
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot 
mediene i presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 104/17 

 
KLAGER:                               

 
Paolo Macchiarini 

PUBLIKASJON: NRK 
PUBLISERINGSDATO: 10., 17. og 23.04.2017 
STOFFOMRÅDE: Helse  
SJANGER: Dokumentar 
SØKERSTIKKORD: Saklighet og omtanke, forhåndsdom, samtidig imøtegåelse, 

tilsvar, feilaktige opplysninger, gjengi meningsinnhold korrekt, 
skille kommentar fra fakta  

REGISTRERT: 09.05.2017 
BEHANDLET I PFU: 23.01.2018 
BEHANDLINGSTID: 254 dager 
KLAGEGRUPPE: Fagperson 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Gjengivelsen av uttalelser i sammendraget er basert på teksting-

manuset (se vedlegg). Det er altså ikke transkripsjoner av hva som 
blir uttalt. For en detaljert og dekkende beskrivelse av 
dokumentarserien, se den tilsendte dokumentaren. 

 
SAMMENDRAG:  
 
NRK sendte mandag 10. april 2017 første del av en svenskprodusert dokumentar i tre deler, 
«Legens dødelige eksperimenter» (svensk tittel, Experimenten). Del to og tre ble sendt de 
påfølgende mandagene, 17. og 23. april 2017, og hele serien lå også tilgjengelig på NRKs 
nettsider fra 10. april 2017 og ut juli måned.  
 
Dokumentaren omhandlet Paolo Macchiarini, kirurg og forsker innen regenerativ medisin, 
og hans forsøk på å utvikle kunstige (syntetiske) luftrør.  
 
Av dokumentarserien fremgikk det at kirurgen har fått internasjonal oppmerksomhet for 
sine operasjoner (transplantasjoner) av luftrør. En del av forsøkene skjedde ved Karolinska 
Institutet (KI) i Sverige, der han var gjesteprofessor i perioden 2010 til 2016, samt gjennom en 
studie og samarbeid med universitetet i Krasnodar, Russland.  
 
Dokumentarens første del åpnet med et bilde av Macchiarini og teksten (super):  
 
 «En erfaren kirurg vet når han skal skjære og når han skal la være.» 
 



 
  Sak nr. 104/17 

2 

Videre ble kirurgen – og dokumentaren – innledningsvis presentert som følger av 
journalisten som har laget serien: 
 

«Dette er Paolo Macchiarini, en verdensberømt kirurg i en av sine vanskeligste 
stunder. Han hadde sagt nei til nesten alle intervjuer, men til meg sa han ja. 
Kanskje i håp om å få en ærlig sjanse, eller at jeg ville prøve å gjøre fortellingen så 
kompleks som den er. Senere bidro disse programmene til hans spektakulære fall. 
Det ante vi ikke da. 
Hans operasjoner av luftrør dyrket fram på stamceller har fått verdensry. 
(…)[Klipp fra nyhetsinnslag.] 
 Macchiarini prøver å løse en stor utfordring: Mangelen på reservedeler når 
menneskets indre går i stykker. Han har allerede prøvd å skape verdens første 
luftrør av plast. (…)  
Hittil har 17 mennesker fått operert inn Macchiarinis luftrør. Men for mange av 
dem har alt endt på samme måte: Med døden. Er dette en av medisinens største 
skandaler?» 

 
Deretter ble det vist et klipp med en belgisk professor i kirurgi, Pierre Delaere, som uttalte:  
 
 «Eksperimentell kirurgi på mennesker, som man vet vil mislykkes ...» 
 
Journalisten fortsatte:  
 

«Macchiarini anklages for forskningsjuks og for å eksperimentere på mennesker. 
Noen operasjoner ble politietterforsket for kroppsskade med døden til følge. 
Likevel støttes han av forskningseliten. (…)  
Hvem er så Paolo Macchiarini? Er han et geni, eller en bedrager?» 

 
I «vignetten/introen» (som fulgte etter innledningen) til dokumentaren ble følgende 
spørsmål og svar gjengitt:  
 

«- Har et menneskeliv en pris?  
  - Jeg har ikke gjort noe galt. Jeg gjorde bare jobben min.» 

 
Gjennom dokumentarserien ble det vist og fortalt hvordan Macchiarini for første gang 
opererte inn kunstige luftrør på flere pasienter, og at operasjonene ble fremstilt som 
suksesser. Det viste seg imidlertid at pasientene fikk store problemer, og at flere døde. En av 
disse var russiske Julija Tuulik. Hun ble i 2008 utsatt for en bilulykke og måtte etter dette 
gjennom flere operasjoner, deriblant trakeostomi (få ny pustevei gjennom en åpning i 
halsen). I dokumentaren ble det fortalt at man kan leve et langt liv med trakeostomi, men at 
hun ikke var typen som slo seg til ro med det. Hun ønsket luftrørstransplantasjon, og ble 
valgt ut til Macchiarinis forsøk. I dokumentaren kommenterte journalisten 
(fortellerstemmen) blant annet:  
 

«Selv om Julija ble informert om at dette var et eksperiment, ser det ikke ut til at 
hun er klar over farene.»  
 

Av dokumentaren fremgikk det også at Julija før operasjonen fikk se bilder av Andemariam 
Beyene, den første som fikk operert inn kunstig luftrør, og som også omtales i serien. Bildene 
Julija fikk presentert var fra en pressekonferanse som ble holdt i forbindelse med 



 
  Sak nr. 104/17 

3 

ettårsjubileet for Andemariams operasjon, der operasjonen ble fremstilt som en suksess. I 
denne sammenheng (del 2) het det blant annet:  
 

«(Journalisten:) Men på denne tiden, en uke før Julijas operasjon, visste jo 
Macchiarini at det var feil på Andemariams luftrør. Det hadde han oppdaget 
tidligere på våren. 
[Bilder av Macchiarini som snakker på telefon og sier:] - Da jeg tok på 
implantatene, kjentes de helt feil. De var som POSS PCU-materialet vi brukte på 
Beyene.  
(Journalisten:) De kjentes helt feil. De hadde dekket over alvoret i situasjonen 
under pressekonferansen. Prøvde de å fremstille operasjonen som mer vellykket 
enn den egentlig var? I virkeligheten hadde Andemariam slett ikke følt seg bra. 
Kona, Merhawit, husker at alt virket vellykket rett etter operasjonen. Men gradvis 
ble det åpenbart at ting ikke var som de skulle være.» 
(…)  

 
«(Journalisten:) Rett før konferansen måtte Andemariam fly til Stockholm for å få 
behandling. Undersøkelsesfilmer viser betennelser og et stadig mer problematisk 
luftrør. Han slet med å holde luftveiene åpne, og hostet blod og slim. De ble nødt 
til å sette inn et stålnett for at han skulle få puste.»  
(…) 
«(Journalisten:) Kunne det være at Paolos team tiet om det de visste om 
problemene? At de lot være å fortelle Julija hvor ille det faktisk kunne gå?» 

 
Andemariam levde i to og et halvt år etter operasjonen. I dokumentaren ble det for øvrig 
også fortalt at Andemariam var rammet av en langsomt voksende kreftsvulst i luftrøret, og 
at ingen vet hvor lenge han kunne ha levd uten operasjonen. Det fremstilles også som om 
Andemariam ikke oppfattet situasjonen sin som akutt. I samtykkeerklæringen han fikk fra 
Macchiarini, sto det imidlertid at hans eneste sjanse til å overleve var med en 
luftrørsoperasjon. Macchiarini mente at situasjonen var akutt.    
 
Journalisten konfronterte Macchiarini med dette (i del 3):  
 

«(Macchiarini:) - Du insinuerer at vi leger tok en avgjørelse som ikke var 
nødvendig? At vi gikk over streken? Det er en alvorlig beskyldning. 
(Journalisten:) - Og hva vil du svare på det? 
(Macchiarini:) - Det svarer jeg ikke på. Hvorfor spør du ikke alt helsepersonellet 
her på KI? Det har du ikke gjort. 
(Journalisten:) - Det skal jeg. Men du er jo ... Det er naturlig å spørre deg. 
(Macchiarini:) - Jeg er ikke Gud, bare en mann, - et menneske, som gjør feil hele 
tiden. 
(Journalisten:) - Men skjønner du hvorfor jeg spør? 
(Macchiarini:) - Nei. Dette hadde jeg ikke forventet av deg.»  

 
I dokumentarserien ble det også fortalt at kolleger ved KI etter hvert begynte å få mistanker 
om at noe ikke stemte. De så nærmere på Macchiarinis forskning og publiseringer, og 
sammenlignet med det de selv hadde sett og erfart i praksis (klinisk) og hva som sto i 
pasientenes journaler. Legene varslet ledelsen, og ba sjefene handle. Først avviste KI-ledelsen 
påstandene, men det ble til slutt igangsatt undersøkelser, og også politietterforskning av 
operasjonene. I del to het det om dette blant annet:  
  



 
  Sak nr. 104/17 

4 

«(Varsler:) - Vi trodde det skulle slå ned som en bombe. Det skjedde ingenting. 
Ikke før historien kom ut i New York Times og Nature. 
(Journalisten:) Selv om liv sto på spill, var det først nå, ni måneder etter at legene 
først hadde varslet, at rektoren på KI satte i gang en ekstern granskning.  
(Varsler:) - Da begynte det å bli ubehagelig for oss på arbeidsplassen. Vi fikk først 
beskjed om at vi skulle politianmeldes. Så ble det endret til at vi skulle få en 
kraftig reprimande – fra sykehuset og vår egen sjef for å ha brutt oss inn i 
pasientjournaler. 
(Journalisten:) Hva foregikk inne på Karolinska sykehus og forskningsinstitutt? 
Prøvde de å sette munnkurv på legene? Ville man ikke granske Macchiarinis 
operasjoner og forskning? (…)» 

 
Også i dokumentarens del 1 fremkom det at en belgisk professor, som avviste Macchiarinis 
metode, hadde varslet KI: 

 
«(Profosser Delaere:) - Syntetiske luftrør kan ikke forvandles til levende luftrør 
ved å tilsette beinmarg. For meg lød det helt vanvittig. Ingen teoretiske bevis, 
ingen forsøksdata som støtter teorien om regenerasjon. Jeg visste at dette ville bli 
katastrofalt. Setter man det inn i en pasient, vet man at pasienten vil dø. Dette var 
så feil at jeg raskt skrev et brev til rektoren på Karolinska. "Det dere driver med på 
deres institusjon, er riv ruskende galt."  
(Journalisten:) Delaere advarte Karolinskas rektor. Han hevdet at Macchiarinis 
artikler villedet allmennheten og fagmiljøet til å tro at plastrørene fungerte, selv 
om dette var fysisk umulig. 
(Prof. Delaere:) - De utnyttet en overdreven tro på stamceller til å gjøre noe helt 
umulig. Altså: Hvis jeg fikk valget mellom å få operert inn et kunstig luftrør, og å 
bli henrettet ved skyting, ville jeg valgt det siste. Det er en mindre smertefull 
henrettelse. Det kan høres brutalt ut, men det er realitetene. 
(Journalisten:) Karolinska ignorerte advarselen, og gikk videre med Macchiarinis 
plastoperasjoner.» 

 
Helt til slutt i del to opplyste journalisten dessuten:  
  

«I neste program svarer Paolo på alle mine spørsmål. Kanskje jeg har oversett 
noe?» 

 
Et hovedspørsmål i dokumentarserien handler om hvorvidt Macchiarini bevisst har risikert 
forsøkspersoners liv gjennom eksperimentene, blant annet fordi det ikke ble gjort 
tilstrekkelige dyreforsøk før mennesker fikk operert inn de syntetiske luftrørene (plastrør).  
 
I del 3, som i hovedsak handler om å konfrontere de ulike partene som kritiseres og utsettes 
for sterke anklager, forteller journalisten: 
 

«Da jeg begynte å filme Paolo, stilte han et krav: Jeg skulle ikke spørre om 
anklagene før Karolinska hadde felt sin dom. (…) Nå var dagen kommet. (…) 
Jeg visste at dette kunne bli mitt siste intervju med Paolo. Jeg trengte å få svar: 
Hadde Paolo bevisst risikert pasienters liv?» 

 
I konfrontasjonen uttaler Macchiarini blant annet:  
 

«- Vi utførte ingen forsøk på store dyr. Selvsagt ikke. Det rakk vi ikke. Men 
materialet var godkjent og analysert. Det var godkjent av USAs Food and Drug 



 
  Sak nr. 104/17 

5 

Administration. Og nå kommer alle studiene. Hvis man har en klinisk situasjon 
der man må ta sjanser, så gjør man det. Hvis man ser en mulighet til å hjelpe 
pasienten.» 

 
Det fremgår også at konfrontasjonsintervjuet ble vanskelig, blant annet da klager ble stilt 
spørsmål om Julija hadde blitt informert om alle farene:  

 
«(Journalisten:) - Pasienten kan si ja, men ansvaret ... 
(Macchiarini:) - Pasienter er ikke idioter. Det må du respektere, Bo. Det var ikke 
pent sagt av deg. Pasienter forstår godt hva som skjer, for de blir fortalt hva de skal 
gjøre og ikke. Du kan leve videre med et hull i strupen. Du kan få et luftrør. Det 
kan fungere. Men det kan oppstå komplikasjoner. 
(Journalisten:) - Ok. Men du er ikke i tvil? Du angrer ikke på at du gjorde det? 
(Macchiarini:) - Selvsagt var jeg i tvil. Hele tiden tviler jeg. Burde jeg gjort dette 
intervjuet, f.eks.? Vi gjør vanskelige og nyskapende ting. Jeg lurer jo på: "Burde vi 
gjøre det eller ikke? Er hun den rette kandidaten?" Tror du virkelig at vi er 
monstre? 
(Journalisten:) Jeg begynte å innse at jeg ikke ville få flere svar fra Paolo. 
(Macchiarini:) - Hvis du mener at det var utrygt, så får du mene det. 
(Journalisten:) - Men hva er din oppfatning? 
(Macchiarini:) - Det har jeg allerede sagt. 
(Journalisten:) Det meste jeg fikk, var motspørsmål. 
(Macchiarini:) - Beklager å måtte spørre igjen ... Nå er jeg journalisten. Så du det? 
(Journalisten:) Eller så ville han ikke svare.  
(Macchiarini:) - Kanskje de er lagret på et annet sted. Spør KI. 
(Journalisten:) Men én ting kunne jeg ikke forstå. Hvordan kunne han operere inn 
et plastluftrør uten å ha prøvd det på dyr? 
(Macchiarini:) - Hva er yrket ditt? 
(Journalisten:) - Hva mener du? 
(Macchiarini:) - Hva er jobben din? 
(Journalisten:) - Du må forklare hva du mener. 
(Macchiarini:) - Du er TV- produsent. Hvordan kan du forstå detaljene i en 
medisinsk vurdering? Kjenner du alle detaljene i en medisinsk vurdering? Nei. 
Hvis 10- 20 helsearbeidere mente at dette var den beste behandlingen for henne, så 
mener jeg at vi kan stole på dem.» 

 
Videre kommenterer journalisten:  
 

«Kanskje mener Paolo at han ikke har gjort noe feil. Man må eksperimentere på 
mennesker for forskningens skyld. Jungebluths [Macchiarinis kollega og tidligere 
student] tanke var at enkelte ting kan man bare lære ved operasjonsbordet.» 

 
Deretter fortsatte det med klipp fra konfrontasjonsintervjuet:  
 

«(Journalisten:) - Men din vurdering er også at det kunstige implantatet egentlig 
ikke fungerer nå? 
(Macchiarini:) - Ja. Derfor stanset vi de kliniske utprøvingene. Vi trenger bedre 
implantater. 
(Journalisten:) - Men du ser ingen problemer med veien fram mot den 
konklusjonen? Du ser ingen problemer med ... 
(Macchiarini:) - Hvis man ikke gjør noe, vil man antakelig aldri kunne trekke noen 
konklusjoner. Hvis du bare tenker på reportasjer uten å lage dem, blir det ingen 



 
  Sak nr. 104/17 

6 

saker. Selvsagt. Vi har opplevd komplikasjoner, men vi har lært av dem. Slik at 
med neste pasient vil alt kanskje bli bedre. Mye bedre.» 

  
Dokumentarserien avsluttet med følgende kommentarer:  
 

«Da denne serien ble sendt i Sverige, ble KI satt under et enormt press. Etter først å 
ha benektet alt, gikk rektor Hamsten av. Nå har styret og flere medlemmer av 
Nobelkomiteen forlatt sine verv. Paolo har mistet stillingen på Karolinska, og 
forskergruppen er nedlagt. Mer enn ti granskninger er satt i gang.  
Macchiarini politietterforskers for å ha forårsaket en annens død. Men det 
vanskeligste spørsmålet er ubesvart: Hvordan kunne prestisjetunge KI forsvare alt 
som skjedde, så lenge? Man brukte en eksperimentell kirurgisk metode - for å 
redde liv.  
(KI:) - Vår behandling handler om å sette pasienten først. Det er bare det det 
handler om. Man kommer til å se tilbake på vår tid som en pionertid for dette. 
(Journalisten:) - Man spør seg: Er den medisinske øvrighetens rykte - verdt mer enn 
et menneskeliv?» 

       
 
KLAGEN:  
 
Klager er den omtalte legen. Han bemerker at klagen er utformet på bakgrunn av den 
engelske teksten, da han verken behersker svensk eller norsk. Slik han ser det, bryter 
publiseringen med følgende punkter i Vær Varsom-plakaten (VVP):  

• 3.7, om å gjengi meningsinnholdet i uttalelser og sitere presist 

• 4.1, om saklighet og omtanke 

• 4.2, om å skille fakta og kommentar 

• 4.5, om forhåndsdom 

• 4.13, om å rette feil 

• 4.14, om samtidig imøtegåelse 

• 4.15, om tilsvar 
 

Hovedmomentet i klagen handler om fremstillingen, som klager mener preges av 
unøyaktigheter og feil, hva gjelder både fakta og presentasjon av hendelser. I tillegg anfører 
han at han ikke er forelagt beskyldninger for samtidig imøtegåelse.  
 
Med hensyn til anførselen om brudd på punkt 4.2, så mener klager at dette er et 
gjennomgående trekk; at det ikke blir gjort noen klar distinksjon mellom fakta og 
kommentarer. Klager skriver: «I have therefore tended to treat what the broadcaster may 
argue is 'comment' as 'factual information' as this is how the audience is likely to have 
interpreted it.»  
 
Klager har i klagen bedt om at det publiseres en korrigering, blant annet fordi han mener 
dokumentaren kan undergrave offentlighetens forståelse for vitenskapen, og at helsetilbudet 
til nåværende og fremtidige pasienter påvirkes. Sistnevnte fordi helsetjenesten kan bli redd 
for å prøve nye behandlinger, selv i et forsøk på å redde terminale pasienter (pasienter som 
lider av uhelbredelig sykdom). 
 
Han skriver: «There are many debates that could be held in the public arena around these 
delicate issues but this documentary series does not attempt to open or address any of them 
– instead appearing to attempt only to create the most 'sensationalist' viewing possible, 



 
  Sak nr. 104/17 

7 

regardless of the facts and with questionable journalistic integrity in the way that footage 
from other broadcasters were used (…).» 
 
Når det gjelder første del av dokumentaren, reagerer klager på det feilaktige inntrykket som 
han mener setter tonen for hele dokumentar-serien. Slik klager ser det, skjer dette blant annet 
gjennom det han anser som en konstaterende fremstilling av at det var 17 pasienter som fikk 
operert inn syntetisk luftrør, og at flesteparten døde. I virkeligheten fikk 8 pasienter operert 
inn syntetisk luftrør, og 6 var døde da dokumentaren ble sendt, opplyser klager.  
 
Etter klagers mening er omtalen villedende fordi publikum vil tro at dobbelt så mange 
pasienter er involvert enn hva som er fakta. Han skriver: «Incorrectly setting up the belief 
that 15 people had lost their lives – by implication as a result of my actions – is going to affect 
their views of my actions throughout the programme.» 
 
Klager viser også til flere slike feil og unøyaktigheter som han mener er misvisende med 
tanke på hvordan publikum vil oppfatte fakta og han som person. Dette gjelder blant annet 
omtalen av det kliniske forsøket i Russland, og at dette startet etter at to av tre pasienter 

som hadde fått operert inn syntetisk luftrør døde. Klager opplyser at kun to hadde fått 
syntetisk luftrør, og at én døde, men at dødsårsaken ikke var relatert til luftrøret. Klager 
skriver: «This changes the perception of the situation considerably for the audience, 
implying recklessness and therefore likely to negatively affect their perceptions of my 
character and behavior.»  
 
Videre mener klager at dokumentaren gjennom intervju med andre kilder skaper et inntrykk 
av at det ikke finnes teoretiske bevis eller eksperimentelle data som understøtter 

teorien/hypotesen om regenerering. Klager viser til forskning på dette feltet (se vedlegg), 
samt at det i dokumentaren ikke blir fortalt om et vellykket tilfelle i Russland, om en av 
pasientene som overlevde. Ifølge klager ble dette utelatt, «[p]resumably because his 
condition did not fit their story».  
 
Klager anfører: «The omission of this information, and the inclusion of the single interview 
with an ‘expert’ stating incorrect information, gives the misleading impression that there is 
no scientific support for the use of synthetic scaffolds to aid regeneration of tissue. This sets 
in the audience's mind right at the start of the programme that the operations were done 
with no possibility that they could work.» 
 
Klager tilføyer: «In fact decades of work has been done on synthetic scaffolds for 
regenerative medicine, and there is wide agreement that they can work extremely well, given 
the right choice of materials (I can send references as required although those given above 
should give some indication of the current state of research).» 
 
Videre mener klager at han også beskyldes for svært alvorlige forhold, blant annet at han 
skal ha hatt intensjoner om å fortsette med nye operasjoner til tross for at problemer knyttet 
til tidligere operasjoner, ikke var løst, og at han visste at det ville gå galt. Dessuten at han 
hadde slikt hastverk med å utvikle teknikken at dette var blitt en integrert del av hvordan 
han arbeidet. Ifølge klager ble han aldri forelagt beskyldningene for samtidig imøtegåelse.  
 
Klager anfører: «To imply that I was carrying on making plans without due regard for why 
Christopher [en av pasientene] had died is false, and gives the unfair impression that I was 
reckless. This is clearly defamatory, and yet I have not been given right of reply.» 
 



 
  Sak nr. 104/17 

8 

Klager reagerer også sterkt på påstanden om at han ville prøve ut noe helt nytt; slutte med 
biologiske transplantasjoner, et felt han var ledende innen, og i stedet forsøke å skape 
kunstige luftrør, og at han i den sammenheng lette etter en forsøkskanin, og da tilfeldigvis 
kom over Andemariam Beyene fra Island. 
 
Klager skriver: «Andemariam was referred to me in the hope that we could carry out a 
biological transplant, but his health insurance meant that he could only receive treatment in 
Iceland or Sweden, and – since I was newly arrived in Sweden – there was as yet no legal 
framework or laboratory set-up for donor-based transplants. Hence we searched for an 
alternative to save his life, and using an artificial scaffold (which, as mentioned above, had 
been researched by others for decades and tried successfully several times in Japan in 
trachea) was the only potential treatment possible. Without any intervention, all the doctors 
consulted on his case, worldwide, agreed that he would die, (…)» 
 
Klager bemerker: «It is very misleading to imply that I was looking for a 'guinea pig' and 'by 
chance' came across a patient in Iceland, creating the unfair portrayal of me being interested 
in 'experimentation' on patients, rather than the actual case, which was desperately 
trying to find a way to save Andemariam's life given the situation he was in. I did the 
best I could for this individual patient, in his condition. As a result of the apparent 
success in his case, I felt able to offer more hope to others in a similarly desperate 
situation. My primary concern was the attempt to save the lives of desperately ill 
patients. To suggest otherwise misrepresents my motives in a way likely to prejudice 
the audience - and be highly defamatory (it would break the Hippocratic oath, as well 
as international law).» 
 
Slik klager ser det, skapes det altså et inntrykk av at hans motiver er å eksperimentere heller 
enn å redde liv. Han mener inntrykket forsterkes ved at det er klippet inn bilder fra 
nyhetssendinger om at han er under etterforskning og kan bli tiltalt for kriminelle forhold. I 
tillegg til at klager mener omtalen er feilaktig, mener han at måten dette er presentert på, 
også innebærer en forhåndsdom, jf. VVP 4.5. Etter klagers mening bidrar dessuten det at 
anklagene presenteres tidlig i dokumentaren, til at publikum i større grad vil godta og 
oppfatte påstandene som følger utover i dokumentaren, som fakta. 
 
Videre mener klager også at tilstanden til den russiske pasienten Julija blir fremstilt 
misvisende, idet det fremstår som om hun var sunn og frisk før transplantasjonen. Han 
innvender også at det er feil når det påstås at han ville prøve ut syntetiske luftrør i Russland 
på personer som ikke var svært syke eller døende (friskere personer). Klager skriver: «This 
statement is very misleading. The patient recruitment was specifically for 'terminally ill' 
patients (I cannot link to the protocol as it is confidential). These patients were all dying. 
Again, this gives an unfair impression of the approach. Our aim was to try to save the lives 
of terminally ill patients.» 
 
Etter klagers mening fremstilles det også som om han har tatt stor risiko og ikke fulgt 
normale prosedyrer: «I am not sure what 'big risks' Mr Lindquist [journalisten] is referring to 
- other than the usual risks of trying a technique in humans for the first time (which are not 
'big' as they are carefully controlled). I had spent my entire career working on the technique, 
in the laboratory and in small and then large animals before we had reached the stage where 
clinical translation was possible.»  
 
Slik klager ser det, har journalisten i fremstillingen «distorted the truth to make a dramatic 
story». Klager underbygger dette argumentet blant annet med å vise til uttalelsene fra den 



 
  Sak nr. 104/17 

9 

belgiske professoren som avviser teorien om regenerasjon og mener man på forhånd visste at 
operasjonene ville mislykkes: «[T]his is a statement that clearly implies that I had knowledge 
before doing the surgeries that they would be 'a disaster' - which is extremely defamatory, 
for which no evidence is given, and to which I deserve the right of reply.» 
 
Klager reagerer også på at de kunstige luftrørene i store deler av dokumentaren omtales som 
«plastic», ikke «synthetic». Han mener det skapes et urettferdig bilde av at det handler om 
«mere pieces of plastic, not very carefully designed and researched nanofibre-based fabrics, 
made from materials used in medical applications such as heart valve replacements etc.».  
 
Når det gjelder henvisningen til VVP 3.7, peker klager blant annet på følgende uttalelse som 
han mener er tatt ut av kontekst: «If you have a patient that dies because of the newer 
technology then you always ask: Did I do something wrong? Do I have the right to continue? 
Should I continue? What should we do better?…Its very draining, it’s not a pleasant 
sensation at all…But still you learn only by doing…I am seeing that we are still improving 
and we will need to improve time over time and only by doing will we improve.» 
Klager forklarer at denne uttalelsen var svar på et generelt spørsmål om hvordan det føles 
når en pasient dør. Han skriver: «To position it here in the narrative structure, implying that 
patients were dying 'because of the newer technology', is unfair portrayal as it reinforces the 
impression that, at this point in the story, 'patients were dying' and that I was for some 
reason ignoring this. As already asserted, this is not the case. I believe this breaches rule 3.7 
of the Code in that the intended meaning of the quote has not been reported.» 
 
Når det gjelder dokumentarens del to, mener han at også denne starter med å villede 

publikum. Klager skriver at det feilaktig blir påstått at han startet den kliniske studien i 
Russland med operasjonen på Julia, og at denne ble utført til tross for kunnskap om 
problemer med luftrørene og at pasienter døde. Det er misvisende at flere pasienter hadde 

dødd, påpeker klager.  
 
I tillegg mener klager at publikum også villedes, og at det skapes et mer negativt inntrykk 
enn det er dekning for, idet det er klippet inn bilder fra nyhetssendinger om etterforskning 
og mulig tiltale, som ikke er relatert til operasjonene i Russland. Klager knytter også dette til 
VVP 4.5: «The use of a clip suggesting that charges might be brought against me, set next to 
an accusation that I started the clinical trial in Russia in the knowledge that there were 
problems with the operations clearly gives an unfair and misleading impression of the 
veracity of the claims made in this documentary, and breaches code rule 4.5.»  

 
Videre reagerer klager på at det blir fremstilt som om pasienten Julia var ved god helse før 

transplantasjonen, at Julia ville kunne hatt et normalt livsløp uten transplantasjonen, og at 
den forkortet livet hennes. Dessuten at forskningen ble utført på nærmest helt friske 

pasienter. Klager understreker: «In fact, one of the criteria for admission to the trial was that 
patients were terminally ill. This means they would, by definition, not have had a 'normal 
lifespan' or 'long life ahead'. Secondarily, her [Julias] doctor has stated the specifics of her 
condition in an open letter in response to this documentary (…) demonstrating that because 
of the pulsing blood vessel against her damaged trachea, she was liable to die of unstoppable 
bleeding at any time. Finally, the German TV crew have stated the frailty of her condition 
during filming - she was suffering collapses just prior to the surgery (…)» 
 
Klager finner også omtalen av hvordan Julias situasjon endret seg, og uttalelsene fra hennes 
familie, sterkt villedende. Etter klagers mening blir det fremstilt som om situasjonen til Julia 
raskt forverret seg etter operasjonen og at klager da ikke var interessert i hennes situasjon. 



 
  Sak nr. 104/17 

10 

Klager opplyser: «[I]f it had been (correctly) stated that Julia was in imminent danger of 
death at any point and very weak, but after the transplant had at least a year of healthy life 
given back to her, then the audience’s impression is likely to be very different. The 
programme also wrongly implies that problems with Julia's scaffold were almost 
immediately apparent and therefore that any further transplants carried out were done 
recklessly. This is a very serious allegation (and again, not put to me for right of reply).»   
 
For øvrig opplyser klager at det gikk over ett år før Julija trengte en re-transplantasjon, og 
ytterligere ett år før hun døde. 
 
Slik klager ser det, inneholder del to, som første del, mange sterke beskyldninger – også 
påstander om kriminelle forhold – som han skulle fått mulighet til å imøtegå samtidig (jf. 
VVP 4.14).  
 
Klager peker også på at det innledningsvis i del 2 påstås at «privately Macchiarini started to 
discover faults with his trachea», og at påstanden er klippet sammen med bilder av at han på 
telefon sier følgende: «When I felt the scaffolds, they were completely welded wrong, so I 
think we that need to re-do everything again.» Slik klager ser det, innebærer dette 
ærekrenkende beskyldninger, og sammenstillingen og bruken av bildene er tatt ut av 
kontekst, jf. VVP 3.7. 
 
Klager har også innvendinger knyttet til bruken av klipp filmet av et tysk tv-team (som også 
har fulgt klager og operasjonen på Julia, og som mye av del 2 er basert på). Slik klager ser 
det, er klippet som viser hvordan prosessen/transplantasjonen forklares til Julia misvisende. 
Han viser til en uttalelse (lenket til i klagen, se vedlegg) fra en i det tyske filmteamet: «As 
explained in the statement from a member of the German crew, this scene was filmed 
specifically for Mr Green, and does not in any way represent the patient information and 
consent process which clearly would have been carried out in private, and not with the 
representative of the scaffold manufacturing company! This is thus an unfairly misleading 
portrayal of events since it is framed in the documentary as if this were how the risks were 
explained to Julia.» Klager opplyser også at en russisk etterforskning, etter at dokumentaren 
var vist, ikke fant noe galt. 
 
Klager imøtegår dessuten påstander om at legene ønsket å fremstille transplantasjonen på 
Andemariam som en større suksess enn den i virkeligheten var. Klager viser til intervju med 
Andemariam under en pressekonferanse ett år etter tranplantasjonen, og at han der snakker 
åpent om situasjonen (se lenke i klagen). Klager forklarer også: «The placing of stents and 
fistula formation is a normal post-operative complication – we were familiar with this post-
operative course from all the biological transplants for a year to 18 months, before they 
tended to heal completely. Thus this was not something that concerned the team. These 
suggestive comments from Mr Lindquist [journalisten] are clearly there to make the 
audience think that I and Mr Green behaved irresponsibly and negligently, and this is a 
misleading and unfair portrayal given the reality of the situation.» 
 
Når det gjelder omtalen av at klagers eksperimentelle behandling/forsøk ble stoppet, og hva 
som skjedde i etterkant, innvender klager at det i dokumentaren er utelatt relevant 
informasjon: «There is no mention here that these three doctors were authors on the paper 
describing the transplant operation, and that they themselves had written the 
descriptions of Andemariam's condition and the condition of the graft in the paper that 
they are now criticizing. There is also no mention here of the fact that Dr Grinnemo 



 
  Sak nr. 104/17 

11 

started his accusations only having been found guilty of plagiarizing one of my students' 
work and explicitly stated that it was a revenge attack. This lack of background information 
completely changes the picture of the allegations, again in a way misleads the audience as to 
their motivation and is therefore unfair.» 
 
Klager mener seg også utsatt for sterke beskyldninger i denne sammenheng, som i følgende 
uttalelse fra dr. Corbascio: «Apart from the fact that what was written in the articles was 
inaccurate, manipulated or embellished, the most important information, the worst part, had 
consistently been left out.» Klager skriver: «This is a serious allegation which was found to 
be untrue by Karolinska Institutet[.]» (Klager lenker her til en oversettelse av Karolinska 
Instituttets «Beslut» etter granskningen, se vedlegg.)  
 
Klager opplyser at det kun er i del tre av dokumentaren at han er forelagt inngående 
spørsmål og får anledning til å svare på beskyldninger. Slik han ser det, viser dette at VVP 
4.14 og 4.15 er brutt i de to første delene. Ifølge klager ble han imidlertid aldri forelagt 
følgende påstander/beskyldninger:  
 

• At han fortsatte å operere til tross for kunnskap om problemer med 
luftrørene/transplantasjonene  

• At hans «haste to develop these techniques seemed to have become ingrained in his 
working practices» 

• At han startet en klinisk studie selv om han visste om problemer og at pasienter døde 

• At Julijas tilstand raskt forverret seg, men at han ikke lenger var interessert i hennes 
situasjon 

• «It seemed Paolo had been performing deadly experiments with human beings. But 
would he really have intentionally endangered his patients’ lives?» 

 
Etter klagers mening er det dessuten kun i del 3 at bakgrunnen for anklagene omtales, men 
opplysningene er likevel ikke tilstrekkelige til at publikum får mulighet til å bedømme om 
anklagene er troverdige. Klager konstaterer at dokumentaren nevner at det oppsto en 
konflikt mellom Carbascio og Grinnemo og klager, og at dette ødela samarbeidet deres, men: 
«This single sentence is the only explanation given for the background to the allegations, and 
it in no way gives the necessary detail that a viewer would need to judge whether the 
accusers have a fair and balanced viewpoint. Corbascio and Grinnemo were 2 of the first 
patient's main clinicians, as well as scientific collaborators with my group working on 
regenerative medicine. They co-wrote the article describing the case, themselves writing the 
descriptions of the patient's clinical condition. However, Grinnemo then plagiarised the 
work of another student and was found guilty of scientific misconduct after being reported 
by Phillip Jungebluth and vowed revenge on my group as a result. This clearly puts a very 
different perspective on their accusations, and not to represent this is therefore unfair to me.» 
 
Klager innvender også at det heller ikke blir nevnt at anklagerne «were interviewed by 
police because they published confidential patient records online and carried out an 
unauthorised autopsy on the patient».  
 
 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 



 
  Sak nr. 104/17 

12 

 
TILSVARSRUNDEN: 
 
NRK opplyser at det er Sveriges Television (SVT) som står bak dokumentaren. Den ble sendt 
på SVT i januar 2016. NRK opplyser også at dokumentaren utløste en stor debatt i Sverige 
om etikken i eksperimentell behandling, samt undersøkelser og etterforskninger som har fått 
store konsekvenser (se vedlegg 2 for flere detaljer). Etter NRKs mening handler 
dokumentaren om et viktig tema av stor offentlig interesse, og journalistikken er i kjernen av 
pressens samfunnsoppdrag. 
 
NRK bemerker innledningsvis at ettersom tilsvaret er utformet på engelsk, kan det være 
noen unøyaktigheter i oversettelsen fra dokumentaren og i dokumentasjonen fra SVT. 
Dokumentasjon er derfor også vedlagt i originalversjon (vedlegg 1). I tillegg kan det være 
unøyaktigheter og misforståelser i klagen, da klager har basert seg på en transkribert 
oversettelse, ikke norsk/svensk tekst. 
 
Ettersom den påklagede dokumentaren ikke er produsert av NRK, forklarer NRK at innhold 
og kvalitet i slike alltid gjennomgås og vurderes nøye før eventuelt innkjøp og visning. Noen 
dokumentarer blir hvert år stanset grunnet tvil om innhold/kvalitet. NRK skriver: «But in 
these evaluations, we must of course relate to the documentary as is – it’s not possible to 
know every detail about the editorial process, treatment of sources, selection of facts etc. in 
hundreds of documentaries from around the world.» Slik NRK oppfatter dokumentaren, er 
den imidlertid av høy redaksjonell kvalitet, og utført i tråd med de presseetiske 
retningslinjene. 
 
NRK har notert seg at klager mener dokumentaren bryter med punktene 3.7, 4.1, 4.2, 4.5, 
4.13, 4.14 og 4.15 i VVP. For øvrig antar NRK at klager også mener VVP 3.2 kan være brutt, 
ettersom klager hevder dokumentaren villeder og inneholder feil. 
 
Slik NRK ser det, bør spørsmål om feilretting og tilsvar først og fremst rettes til den som 
opprinnelig står bak produksjonen. NRK er ikke kjent med at klager tok kontakt med SVT 
etter publisering. NRK kjenner heller ikke til at det er påpekt faktiske unøyaktigheter eller 
feil i den brede offentlige debatten som fulgte dokumentaren. NRK skriver: «On the 
contrary, public investigations have later confirmed controversial revelations from the 
series.»  
 
NRK påpeker også at Granskningsnämnden i Sverige ikke fant grunnlag for full behandling 
av tre klager mot dokumentaren.  
 
Ifølge SVT, som altså har bistått NRK med tilsvaret, skal klageren ha fått en rekke muligheter 
til å svare på anklager, kritikk og angrep. Produsentene foretok intervjuer og 
bakgrunnssamtaler i løpet av en periode på ti måneder, men klageren avviste å svare på 
anklagene før Karolinska institutet (KI) hadde avsluttet sine undersøkelser av hans 
vitenskapelige arbeider. «The producers therefore had to wait until the final interview with 
the complainant (portrayed in episode 3 of the documentary) before they had an opportunity 
to present the factual information and factual allegations to him, so he could be given the 
opportunity to simultaneous reply (VVP 4.14).» 
 
NRK opplyser også at klageren skal ha avbrutt intervjuet før alle spørsmål var stilt, men SVT 
skal ha fulgt opp og tilbudt ham oppfølgende intervjuer, noe han imidlertid avslo. Så langt 
NRK kan forstå, har SVT gitt klageren tilstrekkelig anledning for samtidig imøtegåelse. 



 
  Sak nr. 104/17 

13 

 
Slik NRK ser det, er det også lagt vekt på saklighet og omtanke (jf. VVP 4.1) i publiseringen, 
og fakta og kommentar er ikke blandet sammen (jf. VVP 4.2). NRK avviser dessuten at 
dokumentaren forhåndsdømmer klageren (jf. VVP 4.5). For øvrig er NRK heller ikke kjent 
med at sitater er gjengitt feil (jf. VVP 3.7). 
 
I en detaljert gjennomgang av klagerens ankepunkter (se vedlegg 1, svensk versjon, eller 
punkt 5 i tilsvaret, engelsk versjon), avviser NRK/SVT påstandene om feil, og at klager ikke 
har fått mulighet til å svare på påstander/anklager. 
 
SVT avviser derfor at dokumentaren påstår at 17 personer fikk transplantert syntetiske 
luftrør. Redaksjonen forklarer at dokumentaren tydelig omtaler den historiske utviklingen 
av Macchiarinis ulike typer kunstig fremstilte luftrør, og at det fremgår at det i åtte tilfeller 
handlet om ulike former for plast. Slik SVT ser det, har den heller ikke feilaktig omtalt at to 
av tre pasienter som fikk operert inn et slikt luftrør av plast, døde før de russiske 
operasjonene startet.  
 
Når det gjelder påstanden om at det ikke skal finnes teoretiske bevis eller eksperimentelle 
data som støtter teorien om regenerasjon, så påpeker SVT at den belgiske professorens, 
Pierre Delaeres, kritikk har vært kjent siden 2009, og at klager under arbeidet med 
dokumentaren, har fått flere muligheter til å forklare hvorfor Delaeres kritikk er feil.  
 
Med hensyn til innvendingen om at dokumentaren også burde omtalt at andre forskere har 
benyttet syntetiske implantater for å erstatte organer, så innvender redaksjonen at serien 
handler om luftrør, ikke om alle organer i kroppen. Dessuten: «Den artikel som PM refererar 
till i anmälan publicerades 2016 och handlar om matstrupar. Påståaendene i serien säger att 
det aldrig testats plastluftstrupar – inte matstrupar. Artikelns hade fö inte ens publicerats när 
serien gjordes.» I tillegg opplyser SVT at også en annen artikkel klager viser til, omhandler 
andre metoder enn hva klager brukte.  
 
Videre skriver SVT: «I sin ursrpunliga Lancet-artikel om sin första plastoperation redogjorde 
PM för resultatet av tidigare vetenskapliga artiklar relaterade till metoden. Han skrev då: 
‘we could not locate any report showing the successful transplantation of a cell-seeded 
synthetic scaffold-based tracheal transplantation in human beings. Moreover, we identified 
no publication showing detailed insight into active stem-cell mobilization intracheal 
transplanted patiens.’ Dessutom hävdade PM att: ‘Our study is the first to describe a 
successful transplantation of a synthetic-based stem-cell seeded scaffold in a patient.» 
 
SVT avviser også at det skulle finnes et tilfelle med positivt resultat som skulle vært omtalt: 
«Den ryske patienten PM refererar till – Dmitry Onogda från Krim – filmades och nämndes i 
serien. Hans plaststrupe fungerade inte enligt hans behandlande läkare vid 
KubanPOSsjukehuset i Krasnodar. Tvärtom tvingades man ta ut plaststrupen efter ett halvår 
för att försöka rädda honom. Enligt Onogdas chefkirurg var hans operation den som fick 
honom att inse att plaststrupmetoden inte fungerade. Hela den ryska kliniska försöksserien 
avbröts som en konsekvens av detta.» SVT mener også det er feil at det skulle råde bred 
vitenskapelig enighet om at plaststruper skulle fungere bra så lenge man benytter riktig 
materiale. 
 
Med hensyn til påstanden om at dokumentaren feilaktig hevder at det var feil på det 
syntetiske luftrøret som ble operert på Andemariam Beyene, viser SVT til at omtalen er 
basert på klagers egne uttalelser i intervju og under innspilling av dokumentaren. 



 
  Sak nr. 104/17 

14 

Redaksjonen påpeker også at klager i det avsluttende intervjuet ble konfrontert med at det 
virket som om det var problemer med alle tilgjengelige plastproteser. SVT skriver: «Bosse 
Lindquist konfronterade honom med följande: ‘You received, 3 tracheas from HART and 
there were problems with all of them?” PM hade inga invändingar mot denna beskrivning 
(…)» 
 
SVT forklarer at klager også fikk oppfølgingsspørsmål under intervjuene, dette for at klager 
«skulle ges så omfattande möjligheter som möjligt att bemöta kritiken». 
 
Hva gjelder påstanden om at Beyene ble brukt som forsøksperson i forbindelse med at klager 
ville teste proteser av plast i stedet for av biologisk materiale, så viser SVT til hva flere 
medisinske utredninger har kommet til: «Karolinska sjukhusets externa utredning fastlår till 
exempel att ‘There was no immediate threat to the life of any of the three transplant patients 
before the operations.’ Undersökningarna slår också fast att operationen på Beyene är att 
betrakta som forskning. Med andra ord fick han sin plaststrupe som del i ett medicinskt 
experiment – inte primärt som livräddande akutåtgärd.»  
 
For øvrig avviser SVT at dokumentaren gir et feilaktig inntrykk av når politiet startet 
etterforskning. Det opplyses: «Polisens förundersökning inleddes i juni 2015. (…) 
Utredningen pågår fortfarande [sommer 2017] och har expanderat till att nu sysselsätta tre 
åklagare. Macchiarini är delgiven misstänke om grovt vållande till annans död.» 
 
NRK/SVT avviser også at uttalelser skal være tatt ut av kontekst. SVT siterer i denne 
sammenheng fra samtale mellom klager og journalist (se s. 6-7, samt s. 11-12, vedlegg 1).  
Med henvisning blant annet til hva klager selv skrev i tidsskriftet Science i april 2013, avvises 
det også at transplantasjonene som ble gjort i Russland, skjedde på personer som var dødelig 
syke: «Det ryska projektet hade givit honom helt nya möjligheter: ‘ The clinical study for the 
first time gives us a chance to include patients who are not in such critical shape.’» 
 
SVT skriver også: «Vi har haft tillgång till Julia Tuuliks journaler och låtit en överläkere med 
lång erfarenhet av att behandla 100-tals patienter med trakealkanyl – Julias tillstånd inför 
operationen – gå igenom handlingarna för att komma med ett expertutlåtande. Han avvisar 
kategoriskt att Julia var döende inför transplantation (…)» 
 
Og: «Beskrivningen av hur det gick för Julia Tuulik efter det att Paolo Macchiarini opererat 
in en plaststrupe på henne bygger bland annat på Julias egna anteckningar, sms och brev. En 
läsning av dessa ger en helt annen bild än den PM serverar. I ett sms efter operationen 
skriver hon: ‘ Och de ljuger, om att allt är bra med mig och de andra. Direkt efter 
operationen visade de upp mig, men följderna kom först efter 2 månader och de blir bara 
fler. Jag hostar hela tiden och spottar blod, det tycker de är normalt.’» SVT viser også til hva 
Julias mor og mann uttaler, samt intervju med Julias sjefslege Igor Polyakov.  
 
Når det gjelder klagers innvendinger om at dokumentaren bruker omtalen av 
politietterforskningen i Sverige til å forsterke påstandene om at det var problemer forut for 
operasjonene i Russland, skriver SVT: «Det finns en tydlig koppling mellan operationerna på 
Karolinska sjukhuset och operationerna i Krasnodar. Karolinskas goda renommé var en 
viktig förutsättning för att de ryska sjukhuset skulle genomföra de experimentella 
transplantationerna. När PM:s beskrivning av de svenska operationerna anklagades för 
oredlighet internt och externt, och när detta ledde fram till en polisutredning – vilket alltså 
skedde innan programmets sändning – så er detta en självklar del av berättelsen.» 
 



 
  Sak nr. 104/17 

15 

Med hensyn til kildegrunnlaget for omtalen av situasjonen til Andemariam Beyene, opplyser 
SVT at redaksjonen har «tagit del av Andemariam Beyenes egna mejl och anteckningar, samt 
patientjournaler och så kallade bronkoskopier (undersökning av luftvägarna med kamera)». 
Videre: «Det är med ledning av denne dokumentation som vi kan bevisa att Macchiarinis 
verklighetsbeskrivning inte stämmer (…)» 
 
Hva gjelder anklagene mot andre leger om forskningsjuks og plagiering, opplyser SVT: 
«Grinnemo har fritats från anklagelserna om plagiering. Och att Grinnemo själv deltog i 
operationen av Andemariam Beyene och att han trodde på PM:s metoder är i högsta grad en 
del av berättelsen (…) Av speakertexten i del 3 framgår också att både Karl-Henrik 
Grinnemo och Matthias Corbascio ‘hade samarbetat med Macchiarinis team i flera år. Både 
hade bidragit till några av Macchiarinis vetenskapliga arbeten’. Det framgår också att det 
uppstått en konflikt mellan dem. Den tredje läkaren, Tomas Fux, hade ingen annan koppling 
till forskningsprojektet än att han tvingades ta hand om intensivvården av PM:s tredje 
plastpatient på Karolinska. Macchiarni uppger felaktigt att Fux skulle varit en medförfattare. 
Det är dock viktigt att påpeka att detta inte är en granskning av en akademisk konflikt. 
Granskningen handler om huruvida det var befogat uatt utsätta åtta patienter för en 
experimentell behandling.»  
 
Det fremgår videre at klager ble frikjent for forskningsfusk i august 2015, men SVT skriver: 
«Att rektor Hamsten och KI friade PM vid detta tillfälle är en av de centrala 
förutsättningarna för granskningen: PM hade anklagats för forskningsfusk av sina kollegor 
och KI hade friat honom. Programmen pekade på en lång rad omständigheter som KI 
bortsåg ifrån när detta beslut fattades. Att Hamsten och KI agerade så har nu i efterspelet av 
dokumentärerba framtvingat att en lång rad befattningshavare på KI tvingats lämna sina 
jobb, däribland KI:s rektor Anders Hamsten. Hamsten har (…) tagit avstånd från sitt tidigare 
beslut att fria PM. (…) Han [Hamsten] skrev också: ‘De senaste dagarna har det blivit 
uppenbart att det underlag KI hade när ärendet utreddes inte var fullständigt (…) Dessa 
uppgifter är helt nya för KI. (…) mycket talar för att den bedömmning KI gjorde av beslutet 
förra sommaren bör ändras (…)» SVT tilføyde også: «Som en ytterligare konsekvens av 
dokumentärerna är det nu totalt sju artiklar som tagits upp til förnyad granskning. I ett av 
fallen har PM fällts för forskningsjuks. (…)» 
 
Når det gjelder del 3 av dokumentaren, skriver SVT: «Det framstår som märkligt att PM inte 
tycker att han har fått möjlighet att kommentera det som är kärnan i hela granskningen – att 
PM hoppat över de djurforsök som brukar göras innan en okänd och farlig behandling testas 
på forsökspersoner, att patienterna egentligen skulle ha kunnat få annan behandling istället 
för att testa de okända plaststruparna, att fakta är felaktigt återgivna i de vetenskapliga 
artiklarna och att allt detta sammantaget inneburit ödesdigra konsekvenser för patienterna.  
Att PM inte har tagit problemen på tillräckligt allvar, ständigt hastat vidare och inte sett de 
mänskliga konsekvernserna, har funnits med genom hela projektet. Det var anledningen till 
att hans kollegor på Karolinska anmälde honom för oredlighet, det var påståenden som PM 
fick nio månader av inspelningar å motbevisa och det var i högsta grad temat för hela den 
avslutande intervjun som ges omfattande utrymme i del 3.» 
 
Til påstanden om at dokumentaren også feilaktig skulle påstå at klager har utført dødelige 
eksperiment på mennesker, skriver SVT: «Det framgår av både av dokumentärerna och 
deras bakomliggande research och dokumentation att PM varit medveten om att han riskerat 
människoliv och att han argumenterar för att detta är en förutsättning för att driva 
forskningen vidare. PM konstaterade till exempel: ‘I never said that this is a miracle, I always 
said that this is an experimental surgery and as long as we don’t move forward and improve 



 
  Sak nr. 104/17 

16 

by doing eh, we cannot offer this on a routine level.’ När han uttalade detta hade 6 av 8 
patienter avlidit.» 
 
I vedlegg 2 skriver SVT dessuten om klagen og klager: «The complaint Paolo Macchiarini 
now have lodged with Pressens Faglige Utvalg against the series is full of the same type of 
errors, misrepresentations and false statements that have made so far two of his scientific 
articles to be erased from the scientific record. Macchiarini writes in a way that sounds 
scientific and sound, but which on closer inspection lacks evidence and in actual fact distorts 
reality.» 
 
For øvrig opplyser SVT også om arbeidsprosessen og premissene for dokumentaren: «(…) 
Paolo Macchiarini never was promised to watch the programme before broadcast. Ha has 
not asked to be allowed to review comments or cuts in the documentaries in advance. What 
we promised repeatedly was to do our utmost to be factually scientifically correct – which 
we are.» 
 
 
Klager kan ikke se at NRK har svart opp hans ankepunkt om forhåndsdømming, VVP 4.5, 
og han kommenterer: «No charges have been brought against me, or anyone else, in 
relation to the events which the documentary alleges to have occurred. This is 
something that NRK should have been alert to and checked. The allegations are very 
clearly made, and yet it is easily verified that no charges have been brought, let alone a 
'sentence' having 'legal efficacy'.» 
 
Videre avviser klager at SVT skal ha fulgt opp etter det siste intervjuet. Klager viser til 
epostkorrespondanse med redaksjonen (limt inn i klagers tilsvar): «I think it will show 
clearly that, despite my offer to answer any questions and schedule another on-camera 
interview with them to do that, they failed to make contact with me again until broadcast.»  
 
Klager skriver også: «It should be clear that the questions that were put to me by the 
interviewer in what they describe as 'the final interview' by no means gave me an 
opportunity to respond to the allegations made in the final programme, let alone the 
previous two as well. Nothing indicated the extent of the allegations they were going to 
make against me or gave me a chance to respond to them.» 
 
Klager henviser også til avtalen han hadde med redaksjonen, og årsaken til at han avbrøt 
intervjuet: «It would of course have been inappropiate for me to discuss anything to do with 
the accusations with them whilst the official investigation was ongoing, hence ‘the 
arrangement’ referred to. The investigation found me innocent of wrongdoing – which was 
why I was surprised and unprepared for the aggressive questioning from the interviewer in 
our next meeting, and asked to stop the interview. However it was the production team's 
choice that this was the 'final' interview - I offered to be interviewed further (…).» 
 
Hva gjelder klagers ankepunkt knyttet til VVP 4.1, overlater klager til PFU å avgjøre 
hvorvidt saklighet og omtanke er vektlagt i innhold og presentasjon.  
 
Klager tilføyer imidlertid: «For the sake of brevity and clarity I will not respond in detail to 
every one of the points that I raised (…) However, I cannot stand by and let their justification 
of the opening to the programme go without comment: I hold that the statement regarding 
'17' patients receiving transplants is very misleading - especially to have at the opening of a 



 
  Sak nr. 104/17 

17 

series. The production team are clearly mixing the concepts of biological and synthetic scaffold 
transplants freely to suit their particular needs.» 
 
Klager forklarer videre hvorfor han mener det handler om en sammenblanding som er 
misvisende. Han opplyser at transplantasjon med biologisk luftrør er en vanskelig teknikk, 
men at de fleste pasientene som deltok i studien knyttet til dette, overlevde. Men: «there 
were always complications that developed over months or years, although these did usually 
resolve». Klager fortsetter: «The production team appear to be claiming that they meant to 
include the 9 patients from this trial into biological scaffolds (although apparently not others 
who received biological scaffold operations outside of the trial) to add to the 8 patients I 
operated on who received synthetic scaffolds (both inside and outside of a trial). (…) The 
series' production team appear to want to claim simultaneously both that the 
biological scaffolds are essentially the same as the synthetic scaffolds (when they want 
to collate the data about patients who were transplanted), and claim that the synthetic 
scaffold transplantations were some kind of experiment without any basis in research 
(and hence completely different from biological scaffolds). The truth is that the technique of 
using biological scaffolds had taught us a great deal in terms of what sort of complications to 
expect (and yet that these often successfully resolved) when we moved to our work in 
synthetic scaffolds, and about how the recipients' cells would eventually take over a scaffold 
and regenerate the organs. Therefore when we were forced by necessity to use an artificial 
rather than biological scaffold for Andemariam Beyene, we had confidence in the technique, 
and used the best material then available to us. The results of the transplant were just as we 
would have expected from our experience with biological scaffolds.» 
 
Klager fastholder også at det i starten av dokumentaren – «both in its narration and the way 
interviews are cut» – skapes et inntrykk av at det var lite sannsynlig (få beviser på) at 
operasjonene ville lykkes.  
 
Klager skriver: «That is patently not the case, and indeed work with synthetic scaffolds 
continues around the world in many different organs. The work by Dua et al, published in 
2016, that I mentioned and which the SVT team dismiss, was a report on a surgery whose 
date is not stated but must have been around the same time as our first synthetic tracheal 
transplant given that the 2016 paper is a long-term follow-up. The team used a different 
synthetic material from us (every team works with different materials), but they were in a 
very similar position to us, and were also given ethical permission to attempt the operation. 
Clearly their team and ethical board also felt that there was enough evidence at the time 
(2011) to give a reasonable expectation of success for a synthetic scaffold transplant 
(regardless of the organ involved). Ditto the Japanese work in the trachea which, as SVT say, 
used different materials and smaller sections, but still was important stepping-stone work 
and background to our own. This is very different from the impression given by the SVT 
documentary, which seeks to make my team's work sound reckless and extreme.» 
 
Etter klagers mening er det også misvisende når SVT inkluderer Keziah Shorten  
i omtalen og på den bakgrunn fremstiller det som om flere pasienter hadde dødd før klagers 
team startet sitt kliniske forsøk. Klager understreker at Shorten ikke var en av hans pasienter: 
«My advice to her medical team when they asked me was that a synthetic scaffold transplant 
was not the best option for her. I was not further involved with her surgery nor given full 
details of what happened during or after it. It is entirely wrong of the programme to attempt 
to add Shorten to the list of patients purely in order to imply wrongdoing on my part in 
setting up the clinical trial of the technique.» 
 



 
  Sak nr. 104/17 

18 

 
NRK fastholder at publiseringen ikke bryter med god presseskikk, og at det handler om 
journalistikk i kjernen av pressens samfunnsoppdrag. NRK understreker at tv-kanalen 
umulig kan ha fullstendig oversikt over alle de redaksjonelle prosessene i eksterne/innkjøpte 
dokumentarer, og skriver: «[O]ur obligation to share important international stories with a 
Norwegian audience would be difficult to maintain if the demands for editorial control 
should be put even stricter than they already are in our commissioning editor-system.» 
 
For øvrig oppfordrer NRK også PFU til å lese Karolinska Instituttets egen gjennomgang av 
saken, se: http://ki.se/nyheter/macchiarini 
 
SVT har også bistått NRK med dette andre tilsvaret og skriver i et vedlegg at klagers tilsvar 
inneholder samme type feil og misvisende opplysninger som i klagen.  
 
SVT anfører: «ln the same way as his previous scientific articles that have been erased from 
the scientific record. Macchiarini writes in a way that sounds scientific, but which on closer 
inspection lacks evidence and distorts reality.» Redaksjonen fastholder derfor at klager har 
fått anledning til samtidig imøtegåelse av anklagene som rettes mot ham: «As we wrote in 
out detailed commentaries to his initial complaint, Dr. Macchiarini was given numerous 
occasions to reply and expound on why he tested his new plastic tracheas on humans before 
doing animal experimentation. These questions were already raised in the accusations 
levelled against him by the four whistleblowing senior physicians at the Karolinska 
university hospital in August 2014. This was one of the central accusations and Macchiarini 
knew this from the very start of filming in January 2015. He was also given a lengthy 
questioning during the last interview on this subject. The last interview furthermore went on 
for close to two hours of intense exchange of questions and replies on all major issues.» 
 
Videre viser SVT-redaksjonen til at klager i det siste intervjuet tydelig gjør det klart at dette 
er det siste intervjuet han gir. SVT skriver: «As can be seen from the emails that Dr. 
Macchiarini quoted in his response, Bosse Lindquist already then made it clear that he 
thought Macchiarini had not explained his decisions as fully as one would have hoped for. 
Macchiarini claimed he would make himself available next time in Stockholm, but never 
returned with a concrete proposal. When he contacted another reporter in the team behind 
the documentaries - Anna Nordbeck - he wrote: "Please avoid contacting me from now on".»  
 
Slik SVT ser det, har redaksjonen jobbet med en åpen tilnærming, med tanke på at det kan 
finnes andre argumenter og fakta. 
 
Når det gjelder klagers innvendinger knyttet til VVP 4.5, viser redaksjonen til at det i 
dokumentaren omtales at klagers operasjoner etterforskes av svensk politi, men at det aldri 
påstås at han er blitt tiltalt. SVT skriver: «We would also again like to point that the police 
investigation of Dr. Macchiarini's surgeries had been going on for six months already, when 
the series first was broadcasted in January 2016. The investigation is not yet finished and Dr. 
Macchiarini is quite right when he writes that "No charges have been brought against me, or 
anyone else".» 
 
SVT understreker også at ingen så langt – etter et antall undersøkelser – har funnet faktafeil i 
dokumentaren.  
 
Redaksjonen avviser videre påstanden om at dokumentaren blander sammen biologiske og 
syntetiske transplantasjoner og forsøk. Tvert imot mener SVT at dokumentaren gjør en 

http://ki.se/nyheter/macchiarini


 
  Sak nr. 104/17 

19 

veldig klar distinksjon mellom de to typene. SVT skriver: «However, what the 
documentaries investigate – which is clearly told to the audience – is only the plastic 
tracheas. (…) When it comes to the plastic tracheas there was indeed very little evidence that 
the surgeries would ever be expected to work, just as Dr. Macchiarini states. There was no 
previous animal work. The method had never been tested in humans. So, yes, there was very 
little evidence that it would work. And, sadly, it did not work. People died.» 
 
Ifølge SVT-redaksjonen er det også feil at Shorten ikke var en av klagers pasienter: «lt was 
Macchiarini who made the first tracheal transplant (with a decellularized donated trachea) 
into the young British woman. lt is important to keep in mind that one of the prime reasons 
why she received a plastic trachea was the perceived success of Dr. Macchiarini's implant of 
a plastic trachea into Andemariam Beyene in Stockholm.» 
 
Redaksjonen mener også at klager gir en feilaktig fremstilling når det påstås at 
politietterforskningen av operasjonene ble initiert av de fire svenske legene. SVT skriver: 
«This is not true. It was the Swedish government agency The Medical Product Board 
(Läkemedelsverket) that alerted the police.» 
 
 
Klager kom etter avsluttet tilsvarsrunde med et tillegg, da han mener NRK/SVT beskylder 
ham for å lyve, noe han ikke kan la stå uimotsagt.  
 
Når det gjelder spørsmålet om Shorten var hans pasient, opplyser klager at han har operert 
henne tidligere, men: «[S]he was by the time in question in the care of doctors in London 
who decided to operate on her again. The fact that she had once been a patient of mine is not 
relevant to the point under discussion. At the time of her death she was not my patient, and I 
had no detailed knowledge of her care or condition.» 
 
Klager presiserer: «In the documentary, my complaint was that at the end of episode 1 and 
the start of episode 2, accusations were made that I had been ignoring the deaths of 'patients' 
(plural) which, according to the programme, made the starting of the clinical trial in Russia 
in some way reckless (to paraphrase). This is a misrepresentation of the situation, likely to 
mislead viewers who would very likely interpret it to mean that patients that I had 
transplanted with synthetic scaffolds had already died, and that their causes of death were 
clearly related to the scaffold transplants. This is not the case. » 
 
Slik klager leser siste tilsvar fra redaksjonen, erkjennes det nå at påstanden om at 17 
pasienter var involvert, er misvisende/upresis. Klager tilføyer dessuten: «I also note that 
they appear to tacitly accept that the reporting of the police investigation is in breach of the 
Code, given that no charges have been brought.» 
 
Klager reagerer også på at NRK «seem to think that the programme was a piece of 
investigative reporting about management practices at Karolinska Institutet, whilst it is 
clearly about me personally as a surgeon and alleges criminal level misconduct on my behalf 
- allegations that have not been substantiated and have led to my public vilification and the 
destruction of my career».  
 
Etter klagers mening har argumentasjonen i denne saken vært overveidende ensidig og 
misvisende, noe som har resultert i at klager er blitt dømt av den offentlige gapestokken uten 
mulighet for å forsvare seg selv.  

 



 
  Sak nr. 104/17 

20 

For øvrig opplyser klager at han også har klaget dokumentaren inn for britiske Ofcom og 
BBC. Ofcom har avvist klagen, fordi den ikke var egnet for deres behandlingsprosedyrer, 
mens BBC har varslet å komme med en beslutning.  
 
 
NRK påpeker at påstanden om løgn ikke var en del av NRKs avsluttende kommentar «per 
se, but appeared only in SVT's final letter sent as an attachment to our final remarks». NRK 
forklarer: «NRK doesn't have any basis to make judgements concerning the truthfulness in 
the complainant's remarks to the PFU, and so it was important for us not to put forward such 
claims in our own final remarks – the arguments we wanted to highlight for the handling of 
the PFU case are treated in the final remarks signed by NRK.» 
  


