
 

 

 

 

PFU-SAK NR. 276/16 

 
KLAGER:                               

 
Trondheim kommune ved rådmannen 

ADRESSE:  
PUBLIKASJON: Trondheim24.no 
PUBLISERINGSDATO: 24.10.2016 
STOFFOMRÅDE: Diverse 
SJANGER: Kommentar 
SØKERSTIKKORD: Kildekritikk og kontroll av opplysninger, saklighet og omtanke, 

skille fakta og kommentar, stigmatisering, tittelbruk, polemisk 
replikk  

REGISTRERT: 01.11.2016 
BEHANDLET I PFU: 20.12.2016 
BEHANDLINGSTID: 50 dager 
KLAGEGRUPPE: Offentlig  
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Klage med samtykke 

 
SAMMENDRAG:  
 
Trondheim24.no publiserte mandag 24. oktober 2016 et debattinnlegg med tittelen 
«Fortvilet far har i flere år prøvd å stoppe en lærer som mobbet og plaget skolebarn». 
(Tittelen er senere noe endret.) Under tittelen het det:  
 

«Debatt: Dette er en historie om dobbeltmoral og feighet og om ‘mobbegeneralen’ i 
Trondheim kommune som har svært mektige støttespillere, skriver Lars O. 
Skjønberg i dette innlegget.» 

 
Innlegget begynte slik:  
 

«Erlend Moen er rådgiver i Trondheim kommune og har nå søkt den nye jobben 
som kommunalsjef for skole i Trondheim.» 

 
Videre het det:  

 
 «I sin omtale av søkerne til jobben trykker Adresseavisen et stort bilde av Moen og 
omtaler han som ‘mobbegeneral’. Samtidig har Adresseavisen siden mars i år visst 
at Erlend Moen er politianmeldt for ikke å gripe inn overfor en lærer som gjennom 
mange år har mobbet barn på en barneskole i Trondheim. (…) 



 
  Sak nr. 276/16 

2 

Jeg varslet Erlend Moen om lovbrudd både i en barnehage og en barneskole første 
gang allerede høsten 2013. Jeg brukte flere år på å prøve å få Moen til å gripe inn 
overfor denne læreren som mobbet og plaget barn. Men Moen grep ikke inn. Han 
skjøv ansvaret fra seg og påsto at det ikke var ‘naturlig for han som rådgiver i 
rådmannens fagstab å gripe inn’.  
Til slutt innrømmet Trondheim kommune at jeg hadde rett i mine klager mot 
denne læreren og lovet at det nå skulle sette inn alvorlige tiltak: ‘læreren skal ikke 
lenger være alene med barna i klassen’ – det var deres tiltak! 
Det er surrealistisk å høre slikt, men dessverre er dette virkeligheten i 
oppvekstsektoren i Trondheim kommune. ‘Mobbegeneral’ Erlend Moen har 
tydeligvis en helt annen standard for seg selv når det gjelder å gripe inn overfor 
mobbing, enn de han lister opp i sin bok ‘Slik stopper vi mobbing’. Det er 
lovbrudd å ikke gripe inn overfor mobbing.» 

 
Det fremgår også at Skjønberg, som har skrevet innlegget, gikk til anmeldelse av både 
læreren og omtalte Moen, og at ordføreren i Trondheim kommune likevel skal ha påstått «at 

kommunen har fulgt loven og rutiner i saken».   
 
I innlegget ble det fremsatt påstander om at kommunen har brutt loven, samt at 
oppvekstsektoren «alt for ofte beskytter egne ansatte, fremfor å gripe inn overfor lovbrudd 

foretatt av ansatte mot barn».  
 
Videre ble det i innlegget også rettet kritikk mot Adresseavisens journalistikk. Det ble blant 
annet etterlyst en journalistikk som setter «kritisk søkelys på hvordan Trondheim 
kommune forvalter sitt ansvar overfor våre barn».  
 
Under innlegget hadde trondheim24 lagt inn et «PS», der det ble opplyst:  
 

 «Erlend Moen har fått oversendt innlegget med forespørsel om å kommentere det, 
men har ikke besvart gjentatte henvendelser fra trondheim24. Sjefredaktør i 
Adresseavisen Tor Olav Mørseth opplyser til trondheim24 at han ‘ikke har behov for 
å gi et tilsvar nå, men at han tar kontakt dersom dette skulle endre seg.’» 

 
 

Søndag 30. oktober 2016 fulgte trondheim24 opp med en artikkel om at «14.000 har lest 
innlegget fra ‘fortvilet far’ om læreren som mobbet barn. Nå svarer rådmann Morten 
Wolden.» I ingressen het det: 
 

«Debatt: Lars O. Skjønberg politianmeldte kommunetopp fordi han mener det 
ikke ble grepet inn i en sak der en lærer over en årrekke, mobbet og plaget barn.» 

 
Videre ble det blant annet opplyst i den korte brødteksten:  
 

«Trondheim24 publiserte innlegget for kort tid siden (…) Kommunetopp ‘anti 
mobbegeneral’, og søker til jobben som kommunalsjef for skole, Erlend Moen, har 
ikke besvart gjentatt henvendelser fra trondheim24.» 

 
Derpå, avslutningsvis, fulgte en lenkehenvisning markert gjennom rød fet skrift: 

 
«Les innlegget og rådmannens svar her» 

 



 
  Sak nr. 276/16 

3 

Trondheim24.no publiserte rådmannens svar umiddelbart under innlegget til Skjønberg. 
Svaret hadde tittelen «Rådmann Morten Wolden svarer på innlegget fra Lars O. 

Skjønberg». I dette innleggets ingress, het det:  
 

«Vi er godt kjent med Skjønbergs ytringer, ettersom han i flere måneder har gitt 
sine synspunkter til kjenne i sosiale medier, skriver rådmann Morten Wolden i 
dette tilsvaret.»  

 
Rådmannen innledet med å kritisere trondheim24:  

 
«Vi har også registrert innlegget i trondheim.24.no, der tittelen i beste fall kan 
beskrives som tendensiøs og udokumentert. Jeg har selv hatt møte med Skjønberg 
for å skaffe meg best mulig innsikt i det han oppfatter som problem i saken. 
Trondheim kommune har brukt store ressurser på å etterprøve hans påstander, 
uten at kommunen så langt har funnet noe som tilnærmelsesvis verifiserer 
påstandene. Det er verdt å ta med i betraktningen at Skjønberg selv ikke kan 
påberope seg å være part i saken, og at vi ikke kan se at han har fått noe mandat for 
å representere noen i denne saken. Det er heller ikke vanlig at ansatte i Trondheim 
kommune uttaler seg om systemkritikk mot kommunen. Det er et lederansvar. 
Dersom ansatte blir utsatt for direkte personangrep i media blir det opp til den 
enkelte om de vil svare på det eller ikke. 
Vi har tilstrebet å svare på Skjønbergs spørsmål og gjentatte henvendelser til 
kommunen i henhold til god forvaltningsskikk. Den siste henvendelsen til 
ordfører og rådmann kom i forrige uke.» 

 
KLAGEN:  
 
Klager er Trondheim kommune ved rådmannen. Det klages med samtykke fra den omtalte 
og kritiserte rådgiveren, og det anføres brudd på følgende punkter i Vær Varsom-plakaten 
(VVP): 

 3.2 – kontroll av opplysninger 

 4.1 – saklighet og omtanke  

 4.2 – skille fakta fra kommentar  

 4.4 – tittelbruk, dekning i stoffet  

 4.15 – redaksjonell, polemisk replikk 
  

Slik klager ser det, er saken «presentert som et debattinnlegg men framstår i stor grad som 
en redaksjonell nyhetsartikkel der både ingress og brødtekst er spekket med negative 
karakteristika og udokumenterte beskyldninger mot en navngitt medarbeider i Trondheim 
kommune».  
 
Det reageres spesielt på tittelen, som klager beskriver som «en redaksjonell konstaterende 
tittel», samt teksten til slutt, som klager anser som en «redaksjonell hale i form av et PS». 
Klager skriver: «Rådmannen mener artikkelen framstår som et samrøre av ytring og 
redaksjonelt produkt, der udokumenterte påstander blir framstilt som vedtatte sannheter.» 
«Klager mener det framstår forvirrende for leseren hva som er faktiske opplysninger og hva 
som er ytring/påstander/kommentarer i opprinnelig artikkel.» 
 
Etter klagers mening er tittelen dessuten «beviselig uriktig, da Trondheim kommune er kjent 
med at innleggsforfatteren ikke har, og ikke har hatt barn på skolen det henvises til i 



 
  Sak nr. 276/16 

4 

innlegget». Klager anfører: «Tittelen er i tillegg ikke utstyrt med sitatstrek og framstår 
dermed som et konstaterende fakta.» Etter klagers mening kan det se ut til at publiseringen 
er basert på kun én kilde, og at opplysningene heller ikke er forsøkt «verifisert ved hjelp av 
andre kilder». 
 
Videre mener klager at publiseringen inneholder «en rekke stigmatiserende begreper som 
etter rådmannens oppfatning representerer et brudd på VVPs § 4.3». Klager viser i denne 
sammenheng til at den omtalte er beskrevet som en som «skjøv ansvaret fra seg», og som har 
«en helt annen standard for seg selv når det gjelder å gripe inn overfor mobbing», samt 
påstandene om lovbrudd.  
 
For øvrig mener klager at trondheim24 «både i det opprinnelige innlegget og i senere 
oppfølging av innlegget [har] lagt på redaksjonell og polemiserende hale. Blant annet i form 
av flere oppdaterte artikler der hovedpoenget og tittel er hvor mange som har lest 
artikkelen». Klager viser i denne sammenheng til den oppfølgende publiseringen, der det 
blant annet heter: «Kommunetopp ‘anti mobbegeneral’, og søker til jobben som 
kommunalsjef for skole, (…) har ikke besvart gjentatte henvendelser fra trondheim24.» 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Trondheim24.no avviser anførslene om presseetiske brudd. Når det gjelder påstanden om 
uklarheter knyttet til hvorvidt det handler om et debattinnlegg eller en redaksjonell sak, 
skriver redaksjonen: «At teksten er et debattinnlegg poengteres tre ganger før leseren 
kommer til brødteksten. Først med uthevet og understreket inngangsord: Debatt. Videre 
avsluttes ingress med følgende: ‘..skriver Lars O. Skjønberg i dette innlegget.’ Teksten har 
videre byline i fet, som lyder ‘Innlegg av Lars O. Skjønberg’ også dette angitt i fet.» 
 
Med hensyn til påstandene om at innlegget «er spekket med negative karakteristika og 
udokumenterte beskyldninger mot en navngitt medarbeider», så påpeker redaksjonen «at 
ytringer som har offentlig interesse er de som har sterkest vern av vår grunnlovsfestede 
ytringsfrihet». Avisa skriver videre: «At sterk systemkritikk og ytringer om forsømmelser 
innen skolevesenet har stor offentlig interesse er udiskutabelt. Vernet styrkes ytterligere av at 
læreren og ‘systemet’ er den sterke part, og eleven den svake. Spørsmålet som PFU skal ta 
stilling til, er om en medieprofilert toppbyråkrat lønnet av felleskapet for å forhindre 
mobbing i skolen og som står på søkerlisten til Trondheims mektigste posisjon innen 
skolefeltet, vernes av Grunnloven og presseetikken mot å bli utsatt for krass kritikk knyttet 
til utøvelsen av sitt verv av den vanlige ‘mannen i gata’. Vår anførsel er at det må rådmenn 
og toppbyråkrater tåle – inkludert dokumenterte og udokumenterte påstander om at 
Trondheim kommune har begått unnlatelsessynder som bryter Opplæringsloven.»  

  
Slik trondheim24 ser det, er den omtalte dessuten «en medieprofilert person som aktivt 
oppsøker offentligheten». Avisa opplyser: «Moen har vært kilde i en rekke oppslag i 
Dagbladet, Aftenposten, Adresseavisen, TV2, Byavisa og en rekke andre medier. Her har han 
framstått som ekspert på hvordan man får stoppet mobbing. Moen har også tatt til orde for 
at kommuner og skoler som ikke følger opp mobbing burde kunne straffes og bøtelegges. 
Moen arbeider som Trondheim kommunes rådgiver i rådmannens fagstab med mobbing 
som spesialfelt.»  
  
Med hensyn til fakta i saken, mener redaksjonen det er dokumentert «at denne læreren over 
flere år har utvist en adferd rettet mot elever som uten tvil kan karakteriseres som mobbing 



 
  Sak nr. 276/16 

5 

og plaging av elever». Avisa forklarer: «Dette er avdekket gjennom at redaksjonen før 
publisering har innfridd sin selvstendige undersøkelsesplikt. Vi besitter intervjuer og 
skriftlige uttalelser fra flere foreldre som forteller svært detaljert om mentale straffemetoder 
og gapestokk-pedagogikk som ikke hører hjemme i et moderne skolevesen og som uten tvil 
kan karakteriseres som både mobbing og plaging. Dette er så langt upublisert materiale. 
Noen av disse episodene er i tillegg bevitnet av foreldre som selv var til stede under noen av 
hendelsene, fordi de oppsøkte skolen med krav om å være til stede under undervisningen. 
Foreldrene har tidligere ikke villet stå frem med navn i media, men etter å ha lest 
rådmannens ensidige forsvar av egne ansatte/Trondheim kommune har enkelte nå 
ombestemt seg og vil fremstå som førstehånds kilder i vår videre dekning av saken.»  
 
Hva gjelder tittelbruken, erkjenner redaksjonen at denne kunne vært mer presis: «Men det 
står fast at artikkelforfatteren er både "fortvilet" og "far" til flere barn. Og det fremgår ikke av 
tittelen at han kjemper sine egne barns kamp, men "skolebarns". (…) Vi merker oss at 
rådmannen i sitt tilsvar mener Skjønberg ikke er meningsberettiget fordi han 1. Ikke er part i 
saken. 2. Ikke har barn på den nevnte skolen.  Det er innlysende at ytringsfriheten ikke setter 
slike skranker for deltagelse i det offentlige debatt. Disse anførslene anses derfor av oss som 
irrelevante.»  
 
For øvrig kan trondheim24 ikke se at publiseringene er utstyrt med noen polemisk hale: 
«Her er det bare å fastslå at klageren - tidligere redaktør og nå rådmann i Trondheim 
kommune - ikke kjenner betydningen av ordet ‘polemisk’. (…) Polemikk er en betegnelse på 
argumentasjon, gjendriving og imøtegåelse av andres påstander og meninger.» Avisa kan 
vanskelig se at den har publisert «noe annet enn opplysninger gitt i svært nøktern form om 
redaksjonens dokumenterbare bestrebelser for å etterleve kravet om tilsvarsrett». Det 
anføres: «Når man har forsøkt å innhente tilsvar men ikke lykkes fordi omtalte personer 
fraskriver seg retten eller rett og slett ikke svarer, mener vi det er god presseskikk å opplyse 
om dette. Vi presiserer at det ble gjort svært mange forsøk for å få vedkommende 
toppbyråkrat i tale, både på telefon, mail og SMS.»  
 
 
Klageren påpeker at det er tittelen på innlegget, «uten sitattegn og i sin konstaterende form», 
som fremstår som uklar med hensyn til om det handler om fakta eller kommentar. Klager 
bemerker også at «plasseringen som toppsak bidrar til å forsterke inntrykket av at dette er et 
redaksjonelt egenprodusert produkt».  
 
Klager skriver: «Rådmannen anerkjenner selvsagt ethvert mediums, enkeltpersoner og 
gruppers rett til å rette kritisk søkelys mot makt og maktutøvere, både redaksjonelt og i form 
av ytring. Denne grunnlovsfestede retten har heller aldri vært et tema i klagen, slik 
redaktøren synes å antyde. Trondheim kommune har derimot i klagen anført brudd på VVP 
§ 4.3 – vær varsom ved bruk av begreper som kan virke stigmatiserende. Fremhev ikke 
personlige og private forhold når dette er saken uvedkommende.» 
 
Videre fastholder klager at trondheim24 ikke har overholdt VVP 4.15 i 
oppfølgingsartikkelen, og tilføyer: «Også her er tittelen uten forbehold.» 
 
Når det gjelder redaksjonens argumentasjon knyttet til at den skal ha «innfridd sin 
selvstendige undersøkelsesplikt», bemerker klager: «Verken rådmannen eller hvilken som 
helst annen leser kan forholde seg til materiale som ikke er publisert. Trondheim24.nos 
påstand om at opplysningene som bringes til torgs av innleggsforfatteren er dokumentert 
faller derfor på sin egen urimelighet. Det er uansett ikke sannhetsgehalten i det som 



 
  Sak nr. 276/16 

6 

framkommer som er gjenstand for klagen, men om overskrifter, henvisninger, ingresser osv i 
den aktuelle artikkelen/innlegget går lenger enn det er dekning for i stoffet.» 
 
 
Trondheim24.no har etter dette ikke hatt flere kommentarer til saken. 
 
 
 
  


