
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot 
mediene i presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 131/17 

 
KLAGER:                               

 
Johan Slåttavik 

PUBLIKASJON: Frøya.no 
PUBLISERINGSDATO: 12.06.2017, 13.06.2017, 14.06.2017 
STOFFOMRÅDE: Diverse 
SJANGER: Annonse 
SØKERSTIKKORD: Skillet mellom reklame og journalistikk 
REGISTRERT: 14.06.2017 
BEHANDLET I PFU: 23.01.2017 
BEHANDLINGSTID: 219 dager 
KLAGEGRUPPE: Privatperson 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
Frøya.no publiserte mandag 12. juni 2017 en artikkel om en konkurranse der man kunne 
vinne gavekort til en restaurant. Tittelen var: «Bli med på vår sommer- konkurranse». 
 
På ingressplass stod det: 
 

«Torsdag åpner restaurant Rib House på Siholmen. Hver dag til og med 
åpningsdagen kan du delta i Frøya.no og Rib House sin konkurranse, og vinne 
gavekort.» 

 
Artikkelen lå under Frøya.nos nyhetsseksjon og var illustrert med bilde av et biffstykke på 
en grill. Over bildet stod det ordinære annonser, blant annet en for restauranten Rib House.  
 
Brødteksten ble innledet på denne måten: 
 

«Torsdag kveld åpner en ny restaurant på Frøya. Navnet er Rib House, og er et 
spisested som serverer spareribs og biff.  

For å markere åpningen av det nye steakhouset på Siholmen, vil Rib House 
og Frøya.no arrangere en uhøytidelig konkurranse hver dag fram til og med 
åpningsdagen.  

Vi stiller et spørsmål som du kan svare på. Har du riktig svar blir du med i 
trekning av et gavekort til en verdi av 300 kroner på Rib House hver dag.» 

 
Videre ble det stilt et spørsmål om i hvilket land og hvilken by Rib House-kjeden ble startet.  



 
  Sak nr. 182/17 

2 

 
«Frøya.no har omtalt den nye restauranten tidligere, og spørsmålet i dag er enkelt 
og greit (…)», stod det. 

 
Leserne fikk tre svaralternativer og ble oppfordret til å sende inn svaret til 
«redaksjonen@www.froya.no». 
 
 
Dagen etter, tirsdag 13. juni 2017, ble en ny artikkel om konkurransen publisert, også den i 
Frøya.nos nyhetsseksjon. Artikkelen var illustrert med et bilde av en okse, og over bildet 
stod det ordinære annonser, blant annet en annonse for restauranten Rib House. 
 
Artikkelens tittel var: «Vinn gavekort i vår sommer- konkurranse». 
 
Ingressen gikk slik: 
 

«Vår sommerkonkurranse fortsetter. I dag stiller vi spørsmål om storferaser. 
Vinneren får et gavekort fra restaurant RIB-House som åpner torsdag.» 

 
I brødteksten stod det først: 
 

«Torsdag åpner Frøyas første Steakhouse på Siholmen.  
Den danske kjeden RIB house som startet sin første restaurant i byen 

Silkeborg får en avlegger på Frøya.» 
 
Lenger ned opplyste Frøya.no at et nytt gavekort på 300 kroner hos restauranten Rib House 
skulle deles ut, og at dagens spørsmål var om «storferaser».  
 

«Vi spør kort og godt hvilke av disse tre navn er IKKE er storferase. 
Er det A: Hereford     B:  Limousin   eller D: Dublin» 

 
Avisen ba leserne sende svaret til redaksjonen@ww.froya.no. 
 
 
Onsdag 14. juni 2017 ble enda en artikkel om konkurransen publisert i Frøya.nos 
nyhetsseksjon. Artikkelen var illustrert med et bilde av tyrefektning, og over bildet stod det 
ordinære annonser, blant annet en annonse for restauranten Rib House. 
 
I artikkelens tittel stod det: «Vinn gavekort på en biffmiddag». 
 
I ingressen stod det:  
 

«Bli med på Frøya.no og Rib-house sin uhøytidelige sommerkonkurranse, og vinn 
gavekort til den nye restauranten på Siholmen. I dag er det en fordel å kunne 
spansk.» 

 
Brødteksten åpnet slik: 
 

«I forbindelse med morgendagens åpning av Frøyas første Steakhouse, Rib-house 
på  



 
  Sak nr. 182/17 

3 

Siholmen, ønsker restauranten til å dele ut gavekort som kan brukes på 
restauranten. 
I samarbeid med Frøya.no gir vi hver dag leserne sjansen til å vinne et gavekort på 
Rib-house til en verdi av 300 kroner. Som godt dekker et kjøttmåltid.» 

 
Lenger ned fikk leserne et spørsmål med tre svaralternativer. 
 

«I dag deler vi ut et nytt gavekort på 300 kroner. (…) 
Spørsmålet er:  Hva heter biff på spansk? 
Er det  A: Carne    B: Filete   eller C: Cordero» 

 
Leserne ble oppfordret til å sende svart til «redaksjonen@www.froya.no». 
 
 
 
 
KLAGEN:  
 
Klager er Johan Slåttavik. Han mener at Frøya.no ikke skiller godt nok mellom reklame og 
redaksjonelt stoff, og viser til følgende punkter i Vær Varsom-plakaten (VVP): 
 

• Punkt 2.6, om skillet mellom reklame og journalistikk 

• Punkt 2.7, om skillet mellom PR-stoff og redaksjonelt arbeid 

• Punkt 2.8, om skjult reklame 
 
Klager skriver:  
 
«Journalistisk omtale av produkter, tjenester, merkenavn og kommersielle interesser, også 
mediets egne, skal være journalistisk motivert og ikke fremstå som reklame. Her reklamerer 
Froya.no for kommersielle interesser på redaksjonell spalteplass, attpåtil uten markere dette 
innholdet som en annonsering. Artiklene er markert som ‘Nyheter’ på froya.no.» 
 

 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 

 
Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Frøya.no avviser at god presseskikk er brutt. Avisen opplyser at den ikke på noen måte 
hverken har ønsket eller forsøkt å bryte de presseetiske reglene for reklame og journalistikk. 
Frøya.no skriver: 
 
«Saken er som følger:  Et spisested på Frøya (Brøgga) skulle begynne med utvidet 
matservering og lanserte sitt konsept RIB house. Lenge før dette skjedde hadde Frøya.no 
laget en reportasje/nyhetssak om den nye satsingen.  Noen dager før åpningen ønsket 
Brøgga å gi bort noen gavekort ( 4 stk a 300 kr) som kunne brukes på spisestedet.  De ønsket 



 
  Sak nr. 182/17 

4 

at de kunne gis bort i sammenheng med en konkurranse og annonse.  
Derfor kjørte Brøgga annonser samtidig med konkurransene, annonser som viste til 
konkurransen på siden.» 
 
Avisen opplyser at restauranten også hadde en egen annonse i avisen. Frøya.no har lagt ved 
annonsen til sitt tilsvar. 
 
«Slåttavik har tydeligvis ikke fått med seg denne annonseringen, men kun sett det han 
mener er en selvstendig ‘nyhetsartikkel’, skriver avisen. 
 
Videre opplyser Frøya.no at det er en liten avis med begrensede tekniske løsninger. Dette er 
årsaken til at artiklene ligger i nyhetsseksjonen, forklarer avisen: 
 
«At du finner konkurransen arkivert under posten ‘Nyheter’ på siden, skyldes slett ikke at vi 
anser dette som en nyhetssak eller har merket den som det, men kun det faktum at alt som 
ikke passer som kultur, sport eller ordet fritt automatisk havner under den fanen i arkivet. 

Konkurransen er ikke merket som nyheter, men du finner dem altså lagret der.» 
 
Frøya.no skriver at avisen dessverre ikke har mulighet til å legge artikkelen noe annet sted 
enn nyhetsseksjonen. Likevel mener avisen at det kommer klart frem at artikkelen ikke er en 
nyhetssak: 
 
«(…) siden konkurransen er så klart annonsert og knyttet opp til annonsen- skal man være 
bra vanskelig for å tolke dette som et forsøk på å presentere det som en nyhetssak med 
snikreklame. 

Hadde Slåttavik tiltet 1 cm opp over konkurransen på siden ville han sett annonsen 
som peker ned på akkurat konkurransen. Men den har har enten ikke sett – eller glemt å ta 
med i klagen med vilje.» 
 
Avisen mener at artiklene ikke er i nærheten av å være «skjult journalistisk omtale av et 
produkt». «Vi har markert hva dette er så godt som overhode mulig.» 
 
Avslutningsvis skriver Frøya.no: 
 
«Jeg tror vel også PFUs medlemmer ser at Frøya.no på ingen måte har ønsket å reklamere for 
noen på redaksjonell spalteplass. Både ved å lese ordlyden i konkurransen og måten den er 
presentert på sammen med annonsen. Vi har ikke mottatt en eneste reaksjon på 
konkurransen enn denne fra Slåttavik. Annonsøren betalte vanlig pris for sin annonsering i 
avisa, verken mer eller mindre.» 
 
 
Klager hadde kun en kort kommentar til avisens tilsvar: 
 
«Min tilføyelse er at å annonsere biffmiddager fra lokalt næringsliv på redaksjonell 
spalteplass under kategorien nyheter fremstår som subversivt. Jeg ber derfor PFU vurdere 
det presseetiske rundt dette.» 
 
 
Frøya.no har ikke latt høre fra seg igjen, til tross for flere purringer fra PFUs sekretariat. 
Klagen går derfor til behandling uten sluttkommentar fra avisen. 
 


