokumenter fra flere instanser i kommunen; 
brev, rapporter og møtereferater, i tillegg til personlige kilder. Ikke alt er publisert. 
Saltenposten har dermed solid dokumentasjon for artiklene, en dokumentasjon Hedda 
Mørch ikke har full tilgang til. Det eneste vi fortsatt ikke har fått full tilgang til er Staminas 
rapport.» 

  


