
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 114/17 

 
KLAGER:                               

 

Johannes Banggren 
PUBLIKASJON: Ringerikes Blad (papir og nett) 
PUBLISERINGSDATO: 19. og 20.05.2017 
STOFFOMRÅDE: Skole/kultur 
SJANGER: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Tittelbruk, kildebruk og kontroll av opplysninger 
REGISTRERT: 20.05.2017 
BEHANDLET I PFU: 26.09.2017 
BEHANDLINGSTID: 126 dager 
KLAGEGRUPPE: Togsjef (russestyret) 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
Ringerikes Blad publisert en artikkel om årets russ og russetoget lørdag 20. mai 2017. På 
forsiden var tittelen «- Hastverksarbeid» og teksten: 

 
 «*Russen erkjenner at hastverksarbeid preget årets russetog, men opplever likevel 
kritikken urettferdig. *Intern oppfordret de torsdag til å «egge» huset til 
avisredaktøren, som skrev kommentaren som startet kritikken.  – Det var ment som 
en spøk, sier russepresidenten.» 

Inne i avisen var stikktittelen: «Russen planla hevn mot nyhetsredaktøren» og tittelen: 
«"Fortjener å våkne til egga hus"». Ingressen: 

«Etter at Ringerikes Blads nyhetsredaktør, Øyvind Lien, publiserte en kommentar om 
årets russetog, har kritikken mot ham haglet i kommentarfeltene.» 

 
I artikkelen vises det til at russetogets sjef (togsjef), Johannes Banggren, tidligere hadde uttalt seg i 
avisen om russetog-kritikken: 
  

«Banggren ytret i ettertid at han håper neste års russ vil planlegge bedre. – Jeg tror 
det kan være bra å få inn profesjonell hjelp ved å få inn noen som kan hjelpe med 
å lage noen gode poenger, sa Banggren 

http://www.ringblad.no/5-45-399002


 
  Sak nr. 114/17 

2 

Under mellomtittelen «Oppfordret til eggkasting» stod det:  

«Likevel oppfordret Banggren russen til å kaste egg på Liens private hjem. På en 
facebook-side for russ i Ringerike og omegn la han ut Liens kommentar i et 
Facebook-innlegg og kommenterte selv; – En som faktisk fortjener å våkne til et egga 
hus? Flere russ kastet seg på i kommentarfeltet. – Kan ikke alle bilene smelle 
anlegget utenfor hos han kl. 12 på lørdag? Hvem faen bryr seg om man blir avskilta 
nå, kommenterte en annen.» 

Russepresident, Line Jahn Øverby, var en av dem som deltok i kommentarfeltet. Hun uttalte 
seg artikkelen:  

«– Kan du forstå at det oppleves ubehagelig for Øyvind Lien at man planla «egging» 
av huset hans? – Det var ment som en spøk, noe jeg forstår at han ikke tok det som. 
Vedkommende som sa ifra til Lien forsto heller ikke at det var en spøk. Vi forstår 
at det er galt, og ingen hadde kommet til å gjøre det, sier Øverby. 

Togsjef Banggren kom også til orde, og under mellomtittelen «– Det var en spøk» stod det: 

«Banggren sier til Ringerikes Blad at det hele var en spøk. – Vi ville bare tulle litt 
oss russ imellom. Det var ikke ment alvorlig, men som en spøk helt fra starten av, 
sier Banggren. – Tror du alle de 204 medlemmene på russens Facebook-side forsto at 
det var en spøk? – Ja, det gjorde de. I tillegg har jeg snakket med russen i ettertid. 
Det er ingen som kommer til å kaste egg på Liens hus, forsikrer Banggren. – Syns 
du det er greit å spøke slik på bekostning av en som skriver en kritikk av en offentlig 
hendelse som et russetog jo er? – I ettertid kan jeg se at jeg ikke burde lagt ut den 
spøken. Jeg fikk en melding av Lien. Jeg har beklaget til han, og dette var 
overhodet ikke ment som en trussel, sier Banggren.» 

I en underartikkel med tittelen «Overraskende personangrep» var nyhetsredaktør Øyvind 
Lien i Ringerikes Blad intervjuet: 

«Lien er overrasket over de verbale personangrepene mot ham. – Jeg mener mye, 
og er alltid forberedt på verbale reaksjoner. Det får jeg ofte, og det må jeg 
selvfølgelig tåle. Men, denne formen for trusler fra voksne ungdommer så jeg ikke 
komme, sier Lien. – Hva tenker du om personangrepene mot deg i kommentarfeltene? 
– Personangrep generelt skal vi ikke ha i kommentarfeltene. Samtidig er jeg den 
som kanskje mer enn andre bør tåle det, sier nyhetsredaktøren. – Føler du deg truet? 
– Generelt føler jeg meg ikke truet i den grad at det påvirker skrivingen min. Men 
det som nå kom fra russen, er en direkte trussel om et angrep. Det er neppe til å ta 
feil av, mener han.» 

[…] – Hva synes om at det oppfordres til å kaste egg på ditt private hjem på en 
Facebook-side med over 200 medlemmer? – At enkeltpersoner i en så stor gruppe 
kan gulpe opp en dårlig idé, er ikke så rart, men jeg hadde kanskje forventet bedre 
av lederne, sier Lien.  – Hva tenker du om at togsjefen møter kritikken ved å svare i 
Ringerikes Blad, samtidig som han oppfordrer til å angripe deg personlig? – Det er 
litt underlig, en mening utad og en annen internt i gjengen, mener Lien.» 

Også digital leder i Ringerikes Blad var intervjuet i artikkelen. I en annen underartikkel med 
tittelen «Fra kommentarfeltene» var det klippet inn ulike leserkommentarer fra publikum. 



 
  Sak nr. 114/17 

3 

Artikkelen var blant annet illustrert med et større bilde av togsjefen. Bildetekst:   

«BEKLAGER: - I ettertid kan jeg se at jeg ikke burde lagt ut den spøken, sier 
togsjef Johannes Banggren.» 

Artikkelen ble også publisert på nett fredag kveld, med tittelen: «Russ planla «egging» av 
nyhetsredaktørens hus».  
 
 
KLAGEN:  
 
Klager er togsjef Johannes Banggren. Han mener Ringerikes Blad skyter spurv med kanoner: 
«Ringerikes Blad skriver en artikkel som går over forsiden, og to hele sider hvor de sier at jeg 
har planlagt hevn mot nyhetsredaktøren i avisen. I samme artikkel kan man også lese at det 
eneste de har som kan begrunne for dette er et spørsmål jeg stiller som spøk til en intern 
russegruppe etter at han har slakta russetoget: "Er det noen som fortjener å våkne til egga 
hus nå, eller?" Dette var kun en spøk og slett ingen oppfordring eller planlegging.» 
 
Det vises til en samtale på «chat» med nyhetsredaktøren torsdag kveld, to dager før 
publisering, der klager beklaget spøken, ba om unnskyldning og fortalte at ingen hadde 
tenkt å planlegge noe som helst, og at han hadde varslet russen. Det vises til at redaktøren 
svarte «ok» (se vedlagt chat). 
 
Klager reagerer derfor på at Ringerikes Blad fredag kveld (nett), lørdag (papir), likevel velger 
«å slå opp dette som en planlagt handling». 
 
Klager reagerer også på at avisen i tittelen inne i avisen har tatt bort hele spørsmålsstillingen, 
og fremstiller det som klager har kommet med en påstand.  
 
Det reageres også på at nyhetsredaktøren i artikkelen omtalte dette som en trussel: 
«Definisjonen av en trussel er ifølge Det store Norske Leksikon: "truende advarsel. Den som i 
ord eller handling truer med straffbar atferd under slike omstendigheter at trusselen er egnet 
til å fremkalle alvorlig frykt straffes med inntil ett års fengsel etter straffeloven § 263."» 
 
Klager skriver: «Lien selv sitter som kilde til denne nyhetssaken og nyhetsredaktør, altså på 
begge sider av bordet, og samtidig har fått både beklagelse og forsikring om at noe "egging" 
ikke vil finne sted, er det uforståelig at de vil "ta" ungdommer som kun har spøkt internt 
med hverandre.»  
 
Det vises til Vær Varsom-plakatens punkt 3.2 (kildebruk og kontroll av opplysninger) og til 
punkt 4.4 (tittelbruk). Klager mener også artikkelen er en blanding av fakta og kommentar.  
 
Klager mener artikkelen er «veldig belastende for meg, ikke bare nå, men også i fremtiden, 
når den også kan linkes til både navn og slike overskrifter». 
 
Det opplyses at klager kontaktet redaktøren etter publiseringen – dvs. søndag kveld. Og at 
redaktøren ikke hadde fått med seg hva klager hadde skrevet på den interne Facebook-
gruppen torsdag kveld, etter chatten med nyhetsredaktøren (se vedlagte Facebook-melding), 
og klager finner det merkelig at ikke redaktøren har sett denne da han  hadde tilgang til 
russesiden dagen etter - på fredag.  



 
  Sak nr. 114/17 

4 

FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 

Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Ringerikes Blad skriver innledningsvis at klager svarte på kritikken av russetoget og uttalte 
at toget var preget av hastverksarbeid i en artikkel den 18. mai. Men, skriver avisen: 
«Samtidig på russens interne Facebook-side med i overkant av 200 medlemmer, publiserte 
Banggren torsdag 18. mai et innlegg. Med en link til nyhetsredaktørens kommentar skrev 
han: «En som faktisk fortjener å våkne til et egga hus?» Under innlegget kom det raskt 
kommentarer fra andre russ, der ideen ble konkretisert. Her ble det foreslått tidspunkt for 
når russen kunne møtes utenfor Liens hjem.» 
 
Det opplyses at nyhetsredaktøren tok kontakt med klager via Messenger, og gjorde klager 
oppmerksom på at han var kjent med innholdet på den interne siden: «Banggren svarte at 
det var ment som en spøk. Han beklaget, men på den interne russesiden ble ikke innlegget 
endret. Usikkerheten rundt dette fikk dermed stå.» Avisen skriver at den først gjennom 
denne klagen ble oppmerksom på at klager hadde skrevet et nytt innlegg om saken torsdag 
kveld.  
 
Avisen skriver: «Russen setter sitt preg på lokalmiljøet i noen hektiske vårmåneder. De 
ønsker å bli tatt på alvor, og Ringerikes Blad opplever å gjøre det. Russen er myndig, og må 
derfor også avkreves ansvarlighet. Særlig gjelder det russens ledere. At russen har en intern 
humor og sjargong kan være. [...] Dersom ideen om «egging» hadde vært knyttet til avisen 
eller avisens lokaler hadde det vært så sin sak. Når ideen er knyttet til hjemmet til en ansatt, 
blir det noe annet. Det krysser den private grensen, da det også påvirker nyhetsredaktørens 
familie.» 
 
Avisen viser også til hva andre offentlige personer må tåle, og at de valgte å omtale dette på 
samme måte: «Vi konkluderte at denne typen initiativ som ble tatt på facebook-siden ville 
ført til at vi hadde omtalt og intervjuet de involverte og berørte, enten de var tjenestemenn, 
politikere eller private meningsbærere. I dagens samfunn er det viktig å rette søkelyset mot 
debatt og meningsbrytning, og hvilke veier det tar. Hva når debatt i grupperinger utarter til 
diskusjon om skadeverk eller represalier mot enkeltmennesker eller deres familie?» 
  
Var innlegget om «egging» humor eller en trussel?, spør avisen – og skriver at den vurderte 
det slik at en eventuell humor og sjargong ikke nødvendigvis er noe alle drøyt 200 
medlemmer i en gruppe forstår, med mindre det blir tydelig presisert, noe avisen hevder 
ikke ble gjort (hadde ikke sett noe annet): «Det kan være at et flertall av russen forsto det 
som en spøk, men når ideen som blir presentert og utviklet leses av den «tiltaket» er ment å 
ramme, oppstår en situasjon som i beste fall er ubehagelig. Oppfatter alle som var med på 
diskusjonen at det er en spøk, når det ikke eksplisitt gjøres tydelig? Det oppstår i alle fall en 
usikkerhet. Selv om det kanskje ikke var ment som en trussel, oppleves det for dem det retter 
seg mot som noe som truer privatlivets fred.» 
 
 
Burde avisen ha hevet seg over dette, akseptert beklagelsen, og latt være å gi saken 
oppmerksomhet? Ja, kanskje burde vi det. Samtidig er debattklima på nett, i alle 



 
  Sak nr. 114/17 

5 

aldersgrupper, et relevant og viktig tema. Klager beklaget direkte til nyhetsredaktør, men 
det fjernet ikke usikkerheten. Hva med alle de andre som hadde vært med å kommentere, 
foreslå og diskutere «tiltak»? Ut ifra den informasjon vi satt med på vurderingstidspunktet 
var det knyttet til hvor vidt om alle de drøyt 200 medlemmene oppfattet togsjefens 
opprydning, eller om noen ville gjennomføre det de selv hadde foreslått. Dette er 
konsekvenser av debattklima som bør belyses, særlig med familie som tredjepart. 
Det ble vurdert om russen bør vernes på grunn av alder, men vi konkluderte med at 
myndige personer, som søker oppmerksomhet gjennom sin aktivitet, også må behandles 
som voksne. Gjennom russetiden har russelederne også vist seg å være både reflektert og 
modne. Vi vurderte det også slik at lover og regler er like, uavhengig av russestatus.   
Det hører med til bakteppet at redaksjonelle medarbeidere blir utsatt for ubehagelige 
hendelser. Nyhetsredaktør fikk tidligere i mai sin private postkasse fylt med avfall. Hvem 
som har gjort dette er ukjent. Det er ingen kjente koblinger til russ i denne saken. Det er 
heller ikke sikkert dette har kobling til hans arbeid. Samtidig er det et bilde på reaksjonene 
som enkeltmennesker utsettes for.» 
 
Det opplyses videre at det var ansvarlig redaktør som besluttet at det skulle lages en artikkel 
der aktørene fikk svare på situasjonen som var oppstått. Togsjef, russepresident og 
nyhetsredaktør var blant dem som ble intervjuet. Artikkelen ble publisert lørdag 20. mai, 
samme dag som en samling utenfor nyhetsredaktørens hus var foreslått å kunne finne sted, 
ifølge avisen. 
 
Hva gjelder påstander om brudd på VVP punkt 3.2, vises det til artikkelens mange kilder der  
«relevante kilder og berørte er intervjuet».  Avisen peker på at kildene er over 18 år og må 
kunne svare for egne meninger og handlinger. Informasjonen fra russens interne Facebook-
side er dokumentert med skjermdump, og er gitt av en ordinær kilde. 
 
Om bruken av ordet trussel, skriver avisen: «Opplevelsen til nyhetsredaktør var at ideen om 
egging av hans hjem, herunder kommentarene fra andre russ som konkretiserte dette, ble en 
trussel mot ham og hans hjem. At innholdet ikke ble ytret i et forum han var ment å ha 
innsyn i, endrer ikke det faktum at innholdet nådde ham i original form. Usikkerheten 
knyttet til hvor vidt alle de som leste og diskuterte dette forsto at dette var en spøk, slik det 
hevdes å være, påvirket tryggheten i eget hjem for han og hans familie. Klager har selv fått 
kommentert ordet «trussel» i den påklagede artikkelen. Han har i tillegg utdypet dette 
ytterligere i påfølgende leserbrev, som ble publisert i Ringerikes Blad i etterkant.» 
 
Avisen mener oppfordringen fra togsjefen, og kommentarene under denne, må kunne kalles 
for planlegging: «I artikkelen er det gjengitt kommentarer fra russ som er konkrete i hva som 
kan gjøres, og også når det kan gjøres. Spøk eller ikke: I den aktuelle Facebook-tråden er det 
elementer som konkretiserer reaksjonene som russ mente var passende. Vi mener summen 
av elementer, med hva, hvor og når, i sum må kunne gi form av en plan, og ordet «planla» 
har dekning. Når togsjefen spør medruss: «En som faktisk fortjener å våkne til et egga hus?», 
er vi av den oppfatning at han presenterer ideen om et tiltak, mot et bestemt mål. Graden av 
oppfordring kan diskuteres, men uansett spørsmålstegn: Ideen er plantet i en stor 
gruppering.» 
 
Om bruken av ordet angrep, skrives det: «Det er grunn for å forstå at et «egga hus», altså at 
egg kastes på privathus, oppleves som en fysisk handling som må kunne defineres som et 
angrep. Alvoret i angrepet kan graderes, men det er like fullt noe som resulterer i tilgrising 
og potensielt skadeverk. At ideen er født og diskutert, går det også an å ha forståelse for at 
kan framstå som et psykisk angrep på privatlivets fred for familien.» 



 
  Sak nr. 114/17 

6 

 
Om ordet hevn, skriver avisen: «I den opprinnelige artikkel i papir står det i tittel at «Russen 
planla hevn mot nyhetsredaktøren».  Ordet hevn er sterkt, men med koblingen mellom 
nyhetsredaktørens kommentarartikkel og teksten «En som faktisk fortjener å våkne til et 
egga hus?», er det åpenbart at ideen «egging» var en tenkt motreaksjon på innholdet i 
meningsytringen. I tittelen på hovedsaken på papir er det brukt en tittel som sier: «Fortjener 
å våkne til egga hus». Her ser vi i ettertid at spørsmålstegnet i den opprinnelige meldingen 
skulle vært med. Det endrer ikke det faktum at det er luftet en ide for en stor gruppe 
mennesker, som kan oppleves som en passende reaksjon.» 
 
Når det gjelder skillet mellom fakta og kommentar, skriver avisen at det «er utfordrende når 
avisen og/eller en av våre ansatte er part i en aktuell sak, men vi opplever at dette er 
presentert nøkternt, og på en måte som tydeliggjør hva som er nyhetsredaktørens opplevelse 
og mening, og hva digitalleder Siv Storløkken utgreier avisen har gjort over tid. Avisens 
mening i kjølvannet kom for øvrig fram i en leder i etterkant, 23. mai. I denne vektla vi 
verdien i at engasjement, kritikk og meningsbrytning bringer samfunnet framover, og at 
dette er noe det må være takhøyde for på et saklig nivå i samfunnsdebatten.» 
 
 
Klager mener avisen undervurderer sitt ansvar for å følge opp hva som egentlig ble den 
videre prosessen på russens interne side etter at han hadde beklaget personlig overfor 
redaktøren og forklart at det hele var ment som en spøk.  
 
Klager skriver: «Ettersom avisen hadde tilgang til noe på den interne siden, burde de etter 
mitt syn definitivt også ha bedt om klarhet i om det var kommet nye, oppklarende meldinger 
på samme side». Klager viser til at journalisten ringte ham fredag morgen for å få en 
kommentar fra ham, og at journalisten derfor burde fortalt hva hun skulle bruke 
kommentaren til, og også spurt om han hadde gjort noen tiltak overfor russen.  
 
Det faktum at artikkelen har avisen/redaktøren selv som kilde, mener klager bør føre til økt 
aktsomhet og spesielt knyttet til det å fremskaffe all nødvendig dokumentasjon før 
publisering. «Jeg er av den oppfatning at avisen her har laget storm i et vannglass, og 
historien deres blir "best" ved at de velger å overse eller ikke sjekke opp eventuell ny 
utvikling på siden før de skriver og trykker artikkelen.»  
 
Klager synes også det er rart at avisen, selv etter at det går to kvelder etter at «spøken» kom 
på russens nettside, og ingen egging hadde skjedd på disse kveldene, allikevel trykket saken.  
«Ringerikes Blad ønsker tydelig en nyhetssak, og dette får de ved å blant annet endre 
opprinnelig tekst på «spøken» slik det passer dem i hovedoverskriften, samt at de bruker ord 
som planlegge og trussel for å lage dramatikk.»  
 
 
Ringerikes Blad skriver at journalistens innhenting av kommentar ble innledet pr sms: «Her 
framgikk det klart hva som var bakgrunn for henvendelse, og med premisset om at hun 
jobbet med å skrive en artikkel om saken, og at hun ønsket en kommentar. Vi opplever 
derfor at premisset for henvendelsen var klart.» Det opplyses også at artikkelen ble publisert 
før det tidspunktet som russ hadde foreslått til «egging» av nyhetsredaktørens hus. 
 
 
 



 
  Sak nr. 114/17 

7 

Klager har presisert at han også ønsker å vise til punkt 4.1 i Vær Varsom-plakaten: «4.1. Legg 
vekt på saklighet og omtanke i innhold og presentasjon.» og skriver: «Avisen har, slik jeg ser 
det, ikke vært saklige i forhold til overskriften som ble endret ut fra et sitat, og at avisen 
overdriver nyhetssaken ved å bruke ord som "trussel" og "planlegging". I tillegg synes jeg 
heller ikke de viser meg omtanke ved å trykke et stort bilde av meg og bruke navnet mitt - 
dette tilfører jo ikke saken noen nyhetsverdi.»  

 

Ringerikes Blad hadde ingen ytterligere kommentarer. 

  


