
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 133/17 

 
KLAGER:                               

 
Stiftelsen Tinden Handelssted  

PUBLIKASJON: Bladet Vesterålen (papir og nett) 
PUBLISERINGSDATO: 03.06.2017, 19.06.2017 
STOFFOMRÅDE: Politikk/forvaltning 
SJANGER: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Kildebruk og kontroll av opplysninger, den samtidige 

imøtegåelsesretten, integritet og uavhengighet, åpenhet om 
bakenforliggende forhold. 

REGISTRERT: 23.06.2017 
BEHANDLET I PFU: 26.09.2017 
BEHANDLINGSTID: 93 dager 
KLAGEGRUPPE: Organisasjon/stiftelse 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
Bladet Vesterålen publiserte lørdag 3. juni 2017 en artikkel med tittelen «Halmøy ut av 

Tinden» og ingressen: 
 
«ØKSNES: Styret i Stiftelsen Handelsstedet Tinden har vedtatt å endre vedtektene, 
etter at det siste av Skjalg Halmøys barn er gått bort. Frid Halmøy sier til Bladet 
Vesterålen at vedtaket er gjort ulovlig, og hun har sendt begjæring om gransking 
til Stiftelsestilsynet.» 

Brødteksten:  

«Vedtektsendringa ble gjort i januar, og stiftelsen har nå sendt endringene til 
stifterne, som er Øksnes kommune, familien Halmøy, Vesterålskraft Nett AS og 
Fortidsminneforeninga avd. Vesterålen. De har mulighet til å uttale seg, men det er 
kun Stiftelsestilsynet som har anledning til å endre eller forkaste forslaget til 
endring. [...] 

Da stiftelsen ble opprettet fikk barn etter Skjalg Halmøy enerett til å disponere 
andre etasje i hovedhuset som feriebolig for seg og sin familie i hele sin levetid. I 
fjor gikk Skjalgs sønn Kjell Arne Halmøy bort, og vedtektene trenger derfor en 
oppdatering. Skjalg Halmøys barn hadde også en rett til å utpeke ett styremedlem 
samt varamedlem. 



 
  Sak nr. 133/17 

2 

Under mellomtittelen «Har bedt om gransking» stod det:  

Frid Halmøy er barnebarn av Skjalg Halmøy, og hun har de siste årene hatt plass i 
styret som representant for familien Halmøy. I en e-post til Bladet Vesterålen sier 
hun at hun ikke har fått innkallelse til styremøter siden i fjor sommer. – Styret har 
siden i fjor sommer fattet vedtak uten at jeg som styremedlem har vært innkalt, og 
vedtakene er derfor ikke fattet av et beslutningsdyktig styre. En begjæring om 
gransking av stiftelsen ble sendt Stiftelsestilsynet i slutten av februar, skriver 
Halmøy.  

Styreleder i Stiftelsen Handelsstedet Tinden, Asle Sørdahl, sier han ikke har noen 
kommentar til denne uttalelsen. – Vedtektene sier at bruksretten utløper når barna 
til Skjalg Halmøy er gått bort, og vi har forholdt oss til disse vedtektene, sier 
Sørdahl. Han sier styret arbeider etter formålsparagrafen i vedtektene, og at de gjør 
de endringer som er nødvendige for å oppfylle formålet. – Vi mener at disse 
endringene vil styrke formålet, og de vil styrke stiftelsen. Derfor ønsker vi også å 
få nye ressurser inn i styret, sier Sørdahl. 

   
Mandag 19. juni ble det publisert en artikkel med tittelen «- Turlaget må avlyse tinden» og 
ingressen/vignett: «Pressemelding» og deretter: 

«Vesterålen Turlag, som har hatt Tinden på sommerprogrammet siden 1989, 
avlyser neste helgs besøk i det gamle fiskeværet. 

– Stedets eneste innbygger, turlagets forteller og omviser Frid Halmøy, er utestengt 
fra hovedhuset der hun har bodd, forteller turleder Willy Vestå i ei pressemelding 
fra Vesterålen Turlag.» 

 
KLAGEN:  
 
Klager er Stiftelsen Tinden Handelssted ved styreleder Asle Sørdahl. Det opplyses at klager 
ble oppringt av avisen fredag 2. juni og bedt om kommentarer til vedtektsendringene som 
var foreslått. Dette ble kommentert og stiftelsen ba om å få lese gjennom saken, noe som ikke 
ble besvart av avisen. Klager viser til at journalisten beklaget dette den 6. juni.  
 
Videre skriver klager: «Der er 3 uriktige beskyldninger som settes fram i artikkelen som 
stiftelsen ikke fikk anledning til å imøtegå». I vedlegget til klagen fremgår det hvilke 
beskyldinger:  
 
«I avisen fremsetter Frid Halmøy alvorlige påstander mot stiftelsen. Samtlige påstander har 
ett felles trekk – de er uriktige: 

• Påstanden om ulovlige vedtak er uriktig. Alle vedtak stiftelsen har gjort er gjort av et 
vedtaksført styre. 

• Påstanden om at Halmøy ikke er innkalt til møte er uriktig. Halmøy har vært innkalt 
til alle møter der hun skulle møte. Da endringer av vedtektene ble behandlet var ikke 
Halmøy medlem av styret. 

• Opplysningen om at Halmøy har begjært stiftelsen gransket er riktig, men Halmøy 
har unnlatt å opplyse om at stiftelsestilsynet for lengst har avvist denne begjæringen 
fordi beskyldningene mot stiftelsen var grunnløse.» 



 
  Sak nr. 133/17 

3 

 
Det vises også til at artikkelen ble publisert rett før politisk behandling av saken i Øksnes 
formannskap 6. juni 2017 

Videre opplyser klager at i tillegg til å være redaktør i Bladet Vesterålen, er redaktøren også 
en fremtredende person i Vesterålen Turlag og avisen publiserte blant annet en 
pressemelding på vegne av Vesterålen Turlag den 19.6.17, dagen før vedtektsendringen 
skulle behandles i kommunestyret (se vedlagte artikkel), der redaktør Willy Vestå uttalte seg 
som turleder.  

Klager skriver: «Pressemeldingen fremstår som noe mer enn informasjon til turlagets 
medlemmer - det flettes inn systematisk og tendensiøs feilinformasjon om forhold som har 
relasjon til stiftelsen/ Tinden og som setter stiftelsen i et svært dårlig lys. […] Stiftelsen 
finner det spesielt at Vesterålen Turlag sprer denne feilinformasjonen rett før Øksnes 
kommunestyre den 20.6.17 skulle uttale seg til endring av vedtektene i stiftelsen. En viss 
anstendighet fra turlagets side burde man vel kunne forvente.» 

Klager peker på følgende punkter i Vær Varsom-plakaten: 1.2, 2.2 (integritet og 
uavhengighet), 2.3 (åpenhet om bakenforliggende bindinger), 2.4 (oppnå private fordeler), 
3.2 (korrekte kilder), 3.3 (sitatsjekk), 4.14 (samtidig imøtegåelse), 4.15 (snarest mulig tilgang 
til tilsvar). 
 
 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Bladet Vesterålen (BV) skriver at «Sørdahl fikk gjengitt Halmøys påstander, og svarer at han 
ikke vil kommentere dem. I det følgende intervju kommenterer han likevel påstandene 
indirekte, og tilbakeviser dem.» Avisen viser til hva Sørdahl sier i artikkelen. 

 
Om sitatsjekk skriver avisen: «Sørdahl [har] ikke på noe punkt hevdet seg feilsitert av 
journalisten. Han har likevel ment at journalisten brøt en avtale om sitatsjekk, og at dette 
seinere ble beklaget. Dette er ikke korrekt. At det skulle eksistere en slik avtale, er fremmed 
for journalisten. Sørdahl etterlyste i ettertid gjennomlesning av artikkelen (i en epost til 
journalisten personlig) klokka 20.40 den 2. juni, rundt åtte timer etter at intervjuet fant sted: 
«Jeg ønsker å lese gjennom det du har skrevet etter telefonsamtalen.» På dette tidspunkt hadde 
journalisten fri, artikkelen var forlengst trykket, og på vei ut til våre abonnenter i papir – mens 
den likelydende nettartikkelen sto for tur for publisering lørdag.  Da journalisten var 
tilgjengelig påfølgende tirsdag beklaget han høflig overfor Sørdahl (epost). 
 
Om tidspunktet for artikkelen, skriver avisen at det er pressens oppgave å skrive om forhold 
som skal opp til behandling i formannskapet og som angår lokalsamfunnet.  
 
Det vises ellers til at artikkelen refererer en rekke åpne kilder, og «hvis den kan sies å ha 
slagside, må det være i favør av klageren – og ikke imot ham».  Også premissene i intervjuet 
med Sørdahl hevdes klare: «Sørdahl er en politiker, næringsdrivende og styreleder med 



 
  Sak nr. 133/17 

4 

svært lang fartstid i kontakt med pressen, og burde ikke være i tvil om situasjonen.»  
 
I spørsmålet om samtidig imøtegåelse har Bladet Vesterålen fulgt VVP til punkt og prikke, 
skriver avisen. I tillegg har Asle Sørdahl fått et stort leserinnlegg publisert, under tittelen 
 «Fakta og feil om Tinden». (Se vedlegg 1 fra 14. juni 2017). En del av påstnadene i 
leserinnlegget var av en slik karakter at de imidlertid utløste Halmøys imøtegåelse. 

 
Om artikkelen fra 19. juni, skriver avisen: «Pressemeldinger fra Vesterålen Turlag (lag innen 
DNT) blir jevnlig gjengitt av Bladet Vesterålen, slik de blir i en lang rekke andre medier i 
distriktet, papiraviser, nettaviser, nærradioer. Med sine 2.000 medlemmer er turlaget en 
tungvekter innen frivillig arbeid (laget har ingen ansatte), og nyheter derfra har et stort 
nedslagsfelt.» 

 
Om rollen til redaktør Willy Vestå, skriver avisen at Willy Vestå, turleder for den aktuelle tur 
i Vesterålen Turlag, og sitert i pressemeldinga, er identisk med redaktør Willy Vestå i Bladet 
Vesterålen. Det anføres videre: «Verken redaktører eller journalister er hevet over frivillig 
innsats i lokalsamfunnet. Vanligvis vil gratisinnsats for folkehelsa i Vesterålen være ytterst lite 
kontroversielt, men opplagt ikke denne gangen. Derfor var det sjølsagt ikke redaktøren som 
sto for redigering og publisering av pressemeldinga, men hans vikar Morten Berg-Hansen. 
Vestå hadde andre oppdrag for Bladet Vesterålen både 19. juni og 20. juni. La det være nevnt 
at samme pressemelding ble publisert gjennom andre kanaler, og med andre redaktører – 
deriblant Vesterålen Online, se skjermdump vedlegg 2.» 
 
  
Klager reagerer på tilsvaret. Klager mener avisen skulle fått frem at dette var en oppfølging 
av det vedtaket som oppretterne gjorde i 2004. Det er altså ikke slik at stiftelsen har vedtatt 
«Å ta Halmøy ut av Tinden». Dessuten ble Halmøy avsatt fra styret i september 2016, og 
«Når man er ute av et styre skal en selvsagt ikke ha innkalling til møter. [..] Dette gir et 
beslutningsdyktig styre til enhver tid hvis de 3 møter.» Og: «Begjæring om gransking av 
stiftelsen ble levert i januar 2017 og kvittert ut av stiftelsestilsynet i slutten av mars 2017.»  
 
Klager mener at dette skulle avisen hatt kunnskap om, og forklart og fått frem i artikkelen, 
og det ville da vært en ikke-sak. 
 
Klager finner det også «en smule oppsiktsvekkende at journalisten beklager når han ifølge 
BLV ikke har noe å beklage.  Dette er jo ikke i tråd med avisens generelle holdning der man 
ikke beklager noe som helst, uansett hvor uriktig det måtte være.» 
 
Hva gjelder pressens informasjonsoppgave, skriver klager: «Her tar redaktøren i BLV på seg 
et ansvar som vi sjelden har sett fra denne kanten, han beskriver avisens folkeopplysning 
ovenfor politikerne i Øksnes som avgjørende for et helt lokalsamfunn.  Vi tør minne 
redaktøren om at kommunens øverste folkevalgte organ, kommunestyret, i all hovedsak fulgte 
stiftelsens anmodning om tilpasning av vedtekter.» 
 
Om dobbeltrollen, skriver klager: «Denne ”avlysningen” passer meget godt inn i bildet som 
BLV forsøker å tegne av stiftelsen og er atter et forsøk på å svekke stiftelsens omdømme.   For 
det har aldri vært avtalt noen tur i 2017 til Tinden mellom Vesterålen Turlag og stiftelsen 
Tinden Handelssted.  Derfor blir denne ”avlysningen”, gjennom en pressemelding ført i penn 
av redaktør Willy Vestå i regi av Vesterålen Turlag, rimelig spesiell. […] Etter vår oppfatning 
er denne pressmeldingen usedvanlig fjollete og neppe tilfeldig, verken i ordvalg eller i 
tidspunkt for utsendelse.» 



 
  Sak nr. 133/17 

5 

 
Klager skriver også at avisens fremstilling og vinkling har utløst et skred av netthets ovenfor 
stiftelsen og de sentrale personene som siden 2004 har arbeidet i stiftelsen.   Avisen fulgte opp 
sin artikkel med en leder med samme faktafeilbaserte vinkling.» 
 
Det vises også til at avisen ikke har rettet opp feil i den første artikkelen, noe klager mener de 
har hatt god tid til – etter at klager publiserte leserinnlegget der feil og fakta ble påpekt: 
«Avisens faktafeilbaserte oppslag er etter vår oppfatning i strid med god presseskikk.  Man 
har gjennom sin opptreden forvoldt betydelig skade og tap av omdømme for stiftelsen.  
Stiftelsen er også blitt rammet hardt økonomisk og frykter at langtidsskadevirkningene kan 
bli svært krevende og sette formålsrealiseringen i fare.» 
 

  
Bladet Vesterålen mener at tittelen er «meget dekkende», og skriver: «Stiftelsens styre har 
iverksatt utelukkelse av familiens representant, mot dennes vilje. Artikkelen sier intet om at 
dette eventuelt skulle være urettmessig, annet enn å referere to forskjellige syn på akkurat 
dette forholdet.» 
 
Videre: «Stiftelsen Handelsstedet Tinden, der Øksnes kommune og det interkommunale 
nettselskapet Vesterålskraft er dominerende eiere, forvalter store materielle og immaterielle 
verdier på vegne av allmennheten. Det er en sjølsagt oppgave for Bladet Vesterålen å 
formidle forhold rundt stiftelsen.»  
 
Det opplyses for øvrig at turleder Willy Vestå ikke er «ansvarlig redaktør» i Bladet 
Vesterålen. Videre: «Det framgår av stiftelsens opplysninger (i den opprinnelige klagen) at 
det ikke har vært uvanlig med turlagsturer til Tinden uten at stiftelsen har vært kontaktet. Så 
at en planlagt turlagstur til Tinden uten avtale med stiftelsen skulle være en umulighet (som 
i stiftelsens Barcelona-eksempel), faller på sin egen urimelighet.» 
 
 
Klager kom etter tilsvarsrunden med en siste kommentar, idet han mener avisen tar feil i sin 
beskrivelse og forståelse av stiftelsesinstituttet. Hovedpoenget er at stiftelsen ikke har noen 
eiere, men eier seg selv. Stiftelsen forvalter heller ikke noe på vegne av allmennheten, men 
har ett oppdrag, nemlig å realisere det formålet som er beskrevet i vedtektene. Stiftelsen har 
heller ikke hatt noe eget ønske og hensikt ”å ta Halmøy ut av Tinden”. Klager skriver: «Det 
var altså oppretterne som i 2004 bestemte at Halmøyfamilien skulle ha en tidsbegrenset 
funksjonstid som valgorgan til styret i stiftelsen. Da den siste av barna etter Skjalg Halmøy 
gikk bort høsten 2016 var det stiftelsens plikt å etterkomme den arbeidsordre som var nedfelt 
i vedtektene.» 
 
Klager mener: «Oppslaget hadde en markant slagside og da jeg som stiftelsens styreleder ble 
spurt om kommentarer til endring av vedtektene spurte jeg journalisten om han hadde lest 
saksdokumentene. Det bekreftet han at han hadde gjort og da svarte jeg at jeg ikke hadde 
noen kommentarer ut over de opplysninger og den begrunnelse som var gitt der. 
De uriktige beskyldningene om manglende innkalling til styremøte og at det var avholdt 
styremøter der styret ikke var vedtaksfør er grunnleggende feil, det ble ikke opplyst av 
journalisten at det var framsatt slike beskyldninger mot stiftelsen.» 
 
Videre: «Det stiftelsen har funnet svært bemerkelsesverdig er at redaktøren i bladet 
Vesterålen signerer en pressemelding på vegne av Vesterålen Turlag som inneholder flere 
faktafeil. «For det andre er ikke pressemeldingen kommentert særskilt da dette var utenfor 



 
  Sak nr. 133/17 

6 

avgrensingen for klagen som ble levert. Saken ble imidlertid nevnt fordi stiftelsen mente at 
sammenblandingen av roller og fremsetting av feilinformasjon i pressemeldingen er alvorlig 
i seg selv og særlig når feilinformasjonen ble satt fram samme dag som kommunestyret 
skulle behandle uttalelse til vedtektsendring i stiftelsen. Når redaktøren/ turlagslederen etter 
all sannsynlighet vet at beskyldningene om ”utestengelse” ”fastboende” mv. er feil har 
stiftelsen funnet det riktig å nevne saken som en del av den ”…..pakken” som mediehuset 
rettet mot stiftelsen.» 
 
Det opplyses at stiftelsen har oppdaget en del ”gratispassasjerer” som har benyttet Tinden 
uten avtale med stiftelsen og uten å betale vederlag til stiftelsen. Vesterålen turlag ble i 2013 
kontaktet og gjort oppmerksom på at stiftelsen flere år tidligere hadde vedtatt satser for 
vederlag for den type bruk som turlaget bedrev. Turlaget hadde frem til dette ikke betalt til 
stiftelsen slik de skulle, men til medlemmer av familien/ annen guide utenom stiftelsens 
regnskaper. Turlaget ble da bedt om å gjøre avtaler med stiftelsen på formell måte. 
 
Til slutt: «Når … pakken ovenfor stiftelsen fremsettes av de samme mediemenneskene 
gjennom to ulike fora og rett foran politisk behandlingen av saken er skadepotensialet stort 
og fallhøyden stor.» 
 
 
Bladet Vesterålen oppfatter at det ikke framkommer nye momenter i klagers siste 
kommentarer. «Både spørsmålet om hvorvidt beskyldningene er framlagt for styrelederen, 
spørsmålet om gjennomlesning, anklagene om sitatfeil og om rolleblanding fra redaktørens 
side er kommentert av Bladet Vesterålen tidligere. Vi står fast ved vårt syn om at Bladet 
Vesterålen ikke har brutt god presseskikk i denne saken.» 

  


