' PRESSENS
FAGLIGE UTVALG

PFU-SAK NR. 210/17

KLAGER: Nidarosa Media AS ved Snorre Vikdal
PUBLIKASJON: Rorosnytt

PUBLISERINGSDATO: 02.08.2017

STOFFOMRADE: Medier/neeringsliv

SJANGER: Nyhet

SOKERSTIKKORD: Samtidig imetegaelse, apenhet om bakenforliggende forhold
REGISTRERT: 20.09.2017

BEHANDLET I PFU: 19.12.2017

BEHANDLINGSTID: 89 dager

KLAGEGRUPPE: Bedrift/bedriftsleder

PFU-KONKLUSJON:

HENVISNING VVPL.:

OMTALE/ANONYM.:

MERKNADER:

SAMMENDRAG:

Rorosnytt publiserte en nettartikkel onsdag 2. august 2017 med tittelen «Avslutter
samarbeidet» og folgende tekst:

«Torik AS har sagt opp Franchiseavtalen med Nidarosa media AS. Begrunnelsen
for oppsigelsen er at Nidarosa media, ved Snorre Vikdal ved flere anledninger har
blandet seg inn i det redaksjonelle arbeidet til den ansatte ansvarlig redakter, Tone
Gullaksen, og dermed opptradt i strid med redakterplakaten og lov om
redaksjonell fridom i media, skriver Torik AS i en pressemelding.

For oss i Torik AS, er redaksjonell frihet helt avgjerende, og fokus pa fri
journalistikk motivasjonen for a etablere lokale nettsider. Vare nettsider skal
speile virkeligheten slik den er, ikke verre eller bedre. En del av dette er & papeke
uheldige forhold i arbeidslivet, og sette sokelyset pa det. Vi kan ikke sitte stille a
se pa den behandling ansvarlig redakter og redaksjonen har fatt. Det er viktig at
disse ivaretas videre.

- Vi vil fortsette arbeidet med a realisere planene om trondheimsnytt.no, og
arbeider na med a finne en ny franchisetaker sa raskt som mulig heter det i

pressemeldingen fra Torik AS.»

Artikkelen var illustrert med en printscreen av Trondheimsnytt.no’s nettside.

Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot
mediene i presseetiske spgrsmal. Adresse: Radhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no



Sak nr. 210/17

KLAGEN:

Klager er Nidarosa Media AS ved Snorre Vikdal. Han klager inn tre aviser: Rorosnytt,
Malviknytt og Arbeidets Rett. Han mener alle tre avisene har publisert artikler med grove
beskyldninger mot Nidarosa Media AS og ham personlig, uten at han fikk mulighet til
samtidig imotegdelse. Klager mener dette er et brudd pa Veer Varsom-plakatens (VVP)
punkt 4.14. (Klager skriver tilsvarsrett, men mener samtidige imotegdelsesrett, jf. klagers
anferte punkt 4.14. Sekr.anm.)

Det opplyses om fglgende fakta innledningsvis:

e Nidarosa Media AS var franchisetager til Trondheimsnytt.no. Torik AS var
franchisegiver.

e Torik AS er et selskap eid av Eirik Dalseg (styreleder) og Tore @stby (styremedlem).

e Eirik Dalseg er daglig leder i Rerosnytt og Malviknytt. Tore Jstby er redakter i
Rorosnytt.

Klager skriver: «Nidarosa Media AS kom i konflikt med Torik AS i slutten av juli, og Torik
AS sa opp franchiseavtalen 31. juli 2017. Kvelden etter, 1. august, var vi i forhandlinger om
lpsning pa konflikten med Torik AS slik at avisen og vare ansatte ble ivaretatt. Og det ble
sendt en del eposter med forslag til losninger. P4 morgenen 2. august valgte sa Torik AS,
midt i forhandlingene, & sende ut en pressemelding med grove usanne beskyldninger mot
oss. Samtidig ga de oss et ultimatum pd morgenen om 4 godta deres sveert urimelige lasning
med siste svarfrist samme dag.» Det vises til en epost fra Torik AS ved Tore Ostby (se
vedlegg 1).

Pressemeldingen fra Torik AS ble publisert bade i Rerosnytt og i Malviknytt. Klager viser til
felgende sterke pastander han mener han skulle fatt imotegatt:

«Begrunnelsen for oppsigelsen er at Nidarosa media, ved Snorre Vikdal ved flere
anledninger har blandet seg inn i det redaksjonelle arbeidet til den ansatte ansvarlig
redakter, og dermed opptradt i strid med redakterplakaten og lov om redaksjonell
fridom i media»

«En del av dette er & pdpeke uheldige forhold i arbeidslivet, og sette sgkelyset pa det.
Vi kan ikke sitte stille & se pa den behandling ansvarlig redakter og redaksjonen har
fatt.»

Klager avviser at han har blandet seg inn i det redaksjonelle arbeidet, og skriver at
redaksjonen ikke hadde startet da Torik AS sa opp avtalen, «sd hvordan kan en redaksjon
som ikke har startet i sitt arbeidsforhold ha fatt en dérlig behandling?»

Ifolge klager sendte Torik AS denne pressemeldingen ut til mange aviser. I de andre avisene
fikk Nidarosa Media imgtega pastandene, «sa der ble sakene belyst slik de skulle», skriver
klager. Men i Rerosnytt og Malviknytt ble pressemeldingen publiserte uten noen slik
imptegaelse, noe klager mener er et klart brudd pd Veer-Varsom plakaten (VVP) punkt 4.14.

Videre reagerer klager pa at Torik AS bruker avisene de eier, Rorosnytt og Malviknytt, til a
sverte ham ved a publisere slike pastander uten at han far forsvar seg. Klager hevder at
Nidarosa media AS og Torik AS var midt i forhandlinger, og klager mener Torik AS brukte



Sak nr. 210/17

pressemeldingen om en metode for a presse ham til a godta deres forslag. Det vises ogsa til
at redakteren i Rerosnytt (Jstby) selv deltok aktivt i presset mot ham, jf e-posten i vedlegg 1,
og klager skriver: «[H]an sendte ultimatumet til Nidarosa Media AS som redakter i
Rerosnytt. Og sd trykket han pressemeldingen fra Torik AS pa Rerosnytt.»

Klager mener dette er brudd pa flere punkter i VVP:

1.1. Ytringsfrihet, informasjonsfrihet og trykkefrihet er grunnelementer i et demokrati. En fri,
uavhengig presse er blant de viktigste institusjoner i demokratiske samfunn.

1.2. Pressen ivaretar viktige oppgaver som informasjon, debatt og samfunnskritikk. Pressen
har et spesielt ansvar for at ulike syn kommer til uttrykk.

2.1: Den ansvarlige redakter har det personlige og fulle ansvar for mediets innhold og avgjer
med endelig virkning spersmal om redaksjonelt innhold, finansiering, presentasjon og
publisering. Redakteren skal opptre fritt og uavhengig overfor personer eller grupper som
av ideologiske, skonomiske eller andre grunner vil gve innflytelse pa det redaksjonelle
innholdet. Redaktgren skal verne om redaksjonens produksjon av fri og uavhengig
journalistikk.

2.2. Redakteren og den enkelte redaksjonelle medarbeider skal verne om sin uavhengighet,
integritet og troverdighet. Unnga dobbeltroller, verv, oppdrag eller bindinger som kan skape
interessekonflikter eller fore til spekulasjoner om inhabilitet.

2.3. Vis dpenhet om bakenforliggende forhold som kan veere relevante for publikums
oppfatning av det journalistiske innholdet.

TILSVARSRUNDEN:

Rerosnytts tilsvar er underskrevet av «Tore Jstby, redakter i Rerosnytt og redakter i Torik
AS», sammen med folgende kommentar: «Redakterrollen i Torik AS er knyttet til
publikasjoner fra Torik AS. I forhold til franschisetakere har undertegnede ingen
redakterrolle.»

Rerosnytt opplyser at det ikke er gnskelig med noen minnelig ordning med klager. I stedet
mener avisen at det vil veere riktig av PFU a treffe nedvendige tiltak mot klager. Ifglge
Rorosnytt misbruker Snorre Vikdal en medieplattform til «& drive reguleere
mobbekampanjer mot politiske motstandere, og som gjennom falsk dokumentasjon forsgker
a lure PFU.» Det vises til hans nettsted Nidarosa.com som Rerosnytt mener er en
mobbekanal, og noe PFU ber stoppe umiddelbart.

Videre skriver avisen: «Som franschisetaker pa Trondheimsnytt viste Snorre Vikdal
arbeidsmetoder, som er i strid med redakterplakaten og lov om redaksjonell fridom i media.
Vikdal avslerte at han hadde til hensikt a bruke Trondheimsnytt som plattform for
mobbekampanjer mot enkeltpersoner. Ansvarlig redakter Tone Gullaksen var ikke villig til &
veere med pa dette, og da kjerte Vikdal en stygg kampanje mot henne for & fa henne til a
slutte. Som franschisegiver stilte vi oss bak en redakter, som var villig til 4 miste jobben for
innarbeidede rettigheter i norsk media. Saken er ogsa meldt til arbeidstilsynet.»

Rorosnytt mener klager gir en feil fremstilling av fakta i saken. Avisen hevder: «Det som
skjedde var at Torik AS sendte ut en pressemelding om at Franchiseavtalen med Snorre


http://nidarosa.com/

Sak nr. 210/17

Vikdal var sagt opp, med en begrunnelse for dette. Dette matte vi gjore, fordi vi tidligere
hadde sendt pressemeldinger om at oppstart pa ordineer nyhetsdekning skulle veere 1.
august. Nar apningen var avlyst, matte vi orientere om det, og hvorfor det skjedde.»

Avisen mener pressemeldingen var presis og nekternt formulert. Den inneholdt «ingen
faktiske feil, og ingen beskyldninger ut over det Tone Gullaksen dokumenterte hadde
skjedd. [...] Vihar ogsa fysiske bevis for at Vikdal gikk inn og fjernet artikler redaktoren
hadde publisert. [...] Som ansvarlig akter i mediebransjen kunne ikke vi sitte stille a se

pa den behandling ansvarlig redakter og redaksjonen har fatt i Trondheimsnytt. Vi er stolte
av & ha statt opp for redakterplakaten, og har ingen ting & skamme oss for.»

Ifolge avisen er faktum det at Vikdal blandet seg inn i det redaksjonelle arbeidet. Rarosnytt
mener Vikdal forsgker & lure PFU til 4 tro at redaksjonen ikke hadde startet enda.
Redaksjonen hadde publisert saker i juli, og redakter Tone Gullaksen hadde veert i arbeid,
skriver avisen.

I tilsvaret star det ogsd at: «Vi forsgkte 4 fa tak i Snorre Vikdal for kommentar, men han ville
ikke snakke med oss».

Rorosnytt reagerer pa at Vikdal bruker formuleringen «oss i Nidarosa media», og skriver:
«Det eksisterer ikke noe oss. Snorre Vikdal er den eneste som har noen rolle i Nidarosa
media.»

Ifolge Rorosnytt var det heller ikke noen forhandlinger mellom Torik AS og Nidarosa Media
AS om fortsatt samarbeid: «Det pagikk ikke noe press. Hva skulle vi presse Snorre Vikdal til?
Franchiseavtalen var sagt opp 31. juli. [...] Vi ga ham et tilbud om a skilles utenfor rettsalen
gjennom en minnelig ordning mellom partene. Pressemeldingen ble ikke sendt ut midt i
forhandlingene. Her bruker Snorre Vikdal en e-post, som han nd hevder viser at
forhandlinger fortsatt pagikk. [...] Vi har aldri kjert noen svertekampanje mot Snorre Vikdal.
Vi sendte bare en nodvendig pressemelding. Det er Snorre Vikdal som kjerer en
svertekampanje mot oss, slik han har gjort utallige ganger mot politiske motstandere. Det er
heller ikke forste gang han forsgker a bruke PFU som brekkstang i sine svertekampanjer.»

Videre opplyses det i tilsvaret: «Torik AS sendte pressemeldinger til alle akterer i Sor-
Trendelag. Vi sendte ogsa til egne redaksjoner. Alle som fikk pressemelding publiserte
saken. De Vikdal ville snakke med, hadde kommentarer fra ham. Vikdal brukte tilsvarsretten
til & dikte opp reverhistorier om oppkjepsforsgk, og omtalte oss som ”cowboyer”. Om sin
egen rolle i det som hadde skjedd, sa han at han var fysioterapeut, og ikke visste om
redakterplakaten og lov om redaksjonell fridom i media. Han brukte utklipp fra mailer til &
forvrenge virkeligheten. Han slapp til med disse beskyldningene i Fjell-Ljom og Nea radio
blant annet. [...] Snorre Vikdal viser en utrolig forakt for leserne, hvis han mener at vi ikke
skulle informert dem om at Trondheimsnytt ikke kom pa nett som tidligere varslet.»

Klager reagerer sterkt pa at Rorosnytt i tilsvaret mener klager driver en mobbekanal og at
han forsgker & lure PFU: «Nettavisen Nidarosa har jeg startet via mitt selskap Nidarosa
Media AS. Den er ingen medieplattform for & drive mobbekampanjer. Jeg er ikke aktiv i
politikken, noe jeg ikke har veert en stund. Og jeg har ikke levert noen falsk dokumentasjon
til PFU.»



Sak nr. 210/17

Klager mener pressemeldingen slett ikke er ngktern: «Og a beskylde et AS og en navngitt
person for lovbrudd er ikke ngkternt. Det ber automatisk gi tilsvar.»

Klager hevder det ikke stemmer at Rorosnytt i forsgkte a fa tak i han for en kommentar pa
pressemeldingen: «Jeg heorte ingenting om pressemeldingen verken fra Rerosnytt eller Torik
AS. Hvis Rerosnytt/Torik AS opprettholder denne pastand ma de dokumentere den. Jeg
hgrte kun om pressemeldingen via andre medier som ringte meg opp, og fikk ingen
informasjon fra Rerosnytt om at de hadde lagt den ut pa sin avis.»

Det vises igjen til at det var redakter Tore Dstby i Rerosnytt som sendte ham ultimatumet pa
morgenen 2/8 samtidig som han publiserte pressemeldingen: «Og det blir ekstra ille nar
redakter Tore Dstby i Rerosnytt legger ut denne pressemeldingen fra Torik AS nar han
samtidig eier 50% av Torik AS. Eirik Dalseg eier den andre delen av Torik AS. Tore Jstby er
samtidig en av to majoritetseiere i Rorosnytt AS sammen med Eirik Dalseg. Eirik Dalseg er
ogsa daglig leder av Rerosnytt.»

Klager mener partene var i forhandlinger den 2/8, og legger ved hele e-post-
korrespondansen.

Rorosnytt skriver: «Etableringen av Trondheimsnytt endte i tragedie. Hundrevis av timer
nedlagt i & utarbeide en komplett multimedial nyhetsside for Trondheim var fullstendig
bortkastet. [...]. Nar vi forsgker a bygge opp noe, som lokale nettaviser i nytt-konseptet, ma
vi akseptere en risiko. Jeg grater imidlertid for en redakter, som flyttet til Trondheim, og
kjopte seg bolig for 4 lede et demokratiprosjekt, som blir trakassert av sin arbeidsgiver, og
ender opp med som arbeidsledig smabarnsmor med store boutgifter. Jeg er imponert over
hvordan Tone Gullaksen star opp for journalistikken og presseetikk, selv om det koster
henne jobben. Jeg grater for en ung journalist, som flytter til Trondheim for & arbeide som
journalist i et demokratiprosjekt, og som kommer til det stikk motsatte. Jeg er imponert over
den unge journalisten nn som ogsa star opp for journalistikken og presseetikk, selv om det
koster henne jobben. For meg er det stor ironi at Pressens faglige utvalg, na skal vurdere om
Snorre Vikdal har blitt stroket tilstrekkelig med harene i denne saken.»

Rorosnytt mener «Snorre Vikdal [har] dratt inn en lang rekke usanne beskyldninger i denne
klagen, for a forsgke a sverte Torik AS, Eirik Dalseg og undertegnede. Mye av dette har jeg
sveert vanskelig for a se har noe i PFU 4 gjore. [...] Jeg ber utvalgets medlemmer lytte til
radiointervjuet som ligger i saken: http:/ /nearadio.no/roros-holtalen/nyheter/tilbakeslag-
for-trondheimsnytt/19.17253 Ifglge avisen er denne klagen til PFU et forsek fra Vikdal pa
«a snu saken der han er overgriperen, til at han er offeret».

Rerosnytt skriver at avtalen ble sagt opp, og da Vikdal ikke informerte omverden om dette
pa 1. august, som skulle veere lanseringsdagen, matte Torik AS sende ut informasjon. Og:
«Pressemeldingen inneholder ingen usanne pdstander, men godt dokumenterte fakta. Vi ba
om en juridisk vurdering pa dette fra advokat Kari Andersen. Vurderingen ligger vedlagt.»

Videre skrives det i tilvaret: «Vi forspgkte a fa tak i Snorre Vikdal bade for og etter at
pressemeldingen ble sendt ut. Vi ba gjentatte ganger om en redegjorelse fra Vikdal om det
som hadde skjedd, men det fikk vi aldri. Her der den siste mailen der vi ba om en
redegjorelse:


http://nearadio.no/roros-holtalen/nyheter/tilbakeslag-for-trondheimsnytt/19.17253
http://nearadio.no/roros-holtalen/nyheter/tilbakeslag-for-trondheimsnytt/19.17253

Sak nr. 210/17

Eirik Dalseg <eirik@rorosnytt.no> 26. jul. - -
til Snorre, meq, stiaspen |~

Hei Snorre

Franchiseavtalen er med et selskap du eier 99% av. Dette med styrebehandling er bare tull. Det at du i tillegg ikke
forholder deg til klare instrukser fra var side er noe jeg ogsa noterer meg.

Hvis du @nsker & legge deg pa denne linjen er det greit for oss, men du mé huske at det ville vaert mye bedre for
deg og hatt oss pa din side i denne saken. Det blir nd umulig nar du velger denne strategien. Vi ma og skal vaere
informert i en slik konflikt da den er helt essensiell for hovedprinsippet i var avtale.

Ber om at vi far den redegjerelsen vi ber om innen i morgen klokken 09.00.

Med vennlig hilsen
Rarosnytt AS

Eirik Dalseg
Tif 850 41 454

R@rosnytt.no

Nettavisen for Reros

Det anfgres at det ble gjort stor innsats for a f4 Snorre Vikdals tilsvar. Det opplyses videre:
«Den dagen pressemeldingen ble publisert i Rerosnytt, ringte ogsé var journalist til Snorre
Vikdal uten a fa svar. Snorre Vikdal hadde gjort seg utilgjengelig for oss.»

Eposten var ikke noe ultimatum, og det var «intet enske om & presse Snorre Vikdal. Denne
mailen kom i en mailrekke, der vi forsgkte & f4 til en ryddig skilsmisse». Rerosnytt legger
ved hele mailutvekslingen og en redegjorelse fra Eirik Dalseg.



