
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot 

mediene i presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 272B/16 

 
KLAGER:                               

 
Arnt R. Johannessen 

PUBLIKASJON: Finnmark Dagblad 
PUBLISERINGSDATO: 13.–14., 19.–20.10.2016 
STOFFOMRÅDE: Helse 
SJANGER: Nyhetsartikkel, debattinnlegg 
SØKERSTIKKORD: Kildekritikk og kontroll av opplysninger, saklighet og omtanke, 

forhåndsdom, identifisering, tittelbruk, rette feil, samtidig 
imøtegåelse, polemisk replikk 

REGISTRERT: 20.12.2016 
BEHANDLET I PFU: 28.02.2017 
BEHANDLINGSTID: 68 dager 
KLAGEGRUPPE: Fagperson 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Klage med samtykke. Parallell klagesak, 272A/16. Det er skrevet 

en felles uttalelse for de to parallelle klagesakene. 
 
SAMMENDRAG:  
 
Finnmark Dagblad (FD) publiserte fredag 14. oktober 2016 en førsteside med bilde av en 
lege der følgende tittel var satt inn i bildet:  
 
 «Baby døde: Overlege granskes» 
 
I henvisningen sto det:  
 

«En for tidlig født baby døde på Hammerfest sykehus. Saken er oversendt 
Helsetilsynet. – Dette er en alvorlig sak og alle steiner skal snus, sier assisterende 
fylkeslege.» 

 
Tittelen på artikkelen inne i avisen var «For tidlig født baby døde på sykehuset. Overlege 
granskes». Det samme bildet som var benyttet på avisens forside, illustrerte også artikkelen, 
og i bildeteksten het det:  
 

«GRANSKES: Overlege Arnt Johannessen ved kirurgisk avdeling ved Hammerfest 
sykehus.»  

 
I ingressen ble det opplyst:  
 



 
  Sak nr. 272B/16 

2 

«I oktober i fjor døde et lite barn under en for tidlig fødsel ved sykehuset. Moren 
måtte i etterkant gjennom komplisert rehabilitering. Fylkeslegen ser svært alvorlig 
på saken.» 

 
Videre fremgikk det:  
 

«Statens helsetilsyn skal nå vurdere om ansvarlig overlege Arnt Johannessen skal 
få administrative reaksjoner.» 

 
I brødteksten ble det opplyst at det handlet om en fødsel i svangerskapets uke 27, at 
Hammerfest sykehus «er organisert for å ta imot barn i uke 32 og eldre», og at det var 
sykehuset selv som meldte saken inn til tilsynet. Det fremgikk at Fylkesmannen ble bedt om 
å starte tilsynssaken, og at saken nå er videresendt Statens helsetilsyn som skal foreta endelig 
vurdering i saken.  
 
Assisterende fylkeslege uttalte seg i saken om mulige «[a]ktuelle vurderingstema» i saken, 
og FD konstaterte:  
 

«Arnt Johannessen var ansvarlig overlege på kirurgisk avdeling i Hammerfest, og 
vakthavende da hendelsen skjedde.» 

 
Videre het det om legen:  
 

«Johannessen er i tillegg hovedtillitsvalgt for legene ved Finnmarkssykehuset 
Hammerfest. Overlegen har også tidligere fått en advarsel for en annen hendelse, 
da konkluderte Statens helsetilsyn med at pliktbruddene i saken var ‘egnet til å 
medføre fare for sikkerheten i helsetjenesten og til å påføre pasienter en betydelig 
belastning.’»  

 
Under mellomtittelen «Svikt i kommunikasjonen» ble det opplyst at tilsynssaken også 
gjelder sykehusets rutiner:  
 

«I tillegg til Johannessen, går saken også på sykehusets egne rutiner og samarbeid. 
– Det har vært et samarbeid mellom ulike avdelinger på sykehuset, da dette var en 
gravid kvinne. Gynekologisk avdeling hadde i utgangspunktet hovedansvaret for 
oppfølgingen av svangerskapet. Så oppsto det en komplikasjon hvor 
gynekologene mente å utelukke gynekologisk årsak. Behandlingsansvaret ble 
dermed overført til kirurgisk avdeling, sier [ass. fylkeslege] Øygard. Deretter kan 
det ha oppstått svikt i informasjonsoverføringen mellom de to avdelingene, sier 
Øygard.» 

 
Det fremgikk også at både barneavdelingen og anestesiavdelingen skal ha hatt roller i den 
videre oppfølgingen, og at selv om sykehuset var organisert for å ta imot barn fra 
svangerskapsuke 32, så kunne sykehuset også ta imot yngre barn i en akutt situasjon. 
Assisterende fylkeslege uttalte:  
 

«- (…) I denne saken kan det likevel reises spørsmål ved om den gravide burde 
vært overført til UNN på et tidligere tidspunkt for å unngå den akuttsituasjonen 
som oppsto i Hammerfest. Aktuelt tema i denne tilsynssaken er derfor også 
Hammerfest sykehus sitt samarbeid og arbeidsfordeling i forhold til UNN i 
Tromsø.» 

 



 
  Sak nr. 272B/16 

3 

Under mellomtittelen «– Tar kritikk med største alvor», ble det opplyst at FD hadde vært i 
kontakt med overlege Johannessen, som ikke ønsket å kommentere saken. I denne 
sammenheng het det:  
 

«Imidlertid svarer Finnmarkssykehuset, ved kommunikasjonsrådgiver Eilert 
Sundt, følgende i e-post til iFinnmark:  
- Det er riktig at fødsler tidligere enn svangerskapsuke 32 normalt skal sendes til 
UNN i Tromsø, men i akutte situasjoner der en fødsel starter uventet, må vi alltid 
gjøre en konkret vurdering om det er større risiko for pasienten å bli hasteoverført 
til Tromsø, enn å beholde pasienten i Hammerfest. – På grunn av vår taushetsplikt 
overfor pasientopplysninger, kan vi ikke si noe konkret om akkurat dette tilfellet. 
Men når det skjer alvorlige uønskede hendelser, er det nesten alltid noe som 
kunne vært gjort annerledes. Det er en av grunnene til at det er viktig og nyttig 
med en uavhengig instans som Fylkesmannen vurderer denne typen saker.» 

 
Videre omtalte FD den tidligere hendelsen tilbake i 2004, som den omtalte overlegen skal ha 
vært involvert i; han skal ha fått en advarsel for en behandling han ga en pasient: 
 

«Overlegen hadde da inngått avtale om å utføre et begrenset antall såkalte ‘release 
operasjoner’ på pasienter ved Hammerfest sykehus, en operasjon for ryggsmerter. 
Ifølge avtalen skulle legen utføre operasjonene på sin fritid. Avtalen forutsatte 
også at han skulle føre protokoll som dokumenterte behandlingsresultatet, og at 
det skulle holdes evalueringsmøte etter at 8–10 pasienter var behandlet. Pasientene 
skulle få en godtgjørelse på 3.000 kroner per operasjon, fremkommer det i brevet 
fra Helsetilsynet. Overlegen fikk av Helsetilsynet stoppordre, men valgte å 
fortsette. (…)» 

 
Det fremgikk at Helsetilsynet i saken fra 2004, ved gjennomgang av et tilfeldig utvalg 
journaler, fant at flere manglet dokumentasjon på utredning for andre vanlige årsaker til 
ryggsmerter, samt manglende informasjon til pasientene. FD skrev også:  
 

«Hos en pasient skal operasjonssåret ha gått opp, slik at det sivet ut gammelt blod 
og ble infisert. Denne pasienten søkte pasientskadeerstatning (…) Helsetilsynet 
fant også at gyldig samtykke fra pasientene ikke ble innhentet av overlegen.» 
 

Artikkelen ble også publisert på FDs nettsider dagen før papirpubliseringen, torsdag 13. 

oktober 2016. Tittelen på nett var «Baby døde ved Hammerfest sykehus: Overlege granskes 

igjen av Helsetilsynet».  
 
 
En liten uke senere, onsdag 19. oktober 2016, publiserte FD for øvrig et debattinnlegg 
skrevet av avisens ansvarlige redaktør. Dette hadde tittelen «Etterforskning av overlegen». 
Her svarte redaktøren blant annet på et tidligere innlegg, der det ble hevdet at FDs omtale av 
saken kan ha opphav i en drittpakke. Redaktøren skrev: 
 

 «Vi kan forsikre lege Peter Prydz med at vi ikke har mottatt noen drittpakke. 
Saken er omtalt av Finnmark Dagblad etter at den dukket opp i den offentlige 
postjournalen til Fylkesmannen i Finnmark (…)» 

 
I innlegget fremkom det også at publiseringen er innklaget for PFU: 
 



 
  Sak nr. 272B/16 

4 

«Statens helsetilsyn gransker nå saken, og er rette instans til å avgjøre om 
overlegen har opptrådt korrekt eller ikke. Finnmark Dagblad skal selvsagt komme 
tilbake med konklusjonen når den foreligger. Vi ser også at overlege Torben 
Wisborg har klaget publiseringen inn for Pressens Faglige Utvalg. FD mener saken 
er riktig håndtert. Legen ble gitt anledning til samtidig imøtegåelse, og forholdene 
beskrevet over tilsier at man i denne saken har landet på at det er riktig å 
identifisere overlegen. Det går tydelig frem av saken at det på dette stadiet kun er 
snakk om undersøkelser, at saken er sendt helsetilsynet, og at en konklusjon ikke 
foreligger.» 

 
I henvisningen til at overlege Torben Wisborg har klaget FD inn for PFU, var det lagt inn en 
lenke til et debattinnlegg skrevet av samme Wisborg («Ingen av oss går på jobb for å skade 

andre – FD sitt forhold til vær varsom-plakaten»). Dette var publisert på FDs nettsider 
samme dag, to minutter før redaktørens innlegg ble lagt ut.  
 
Begge innleggene ble for øvrig publisert i FDs papirutgave dagen etter, torsdag 20. oktober 

2016. Innleggene var plassert på samme side. 
 
  
KLAGEN:  
 
Klager er den avbildede og navngitte overlegen ved Hammerfest sykehus.  

Klager reagerer på måten FD har omtalt saken på, med stort bilde av ham og «krigstyper 
over åtte spalter». Slik klager ser det, har FD «klistret [ham] over hele forsiden» og gjort han 
«til syndebukk for at en for tidlig født baby døde». Klager skriver: «Som de fleste vil skjønne, 
er det en stor belastning å bli hengt ut på denne måten for å ha forårsaket et nyfødt barns 
død, når du selv mener du er helt uskyldig i det som skjedde.»  

Når det gjelder nettpubliseringen, reagerer klager også på at «en tolv år gammel tilsynssak 
[trekkes] inn i overskriften: ‘Overlege granskes igjen av Helsetilsynet’». Klager opplyser at 
han før publisering aldri ble konfrontert med opplysningene om den gamle saken. Klager 
skriver: «Når beskyldningene og påstandene fra en tolv år gammel tilsynssak fremmes i 
samme artikkel, er dette en sterk kanonade mot meg. Kombinasjonen blir veldig skadelig 
(‘Han har til og med fått advarsel en gang før, og opererte selv om han fikk stoppordre!’). 
(…) Når avisen i så stor grad trakk denne inn, skulle den sørget for at jeg fikk forsvare meg 
mot beskyldningene som refereres herfra.» I denne sammenheng henviser klager blant annet 
til «Veileder for samtidig imøtegåelse» og poenget der om at pressen plikter å forelegge den 
angrepne for de konkrete beskyldningene ved innhenting av samtidig imøtegåelse, jf. punkt 
4.14 i Vær Varsom-plakaten (VVP).  

Klager opplyser også at han «aldri [har] akseptert avgjørelsen i denne tilsynssaken» fra 2004: 
«Jeg opererte kroniske smerter i setemusklene, det som kalles kronisk lumbago, med 
frigjøring av nerver i klem. Et lite og ukomplisert inngrep som tar 15 minutter. Selv har jeg 
alltid hevdet at dette var akseptert behandling og ikke forskning, basert på et solid fundert 
behandlingsprinsipp, og derfor lov å utføre. Når behandlingen ble regnet som forskning, 
anså Helsetilsynet at jeg automatisk brøt en rekke forskningsetiske regler, blant annet ved 
ikke å søke om REK-godkjenning, få skriftlige samtykker fra pasientene osv. I denne 
tilsynssaken overså Fylkeslegen medisinsk litteratur som dokumenterer at inngrepet jeg 
gjorde var akseptert behandling og ikke utprøvende.» Klager forklarer at han ville opplyst 
journalisten om sitt syn dersom han hadde blitt kjent med at saken skulle omtales. Han 

http://www.ifinnmark.no/debatt/medier/finnmarksykehuset/ingen-av-oss-gar-pa-jobb-for-a-skade-andre-fd-sitt-forhold-til-var-varsom-plakaten/o/5-81-356109
http://www.ifinnmark.no/debatt/medier/finnmarksykehuset/ingen-av-oss-gar-pa-jobb-for-a-skade-andre-fd-sitt-forhold-til-var-varsom-plakaten/o/5-81-356109


 
  Sak nr. 272B/16 

5 

tilføyer: «Slik jeg husker det, stemmer det heller ikke at jeg fortsatte med behandlingen etter 
at jeg fikk stoppordre.»  

Videre avviser klager at han ikke ønsket å kommentere saken: «Det korrekte er at jeg ikke 
hadde flere kommentarer utover det sykehuset svarte på de konkrete spørsmålene 
[journalist] Skotnes sendte sykehuset. Og noen andre spørsmål enn disse, ble jeg aldri 
forelagt.» Klager opplyser i denne forbindelse at da han først ble oppringt av FDs journalist, 
sa hun at «det gjaldt en tilsynssak mot [han] etter at en nyfødt baby døde». Klager skriver: 
«Jeg svarte, som sant var, at det var nytt for meg at det var opprettet tilsynssak mot meg, hun 
var den første som opplyste meg om det. Jeg hadde derfor ingen kommentar til henne der og 
da. Leger har som kjent taushetsplikt, og til nå har det vært en uskreven regel i helsevesenet 
at man ikke kommenterer en pågående tilsynssak før Helsetilsynet har avgjort den.» Senere 
ble han kjent med hva sykehuset svarte journalisten per epost, og da journalisten ringte ham 
etter dette, skal han ha svart at han «ikke hadde flere kommentarer utover det sykehuset 
hadde svart». 

Klager anfører også feil i omtalen av den tidligere tilsynssaken: «Det var ikke pasientene, 
men sykehuset som mottok godtgjørelsen, og som igjen betalte meg kr. 3.000 per operasjon 
(som jeg gjorde på fritiden). Dette fremgår av dokumentet avisen siterer fra. Påstanden er i 
praksis en meget grov beskyldning, fordi den innebærer at jeg skal ha betalt pasienter for å 
forske på dem.» 

Videre opplyser klager at han aldri ble kjent med at han skulle bli fremstilt som den 
ansvarlige legen, noe han avviser at han var. Han mener også at kommentarene fra 
assisterende fylkeslege, tegner et feilaktig bilde av saken. Klager skriver: «Pasienten ble lagt 
inn på gynekologisk avdeling på grunn av svangerskapet og store magesmerter. Uvisst av 
hvilken grunn, ble det ikke undersøkt om fødselen var i gang. Pasienten overflyttes så til 
kirurgisk avdeling på grunn av magesmertene, og legges på kirurgisk intensiv for videre 
overvåking. (…) Alt som har med graviditet og fødselen å gjøre, er gynekologisk avdelings 
ansvar. (…) Finnmark Dagblad skriver at jeg var ‘vakthavende da hendelsen skjedde’. Jeg var 
vakthavende på kirurgisk avdeling, men gynekologisk avdeling hadde også en vakthavende, 
og vedkommende var like mye ‘vakthavende da hendelsen skjedde’ som meg.» Klager 
reagerer på at FD utelot denne opplysningen om at han ikke hadde noe eneansvar. 

Klager tilføyer: «Jeg var ansvarlig for eventuell komplikasjon i forbindelse med en operasjon 
pasienten tidligere hadde hatt. Og den oppgaven løste jeg.» I tillegg opplyser klager: «Vi var 
et større team som arbeidet intenst i tolv timer for å redde denne pasienten og hennes barn. 
Vi la først til grunn at sykehuset ikke kunne ta imot et så prematurt barn som det her var 
snakk om. Personell fra gynekologisk avdeling var til stede hele tiden. (…) Jeg er den eneste i 
det store teamet som behandlet pasienten, som navngis, og henges ut med bilde. Det 
kommer ikke tydelig fram at tilsynssaken også gjelder sykehuset. (…) Jeg gjøres i praksis til 
eneansvarlig for at det premature barnet døde. I tillegg komme alle beskyldningene fra 
tilsynssaken i 2004 som jeg ikke fikk forsvare meg mot.» For øvrig opplyser klager at han 
sitter på «en rekke opplysninger som ville stilt saken om det premature barnet i et ganske 
annet lys, men som taushetsplikten forhindrer [ham] å gi». 

Slik klager ser det, gir FDs fremstilling også et inntrykk av at han i tilsynssaken har hatt 
mulighet for å redegjøre for sin rolle, noe som er feil. Klager opplyser: «Faktum er at verken 
sykehuset eller jeg på dette tidspunkt var klar over at det var rettet et tilsyn mot meg. Jeg 
visste ikke at assisterende fylkeslege hadde opprettet et tilsyn mot meg før journalist Skotnes 
fortalte det.» 



 
  Sak nr. 272B/16 

6 

Etter klagers mening skulle han også blitt konfrontert med den publiserte påstanden om at 
det ser ut til at han var usikker på om man kunne ta imot dette barnet så tidlig i 
svangerskapet. Klager skriver: «Hadde Skotnes konfrontert meg med dette, ville jeg 
imøtegått påstanden sterkt og klart, og svart at det er gynekologens ansvar å vurdere fødsel 
og ta imot barnet, ikke mitt.»  

Klager påpeker: «Det er viktig å huske på at jeg ikke fikk vite annet om det Finnmark 
Dagblad skulle publisere, enn det som fremkom i e-posten fra journalist Skotnes 12. oktober. 
Hadde jeg visst at avisen planla å henge meg ut med navn og bilde over hele forsiden og to 
sider inni avisen, gi meg hovedansvaret for at et nyfødt barn i uke 27 døde, og samtidig 
trekke frem de grove påstandene og beskyldningene mot meg i en tolv år gammel tilsynssak 
(og som jeg er helt uenig i), ville jeg på en helt annen måte sett at her var det nødvendig å 
forsvare meg med alt jeg hadde. (…) Eposten fra journalist Skotnes til sykehuset (vedlegg 6) 
var det enste Finnmark Dagblad forela. Den dokumenterer at jeg ikke ble forelagt alle 
beskyldninger, og at jeg ikke klart og tydelig ble fremlagt innholdet i beskyldningene.»  

Videre mener klager at den omtalte nye tilsynssaken på publiseringstidspunktet var på et 
«tidlig stadium av etterforskningen», og han stiller derfor spørsmål ved berettigelsen av å 
identifisere kun ham, «på en så voldsom måte». Klager viser her til punkt 4.7 i Vær Varsom-
plakaten (VVP). I tillegg mener klager at omtalen av den gamle saken er svært detaljert, og 
han anser denne som en tilleggsbelastning og forhåndsdom. Klager viser her til VVP 4.5 og 
bruken av ordet «også» i følgende setning: «Overlegen har også tidligere fått en advarsel for 
en annen hendelse.» 

Etter klagers mening er det heller ikke dekning for bruken av ordet «etterforskning» i tittelen 
på redaktørens debattinnlegg. Klager viser til Wikipedias definisjon av ordet, samt en 
vedlagt epost fra assisterende fylkeslege, som avviser bruken av ordet: «Etterforskning 
assosieres med strafferett, tilsyn er ikke straff, men kvalitetsarbeid. Vi undersøker og 
gjennomgår hendelsesforløp i tilsynssaker (…)» Klager skriver: «Ordet ‘etterforskning’ 
innebærer en kriminalisering og mistenkeliggjøring det ikke er grunnlag for.» Slik klager ser 
det, innebærer ord-/tittelbruken brudd på både VVP 3.2 og 4.4. I tillegg mener klager at 
tittelen er «usaklig og lite omtenksom», jf. VVP 4.1. Klager tilføyer også at nettpubliseringen 
dessuten var utstyrt med faksimile av avisforsiden fra 14. oktober, slik at «Etterforskning av 
overlegen» knyttes sammen med «Baby døde: Overlege granskes».  

Slik klager ser det, skulle han også fått anledning til samtidig kommentar til flere påstander i 
redaktørens debattinnlegg. Klager skriver: «At jeg 12. oktober svarte journalist Skotnes at jeg 
ikke hadde andre kommentarer til spørsmålene hun hadde stilt sykehuset enn svarene 
sykehuset ga henne, opphever ikke min rett til samtids-forsvar ved nye publiseringer.» 
Klager begrunner sin argumentasjon med henvisning til innhold i Veileder for samtidig 
imøtegåelse. 

For øvrig mener klager at publiseringen av redaktørens debattinnlegg, innebærer «en 
redaksjonell, polemisk replikk til overlege Wisborgs innlegg». Klager viser her til siste 
setning i VVP 4.15. (Sekretariatet ba i tråd med gjeldende retningslinjer klager innhente 
samtykke fra Wisborg (klager A) om dette klagepunktet skulle vurderes. Slikt samtykke er 
innhentet, se vedlegg.) 

Oppsummert mener klager at FDs omtale innebærer brudd på VVP-punktene 3.2 
(kildekritikk og kontroll av opplysninger), 4.1 (saklighet og omtanke), 4.5 (forhåndsdom), 4.7 
(identifisering), 4.14 (samtidig imøtegåelse) og 4.15 (polemisk replikk). 



 
  Sak nr. 272B/16 

7 

 

 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 

Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Finnmark Dagblad (FD) avviser at publiseringen bryter med god presseskikk, og viser til 
sitt tilsvar i den parallelle klagesaken (se sak 272A/16). Her fremkommer det blant annet at 
FD mener det ikke er noe å utsette på kildevalget «da fylkeslege, aktuell lege og 
Finnmarkssykehuset har fått kommet til orde».  
 
Videre skriver redaksjonen i tilsvaret i den parallelle klagesaken at publiseringen er «både 
saklig og ryddig»: «Partene har sluppet til med sine kommentarer om saken og det er 
faktagrunnlaget i fylkeslegens behandling som er lagt til grunn. Det går tydelig frem hvilket 
stadium i etterforskningen saken er på[.]» 
 
Når det gjelder identifiseringen av klager, mener FD den var berettiget: «Han var ansvarlig 
da hendelsen inntraff. (…) [I] dette tilfellet ble legens ledende stilling, hans fremtredende 
rolle i saken og det faktum at han tidligere har fått advarsel fra Helsetilsynet, avgjørende for 
valget om identifisering. (…) Det går tydelig frem av saken at det på dette stadiet kun er 
snakk om undersøkelser, at saken er sendt helsetilsynet, og at en konklusjon ikke foreligger. 
Fylkeslegen har redegjort for de funn man har gjort til nå i saksbehandlingen. Hammerfest 
sykehus er et lite sykehus. Det har også vært viktig i vurderingen at ikke en liten gruppe blir 
urettmessig mistenkeliggjort.» 
  
FD anfører også: «Ledere i legestanden må da også i likhet med andre yrkesgrupper i 
samfunnet tåle en kritisk offentlighet rundt sitt virke, og spørsmål om man har gjort jobben 
sin på riktig måte og tatt de korrekte avgjørelser.» 
  
Videre svarer avisen mer konkret opp punktene klager har nevnt i sin klage. Etter FDs 
mening skulle klager benyttet seg av anledningen til å kommentere saken og svare på 
journalistens spørsmål da han ble kontaktet. Etter FDs mening hadde klager altså «full 
anledning til å kommentere saken». 
 
FD anfører: «I den korte telefonsamtalen gjorde Johannessen det klart at han ikke ville gi 
noen kommentarer. (…) [Det ble] lagt på før journalisten fikk anledning til å stille alle 
forberedte spørsmål. (…) Det er også riktig at Finnmark Dagblads journalist sendte e-post til 
sykehuset, der kritikken assisterende fylkeslege kom med mot nettopp Johannessen ble mer 
konkret beskrevet. Han hadde likevel ingen kommentarer til Finnmark Dagblad utover det 
sykehuset svarte i en e-post.» 
 
FD skriver også: «Vi registrerer også at overlegen ved flere anledninger i sin klage skriver at 
han ville svart for seg om han hadde visst hva som skulle komme. Det er nå godt over to 
måneder siden saken ble publisert, men Johannessen har ikke tatt kontakt med Finnmark 
Dagblad, verken for å komme med korrigerende opplysninger, eller redegjøre for hva han 
mener er feil i omtalen.» 
 



 
  Sak nr. 272B/16 

8 

Hva gjelder omtalen av den gamle tilsynssaken, bemerker FD at klager selvsagt må kunne 
være uenig i hva helsetilsynet kom frem til. Avisen opplyser: «[M]en faktaopplysningene er 
hentet ut fra en ferdigbehandlet tilsynssak Finnmark Dagblad fikk innsyn i. Dette er offentlig 
informasjon. Vi må forutsette at Johannesen har fått gitt uttrykk for sitt syn på saken i 
forbindelse med behandling av saken. Om han hadde ønsket å komme til orde for å 
kommentere denne tilsynssaken, ville selvsagt Finnmark Dagblad lagt til rette for det.» 
 
Videre opplyser FD også: «Grunnen til at journalisten ikke nevnte den gamle tilsynssaken i 
e-posten til sykehuset, var at dette punktet kun gikk på Johannessen – og at vi ville stille 
spørsmålene direkte til ham om dette. Da journalisten sendte e-posten til sykehuset, hadde 
hun allerede fått en avtale om å ringe opp Johannessen samme dag. Men i telefonsamtalen sa 
han altså at han ikke ville kommentere saken, og la på før journalisten fikk stilt alle 
spørsmålene.» 
 
FD innrømmer imidlertid en feil i omtalen av den gamle tilsynssaken; opplysningen om at 
pasientene skulle få en godtgjørelse på 3000 kroner per operasjon. Avisen viser til hvor 
redaksjonen har hentet denne opplysningen fra, og erkjenner at redaksjonen kan ha lest og 
forstått opplysningene feil: «Finnmark Dagblad beklager denne faktafeilen.» 
 
Når det gjelder klagers anførsler om at FD har utelatt opplysninger og gitt et feilaktig bilde 
av saken, så avviser avisen dette: «Opplysningen om at Johannessen var vakthavende 
da hendelsen skjedde, fikk vi av assisterende fylkeslege. Og som skrevet tidligere var ikke 
Johannessen interessert i å gi avisa kommentarer. Likevel påpekte journalisten i en e-post til 
sykehusets informasjonsrådgiver, Eilert Sundt, at Fylkeslegen fant at det tyder på at overlege 
Arnt Johannessen ikke har satt seg godt nok inn i sykehistorien til pasienten, at han personlig 
ikke har undersøkt og vurdert tilstanden til pasienten nøyaktig nok, og at han ikke har vært 
kjent med interne rutiner på sykehuset. Vi skrev videre at Fylkeslegen mener at det kan være 
grunnlag for å gi en reaksjon mot Johannessen konkret, og at saken er oversendt Statens 
Helsetilsyn. Vi påpekte også at behandlingsansvaret ble overlatt til kirurgisk avdeling. 
Det er derfor ikke riktig at Johannessen ikke fikk vite at avisen skulle fremstille han som ‘den 
ansvarlige overlegen i saken’. Johannessen burde skjønt at saken dreide seg om ham, i tillegg 
til sykehuset. Og dersom han ville gitt oss kommentarer, kunne han altså svart (…).» 
 
FD er også uenig med klager i at det ikke fremkom tydelig nok i publiseringen at 
tilsynssaker også gjelder sykehuset.  
 
Med hensyn til klagepunktet om at FD har publisert en redaksjonell polemisk replikk, 
avvises også dette. Avisen anfører at redaktørens innlegg var et svar på et innlegg fra en 
kollega av klager som hevdet saken kunne ha opphav i en drittpakke: «Finnmark Dagblad 
kan ikke være avskåret fra å svare på leserinnleggsplass på påstander om at avisen skal ha 
latt seg bruke i en drittpakke mot en lege fra ledelsen ved sykehuset. Dette er påstander uten 
rot i virkeligheten, som vi selvfølgelig må få ta til orde mot. I og med at Wisborg hadde 
ytterligere innlegg i saken, var det naturlig å ta med hvordan avisen ser på at saken er klaget 
inn for PFU. Dette har ingenting med redaksjonell polemikk å gjøre[.]» 
 
Hva gjelder tittelen og bruken av ordet «etterforskning», mener FD at ordet er et vidt begrep, 
som i dette tilfellet peker på arbeidet Helsetilsynet nå gjør i denne saken. Innholdet i 
leserbrevet peker på ingen måte til at det skal være skjedd noe straffbart i saken. Ordet 
‘gransking’ kunne selvfølgelig like gjerne vært brukt.» 
 
 



 
  Sak nr. 272B/16 

9 

Klageren spør hvorfor avisen ikke sendte ham en epost med spørsmål om den gamle 
tilsynssaken, når avisen i sin argumentasjon viser til at samtalen mellom ham og journalisten 
ble avsluttet før journalisten fikk anledning til å stille spørsmålene. 
 
Slik klager ser det, gir heller ikke hans avslag om ytterligere kommentarer til spørsmålene 
som var sendt sykehuset og som sykehuset hadde besvart, «FD carte blanche til å publisere 
det avisen vil uten å gi den angrepne ny mulighet til å imøtegå nye beskyldninger». Klager 

siterer i denne sammenheng utdrag fra Veileder for samtidig imøtegåelse, blant annet: 
«Redaksjonene skal anstrenge seg for å få den angrepne i tale.» «Sterke beskyldninger i 
konstaterende form skjerper kravene til samtidighet. Den angrepne part skal få alle 
muligheter til å imøtegå beskyldningene.» Etter klagers mening er beskyldningene som 
gjengis fra tilsynssaken i 2004 «svært sterke og belastende». Klager skriver: «Det ville være 
en overdrivelse å si at FD har anstrengt seg for å få konfrontere meg med disse 
beskyldningene.» 
 
Hva gjelder avisens argumentasjon om at klager i etterkant av publiseringen ikke har tatt 
kontakt med redaksjonen, så anfører klager: «Her overser FD at situasjonen før avisen angrep 
meg med full styrke, er en ganske annen enn situasjonen etter angrepet. Med oppslagene i 
oktober ødela FD mitt rykte i Finnmark. I klagen til PFU har jeg vist at avisen brøt flere 
paragrafer i Vær Varsom-plakaten. FDs tilsvar viser ingen tegn på erkjennelse av at avisen 
har opptrådt uetisk, anger eller vilje til å rydde opp og bøte på skaden den har forvoldt. 
Dette indikerer at hvis jeg hadde gitt ‘korrigerende opplysninger’ etter angrepet, kunne FD 
prøvd å tildekke at avisen har opptrådt kritikkverdig. Resultatet kunne lett blitt at FD ville 
benyttet anledningen til å henge meg ut på ny. Det har jeg hatt liten lyst til. Jeg har ingen 
tillit til at FD vil gi meg fair behandling i dag.» 
 
Klager fastholder derfor sitt syn presentert i klagen: «FD skulle latt meg forstå at det kritiske 
fokuset på meg som person skulle bli så voldsomt som det ble. Da ville jeg skjønt hvor viktig 
det var at jeg forsvarte meg så mye jeg kunne. E-posten med spørsmål til sykehuset var det 
eneste FD forela meg, og signaliserte ikke at avisen skulle gi meg hovedansvaret for at det 
for tidlig fødte barnet døde, og bruke navn og bilde av meg i så stor grad.» I denne 
sammenheng viser klager også til en tidligere uttalelse fra PFU (sak 141/13), som klager 
mener underbygger «at FD ikke kunne fare med harelabb over forpliktelsen til å forelegge 
alle påstander og beskyldning for meg». I sak 141/13 uttalte PFU blant annet: «Utvalget 
mener at Eide ikke forsto alvoret i det som dagen etter ble publisert, og mener derfor at 
imøtegåelsesretten verken ble fair eller reell.»  
 
Klager tilføyer også: «Ut fra e-posten med spørsmål journalist Skotnes sendte sykehuset, 
skjønte jeg selvsagt at saken også dreide seg om meg. Disse spørsmålene svarte sykehuset 
på. Fordi jeg som lege har taushetsplikt, og fordi jeg inntil denne saken har respektert den 
uskrevne regelen i helsevesenet om at man ikke skal kommentere en pågående tilsynssak, 
aksepterte jeg sykehusets svar. E-posten fra journalist Skotnes til sykehuset viste ikke hvor 
sterkt det kritiske fokuset mot meg skulle komme til å bli. Jeg forholdt meg til de konkrete 
spørsmålene i e-posten og sykehusets svar på disse da jeg sa til journalist Skotnes at jeg ikke 
hadde kommentarer utover de sykehuset hadde gitt.» 
 
Når det gjelder feilen FD erkjenner å ha publisert, reagerer klager på at denne ikke er rettet 
opp (per 6. januar 2017). Klager viser til VVP 4.13, og opplyser: «FD har vært klar over feilen 
i flere uker, men har ikke rettet og beklaget i verken papir- eller nettavis.» Klager bemerker 
også at dersom redaksjonen hadde forelagt ham påstandene og beskyldningene, kunne 
denne feilen dessuten vært unngått. 



 
  Sak nr. 272B/16 

10 

 
Klager er heller ikke enig i at den ene setningen i publiseringen om at saken også handler om 
sykehusets egne rutiner og samarbeid, gjør det tydelig for leserne at tilsynssaken ikke bare 
omhandler ham. Klager står derfor fast på at omtalen innebærer et brudd på saklighets- og 
omtankekravet i VVP (4.1). 
 
Videre stiller klager spørsmål ved FDs kunnskap om de etiske normene, og uttrykker tvil 
knyttet til redaksjonens egen påstand om at den har gjort en grundig vurdering i spørsmålet 
om identifisering. Klager skriver: «FD la seg på et maksimalt høyt identifikasjonsnivå i en 
sak på et tidlig stadium av etterforskning (…) FD publiserte samtidig detaljerte og meget 
belastende opplysninger fra en 12 år gammel tilsynssak, og som jeg ikke fikk mulighet til å 
forsvare meg mot (…) Måten artikkelen ble presentert på i papir- og nettavis, og særlig 
bruken av bildet av meg, viser at FD neppe kan ha reflektert lenge og dypt over at avisen 
maksimerte skaden den påførte meg. Jeg oppfatter at det presseetiske regelverket er ment å 
beskytte mot at pressen utøver sin makt slik at andre blir maksimalt skadet. Men det er 
nettopp det FD har gjort i denne saken, og her har avisen ikke vært seg sitt ansvar bevisst.» 
 
Hva gjelder ordvalget i tittelen, som klager har reagert på, kommenterer han at FD burde 
benyttet «granskning» i stedet for «etterforskning», slik avisen i sitt tilsvar skriver at de like 
gjerne kunne. Klager fastholder at det ikke er dekning for tittelen (jf. VVP 4.4), og at han 
skulle fått anledning til å samtidig imøtegåelse også i tilknytning til publiseringen av 
debattinnlegget fra redaktøren. 
 
Klager skriver i denne forbindelse: «Her står det altså at jeg var ‘den ansvarlige overlegen’, og 
at jeg ‘tidligere har fått advarsel’. Det påpekes at ‘Det er alvorlig når et lite barn dør’, og at 
‘Uvissheten om dette kunne ha vært unngått, må være utålelig å bære.’ I nettavisen identifiseres jeg 
med bilde. Sammen med overskriften ’Etterforskning av overlegen’, blir denne 
kommentarartikkelen så rammende for meg at jeg må ha rett til samtidig imøtegåelse.» 
  
 
Finnmark Dagblad har etter dette ikke hatt ytterligere kommentarer til saken. 
 
  
 
 
 
  


