
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot 
mediene i presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 156/17 

 
KLAGER:                               

 
Stayclassy AS 

PUBLIKASJON: Dinside 
PUBLISERINGSDATO: 12.07.2017 
STOFFOMRÅDE: Næringsliv/forbrukerstoff 
SJANGER: Kommentarartikkel 
SØKERSTIKKORD: Den samtidige imøtegåelsen, saklighet og omtanke, tittelbruk 
REGISTRERT: 12.07.2017  
BEHANDLET I PFU: 31.10.2017 
BEHANDLINGSTID: 108 dager 
KLAGEGRUPPE: Bedrift 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Samtykke vedlagt 

 
SAMMENDRAG:  
 
Dinside publiserte onsdag 12. juli 2017 en kommentarartikkel skrevet av Dinsides journalist. 
Stikktittel/tittel var: «Facebook- og Snapchat-konkurranser bryter lover og regler. Slik 

lures du til å bli en reklameplakat». Ingressen: 

«KOMMENTAR: Stayclassy lyver til barn for å selge spinnere. Men vi må selv ta 
noe av ansvaret.» 

Brødteksten startet slik:  

«Lyst på?» skriver butikken Stayclassy på sin Facebook-side, over et bilde av en 
spinner. «Ja takk. Til mitt kreftsyke tantebarn på 6 år. Han ville likt denne, siden 
han orker lite» skriver én av de 157 nordmennene som har kommentert. Men 
Stayclassy hadde aldri noen planer om å gi bort spinneren. Planen var å spre et 
reklamebudskap, ved å bruke følgerne sine, som tanten til et kreftsykt barn, som 
reklameplakater. Slik markedsføring kan være ulovlig, det kan bryte Facebooks 
egne regler, det er alt fra «classy» og det er du og jeg som er løsningen på 
problemet.» 

[…]  

«I 2013 fortalte Thomas Holstad til Se og Hør at han hadde festet for 60.000 kroner 
den siste måneden. Etter han hadde vært med i Luksusfellen. Nå, etter et opphold 
på Paradise Hotel, driver han nettbutikken Stayclassy.no."  

https://www.facebook.com/stayclassy.no/photos/a.1546444945590146.1073741828.1509401855961122/1991743524393617/?type=3&theater


 
  Sak nr. 156/17 

2 

Under mellomtittelen «Lyver til barn» stod det: 
 

«Blant annet har Stayclassy bedt sine følgere ta skjermdump av en spinner-video 
og sende den til samtlige Snapchat-venner for å være med i trekningen. 
«PS! Blir du trukket ut sjekker vi at du har sendt til ALLE snap vennene dine» 
skrev Stayclassy ifølge Forbrukerombudet. Nei, Stayclassy, det kan dere faktisk 
ikke sjekke. Dette må være ren løgn. Men det forstår ikke barna som følger dere – 
for la oss bare slå fast at gratis spinnere på Snapchat er myntet på barn. - 
Næringsdrivende som markedsfører seg mot barn skal vise særlig varsomhet. 
Dette er et eksempel på det stikk motsatte, sier forbrukerombud Elisabeth Lier 
Haugseth i en pressemelding. Derfor mener ombudet at Stayclassy kan bryte både 
forbudet mot spam og reglene for reklame mot barn, og at konkurransene må 
stanses. Men vi har et ansvar selv, også.» 

Videre under mellomtittelen «Triksene som lurer deg» stod det: 

«Stayclassy har mange innlegg som bevisst forvirrer. Som skaper et inntrykk av at 
noe er en konkurranse, når det ikke er det. «Har du lyst på dette?» betyr ikke at de 
gir bort noe, så slutt å tro det." 

«De prøver å skape «morsomme» aktiviteter. Som Instagram-videoen av en haug 
ståbrett raskt etter tur, hvor du skal ta en skjermdump og kommentere hvilket du 
«fikk». Dette er ikke gøy, så slutt å delta." 

Artikkelen var illustrert med et bilde fra Stayclassy’s konkurranse. Bildetekst: 
 

«KONKURRANSE PÅ SNAPCHAT: Stayclassy ba følgerne ta en skjermdump av 
en video, og sende den til alle vennene sine, for å være med i trekningen. De sa 
også at de ville sjekke om folk hadde fulgt instruksjonene, noe som er praktisk talt 
umulig.» 
 

 
KLAGER:  

Klager er Stayclassy som klager både på vegne av firmaet og på vegne av den omtalte 
Thomas Holstad.  

Klager mener det i artikkelen publiseres mange ekstreme påstander om dem og at de skulle 
fått mulighet til samtidig imøtegåelse, jf. punkt 4.14 i Vær Varsom-plakaten (VVP). Spesielt 
gjelder det påstanden: «Stayclassy lyver til barn for å selge spinnere.» 

Klager skriver at informasjonen fra Forbrukerombudet, som artikkelen bygger på, gjelder en 
pågående sak som ikke var avsluttet, og hvor klager hadde frist til 17. juli med å komme med 
et svar. Klager mener derfor at Dinside driver med forhåndsdømming, jf. VVP punkt 4.5. Det 
vises også til VVP punkt 4.4, når det gjelder titler og ingresser. 

Klager reagerer også på at journalistens egne meninger om Stayclassys konkurranse blir 
publisert, og mener journalisten forsøker «å sverte firmaet vårt».  

Omtalen av Thomas Holstad mener klager er «direkte irrelevant» og publisert «kun for å 
sverte person», jf. 4.1 og 4.3.  

https://forbrukerombudet.no/bruker-barn-a-spre-spinner-reklame


 
  Sak nr. 156/17 

3 

FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 

Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Dinside påpeker at artikkelen er en kommentarartikkel, derav journalistens egne meninger 
om slike konkurranser. Det anføres at artikkelen er godt merket som en kommentar.  
 
Det vises videre til at journalisten tok utgangspunkt i Forbrukerombudets kritikk mot 
Stayclassy, jf. pressemeldingen det lenkes til i artikkelen - med tittelen «Bruker barn til å spre 
spinner-reklame». Det opplyses: «Forbrukerombudet opprettet en sak mot Stayclassy på 
bakgrunn av at Stayclassy, ifølge Forbrukerombudet, ”Bruker barn til å spre spinner-
reklame”. Forbrukerombudet påpeker at markedsføringen er ulovlig, at den retter seg mot 
barn og de krever at Stayclassy unngår denne typen markedsføring i fremtiden.  Stayclassy 
har svart Forbrukerombudet at de er helt uenige i ombudets konklusjon. De skriver at de har 
kjørt en helt ordinær konkurranse i sosiale medier og at produktet de markedsfører – 
spinnere – ikke har særlig appell til barn. Forbrukerombudet svarer igjen til dette at de 
forventer at Stayclassy setter seg bedre inn i reglene for markedsføring mot barn og innretter 
seg etter kravene i loven. Ombudet varsler sanksjoner mot Stayclassy dersom de ikke gjør 
det.» Se vedlagte artikler. 
 
Når det gjelder påstanden: «Stayclassy lyver til barn for å selge spinnere», skriver Dinside: 
«Denne påstanden er beviselig feil – det finnes ingen mulighet for at Stayclassy kan 
kontrollere hvem som har videresendt reklamen deres til alle kontaktene sine på Snapchat.» 
Påstanden er, slik avisen ser det,  ikke usaklig, men går rett på det saken handler om: «Vi vet 
at det er en løgn fra Stayclassy at de vil kontrollere at mottagerne videresender reklamen på 
Snapchat. Forbrukerombudet har slått fast at reklamen er myntet på barn.»  
 
Ifølge Dinside er kommentarens hovedpoeng å forklare leseren hvordan man kan avsløre 
villedende reklame og hvordan man selv kan unngå å la seg bruke til å spre spam, noe 
tittelen viser til: «Vi påpeker at tittelen er rettet mot leserne, ikke mot Stayclassy. En stor del 
av kommentaren forklarer leserne hvilke knep som brukes for å spre innlegg på sosiale 
medier. Kommentaren forklarer hvordan reglene på Facebook og Snapchat brytes, og at 
Forbrukerombudet fastslår at markedsføringen bryter loven.»  
 
Hva gjelder påstand om forhåndsdom, skriver Dinside at dette punktet ikke er relevant da 
dette ikke er en kriminal- og rettsreportasje: «Journalisten kommenterer heller ikke på at 
Stayclassy er dømt i retten, men at Forbrukerombudet slår fast at klageren driver ulovlig 
markedsføring rettet mot barn. For vår del henviser vi til VVP 1.4 som sier at vi har rett til å 
informere om det som skjer i samfunnet og avdekke kritikkverdige forhold. Vi mener det er 
aktverdig grunn til å publisere en kommentar om Forbrukerombudets reaksjon mot 
Stayclassy.»  
 
Til punkt 4.14 i VVP, skriver Dinside at kommentaren tar utgangspunkt i en nyhetssak, og at: 
«Dette er ikke sterke beskyldninger fra kommentatorens side, men godt dokumenterte fakta, 
som det må være takhøyde for å kommentere. På kommentarplass må takhøyden for 
ytringer være høy, og det må også være anledning til å referere Forbrukerombudets kritikk.» 
Det opplyses at Dinside tok kontakt med Stayclassy straks de ble kjent med klagen, for å 



 
  Sak nr. 156/17 

4 

tilby et tilsvar (4.15). 
 
Når det gjelder omtalen av Thomas Holstad, så skriver avisen at Holstads bakgrunn fra 
rampelyset er noe Holstad selv bruker i markedsføringen av Stayclassy. Når hans bakgrunn 
omtales i «gladsaker», så mener avisen at det også må kunne henvises til hans bakgrunn i en 
kritisk kommentar. Se vedlagte Se og Hør-artikler.  
 
 
Klager minner igjen om at saken fra Forbrukerombudet ikke var avgjort da artikkelen ble 
publisert: «Saken som Dinside her har skrevet om, var en pågående sak uten noen 
konklusjon da artikkelen ble skrevet. Det at Dinside her konkluderer med at Stayclassy AS 
lyver, blir å spekulere og sverte vårt omdømme. Når journalisten oppfordrer til å ikke delta i 
våre konkurranser hvor vi gir bort varer, er dette grovt usaklig.» 
 
Når det gjelder påstanden om løgn, er klager sterkt uenig og mener det er mulig for en 
Snapchatbruker å ta skjermdump av utsendingene sine. Klager mener derfor at Dinside tar 
feil, når den hevder at Stayclassy ikke kan kontrollere hvem som har videresendt reklamen 
deres: «Dette vet verken forbrukerombudet eller Dinside noen ting om. Vi sjekker 
konkurranse ved å be om en skjermdump fra vinneren. Dette er en sjekk innenfor ordlyden 
«sjekk». Klager mener den ikke lurer noen.  
 
Videre hevdes at Thomas Holstads bakgrunn aldri ble brukt i noen gladsak, og klager står 
fortsatt på at omtalen av hans bakgrunn er usaklig og egnet til å sverte ham. 
 
Klager ser at punkt 4.5 muligens er feil punkt å peke på, men det klager mener er at det ikke 
kunne trekkes noen konklusjon i denne saken på publiseringstidspunktet, fordi klager 
fortsatt hadde frist til å komme med et tilsvar til Forbrukerombudet. Dermed kunne ikke 
Dinside konkludere slik de gjorde, hevder klager.  
 
Hva gjelder VVP punkt 4.14, så skriver klager at Dinside har lagt seg flate i epost til klager: 
«Dinside har også erkjent at de har brutt VVP per epost til Stayclassy AS. […] Dersom denne 
korrespondansen er ønskelig å motta for PFU, er det mulig å gjøre denne tilgjengelig. Vi 
ønsker imidlertid ikke å sende en korrespondanse med hensikt av dialog mellom to parter, 
uten grunn eller oppfordring, så dersom dere ønsker denne, må dere si ifra om dette.» 
 
Klager mener artikkelen har skadet selskapet, og at det «ikke kunne rettes opp, men snarere 
gjøre ytterligere skade dersom det skulle publiseres mer rundt saken».  
 
 
Dinside oppgir at de strakk seg langt for å forsøke å komme til en minnelig ordning: 
«Tilsvar, enten i kommentaren eller eget intervju med klager, var blant det vi tilbød dem 
umiddelbart da vi ble gjort oppmerksomme på klagen. Og som klager selv skriver, så har de 
ikke benyttet seg av det. Når de sier at de ikke ønsket det fordi de ikke ønsket ytterlige 
oppmerksomhet i saken, så er det helt legitimt.» 
 
Igjen pekes det på at den påklagede artikkelen er en kommentar til en løpende nyhetssak, 
som ble dekket på nyhetsplass, både på nrk.no og kampanje.com, og hvor kilden for 
kritikken er Forbrukerombudet. Se vedlagte artikler fra NRK og Kampanje. 
  


