
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot 

mediene i presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 295AB/16 

 
KLAGERA: 

 
M. Willumsen AS 

ADRESSE: Bygdøy allé 8, 0262 Oslo 
KLAGER B: 
ADRESSE: 
PUBLIKASJON: 

NOBE Drycker AB 
Box 12329, 10228 Stockholm, Sverige  
TV 2 

PUBLISERINGSDATO: 17.11. og 18.11.2016 
STOFFOMRÅDE: Helse 
SJANGER: Nyhet 
SØKERSTIKKORD: Kontroll av opplysninger, samtidig imøtegåelse 
REGISTRERT: 28.112016 (A) og 10.01.2017 (B) 
BEHANDLET I PFU: 28.03.2017 
BEHANDLINGSTID: 132 dager 
KLAGEGRUPPE: Bedrifter 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
TV 2 (Matkontrollen) hadde torsdag 17. november 2016 et innslag om drikker som 
inneholder Aloe Vera. Lenke: www.tv2.no/nyheter/8733195  
 
Wikipedia omtaler Aloe Vera slik: 
Aloe vera, også skrevet Aloëvera, er en flerårig, sukkulentplante i aloëfamilien bestående av tykke, 
lansettformede og taggede blader som vokser i en rosett og med en inntil 90 cm høy blomsterstand. Planten 
vokser naturlig i tropisk klima og blomstrer om vinteren eller tidlig på våren. Saften og fruktkjøttet fra bladene 
brukes blant annet som medisin og i kosmetikk. Aloe er også benyttet i dekorativ hensikt og vokser uten 
problemer innendørs som en potteplante 

 
I programmet oppsøkte programleder Solveig Barstad bloggeren Isabel Raad. Raad har i 
bloggen sin fortalt at hun er en ivrig Aloe Vera-konsument, av helsemessige årsaker. 
Programlederen tar med seg aloe vera-produkter til Legemiddelverket. Der får hun opplyst 
at man ikke blir friskere av å drikke aloe vera og at markedsføringen er underlig. Videre i 
programmet er det et intervju med en ernæringsbiolog. Hun opplyser at aloe vera-drikker 
inneholder nesten like mye sukker og kalorier som vanlig brus. Både representanten for 
Legemidelverket og ernæringsbiologen uttaler at inntak av aloe vera kan gi leverskader.   
Programmet fortsettes med nok et besøk hos bloggeren. Hun er «dritskuffet» over TV 2s 
funn. Programmet avsluttes med at programlederen sier følgende:  

 

http://www.tv2.no/nyheter/8733195
https://no.wikipedia.org/w/index.php?title=Fler%C3%A5rig&action=edit&redlink=1
https://no.wikipedia.org/wiki/Sukkulent
https://no.wikipedia.org/wiki/Sukkulent
https://no.wikipedia.org/wiki/Alo%C3%ABfamilien
https://no.wikipedia.org/wiki/Tropisk_klima
https://no.wikipedia.org/wiki/Medisin
https://no.wikipedia.org/wiki/Kosmetikk


 
  Sak nr. 295AB/16 

2 

«Vi har tatt kontakt med aloe vera-produsentane som blei trukke fram av 
ekspertane. Ingen av dei vil møte oss. Men dei har sendt oss skriflege svar. Njie 
skriv at dei aldri har hørt om at gojibær kan forsterke virkninga av legemiddel. Dei 
ønskjer ikkje å uttale seg om kor vidt aloe vera kan skade leveren. Nobe hevdar at 
deira drikk inneheld ein del av aloe vera-bladet som ikkje skal være skadelig for 
levra. Dei meiner også at folk drikk aloe vera fordi det smakar godt og ikkje fordi 
dei trur det er sunt. Dei nektar for at klumpane i aloe vera-drikken ikkje er ekte. 
Pukka seier til oss at produktet deira er heilt ufarlig fordi dei ikkje brukar den 
delen av aloe vera-planten som kan være farleg for leveren. Dei har likevel vedtatt 
å fjerne opplysningane frå marknadsføringa.» 

 
 
Samme dag ble det også publisert en nettartikkel ned tittelen «Eksperter mener populær 
«helsedrikk» kan gi leverskade».  
 
Ingress: 

«Stadig flere drikker aloe vera-drikk fordi de tror det er helsebringende. 
Sannheten er at det i verste fall kan være helsefarlig, avslører Matkontrollen.» 

 
Nettartikkelen har samme innhold som tv-innslaget, men imøtegåelsen fra produsenter er 
noe mer omfattende.   
 
 
KLAGENE:  
 
Klager A er importør av aloe vera-juicen Pukka (Pukka Aloe Vera Juice). Firmaet klager i 
samarbeid med produsenten i Storbritannia. I klagen heter det:  
 
«På oppdrag fra Matkontrollen har Legemiddelverket og ernæringsbiolog Lise von Krogh 
vurdert innholdet i ni populære aloe vera-drikker på markedet. Det er ingen vurdering av 
hvert produkts innhold. De hevder også at produktene kan være leverskadelige, basert på en 
forskning som Pukka i forkant av programmet har vist til at de kjenner til og hvor kommer 
fra, samt dokumentert hvorfor Pukka ikke er leverskadelig. Se første tilsvar før programmet 
fra Pukka (vedlagt; sekr. anm.>).  

Madsen står med Pukka aloe vera juice i hånden og sier at virkningen er snarere stikk 
motsatt av hva produsenten lover, nemlig at produktet kan være skadelig for leveren.  Det er 
ingen test av produktene og forbrukeren sitter igjen med at Aloe vera juice ikke har noen 
effekt og at den også kan være skadelig. TV2 har nå fjernet fra nettet at de testet produktene, 
da vi gjorde de oppmerksomme på at dette var langt fra noen test og ikke hadde de sett på 
innholdet. Vi mener programmet bryter med en rekke punkter i vær varsom /presseskikk.» 

Klager A anfører brudd på flere punkter i Vær Varsom-plakaten, men legger særlig vekt på 
punkt 4.14 (imøtegåelsesretten) og punkt 3.2, kontroll av opplysninger. I tillegg vises det til 
punkt 3.3 (premissene), 3.7 (plikt til å gjengi meningsinnholdet), 4.1 (saklighet og omtanke), 
4.2 (respekt for egenart), 4.7 (identifisering) og 4.10 og 4.11 (bildebruk). 
 
Om premissene for omtalen heter det i klagen: «I forkant av programmet ble vi bedt om å 
stille til intervju. Pukka i England ønsket å stille opp selv, men da de er i England så måtte 
dette gjøres via skype eller annet. Dette ønsket ikke TV2, da det ikke var teknisk mulig. 
Pukka laget derfor ett tilsvar på spørsmålene og påstandene TV2 kom med. Disse ble ikke 
hensyntatt i programmet. 



 
  Sak nr. 295AB/16 

3 

 
Etter programmet ba vi om å få snakke med juridisk avdeling i TV2 og Pukka har sendt ett 
brev (vedlagt; sekr. anm.) hvor vi beskriver hva vi mener er overtrampene i programmet. 
TV2 sier at de vil se på dette internt og komme tilbake når de har gjort dette. Vi har purret 
de, men ikke fått bekreftet at de vil dementere. Det begynner også å gå lang tid etter 
programmet og sent å komme med dementi. 
 
Vi har ikke solgt en eneste Aloe Vera flaske etter innslaget og det har kommet mange 
henvendelser i etterkant.Pukka er en veldig seriøs produsent og vi kan ikke godta at slik 
unøyaktig og populistisk journalistikk skal ødelegge merkevarene vi har nøysommelig 
bygget opp over tid.» 
 
Klager B er produsent av en av drikkene som ble omtalt, NOBE. Firmaet er basert i Sverige. I 
klagen heter det: 
 
«Innan Inslagen blev NOBE kontaktat av Matkontrollen avseende de kommande Inslagen 
utifrån NOBEs tilverkning och marknadsföring av drycken NOBE aloe vera. Ett utförligt 
svar skikades til redaktionen, där det tydligt framgick att NOBE aloe vera inte är en sådan 
produkt som avses i Inslagen se bilaga 2, (vedlagt; sekr.anm.).»  
 
Det anføres i klagen at det ikke er en aloe vera-juice og at den ikke inneholder «de skaldelar 
av aloe vera-växten som kopplas til negativa hälsoeffekter» som nevnes i innslaget. Det vises 
også til at produktet ikke markedsføres «med någon form av påståenden om hälsoeffekter». 
Klager B mener derfor det var feil å ha med NOBE i programmet. Det framstår som 
ubegripelig for klageren at deres produkt løftes fram mens andre produkter bare vises 
flyktig.  
 
Klager B opplyser at «en större mängd konsumenter och kunder kontaktat oss, alla under 
intrycket att det är fastslaget att NOBE aloe vera är et farlig produkt som man blir sjuk av att 
dricka».  
 
Klager har ikke anført hvilke punkter i Vær Varsom-plakaten som anses å være brutt, men 
viser til at opplysningene ikke er korrekte (3.2, sekr. anm.) og manglende korrigering på 
tross av at redaksjonen ble kontaktet (4.13; sekr. anm.).  
 

 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Partene, inkludert begge klagerne, har vært i kontakt med sikte på å løse saken i 
minnelighet, uten at dette har ført fram.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
TV 2 avviser begge klagene. Det er avgitt separate, men delvis sammenfallende, tilsvar.  
Generelt viser TV 2 til at Matkontrollen er et program som skal undersøke og omtale 
forskjellige næringsmidler for å gi konkret informasjon om forhold som har med mat og 
næringsmidler å gjøre. Programmet har også fokus på helse. Både næringsmidlers virkning 
og markedsføring – eller omtale – av produkter som påstås å ha positiv helseeffekt, er noe 
redaksjonen ser på. TV 2 anser at dette ligger i kjernen av samfrunnsoppdraget.» 
 



 
  Sak nr. 295AB/16 

4 

Angående klage A (Pukka) anfører TV 2 at klager (importør/distributør i Norge; sekr. anm.) 
hatt som krav at den samtidige imøtegåelsen skulle utformes som en nøytral opplysning som 
redaksjonen skulle stille seg bak. «Som det fremgår handler ikke den generelle omtalen 
spesifikt om Pukkas produkt. Pukka blir imidlertid omtalt som et eksempel, på grunn av den 
nevnte omtalen i markedsføringen av produktet. Det understrekes at det som publiseres 
bygger på de fagkyndiges opplysninger i innslaget, at det i «noen tilfeller» er registrert 
leverskader.  
 
Med hensyn til imøtegåelsen fra klageren anfører TV 2 at kjernen er at «den indre bløte 
massen eller fruktkjøttet, ikke inneholder det skadelige stoffet – referert som - «aloin. (Og det 
ble da også tydelig referert i det publiserte).» 
 
TV 2 opplyser at klager mente at den oversendte imøtegåelsen var et bevis for at Pukka ikke 
kunne utløse skade på leveren og at dette skulle publiseres som faktiske opplysninger. 
«Denne oppfatningen delte ikke redaksjonen. Man gjenga derfor – i lys av den åpenbare 
uenigheten – tilsvaret (imøtegåelsen; sekr. anm.) som det var; produsent/importørs 
opplysning/mening.» Det opplyses også at klager ikke ønsket å benytte seg av et tilbud om 
ytterligere imøtegåelse i nettartikkelen.  
 
Begrepet «test» var også tema i klagesaken, og TV 2 etterkom klagers anførsel ved å fjerne 
dette ordet fra en mellomtittel i nettomtalen, selv om TV 2 fastholder at det må være riktig å 
hevde at redaksjonen testet utsagnene og innholdsdeklarasjonene på de utvalgte ekspertene. 
Det ble også gjort noen andre endringer i nettartikkelen.   
 
TV 2 avviste å intervjue noen fra Pukka i Storbritannia, fordi det var den norske 
markedsføringen som var tema.  
 
Angående klage B understreker TV 2 innledningsvis i sitt tilsvar at det i programmet aldri 
ble påstått at NOBE er en aloe vera-juice i det publiserte materialet. Det vises videre til det 
som må oppfattes som klagers samtidige imøtegåelse, i TV-reportasjen og i enda større grad i 
den samtidige nettartikkelen. Det anføres at imøtegåelsen ble publisert som NOBEs mening, 
ikke som dokumenterte fakta. I kommunikasjon etter publisering ble klager, som et ledd i en 
mulig minnelig løsning, tilbudt ytterligere plass i nettartikkelen, et tilbud klager avslo. 
 
Det understrekes også at TV 2 har sitert på at «aloe vera i noen tilfeller kan gi leverskader» 
og «i verste fall kan gi leverskader».  
 
TV 2 imøtegår videre NOBE på selskapets påstand om at produktet ikke skulle vært med i 
programmet fordi det ikke markedsføres som om det har helseeffekt. Det vises til at det 
markedsføres i treningssammenheng og at det i den visuelle markedsføringen skaper et 
inntrykk av at aloe vera er sunt.  
 
TV 2 har også, i forbindelse med klagebehandlingen, for begge klagene, innhentet en 
kommentar fra Steinar Madsen, som uttaler seg i programmet, angående mulige leverskader: 
 
«Som det her angis er reaksjonene av det som kalles idosynkratisk - som vel best kan oversettes med 
overfølsomhetsreaksjoner. Det er således ikke noe spesielt stoff som kan forbindes med leverskade. Det 
er også umulig å vite hvem som kan bli rammet av slik leverskade på forhånd. Det er ingen 
holdepunkter at Aloe har noen positiv effekt på leverens funksjon.» 
 
 



 
  Sak nr. 295AB/16 

5 

Klager A (Pukka) opprettholder klagen. I sitt tilsvar anfører klageren at TV 2 ikke tok 
hensyn til det faktum at mulig leverskade kan knyttes til «extracts made from de outer rind 
leaf or extracts both the rind at det pulp». Pukka understreker at TV 2 var kjent med at 
Pukka bare bruker innholdet i bladene, «the inner leaf gel». Klager mener med dette å ha 
tilbakevist påstanden om mulig leverskade, før publisering av program og nettartikkel. «Det 
som er kjernen i tilsvaret (imøtegåelsen; sekr. anm.) er at den indre bløte massen eller 
fruktkjøttet, ikke inneholder det skadelige stoffet, referert som aloin.» Klager mener TV 2 
mot bedre vitende, lyver om innholdet i produktet.     
 
Klager B (NOBE) gjentar at det var «fullkomligt osakligt att inkludera NOBE aloe vera i 
Inslagen med motiveringen att aloe vera kan ge leverskador eftersom NOBE aloe vera endast 
innehåller bitar av gelen som til största del består av vatten och inte är en aloe vera-juice.» 
Klager B mener TV 2 må føre dokumentasjon på at det kan være farlig å drikke NOBE og 
mener dette er særlig viktig fordi det i intervjuet med bloggeren i programmet kun handler 
om NOBE aloe vera.   
 
Klager B avviser at deres produkt hører hjemme blant de produktene som ble omtalt da dette 
dreier seg om produkter som inneholder konsentrat som inneholder deler av hele planten og 
som markedsføres som helsebringende. Angående helseeffekt understreker klager B at man 
aldri påstår at NOBE har helseeffekt.  
 
I tilsvaret opplyses det at salget av NOBE aloe vera har sunket med 40 prosent etter 
publisering.  
 
 
TV 2 avviser fortsatt klagene. Innledningsvis i tilsvaret til klager A understreker TV 2 at de 
påklagede publiseringene tar opp flere problemstillinger, ikke bare om aloe vera er 
leverskadelig, som klager er opptatt av. Dette er noe som bare sies en gang og da som en 
generell sidekommentar fra den intervjuede ekspertkilden.  
 
 
Til klager B's anførsel svarer TV 2 på samme måte, at omtalen dreier seg om mye mer enn 
mulige leverskader. «Kjernespørsmålet er «hva skal det være godt for»?». Tv-kanalen anfører 
at det også dreier seg om et forbrukerspørsmål knyttet til pris, generell helse (høyt 
sukkerinnhold) og økende forbruk. TV 2 mener det, i motsetning til hva klager B anfører var 
naturlig også å ha med NOBE i reportasjen, blant annet sukkerinnholdet. TV 2 avviser også 
klagers opplysning om at innholdet bare inneholder biter av geleen som for det meste består 
av vann. «Dette er i så fall misvisende i seg selv i forhold til innholdsdeklarasjonen, der det 
står at drikken inneholder 50 prosent aloe vera. Det vises også til at TV 2 aldri har påstått at 
NOBEs drikk markedsføres med helsepåstander. «Det vi derimot har skrevet i et tidligere 
PFU-svar er at det kan gis inntrykk av at produktet er helsefremmende.»     
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


