
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 152/17 

 
KLAGER:                               

 
Bodø Havn KF 

PUBLIKASJON: Dagens Næringsliv 
PUBLISERINGSDATO: 04.04.2017 
STOFFOMRÅDE: Næringsliv 
SJANGER: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Opplysningskontroll og kildebredde, saklighet og omtanke, 

dekning for titler etc., rettelse, samtidig imøtegåelse 
REGISTRERT: 03.07.2017 
BEHANDLET I PFU: 28.11.2017 
BEHANDLINGSTID: 145 dager 
KLAGEGRUPPE: Offentlig 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
Dagens Næringsliv (DN) publiserte onsdag 4. april 2017 en artikkel på nett om en rettsstrid 
mellom Bodø Havn og Hurtigruten. Tittelen var «Hurtigruten skuffet etter havne-dom: – Et 

tap for norsk sjøfart». 
 
Ingressen var slik: 
 

«Hålogaland lagmannsrett omgjør dommen i Salten tingrett hvor Bodø havn ble 
dømt for å ha krevd ulovlig høye priser av Hurtigruten.» 

 
På forsiden til DNs nettsider ble artikkelen presentert med følgende tittel/stikktittel: 
 

«Hurtigruten sjokkert over dom: Betaler dobbel kaileie, pengene går til fjonge 
restaurantprosjekter og andre cruiseskip får kjemperabatt. Tapte likevel» 

 
Artikkelens brødtekst ble innledet på denne måten: 
 

«Lagmannsretten beskriver havnens opptreden som kritikkverdig, men mener den 
ikke har misbrukt sin myndighet. 

– Hurtigruten er overrasket, skuffet og svært uenig i dommen. Dette 
handler om rammebetingelsene for norsk sjøfart. Det er tverrpolitisk enighet om at 
mer god skal flyttes fra vil til sjø. Denne dommen vil gjøre dette vanskeligere, sier 
prosjektleder Stein Lillebo i Hurtigruten.» 



 
  Sak nr. 152/17 

2 

 
Videre stod følgende under mellomtittelen «Sender cruiseregning til kystflåten»: 
 

«Gjennom rettssaken mot Bodø havn avdekket Hurtigruten at havnekapitalen i 
Bodø blant annet går til kostbare restaurantprosjekter, eiendomsinvesteringer og 
andre investeringer som ikke kommer sjøfarten til gode. 
 Bodø og andre havner bruker også betydelige summer på omfattende og 
dyre cruiseinvesteringer. Dette er investeringer som også belastes kystflåten. I 
perioden saken gjelder har Hurtigruten betalt dobbelt kaileie hver dag hele året, 
mens Bodø havn har gitt inntil 75 prosent rabatt til internasjonale cruiserederier.» 

 
Deretter skrev DN at «(h)avnenes opptreden og prissamarbeid» har fått NHO Sjøfart til å 
klage Norsk Havneforening inn for Konkurransetilsynet. Avisen skrev også at Hurtigruten 
vurderer å anke dommen til Høyesterett. 
 
Vider fulgte følgende avsnitt: 
 

«Dagens havnelov skulle gi økt konkurranse og rimeligere havnetjenester. I 2016 
ble Hurtigruten fakturert for nær 110 millioner kroner i havnerelaterte kostnader, 
en akkumulert vekst på 48 prosent siden 2009. Hurtigruten er gjennom statsavtalen 
om kjøp av tjenester forpliktet til å anløpe havnene, som dermed kan dra store 
fordeler av å utnytte monopolsituasjonen de har.» 

 
DN endret artikkelen samme dag, da klager tok kontakt. Det ble lagt til at sitatet fra Stein 
Lillebo var hentet fra en pressemelding. Også i følgende ble det opplyst at opplysningene var 
hentet fra en pressemelding: 
 

«Gjennom rettssaken mot Bodø havn avdekket Hurtigruten at havnekapitalen i 
Bodø blant annet går til kostbare restaurantprosjekter, eiendomsinvesteringer og 
andre investeringer som ikke kommer sjøfarten til gode, skriver Hurtigruten i en 
pressemelding.» 

 
Formuleringen «ifølge Hurtigruten» ble i tillegg inkludert i denne setningen:  
 

«I perioden saken gjelder har Hurtigruten betalt dobbelt kaileie hver dag hele året, 
mens Bodø havn har gitt inntil 75 prosent rabatt til internasjonale cruiserederier, 
ifølge Hurtigruten.» 

 
Videre la DN inn et intervju med styreleder Adelheid Kristiansen i Bodø Havn. Avisen skrev 
blant annet at han «avviser påstanden om at Hurtigruten har måttet betale dobbelt 

kaileie».  
 
 
KLAGEN:  
 
Klager er Bodø Havn. Klager mener at Dagens Næringsliv har kopiert artikkelen fra en 
pressemelding og brutt god presseskikk på flere punkter: 
 

• Punkt 3.2, om opplysningskontroll og kildebredde 

• Punkt 4.1, om saklighet og omtanke 

• Punkt 4.4, om dekning for titler etc. 



 
  Sak nr. 152/17 

3 

• Punkt 4.13, om retting av feil 

• Punkt 4.14, om samtidig imøtegåelse 
 
Klager påpeker at DN aldri kontaktet dem før publisering. Slik klager ser det, har avisen 
publisert flere sterke beskyldninger av faktisk art, som krevde samtidig imøtegåelse, jf. 
punkt 4.14. Klager viser til følgende setninger: 
 
«Gjennom rettssaken mot Bodø havn avdekket Hurtigruten at havnekapitalen i Bodø blant annet går 
til kostbare restaurantprosjekter, eiendomsinvesteringer og andre investeringer som ikke kommer 
sjøfarten til gode.» 
 
«Bodø og andre havner bruker også betydelige summer på omfattende og dyre cruiseinvesteringer. 
Dette er investeringer som også belastes kystflåten.» 
 
«I perioden saken gjelder har Hurtigruten betalt dobbel kaileie hver dag hele året, mens Bodø havn har 
gitt inntil 75 prosent rabatt til internasjonale cruiserederier.» 
 
Videre mener klager at DN har publisert flere faktafeil. Ifølge klager stemmer det ikke at 
Hurtigruten har betalt «dobbel kaileie», slik det stod i artikkelen. Klager mener DN har 
hentet dette fra en pressemelding som Hurtigruten sendte ut etter dommen, og at 
opplysningen er et «retorisk grep» fra Hurtigrutens side, som er direkte feil. Klager skriver: 
 
«Grunnlaget for beregningen av kaivederlaget er skipets størrelse (volum/bruttotonn), en 
beregningsmåte som er helt normal. For å hindre at havnen blir en opplagshavn for 
enkeltfartøyer, må et anløp begrenses i tid. Av praktiske hensyn, blant annet for å gi fartøyet 
tilstrekkelig tid til å laste og losse varer, er anløpstiden satt til 24 timer. (…) 

Det beregnes kaivederlag for hvert anløp, altså to i døgnet ettersom det anløper to 
ulike Hurtigrute-fartøy innenfor et døgn. Hurtigruten har vridd dette til at rederiet ‘leier’ 
kaien i 48 timer, og at de dermed betaler ‘dobbel kaileie’ fordi begge skip som ankommer 
Bodø havn i løpet av et døgn, må betale kaivederlag. 

Samme beregningsmåte for kaivederlag brukes for absolutt alle fartøy som anløper 
Bodø havn.» 
 
Klager opplyser at dommen fra lagmannsretten slår fast at prisen som Hurtigruten betaler, 
ikke er urimelig sammenlignet hva andre selskaper betaler. Klager mener at DN ikke har lest 
dommen, for da «ville avisen forstått at påstanden om ‘dobbel kaileie’ er feil». Ifølge klager 
har DN brutt god presseskikk på punkt 3.2, som sier et pressen skal kontrollere opplysninger 
og ha kildebredde. 
 
Videre mener klager at det er feil at pengene som Bodø Havn tjener, går til «fjonge 
restaurantprosjekter», «kostbare restaurantprosjekter» og «eiendomsinvesteringer» «som 
ikke kommer sjøfarten til gode».  
 
Klager skriver: 
 
«Rundt 2/3 av Bodø havns inntekter kommer direkte fra landbasert aktivitet i 
havneområdet, og 1/3 direkte fra sjøaktivitet. I den landbaserte aktiviteten inngår 
forvaltning av arealer og bygninger. Dette er ikke spesielt for Bodø havn. For svært mange 
havner er det arealene og bygningsmassene havnen forvalter som i størst grad genererer 
inntekter. 

(…) 



 
  Sak nr. 152/17 

4 

Bodø havns kostnadsstruktur er nesten den omvendte av inntektsstrukturen: 
nærmere 67 % av kostnadene er sjørelatert, mens 33 % er landrelatert. Landbaserte 
aktiviteter og gode prosjekter på land er derfor en forutsetning for økonomisk sunn 
havnedrift.» 
 
Det er også feil at Bodø Havns cruiseinvesteringer belaster kystflåten. Klager skriver: 
 
«Cruise er et segment som kan gi Bodø havn store inntekter i fremtiden, og er derfor definert 
som et strategisk satsingsområde. Bodø har i dag en relativt liten cruisehavn, men etter 
målrettet innsats mot cruiserederier viser prognosene sterk vekst. Potensialet er stort, dette 
kan bli en viktig inntektskilde for Bodø havn. 

(…) 
Flere cruiseanløp vil øke Bodø havns sjørelaterte inntekter, og vil faktisk gi lavere 

kostnader for Hurtigruten og andre rederier med skip som anløper Bodø havn» 
 
Ifølge klager kommer det også frem av lagmannsrettens dom at Bodø Havn ikke 
forskjellsbehandler brukere av havnen. 
 
Artikkelen bryter ifølge klager dessuten med punkt 4.4, om ha dekning for titler, ingresser 
etc., fordi det ifølge klager ikke er dekning for DNs overskrift. Som redegjort for ovenfor, 
mener klager at det er feil at Hurtigruten har betalt «dobbelt kaileie», og at pengene som 
Bodø Havn tjener, går til «fjonge restaurantprosjekter». 
 
Videre gjør klager rede for kontakten som de hadde med DN etter at artikkelen ble publisert. 
Klager opplyser at kommunikasjonssjef i Bodø kommune, Tord Berthiniussen, ringte DN kl. 
14:33 samme dag som artikkelen ble publisert. Berthiniussen kom i kontakt med journalisten 
som hadde skrevet artikkelen og opplyste overfor ham at artikkelen inneholdt en rekke feil, 
ifølge klager. Klager skriver også at journalisten bekreftet at han ikke hadde lest 
lagmannsrettens dom.  
 
En drøy time etter dette ringte journalisten til Bodø Havns styreleder, opplyser klager: 
 
«Hun (styrelederen, sekr.anm.) sa da til ham at forsidehenvisningen og artikkelen inneholdt 
så mange feil at det var nesten umulig å kommentere alt, men påpekte klare feil som 
påstanden om ‘dobbel kaileie’. Hun sa at lagmannsrettsdommen viste at det ikke var 
grunnlag for Hurtigrutens påstander som DN nå hadde gjort til avisens egne. (…) 

I samtalen med Adelheid Kristiansen (styrelederen, sekr.anm.) la journalisten seg flat 
for kritikken om at DN verken hadde sjekket kilden eller kontaktet Bodø havn. Han sa at det 
var vanskelig å endre på det som stod i artikkelen, men at Kristiansens kommentarer skulle 
bli lagt inn. 

Styreleder Kristiansen reagerte særlig på forsidehenvisningen som fortsatt var 
uendret. I likhet med Tord Berthinussen ba hun om at den straks måtte endres. Hun tok 
bilde av forsidehenvisningen og sendte det i en sms-melding kl. 16.04 (vedlegg 5), 
umiddelbart etter samtalen med journalisten. Christensen svarte på sms: ‘Skal gjøre fronten 
oppmerksom på det.’» 
 
Klager mener at DN ikke endret artikkelen tilstrekkelig etter denne samtalen, jf. punkt 4.13 i 
Vær Varsom-plakaten. Klager påpeker at DN la inn forbehold ved flere faktiske 
opplysninger med kildehenvisning til Hurtigruten, men dette gjør ikke opplysningene 
mindre feil – de burde vært rettet eller fjernet, ifølge klager. 
 



 
  Sak nr. 152/17 

5 

 
Klager reagerer også på at artikkelens overskrift ikke ble endret. Klager skriver: 
 
«Overskriften ‘Hurtigruten skuffet etter havnedom: - Et tap for norsk sjøfart’, som er identisk 
med overskriften i Hurtigrutens pressemelding, er fortsatt den samme.» 
 
Klager opplyser videre at Bodø Havns pressemelding ble sendt til redaksjonen før 
Hurtigrutens pressemelding. Klager stiller spørsmål ved hvorfor DN kun brukte av 
Hurtigrutens melding, og skriver: 
 
«Hurtigrutens pressemelding ble offentliggjort av Mynewsdesk (vedlegg 2), en plattform 
eller portal for offentliggjøring av pressemeldinger og annet PR-stoff, og som eies av NHST 
Media Group, som også eier Dagens Næringsliv og DN.no. 

Vi har vanskelig for å tro at en så seriøs avis som DN prioriterer pressemeldinger som 
distribueres av søsterselskapet Mynewsdesk, da dette ikke ville være i tråd med den frie og 
uavhengige posisjon en kritisk redaksjon skal og må ha, jfr. Vær Varsom-plakatens punkt 
2.2» 
 
 
  
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Dagens Næringsliv avviser å ha brutt god presseskikk. Avisen påpeker at Hurtigruten vant i 
tingretten og mener at leserne var kjent med dette. I den påklagede artikkelen mener DN at 
den tapendene parts skuffelse kom til uttrykk; med andre ord at Hurtigrutens argumenter 
ikke vant frem i retten. 
 
DN opplyser videre at klager aldri tok kontakt med redaksjonen etter 4. april for å be om 
ytterligere kommentarer, rettelser eller tilsvar. 
 
Avisen opplyser også at redaksjonen først ble kjent med lagmannsrettens dom via 
Hurtigrutens pressemelding. På grunn av stor offentlig interesse for saken, og fordi den var 
konkurranseutsatt, laget redaksjonen en artikkel basert på denne pressemeldingen så raskt 
som mulig. Avisen bekrefter også at journalisten var i kontakt med Bodø kommune, som var 
misfornøyd med artikkelen, og at artikkelen derfor ble oppdatert samme dag. 
 
Når det gjelder klagers påstand om at punkt 4.14, om samtidig imøtegåelse, er brutt, skriver 
DN: 
 
«Vi mener at en langmannsrettsdom er en sterk og konkret imøtegåelse av faktiske 
opplysninger/påstander. Med det mener vi at DN samtidig har formidlet at det foreligger en 
dom som innebærer at Hurtigrutens hjertesukk ikke er berettiget. (…) Om mediet forteller at 
anklagene er underkjent av en domstol, skulle både formålet og virkningen av 4.14 være 
tilfredsstilt med god margin.»  
 



 
  Sak nr. 152/17 

6 

Avisen påpeker at PFU tidligere har uttalt at det normalt ikke er presseetisk påkrevd å 
innhente samtidig imøtegåelse når man referer en rettsavgjørelse, ettersom partene har 
kommet til orde i rettsprosessen. 
 
DN mener også at det uansett er et spørsmål om den «foreløpige versjonen» av artikkelen, 
som lå ute i ca. fire timer, ikke oppfyller kravene til samtidig imøtegåelse. Artikkelen ble 
oppdatert med sitater fra klager, understreker avisen. 
 
DN avviser at redaksjonen har publisert uriktige opplysninger. Avisen skriver: 
 
«Siden det er Hurtigruten som gikk til sak mot Bodø Havn er det relevant å legge til grunn 
og referere Hurtigrutens påstander (om blant annet urimelig og ‘dobbel’ kaileie) som retten 
skal vurdere.»  
 
Avisen kan ikke se det er brudd på god presseskikk å gjengi de omstridte temaene fra 
rettssaken, hverken i brødteksten eller på avisens forside.  
 
 
Klager fastholder at DN har brutt god presseskikk. 
 
Klager er uenig i at samtidig imøtegåelse dekkes opp av at DN har omtalt lagmannsrettens 
konklusjon. Klager påpeker at PFU tidligere har uttalt at sterke påstander og beskyldninger 
som innhentes utenfor rettssalen, utløser imøtegåelsesretten selv om det er omtale av en 
rettsavgjørelse. «DN ‘innhentet’ Hurtigrutens beskyldninger og sterke påstander ved å 
klippe & lime fra rederiets pressemelding som ble distribuert i etterkant av dommen», 
skriver klager. 
 
Klager skriver videre at det eneste som står om selve dommen, er følgende setning: 
«Hålogaland lagmannsrett omgjør dommen i Salten tingrett hvor Bodø Havn ble dømt for å 
ha krevd ulovlig høye priser av Hurtigruten.»  
 
Samtidig imøtegåelse er ikke dekket opp av dette, slik klager ser det: 
 
«Dette er jo ikke en imøtegåelse av for eksempel påstandene om at ‘pengene går til fjonge 
restaurantprosjekter’, og at cruiseinvesteringer ‘belastes kystflåten’. Og selv om det står i 
artikkelen at lagmannsretten ‘omgjør dommen i Salten tingrett hvor Bodø Havn ble dømt for 
å ha krevd ulovlig høye priser av Hurtigruten,’ er ikke dette en imøtegåelse av påstanden om 
at Hurtigruten betaler dobbel kaileie. Det kunne selvsagt vært mulig at Hurtigruten faktisk 
hadde betalt dobbelt kaileie, men at retten likevel kom til at dette var lovlig.» 
 
Klager fastholder dessuten at DN har publisert uriktige opplysninger, og klager avviser at 
påstandene tilbakevises i artikkelen gjennom at det opplyses om lagmannsrettens 
konklusjon: 
 
«Det kunne selvsagt vært mulig at Bodø Havn vant i lagmannsretten selv om det hadde 
medført riktighet at pengene går til ‘fjonge restaurantprosjekter’, cruiseinvesteringer 
‘belastes kystflåten’, Bodø Havns landbaserte virksomheter ikke kommer kystflåten til gode, 
og Hurtigruten har betalt dobbelt kaileie.» 
 
Deretter opplyser klager at de har gjort stikkprøver på når dommen ble omtalt i andre 
medier. En rekke medier omtalte dommen før DN. Avisens argument om at det var en 



 
  Sak nr. 152/17 

7 

konkurranse utsatt sak, er derfor ikke gyldig, mener klager. Klager mener også at DN var det 
eneste mediet som «kun refererte Hurtigrutens pressemelding»: «Samtlige av artiklene lagt 
ved i vedlegg 8 – 14 har med opplysninger fra både Bodø Havn og Hurtigrutens 
pressemeldinger.» 
 
Klager understreker også igjen at både Bodø kommunes kommunikasjonssjef og 
styrelederen i Bodø Havn opplyste om feil i artikkelen samme dag den ble publisert. Klager 
mener derfor det blir feil når DN skriver at ingen har tatt kontakt med redaksjonen og bedt 
om rettelser eller tilsvar. Klager påpeker for øvrig at PFU flere ganger har uttalt at mediene 
har et selvstendig ansvar for å rette feil når redaksjonen blir gjort oppmerksom på det. 
 
 
Dagens Næringsliv står fast på at god presseskikk ikke er brutt. Avisen beskriver det den 
mener er sakens kjerne: 
 
«Dette handler først og fremst om en nyhetsmelding om at Bodø Havn vant over 
Hurtigruten i Hålogaland lagmannsrett, som ble publisert på DN.no uten kommentarer 
(samtidig imøtegåelse) fra den seirende part. Meldingen lå ute ca. fire timer før den ble 
oppdatert med presisering av kilde (Hurtigrutens pressemelding) og kommentarer fra 
styreleder i Bodø Havn.» 
 
 
 
 

 

 
  


