
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot 
mediene i presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 213/17 

 
KLAGER: 

 
Widerøe AS v. direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt 
Silje Brandvoll  

PUBLIKASJON: NRK 
PUBLISERINGSDATO: 28.07.2017 
STOFFOMRÅDE: Samferdsel 
SJANGER: Nyhet 
SØKERSTIKKORD: Premissene, kontroll av opplysninger, saklighet og omtanke, 

samtidig imøtegåelse 
REGISTRERT: 29.09.2017 
BEHANDLET I PFU: 28.11.2017 
BEHANDLINGSTID: 59 dager 
KLAGEGRUPPE: Bedrift 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  
 
SAMMENDRAG:  
 
NRK Dagsrevyen sendte fredag 28.juli 2017 (13.10 ut i sendingen) følgende innslag:  

Innslaget kan sees her: https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/NNFA19072817/28-07-2017 

 
(Innannonsering, programleder Jon Gelius): 

 

”Flyselskapet Widerøe har store problemer i sommer. I juni hadde Widerøe flest innstilte avganger av 

alle norske flyselskap, og hittil i juli har Widerøe 353 kanselleringer, altså avlyste flyturer. Til 

sammenligning oppgir SAS å ha innstilt 21 avganger i juli. Samferdselsministeren mener alle Widerøe-

kanselleringen er sterkt beklagelig.” 

 

 (Reporter Gisle Forland leser  - til bilder av Widerøe-fly som lander): 

 

”Den er distriktenes kanskje viktigste arbeidshest. Å lande i vakre Lofoten kan være en flyvers drøm, 

men mangel på nettopp piloter og mannskap skaper nå usikkerhet hos passasjerene.” 

 

(Intervju/sitat, passasjer i avgangshall):  

 

”Ja, vi vil jo ha minst mulig kanselleringer hvis vi skal reise, så det er gjerne en ekstra ting vi ikke 

tenker på når vi er ute og reiser.” 

 

 (Reporter Gisle Forland leser – til bilder av billettautomat): 

 

”Billettautomaten leverer som den skal, men hittil i juli har Widerøe innstilt over 350 avganger, 11 fly 

senest i dag her i Nord-Norge.Widerøe skylder på at flere enn ventet har gått av med pensjon, eller 

https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/NNFA19072817/28-07-2017


 
  Sak nr. 213/17 

2 

ned i stillingsprosent.” 

 

 

(Sitat, Silje Brandvoll, Widerøe – fra radiointervjuet): 

 

”..,og så tok det rett og slett for lang tid før vi oppdaget at prognosene ikke stemte overens med 

realitetene, og så er det jo sånn at det tar litt tid før vi klarer å få crewet operativt”. 

 

(Reporter Gisle Forland leser – til bilder av Widerøe-fly): 

 

”Det gjør Widerøe til verstingen i norsk flybransje i sommer, med langt flere innstillinger enn både 

SAS og utskjelte Norwegian sist måned. I juli har problemene fortsatt. Selv om 95 prosent av Widerøe-

flyene går som planlagt, er ikke samferdselsdepartementet fornøyd. Staten kjøper tjenester hos Widerøe 

for å sikre tilbudet i distriktene, og sier de mange innstillingene kan få konsekvenser.” 

 

(Intervju/sitat, Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen): 

 

”På de rutene som Staten er med og finansiere, der vi kjøper tjenester, så vil vi trekke i tilskuddet hvis 

de ikke oppnår regularitet på 98,5 prosent, eller bedre. Sånn at hvis Widerøe ikke leverer de tjenester 

de ikke får betalt for, så vil de heller ikke få penger fra Staten for det.” 

 

(Reporter Gisle Forland leser – til naturskjønne bilder av Widerøe-fly i Lofoten): 

 

”Skal du til en stor norsk flyplass, kan du velge selskap. Men skal du til Lofoten, er det bare å håpe at 

arbeidshesten til Widerøe ikke står”. 

 

(Intervju/sitat, passasjer i avgangshall):  

 

”Nei, da måtte vi vel tydd til båter.  Så det er jo litt kjedelig når man har lyst til å fly, og komme seg ut 

fortest mulig.” 

 

 
 
KLAGEN:  
 
Klager er Widerøe AS ved selskapets kommunikasjonsdirektør. Av klagen framgår det at 
opprinnelsen til innslaget var innslag i NRK Nordland og Dagsnytt. Klagen omfatter 
imidlertid kun Dagsrevy-innslaget, fordi NRK Nordland etterkom klagers anmodning om 
rask korrigering av ukorrekte opplysninger. Det påklagede innslaget omhandlet Widerøes 
kanselleringer av 353 flyvinger i juli 2017. Klager mener NRK har opptrådt i strid med 
følgende punkter i Vær Varsom-plakaten: 3.2, feil fakta, 3.3, feil eller uklare premisser, 4.1, 
manglende saklighet og omtanke, og 4.13, manglende evne eller vilje til retting og/eller 
beklagelse. I tillegg ber klageren utvalget vurdere om punkt 3.7, om gjengivelse av 
meningsinnhold, også er brutt. 
 
Kjernen i klagen er at det i reportasjen, etter klagers syn, skapes «et tydelig, ensidig og 
feilaktig inntrykk av at samtlige kanselleringer skyldes bemanningsmangel og dårlig 
planlegging». Det vises til at den eneste oppgitte årsaken til kanselleringene i innslaget er at 
flere enn ventet er gått av med pensjon eller ned i stillingsprosent.  
 
 Widerøe klargjør at man opererer med flere årsaker og at kun 100 av de omtalte 353 
kanselleringene skyldes bemanningsmangel. Disse omtales av klager som 
forhåndskanselleringer.  
 
Flyselskapet har oppsummert det det kaller «sentrale punkter av betydning for klagen»:: 
 



 
  Sak nr. 213/17 

3 

«Presentasjonen av reportasjen er lettvint og forenklende, og skaper et uheldig og 
misvisende inntrykk av Widerøe AS. Reportasjen fremstilles som at ”100 varslede 
forhåndskanselleringer, grunnet mannskapsmangel, har vokst til 350 i juli”, og det etterlater et 
inntrykk av et flyselskap uten noen som helst kontroll over bemanningsplaner og flyruter.» 
Tallene som presenteres er dessuten unøyaktige.  
 
«Dagsrevyen kontrollerer ikke egne opplysninger som de burde visst var feil, og unnlater 
bevisst å presentere balanserende fakta og relevante tilleggsopplysninger om et sammensatt 
årsaksbilde som bakgrunn for alle kanselleringene. I reportasjen fastslås det feilaktigat 
”Widerøe skylder på mannskapsmangel…”, som eneste årsak til alle kanselleringene – til tross for 
at redaksjonen vet at dette ikke stemmer.»  
 
«Dernest redigerer reporteren inn en løsrevet  bisetning, klippet fra en lengre uttalelse, og 
gitt i et lengre radiointervju, og da som svar på et helt annet og konkret spørsmål. Her ble 
undertegnede konkret forelagt premisset at Widerøe i juli hadde varslet 100 
forhåndskanselleringer. Spørsmålet jeg svarte på i radioopptaket dreide seg om hva det 
totale antallet forhåndskanselleringer ble for juli, og hva årsaken til disse forhåndskanselleringene 
skyldtes. (Klagers understrekning.) Også dette visste redaksjonen. Men sitatet”Widerøe 
skylder på…” brukes bevisst for å styrke vinklingen som reporteren har bestemt seg for. 
Seerne – våre passasjerer - gis ikke anledning til å danne seg et riktig helhetsbilde av 
situasjonen.» 
 
Widerøe reagerer også på Dagsrevyens bruk av uttrykket «versting». 
 
Videre vises det til at man tviler på at samferdselsministeren ble forelagt korrekt premiss 
angående kanselleringer og at Widerøe ikke fikk mulighet til samtidig kommentar av hans 
utsagn i det påklagede innslaget.  
 
«Redaktøren i NRK Nordland uttrykte på telefon irritasjon over feilen begått av Dagsrevyen, 
og beklaget denne overfor undertegnede. Han lovet å nøste videre i saken påfølgende 
mandag, men fulgte aldri opp som varslet. Widerøe fikk heller aldri tilbud om retting av 
feilen, for eksempel i påfølgende Dagsrevy-sending lørdag 29.07 eller i dagene etter.» 
  

FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 

Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
NRK avviser å ha opptrådt i strid med punkt 3.2 i Vær Varsom-plakaten, kontroll av 
opplysninger, men medgir at det ikke var «optimal kommunikasjon» om videre bruk av 
sitater fra radioinnslaget tidligere på dagen. Det vises til at klager (kommunikasjons-
direktøren) og andre talspersoner i Widerøe ikke var tilgjengelig, men innser at dette var 
problematisk i forhold til mulig brudd på punkt 3.3, premissene.    
 
«Når det gjelder VVP 3.2, 4.1 og 4.13 vil vi anføre at det ikke er publisert gale opplysninger i 
den innklagede saken, men vi ser at framstillingen og utvalget av faktaopplysninger kan 
bidra til å skape et inntrykk av at det kun er mannskapsmangel som ligger bak 



 
  Sak nr. 213/17 

4 

kanselleringene som omtales. Her kunne vi også opplyst at faktorer som vær og tekniske 
problemer er årsak til rundt en tredjedel av kanselleringene.» Med hensyn til eventuelle 
korrigeringer i etterkant anfører NRK at redaksjonen ikke oppfattet et slikt ønske fra klagers 
side før man mottok PFU-klagen. Det ble da publisert en presisering og beklagelse i 
Dagsrevyen og i NRK Nordland 12. oktober. Den hadde følgende innhold, både lest fra 
studio og vist som plakat på skjermen: 
 

"I en sak Dagsrevyen/NRK Nordland sendte 28. juli om Widerøes mange kanselleringer av fly 
i juli kan det ha framstått som om mannskapsmangel var eneste årsak. Vi vil presisere at en 
betydelig andel av kanselleringene også skyldtes dårlig vær og tekniske feil. I saken ble det 
dessuten brukt en uttalelse fra Widerøe som ikke var avklart for bruk i tv-reportasjen, og 
dette beklager vi." 

 
NRK oppsummerer sitt tilsvar slik: 
 
«NRK mener det var viktig å sette søkelys på de mange kanselleringene av Widerøes 
flyavganger og konsekvensene dette fikk for passasjerene. Mannskapsmangel var årsak til to 
tredjedeler av innstillingene, men vi kunne i tillegg opplyst om at vær og tekniske problemer 
også var årsaker til mange kanselleringer. 
 
Vår kommunikasjon med klager om den innklagede saken var dessverre ikke god nok, og 
det var også svikt i kommunikasjonen om saken internt i redaksjonen. Dialogen ble 
vanskeliggjort av at klager var på reise, men vi burde gitt tydeligere tilbakemeldinger om 
hva som skjedde med saken og bruken av sitater fra klager. 
 
NRK oppfattet ikke at klager ville at vi skulle publisere en rettelse om saken før vi mottok 
PFU-klagen. På bakgrunn av dette har vi i ettertid publisert en beklagelse og presisering i 
Dagsrevyen og NRK Nordland for å rette opp disse forholdene.» 
 
 
Widerøe opprettholder klagen. I tilsvaret heter det at selskapet setter stor pris på at NRK på 
eget initiativ har publisert en beklagelse. «Vi kan likevel ikke se at en slik publisering, to og 
en halv måned etter at reportasjen ble sendt i Dagsrevyen, veier opp for en rekke 
overtredelser av Vær Varsom-plakaten, og de omdømmemessige utfordringer som 
reportasjen  og den spredning har bidratt til.» 
 
Selskapet understreker at den opprinnelige omtalen i NRK Nordlands radiosending handlet 
om forhåndskanselleringer og årsaken til disse, mens det påklagede innslaget i 
utgangspunktet handlet om alle kanselleringer i juli «der reporteren, på eget initiativ og uten 
faktisk belegg, kommer med påstand om at «Widerøe skylder på at flere enn ventet har gått av 
med pensjon  eller ned i stillingsprosent».» 
 
Klager gjentar også at kommentaren fra henne (kommunikasjonsdirektøren) var gitt i en 
annen sammenheng og som svar på et spørsmål om årsaken til sommerens 
forhåndskanselleringer - altså med et annet premiss.  
 
Angående spørsmålet om retting og presisering mener klager at NRK på eget initiativ ha 
sørget for dette, og ikke ventet på Widerøes krav. Klager mener plakatens punkt 4.13 må 
forstås slik at dette ansvaret ligger hos redaksjonen.  
 



 
  Sak nr. 213/17 

5 

Endelig gjentar klager at man skulle fått adgang til samtidig kommentar når 
samferdselsministeren «truer» med trekk i offentlig støtte.   
 
 
NRK mener fortsatt at «selve meningsinnholdet i intervjuobjektets uttalelser er gjengitt 
korrekt», men sier samtidig at det ikke ble gjort en god nok jobb med å avklare om videre 
bruk av radiointervjuet «og hvilket inntrykk av fakta sitatene bidro til å skap i den 
innklagede saken».  
 
Med hensyn til intervjuet med Solvik Olsen mener NRK at dette dreide seg generelt om 
vilkårene for statsstøtte og at det ikke inneholdt konkrete vurderinger om Widerøes levering 
av lufttransport. NRK mener derfor klager hadde noe rett til samtidig imøtegåelse.  
 
 
 
  
 
 
 
 

 

 
  


