
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot 

mediene i presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 035/17 

 
KLAGER:                               

 
Initiativretten ved Norsk Presseforbunds (NPs)  
kst. generalsekretær Nils Øy 

ADRESSE: Rådhusgata 17 
PUBLIKASJON: Valdres (papir) 
PUBLISERINGSDATO: 04.01.2016 
STOFFOMRÅDE: Helse/skole/justis 
SJANGER: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Omtale av barn 
REGISTRERT: 07.02.2017: Søknad om klagefrist kan fravikes  

17.02.2017: PFU vedtok at klagefrist fravikes  
18.02. 2017: Klage mottatt 
20.02.2017: Igangsettelse av klagen 

BEHANDLET I PFU: 18.04.2017 
BEHANDLINGSTID: 60 dager 
KLAGEGRUPPE: Initiativretten 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.: 4.8 
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Følgende klagesaker omhandler samme sakskompleks og 

behandles hver for seg i samme møte:  
* Initiativretten mot ni medier: Aftenposten (028/17), Budstikka 
(029/17), Dagbladet (030/17), Dagsavisen (031/17), NRK 
(032/17), NTB (033/17), TV 2 (034A/17), Valdres (035/17) og 
Verdens Gang (036/17).  
* NN med flere mot TV 2 (034B/17) 

* Christine Meling mot Budstikka (291/16). 
 

 
SAMMENDRAG:  
 
Valdres publiserte torsdag 7. januar 2016 en artikkel i papiravisen med tittelen: «Budde tre 
månader på hytta» og undertittelen: «Seks brevvekslingar med Øystre Slidre kommune 

om heimeundervisning.» Ingressen var: 
 

«13-åringen og mora ser ut til å ha budd på hytta på Beitostølen i nær tre månader, 
sjølv om dei formelt sett berre hadde adresse i Øystre Slidre i 12 dagar.» 

 
Artikkelen startet slik: 

 



 
  Sak nr. 035/17 

 

2 

«Valdres» har prøvd å laga ei tidslinje for kva som har skjedd rundt den omkomne 
13-åringen i siste halvdel av 2015. Opplysningane byggjer på ei rekke kjelder både 
i det offentlige apparatet og frå andre artikler i media:» 
 

Videre i artikkelen, under mellomtittelen «Budde i Lommedalen», stod det: 
 
«Jenta skal ha vore så mykje mobba på barneskulen at mora flytte jenta over til ein 
annan skule i Bærum, Det var medan ho gjekk på barneskulen at jenta utvikla 
eteforstyrring. I 2014 skal ho vore innlagt på Drammen sjukehus for dette. 
17. august 2015 starta 13-åringen på Mølladammen ungdomsskule i Lommedalen, 
og møtte då på nytt tidlegare elevar som skal ha mobba henne. Alt same dag sende 
mora ein klagesak til Fylkesmannen i Oslo og Akershus om mobbing (psykososialt 
miljø).» 
 
 

 
 
KLAGEN:  
 
Klager er Norsk Presseforbunds (NPs) konstituerte generalsekretær, Nils Øy, som bruker sin 
initiativrett og klager inn ni medier, deriblant avisa Valdres. 
 
Klager mener mediene har brutt Vær Varsom-plakatens (VVPs) punkt 4.8 når det gjelder 
omtalen av mobbing de første dagene etter at dødsfallet ble kjent: «I alle de innklagde 
publikasjonene er det etter min oppfatning i større eller mindre grad unnlatt å «ta hensyn til 
hvilke konsekvenser medieomtalen kan få for barn(et). […] De innklagde mediene har 
gjennomgående brakt kategoriske påstander om at mobbing er skjedd, uten særlig forbehold, 
og i flere tilfeller også slik at lyttere, seere og lesere må få det bestemte inntrykk at den 
påståtte mobbingen i mer eller mindre grad førte til det tragiske utfallet.» 
 
Etter klagers mening var dekningen preget av at påstander raskt ble til fakta: «Med mange 
års erfaring i faget er jeg klar over at når en slik tragedie inntreffer under omstendigheter 
som i denne saken, der nye overraskende opplysninger kommer til i stort tempo, vil det ofte 
forekomme publiseringer som ikke er blitt tilstrekkelig undersøkt. Ofte bringer mediene 
videre hva konkurrentene melder uten nødvendige forbehold eller egne undersøkelser. I 
denne saken mener jeg å se at informasjon med tynt grunnlag i utgangspunktet, temmelig 
hurtig vokste fra den ene publikasjon til den andre, for å ende opp som nærmest kategoriske 
fakta.»  
 
Klager erkjenner at det er lett å være etterpåklok, men mener likevel det er grunn til å stille 
spørsmål til om omtanken og hensynet til berørte barn, var tilstrekkelig fremme i 
bevisstheten i redaksjonene. Klager skriver: «Når påstått mobbing tas opp i mediene, for 
eksempel når omtalte barn i alderen seks til ti år og er fullt anonymisert, vil det som oftest 
være mulig for foreldre å verne barna selv overfor medieomtalen. Slik er det ikke når barna 
er i overgangen til ungdomstrinnet og mobbepåstandene knyttes til en dramatisk nyhet som 
i dagevis dominerer det nasjonale nyhetsbilde i alle medier, og som direkte identifiserer 
skolene. Enhver må kunne forstå hvilke belastninger dette kan få for de omtalte, uansett om 
påstandene er sanne eller ikke. I slike tilfeller er det bare mediene selv som har ansvar for å 
tenke på konsekvensene og dermed verne barna, slik VVP punkt 4.8 krever.» 
 
Klager er klar over at spørsmålet skal vurderes for hvert enkelt medium og på grunnlag av 



 
  Sak nr. 035/17 

 

3 

omstendighetene på publiseringstidspunktet. På publiseringstidspunket var dødsfallet til en 
13-åring sakens kjerne, skriver klager og fortsetter: «Da inngår også kunnskapen om at 
påstandene om mobbing kunne bli knyttet direkte til det tragiske utfall i saken, slik det også 
ble gjort i noen av mediene. […]. Nøkkelspørsmålet som mediene må stille seg i en slik 
situasjon, er om det er tilrådelig – på det aktuelle tidspunkt – å trekke fram mobbepåstander 
overhodet.» 
 
Når det gjelder avisa Valdres reagerer klager på at avisen konstaterer uten forbehold at 
mobbing er skjedd.  Det vises til at det innledningsvis står følgende: «Opplysningane byggjer 
på ei rekke kjelder både i det offentlige apparatet og frå andre artikler i media.» 

 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Valdres ser det som prisverdig at generalsekretæren bruker initiativretten, og er enig mer 
klager i at også avisa Valdres må spørre seg selv om den har utropt barn til mobbere.  
 
Valdres mener imidlertid at den har hatt dette perspektivet med seg i hele dens dekning, og 
at Valdres ikke har brutt VVP punkt 4.8: «Når vi leser om igjen artikkelen [..] i lys av pkt 4.8 i 
Vær Varsom-plakaten sliter vi med å finne belegg for det generalsekretæren hevder, altså at 
«avisen konstaterer uten forbehold at mobbing er skjedd».» 
 
Avisa mener «tvert imot», og at avisen konsekvent bruker formuleringer som «skal ha vore 
så mykje mobba» og «skal ha mobba henne». Valdres skriver: «Vi tar viktige forbehold 
allerede i innledningen. Vi skriver at «Valdres har prøvd å laga ei tidslinje for kva som har 
skjedd rundt den omkomne 13-åringen i siste halvdel av 2015. Vi opplyser at saken delvis 
bygger på «andre artiklar i media». Vi prøver å skille tydelig på hva vi vet og hva vi ikke vet. 
Vi skriver at «I 2014 skal ho ha vore innlagd på Drammen sjukehus». Mens vi et annet sted 
skriver «3.september sende fylkesmannen brev til skulen». I det ene tilfellet har vi ikke sikker 
kilde, i det ande tilfellet har vi en sikker kilde.» 
 
Det skrives: «Vi har i denne saken brukt mest ressurser på hva som er skjedd i Valdres, ikke 
hva som lå forut for at mor og datter flyttet hit. Derfor har det også vært viktig for oss å ta 
forbehold i gjengivelse av mulige hendelser og årsaker, basert på andre kilder.  Det meste av 
artikkelen handler da også hva som er skjedd i perioden etter at «mykje tyder på at jenta og 
mora …har flytt til familiehytta».» 
 
 
Klager skriver: «Det kan selvsagt ikke være slik at man bare ved å sette «skal ha» foran 
påstander og opplysninger har tatt de nødvendige forbehold som Vær Varsom-plakaten og 
PFU krever. Særlig i den sammenheng som denne omtalen er gitt, må det være helt andre 
forbehold som må stilles opp. PFU uttalte eksempelvis i sak 076/13 at «spesielt ettersom 
kildegrunnlaget ikke ble synliggjort for publikum», må det tas flere forbehold og være 
mindre konstaterende. 
 
I avisens reportasje er det kun vist til «ei rekkje kjelder både i det offentlege 
apparatet og frå andre artiklar i media», og viser etter min oppfatning at avisen ikke har 
utvist særlig kildekritikk eller gjort egne undersøkelser.  
 
Jeg minner om at redaksjonen her sto overfor en situasjon der leserne skulle gis bakgrunn for 
et barns død, og der det mer eller mindre vises til at barns mobbing lå bak den tragiske 



 
  Sak nr. 035/17 

 

4 

hendelsen. Det er nettopp i slike situasjoner at journalistens og redaktørens etiske refleksjon 
som er uttrykt i VVP punkt 4.8 må komme frem. Det er lite i tilsvaret som tyder på at 
redaksjonen har gjort de avveininger som plakaten krever omkring omtalens konsekvenser 
for barn.» 
 
 
Valdres hadde ingen ytterligere kommentarer. 
  


