
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot 

mediene i presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 033/17 

 
KLAGER:                               

 
Initiativretten ved Norsk Presseforbunds (NPs)  
kst. generalsekretær Nils Øy 

ADRESSE: Rådhusgata 17 
PUBLIKASJON: NTB 
PUBLISERINGSDATO: 04.01.2016 (2 meldinger), 05.01.2016 (2 meldinger) og 06.01.2016 (1 

melding) 
STOFFOMRÅDE: Helse/skole/justis 
SJANGER: Nyhetsartikler 
SØKERSTIKKORD: Omtale av barn  
REGISTRERT: 07.02.2017: Søknad om klagefrist kan fravikes  

17.02.2017: PFU vedtok at klagefrist fravikes  
18.02. 2017: Klage mottatt 
20.02.2017: Igangsettelse av klagen 

BEHANDLET I PFU: 18.04.2017 
BEHANDLINGSTID: 60 dager 
KLAGEGRUPPE: Initiativretten 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.: 4.8 
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Følgende klagesaker omhandler samme sakskompleks og 

behandles hver for seg i samme møte:  
* Initiativretten mot ni medier: Aftenposten (028/17), Budstikka 
(029/17), Dagbladet (030/17), Dagsavisen (031/17), NRK 
(032/17), NTB (033/17), TV 2 (034A/17), Valdres (035/17) og 
Verdens Gang (036/17).  
* NN med flere mot TV 2 (034B/17) 

* Christine Meling mot Budstikka (291/16). 
 

 
SAMMENDRAG:  
 
Norsk Telegrambyrå (NTB) publiserte en melding mandag 4. januar 2016 kl 18.32, med 
tittelen: «13-åring skal ha blitt mobbet – moren klaget på skolemiljøet» og ingressen: 

 
«Den 13 år gamle jenta som ble funnet død i en hytte i Valdres nyttårsaften, slet 
med spiseforstyrrelser i mange år på grunn av mobbing på barneskolen, ifølge TV 
2.» 

 
I brødteksten stod det: 



 
  Sak nr. 033/17 

 

2 

«Jenta bodde inntil i høst i Bærum kommune. På barneskolen ble hun mobbet og 
utviklet alvorlige spiseforstyrrelser som følge av det, melder TV 2. 13-åringen 
byttet skole, og fikk det bedre, men da hun begynte på ungdomsskolen i høst, 
møtte hun igjen elever fra sin første barneskole og ble dårligere, ifølge kanalen.» 

I en ny melding samme kveld, mandag 4. januar 2016 kl. 20.25, var tittelen «Valdres-

dødsfall: Alle steiner skal snus». Dette var en egen-sak fra NTB, TV 2 var ikke sitert. Under 
mellomtittel «Spiseforstyrrelser» stod det:  

 
«13-åringen skal ha slitt med alvorlige spiseforstyrrelser mens hun gikk på 
barneskolen, angivelig på grunn av mobbing. Hun byttet skole og ble bedre, men 
da hun begynte på ungdomsskolen i fjor høst skal hun ha møtt igjen noen av sine 
tidligere mobbere, og problemene tok til på ny.» 

 
Tirsdag 5. januar 2016 kl. 07.36, sendte NTB ut en ny melding som i hovedsak var basert på 
TV 2-intervjuet i 2012 med tittelen: «Mor til 13-åring i 2012: - Hun skal bli frisk.» 
I meldingen stod det:   
 

«13-åringen som ble funnet død på en hytte på Beitostølen på nyttårsaften skal ha 
blitt mobbet og slitt med alvorlige spiseforstyrrelser mens hun gikk på 
barneskolen.» 

 
I en melding sendt ut kl. 22.03 samme dag, tirsdag 5. januar 2016, med tittelen 
«Barneombudet: - Flere mobbesaker ved samme skole», ble morens uttalelser til TV 2 igjen 
sitert, supplert med opplysninger om at Barneombudet ønsket tilsyn av alle mobbesaker ved 
den aktuelle skole. Meldingen ble avsluttet slik: 

 
«Jenta byttet skole på grunn av mobbing og sluttet på ungdomsskolen av samme 
grunn.» 

 
En melding sendt ut onsdag 6. januar 2016 kl. 01.37, hadde tittelen: «Rektor: - Fikk ingen 

mobbevarsel om død 13-åring». Tidligere rektor på den aktuelle barneskolen sier her at 
skolen aldri mottok noe mobbevarsel som gjaldt den nå døde jenta. Meldingen ble avsluttet 
slik: 

«Jenta byttet senere skole som følge av mobbing, men skal igjen ha blitt gjenforent 
med sine mobbere da hun begynte på ungdomsskolen i fjor høst. Hun ble funnet 
død på en hytte i Valdres på nyttårsaften. Moren er siktet for omsorgssvikt.» 

 
 
KLAGEN:  
 
Klager er Norsk Presseforbunds (NPs) konstituerte generalsekretær, Nils Øy, som bruker sin 
initiativrett og klager inn ni medier, deriblant NTB. 
 
Klager mener mediene har brutt Vær Varsom-plakatens (VVPs) punkt 4.8 når det gjelder 
omtalen av mobbing de første dagene etter at dødsfallet ble kjent: «I alle de innklagde 
publikasjonene er det etter min oppfatning i større eller mindre grad unnlatt å «ta hensyn til 
hvilke konsekvenser medieomtalen kan få for barn(et). […] De innklagde mediene har 
gjennomgående brakt kategoriske påstander om at mobbing er skjedd, uten særlig forbehold, 
og i flere tilfeller også slik at lyttere, seere og lesere må få det bestemte inntrykk at den 
påståtte mobbingen i mer eller mindre grad førte til det tragiske utfallet.» 

http://www.tv2.no/2016/01/04/nyheter/valdres/tilsyn/mobbing/7871644


 
  Sak nr. 033/17 

 

3 

 
Etter klagers mening var dekningen preget av at påstander raskt ble til fakta: «Med mange 
års erfaring i faget er jeg klar over at når en slik tragedie inntreffer under omstendigheter 
som i denne saken, der nye overraskende opplysninger kommer til i stort tempo, vil det ofte 
forekomme publiseringer som ikke er blitt tilstrekkelig undersøkt. Ofte bringer mediene 
videre hva konkurrentene melder uten nødvendige forbehold eller egne undersøkelser. I 
denne saken mener jeg å se at informasjon med tynt grunnlag i utgangspunktet, temmelig 
hurtig vokste fra den ene publikasjon til den andre, for å ende opp som nærmest kategoriske 
fakta.»  
 
Klager erkjenner at det er lett å være etterpåklok, men mener likevel det er grunn til å stille 
spørsmål til om omtanken og hensynet til berørte barn, var tilstrekkelig fremme i 
bevisstheten i redaksjonene. Klager skriver: «Når påstått mobbing tas opp i mediene, for 
eksempel når omtalte barn i alderen seks til ti år og er fullt anonymisert, vil det som oftest 
være mulig for foreldre å verne barna selv overfor medieomtalen. Slik er det ikke når barna 
er i overgangen til ungdomstrinnet og mobbepåstandene knyttes til en dramatisk nyhet som 
i dagevis dominerer det nasjonale nyhetsbilde i alle medier, og som direkte identifiserer 
skolene. Enhver må kunne forstå hvilke belastninger dette kan få for de omtalte, uansett om 
påstandene er sanne eller ikke. I slike tilfeller er det bare mediene selv som har ansvar for å 
tenke på konsekvensene og dermed verne barna, slik VVP punkt 4.8 krever.» 
 
Klager er klar over at spørsmålet skal vurderes for hvert enkelt medium og på grunnlag av 
omstendighetene på publiseringstidspunktet. På publiseringstidspunket var dødsfallet til en 
13-åring sakens kjerne, skriver klager og fortsetter: «Da inngår også kunnskapen om at 
påstandene om mobbing kunne bli knyttet direkte til det tragiske utfall i saken, slik det også 
ble gjort i noen av mediene. […]. Nøkkelspørsmålet som mediene må stille seg i en slik 
situasjon, er om det er tilrådelig – på det aktuelle tidspunkt – å trekke fram mobbepåstander 
overhodet.» 
 
Når det gjelder NTBs publiseringer skriver klager: «Meldingene fra NTB bekrefter etter mitt 
syn hvordan påstander, som synes bare å komme fra moren uttalelser til TV 2, utvikler seg 
over tid, og til sist fremstår som selvstendige fakta.» 

 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Norsk Telegrambyrå (NTB) mener det er viktig at de fem meldingene vurderes ut fra 
omstendighetene på publiseringstidspunktet. Det opplyses at NTB publiserte 26 artikler om 
Lommedalen-saken i dette tidsrommet. NTB mener dette viser bredden i dekningen i den 
tidlige fasen av denne saken. 
 
Videre skriver NTB at det krever særlig aktsomhet fra mediene å omtale påstått mobbing der 
barn er involvert, samtidig som mobbing i samfunnet – både i skolen og i arbeidslivet – er et 
problem.  
 
I denne sammenheng mener NTB det er viktig å påpeke at opplevelsen av mobbing er 
subjektiv. Her vises det til regjeringens, Manifest mot mobbing fra 2011, og Udirs rundskriv 
fra 2010. Det siteres følgende derifra: «definisjonsretten derfor må ligge hos den som føler 
seg utsatt for mobbing».  
 



 
  Sak nr. 033/17 

 

4 

Ut i fra dette mener NTB at det var riktig å viderebringe opplysningene om at 13-åringen 
angivelig hadde vært utsatt for mobbing og at moren hadde klaget på skolemiljøet.  
 
Om den første påklagede NTB-meldingen, skriver NTB at redaksjonen tok forbehold: «Vi 
mener det ble tatt forbehold, og kilden (TV 2) for opplysningene ble klart identifisert. Her 
ligger det en vurdering av at TV 2 er en troverdig kilde. Påstandene om mobbing 
underbygges i starten av opplysninger om morens klage til Fylkesmannen i august 2015.» 
 
NTB mener mediene hadde en plikt til å få frem den siktedes versjon: «På dette tidspunkt 
var mor siktet for grov omsorgssvikt […] noe som er en svært alvorlig beskyldning mot en 
mor som nettopp har mistet sitt eneste barn. Når pressen skal omtale en slik siktelse, har vi – 
både juridisk og presseetisk – en plikt til å hensynta uskyldpresumsjonen. Det innebærer 
blant annet at vi har plikt til å få frem essensen i den siktedes, i dette tilfellet morens, 
forklaring og imøtegåelse. Morens henvisning til mobbeproblematikken var en sentral del av 
dette. Som beskrevet ovenfor, var dette noe som moren hadde tatt opp lenge før datterens 
død, og det fremsto derfor ikke som noe som hun først trakk frem i ettertid, da hun ble 
konfrontert med siktelsen. Vi mener derfor at NTB hadde en plikt til å ta med også den siden 
av saken.» 
 
Den andre meldingen fra NTB ansees som NTBs hovedsak og er, slik NTB ser det, ikke 
vinklet på mobbing, men på de mange ubesvarte spørsmål, selv om NTB ser at «saken 
inneholder konstaterende formuleringer som «tidligere mobbere». NTB mener meldingen «i 
liten grad er identifiserende (bortsett fra en kommentar fra rektoren på Mølladammen 
skole)». Det er heller ikke, slik NTB ser det, etablert et årsaksforhold mellom den påståtte 
mobbingen og det tragiske utfallet i saken, og ifølge NTB fremgår det at historikken med 
mobbing er noe som moren trekker inn som et bakteppe i sitt forsvar mot siktelsen, som en 
forklaring på hva hun – og den avdøde datteren – hadde slitt med. 
 
Når det gjelder de to meldingene publisert 5. januar, så vises det til at skolene ikke 
identifiseres, annet enn at det omtales at de ligger i Bærum. Det er heller ikke bilder eller 
andre identifiserende elementer i de to meldingene, skriver NTB. 
 
NTB ser imidlertid at: «Vi har […] i den siste av de to sakene unnlatt å ta uttrykkelig 
forbehold når vi omtaler mobbing. Likevel mener vi at referansen til påstått mobbing ikke er 
en så sentral del av dekningen at det isolert sett skulle utgjøre en utilbørlig belastning for 
barn i lokalmiljøet i Lommedalen. Heller ikke i disse sakene etableres – slik vi ser det – et 
umiddelbart årsaksforhold mellom påstått mobbing og det utfallet saken til slutt fikk.» 
 
NTB mener det er relevant å vurdere den øvrige dekningen av saken denne dagen, 5. januar, 
og totalt sett mener NTB at det har vært en balanse i dekningen. Se vedlagte øvrige 
meldinger i sakspapirene. 
 
I den siste påklagede meldingen, ser NTB at den første setningen (som klager peker på) er 
konstaterende. NTB mener at det på dette tidspunkt ikke var tvil om at moren til 13-åringen 
mener at datteren ble mobbet på «skolen(e) i Bærum». NTB viser til den subjektive 
vurderingen bak mobbing, og skriver: «Formuleringen kan derfor leses som at skolebytte 
skjedde på grunn av jentas opplevde mobbing.» Ifølge NTB er det heller ikke her etablert 
noen årsakskobling mellom påstått mobbing og dødsfallet. 
 



 
  Sak nr. 033/17 

 

5 

Oppsummert mener NTB det var «riktig og relevant» å omtale morens klage på skolemiljøet 
i Bærum, noe som raskt viste seg å være en etablert problemstilling, all den tid moren 
allerede i 2012 hadde ytret seg kritisk om hvordan datteren opplevde skolemiljøet. 
 
NTB mener omtalen skjedde på en skånsom måte: «I de fleste sakene våre er spørsmålet om 
mobbing ikke knyttet spesifikt til de enkelte skolene. Det er ikke beskrevet når, i hvilke 
situasjoner eller hvordan mobbingen skal ha skjedd. I tillegg er mobbing ikke det sentrale og 
bærende element i et flertall av sakene. Det vises til øvrige dekning, og balansert og nøktern 
framstilling av saksforholdet.» 
 
NTB etablerte heller ikke et direkte årsaksforhold mellom angivelig mobbing og 13-åringes 
død. Slik NTB ser det, ble mobbeproblematikken presentert som et bakteppe som fra morens 
side skulle bidra til å forklare hvorfor hun og datteren hadde det vanskelig.  
 
Selv om NTB ser at det i deler av de innklagede artiklene ble «tatt for svake forbehold når 
det gjelder formidling av påstandene om mobbing, så kan likevel ikke NTB se at det har 
medført noen spesiell belastning for de uidentifiserte barna som hadde gått på skole med 
den avdøde. Den belastningen de har opplevd, må antas å skyldes at mobbeproblematikken 
overhodet ble omtalt i sammenhengen. Det er det ikke vanskelig å ha forståelse for, men som 
sagt, mener vi at vi hadde både rett og plikt til å omtale også denne delen av historien. NTB 
mener at dekningen totalt sett ikke utgjør noe 4.8 overtramp og NTB ikke har brutt god 
presseskikk». 
 
 
Klager mener NTB ikke forklarer hvilke refleksjoner og avveininger redaksjonen gjorde 
omkring «hvilke konsekvenser medieomtalen kunne få» for barn som var involvert.  
 
Klager skriver «Jeg føler meg ikke overbevist av NTBs argumentasjon om at dekningen av 
saken måtte inneholde slike relativt konstaterende meldinger om mobbing i skolene i 
Bærum. Selv om barna ikke identifiseres med navn eller bilder, er det ingen tvil om at 
medieomtalen må ha vært en traumatisk opplevelse for dem.» 
 
«Jeg minner om at redaksjonen her sto overfor en situasjon der leserne skulle gis bakgrunn 
for et barns død, og der det mer eller mindre vises til at barns mobbing lå bak den tragiske 
hendelsen. Det er nettopp i slike situasjoner at journalistens og redaktørens etiske refleksjon 
som er uttrykt i VVP punkt 4.8 må komme frem.»  
 
 

NTB mener avveiningene kom klart fram i NTBs nyhetsdekning i de aktuelle dagene i januar 
2016, og hevder at redaksjonen «var opptatt av hvordan denne saken påvirket lokalmiljøet, 
skolene og derigjennom også barna».  
NTB publiserte i alt 26 artikler (i det tidsrommet klagen gjelder), og NTB mener flere artikler 
må tas med i vurderingen fordi dette gir et helhetsbilde av en omfattende dekning. 
 
Til slutt: «Vi har tidligere erkjent at det forekom konstaterende formuleringer om mobbing. 
Men vi mener at vi var tilbakeholdne med vinklinger og andre grep for nettopp ikke å påføre 
barn og andre involverte i saken for store belastninger. Konklusjonen blir derfor – sett opp 
mot innholdet i og intensjonen med VVP 4.8 – at vi ikke har brutt god presseskikk.» 

 
 
  


