
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot 

mediene i presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 017/17 

 
KLAGER:                               

 
Torbjørn Graff Hugo 

PUBLIKASJON: Verdens Gang  
PUBLISERINGSDATO: 12.10.2016 
STOFFOMRÅDE: Forvaltning  
SJANGER: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Bakenforliggende forhold, kildekritikk og kontroll av 

opplysninger, saklighet og omtanke, skille fakta fra kommentar, 
identifisering, rette feil, samtidig imøtegåelse 

REGISTRERT: 23.01.2017 
BEHANDLET I PFU: 28.03.2017 
BEHANDLINGSTID: 65 dager 
KLAGEGRUPPE: Privatperson  
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
Verdens Gang (VG) publiserte onsdag 12. oktober 2016 på førstesiden av papirutgaven et 
hovedoppslag med følgende titler: 
 
 «Fikk 24 bistandsmillioner av UD uten anbud –  

 Så ga de UD-konsulenten jobb» 
 
Det var også lagt inn et foto av politisk redaktør i VG, Hanne Skartveit, sammen med tittelen 
«Dette stinker». 
 
Selve artikkelen var del av en større serie artikler VG publiserte over tid, kalt 
«Bistandskonsulentene». Artikkelens tittel var «Byttet side etter kontrakt», og i ingressen 
sto det:  
 

«Da konsulentselskapet ILPI fikk titalls millioner i støtte, ga førstekonsulent 
Torbjørn Graff Hugo faglige innspill på søknaden til UD. Etter at pengene var 
tildelt – fikk han jobb i det private selskapet.» 

 
Videre, i brødteksten:  
 



 
  Sak nr. 017/17 

2 

«Det var mars 2011. Utenriksdepartementet (UD) hadde satt av et betydelig beløp 
for at Norge skulle bli en pådriver for å fremheve de humanitære konsekvensene 
av bruk av kjernevåpen. Nå hadde de akkurat lyst ut tilskuddsmidler (…) 
Det spesielle med tilskuddsmidlene, sammenlignet med midler lyst ut på anbud, 
er at offentligheten hverken får vite hvem som søker eller begrunnelsen for at 
pengene deles ut til tilskuddsmottakerne.  
Blant søkerne til den nyåpnede pengepotten, var det nystartede og private 
konsulentselskapet International Law and Policy Institute (ILPI) – eid av tre 
veteraner fra UD-systemet. (…)» 

 
Under mellomtittelen «Mottok søknad» ble det opplyst at en tidligere avdelingsdirektør i 
UD, nå en av de tre ILPI-eierne, Gro Nystuen, den 11. mars 2011 sendte en søknad «bare 

dager etter at atomvåpenmidlene ble lyst ut». Det fremgår også at hun skal ha undersøkt 
per telefon hvem som var riktig mottaker av søknaden, og at den ble «stilet personlig til 

UD-konsulenten Torbjørn Graff Hugo». VG skrev: 
 

«I tillegg er Seksjon for nedrustning oppført som mottaker, samt en rekke 
enkeltpersoner ved seksjonen i kopifeltet.»  

 
Om UDs konsulent het det: 
  

«Hugo hadde på dette tidspunktet jobbet for UD på vikarkontrakt siden august 
2010, men da han mottok søknaden fra ILPI var han innleid som konsulent 
gjennom sitt eget foretak for å bidra med ‘faglig bistand’. (…) 35-åringen har en 
mastergrad i fred- og konfliktstudier fra Universitetet i Oslo. (…) Veien fra studier 
til vikariat i UDs seksjon for nedrustning og ikke-spredning gikk gjennom seks 
måneders praktikantstilling ved FN-delegasjonen i New York.» 

 
VG opplyste at avisen ikke hadde klart å få svar på hvorfor Hugo var mottaker av søknaden, 
og det ble i den sammenheng sitert et svar fra UD.  
 
Det fremgikk også at ILPI ble tildelt akkurat det de hadde søkt om. Under mellomtittelen 
«Utvidet staben», ble det også opplyst at ILPI måtte utvide som følge av tildelingen: 
 

«Allerede dagen etter tilsagnsbrevet var mottatt, lyste selskapet ut flere nye 
stillinger. Søknadsfristen for de nye stillingene var bare to uker frem i tid. Hugo 
ble oppfordret av ILPI til å søke, ifølge daglig leder Njål Høstmælingen, og fikk 
jobben etter å ha vært gjennom to intervjurunder. (…) 1. september var Hugo i 
gang i sin nye jobb hos ILPI, etter å ha forlatt UD dagen før. Hans nye stilling i det 
private aksjeselskapet var dermed finansiert av de samme offentlige 
tilskuddsmidlene som han et halvår i forveien mottok søknaden på.» 

 
Videre sto det:  
 

«Hans nye sjef, Høstmælingen, opplyser til VG at Hugo var ‘involvert i den 
innledende behandlingen av søknaden fra ILPI og de andre som hadde søkt på 
denne utlysningen av midler, men han hadde ingen beslutningsmyndighet over 
disse søknadene’.» 

 
Det ble i den sammenheng også referert til hva Hugo opplyste på sin offentlige cv:  
 



 
  Sak nr. 017/17 

3 

«I UD var Hugos tittel førstekonsulent, som er det laveste nivået i departementets 
byråkratihierarki. På sin nye offentlige CV hos ILPI fortalte han at hans jobb for 
UD var som ‘higher executive officer’ og utdypet at arbeidsoppgavene blant annet 
innebar ‘aid flow management’ – bistandsforvaltning.» 

 
Under neste mellomtittel, «Ga faglige innspill», kom også Hugo til orde. VG refererte at han 
ikke skal ha vært saksbehandler for ILPI-søknaden, og han ble sitert på følgende:   
 

«- Jeg ga faglige innspill på denne og andre søknader, skriver Hugo til VG i en e-
post. Videre skriver han at han ikke hadde noen innflytelse over beslutningen som 
ga hans neste arbeidsgiver 24 millioner kroner i tilskudd.» 

 
VG skrev også om hans nye jobb i ILPI:  
 

«I årene etter ansettelsen av Hugo ble han den som fakturerte aller flest timer 
tilbake til UD for arbeid med ILPIs nye storsatsning. I januar 2014 tok han over for 
Gro Nystuen som prosjektets leder.» 

 
Det ble også opplyst at VG hadde vært i kontakt med Transparency International (TI) og en 
korrupsjonsforsker ved Norges Handelshøyskole (NHH). Forskeren uttalte at hun ikke 
kunne vite om det var brutt noen regler, men uttrykte at UD burde vurdere praksisen. En 
spesialrådgiver i TI mente også at saken «reiser spørsmål»: 
 

«- Det som eventuelt er problematisk er at man har en person som har vært 
involvert i å behandle saken og som kort tid etter får en jobb som er finansiert av 
den bevilgningen som han har vært involvert i. Det er ikke nødvendigvis noe 
suspekt i det, men sett utenfra kan det skape mistanke om at det her er for tette 
bånd[.]» 

 
Det fremgikk videre at UD avviste at konsulenten skal ha hatt noen påvirkning på hvem som 
ble tildelt millioner, og at han heller ikke var saksbehandler, samt at ILPI har «benektet at 

deres suksess skyldes tette relasjoner til UD». 
 
I brødtekstens siste hovedavsnitt, under mellomtittelen «ILPI: Utenfor vår kontroll», ble det 
også gjengitt at Høstmælingen i ILPI avviser «at det har vært en forståelse mellom Hugo og 

ILPI at midler til aksjeselskapet ville utløse en jobb for UD-vikaren». Høstmælingen ble 
også sitert på at stillingen ble offentlig utlyst, og at det var mange gode søkere til stillingen. 
VG opplyste: 
 

«Hugo selv mener VGs fremstilling gir ‘et galt inntrykk av hva som skjedde’. – Jeg 
har aldri hatt mulighet til eller gjort noe for å påvirke bevilgningen av tilskudd til 
ILPI, eller å påvirke egen ansettelsesprosess i ILPI utover å søke på en utlyst 
stilling, skriver han.» 

 
Artikkelen gikk over tre sider i papirutgaven, og på side 3, i høyre spalte var det satt inn en 
kommentar skrevet av VGs politiske redaktør, Hanne Skartveit. Kommentaren hadde tittelen 
«K-ordet rykker stadig nærmere», og i ingressen sto det:  
 

«Det er ikke sikkert det er korrupsjon i juridisk forstand, det VG nå avslører. Men 
at det stinker, er det ingen tvil om.» 

 
Videre: 



 
  Sak nr. 017/17 

4 

 
«Vi snakker ofte om at vi har et så skikkelig, ukorrupt og effektivt byråkrati i 
Norge. Folk flest har tillit til systemet, med hardt arbeidende mennesker som er 
opptatt av samfunnet rundt seg.  
ILPI-saken skaper et annet bilde. (…) 
Søknaden om penger til det såkalte ‘Kjernevåpenprosjektet’ gikk fra Gro Nystuen 
til Torbjørn Graff Hugo. Det var han som var adressat. To måneder senere var 
tildelingen klar. Rett etterpå ble stillingen til ILPI utlyst. Hugo ble oppfordret til å 
søke – og fikk jobben.  
Måten dette har skjedd på, åpner for noen spekulasjoner. Hadde ILPI allerede sett 
seg ut Hugo til denne jobben – før den ble utlyst? (…) 
Problemstillingen er ikke ukjent andre steder. For eksempel i USA (…) 
Etter å ha blitt kontaktet av en anonym varsler, konkluderte Statens kontrollenhet 
med at den ikke kunne finne noe kritikkverdig med tildelingen til ILPI. Det hadde 
vært interessant å vite hvordan amerikanske myndigheter hadde vurdert en 
tilsvarende sak, basert på sitt regelverk. 
Spørsmålet nå er hvordan norske myndigheter vurderer denne saken. Dette 
handler om mer enn ILPI. (…) Om tillit, rett og slett.» 

 
Hele publiseringen var illustrert med en grafisk tegning av et rundt bord, der ILPIs eiere var 
plassert på ene siden og UD-representanter på den andre. Konsulent Hugo var kun tegnet 
inn som et omriss. En pil var tegnet i retning fra omrisset av Hugo og over til halvdelen av 
bordet der ILPI var tegnet inn. Ved pilen sto det:  
 
 «UD-konsulent fikk jobb i ILPI etter at millionsøknad var innvilget» 
 
I bunnen av sidene var det lagt inn en tidslinje med opplysninger om søknads-
/tildelingsprosessen, og ansettelsen av Hugo i ILPI. Her var det også lagt inn små 
portrettbilder av de involverte og omtalte partene, som konsulent Hugo. I nettversjonen av 
artikkelen, var bildene større.  
 
I nettversjonen av publiseringen var det dessuten noe mer grafikk, og det var blant annet 
mulig å klikke på et bilde av den omtalte eposten med søknad som ble sendt 11. mars 2016 
fra ILPI ved Nystuen, til Hugo, og man kunne lese eposten som pdf-fil. Av tidslinjen som var 
lagt inn i publiseringen, fremgikk det for øvrig at ILPI sendte en ny søknad på samme 
prosjekt 1. april 2016:  
 

«Denne gangen ved daglig leder og medier, Njål Høstmælingen. (…) Den nye 
søknaden erstatter den første søknaden.»  

 
I de to siste punktene på tidslinjen het det:  
 

«Januar 2014 
 Torbjørn Graff Hugo blir prosjektleder. Den tidligere UD-konsulenten har vært 
helt sentral i nedrustningsprosjektet i ILPI siden oppstarten. I januar 2014 blir han 
satt til å lede prosjektet. 
 
15. juli 2014 
Får ny gigantkontrakt. Prosjektleder Graff Hugo og ILPI får et nytt tilskudd fra UD 
for å videreføre nedrustningsprosjektet i ytterligere to år. (…)» 

 
 

http://www.vg.no/spesial/2016/nedrustningsavtalen/


 
  Sak nr. 017/17 

5 

Nettpubliseringen ble for øvrig oppdatert og det ble da lagt til følgende under brødteksten:  
 
«Merknad, 12.10.2016: I den første versjonen av artikkelen var det ikke med at 
begrepet ‘higher executive officer’ er den korrekte oversettelsen av ordet 
‘førstekonsulent’. Dette er nå presisert.» 

 
 
KLAGEN:  
 
Klager er den omtalte og tidligere ansatte i UD, som fikk jobb i ILPI. Klager skriver: «Min 
opplevelse av denne saken er at jeg har blitt personlig hengt ut av landets største avis med 
utgangspunkt i udokumenterte anklager om korrupsjon, tilsynelatende fordi dette narrativet 
var det som passet best inn i den artikkelserien VG jobbet med.»  
 
Samtidig uttrykker klager forståelse for «at VG stiller spørsmål om det faktum at [han] fra en 
posisjon i et statlig organ søkte jobb hos en aktør [han] selv hadde vært involvert i å 
behandle en søknad fra». Klager bemerker: «I sin fremstilling av saken virker det imidlertid 
overhodet ikke som at VG har hatt et ønske om å avklare hvorvidt dette rollebyttet har 
skjedd på en ryddig måte. Selv om det meste av den journalistiske teksten fremstår som en 
saklig og korrekt gjengivelse av hendelsesforløpet, stilles det ingen spørsmål, verken til ILPI, 
UD eller meg selv om vurderinger av habilitet eller eventuell karantenetid. Og VG virker på 
ingen måte interessert i å fortelle leseren hva som er statens formelle regler og rutiner på 
dette feltet, eller hvilke kriterier VG selv (eller andre eksperter på feltet) mener bør ligge til 
grunn for et ’ryddig rollebytte’.»  
 
Slik klager ser det, har VG brutt en rekke punkter i Vær Varsom-plakaten (VVP).  
 
Med henvisning til VVP 2.3 (om åpenhet om bakenforliggende forhold) og 4.1 (om saklighet 
og omtanke), skriver klager at VGs fremstilling er «selektiv, mistenkeliggjørende og 
unyansert». Etter klagers mening har VG holdt tilbake relevant informasjon om 
bakenforliggende forhold som kunne gitt en mer balansert fremstilling. Klager viser blant 
annet til at han ikke hadde noen personlig økonomisk gevinst av å bytte jobb.  Klager 
opplyser også at VG aldri spurte ham om hans «personlige forhold til ILPI og 
ILPIs partnere før [han] søkte stilling der». «ILPI var sannsynligvis en av de aktørene i 
det norske nedrustningslandskapet jeg hadde minst kjennskap til og kontakt med 
før jeg begynte å jobbe der. At jeg blir brukt som bevisførsel for å ’avsløre’ disse 
tette båndene mellom ILPI og UD virker derfor ekstremt søkt», skriver klager. 
 
Når det gjelder søknaden som ILPI sendte, skal søknaden som ble godkjent, aldri være sendt 
klager. Han reagerer også på at VG i omtalen av den første versjonen av søknaden som blant 
annet ble sendt til klager, ikke opplyser at den ble «besvart kort tid etterpå av den personen i 
seksjonen som faktisk var saksbehandler for saken» – dette var ikke klager. Klager skriver: 
«VG fremstiller det som at denne eposten er et tegn på at det her har vært tette bånd, og 
tilsynelatende avtalt spill. VG spurte aldri om jeg på det tidspunktet kjente Gro Nystuen 
(som jeg kun hadde truffet et par ganger i jobbsammenheng tidligere).» 
 
Videre reagerer klager på VGs kildekritikk og kontroll av opplysninger, jf. VVP 3.2. Klager 
skriver: «Spørsmålet om habilitet og eventuell karantenetid virker aldri å ha vært vurdert. 
VG skriver også i tidslinjen nederst i saken at det var jeg som fikk innvilget søknad om nytt 
prosjekt i 2014 (se også sak fra 13. oktober, vedlagt). Dette har VG aldri spurt meg om, og har 



 
  Sak nr. 017/17 

6 

ikke grunnlag for å hevde.» Klager påpeker at han ikke var ansvarlig for søknaden om nytt 
prosjekt i 2014, «verken for utarbeidelsen eller oppfølgingen overfor UD». 
 
Slik klager ser det, skulle han dessuten ha blitt kontaktet for å imøtegå det han anser som 
sterke korrupsjonsanklager mot ham i kommentarartikkelen (jf. VVP 4.14): «At ordet 
korrupsjon ikke brukes i overskriften antar jeg er bevisst, men med følgende ingress, levnes 
det ingen tvil om hvilket k-ord det er hun sikter til: ”Det er ikke sikkert det er korrupsjon i 
juridisk forstand, det VG nå avslører. Men at det stinker, er det ingen tvil om.”» Etter klagers 
mening er anklagen om korrupsjon «i en ’ikke-juridisk forstand’» basert «på ett eneste 
indisium (…) og det er at [klager] 11. mars 2011 mottok en epost fra Gro Nystuen som 
inneholdt den første formelle versjonen av søknaden fra ILPI» (ikke den søknaden som til 
slutt ble godkjent, se over). 
 
Klager opplyser også at han på spørsmål fra VG om hvorfor han sto som mottaker av den 
første eposten, svarte følgende til VG: «E-posten viser til en telefonsamtale fra dagen før om 
hvem som var rette adressat for søknaden i seksjonen. Jeg antar det må ha vært fordi det var 
jeg som besvarte den telefonen, men uten at jeg har noen erindring om det. Det er ganske 
vanlig at man tar kontakt med en junioransatt/konsulent med den typen rent tekniske 
spørsmål. Denne forklaringen valgte VG å se helt bort i fra.»  
 
I tillegg skriver klager at VG også spurte han før publisering «om det hadde vært kontakt 
mellom [klager] og ILPI ”om mulig jobb der før 9. mai 2011/tilsagnet». Klager anfører: 
«Dette ble tydelig avvist fra min side, men også det svaret har VG valgt å utelate fra 
artikkelen.» 
 
Etter klagers mening inneholder kommentarartikkelen også «en upresis saksopplysning», 
formuleringen: «Det var han som var adressat.» Ifølge klager overser kommentatoren «det 
faktum at hele seksjonen for nedrustning og ikkespredning sto som mottaker for e-posten (av 
11. mars 2011], mens [klagers] navn var lagt til grunnet en referanse til en telefonsamtale 
dagen før. At dette skal danne det primære grunnlaget for en korrupsjonsanklage er 
nærmest absurd». 
 
Klager reagerer også på det han mener er «en rekke retoriske spørsmål vedrørende [hans] og 
ILPIs intensjoner, som aldri ble stilt i en journalistisk sammenheng».  
 
For øvrig synes klager at det ikke fremgår tydelig nok i papirpubliseringen at kommentaren 
er en kommentar. Klager viser derfor til VVP 4.2, om å skille klart mellom fakta og 
kommentarer. Han skriver: «For det første står det ikke nevnt noe sted at dette er en 
kommentar og ikke del av selve artikkelen. Denne uklarheten forsterkes av valget av 
plassering for kommentaren og av grafikken på siden for øvrig.» «Hanne Skartveits 
kommentar til saken er så fremtredende at det nærmest ser ut som hun har skrevet hele 
saken selv.» 
 
Klager tilføyer også: «Jeg er kjent med at kommentarer har en annen stil og funksjon enn 
journalistisk innhold—og dermed også andre redaksjonelle krav, men jeg mener Skartveits 
kommentar i denne saken er så tett sammenflettet med det journalistiske innholdet at det 
skaper forvirring for leseren. I tillegg mener jeg kommentaren går altfor langt, og at den 
synes å være utformet for å kaste ytterligere mistanke snarere enn å frembringe flere svar.»  
 



 
  Sak nr. 017/17 

7 

Etter klagers mening antydes det også i VGs publisering at han skal ha jukset med sin CV 
(hva gjaldt hans stillingstittel). Klager mener det innebærer at et brudd på VVP 4.13 (om å 
rette/beklage feil) når redaksjonen kun har korrigert på nett, ikke på papir.  
 
Det siste punktet i VVP som klager viser til i sin klage, er punkt 4.7 (om identifisering). 
Klager stiller spørsmål ved nødvendigheten av å bruke navn og bilde, og skriver: «VG 
bruker fullt navn [og] bilde på meg i en sak hvor jeg åpent anklages for klanderverdige 
forhold. Anklagene er udokumenterte, og ble senere tilbakevist av Utenriksdepartementets 
sentrale kontrollenhet. VGs omtale av denne konklusjonen stod på ingen måte i stil til den 
opprinnelige artikkelen.»  
 
Klager utdyper også sistnevnte moment: «I desember 2016 ble det klart at 
Utenriksdepartementets Sentrale kontrollenhet i sin granskning av saken ikke fant noen 
klanderverdige forhold relatert til min involvering. De konkluderte med at det ikke forelå 
grunnlag for å konstatere inhabilitet, og de fant heller ikke at det forelå brudd på relevant 
karanteneregelverk. Dette var helt i tråd med de svarene VG hadde fått av meg 
(samt UD og ILPI) i forkant av publisering, men valgte å se bort i fra. Denne ’renvaskingen’ 
ble av VG kun nevnt i generelle ordelag i siste avsnitt (om ”Ikke straffbare forhold”) i en 
annen sak 8. desember, samt med én setning nederst i en sak 9. desember (”UDs egne 
granskere har ikke funnet inhabilitet i denne sammenhengen”), uten referanse til min person 
eller med noen form for beklagelse. For lesere av VG, og eventuelle fremtidige arbeidsgivere 
som søker opp mitt navn på internett, er det anklagene om korrupsjon de vil finne—ikke det 
faktum at dette viste seg å være grunnløse påstander.» 
 
Avslutningsvis opplyser klager også om konkrete negative konsekvenser: «I kjølvannet av 
saken mottok jeg da også flere meldinger (SMS og Facebook) fra for meg ukjente personer 
som på den ene siden ba meg skamme meg over mine korrupte handlinger, og på den andre 
siden uttrykte tilfredshet med at korrupsjonen nå endelig hatt fått et ansikt.» Klager viser i 
tillegg til kommentarfeltet under VGs artikkel, som han mener gir «en god pekepinn på 
hvordan leserne har tolket innholdet slik det ble presentert». (Utskrift av publiserte 

kommentarer, og personlige meldinger klager har mottatt, følger vedlagt.) 
 

 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Verdens Gang (VG) opplyser at den påklagede artikkelen er en liten del av «et stykke 
undersøkende journalistikk [VG] er svært stolte av». Avisen mener presisjonsnivået er høyt 
og presseetikken «ivaretatt på alle områder» i artikkelserien. VG skriver: «Det eneste 
uvanlige med denne saken er at det har vært foruroligende vanskelig å få svar på de enkleste 
spørsmål og å få tilgang til informasjon mediene har krav på.» 
 
Artikkelserien handler om tildeling av bistandspenger, og VG mener PFU bør vite litt om 
bakgrunnen for dette, før den konkret påklagede publiseringen skal vurderes: «I Norge har 
det oppstått en form for bistandsindustri som i all hovedsak er skattefinansiert gjennom et 
statlig byråkrati. Vår påstand er at denne virksomheten er preget av mangel på transparens. I 



 
  Sak nr. 017/17 

8 

tillegg til kjente bistandsorganisasjoner har det også dukket opp mer kommersielle aktører 
med eiere som tar ut millioner i form av lønn og utbytte – eiere som selv kan ha bakgrunn fra 
Utenriksdepartementet eller andre deler av norsk embetsverk.» VG har derfor stilt 
spørsmålet om «deler av det norske bistandsmiljøet er så sammenvevd at personlige 
relasjoner kan være helt avgjørende ved tildeling av kontrakter for titalls millioner kroner 
utenfor anbud». 
 
VG opplyser videre at de ble kjent med et anonymt varsel sendt UDs Sentrale kontrollenhet: 
«Varsleren hevdet at det private, kommersielle konsulentselskapet ILPI (International Law 
and Policy Institute) hadde sikret seg lukrative kontrakter som følge av nære relasjoner 
mellom ansatte i selskapet og Utenrikstjenesten. Varsleren ble avvist av UDs kontrollenhet, 
som ikke fant noe umiddelbart kritikkverdig i tildelingene til ILPI. I svaret uttalte 
kontrolløren likevel at ‘det er riktig at det er nære relasjoner mellom personer i UD og 
personer i ILPI, noe som ikke er så uvanlig i det lille utenrikspolitiske miljøet i Norge. (…) 
Samtidig skrev kontrollenheten til varsleren om tilskuddsavtalene ILPI hadde fått, at ‘Disse 
avtalene består i en søknad og en tildeling, og altså mer relasjonsbasert enn 
konkurranseutsatte avtaler. Disse formuleringene fanget vår interesse. (…) UD bekreftet 
altså at kontrakter for titalls millioner som hadde gått til ILPI, ikke var basert på åpne 
transparente anbud, men var ‘mer relasjonsbasert’.» Dermed startet den undersøkende 
journalistikken og serien «Bistandskonsulentene», som den påklagede artikkelen inngår i. 
 
VG opplyser: «VG har gått gjennom alle kontraktene UD har inngått med ILPI siden 2009. 
Granskingen viser at ILPI har fått tilskudd verdt 63,4 millioner uten at det har vært åpne og 
transparente anbud.» Slik VG ser det, er «undersøkende journalistikk som dette (…) helt i 
kjernen av [pressens] samfunnsoppdrag». 
 
Når det gjelder den påklagede artikkelen, skriver VG at den omhandler den største 
tildelingen til ILPI, Kjernevåpenprosjektet: «VGs artikler om kjernevåpenprosjektet førte til 
at utenriksminister Børge Brende umiddelbart beordret full granskning av tildelingen – en 
granskning som senere har konkludert med at denne var lovstridig. Samtidig innførte 
departementet, som strakstiltak, at alle tildelinger til kommersielle selskaper skulle 
godkjennes av utenriksråden, og det pågår nå en full gjennomgang av gjeldende regelverk. 
(…) Gjennomgangen ble satt i gang som følge av at VGs artikkelserie avdekket tette bånd 
mellom ansatte i UD og ILPI[.]» 
 
Med hensyn til den konkrete klagen, oppfatter VG at grunnlaget for klagen ikke handler om 
at avisen har skrevet noe uriktig, men at klager mener avisen «burde vektlagt enkelte 
momenter tyngre enn [avisen] gjorde». VG skriver: «De vesentlige poengene Hugo etterlyser 
er alle tatt med i artikkelen, men VG har vurdert dem som mindre relevant enn klager. Han 
påpeker ingen vesentlige feil. Vi mener fremstillingen er både balansert og nøktern.» VG 
avviser altså at omtalen er i strid med god presseskikk. 
 
Hva gjelder opplysningene som klager mener avisen burde omtalt, skriver VG: «Vi har aldri 
skrevet eller antydet at han har hatt noen privat, økonomisk gevinst av 
Kjernevåpenprosjektet utover den faste stillingen i konsulentselskapet. Men vi har heller 
ikke listet opp fordeler han ikke har fått. Vi har beskrevet det som faktisk skjedde, verken 
mer eller mindre.» 
 
Videre mener VG at den omtalte e-posten av 11. mars 2011, dokumenterte at klager var 
mottaker av ILPIs tilskuddssøknad, og at dette var «en sentral opplysning da historien om 
tildelingen skulle fortelles». VG opplyser imidlertid at redaksjonen ikke var kjent med «e-



 
  Sak nr. 017/17 

9 

posten fra UD som klager hevder gikk i retur kort tid etter». VG skriver: «I et titalls samtaler 
opplyste heller ikke klager selv, ILPI eller noen representanter fra UD om denne eposten.» 
For øvrig påpeker VG at det fremkommer i den publiserte tidslinjen at søknaden som ble 
innvilget, ikke var den som fulgte e-posten av 11. mars. 
 
VG tilføyer også at redaksjonen, «samme dag som den innklagede saken var på trykk, fikk 
innsyn i det såkalte beslutningsdokumentet for tilskuddsavtalen fra UD. Der stod det at 
‘støtte til prosjektet avklart med avdelingsledelsen i møte den 15. mars 2011 og i påfølgende 
korrespondanse 6. april 2011.’ Med andre ord var det slik ut at [sic] søknaden Hugo mottok 
11. mars 2011, ble avklart hos avdelingsledelsen påfølgende tirsdag. Nettopp dette gjorde at 
utenriksminister Børge Brende beordret granskning av den aktuelle tilskuddsavtalen samme 
dag – 12. oktober (…) Brende begrunnet granskningen blant annet med den korte 
saksbehandlingstiden.»  
 
VG forklarer videre: «Da rapporten til Sentral kontrollenhet kom 8. desember, viste det seg 
imidlertid at hendelsesforløpet var lengre og mer omfattende. En e-postutveksling fra 
desember 2010, fire måneder før Hugo mottok den omtalte søknaden, viste at UD og ILPI 
hadde hatt kommunikasjon om en ‘prosjektsøknad om kjernevåpen’. I en e-post fra 
avdelingsleder Inga Marie Nyhamar, Hugos sjef, fremkommer det at klager var én av to 
personer som hadde kommentert på søknaden til ILPI. I lys av dette virker derfor Hugos 
svar til VG dagen før publisering presise. I e-post til vår journalist 11. oktober kl. 16.17 
opplyste han at han ga ‘faglige innspill på denne og andre søknader’, noe han også ble sitert 
på. VG understreker at det er dette – hans eget svar – og ikke e-postutvekslingen 11. mars 
2011 med Nystuen, som er brukt som ingresspoeng.» 
 
Slik VG ser det, handler den påklagede artikkelen heller ikke om brudd på formelle 
habilitetsregler eller karantenebestemmelser: «Derimot søkte den å belyse hvordan Hugo, 
den ene dagen kunne være med på behandlingen av søknaden om prosjektstøtte fra det 
kommersielle selskapet, for så senere å bli leder for prosjektet hos ILPI. Vi satte altså søkelys 
på et system som fremsto etablert, og som mange var kritiske til.» Dette mener VG hadde 
offentlig interesse.  
 
VG avviser videre å ha påstått at «klager har utarbeidet søknaden [om nytt prosjekt i 2014] 
eller hatt kontakten opp mot UD». VG skriver: «At han som leder for prosjektet ikke har hatt 
noe ansvar for søknaden, fremstår som lite holdbar argumentasjon. Han var prosjektleder da 
søknaden ble innvilget, noe som etter VGs oppfatning medfører at den publiserte 
formuleringen er presis.»  
 
Etter VGs mening har redaksjonen vært kildekritisk og kontrollert opplysningene (jf. VVP 
3.2). VG anfører: «At noen av de mest sentrale kildene, ikke minst klager og hans 
arbeidsgiver, har vært meget tilbakeholdne og lite villige til å bistå oss med å få verifisert 
opplysningene, er en annen sak.» 
 
Slik VG ser det, har avisen heller aldri publisert feil, og VVP 4.13 er derfor heller ikke 
relevant her. Det som ble formidlet om klagers CV, opplysningen om klagers stillingstittel (at 
«higher executive officer» er riktig oversettelse av førstekonsulent), ble presisert på nett, kun 
for å tydeliggjøre «da [avisen] så at dette ikke nødvendigvis var åpenbart for alle». VG kan 
imidlertid ikke se at dette var noe som måtte korrigeres eller beklages, og opplyser at klager 
heller aldri ytret ønske om at det måtte skje i VGs papirutgave.    
 
Videre stiller VG seg «svært undrende» til klagers påstand om mangel på samtidig 



 
  Sak nr. 017/17 

10 

imøtegåelse (jf. VVP 4.14). VG mener derimot klager fikk full anledning til dette. VG skriver: 
«Vi viser til flere sitater i nyhetsartikkelen som ble publisert samtidig og sammen med 
kommentaren både i papiravisen og på VGs digitale flater. Her adresseres alle substansielle 
forhold som legges til grunn i kommentarartikkelen, og han uttaler selv at han ikke har gjort 
noe for å påvirke tildelingen, ei heller gjort noe for å påvirke ansettelsen hos ILPI.»  
 
VG legger også til at samme problemstillinger ble adressert både ILPI og UD: «Hugo og alle 
andre har med andre ord fått rikelig anledning til samtidig imøtegåelse. De har også benyttet 
seg av denne. Kommentaren inneholder ingen nye momenter enn dem Hugo, ILPI og UD ble 
gitt mulighet til å kommentere. I tillegg til dette må det bemerkes at en kronikk fra ILPI 
vedrørende denne saken, signert daglig leder Njål Høstmælingen, ble publisert på alle VGs 
plattformer påfølgende dag. Det var, og er, vår klare forståelse at dette var i samråd med 
Hugo.» 
 
Etter VGs syn er det heller ikke utelukkende klager som angripes i den publiserte 
kommentaren: «I kommentaren adresseres det at den konkrete saken, knyttet til 
Kjernevåpenprosjektet og Hugos bytte av jobb, gjør det naturlig å stille spørsmål ved 
hvorvidt kriteriene for at ILPI gav ham fast jobb, var at de dermed ville ‘få inn en mann som 
satt på all innsidekunnskapen om UDs vurdering av dette prosjektet’. Det stilles også 
spørsmål ved hvorvidt ‘ILPI allerede hadde sett seg ut Hugo til denne jobben – før den ble 
utlyst.’ Her rettes det altså beskyldninger mot ILPI, ikke Hugo.» 
 
For øvrig skriver VG at «[d]e retoriske spørsmålene som ellers stilles, og meningene som 
ytres fra politisk redaktør, (…) etter VGs oppfatning [er] innenfor de rammer 
kommentarsjangeren opererer i». VG skriver også: «Skartveits kommentar er en analyse 
ispedd sterke meninger, karakteristikker og verdivurderinger. Formuleringene hennes 
utløste ingen isolert rett til samtidig imøtegåelse utover det som var gitt.» 
 
Når det gjelder problemene med å få ut informasjon og svar på spørsmål, opplyser VG at 
deres medarbeidere også fikk «gjentatte beskjeder om å kun forholde seg til daglig leder Njål 
Høstmælingen. Det ble tydelig kommunisert at ingen andre skulle uttale seg i saker 
omhandlende selskapet, og hver gang redaksjonen tok kontakt med øvrige medarbeidere i 
ILPI, ble det klaget på dette fra selskapets side». VG mente likevel at blant andre klager 
måtte kontaktes, og fem dager før publisering ble klager derfor oppringt av VG «for å stille 
spørsmål rundt e-posten 11. mars 2011». Klager ønsket ikke svare, og samme kveld skal VG 
ha mottatt en e-post fra ILPIs daglige leder med oppfordring om ikke å kontakte klager 
dirkete. VG skal likevel ha tatt ny kontakt med klager, det skjedde via sms dagen før 
publisering. Klager tok da kontakt med VG, og skal ha fått «opplest over telefon sakens 
vesentligste momenter». VG skriver: «Etter at saken var lest opp, ønsket han ikke å la seg 
intervjue, men ville ha spørsmål på e-post i etterkant. Disse ble sendt ham i en e-post kl. 
16.17 og besvart i to ulike e-poster (vedlagt).» 
 
Når det kommer til påstanden om at det ikke fremgår klart at kommentaren er en 
kommentarartikkel, er VG helt uenig: «Kommentaren det vises til er utstyrt med standard 
vignettverk, som er godt kjent for VGs lesere. Den er ledsaget av e[t] tydelig bilde av VGs 
politiske redaktør, som må kunne antas å være en godt kjent kommentatorstemme for våre 
lesere. Kommentaren er også markant annerledes i språk og tone enn nyhetsartikkelen, og 
har (…) en annen typografi. (…) Hva gjelder det klager omtaler som ‘upresis 
saksopplysning’, så er det et faktum at Hugo var adressat for søknaden. De øvrige navngitte 
mottakerne stod i kopifeltet.» 
 



 
  Sak nr. 017/17 

11 

Videre mener VG det er av offentlig interesse å vite hvem som er med i saksbehandlingen 
når flere titalls millioner offentlige kroner tildeles, også hvem som mottar slik støtte: «Dette 
styrkes ytterligere av at tildelingen skjer uten åpen anbudsrunde.» Etter VGs mening har 
omtaltes samfunnsrolle klar relevans for de forhold som omtales, jf. VVP 4.7, og det var 
derfor «godt innenfor de presseetiske kjøreregler at Hugo blir identifisert». For øvrig 
bemerker VG at identifiseringen ikke skjedde på forsiden, og at avisen valgte å bruke bilde 
av klager som «frimerke» nede på tidslinjen.  
 
VG avviser også klagers avsluttende bemerkninger om at han ikke ble omtalt i forbindelse 
med publiseringene om granskningsrapportens konklusjoner. VG viser til og siterer fra 
artikler av 8.-10. desember. 
 
 
Partene har etter dette ikke hatt ytterligere kommentarer.  
 
 
 
  


