
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot 

mediene i presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 034A/17 

 
KLAGER:                               

 
Initiativretten ved Norsk Presseforbunds (NPs) 
kst. generalsekretær Nils Øy 

ADRESSE: Rådhusgata 17 
PUBLIKASJON: TV 2 
PUBLISERINGSDATO: 04.01.2016 (tv+ nett) 
STOFFOMRÅDE: Helse/skole/justis 
SJANGER: Nyhet 
SØKERSTIKKORD: Omtale av barn 
REGISTRERT: 07.02.2017: Søknad om klagefrist kunne fravikes  

17.02.2017: PFU vedtok at klagefrist kunne fravikes  
18.02. 2017: Klage mottatt 
20.02.2017: Igangsettelse av klagen 

BEHANDLET I PFU: 18.04.2017 
BEHANDLINGSTID: 60 dager 
KLAGEGRUPPE: Initiativretten 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.: 4.8 
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Følgende klagesaker omhandler samme sakskompleks og 

behandles hver for seg i samme møte:  
* Initiativretten mot ni medier: Aftenposten (028/17), Budstikka 
(029/17), Dagbladet (030/17), Dagsavisen (031/17), NRK 
(032/17), NTB (033/17), TV 2 (034A/17), Valdres (035/17) og 
Verdens Gang (036/17).  
* NN med flere mot TV 2 (034B/17) 

* Christine Meling mot Budstikka (291/16). 
 

SAMMENDRAG:  
 
TV 2 publiserte et innslag i TV 2-nyhetene mandag 4. januar 2016. Innslaget ble presentert i 
headlines, av nyhetsanker Morten Sandøy (MS):  

 
«Mora til trettenåringen som ble funnet død i Valdres varsla om grov mobbing for 
fleire år sidan. Nå blir både barnevern og helsevesen etterforsket.» 

 
Deretter et klipp fra innslaget der jentas mor som uttalte:  

 



 
  Sak nr. 034A/17 

2 

«- Datteren min har jo blitt flink til å si fra til voksne på skolen når det skjedd noe. 
Men sånn som hun sa nå på slutten: Det var jo ikke vits i å si fra om noe, for de 
gjorde jo aldri noe med det.» 

 
Selve nyhetsinnslaget ble introdusert av MS fra studio slik: 

 

«Jenta som vart funnen død i Valdres nyttårsafta har i mange år slete med 
spisevanskar som følge av mobbing på fleire Bærumskular. I eit intervju med TV 2 
for tre år sidan fortalde den nå sikta mora om kampen for å få dottera frisk. Nå 
etterforskar politiet om barnevern og helsevesen har gitt jenta god nok hjelp etter 
at det har kome fram at jenta blei mobba i fleire år.»  

Det settes det direkte over til reporter Finn Erik Robstad (FER), som står utenfor 
Mølladammen skole.   
 
MS fra studio:  
 

«Finn Erik Robstad, nå viser det seg altså at mor til trettenåringen slo alarm for 
fleire år sidan.» 

  

FER:  

«Ja, jenta som sluttet på Mølladammen ungdomsskole i Lommedalen har en trist 
historie som strekker seg flere år tilbake i tid. TV 2 vet at jenta blei utsatt for 
mobbing på barneskolen og at mobbinga førte til spiseforstyrrelser. Vi vet også at 
hun byttet barneskole og fikk det noe bedre, men at hun altså ble gjenforent med 
mobberne da hun begynte på ungdomsskolen.»  

 
Deretter startet et innslag som viser et tidligere TV 2-intervju med jentas mor fra 2012.  
Reporter (R): 
 

«Her er moren som nå er siktet for grov omsorgssvikt. For tre år siden gjorde vi et 
intervju med henne om spiseforstyrrelsen datteren fikk etter år med mobbing på 
barneskolen.»  

Mor (M):  

«Det var etter den siste episoden, og da sa mobberen til henne at ”oj, den 
badedrakten satt stramt”. ”Og så så hun på meg, "mamma”, sa datteren min. ”Og 
blikket hennes sa at jeg var tjukk og da sluttet jeg å spise”» 

Reporter:  

«Vi velger å bruke intervjuet for å gi mer bakgrunn til saken. Moren valgte å flytte 
datteren fra Gullhaug barneskole i 2012. Hun stilte til intervju for å fortelle andre 
at skolebytte er løsningen for de som opplever å ikke bli trodd.»  

Moren: 

«Jeg skulle ønske at jeg hadde, - hadde vi bare blitt tatt på alvor fra første stund, så 
vet jeg at dette ikke hadde skjedd. Det kommer jeg sikkert til å være sint og bitter 
for lenge, men nå har vi på en måte lagt den skolen bak oss, og datteren min har 
fått en ny sjanse og skal bli helt frisk og bra igjen.» 

Deretter kom det et intervju med en tidligere navngitt nabo, før mor og datter flyttet da de 



 
  Sak nr. 034A/17 

3 

byttet skole i 2012: 

«Det er klart jeg ble sjokkert og veldig, veldig berørt av en sånn tragedie. Jeg synes 
hun ga mer for barnet sitt enn de fleste gjør. Og de var så nære. Hun var en veldig, 
veldig omsorgsfull mor og jeg synes det er viktig at det kommer fram som en bit av 
bildet.» 

Reporter:  

«Jenta gikk så i to år på en annen barneskole i Lommedalen. Her var hun aktiv i 
skimiljøet og det gikk bedre. Men Lommedalen er lite og da jenta startet på 
ungdomsskolen sist høst, møtte hun igjen elever fra den gamle skolen. Moren 
leverte første skoledag en klage til Fylkesmannen.» 

[…] Politiet: 

«Det er jo helt naturlig her å avklare hva andre etater eventuelt har vært kjent med. 
Og ikke minst om det er noen som skal ha ansvar for at det endte med at denne 
jenta døde nyttårsaften.» 

[…] Morens forsvarer: 

«Jeg føler meg ganske sikker på at her er det ikke en mor som har sittet stille og 
skjult med datteren sin. Her har det åpenbart vært mye kontakt ut, - mot det 
offentlige. Det kan være mange her som er delaktige i at situasjonen faktisk ble 
som den ble.» 

[…] Reporter FER: 

«Men det virker som dette er en mobbesak. Hvor alvorlig er det at dette har 
skjedd? 

Skolesjefen i Bærum:  

«Uten å se hen til denne saken, så er hver sak med krenkelser svært alvorlig. Jeg 
har lyst til å legge til at dette å ha et skolemiljø fritt for krenkelser, det er en 
kontrakt som inngås hver dag, hvert minutt ved hvert enkelt barn. Det er svært 
alvorlig og det er et stort arbeidsområde innenfor skolen vår, og som sagt, det må 
fornyes hver dag.» 

[…]  
 
 
En nettartikkel publisert samme dag, mandag 4. januar 2016, hadde tittelen: «Jente (13) fikk 
spiseforstyrrelser etter alvorlig mobbing: Moren kjempet i årevis for at hun skulle få 
hjelp», og ingressen: 
 

«BÆRUM/VALDRES/GJØVIK (TV 2): Jenta (13), som nyttårsaften ble funnet død i 
en hytte på Valdres, har i mange år slitt med spiseforstyrrelser på grunn av 
mobbing på barneskolen.»  

 
Artikkelen ble innledet slik: 
 

«Jenta (13) som nyttårsaften ble funnet død i en hytte i Valdres, bodde inntil i høst 
i Bærum kommune. Jenta var elev ved Mølladammen ungdomsskole i 
Lommedalen. TV 2 vet at jenta (13) ble mobbet på barneskolen og utviklet 
alvorlige spiseforstyrrelser som følge av det. 



 
  Sak nr. 034A/17 

4 

Jenta byttet barneskole, og fikk det bedre. Da hun begynte på ungdomsskolen i 
høst møtte hun igjen elever fra sin første barneskole, og jenta ble dårligere.»  

 
KLAGEN:  
 
Klager er Norsk Presseforbunds (NPs) konstituerte generalsekretær, Nils Øy, som bruker sin 
initiativrett og klager inn ni medier, deriblant TV 2. 
 
Klager mener mediene har brutt Vær Varsom-plakatens (VVPs) punkt 4.8 når det gjelder 
omtalen av mobbing de første dagene etter at dødsfallet ble kjent: «I alle de innklagde 
publikasjonene er det etter min oppfatning i større eller mindre grad unnlatt å «ta hensyn til 
hvilke konsekvenser medieomtalen kan få for barn(et). […] De innklagde mediene har 
gjennomgående brakt kategoriske påstander om at mobbing er skjedd, uten særlig forbehold, 
og i flere tilfeller også slik at lyttere, seere og lesere må få det bestemte inntrykk at den 
påståtte mobbingen i mer eller mindre grad førte til det tragiske utfallet.» 
 
Etter klagers mening var dekningen preget av at påstander raskt ble til fakta: «Med mange 
års erfaring i faget er jeg klar over at når en slik tragedie inntreffer under omstendigheter 
som i denne saken, der nye overraskende opplysninger kommer til i stort tempo, vil det ofte 
forekomme publiseringer som ikke er blitt tilstrekkelig undersøkt. Ofte bringer mediene 
videre hva konkurrentene melder uten nødvendige forbehold eller egne undersøkelser. I 
denne saken mener jeg å se at informasjon med tynt grunnlag i utgangspunktet, temmelig 
hurtig vokste fra den ene publikasjon til den andre, for å ende opp som nærmest kategoriske 
fakta.»  
 
Klager erkjenner at det er lett å være etterpåklok, men mener likevel det er grunn til å stille 
spørsmål til om omtanken og hensynet til berørte barn, var tilstrekkelig fremme i 
bevisstheten i redaksjonene. Klager skriver: «Når påstått mobbing tas opp i mediene, for 
eksempel når omtalte barn i alderen seks til ti år og er fullt anonymisert, vil det som oftest 
være mulig for foreldre å verne barna selv overfor medieomtalen. Slik er det ikke når barna 
er i overgangen til ungdomstrinnet og mobbepåstandene knyttes til en dramatisk nyhet som 
i dagevis dominerer det nasjonale nyhetsbilde i alle medier, og som direkte identifiserer 
skolene. Enhver må kunne forstå hvilke belastninger dette kan få for de omtalte, uansett om 
påstandene er sanne eller ikke. I slike tilfeller er det bare mediene selv som har ansvar for å 
tenke på konsekvensene og dermed verne barna, slik VVP punkt 4.8 krever.» 
 
Klager er klar over at spørsmålet skal vurderes for hvert enkelt medium og på grunnlag av 
omstendighetene på publiseringstidspunktet. På publiseringstidspunket var dødsfallet til en 
13-åring sakens kjerne, skriver klager og fortsetter: «Da inngår også kunnskapen om at 
påstandene om mobbing kunne bli knyttet direkte til det tragiske utfall i saken, slik det også 
ble gjort i noen av mediene. […]. Nøkkelspørsmålet som mediene må stille seg i en slik 
situasjon, er om det er tilrådelig – på det aktuelle tidspunkt – å trekke fram mobbepåstander 
overhodet.» 
 
Når det gjelder TV 2s publiseringer spesifikt, reagerer klager på at TV 2 presenterer  
opplysninger som at TV 2 «vet»: «[D]et fremstilles altså som faktisk kunnskap uten 
forbehold». 
 
Klager skriver: «Mye tyder på at eneste kilde for dette er morens uttalelser i intervjuet fra 
2012. Publiseringen skjer samme dag som nyheten om dødsfallet blir kjent, og det er 



 
  Sak nr. 034A/17 

5 

sannsynlig at dette innslaget gir føringer for dekningen i alle mediene.» 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
TV 2 hadde merknader til at klagefristen skulle fravikes i denne saken (vedlagt i 
sakspapirene). 
 
TV 2 har stor forståelse for belastningen dekningen av denne saken hadde for barna og deres 
foreldre. Dette var ikke en enkel sak å arbeide journalistisk med, skriver TV 2.  I TV 2s 
redaksjon kjenner man seg imidlertid ikke igjen når det sies at redaksjonen har «unnlatt å ta 
hensyn til hvilke konsekvenser medieomtalen kan få for barnet»». Forut for publiseringen 
ble dette naturligvis vurdert, skriver TV 2.  
 
TV 2s redaksjonelle ledelse har imidlertid i ettertid sett at redaksjonen på enkelte punkter 
kunne formulert seg mer varsomt. TV 2 skriver: «Man skulle heller ikke ha gått i direkte 
sending fra skoleområdet da årsakene til flyttingen ble kommentert. Redaksjonen kunne 
også med fordel tatt mer synlig forbehold, særlig ved omtalen av årsaken til 
spiseforstyrrelsen.»  
 
For TV 2 er det viktig at PFU ikke legger til grunn at TV 2 hadde som intensjon å gjøre 
dekningen til en sak om mobbing, eller peke konkrete barn ut som mobbere. Redaksjonen 
satt imidlertid på informasjon som ville opplyse saken bredere, og gi vesentlig 
tilleggsinformasjon til den oppfatningen av saksforholdet som bredte seg i offentligheten.  
 
Redaksjonen står fortsatt inne for beslutningen om å omtale morens versjon, fordi den var 
avgjørende for å belyse forløpet til det tragiske dødsfallet. Siktelsen tydet på at dette kom til 
å ende i en rettssak der en viktig del av morens forsvar ville være datterens situasjon fra 
barneskolen, skriver TV 2. 
 
Hensikten med omtalen har vært å komme nærmere hva som var bakgrunnen for at en 13 år 
gammel jente dør: «Moren ble raskt tiltalt av politiet, og redaksjonen anså det som sin 
oppgave å informere om det som skjer i samfunnet og avdekke kritikkverdige forhold. (VVP 
1.4). […] Det er særlig to forhold som var avgjørende for at saken fikk et så tragisk utfall; - At 
jenta hadde slitt med spiseforstyrrelser i lang tid, og - at moren flyttet henne til Valdres. […] 
Redaksjonen satt på informasjon som kunne gi en forklaring på de to forholdene.  
Intensjonen var selvsagt aldri å fokusere på barna, men redaksjonen ønsket å stille spørsmål 
til skolens ledelse, kommunen og barnevernet […] Hvis mediene skal kunne være kritiske til 
en skoles håndtering av mobbesaker, eller andre problemområder i skolen og omtale dette, 
er det umulig å komme utenom at det er barn involvert.» 
TV 2 mener kanalen var alene med informasjon som, der og da, kunne kaste lys over 
hendelsene og de spørsmål allmennheten stilte rundt saken: «Gjennom innslagene brakte 
man således morens oppfatning av hendelsene i tilknytning til den kriminalsaken som 
politiet var i ferd med å etablere mot henne. Redaksjonen kom fram til at de ikke kunne 
unnlate å gi de tilleggsopplysninger og forklaringer man satt med. TV 2 var således den 
første til å bringe disse opplysningene, men dette skjedde dagen etter at TV 2 underrettet om 
dødsfallet, siktelsen mot moren og også om skolens og skolemyndighetenes reaksjon.» 
 
TV 2 anfører at det er bekreftet fra flere kilder at moren og datteren selv i 2012 oppfattet at 
opplevelsene på skolen, var en utløsende årsak til de problemene hun slet med. Påstanden 
om at saken ikke er «tilstrekkelig undersøkt» stemmer ikke, skriver TV 2: «TV 2 poengterer 



 
  Sak nr. 034A/17 

6 

at redaksjonen ikke drev enkildejournalistikk, verken i 2012 eller 2016. Kildene er flere. TV 2 
ville aldri publisert morens versjon uten å vite mer om bakgrunnen. Særlig i denne typen 
saker er det umulig eller svært vanskelig å navngi de kilder redaksjonen har vært i kontakt 
med, men redaksjonen hadde gjennom en tid vært klar over mobbeproblematikk ved den 
aktuelle skolen. Gullhaug skole hadde hatt tilsyn fra fylkesmannen tidligere. I tillegg var 
redaksjonen i kontakt med kilder i ulikt aldersspenn, nettopp for å sikre at fremstillingen ble 
understøttet av andre. TV 2 publiserte således ikke en versjon basert på kun én kilde. Når 
redaksjonen sitter med slik informasjon kan man naturligvis ikke underslå dette. I alle fall 
ikke slik saken utviklet seg, og TV 2 hadde uavhengige kilder på at NN [jenta] opplevde at 
hun ble mobbet.» 
  
Men TV 2 skriver samtidig at TV 2 aldri har hevdet at dette var den direkte årsaken til 
dødsfallet flere år senere. «Under all dekning har det vært tydelig at moren selv er siktet for 
grov omsorgssvikt, et forhold TV 2 altså undersøkte nærmere og brakte tilleggsopplysninger 
om».  
 
Slik TV 2 ser det, er et grunnleggende element i klagebehandlingen hvorvidt barna ble 
identifisert. TV 2 mener de ikke ble identifisert: «TV 2 beskrev ikke, og hadde ikke til hensikt 
å beskrive, den eventuelle mobbingens karakter eller tilkjennegi hvem de aktuelle barna 
var.» 
 
De påklagede publiseringene i TV 2, den 4. januar, kom dagen etter at nyhetssaker om selve 
dødsfallet, herunder informasjon om sorg- og minnearbeidet ved skolen, og intervju med 
skolesjefen i Bærum. Det ble samtidig rapportert at moren var siktet for grov omsorgssvikt 
med døden til følge: «Et poeng her er at skolesjefen uttaler at hun ikke vet hvorfor NN [jenta] 
sluttet på skolen. Også dette er en del av bakgrunnen for de beslutninger TV 2 tok, frem mot 
publiseringen 4. januar. Da TV 2 publiserte var det publisert minst 40 artikler om saken 
(viser et Retriever-søk)».  
 
Selv om det bare er publiseringen den 4. januar 2016 som er innklaget, mener TV 2 at man 
bør man se dekningen i en viss sammenheng, og TV 2 har vedlagt en kronologisk oversikt 
over det sentrale av TV 2s dekning, med linker til de saker som nå ligger tilgjengelig på nett. 
Se sakspapirene. 
 
En slik helt særegen sak som den foreliggende, må og skal belyses. Det var her et krav til 
balanse i dekningen. Hensynet til moren, og også avdøde, etter underretningene den 3. 
januar og gjennom dagen den 4. januar, tilsa at TV 2 belyste den siden av saken som PFU nå 
har til vurdering.  
 
Klager merker seg TV 2s erkjennelse, og mener denne er «en innrømmelse av at det på 
forhånd ikke ble tatt tilstrekkelig hensyn til de krav som VVP 4.8 krever ved omtale av barns 
forhold. Jeg fastholder derfor at TV 2 gjennom de påklagde publiseringen har brutt god 
presseskikk». 
 
Klager skriver: «Jeg minner om at redaksjonen her sto overfor en situasjon der leserne skulle 
gis bakgrunn for et barns død, og der det mer eller mindre vises til at barns mobbing lå bak 
den tragiske hendelsen. Det er nettopp i slike situasjoner at journalistens og redaktørens 
etiske refleksjon som er uttrykt i VVP punkt 4.8 må komme frem.»  
 
Klager ser også at TV 2 mener at de som ble mest berørt av medieomtalen ikke ble 
identifisert. Klager skriver: «Dette er etter min oppfatning et alt for snevert perspektiv på 



 
  Sak nr. 034A/17 

7 

spørsmålet om identifisering, og særlig opp mot det vern av barn som 4.8 skal oppstille. Det 
er liten tvil om at omtalen av saken måtte føre til traumatiske opplevelser hos barna selv, og 
at omtalene også har bidratt til at en langt større krets enn bare nærmiljøet vet hvilke barn 
som var involvert.» 
 
 
TV 2 mener det er stor avstand fra å hevde, som klager gjør, at TV 2 helt har «unnlatt» å ta 
hensyn til hvilke konsekvenser medieomtalen kan få for barnet, til at TV 2 mener at man 
kunne gjort dekningen på en annen måte. TV 2 skriver: ««Når TV 2s dekning på visse 
punkter er bragt inn for vurdering i PFU imøteser vi således en noe bredere drøfting og 
rådgivning til redaksjonen. (Vi formoder at det er dette som normalt begrunner bruken av 
initiativretten).» 
 
Videre: «TV 2 sto overfor en situasjon hvor et barn var død, hvor moren var 
mistenkt/siktet/tiltalt, hvor moren hevdet at det døde barnets opplevelse av mobbing på 
barneskolen utløste hennes spiseforstyrrelser, og hvor TV 2 da man ettergikk saken, fant at 
man kunne bringe nærmere lys over forholdene, fordi redaksjonen kjente både avdøde og 
moren fra tidligere. Slik avviker denne saken fra en mer konkret eller generell omtale av 
mobbing som fenomen eller konkret forekomst av mobbing i et miljø.» 
 
For TV 2 fremsto saken annerledes, og det utløste andre tilleggsvurderinger, skriver TV 2, 
«spesielt i forhold til moren som ble hardt omtalt, uten særlig mulighet til å forklare seg». 
 
Angående identifisering, skriver TV 2: «Så er det et åpent spørsmål om det var TV 2s omtale 
og utforming av omtalen eller om det var helt andre faktorer, som eventuelt bidro til at en 
større krets enn bare de aller nærmeste nå mener å vite konkret hvilke barn som var 
involvert.» TV 2 gjengir her fra tilsvar i foreldreklagen: «I den generelle brede dekningen av 
Valdres-saken var skoler og alder på avdøde kjent. Når TV 2 velger å la morens forklaringer 
komme fram, vil en krets av elever identifiseres. Men å påstå at TV 2 snevret inn til 4 
personer er feil.» Det vises til informasjon på sosiale medier, som var ukjent for TV 2. Se hele 
tilsvaret i PFU-sak 034B/17. 
 
TV 2 «kunne formulert seg mer varsomt, og brukt uttrykk som «det hun opplevde som 
mobbing» eller «de hun uttrykte problemer med å bli gjenforent med», men det er uansett 
vanskelig å omtale fenomenet mobbing uten å bruke ordet mobbing. TV 2 så og ser 
naturligvis dilemmaene.» 
 
TV 2 oppfatter at det er enighet om at slike forhold bør omtales. Det er heller ingen uenighet 
om at disse forhold bør vurderes og diskuteres. Men, slik TV 2 tolker klagers siste 
kommentarer: «Konsekvensen av de siste merknadene er imidlertid slik vi leser dem, at 
forhold som mobbing og andre forhold av negativ karakter, hvor barn er involvert, ikke kan 
omtales i nyhetsdekningen. I alle fall ikke saker med alvorlig utfall. Den kommende 
rettsaken, som åpenbart har stor allmenn interesse, kan antageligvis heller ikke dekkes av 
media, dersom alle skal unngå å omtale disse poengene. Det er norsk presse neppe tjent med. 
I et slikt lys imøteser vi PFUs drøfting.» 
 
  


