
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 291/16 

 
KLAGER:                               

 
Christine Meling 

PUBLIKASJON: Budstikka 
PUBLISERINGSDATO: 19.11.2016 
STOFFOMRÅDE: Helse/skole 
SJANGER: Dokumentar 
SØKERSTIKKORD: Kildekritikk/-bredde, sitering, saklighet og omtanke, respekt for 

privatliv, forhåndsdom, identifisering, omtale av barn, bildebruk  
REGISTRERT: 24.11.2016 
BEHANDLET I PFU: 18.04.2017 
BEHANDLINGSTID: 144 dager 
KLAGEGRUPPE: Privatperson 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Klage med samtykke.  

 
SAMMENDRAG:  
 
Budstikka publiserte lørdag 19. november 2016 en lengre artikkel, en dokumentar (over ti 
sider i papirutgaven), om den 13 år gamle jenta som nyttårsaften 2015 døde på ei hytte i 
Valdres av avmagring. Publiseringen hadde tittelen «Da Lommedalen mistet en av sine» og 
utgjorde hovedoppslaget denne lørdagen. I henvisningen til artikkelen sto det:  
 

«[NN] døde nyttårsaften, 13 år gammel, i en tømmerhytte på Beitostølen i Valdres. 
Hva utløste tragedien? – Mobbing, sa mor. – Mobbing, refererte mediene. Dette er 
den andre historien.» 

 
Selve artikkelen inne i avisa, i lørdagsavisas «helg»-del, ble innledet med følgende «stikk -og 
sitattittel»:  

 
«Foran et speil i Lommedalen bryter en 13 år gammel jente ut i gråt:» 
«Mamma, alle sier jeg er en morder. Hva er det egentlig jeg har gjort?»  

 
Brødteksten startet slik: 
 

«Nyttårsaften 2015, klokken 20.20, Beitostølen i Valdres. De første rakettene søker 
opp gjennom tåken til glede for barn som ikke kan vente til midnatt. Et gult 
ambulansehelikopter lander i krysset mellom to hytteveier, like ved skistadion. 
  Det kommer for sent. 
  Lavt skydekke gjør at helikoptermannskapet sliter med å finne frem dit de skal – 



 
  Sak nr. 291/16 

2 

til tømmerhytta der ambulansekolleger fra AMK Innlandet allerede har jobbet i 37 
minutter. 
  Inne i hytta ligger [NN]. I flere timer jobber ambulansefolkene forgjeves. [NN] 
erklæres død. 13 år gammel og 21 kilo tung.» 

Og videre: 

«Luftambulansens folk varsler politiet. 
 Samme natt lyser en tekstmelding på skjermen til mobiltelefoner i Lommedalen.     
Avsender er [XX](45), alenemoren som nettopp har mistet sin eneste datter, og som 
er i ferd med å bli tatt hånd om av helsepersonell selv. Helt nøyaktig hva som står i 
meldingene er det bare et fåtall som vet, men dette skal være budskapet: 
  – Mobberne vant. Noen skal få svi.» 

I fortsettelsen forteller artikkelen om forhistorien til dødsfallet på hytta på Beitostølen 
nyttårsaften 2015. Det fortelles om jentas oppvekst, alene med mor, og mye av historien 
handler om mor. Blant annet blir det formidlet at mor var påfallende til stede i datterens 
hverdag, noe andre foreldre reagerte på, og også forsøkte gjøre noe med.  

Mye av formidlingen skjer gjennom stemmene til foreldre som uttaler seg anonymt i 
brødteksten.  

I tillegg uttaler ulike fagpersoner seg generelt om tematikken som belyses. Også 
undervisningsinspektør og rektor ved skolene der jenta gikk, kommer til orde og forteller om 
hva som ble gjort fra skolenes side, blant annet da jentas spiseforstyrrelse begynte å utvikle 
seg. 

Det fremgår dessuten at flere foreldre var bekymret for situasjonen til jenta, og at de blant 
annet kontaktet skolen om sine bekymringer. Det skal også ha vært tett dialog mellom skole 
og mor til jenta. Og det ble fattet et enkeltvedtak på bakgrunn av en samtale der mor 
henviste til en konkret episode, som ifølge mor førte til at jenta sluttet å spise. Skolen rakk 
imidlertid ikke å følge opp dette vedtaket, fordi mor kort tid etter fikk jenta over på ny skole 
og flyttet.  

Det fremgår også at det var etter denne flyttingen, at foreldre ved den første skolen ble kjent 
med mors påstand: at datterens spiseforstyrrelse skulle skyldes mobbing. 

Videre fortelles det at skolebyttet ikke løste utfordringene, og at jentas helse og «samspill 

med andre elever» var noe mor og skole stadig var i dialog om. Det formidles også at det ble 
fattet et enkeltvedtak ved den nye skolen etter en konkret episode, og at den første formelle 
bekymringsmeldingen til barnevernet kom fra Nav i februar 2014. 

Budstikka skrev: 

«Budstikka kjenner til at det var utstrakt kommunikasjon mellom barnevernet og 
skolen, også de årene [NN] gikk på Lesterud skole. Men hverken skole, helsevesen 
eller barnevern kunne hindre at [NNs] tilstand ble så dårlig at hun i desember 2014 
måtte innlegges på sykehus for spiseforstyrrelsene.» 

Det fortelles om hvordan NN reagerte på innleggelsen/behandlingen; hun ønsket å være 
«vanlig», og «ville ikke tilbake på kontroll». Det opplyses at mor skal ha gitt etter for 



 
  Sak nr. 291/16 

3 

datterens ønske, noe som endte med at «BUPA sendte bekymringsmelding til barnevernet i 

Bærum». 

Det fremgår også at det ble vanskelig å få jenta tilbake på skolen, også selv om det ble laget 
«mange tilbakeføringsplaner og det var tett dialog med hjemmet». Det ble dessuten holdt 
flere møter for å sikre en best mulig overgang for jenta fra barne- til ungdomsskole. Mor skal 
i den forbindelse ha skrevet et brev der hun uttrykte sine forventninger til skolen. Her ble 
det blant annet påpekt hvilke elever hun ønsket at datteren skulle komme i klasse med, men 
også hvilke hun ikke måtte havne i klasse med. Skolen skal ha strukket seg langt for å 
imøtekomme mors ønsker, men ikke langt nok:  

«Allerede første skoledag sendte [XX] en klage til Fylkesmannen.» 

Ikke mange uker senere meldte mor til skolen at hun og datteren skulle flytte. Rektor skal da 
ha gitt «klar beskjed om at det var skoleplikt», så lenge jenta var elev ved skolen. Og da 
mor litt senere på ny meldte om flytting, denne gang til familiehytta på Beitostølen, og rektor 
ble kjent med at mor ønsket å gi datteren hjemmeundervisning, varslet hun barnevernet. 

I denne sammenheng refererte Budstikka til hva en professor ved institutt for pedagogikk og 
livslang læring ved NTNU, sier om foreldre som er uenige med barnevernet:  

 «Øyvind Kvello (…) sier det ikke er uvanlig at foreldre som er uenige med 
barnevernet, eller opplever tjenesten som truende, velger å flytte fra 
hjemkommunen. Han har ikke kjennskap til [XX] og understreker at han uttaler 
seg på generelt grunnlag. – I verste fall kan de, ved hjelp av hyppige flyttinger, 
unndra seg den hjelp og kontroll som barnevernet skal gi. Det er svært uheldig, da 
det som regel er barnet det går utover, sier Kvello.  
  Han sier det er visse personlighetstrekk som kjennetegner foreldre som rømmer 
fra hjelpeapparatet. – Det skal veldig lite til før de blir såret og de inntar ofte en 
offerrolle, sier han. – Slike foresatte er kategoriske og klarer i liten grad å se ting 
fra flere sider. Det er typisk at de er veldig agiterende for sitt syn. De søker 
bekreftelse i hjelpeapparatet og omgangskretsen men vender ryggen til hvis de 
møter motstand. I mange tilfeller fremstår det som disse personene er mest opptatt 
av å få bekreftet hvor ille ting er, i stedet for å løse problemet, sier Kvello.» 

Derpå het det i Budstikkas artikkel:  

«I perioden mellom 25. september og 16. november oppga [XX] at hun skulle flytte 
til tre ulike steder, i tre ulike kommuner (…). Men hvor var de to egentlig?» 

Det opplyses at barnevernet ba politiet om å gjøre en diskret undersøkelse om mor og datter 
var på hytta:  

 «En tjenestemann i sivil bil fant frem til hytta. Han gikk ikke bort for å banke på 
eller kikke inn gjennom vinduet. Fra veien nøyde han seg med å konstatere at det 
ikke var synlige tegn til liv. Så trykket han inn gassen og kjørte nedover mot 
hovedveien igjen.  
  Hva som foregikk på hytta på Beitostølen fra oktober og frem til nyttårsaften er 
det bare [XX] som vet. I denne perioden hadde den lille familien nesten ikke 
besøk, men de skal ha vært i kontakt med besteforeldrene på telefon i romjulen og 
senest på ettermiddagen nyttårsaften. Syv minutter over klokken syv samme kveld 



 
  Sak nr. 291/16 

4 

ringte [XX] til nødsentralen.  
  Kvart på ni varslet luftambulansen politiet. 
 [NN] var død.» 

Budstikka forteller videre om hva som skjedde etter dette; om hvordan den tragiske 
beskjeden om 13-åringens død ble mottatt i lokalsamfunnet, hvordan nyheten nådde 
offentligheten via mediene, og hvordan de ulike mediene omtalte saken. I denne 
sammenheng peker Budstikka på hvordan familier som hadde hatt mye med den avdøde og 
hennes mor å gjøre, opplevde deler av mediedekningen som et overgrep. Det skyldtes 
mediers formidling av påstanden om at spiseforstyrrelsene til 13-åringen startet som følge av 
mobbing. 

Budstikkas artikkel presenterer også hvordan systemet – kommune, skole, helsevesen og 
barnevern – i etterkant ba Fylkesmannen granske kommunens håndtering av saken. Om 
tilsynsrapporten som forelå 20. april, het det i artikkelen:  

 «Den tegnet et ganske annet bilde av saken enn det som til da hadde fått råde i 
riksmediene.  
  ‘Fylkesmannen kan ikke se at det er sannsynliggjort at [NN] har vært utsatt for 
langvarig mobbing/utestengelse på Gullhaug skole, slik mor har hevdet flere 
ganger i ettertid’, het det i rapporten. Fylkesmannen fastslo at skolene hadde 
strukket seg langt for å ivareta [NNs] rett til et godt psykososialt miljø. Enkelte 
saksbehandlingsfeil ble påpekt, men disse knyttet seg i det store og det hele til 
formaliteter. 
   Fylkesmannens utdanningsdirektør Grete Hovde Parr, oppsummerte: Skolene i 
Bærum hadde generelt fulgt opp [NN] ‘i ekstremt stor grad.’» 

Det fremkom imidlertid at Fylkesmannen har fastslått et lovbrudd i forbindelse med at en 
bekymringsmelding til barnevernet ble henlagt. Budstikka skrev:  

 «Mens skolene langt på vei ble frikjent av Fylkesmannen, fikk barnevernet stryk.» 

«– Fylkesmannen mener vi var for opptatt av å sikre datteren helsehjelp og dermed 
ikke undersøkte den helhetlige omsorgssituasjonen i familien på en god nok måte, 
sa Børge Tomter, barnevernssjef i Bærum, da rapporten ble fremlagt [.]» 

Budstikkas artikkel opplyste også at Fylkesmannens rapport ble oversendt Statens 
helsetilsyn, og at rettssaken mot mor vil starte 24. april 2017:  

 «Først da vil domstolen kunne plassere ansvar for at [NN] døde, og fastslå årsaken 
til at det gikk så galt.» 

«Etter ni måneders etterforskning mener påtalemyndigheten at [XX] gjentatte 
ganger unnlot å sørge for at [NN] fikk nødvendig helsehjelp og behandling, etter 
at datteren ble utskrevet fra Drammen sykehus 5. februar 2015. Og at moren var 
klar over at [NNs] helsetilstand ville forverres som følge av at hun ikke oppsøkte 
hjelp. – Det er ikke tvil om at mor, ut fra egne forutsetninger, har prøvd å gjøre det 
beste for datteren i mange situasjoner. Men hennes samlede oppførsel, særlig i 
fasen etter at hun tok med seg datteren til Beitostølen, har vært avgjørende for vår 
vurdering, sa førstestatsadvokat Arne Ingvald Dymbe ved Statsadvokatene i 
Hedmark og Oppland da tiltalen ble kjent.» 



 
  Sak nr. 291/16 

5 

Videre skrev Budstikka at en bok om saken, skrevet av forfatter Jon Gangdal, ville bli lansert 
få dager etter at Budstikkas artikkel var publisert, og at flere familier har gruet seg til boken, 
«fordi de vet [XX] har en helt annen oppfatning enn lærere, SFO-ansatte, Fylkesmannen 
og dem selv når det gjelder årsaken til [NNs] problemer. I snart ett år har døtrene levd 
med å være utpekt som ‘mobberne’». 

Foreldre uttalte:  

«– Du vet ikke hvordan du skal reagere, for du vet ikke hva du kjemper mot. Det er 
så surrealistisk, at du knapt forstår at det går an, sier en av mødrene. 
   En annen mor sier hun synes veldig synd på [XX].  
  – Hun har mistet det hun levde for, og jeg tror oppriktig hun har ønsket å gjøre 
det beste for datteren, sier hun. 
  – Men det er ikke riktig at en gjeng småjenter skal få skylden for [NNs] død.» 

Avslutningsvis opplyste Budstikka:  

 «Budstikka har i flere måneder vært i kontakt med [XX] for å få i stand et intervju. 
Hun har avvist forespørslene. Budstikka har denne uken forsøkt å få [XX] og/eller 
forsvareren til å imøtegå utsagn i denne artikkelen. 
  – Det gis intet tilsvar herfra og det vil heller ikke være aktuelt med noe intervju, 
skriver forsvarer advokat Aasmund Sandland i brev til Budstikka.» 

For øvrig forklarte Budstikka også hvorfor avisa hadde valgt å identifisere mor og datter i 
omtalen – «ettersom mor selv har valgt å stå frem åpent i andre medier» – mens andre 

foreldre er anonymisert – «av hensyn til belastningen særlig barn har vært utsatt for i 

denne saken, og som en identifisering av foreldre eller barn kan bidra til å forsterke».  

Artikkelen var illustrert med flere bilder, deriblant et av den avdøde jenta som 5-åring (kun i 
papirutgaven), og et portrett fra første skoledag. Ingen av portrettbildene var hovedbilder, 
og de var av mindre størrelse. Bildet fra første skoledag var del av en tidslinje om saken. 

 
Samme dag, lørdag 19. november 2016, omtalte også redaktøren i Budstikka saken i 
lederartikkelen. I papirutgaven hadde lederen, som gikk over hele to sider, tittelen 
«Virkeligheten har flere sider». På nett var tittelen «Etter 13-åringens dødsfall ble det 

skapt flere uskyldige ofre». I ingressen sto det:  
  
«Virkeligheten fremstår ulik etter hvilket ståsted du har når tragedien rammer. Det 
påligger oss alle – ikke minst i mediene – å forstå og handle ut fra det.» 

I lederartikkelen rettet redaktøren blant annet kritikk mot andre mediers dekning av saken: 
 
«Det er selvsagt bra at norske medier har begynt å ta opp mobbing som 
samfunnsproblem på nyhetsplass. Men det vil aldri være slik at enhver person som 
uttaler ordet har helt rett. (…)» 

«Budstikka sier ikke i dag at det aldri har vært tilfeller av mobbing på Gullhaug 
skole. Men etter langvarige, egne undersøkelser er Budstikka enig med 
granskingsrapporten: Det er ingen holdepunkter eller dokumentasjon for at 
akkurat [NN] ble mobbet disse årene. (…)» 



 
  Sak nr. 291/16 

6 

«Hva som kan være beveggrunner for at mor etter datterens død velger å peke 
ganske langt tilbake i tid mot noen av de hjem på Gullhaug som har utvist 
alminnelig naboskap og samarbeid om skolefølge, kjøring, utstrakt sms-kontakt og 
hverdagsmiddager, vites ikke. Men det kan være tungt for alle foreldre å føle at 
eget barn får mindre oppmerksomhet enn ønsket når vennekretser utvides i 3.-4. 
klasse. Og at en selv blir misforstått. Følelser i retning av å være sveket, fordrer 
modenhet eller hjelp til å takles. 
   Barn i vårt nærmiljø har allerede én gang blitt hardt rammet av medienes 
gjengivelser av en siktet mors opplevde virkelighet. Nå har disse barna igjen 
kriseberedskap rundt sine familier, foran slipp av bok som ifølge reklamen skal 
svare på ‘hva som egentlig skjedde’. 
  25 år i pressen har lært denne redaktør at enhver sak er unik og må undersøkes for 
seg. 
  Det er ingen tvil om at [XX] har lidd det aller største og mest grusomme tap i 
denne saken. Men det betyr ikke at samfunnet kan se helt bort fra ny urett som kan 
ramme andre. (…)» 

«Budstikka har brukt mye tid på å få et stort antall relevante kilder i Lommedalen 
og i fagetatene til å tørre å snakke om faktiske hendelser, som nyanserer tragediens 
lærdom. Journalister må noen ganger lete etter stemmene også til flere enn dem 
som er hardest rammet. 
   Det mener vi er viktig. 
  Både for barn som skal leve videre, og for lokalmiljøet i Lommedalen sin 
mulighet til kunne vise omsorg for alle parter. Det er mitt håp at det må være 
mulig for alle voksne mennesker i lokalsamfunnet å kjenne på stor omsorg og 
medfølelse med tiltalte og hennes familie – samtidig som man kan erkjenne at det 
finnes mer enn én opplevd virkelighet.» 

Også i tilknytning til lederartikkelen opplyste Budstikka at redaksjonen hadde forsøkt å få 
mor i tale, og det ble forklart hvorfor avisa har valgt å identifisere omtalte.  

 
KLAGEN:  
 
Klager er mor til barn som har gått ved samme skole som den avdøde 13-åringen, og det 
klages med samtykke fra mor til avdøde. 
 
Klager har vist til en rekke punkter i Vær Varsom-plakaten (VVP) som grunnlag for 
påstanden om at Budstikka har begått presseetiske overtramp.  
 
Slik klager ser det, er Budstikkas fremstilling ensidig. Hun mener Budstikka har lagt to 
premiss til grunn for omtalen og brukt kildene til å bygge opp under disse:  

1. Trettenåringen er ikke blitt mobbet.  
2. Hennes mor er ute av stand til å ta vare på barnet sitt. 

 
Klager skriver: «Gjennomgående bygger reportasjen opp under disse to premissene og gir 
leseren få, om ingen, punkter hvor man kan stoppe opp og reflektere over hvordan barnet og 
moren selv må ha opplevd situasjonen, blant annet hvordan det er å ha et barn med 
anoreksi.»   
  
Klager bemerker: «Barnet det er snakk om har ikke mulighet til å kunne si noe om dette selv. 
Budstikka gjør ikke noe forsøk på å diskutere mobbebegrepet eller reflektere rundt at 



 
  Sak nr. 291/16 

7 

hendelser som enkelte barn kan oppleve som mobbing, vil andre kunne være uberørt av. (…) 
Gjennom detaljerte beskrivelser av hva moren sier og gjør gjennom mange år, basert stort 
sett på andres oppfatninger, sitter leseren igjen med et inntrykk av en kontrollerende og 
uforutsigbar mor hvis personlighet og reaksjonsmønster til syvende og sist er årsaken til at 
13-åringen dør av anoreksi. Uttalelser fra ekspertkilder, som riktignok understreker at de 
uttaler seg på generelt grunnlag, flettes inn i den konkrete saken på en måte som forsterker 
dette inntrykket.»  
 
Selv om klager er kjent med at Budstikka har forsøkt å få både moren og hennes advokat i 
tale, samt at avisa også spurte klager om å uttale seg, finner klager Budstikkas vinkling og 
hensikt med omtalen problematisk. Klager skriver: «I henvendelsen til meg sier Budstikka 
"Vi skal lage historien som ikke er fortalt ennå – også om dem som ble stående igjen som 
syndebukker, utpekt av media". (…) Jeg syntes det var problematisk at Budstikka så tydelig 
gikk inn med en forhåndsbestemt vinkling. Det var ikke "hele" historien de ville fortelle, men 
en versjon av historien.»  

Klager mener imidlertid det er viktig at Budstikka skriver om en så alvorlig sak, også når 
mor ikke ønsket å kommentere saken. Klager mener likevel at avisa hadde «god mulighet til 
å bringe morens versjon inn i saken selv om hun ikke ønsket å stille opp i avisen. De kjente 
til, og omtaler, boken som skulle komme påfølgende onsdag (24. november) hvor morens 
versjon av historien kommer frem. Med boken og morens historie i den ene hånden og 
"historien som ikke er blitt fortalt" i den andre, ville Budstikka hatt et langt bedre grunnlag 
for å kunne fremstille denne fortellingen på en nyansert og undersøkende måte.» Klager 
tilføyer også at Budstikka hadde jobbet med saken i over ti måneder, og at redaksjonen 
derfor kunne ventet noen dager til boken var lansert. 

Etter klagers mening har Budstikka også vært selektive i valg av kildenes sitater, noe som 
bidrar til den ensidige fremstillingen av saken. Klager reagerer dessuten på at Budstikka 
innledningsvis gjengir innholdet i en SMS, som klager oppfatter som andrehånds-
opplysninger; redaksjonen skal ha blitt fortalt at essensen i SMS-en var som gjengitt, og avisa 
opplyser at få kjenner innholdet: «Dette [innholdet i SMS-en] er et kraftig anslag som gir 
føringer for hvordan historien videre leses.» Klager viser til både VVP 3.2, om kildekritikk og 
kildebredde, og VVP 3.7, om gjengivelse av sitater.  

Selv om klager har merket seg at Budstikkas ansvarlige redaktør i lederartikkelen samme 
dag, understreker at det er retten som skal avgjøre skyldspørsmålet i saken, spør klager om 
Budstikkas fremstilling likevel innebærer en forhåndsdømming av moren (jf. VVP 4.5). 
Klager mener de fleste som leser artikkelen vil mene det er «sannsynlig at mor er skyldig i 
tiltalen». 
 
Etter klagers mening presenterer Budstikka også «svært mange opplysninger som oppleves å 
være av privat karakter», og klager spør om ikke dette er i strid med VVP 4.3. Videre 
reagerer klager på at Budstikka har valgt å identifisere omtalte, både mor og barn, og viser i 
denne sammenheng til VVP 4.7, om identifisering, 4.8, om omtale av barn, og 4.12, om 
bildebruk.  
 
Klager skriver: «[H]ar ikke barnet en selvstendig rett til å bli beskyttet, selv om hun er død? 
(…) Budstikka har også valgt å ta med mange bilder, og et kart, fra nærmiljøet og skoleveien 
til barna som omtales i reportasjen. Det kombineres med detaljerte beskrivelser av 
skoleveien, bursdager og fritid til de barna som den avdøde jenta pleide å leke med og som 
Budstikka betegner som "Gullhaugjentene". Har Budstikka i stor nok grad tatt hensyn til 



 
  Sak nr. 291/16 

8 

konsekvensene omtalen kan ha også for disse andre barna? Jeg mener dette er unødig 
detaljert (…)» 
 
Klager gir uttrykk for at hun «deler Budstikkas skarpe kritikk av medienes tidligere omtale 
av denne saken der barn blir uthengt som syndebukker», men stiller likevel spørsmål ved 
riktigheten av «å eksponere barn på denne måten som Budstikka selv gjør her». Slik klager 
ser det, skulle Budstikka belyst saken bredere, og også utvist større omtanke og saklighet i 
innholdet og presentasjonen, jf. VVP 4.1.  
 

 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Budstikka har gitt et omfattende tilsvar. Slik Budstikka ser det, har redaksjonen gjennom sin 
publisering utført sitt samfunnsoppdrag. Avisas redaktør skriver: «I denne saken har 
uskyldige mennesker blitt syke av norske mediers kollektive vegring mot å stille kritiske 
spørsmål og gå etter dokumentasjon, stilt overfor en person det er synd på. (…) [I] denne 
konkrete saken har Budstikka valgt å stå tydelig opp for det som bør være forskjellen 
mellom en journalist og en megafon: Evne til kritisk tenkning og nødvendige forbehold, 
dokumentasjons-sjekk og ivaretagelse av jus og etikk. Alle disse fire, samtidig.» 
 
Etter redaksjonens mening synliggjør Budstikkas publisering «lærepunktene fra 
‘Valdressaken’, ved også å fortelle fra tiden før barnet ble sykt». Redaktøren skriver: «De 
mulige lærepunktene var ikke ‘en premiss’ Budstikka la før journalistene begynte å jobbe, 
slik klager fremlegger. De ble resultat av det bildet som tydelig steg frem etter riktig stilte 
spørsmål og innsamlet dokumentasjon omkring saken.» 
 
Budstikka forklarer: «Journalister som må arbeide med en stor sak, starter ikke arbeidet med 
å sette ‘premisser for fakta som passer’. Men det er nok riktig oppfattet av klager, at på det 
tidspunkt i oktober da hun [klager] igjen ble kontaktet av Budstikka om muligheten for å 
være kilde – så var redaksjonen kommet så pass dypt ned i materien at det var riktig å si 
tydelig fra om premissene for intervju: At dette i sum ville bli historien til andre kilder og 
‘den andre historien’ sett i forhold til den etablerte historien om ‘mobbing’. Men dette er jo 
god presseskikk, jamfør VVP 3.3.»  
 
Budstikka understreker også at publiseringen ikke handler om «hvorvidt mor i henhold til 
tiltale er skyldig eller ikke», og dessuten: «PFU skal vurdere Budstikkas magasinsak ut fra 
Vær Varsom-plakatens etiske retningslinjer. Og ikke ut fra moralsk vurdering av hvorvidt 
det er best å la være å forsøke fortelle noe nytt om noe vanskelig.»  
 
Budstikka forstår at deres publisering oppleves «massiv» og ventelig «svært tung for mor». 
Budstikka opplyser: «Redaksjonen diskuterte derfor presentasjon inngående opp mot VVP. 
4.1, før publisering. Spesielt fordi dokumentasjon av en gradvis utvikling over mange år 
fordret en lengde på teksten. Redaksjonen diskuterte åpent om saken gikk for mye inn på 
hvordan mor opptrer. Det ble etter disse gjennomgangene vurdert som nødvendig å gå opp 
– journalistisk og nøye – også mors valg og handlinger i denne saken. For å kunne 
synliggjøre nyanser i dokumentasjonen (…) Også personer som gjennom lang tid selv inntar 
offerrolle i en rekke sammenhenger (i forhold til naboer, lærere, rektorer, behandlere, nav) 
må kunne bli journalistisk ettergått når man har påberopt stor allmenn interesse. Selv om det 
er ubehagelig, for alle.» 
 
Avisa opplyser at den prøvde ut ulike presentasjonsformer og skrivemåter før publisering, 



 
  Sak nr. 291/16 

9 

blant annet å presentere over tre dobbeltsider med tanke på å begrense omfang «fordi målet 
var å legge ny dokumentasjon frem i offentligheten på en ikke unødig belastende eller 
‘voldsom’ måte». Budstikka forklarer: «Det viste seg at disse løsningene som ble forsøkt 
fremsto ‘bok-aktige’ og vel så uvanlig massive, som avissider betraktet.» Den endelige 
løsningen med en publisering over mange sider begrunnes i et ønske om «en sober og rolig 
presentasjon». Redaksjonen valgte også å publisere på en lørdag, fordi avisas lesere «er vant 
til å få en lang dokumentar eller reportasje som første magasinsak hver eneste lørdag». 
Redaktør skal også ha forkastet å publisere i mindre porsjoner over flere dager: «Dette fordi 
det må antas å være en større belastning for omtalte personer å gå i mange dager og ‘lure på 
hva som kommer i morgen, og over i morgen’.»  
 
Slik Budstikka ser det, kan vurderingen av den påklagede publiseringen opp mot VVP 4.1 og 
4.5 ikke frikobles konteksten artikkelen publiseres i: «Konteksten i november 2016 var lang 
tids ensidig vinkling presentert bredt til den alminnelige norske avisleser og TV-seer, 
nasjonalt. Der mor fortsatt var alene om å gi forklaring på årsak og virkning.» I tillegg var 
det varslet pressekonferanse samme uke «for lansering av bok på 255 sider, igjen basert på 
mors fremstilling av virkeligheten. Alle riksmedier var invitert». Det opplyses dessuten: 
«Noe av det Budstikkas redaktør har grunnet mest over før publisering, er VVPs formaning 
til varsomhet med forhåndsdømming.» 
 
Slik Budstikka ser det, var altså situasjonen ved publisering i november 2016 at det forelå «et 
stort antall sider fra en samlet norsk rikspresse og de store TV-kanalenes gjengivelser av en 
siktet mors skyldpåstander mot små barn (…) Pluss en fersk bok på 255 sider med det 
samme budskap om mobbing som [NNs] skjebne (…) Barn i Lommedalen sto altså tredje 
uken i november åpenbart foran en tredje omgang med nasjonal skyld-tildeling - fordi 
medias sedvanlige dekning av en kjent forfatters pressekonferanse er å gjengi innholdet i 
boken som er fremlagt. Og ellers tilby mor nytt intervju».  
  
For øvrig opplyser Budstikka at avisa «visste mer om innholdet i, og arbeidet med, 
bokprosjektet enn klager kan vite», blant annet på grunnlag av «elektronisk kontakt med 
mor over mange måneder». Budstikka skriver: «Redaksjonen kjente dernest til at det var 
fremstillinger i bokmanus som omtalte barn nok en gang følte seg maktesløse overfor. Blant 
annet fordi forlagsbransjen ikke har de strenge krav til samtidig imøtegåelse, ‘omtanke’ eller 
øvrige punkter i VVP`s kapittel 4, som journalistikken har.» 
 
Budstikkas redaktør kommenterer/spør: «Gitt den innsikt Budstikkas redaksjon satt med da 
pressemelding om ‘mors/barnets’ bok nådde norske redaksjoner i november 2016: Ville det 
vært riktig av lokalavisen å la være å dele med leserne og innbyggerne i Lommedalen den 
samlede dokumentasjon man satt med, der summen av fakta pekte tydelig mot helt andre 
lærepunkter? Denne redaktør kom til at det ville vært bekvemt, men ikke riktig.»  
 
Redaktøren spør også: «Er kontrær dokumentasjon og nytt perspektiv på en sørgende tiltalts 
offentlig fremførte påstander forhåndsdømming, per definisjon? Kunne redaksjonens 
innsamlede kunnskap kommet frem like tydelig ved å publisere mindre nyhetsartikler eller 
enda flere enkeltstående, signerte kommentar-artikler?»  
 
Budstikka merker seg at klager har spurt om avisa ikke kunne ventet fire dager med å 
publisere til etter at boken var lansert. Avisa opplyser at klager kontaktet redaksjonen dagen 
før publisering, «uten å ha lest en linje av Budstikkas sak». Budstikka skriver: «Klager 
fremsto 18.11. opprørt over å ha fått kjennskap til at Budstikka ikke hadde gjort som hun i 
oktober hadde rådet til, og mente var best: La det ligge.» Slik Budstikka ser det, «tyder mye 



 
  Sak nr. 291/16 

10 

på at klager mener det ikke er mulig å gjennomføre et journalistisk prosjekt omhandlende 
andre perspektiver enn mors, samtidig som man utviser tilstrekkelig omtanke og saklighet».  
 
Budstikka uttrykker «respekt for klagers syn, men er uenig på noen avgjørende punkter».  
Slik avisa ser det, tilfører deres publisering «samfunnet sårt behøvde nyanser i en bredt 
omtalt sak og rystende nyhetshendelse». I tillegg mener avisa at «denne måten å omtale 
tragedien på peker på noen konkrete lærepunkter som antagelig kan bety noe for andre 
barns rettssikkerhet i fremtiden».  
 
Når det gjelder spørsmålet om forhåndsdømming, jf. VVP 4.5, ber Budstikka for øvrig PFU 
om å lese tiltalen mot mor, «spesielt for å merke seg det tidsrommet som alle punktene fra 
påtalemyndigheten konsentreres om - og som straffesaken dermed vil omhandle: Det siste 
drøye halvåret av [NNs] liv, spesielt de siste måneder på hytta». Avisa bemerker at den 
påklagede publiseringen ikke omhandler «tiltale-detaljer eller det tidsrom som ifølge tiltalen 
er det relevante for straffesak og eventuell skyld. Hovedvekten i Budstikkas sak er tvert imot 
lagt til tiden åtte til fire år forut for de tidspunkter rettssaken skal belyse – også tiden før 
barnet ble sykt».  
 
Etter Budstikkas mening er den påklagede publiseringen det mest «gjennomtenkte, 
gjennomarbeidede og gjennomdiskuterte arbeid Budstikkas redaksjon har presentert for sine 
lesere på svært lenge». Budstikka skriver: «Redaksjonen har ikke ‘pøst ut’ det man sitter med 
av vond dokumentasjon, langt ifra. (…) Det er aldri slik at redaksjoner formidler ‘alt’ 
materiale, heller ikke i denne saken. Budstikka var for øvrig i kontakt med klager både i 
januar som ledd i nyhetsdekningen, og da redaksjonen i oktober åpent og på eget initiativ 
lette etter kilder som kunne tale mors eller barnets sak i magasinsaken man da jobbet med; 
som å formidle at [NN] kanskje var mer sårbar enn andre som syk og kunne oppleve ting 
annerledes, jamfør begrepet ‘subjektivt opplevd mobbing’ (…)» 
 
Selv om Budstikka har mottatt flere positive tilbakemeldinger på publiseringen, og mener å 
ha utført et grundig journalistisk arbeid, har redaksjonen «forståelse for at det kan reises 
kritiske spørsmål også til Budstikkas valg, vi erkjenner at dette var vanskelig arbeid». 
Budstikka mener likevel publiseringen «åpenbart (…) har offentlig interesse og ligger 
innunder pressens samfunnsoppgave (VVP 1.2)».  

 
Når det gjelder kildegrunnlaget for den påklagede publiseringen, opplyser Budstikka at 
omtalen er «basert på informasjon fra mor og forsvarer siden tidlig i januar, men også fra 
cirka 25 andre relevante kilder fra den samtid mor mener forklarer familiens senere 
utfordringer». Budstikka skriver: «Fordi Budstikka jobbet frem ny dokumentasjon av ganske 
stort omfang, klarte avisen også å identifisere de mest relevante kilder fra samtiden.» 
Avisa opplyser dessuten at en av deres journalister har hatt møte med mor én gang ansikt til 
ansikt, men at mor «i 11 måneder valgte å avstå fra intervju med akkurat Budstikka». 
 
Det anføres at de fleste kildene er åpne, men Budstikka forklarer også: «Ikke alle kilder er 
direkte referert til i fortellingen; det finnes spesielt skriftlige kilder, men også muntlige, som 
støtter opp om fortellerstemmenes fremstilling. Påstander fra muntlige kilder som ikke 
støttes av annen dokumentasjon, er fjernet fra manus før publisering, jmf. VVP 3.2.»  
 
Budstikka forklarer at det krevde mye av redaksjonen for å finne frem til de relevante 
kildene, og bygge opp deres tillit: «I løpet av ukene med lange intervjuer, papirbunker og 
utskriving uttrykte disse foreldrene etter hvert anerkjennelse og lettelse ved eksempelvis å se 
på nært hold at Budstikka konsekvent luket ut formuleringer og påstander disse foreldrene 



 
  Sak nr. 291/16 

11 

selv hadde fremført - dersom påstandene ikke samtidig lot seg verifisere av andre kilder. Slik 
ivaretok Budstikka VVP 3.2. Slik tidkrevende kvalitetssikring gjør kilder tryggere, selv om de 
naturlig først spør hvorfor redaksjonen har tatt bort ting de fortalte og som de ville mene var 
viktige.» 
 
Slik Budstikka ser det, er «kritikken om å ha innhentet for snevert antall kilder» og 
«antydningen om at redaksjonen bare har lett etter kilder som ‘sier det redaksjonen vil’», 
urimelig. Budstikka skriver: «Budstikkas ekspertkilder i dokumentet 19.11. er relevante og 
anerkjente fagfolk, som uttaler seg nøytralt og basert på forskning – og ikke utfra hva 
redaksjonen i Budstikka måtte tro eller mene.» 
 
Redaksjonen understreker også at den har forsøkt å få «mors stemme» i tale, men de som er 
forespurt om å bidra til dette, har takket nei: «Budstikka har uten medvirkning fra klager, 
mor eller forsvarer likevel forsøkt å fortelle i en tone der også positive sider hos mor er tatt 
med. Journalistene har etterspurt det. Og foreldrene på Gullhaug viste i flere tilfeller, også 
gjengitt på trykk, stor medfølelse og påpekte fine minner, også. (…) Budstikka vil altså mene 
at avisen samlet har utvist omtanke og saklighet i presentasjonen, jfm VVP 4.1.» 
 
Med hensyn til identifiseringen av tiltalte/mor og hennes avdøde datter, bemerker 
Budstikka at ingen bilder ble brukt av mor «fordi redaksjonen vil fortelle hensynsfullt». 
Avisa benyttet et «enspaltet bilde av barnet (…) i papiravis og kronologisk tidslinje», noe 
avisa mener «har vesentlig, dokumentarisk verdi: Dette er barnet som lokalmiljøet forteller 
om. Det er ikke riktig å viske portrettet av henne helt bort. (NN) var en alminnelig, liten jente 
med fletter på det tidspunkt fortellingen starter. Hennes ansikt fra småbarn-tiden har fått sin 
lille plass.» Budstikka avviser brudd på VVP 4.7 og 4.12 i denne sammenheng: «Barnet har 
ikke gjort noe ‘klanderverdig’[.]» For øvrig skriver avisa også at det var akseptabelt å 
identifisere, i og med at identifisering allerede var gjort da mor hadde gått ut «offentlig i alle 
landets største medier med eget navn og bilde også etter tiltalen og dessuten bidrar til en bok 
som bærer datterens navn i november 2016 (VVP 4.7)». 
 
Med hensyn til SMS-en Budstikka har omtalt at mor sendte til flere kort tid etter dødsfallet, 
opplyser Budstikka at denne første gang ble publisert 5. januar 2016, i den løpende 
nyhetsdekningen om saken. Budstikka avviser at den «setter mors sak i nytt og ‘galt’ lys». 
Avisa skriver også i denne sammenheng at redaksjonen «har bekreftelse fra de nødvendige 
kilder, to uavhengige». 
 
Når det gjelder klagers henvisning til VVP 4.8, om pressens plikt til å hensynta konsekvenser 
medieomtalen kan få for barn, så opplyser Budstikka å ha gjort dette: «Det å fortelle, er en 
vurdering tatt over ti lange måneder. (…) Avgjørelsen er grundig gått gjennom med 
nøyaktig de individer det gjelder, på forhånd og i ettertid. Barn som nå er 14 år har lest 
manus, før publisering. Det er i henhold til FNs barnekonvensjon stor forskjell på å være 7 og 
14, hva angår avgjørelser som angår en selv. Barna leste manus sammen med sine foreldre. 
Det var tøft, men familiene uttrykker stor lettelse over publiseringen i ettertid. Budstikka har 
selvsagt også gjort et selvstendig skjønn etter langvarig kontakt med familiene. Familiene er 
uttalt fornøyd med måten saken er publisert på[.]» 
 
For øvrig har Budstikka også vedlagt kommentarer til klagen fra de «aktuelle foreldre», med 
hensyn til dette spørsmålet om Budstikka har utvist godt nok presseetisk skjønn overfor 
deres barn. I foreldrenes kommentar heter det blant annet: «Budstikkas dokumentar er en 
ekstremt viktig nyansering i en sak som jevnt over har hatt et ensidig fokus, også etter at 
offentlige rapporter ble fremlagt. Ikke minst er det en svært viktig debatt som er kommet i 



 
  Sak nr. 291/16 

12 

gang innenfor pressen, forhåpentligvis vil dette avstedkomme nye retningslinjer i omtaler av 
barn i tilsvarende saker og ikke minst krav til moderering av kommentarfeltene.» (Se for 
øvrig vedlegg.) 
  
Etter Budstikkas mening har avisa heller ikke fremhevet personlige forhold når det er saken 
uvedkommende, jf. VVP 4.3. Avisa påpeker at redaksjonen har utelatt en rekke 
opplysninger, også opplysninger som fremkommer i andre offentlige publiseringer, som i 
Fylkesmannens offentlige granskning og boken som ble lansert dager etter den påklagede 
publiseringen. Budstikka bemerker at redaksjonen måtte ettergå mors påstander, men at det 
ikke innebærer noe brudd på VVP 4.3. 
 
Budstikka skriver: «At et barn er sykt, er en opplysning som innebærer taushetsplikt etter 
forvaltningsloven. Men når både en offentlig tiltale har gjort kjent at barnet var sykt, og 
barnets mor selv har fremført dette på alle landets nettaviser og TV-kanaler, så er forholdet å 
anse som ‘alminnelig kjent’, jmf. forvaltningslovens §13a. Og da er det ikke overlast mot 
noens ‘personlige forhold’ eller brudd på noen taushetsplikt at skoler redegjør for hvordan 
det legges til rette for sykt barn.» 
 
Videre har Budstikka også vedlagt en epost som viser hvordan «Budstikka synliggjorde 
overfor forsvarer hva som var sentrale påstander i kommende publisering, selv om svaret på 
å medvirke var ‘nei’ og intervjuforespørsler siden april var avvist. Denne presiseringen av 
hva som ville bli publisert, ble sendt til forsvarer mandag klokken 12:42, seks dager før 
publisering». (Se vedlegg.)  
 
Etter Budstikkas syn handler denne saken imidlertid ikke bare om mor: «Den handler først 
og fremst om et barn som ikke ble reddet, og rettssikkerheten til barn (…) må veie tyngst 
hvis samfunnet kanskje kan lære noe og kanskje klare å redde andre barn.» 

 
 
Klageren understreker at hun mener «at ingen barn kan klandres for [NNs] dødsfall». Klager 
skriver: «Her må søkelyset være på systemet og de voksne og den svært dødelige 
sykdommen anoreksi. Budstikka skal ha honnør for å ha tatt opp dette ved flere anledninger 
og kritisert øvrig presse for å ha skapt uskyldige ofre. Jeg håper og tror at pressen har tatt 
lærdom av dette, at de vil være mer forsiktige i slike saker fremover, og være mer varsomme 
og nyanserte når rettsaken kommer opp (…). Jeg mener også at det er riktig at Budstikka 
skriver om denne alvorlige saken. Det er bra at de aktivt har lett etter kilder som kan få frem 
ulike sider av saken.» 
 
Det klager imidlertid finner problematisk, er det «at avisen er så ensidig opptatt av å fortelle 
"den andre historien" at de ikke i tilstrekkelig grad får frem de ulike perspektivene». Slik 
klager ser det, ville Budstikka oppnådd «mer troverdighet og tyngde dersom de også kunne 
sagt noe om morens opplevelse av den samme perioden». 
 
Klager avviser videre Budstikkas tolkning av hennes klage, om at hun skal mene «at fordi 
det uansett er mest synd på mor, burde alle andre berørte parter i denne saken tåle og tie». 
Klager er enig med Budstikka i at «dersom man aktivt og gjentagende går ut og angriper 
andre i media så må man tåle å bli motsagt, og endog journalistisk ettergått». Klager stiller 
imidlertid spørsmål ved riktigheten av Budstikkas påstand om «at moren i et helt år har fått 
avgjørende definisjonsmakt i media».  
 
Slik klager ser det, var dekningen de første dagene preget av fortellingen om «at moren selv 



 
  Sak nr. 291/16 

13 

var skyld i barnets død». Klager skriver: «Etter noen dager snudde dette da TV 2 koblet 
denne saken til en tidligere omtale av [NNs] historie og familien i sitt brev til pressen også 
nevnte mobbing. Etter det, og frem til september, har påstander om at mobbing var en årsak 
til at [NN] utviklet anoreksi, blitt trukket frem, men jeg mener at Budstikka overdriver hvor 
aktiv moren selv har vært i dette. Hun har kun vært ute i media et fåtall ganger. Kan man da 
påstå at moren har påberopt seg definisjonsmakt et helt år, og vært "aktiv og agiterende i 
offerrollen"? Og er det ikke pressen, med sine redaktører, som eventuelt har gitt henne 
definisjonsmakt?» 
 
Klager mener videre at tiltalen mot mor ble tema i pressen fra september av, «og dermed er 
det påtalemyndigheten som har hatt definisjonsmakten». Klager kommenterer: «I 
forbindelse med offentliggjøringen av tiltalen ga moren noen få intervju, men mobbing ble 
da ikke nevnt. Og ja, hun har en alvorlig tiltale mot seg, men hun er ikke dømt og kan altså 
bli frifunnet på flere eller alle anklagepunkter til tross for en tiltale som redaktøren betegner 
som "til å bli blek av". Er det da samlet sett riktig av en lokalavis å begå et slikt karakterdrap 
og, slik jeg ser det, forhåndsdømme henne?» 
 
Klager stiller også spørsmål ved Budstikkas forsvar for publiseringstidspunktet, og 
argumentet om å komme i forkjøpet av boklanseringen, på grunnlag av hva redaksjonen 
antok ville bli utfallet/konsekvensen av boken/omtalen av denne: «Holder dette som 
argument for å beslutte å publisere en slik ensidig sak?» 
 
Hva gjelder kontakten klager har hatt med Budstikka, opplyser hun å ha vært i kontakt med 
journalisten dagen før publisering av den påklagede publiseringen. Klager skriver: «Jeg var 
blitt informert samme kveld om at denne reportasjen ville komme på trykk den påfølgende 
dagen og at den omtalte moren ville komme svært dårlig ut. (…) Jeg (…) ringte derfor 
journalisten for å høre mer om innholdet i reportasjen og hvilke vurderinger de hadde gjort i 
forhold til den omtalte moren. Hun ba meg ta kontakt med redaktøren. Jeg sa ikke på det 
tidspunkt at jeg ville klage saken inn for PFU, men åpnet for muligheten dersom jeg mente at 
fremstillingen ikke var innenfor de etiske retningslinjene pressen skal arbeide etter. Jeg 
registrerer at redaktøren tolker meg dithen at jeg mener det ikke er mulig å gjennomføre et 
journalistisk prosjekt hvor andre perspektiver enn mors kommer til uttrykk. Det er altså ikke 
en riktig tolkning.» 
 

Klager avviser også Budstikkas fremstilling av at hun skal ha bedt avisa la saken ligge: «Mitt 
(eneste) svar i oktober var dette på en sms til journalisten: "Hei, og beklager sent svar, men jeg 
måtte tenke litt over dette. Denne saken har selvsagt påvirket oss sterkt, både store og små, men jeg 
opplever etterhvert at den ikke preger oss like mye lengre og det har vært fint at pressen til en viss 
grad har latt den ligge. Her finnes det nok mange, eller kanskje mer manges historier å fortelle, men 
ingen kjenner, og ingen eier den fulle og hele sannheten. Jeg tror derfor et forsøk på å fortelle historien 
'som ikke er fortalt' ikke vil bidra til så mye - og garantert ikke noe bra. Det vil alltid være noens 
historie som ikke blir fortalt. Rettssaken vil kanskje bringe oss et skritt nærmere og det kommer jo og 
en bok om [NN] som kanskje kan bidra til å nyansere det som har kommet frem til nå. Jeg har derfor 
ikke noe å bidra med akkurat nå. Om jeg etter boken, eller etter rettssaken kjenner behov for å få belyst 
noe som jeg mener offentligheten av en eller annen grunn bør kjenne til så kan jeg heller ta kontakt. 
Mvh Christine» 
 

Klager understreker også sin motivasjon for å klage til PFU: «Jeg har lagt inn denne klagen 
fordi jeg mener at Budstikka har brutt Vær varsom-plakaten på flere punkter. Jeg er opptatt 
av at vi i dagens mediesamfunn må kunne stole på at vi har en ansvarlig presse som opptrer 
innenfor de etiske retningslinjene de selv har lagt.»  



 
  Sak nr. 291/16 

14 

 
Hva gjelder Budstikkas opplysning om positive tilbakemeldinger på publiseringen, skriver 
klager: «Til det vil jeg si at jeg nok leser kommentarfeltet til artikkelen litt ulikt redaktøren. 
Det er flere som er kritiske enn som gir honnør til Budstikka under denne saken. Videre har 
også jeg har fått bred støtte for min klage fra både fagfolk og andre uten at jeg ser at dette 
skulle være relevant for PFUs behandling av klagen.» 
 
 
Budstikka fastholder at avisa gjennom sin publisering har lagt frem «nye fakta på et aktuelt 
tidspunkt». Budstikka påpeker også: «Ingen redaksjon arbeider eller publiserer i et vakuum. 
Den aktuelle situasjon og alminnelige kunnskap i offentligheten på tidspunkt for publisering 
vil spille inn.» 
 
Budstikka mener oppfatningen offentligheten hadde av denne saken på 
publiseringstidspunktet «var basert på aktiv ryktespredning av usanne og ikke-
dokumenterte påstander», der pressen bidro til å gjøre «påstandene ‘sanne’ i norsk 
offentlighet ved å gjengi uten tilstrekkelig forbehold eller krav til dokumentasjon». Avisa 
bemerker også: «‘Ikke sannsynliggjort’ er et sterkt uttrykk fra Fylkesmann i offentlig 
granskningsrapport.» 
 
Budstikka skriver videre at hensikten med publiseringen var å ivareta informasjon, debatt og 
samfunnskritikk, og få frem ulike syn, jf. VVP 1.2. Det opplyses at publiseringen også har 
ført til mer debatt, samt at flere ulike syn har kommet frem i offentligheten. 
  
Avisa skriver: «Når så mange ulike og for det meste åpne kilder peker på de samme mønstre av 
voksen adferd i denne saken, er det ikke ensidighet i avisens journalistikk det er tale om. Men 
sammenhengen når alle datidens relevante 1.håndskilder forteller, gjør at noen nye 
lærdommer trer klarere frem. Det er 1.håndskilder fra datidens hverdag med det døde 
barnet som gjengis. Budstikka har søkt bredest mulig kildetilfang for at leserne skal kunne 
forstå en komplisert sak bedre.» Etter Budstikkas mening er derfor VVP 3.2 innfridd. 
  
Budstikka fastholder også at avisa kun har brakt de opplysninger som hadde offentlig 
interesse, og at avisa har tatt hensyn ved at opplysningene «er fremlagt med det uttalte mål 
ikke å legge unødig stein til byrden. Budstikka vil mene dette fremgår av samlet 
presentasjon». Avisa skriver: «Denne saken handler om de nære ting. Om menneskers 
konkrete hverdag med små barn. Da må noe dokumentasjon også om mors og [NNs] 
hverdag, for eksempel på skolevei, med.» 
 
Slik Budstikka ser det, er fortellerformen dessuten «[d]empet og nøktern». Avisa mener også 
å ha tatt hensyn da den «ivaretok overvåkning og moderering av kommentarfeltene i sosiale 
medier ved publiseringen». 
 
For øvrig påpeker avisa at det er «lagt betydelig vekt på å beskytte det selvstendige 
rettssubjektet [NN] i tråd med VVP 4.3. 
 
Når det gjelder spørsmålet om omtalen er forhåndsdømmende, jf. VVP 4.5, påpeker 
Budstikka: «Saken starter og slutter med at skyldspørsmål skal avgjøres av retten. 

Dokumentasjon av den samtid mor peker på i offentligheten, kan ikke stemples som 
‘forhåndsdømming’ i straffesak. (…) Budstikka har uttalt ingen formening om skyld etter 
straffeloven. Anoreksi er vanskelig å håndtere og kan være dødelig. Det er ikke gitt at mor 
kan lastes for barnets død slik påtalemyndigheten mener; det skal retten avgjøre. Saken i 



 
  Sak nr. 291/16 

15 

avisen omhandler ingen tiltalepunkter, og kan således ikke kalles forhåndsdømming i 
rettsreportasje.»  
 
Etter Budstikkas mening vil «forhåndsdømming» i en videre forstand, forstått som 
«stemplet» eller «uthengt», måtte ses opp mot VVP 4.1. Avisa skriver: «Budstikka valgte en 
dempet presentasjon med de mest relevante fortellerstemmer. Men helt uten bilder av mor. 
Dette fordi avisens prosjekt ikke er å ‘henge ut’, men å vise at virkeligheten har flere sider 
enn det som var fremkommet i norsk offentlighet. Spørsmålet blir da om Budstikka på en 
kritikkverdig måte har ‘stemplet’ mor før en rettssak som skal omhandle hva hun gjorde 
eller ikke, og hva hun måtte forstå eller ikke, fra senhøsten 2015. Avisen mener å ha levert et 
bredere faktagrunnlag som tillegg til en mange ganger gjentatt virkelighetsbeskrivelse. 
Fremført av en person som aktivt medvirker offentlig omkring sin historie, før rettssak.» 
 
Slik Budstikka ser det, er også identifiseringen av den avdøde «dempet». Bildene er valgt ut 
med omtanke, og navnet var sendt i pressemelding uka før Budstikka publiserte, i 
forbindelse med omtale av boken som skulle lanseres. Avisa skriver: «Det at borgere dør er 
ellers en offentlig sak i vårt land der navn normalt gjøres kjent. Det ville vært unaturlig ikke 
å bruke navn 19. november, nær ett år etter. Det gjelder også mor, som på dette tidspunkt 
hadde latt både sitt navn og sitt ansikt bli offentlig kjent og fremvist i TV-intervjuer til NRK 
og TV2 etter tiltalen. Budstikka vil mene at avisen har utvist aktsomhet og foretatt ansvarlige 
vurderinger av riktigst mulig bruk av navn og bilder.» 
 
Videre påpeker Budstikka at VVP 4.8, om å ta hensyn til konsekvenser for barn som omtales 
i mediene, er svært viktig: «Budstikka vil fremlegge at barns rettssikkerhet (avdødes, og 
andre barns) er selve kjernen av Budstikkas budskap i publiseringen (se første ord i leder) og 
vist frem gjennom nøye dokumentasjonsarbeid i den konkrete saken. (…) De barna som skal 
leve videre er hensyntatt (selv om avisen da ikke visste hvem de var) fra aller første 
nyhetsdekning i Budstikka i 2016. Budstikka hadde en annerledes dekning i januar enn nær 
samtlige riksmedier. Avisen hadde ingen ‘tips’ som grunnlag for dette; bare alminnelig 
faginstinkt og ‘sunt vett’. I første arbeidsmøte med andre foresatte lang tid etterpå var man 
enig om ikke å identifisere andre barn ved navn etter alt som var skjedd. Dette betydde ikke 
at ikke Budstikka satte høye dokumentasjonskrav også til kilder som på trykk er anonyme.»  

 
 
 
  


