
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 115/17 

 
KLAGER:                               

 
Nesodden SV ved lokallagsleder Sonia Elizabeth Arisland og 
gruppeleder Christian Hintze Holm 

PUBLIKASJON: Akershus Amtstidende 
PUBLISERINGSDATO: 29.03., 04. og 11.04.2017 
STOFFOMRÅDE: Forvaltning/politikk 
SJANGER: Nyhets-/lederartikkel 
SØKERSTIKKORD: Kildekritikk og kontroll av opplysninger, premiss, saklighet og 

omtanke, sitatbruk, dekning for titler, polemisk replikk 
REGISTRERT: 22.05.2017 
BEHANDLET I PFU: 31.10.2017 
BEHANDLINGSTID: 159 dager 
KLAGEGRUPPE: Politiker  
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
Akershus Amtstidende (Amta) hadde onsdag 29. mars 2017 bilde av SV-politiker Christian 
Hintze Holm i hovedoppslaget på førstesiden. Tittelen «Visste om riving» var satt inn i 
bildet, og i henvisningsteksten, sto det:  
 

«SIGNALEN: Som ordfører på Nesodden i 2007, var det Christian Hintze Holm 
 som styrte skuta da kontrakten om Signaltomta ble inngått. Der står det svart på 
hvitt at festeren har plikt til å ta bort hus og innretninger ved kontraktsslutt. – Det 
å lese det slik, er å trekke det litt langt, sier han i dag.» 

 
Saken ble omtalt over halvannen side inne i avisen under titlene «Det ble bestemt i 2007 at 
Signalen skulle rives i 2016» og «Har visst lenge at Signalen skulle rives». I ingressen het 
det:  
 

«Det er mange som har reagert på at bygningene på Signaltomta har blitt revet. At 
de skulle rives ved festekontraktens utløp ved nyttår 2016 har vært klart siden 
2007.» 

 
Artikkelen var illustrert med en faksimile som viste utsnitt av den omtalte kontrakten, og i 
bildeteksten ble det opplyst:  
 



 
  Sak nr.115/17 

2 

«KONTRAKT: Festekontrakten mellom Nesodden kommune og fester ble 
 underskrevet 25. april 2007, avsluttes med setningen. ‘Det som her er avtalt, går foran 
tomtefestelovens bestemmelser.’ I teksten kommer det klart frem at bygningsmassen 
skal bort ved kontraktens utløp. Til det svarer Hintze Holm ‘…den gangen måtte 
kommunen sikre seg muligheten for at den tomta kunne ryddes slik at det kunne 
åpnes for annen utvikling.’ Dagens kontrakt tilbys for fem år, slik at tomta kan 
åpnes for nettopp annen utvikling.» 

 
Hovedbildet i artikkelen var av omtalte Holm, og i bildeteksten her sto det:  
 

«BESTEMT I 2007: Da SVs Christian Hintze Holm var ordfører i 2007 inngikk 
kommunen kontrakten som sier at bygningene skulle rives ved nyttår 2016.» 

 
I brødteksten fikk Holm spørsmål om hvorfor han ikke tidligere har tatt til orde for at 
kontrakten skulle endres, ettersom han har kjent til kontraktsinnholdet lenge. I denne 
sammenheng siterte Amta flere svar og ett spørsmål:  
 
 «– Nei altså, det var ikke sånn at man måtte. 

  – Men den gangen måtte kommunen sikre seg muligheten for at den tomta kunne 
ryddes slik at det kunne åpnes for annen utvikling. 
  – Men det er ikke til å komme utenom, for dette har du visst i ti år, at det virker 
litt rart at du nå i tolvte time ønsket å stanse rivingen. 
  – Det har aldri vært klart at det måtte rives, men at kommunen hadde anledning 
til å få det revet siden det ble laget en såpass lang leiekontrakt som ti år. Den 
passusen var der for å sikre kommunen hvis man ønsket en annen type utvikling 
av området.» 

 
Amta siterer også fra kontrakten der rivingen omtales, og Holm siteres i den sammenheng 
på følgende:  
 

«– Jada, men det er ikke noe man må gjøre, hevder han. – Det å lese det slik, at de 
har en plikt til å rive dem, er å trekke det som står i kontrakten litt langt, mener 
SV’s gruppeleder.» 

 
Han får også utdype sitt synspunkt gjennom svar på spørsmålet om han mener det som står i 
kontrakten ikke stemmer:  
 

«– Nei, men hvis begge parter i en kontrakt er enige om at dette ikke skal skje, er 
ikke det noe problem. Hvis leietaker ønsker å rive kunne ikke kommunen hindre 
det, og motsatt, utdyper han.» 

 
For øvrig omhandlet artikkelen kritikk Holm hadde ytret knyttet til håndteringen av saken.  
 
 
(Mandag 3. april 2017 publiserte Amta et leserinnlegg signert Holm. I innlegget som hadde 
tittelen «Amta ‘avslører’ og mistenkeliggjør», kritiserte Holm avisens omtale av Signalen-
saken 29. mars 2017. Dette er ikke påklaget.) 
 
 



 
  Sak nr.115/17 

3 

Tirsdag 4. april 2017 publiserte Amta en lederartikkel med tittelen «Nyhet om Signalen». 
Her imøtegikk Amta en påstand Holm hadde fremsatt i leserinnlegget publisert 3. april 2017, 
om at alle har vært klar over festeavtalen og punktet om riving. Amta skrev blant annet:  

 
«Vi tror derimot at det var en nyhet for ganske mange nesoddinger at Hintze Holm 
signerte en slik avtale. (…) 
  At media følger med og påpeker disse forholdene er heller ikke noe nytt, men det 
vil Hintze Holm ikke ha noe av. (…) 
  Hintze Holm har i e-post til Amta krevd gjennomlesing av alle sitater avisen i 
framtiden måtte hente fra hans skriftlige kommunikasjon med for eksempel 
kommunen hvis Amta endrer ordlyden i det som eventuelt siteres fra hans e-post. 
Han skriver at andre medier kan sitere fritt. 
  I tillegg til å angripe journalisten som skrev reportasjen antyder han med dette at 
Amta endrer virkeligheten, ikke langt fra den udokumenterte 
argumentasjonsmetoden han bruker mot sine politiske motstandere som i 
Signalen-saken skal ha gjennomført en ikke-reell prosess der en tilbyder får større 
fordeler enn andre. 
 Det er noe trumpsk over dette. (…) 
 Selvsagt var det et knalltøft oppslag om eksordførerens kontraktsignering for ti år 
siden, men det var ifølge Hintze Holm selv ikke noen faktafeil. 
  Han likte enkelt ikke omtalen. En tidligere ordfører må tåle slik omtale. Å 
motarbeide enkelte medier er en farlig politisk kurs som SV ikke bør vøre med 
på.» 

 
 
En uke senere, tirsdag 11. april 2017, publiserte Amta enda en lederartikkel tilknyttet 
sakskomplekset. Tittelen var «Går løs på budbringeren». Amta skrev blant annet: 
 

«Uansett hva Rødt og SV hevder, så var det en nyhet for mange nesoddinger at SVs 
tidligere ordfører Christian Hintze Holm signerte kontrakten som er grunnlaget for 
rivingen av Signalen.  
  At den samme eks-ordføreren i tospann med Rødt har kjempet mot riving i årene 
etterpå kom også fram i reportasjen, der eks-ordføreren ble intervjuet. Både Rødt 
og SV har tatt til orde mot Amta som avis og mot journalisten som skrev 
reportasjen. (…) 
  Å gå løs på budbringeren av ubehagelige nyheter er en velkjent metode (…), og 
styreleder Sonia Elizabeth Arisland i Nesodden SV kaster seg på med full kraft. 
  Selve bærebjelken i kritikken er at du som leser visste at SV-ordføreren tidligere 
har signert rivningskontrakten. Det tror ikke vi at folk flest visste, selv om 
Arisland mener det er å blåse opp beskyldninger om at mindretallspolitikere 
tilbakeholder opplysninger som aldri har vært skjult. 
  Opplysningene har kanskje vært offentlig tilgjengelig i årevis, men bare for den 
som har visst hvor man skal lete. (…) 
  (…) i stedet for å ta dette som et ansvarlig politisk parti velger SV-ledelsen på 
Nesodden å glefse mot budbringeren ved å samle noen riktige og noen gale 
påstander om Amtas omtale av saken og sause dette sammen til et inntrykk av at 
media er urettferdig og at SV er utsatt for en svertekampanje. Dette er reinspikka 
sutring, SV. (…)» 

 
Samme dag publiserte Amta også et innlegg med tittelen «Nesodden SV svarer Amta», 
signert «Sonia Arisland, Styrelder, Styret i Nesodden SV». Innlegget var et tilsvar på 
Amtas lederartikkel publisert en uke i forveien. 



 
  Sak nr.115/17 

4 

 
 
KLAGEN: 
 
Klager er Nesodden SV ved gruppeleder Christian Hintze Holm og lokallagsleder Sonia 
Elizabeth Arisland.   
 
Slik klager ser det, er Amtas førsteside og omtale på nyhetsplass 29. mars 2017 basert på «en 
åpenbar misforståelse (…) som [avisa] ikke gjør noe forsøk på å oppklare». Klager mener at 
Amta gir inntrykk av at saken handler om en «avsløring», og at SV og Holm blir satt i et 
urimelig negativt lys gjennom måten saken er omtalt og presentert på.  
 
Klager skriver: «Det skapes et bilde av at Amta har ‘avslørt’ forhold i saken som han [Holm] 
har visst om lenge, men ikke vært åpen om[.]» «(…) Oppslagets form tilsier at dette er noe 
som har kommet frem nå, som en form for ‘avsløring’ som Holm konfronteres med. Dette 
forsterkes ved spørsmålsstillingen i teksten (…) Oppslagets tydelige budskap, selv om det 
ikke står i klartekst, er at Holm ‘visste om’ at kravet om riving lå inne i avtalen han selv 
undertegnet for ti år siden, at han ikke har fortalt om dette før Amta nå konfronterer ham 
med det, og at dette ‘virker litt rart’ sett i lys av at han nå har gått mot å rive og kritiserer 
dem som gikk inn for det.» 
 
Etter klagers mening handler saken (riveklausulen) imidlertid om «et velkjent og selvfølgelig 
forhold», som Holm aldri skal ha lagt skjul på eller forsøkt å underkommunisere, noe klager 
mener burde kommet frem i omtalen. Klager fortsetter: «Det går heller ikke frem at dette 
punktet i avtalen har vært en helt selvsagt og velkjent forutsetning for at spørsmålet om 
riving i det hele tatt var aktuelt. Ingen av de involverte i saken har vært i tvil om at 
leietakeren hadde forpliktet seg til å rive. Den politiske uenigheten har derimot dreid seg om 
kommunen skulle kreve at plikten til å rive, som i seg selv altså verken har vært holdt skjult 
eller vært omstridt, ble utløst. Og det er vedtaket om dette Holm og SV har kritisert.» 
 
Slik klager ser det, kan SV og Holm ikke lastes for at Amta ikke har vært klar over punktet. 
Klager mener dessuten at Amta «burde forstå at et slikt avtalepunkt er ordinær avtalepraksis 
for en kommune som bortfester et slikt område». 
 
Videre mener klager at Holm, til tross for at han ble intervjuet, ikke fikk reell mulighet til å 
korrigere eller bestride Amtas fremstilling av saken, fordi det ikke fremgikk at det ville bli 
stilt spørsmål ved at han kjente til det omtalte avtalepunktet: «Han ble ikke spurt om han 
hadde vært åpen om dette punktet eller lignende. I så fall ville han naturligvis forsøkt å 
forklare at det ikke var noe oppsiktsvekkende ved dette punktet, at det hele tiden har vært 
full åpenhet om det, og så videre. (…) Holm trodde derimot at Amtas utfordring til ham var 
at dette avtalepunktet på en eller annen måte medførte at stedet uansett måtte rives, dvs. at 
rivingen i realiteten var forhåndsbestemt av ham for ti år siden. Han forsøkte derfor å 
forklare at en plikt for festeren til å rive var tatt inn som en sikring for kommunen, at det er 
helt naturlig i en slik avtale, men at en slik bestemmelse naturligvis ikke medfører en plikt til 
å gjennomføre dette dersom festeren og kommunen ble enige om at bygningene kunne stå 
(denne forståelsen kan for øvrig bekreftes av de to festerne på stedet fra 2007 til 2017).» 
 
Etter klagers mening har Amta for øvrig «valgt å gjengi dem [Holms svar] i en til dels 
muntlig og litt nølende form, og skaper slik et inntrykk av en nærmest skyldbetynget Holm».  
 



 
  Sak nr.115/17 

5 

Klager opplyser å ha kontaktet redaktøren om oppslaget per epost, der Holm ba om å få 
komme til orde med et leserinnlegg. Leserinnlegget ble publisert på nett dagen etter og i 
papirutgaven 3. april, men klager mener dette likevel ikke kan veie opp for det overtrampet 
klager mener seg utsatt for gjennom den påklagede nyhetsartikkelen.  
 
For øvrig viser klager også til ytterligere publiseringer samme dag (3. april 2017), som klager 
mener bygger videre på det bildet Amta skapte gjennom sitt oppslag (se vedlegg).  
 
Når det gjelder lederartiklene Amta publiserte om saken, mener klager at Amta her går til 
angrep på henholdsvis Holm og Arisland.  
 
Slik klager ser det, er kritikken fra Amta mot Holm basert på en epost han sendte om 
sitatsjekk. I tillegg mener klager at Amta gjengir innholdet i eposten «klart feilaktig».  

 
Klager forklarer at Holm 30. mars 2017 sendte Amta kopi av en epost til ordføreren om en 
aktuell sak (se vedlegg). Klager fortsetter: «Da han [Holm] sendte denne e-posten til bl.a. 
Amtas redaksjon, hadde han altså en pågående erfaring med det han opplevde som avisens 
urimelige håndtering av hans kritikk av en annen kommunal utlysning og avtaleinngåelse. 
(…) Holm hadde dermed grunn til å frykte at ny kritikk fra ham av en kommunal sak nå 
kunne resultere i ytterligere negativ omtale i Amta. Han valgte likevel å henvende seg om 
denne, men la til i e-posten at ‘Jeg bør si fra på forhånd at jeg vil ha sitatsjekk fra Amtas side 
dersom jeg skal siteres, for å unngå ytterligere forsøk på å mistenkeliggjøre meg når jeg uttaler meg 
kritisk til politiske prosesser i kommunen.’» Og i påfølgende korrespondanse, på spørsmål fra 
redaktøren om Holm var blitt intervjuet om saken, presiserte han at opplysningen i hans 
epost gjaldt «[d]ersom intervju blir aktuelt, eller dersom dere endrer ordlyden i det som evt siteres fra 
min mail». 
 
Klager kan ikke se at det er kritikkverdig å be om sitatsjekk, og påpeker: «Han [Holm] 
krevde derimot ikke sitatsjekk av ‘alle sitater avisen i framtiden måtte hente fra hans skriftlige 
kommunikasjon med for eksempel kommunen ...osv.’. Vi kan heller ikke se at lederskribenten har 
grunnlag for påstanden om at han ’skriver at andre medier kan sitere fritt’.» 
 
For øvrig tilføyer klager at Holm ikke fikk «anledning til å se gjennom sitatene som ble brukt 
i lederartikkelen». (Klager har vedlagt kopi av epostkorrespondansen.) 
 
Videre reagerer klager også på Amtas påstand i lederartikkelen av 4. april 2017 om at Holm 
«ikke vil ha noe av» at Amta omtaler det aktuelle forholdet. Klager skriver: «Vi kan 
vanskelig se at lederskribenten har dekning for sin påstand. Holm har ikke bestridt Amtas 
rett til å omtale avtalen eller det at han har undertegnet den. (…) Han har derimot gitt 
uttrykk for at Amta har brukt disse faktaene på en feilaktig og urimelig måte, og dermed 
skaper et feilaktig inntrykk av at han har underslått disse faktaene.» 
 
Hva gjelder den andre lederartikkelen, mener klager at Amta her har publisert en 
redaksjonell, polemisk replikk. 
 
Klager opplyser å ha sendt et tilsvar til Amta, «som svar på Amtas oppfordringer i 
lederartikkelen den 4. april om at Nesodden ’ikke bør være med på’ Holms ’farlige politiske kurs’ 
i ‘å motarbeide enkelte medier’». Dette tilsvaret ble publisert 11. april 2017, altså i samme utgave 
som den andre påklagede lederartikkelen. Klager skriver: «I lederartikkelen skriver Amta 
polemisk mot leserinnlegget: ‘Å gå løs på budbringeren av ubehagelige nyheter er en velkjent 



 
  Sak nr.115/17 

6 

metode opp gjennom historien, og styreleder Sonia Elizabeth Arisland i Nesodden SV kaster seg på 
med full kraft’.»  
 
Klager siterer flere passasjer fra Amtas lederartikkel, og kommenterer: «Leserinnlegget 
imøtegås i tillegg med formuleringer om at SV-ledelsen ‘glefser mot budbringeren ved å samle 
noen riktige og noen gale påstander om Amtas omtale av saken’. Hva i leserinnlegget som 
eventuelt er gale påstander om saken blir ikke konkretisert i lederartikkelen eller senere, slik 
at dette blir hengende i løse luften. Videre skriver Amta: ’Dette er reinspikka sutring, SV’ – en 
kommentar som også gjentas med utheving i store typer i artikkelen.» 
 
Videre bemerker klager at Amta fremstiller det som om det er enkeltpersonen Arisland som 
har signert innlegget, mens det i virkeligheten var signert «’Styret i Nesodden SV ved styreleder 
Sonia Arisland’».  
 
Klager skriver også: «Vi mener det at Amta har en lederartikkel som går polemisk ut mot et 
leserinnlegg samme dag er brudd på god presseskikk. Forholdet mellom en redaksjonell 
lederartikkel og et leserinnlegg som framstår som skrevet av en lite kjent person er et 
åpenbart asymmetrisk forhold. Lederartikkelen er publisert på side 4 i avisen med 
uthevingen ‘Dette er reinspikka sutring, SV’ som blikkfang. Dette legger da føringer for 
leserinnlegget som dukker opp på side 9, som ‘sutring’. (…) I tillegg kan påstanden i 
lederartikkelen om at SV-ledelsen samler ‘noen riktige og noen gale påstander om Amtas omtale 
av saken’ skape et inntrykk av at innholdet i leserinnlegget er lite troverdig.»  
 
Etter klagers mening har Amta brutt en rekke punkter i Vær Varsom-plakaten (VVP): 3.2, om 
opplysningskontroll, 3.3, om premissene, 3.7, om sitatbruk, 4.1, om saklighet, 4.4, om 
dekning for titler etc. og 4.15, om at innlegg ikke skal utstyres med redaksjonell, polemisk 
replikk. 
 
I klagens avslutning, som et slags «personlig tillegg», uttrykker for øvrig Holm at han 
opplever saken ubehagelig og utfordrende fordi han utover å være fritidspolitiker, også har 
en fylkeskommunal stilling «som gjør at [han] er i inngrep med både administrasjon og 
politikere i Akershus-kommunene om kontroversielle plan- og byggesaker». Holm skriver: 
«Derfor legger jeg stor vekt på at det jeg ytrer offentlig i rollen som lokalpolitiker på 
Nesodden skal være så saklig og godt begrunnet som mulig. Ut fra dette er det belastende å 
bli fremstilt, på sviktende grunnlag, som en som tilbakeholder informasjon.» 
 
Videre uttrykker Arisland forståelse for om at hun selv «valgte å stikke hodet fram ved å 
skrive det vi [Nesodden SV] mener var et nødvendig svar til Amta med et usminket 
leserinnlegg». Men Arisland mener at redaksjonen og hun ikke er likestilte i debatten, og 
finner det problematisk, i lys av hennes andre roller i lokalsamfunnet, «som mor til barn på 
barneskolen, og som norsklektor på en lokal videregående skole». Arisland skriver: «I verste 
fall kunne det at lokalavisen beskylder meg for sutring og for å fremme feilaktige påstander 
slått negativt ut i mitt arbeid med undervisning. Det er heller ikke en god opplevelse å få 
disse karakteristikkene knyttet til meg når jeg ikke i utgangspunktet er en profilert eller kjent 
person, og karakteristikkene kan bli førsteinntrykket av meg for mange mennesker i mitt 
lokalsamfunn. (…) Jeg opplever det slik at dette gjør det både vanskeligere og mer 
ubehagelig for meg å fortsatt drive lokalpolitikk.»  
 
For øvrig har klager vedlagt flere av Amtas publiseringer om saken, og også redegjort for 
saken, for å belyse bakgrunnen (se vedlegg).  
 



 
  Sak nr.115/17 

7 

 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Akershus Amtstidene (Amta) er uenig i klagers påstand om at avisen har misforstått saken: 
«Det er helt vanlig og legitim journalistikk å lage nyhetssaker på forhold tilbake i tid, fordi 
opplysningene ikke er allmenn kjent.» Amta påpeker: «Et forhold som er selvfølgelig for en 
politiker er ikke nødvendigvis kjent hverken for avisen eller leserne. Vi kan ikke se at dette 
bryter med Vær Varsom-plakaten.» 
 
Slik redaksjonen ser det, har Holm dessuten fått direkte spørsmål om kontrakten, og gitt 
tydelige svar. Amta avviser også at den har skrevet at Holm har forsøkt å 
underkommunisere avtalen eller at han ikke har vært åpen om saken.  
 
Når det gjelder lederartikkelen publisert 4. april 2017, erkjenner Amta imidlertid å ha brutt et 
tillitsforhold ved å sitere fra en epost uten samtykke fra avsenderen. Ansvarlig redaktør 
opplyser at lederartikler «ikke skal basere seg på dialog mellom aktører og avisen, men være 
forankret i nyheter omtalt i avisen», og at stedfortredende redaktør ikke var klar over dette. 
For øvrig understreker Amta også at det er legitimt å ønske sitatsjekk, og redaksjonen 
respekterer klagers ønske om dette.  
 
Amta uttrykker også enighet med klager med hensyn til publiseringstidspunktet for den 
andre lederartikkelen, og skriver: «I dette tilfellet er det ikke noe annet enn en åpenbar glipp 
fra avisens side, hvor lederen burde kommet i etterkant av leserinnlegget. Dette har 
sammenheng med at leserinnlegg nå publiseres på nett før de kommer i papirutgaven, og 
stedfortredende redaktør var ikke oppmerksom på at leserinnlegget kom i papir denne 
dagen. De interne rutinene hos oss sviktet, og det beklager vi.» 
 
Videre er avisa «også enig i at lederen burde konkretisert riktige eller eventuelle gale 
påstander» i lederartikkelen, men er ikke enig i at Arisland blir omtalt som privatperson. 
Avisa står også inne for formuleringen om at «Dette er reinspikka sutring, SV». 
 
Oppsummert skriver Amta at den altså står inne for vinklingen av nyhetsdekningen 29. april 
2017, men at den erkjenner svikt i begge lederartiklene. Amta skriver: «Vi har ønsket å 
beklage dette overfor Nesodden SV eventuelt i en lederartikkel. (…) Vi ønsker et godt 
forhold til lokalpolitikerne og hadde håpet Nesodden SV tok i mot vår beklagelse.» 
 
 
Klager fastholder sitt syn om at Amtas oppslag har karakter av at det handler om en 
avsløring: «Det er riktig at Amta ikke skriver eksplisitt at Holm har forsøkt å 
underkommunisere det forholdet man omtaler, men det er likevel åpenbart det inntrykket 
leseren vil sitte igjen med. Amta omtaler det selv, i lederartikkelen 4. april, som ‘et knalltøft 
oppslag om eks-ordførerens kontraktsignering.’ Det er dette vi mener er utilbørlig, ettersom 
Holm hverken har hatt grunn til eller forsøkt å underkommunisere det omtalte 
avtalepunktet.» 
 



 
  Sak nr.115/17 

8 

Klager skriver videre: «Nettopp fordi disse forholdene, som altså ble hovedpoenget i 
oppslaget, heller ikke kom frem av det journalisten tok opp i intervjuet, fremstår adgangen 
til samtidig tilsvar som lite reell.» 
 
Når det gjelder klagers innvendinger knyttet til de påklagede lederartiklene, påpeker klager 
at deres klage ikke bare handlet om at innhold fra en epost er gjengitt, men at gjengivelsen er 
feilaktig. Videre reageres det på karakteriseringen som ble gjort i lederartikkelen: «Denne 
feilaktige gjengivelsen legger Amta til grunn for sin sterke karakteristikk av Holm (i norsk 
mediesammenheng må man vel anta at det å bli omtalt som ‘trumpsk’ er å regne som en 
sterk og negativ karakteristikk ...).» 
 
Hva gjelder Amtas beklagelse og ønske om å oppnå minnelig løsning, skriver klager: «Vi har 
forstått Amtas beklagelse slik at 1) vi inviteres til å skrive et leserinnlegg, og 2) Amta gir et 
tilsvar der man beklager at Amta har forsømt seg ved å bringe sitater fra e-post inn i en 
leder, samt at lederen ble publisert samme dag som Sonia Arislands leserinnlegg. Vi kom til 
at vi ikke oppfatter dette som en minnelig løsning, sett i forhold til tyngden av en forside, en 
dobbeltside og to lederartikler fra Amtas side.» 
 
 
Akershus Amtstidende (Amta) har ikke hatt ytterligere kommentarer.  
 
 

 

 
  


