
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot 
mediene i presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 080/17 

 
KLAGER:                               

 
Sykehuset Innlandet, divisjon Habilitering/rehabilitering 

ADRESSE: Postboks 104, 2381 Brumunddal 
PUBLIKASJON: TV 2 
PUBLISERINGSDATO: 19., 21., 22. og 23. 03.2017 
STOFFOMRÅDE: Helse 
SJANGER: Nyhet 
SØKERSTIKKORD: Gjengivelse av meningsinnhold, tittelbruk, retting og eventuell 

beklagelse 
REGISTRERT: 03.04.2017 
BEHANDLET I PFU: 29.08.2017 
BEHANDLINGSTID: 146 dager 
KLAGEGRUPPE: Off. institusjon 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  
 
SAMMENDRAG:  
 
TV 2 publiserte i perioden 19. – 23. mars 2017 tre nyhetsinnslag og fire nettartikler om en 
ung kvinne fra Hedmark som hadde flyttet, omtalt som «flyktet», til Sverige i forbindelse 
med en barnefødsel. Bakgrunnen var at hun opplevde seg som forfulgt av barnevernet som 
følge av en diagnose som lett utviklingshemmet.   
 
Lenker:  http://www.tv2.no/nyheter/9004846/  
  http://www.tv2.no/nyheter/9010508  
  http://www.tv2.no/nyheter/9010696  
  http://www.tv2.no/nyheter/9013791  
 
Nettartikkelen 19. mars hadde tittelen «Tonje (20) rømte til Sverige for å føde» og slik 
innledning: 

«20 år gamle Tonje Jacobsen følte seg forfulgt fordi hun har diagnosen lett psykisk 
utviklingshemmet, og så ingen annen mulighet enn å flytte til Sverige og føde der. 
Nå har svensk barnevern konkludert med at hun er en god mor med gode 
omsorgsevner. Og en psykologspesialist mener diagnosen til Tonje med stor 
sannsynlighet er feil. (…) 

http://www.tv2.no/nyheter/9004846/
http://www.tv2.no/nyheter/9010508
http://www.tv2.no/nyheter/9010696
http://www.tv2.no/nyheter/9013791


 
  Sak nr. 080/17 

2 

Vi møter Tonje når hun er ute på trilletur med babyen sin i Charlottenberg. Hun 
forteller at hun har blitt barnevernflyktning i Sverige på grunn av en diagnose, nye 
undersøkelser viser kan være feil.» 

Et TV-innslag var lagt inn i nettartikkelen. Den innledes slik, reporter Asbjørn Øyhovden:  
 

«- Tjue år gamle Tonje er ute på trilletur med babyen sin i Charlottenberg, Hun er 
barnevernsflyktning i Sverige og ønsker å fortelle sin dramatiske historie.  
Tonje Jacobsen:  (til babyen) - Er du så trøtt? 
AØ - Tonje kommer fra Stange kommune. Der bodde også Natasha og Erik som 
TV 2 har fortalt om. 
 
Fra nyhetsending: 
Nyhetsoppleser - Fire timer etter fødselen hentet barnevernet tvillingane til 
Natasha. Grunnen dei oppga er at mora er psykisk utviklingshemma. Ei diagnose 
ho ikkje ante at ho hadde.  
Super: Diagnosen til Natasha er dokumentert feil. 
AØ - Da Tonje så innslagene var hun gravid. Og det hadde kommet 
bekymringsmelding til barnevernet fordi hun har diagnosen lett psykisk 
utviklingshemmet.»  
 

Mandag 21. mars kom en ny nettartikkel med følgende tittel: «Mener lett 
utviklingshemmede ikke bør få barn: Tonjes mor: - Hun sa de pleide å anbefale 
sterilisering.»  
 
Her ligger det også en video, med slik innledning:  
 
Studio: 

«- Søndag fortalte vi om tjue år gamle Tonje, som rømde til Sverige for å føde. Ho 
har diagnosen lett psykisk utviklingshemming. Ei diagnose som truleg er feil. I 
kveld kan TV 2 fortelje at habiliteringstenesta ved Sjukehuset Innlandet anbefalar 
alle med denne diagnosa å ikkje få barn. Denne tenesta skal gi råd og veiledning 
til utviklingshemma. I fylgje mora til Tonje har dei også anbefala lett 
utviklinghemma å sterilisere seg.  

 
Innslag:  

«Tonje Jacobsen:  - Hei, nå er det lenge siden jeg har sett deg. 
Sissel Hermansen (Tonjes mor):  - Hei! Ja nå er det lenge siden! 
Asbjørn Øyhovden (reporter): - Da Tonje hadde blitt gravid, ringte moren hennes 
til habiliteringstjenesten. De hadde gitt Tonje diagnosen lett utviklingshemmet og 
moren ønsket råd nå som Tonje kunne bli alenemor. 
SH - Hun sa det at de med en sånn diagnose pleide de å anbefale å sterilisere. 
AØ - Sa hun det? 
SH - Ja. 
AØ - Altså de som er lett psykisk utviklingshemmet? 
SH (nikker bekreftende). Jeg ble veldig sjokkert. Egentlig satt ut av at hun kunne 
si noe sånt om datteren min. 
Wenche Røkke (leder for Habilitetsavdelingen): - Til det har jeg å si at hvis mor 
har blitt møtt med det utsagnet så kan jeg ikke annet enn å beklage det.  
AØ - Moren er helt sjokkert over det. 
WR - Jeg kan ikke gjøre annet enn å beklage det. Det er ikke et begrep vi har i vår 
dagligtale her.» (Se videre vedlagt utskrift). 



 
  Sak nr. 080/17 

3 

 
I intervjuet med avdelingsleder Røkke blir det omtalt et kurs for ungdom med 
utviklingshemming og deres pårørende, Snart Voksen. I en artikkel om kurset fra 2015 
skrevet av to personer som da var ansatt ved Habliteringstjenesten heter det, vist som super i 
tv-innslaget: 
 

«Å operere seg heter sterilisering, og det er gratis for utviklingshemmede i Norge (5). Vi 

kjenner ingen med utviklingshemming som har fått beholde barnet etter at det er født. 

Barnevernet har en egen lov som tar vare på barnets rettigheter, og det blir for vanskelig for 

utviklingshemmede å ta vare på barn. Derfor hjelper barnevernet barna, slik at de bor hos 

noen som kan ta godt vare på dem (10.» 
 
 
Påfølgende dag, tirsdag 22. mars, het det i en nettartikkel: «Raser mot steriliserings-
anbefaling: - Dette er diskriminering. Her dømmer man folk basert på en diagnose de 
kanskje ikke har.» 
 
I artikkelen er leder av Helse- og omsorgskomiteen på Stortinget, Kari Kjønaas Kjos (Frp) 
intervjuet. Hun omtaler den konkrete saken som spesiell og hun opplyser om at hun vil følge 
opp saken.  
 
 
Påfølgende dag, 23. mars, ble saken fulgt opp med en ny nettartikkel. Den hadde opprinnelig 
tittel «Anbefaler sterilisering av psykisk utviklingshemmede: Høie krystallklar: - Dette er 

ikke helsetjenestens oppgave.» Stikktittelen ble senere endret til «Anbefaler psykisk 

utviklingshemmede å la være å få barn.» Artikkelen inneholde et nyhetsinnslag der  
helseministeren og en divisjonsdirektør i Helsedirektoratet kort ble intervjuet:  
 
ES - Elin Sørsdahl, reporter 
BH - Bent Høie, helseminister 
JT - Johan Torgersen, divisjonsdirektør/Helsedirektoratet 
 

ES - Tjue år gamle Tonje flyttet til Sverige og fødte barnet sitt der. Hun har 
diagnosen lett psykisk utviklingshemmet. En diagnose som kan være feil. Ved 
Sykehuset Innlandet anbefaler alle med denne diagnosen å la være å få barn. 
Helseminister, Bernt Høie, er krystallklar.  
BH - Det er ikke det som er helsetjenesten sin oppgave. En skal være veldig 
tilbakeholdne med å gi den type råd fordi det er noe som den enkelte må vurdere 
sjøl. 
JT - Det har vi faktisk tatt opp med Helse Sørøst og de har bekreftet at de har 
trukket det tilbake. Da forholder jeg meg til det. De har også bekreftet overfor oss 
at de gir denne gruppen, og andre grupper pasienter og brukere individuell 
oppfølging. Jeg er veldig glad for at de bekrefter denne nå. 
ES - Moren til Tonje fikk beskjed fra sykehuset om at datteren burde steriliseres 
BH - Det er jo sånn at sterilisering er noe som mennesker som sjøl har 
samtykkekompetanse kan be om. Det er ikke noe som helsetjenesten skal 
anbefale.  

 
 
 
 



 
  Sak nr. 080/17 

4 

KLAGEN:  
 
Klager er Sykehuset Innlandet, divisjon Habilitering/rehabilitering. Sykehuset mener TV 2 
har opptrådt i strid med tre punkter i Vær Varsom-plakaten i dekningen saken. Punkt 3.7, 
om plikten til å gjengi meningsinnholdet i det som brukes av kildens utsagn, punkt 4.4, om 
tittelbruk, og punkt 4.13, om ikke å ha korrigert og eventuelt beklaget feilaktige 
opplysninger.  
 
Kjernen i klagen er opplysningen/påstanden om at sykehuset anbefaler psykisk 
utviklingshemmede sterilisering. Sykehuset mener TV 2 ikke har gjengitt avdelingssjef 
Wenche Røkke på en korrekt måte, og at hennes opplysning i intervjuet med TV 2 var at man 
ikke anbefaler personer med psykisk utviklingshemming å få barn. Dette er i tråd med 
nasjonal praksis. Klager understreker også at det ikke er diagnosen, men omsorgsevnen som 
vurderes – av barnevernet. Sykehuset har imidlertid informasjonsplikt overfor personer med 
ulike grader av psykisk utviklingshemming, også når det gjelder sex og samliv.  
 
I klagen heter det:  
«Sykehuset Innlandet mener TV2 har brutt god presseskikk ved å gi et feilaktig inntrykk av 
at Habiliteringstjenesten anbefaler psykisk utviklingshemmede sterilisering. Det er en 
påstand avdelingssjefen avviser i TV-intervjuet, som ble gjort tre dager før første publisering,  
allerede i sendingen 21. mars klokken 21. Likevel er «headingen» i sendingen «Anbefaler 
sterilisering». Påstanden blir deretter framsatt i oppfølgingssaker 22. og 23. mars. I 
oppfølgingssaken som ble lagt på nett 22. mars er stikktittelen også «Raser mot steriliserings-
anbefaling. 
 
23. mars legger TV 2 ut nok en nettsak med stikktittel: «Anbefaler sterilisering av psykisk 
utviklingshemmede:», med følgende overskrift: «Høie krystallklar: - Dette er ikke 
helsetjenestens oppgave». Dette kan ikke tolkes på annet vis enn at helseministeren er 
konfrontert med – og svarer på – påstanden om at Sykehuset Innlandet anbefaler 
sterilisering av psykisk utviklingshemmede. Det er dermed en alvorlig premissfeil i 
spørsmålet som stilles i intervjuet, der både helseminster Bent Høie og divisjonsdirektør i 
Helsedirektoratet Johan Torgersen altså kommenterer på feil fakta. På grunn av denne 
alvorlige feilen framstår det også i saken at Sykehuset Innlandet nå har «endret sin praksis». 
Det blir direkte feil, ettersom det fra starten ble avvist at det er praksis å anbefale psykisk 
utviklingshemmede sterilisering.»  

Klager mener også TV 2 har brutt med god presseskikk ved å gå lenger enn det er dekning 
for i stoffet med tanke på overskrifter, henvisninger, ingresser og inn- og utannonsering, Vær 
Varsom-plakatens punkt 4.4.  

«Til tross for at TV 2 beklaget og rettet opp ingress og stikktittel i nettsak publisert 23. mars 
(utskrift av opprinnelig versjon vedlagt klagers tilsvar; sekr. anm.), mener vi at redaksjonen 
ikke har gjort nødvendige tiltak for å rette opp feilen i sin presentasjon av saken. Blant annet 
ble TV 2 gjort oppmerksom på, og rettet opp feilen i nettsaken, i god tid før tv-innslaget ble 
sendt klokken 21. TV-innslaget, der påstanden om at Sykehuset Innlandet anbefaler 
sterilisering av psykisk utviklingshemmede var premissførende for hele reportasjen, ble 
sendt uten endring.»  

 
 
 



 
  Sak nr. 080/17 

5 

FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
TV 2 avviser klagen på alle tre klagepunkter. TV 2 skriver innledningsvis i sitt tilsvar: «Slik 
TV 2 oppfatter klagen grunner den seg i hovedsak på Sykehuset Innlandets oppfatning av at 
man rådgir og informerer om prevensjon herunder sterilisering til den aktuelle gruppen, 
men ikke anbefaler. TV 2s redaksjon har imidlertid, på bakgrunn av arbeidet med saken, 
både gjennom den nettartikkelen som er publisert av to forfattere – tilknyttet klager – om 
rådgiving som gis, gjennom intervjuet og andre muntlige kilder fått bekreftelse på at 
sykehusets kommunikasjon oppfattes som anbefalinger om sterilisering av unge i gruppen 
med lett utviklingshemming/kognitive vansker. TV 2 kan vanskelig i ettertid mene noe om 
klagers hensikt eller prinsipielle synspunkter som nå fremkommer, kjernen er naturligvis 
hvordan mottakeren av informasjonen oppfatter den.»  
 
Til klagepunkt 1 om brudd på Vær Varsom-plakatens krav om at meningsinnholdet i det 
som gjengis av intervjuobjektets, avdelingssjef Wenche Røkkes uttalelser, skriver TV 2: 
 
«Anbefalingene, også til gruppen med lett psykisk utviklingshemming (og også de med 
lærevansker) gjennom den rådgiving som gis om prevensjon, koblet med opplysningen om 
at ingen med utviklingshemming har fått beholde barnet etter at det er født, kan vanskelig 
forstås som annet enn en anbefaling av sterilisering. (…) I intervjuet er det ikke slik at 
avdelingssjefen tydelig avviser at de anbefaler sterilisering til utviklingshemmede, slik 
klager viser til. Det gis heller ikke gjennom svarene informasjon om hvordan det gis råd, 
veiledning etc til personer med «ulike grader av psykisk utviklingshemming», slik sykehuset 
hevder.» 
 
TV 2 mener derfor videre at det var full dekning for innhold i titler, ingresser og inn- og 
utannonseringer. At redaksjonen etterkom et ønske fra klager om endring på nett innebærer 
ikke en innrømmelser av at det opprinnelige var i strid med god presseskikk. TV 2 avviser 
også at intervjuet med helseministeren og divisjonsdirektøren i Helsedirektoratet var basert 
på premissfeil fra redaksjonens side.    
 
 
Sykehuset Innlandet presiserer i sitt tilsvar at klagen i hovedsak er basert på det som anses 
som upresise gjengivelser. «TV 2 skaper et feilaktig inntrykk av at «Sykehuset Innlandet 
anbefaler sterilisering», basert på at de tolker setningen i undervisningsmateriellet der 
begrepet sterilisering blir forklart, som en anbefaling av sterilisering. Til tross for at TV 2 får 
opplyst at dette er feil i intervjuet med avdelingssjef Wenche Midjo Røkke, så fremstilles det 
som en anbefaling.  
 
Vi mener at TV2s tolkning av dette medfører en rekke premissfeil for oppfølging av saken, 
jmf. intervjuer med leder av stortingets Helse- og sosialkomité (stikktittel: Raser mot 
steriliserings-anbefaling), statsråd Bent Høie og divisjonsdirektør i Helsedirektoratet. Blant 
annet ble stikktittel i nettsak med Høie endret etter kontakt med TV 2 (23.03.17) fra 
«Anbefaler sterilisering av psykisk utviklingshemmede:» til «Anbefaler psykisk 
utviklingshemmede ikke å få barn:». Overskriften «Høie krystallklar: - Dette er ikke 
helsetjenestens oppgave» ble ikke endret. Vi må anta at overskriften er knyttet til den første 



 
  Sak nr. 080/17 

6 

stikktittelen, altså med et helt annet innhold, og at det er anbefaling om sterilisering helse- og 
omsorgsministeren kommenterer i saken. Vi har også fått bekreftet fra Helsedirektoratet at 
det var den påståtte praksisen om å anbefale psykisk utviklingshemmede sterilisering som 
var bakgrunnen for direktoratets uttalelser i saken. Mail med TV 2s spørsmål til 
Helsedirektoratet vedlegges. Der blir det stilt spørsmål om hvordan direktoratet ser på 
«denne praksisen», som viser tilbake på påstanden i henvendelsen om at «Sykehuset 
Innlandet anbefaler sterilisering». En påstand som ble imøtegått av Sykehuset Innlandet får 
med andre ord lov til å leve videre i spørsmålsstillingen fra TV 2 til videre kilder. Dette ser 
Sykehuset Innlandet på som en svært uheldig praksis og vil kunne føre til en mindre opplyst 
debatt dersom mediene etter at de har fått kunnskap om fakta, fortsetter å stille spørsmål 
med feil premisser. Dyktige fagfolk som ønsker å bidra til en offentlig samtale vil ikke kunne 
motiveres for å delta i debatten dersom mediesaker vil utvikles i denne retningen.»  
 
 
TV 2 anfører at det ikke er TV 2 som skaper et inntrykk av at klager anbefaler sterilisering.  
Det vises til en omtalt artikkel i SOR Rapport, utsagn fra Tonjes mor, manglende 
avstandstaken fra innholdet i Vær Voksen-kurset samt utsagn fra lederen for 
Habliteringsavdelingen om at man etter intervjuet ville gå gjennom informasjonen som gis til 
denne gruppen.  
 
TV 2 konstaterer at det er forståelsen av innholdet i Snart Voksen som synes å være kjernen i 
uenigheten mellom partene. «Klager må naturligvis finne seg i at mediene diskuterer 
hvordan slike budskap oppfattes. En gjennomgang og klargjøring fra klagers side burde 
primært rette seg mot brukergruppen, ikke mot TV 2 og ikke skje ved en behandling i PFU.» 
 
TV 2 fastholder i sitt tilsvar at avdelingssjefen i intervjuet med TV 2 ikke avviste at det ble 
gitt råd om sterilisering, men registrerer at det er uenighet på dette punktet      
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


