KLAGER:

ADRESSE:
PUBLIKASJON:

PUBLISERINGSDATO:

STOFFOMRADE:
SJANGER:
SOKERSTIKKORD:
REGISTRERT:

BEHANDLET I PFU:
BEHANDLINGSTID:
KLAGEGRUPPE:
PFU-KONKLUSJON:

HENVISNING VVPL.:
OMTALE/ANONYM.:

MERKNADER:

SAMMENDRAG:

PRESSENS
FAGLIGE UTVALG

PFU-SAK NR. 031/17

Initiativretten ved Norsk Presseforbunds (NPs)
kst. generalsekreteer Nils Oy

Radhusgata 17

Dagsavisen

4. januar 2016 (nett) og 5. januar 2016 (papir)
Helse/skole/justis

Nyhet

Omtale av barn

07.02.2017: Seknad om klagefrist kan fravikes
17.02.2017: PFU vedtok at klagefrist fravikes
18.02. 2017: Klage mottatt

20.02.2017: Igangsettelse av klagen
18.04.2017

60 dager

Initiativretten

4.8

Folgende klagesaker omhandler samme sakskompleks og
behandles hver for seg i samme maote:

* Initiativretten mot ni medier: Aftenposten (028/17), Budstikka
(029/17), Dagbladet (030/17), Dagsavisen (031/17), NRK
(032/17), NTB (033/17), TV 2 (034A/17), Valdres (035/17) og
Verdens Gang (036/17).

* NN med flere mot TV 2 (034B/17)

* Christine Meling mot Budstikka (291/16).

Dagsavisen publiserte en artikkel pa nett mandag 4. januar med tittelen: «Ba om hjelp
allerede i august» og ingressen:

«Den 13-ar gamle jenta som ble funnet ded nyttarsaften, byttet skole pa grunn av
mobbing og slet med spiseforstyrrelser. Mor klaget allerede forste skoledag i
august. Jenta kan ha vert ded i flere dager for moren ringte etter hjelp.»

Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot
mediene i presseetiske spgrsmal. Adresse: Radhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no



Sak nr. 031/17

I artikkelen, under mellomtittelen «Sendte klage» stod det:

«17. august i fjor sendte moren en klage til Fylkesmannen, hvor hun tok opp jentas
psykososiale milje pa ungdomsskolen der hun startet i host. I brevet redegjor
moren for at datteren er blitt mobbet pa barneskolen. Det antydes videre at eleven
som har utfert mobbingen er en del av samme ungdomsmilje. 3. september sender
Fylkesmannen, ved utdanningsdirekter Grethe Hovde Parr, brevet fra moren til
jentas ungdomsskole, med beskjed om at skolen ma se pa saken. I brevet legges
det fram forslag til konkrete tiltak som moren mener er nedvendig for a avhjelpe i
datterens vanskelige situasjon.»

[...]

«- Vi fikk en klage fra mor 17. august i ar, som gjaldt jentas psykososiale milje pa
skolen. Moren mente at jenta ikke hadde et godt psykososialt milje slik loven slar
fast at alle elever har krav pa. Denne klagen er fortsatt til behandling hos oss, sier
Hovde Parr til Dagsavisen.»

Under mellomtittelen «Tre skoler» stod det:

«Det er na mye som tyder pa at jenta har hatt det vanskelig pa skolen i flere ar,
selv om utdanningsdirekteren ikke vil kommentere detaljer i saken. Jenta
bodde inntil i hest i Berum kommune. Mobbingen pa barneskolen forte til at
jenta utviklet alvorlige spiseforstyrrelser, melder TV 2. Dagsavisen far opplyst
at jenta gikk pa tre nanvgitte skoler i Baerum. - Beerum kommune vil ha oss pa
tilsyn pa alle de tre skolene. Det er jo nettopp for a belyse hvordan hun har
hatt det pa skolen gjennom flere ar, sier Parr.»

Tirsdag 5. januar 2016 ble samme artikkel publisert i papiravisen under vignetten: «13 -aring
dede» og tittelen: «Moren ba lenge om hjelp» og undertittelen: «Varslet om at datteren ble
mobbet allerede ved skolestart», og ingressen:

«MOBBING: Den 13 ar gamle jenta som ble funnet ded nyttarsaften, byttet skole
pa grunn av mobbing og slet med spiseforstyrrelser. Allerede forste skoledag i
august klaget moren til Fylkesmannen.»

KLAGEN:

Klager er Norsk Presseforbunds (NPs) konstituerte generalsekreteer, Nils Jy, som bruker sin
initiativrett og klager inn ni medier, deriblant Dagsavisen.

Klager mener mediene har brutt Veer Varsom-plakatens (VVPs) punkt 4.8 nar det gjelder
omtalen av mobbing de forste dagene etter at dedsfallet ble kjent: «I alle de innklagde
publikasjonene er det etter min oppfatning i sterre eller mindre grad unnlatt & «ta hensyn til
hvilke konsekvenser medieomtalen kan fa for barn(et). [...] De innklagde mediene har
gjennomgaende brakt kategoriske pastander om at mobbing er skjedd, uten seerlig forbehold,
og i flere tilfeller ogsa slik at lyttere, seere og lesere ma fa det bestemte inntrykk at den
pastatte mobbingen i mer eller mindre grad forte til det tragiske utfallet.»



Sak nr. 031/17

Etter klagers mening var dekningen preget av at pastander raskt ble til fakta: «<xMed mange
ars erfaring i faget er jeg klar over at ndr en slik tragedie inntreffer under omstendigheter
som i denne saken, der nye overraskende opplysninger kommer til i stort tempo, vil det ofte
forekomme publiseringer som ikke er blitt tilstrekkelig undersgkt. Ofte bringer mediene
videre hva konkurrentene melder uten nodvendige forbehold eller egne undersgkelser. I
denne saken mener jeg 4 se at informasjon med tynt grunnlag i utgangspunktet, temmelig
hurtig vokste fra den ene publikasjon til den andre, for 4 ende opp som naermest kategoriske
fakta.»

Klager erkjenner at det er lett & veere etterpaklok, men mener likevel det er grunn til & stille
sporsmal til om omtanken og hensynet til bergrte barn, var tilstrekkelig fremme i
bevisstheten i redaksjonene. Klager skriver: «Nar pastatt mobbing tas opp i mediene, for
eksempel ndr omtalte barn i alderen seks til ti r og er fullt anonymisert, vil det som oftest
vaere mulig for foreldre & verne barna selv overfor medieomtalen. Slik er det ikke nar barna
er i overgangen til ungdomstrinnet og mobbepdstandene knyttes til en dramatisk nyhet som
i dagevis dominerer det nasjonale nyhetsbilde i alle medier, og som direkte identifiserer
skolene. Enhver md kunne forsta hvilke belastninger dette kan fa for de omtalte, uansett om
pastandene er sanne eller ikke. I slike tilfeller er det bare mediene selv som har ansvar for a
tenke pa konsekvensene og dermed verne barna, slik VVP punkt 4.8 krever.»

Klager er klar over at sporsmadlet skal vurderes for hvert enkelt medium og pa grunnlag av
omstendighetene pa publiseringstidspunktet. Pa publiseringstidspunket var dedsfallet til en
13-aring sakens kjerne, skriver klager og fortsetter: «Da inngdr ogsa kunnskapen om at
pastandene om mobbing kunne bli knyttet direkte til det tragiske utfall i saken, slik det ogsa
ble gjort i noen av mediene. [...]. Nekkelspgrsmalet som mediene ma stille seg i en slik
situasjon, er om det er tilradelig - pd det aktuelle tidspunkt - & trekke fram mobbepdstander
overhodet.»

Nér det gjelder Dagsavisens publiseringer, reagerer klager pa at Dagsavisen konstaterer uten
forbehold at mobbing er skjedd, og at dette er drsaken til at hun utviklet spiseforstyrrelser.

TILSVARSRUNDEN:

Dagsavisen stotter bruk av initiativretten i denne saken, og viser til at avisen har frontet et
gnske om at pressens egne organisasjoner burde se pa nettopp denne saken. Det vises her til
hva avisens kommentator, Hege Ulstein, skrev i november 2016: «Pressens organisasjoner
bor granske dekningen av Lommedalen-saken. Det gjelder ikke minst hvordan voksne
mennesker, badde i pressen og pa sosiale medier, har omtalt og behandlet barna i den dede
jentas omgangskrets. Disse jentene har veert tiltalt, demt og straffet i et folketribunal uten
rettssikkerhet og uten noen nedre aldersgrense. En del medier som har dekket Lommedalen-
saken har et stort medansvar for at det gikk slik».

Dagsavisen skriver at den reagerte pa dekningen i andre medier, «<som vi mener var av en
langt mer konkluderende og massiv karakter vedrerende mobbespgrsmalet enn tilfellet har
veert i Dagsavisen, men vi forstar ogsd at det stilles sporsmal vedrerende var egen dekning».

Nar det gjelder den paklagede omtalen, skriver avisa at selve nyheten om den 13-arige jentas
ded, hadde apenbart offentlig interesse, ogsa mors klage til fylkesmannen: «Sakens tema
rettes klart i retning system og stetteapparat, noe vi mener er helt pa sin plass i en slik sak. Vi
mener det var riktig a omtale morens klage til Fylkesmannen samtidig som vi i samme



Sak nr. 031/17

reportasje skrev at den samme moren er siktet for omsorgssvikt. Det sistnevnte var ogsa en
egen undersak. Dette bringer balanse i dekningen, og underbygger ogsa barneombudets sitat
(det ogsa i en egen sak) om at «Systemet har trolig sviktet».

Slik Dagsavisen ser det, har avisen forsgkt a rette sokelyset mot systemet og ikke mot
mobbere eller mor. Det vises ogsa til intervju med utdanningsdirektor Grethe Hovde Parr,
og informasjon om at det skal feres tilsyn med skolene.

Imidlertid skriver Dagsavisen at det samme forbeholdet mangler i sakens ingress, og at det
her konstateres at hun byttet skole pa grunn av mobbing og at hun slet med
spiseforstyrrelser: «Vi ser at denne ingressen er mer konkluderende enn saken og dekningen
for gvrig, og ser i ettertid at dette kunne vaert formulert annerledes.»

Likevel mener Dagsavisen at avisen ikke har publisert kategoriske pastander om at mobbing
er skjedd: «P4a publiseringstidspunktet hadde vi heller ikke grunnlag for & veere
konkluderende den ene eller andre veien. Vi mener Dagsavisen her har tatt et steg tilbake
malt mot andre mediers dekning i samme tidsrom, og vi har ikke gnsket & rette samme
sokelys mot skoler og angivelige mobbere som det vi ser i for eksempel TV2s og Dagbladets
dekning disse dagene. Vart mal har veert & rapportere situasjonen mer ngkternt og rettet mot
systemsvikt enn de eksempler vi selv har kritisert i ettertid.»

Dagsavisen mener ellers at den har tatt hensyn, jf VVP punkt 4.8, ved 4 rette fokus mot
system, og ellers unngatt omtale av andre barn eller andre identifiserende elementer av
lokalmiljet, i bilder og tekst. «De tre barneskolene der den angivelige mobbingen skulle ha
funnet sted, ifolge moren, er ikke navngitt i véar reportasje. Vi har derimot navngitt den
ungdomsskolen som morens klage til Fylkesmannen dreide seg om. Det er denne klagen
som er tema for var reportasje. Rektoren ved skolen er ogsd intervjuet i saken. Her har vi
omtalt faktiske hendelser, den konkrete klagen, og rettet spersmal rundt klagen til skolens
rektor, i et forsgk pa 4 stille vanskelige, men nedvendige sporsmal til systemet.»

Dagsavisen skriver ogsa: «I lopende dekning der andre medier har identifisert langt mer enn
Dagsavisen, ma vi likevel holde muligheten dpen for at ogsa Dagsavisens omtale av
angivelig mobbing og vanskelige skoleforhold kan ha veert en belastning for andre barn. Vi
kan imidlertid ikke se noe isolert i Dagsavisens artikler som far konsekvenser for jentene det
gjelder.»

«Det er ikke til 4 unnga at elever som har gatt pd samme skole som den dede jenta vil fole et
sterkt press i disse dagene. Vi erkjenner at Dagsavisen kan ha bidratt til dette, men mener
like fullt at det var riktig a omtale saken. Hadde vi bare omtalt siktelsen mot moren for
omsorgssvikt uten & nevne at hun hadde klaget til Fylkesmannen pa grunn av mobbing i
ungdomsmiljeet, mener vi dekningen ville blitt ubalansert.»

Til slutt: «I denne konkrete saken mener vi at det er naturlig at pressens dekning ettergas og
vi tar for gitt at det vil fere til PFU-fellelser. Hapet er at man leerer til neste gang, men at det
ikke forer til bereringsfrykt. Til det er mobbing et for stort samfunnsproblem til at det ikke
skal kunne granskes av pressen. Dette gjores best gjennom konkrete historier eller
mobbestatistikk mellom forskjellige byer, bydeler og skoler. Skulle vi bare omtalt problemet
generelt, uten & peke pd konkrete historier, systemsvikt eller skoler der dette ikke tas pa
alvor, mener vi at pressen ikke ville gjort en god nok jobb for & komme dette
samfunnsproblemet til livs.»



Sak nr. 031/17

Dagsavisen vil advare mot PFU-uttalelser «som skaper et klima der omtale av mobbing kun
kan skje pa et sd generelt grunnlag at det knapt vil oppleves aktuelt. Det aller storste offeret i
denne saken, er jenta som dede. Akkurat som i Odin-saken som VG kjorte massivt, vil det
nodvendigvis fere til fokus pa de ungdomsmiljoer og skoler som de dede personene har
tilhert. Det er et faktum man ikke kan endre pa uansett hvor vondt det oppleves».

Klager skriver han noterer med interesse at avisen mener at avisens sgkelys var rettet mot
system og stetteapparat, og ikke mot verken mobbere eller mor. Likevel stdr det fast at de
paklagde artikler, seerlig i ingressene, er temmelig kategoriske om at det skal ha forekommet
mobbing i de aktuelle Beerum-skolene. Etter det jeg kan forsta erkjenner avisen ogsa at den
«kanskje er ungdvendig konkluderende angaende mobbespgrsmalet i sakens ingress».

Klager er imidlertid ikke enig i at setningen: «Det er mye som tyder pa at jenta har hatt det
vanskelig pa skolen i flere dr.» tilsier et ytterligere forbehold, «men snarere som er
forsterkning av mobbeforekomstene», skriver klager. Klager skriver at «Veer Varsom-
plakaten legger sterk vekt pa at sentrale opplysninger i en artikkel skal belegges med kilder.
I den siterte formuleringen er kilde(ne) fraveerende til opplysningen om barnets mange
vanskelige skoledr. I denne forbindelse viser jeg ogsa til setningen «Mobbingen pa
barneskolen forte til at jenta utviklet alvorlige spiseforstyrrelser, melder TV 2.» Ogsa her er
opplysningen gitt en konstaterende form, og uten at det fremkommer at pastandene
framkom i et gammelt intervjui TV 2.»

Klager skriver at «Dagsavisen sto overfor en tragisk hendelse som involverte mange barn og
deres familier, som var inntruffet bare {4 dager for. Det er nettopp i slike situasjoner at
journalistens og redakterens etiske refleksjon, uttrykt i VVP punkt 4.8, md komme frem».

Dagsavisen gjentar at avisen «erkjenner at vi er unedvendig kategoriske i en formulering i
ingressen og dette beklager vi. Samtidig [...] ensker vi & understreke at de aktuelle
barneskolene ikke er navngitt i var reportasje.»

Dagsavisen er imidlertid ikke enig med klager i at den nevnte setningen ikke tar forbehold.

Videre: «Vi stér fast ved at vart hovedfokus var et annet enn det vi opplevde som
nyhetsbildet i disse dagene, og at Dagsavisens vurdering var at vi onsket a sette sgkelyset
mer mot system og stotteapparat enn de konkrete barneskoler eller eventuelle mobbere. Den
etiske problemstillingen som klager peker pa i sin samlede klage, var altsa en tydelig del av
vare vurderinger. Vi vil anfere at denne artikkelen i sin helhet og Dagsavisens dekning i sum
er av en karakter som viser at vi har vurdert hensynet til de andre barna, selv om vi
erkjenner og beklager at en formulering i ingressen er unedvendig kategorisk.»



