
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot 

mediene i presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 262/16 

 
KLAGER:                               

 
Bjørn Åke Fischer 

ADRESSE: Lindeveien 62, 4314 Sandnes 
PUBLIKASJON: Nettavisen  
PUBLISERINGSDATO: 27.09.2016 
STOFFOMRÅDE: Utenriks 
SJANGER: Nyhetsartikkel (nett) 
SØKERSTIKKORD: Omtale av barn, identifisering 
REGISTRERT: 05.10.2016 
BEHANDLET I PFU: 20.12.2016 
BEHANDLINGSTID: 74 dager 
KLAGEGRUPPE: Privatperson 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  

Nettavisen publiserte en nettartikkel tirsdag 27. september 2016, med tittelen: «Mannen 

skulle ta et feriebilde av kona. Etterpå avslørte bildet hva som egentlig skjedde.» og 
ingressen: «Ser du hva som er i ferd med å skje?» Brødteksten sto som følger: 

«De fleste turister tar bilde på ferie, og noen steder dukker det opp lokale modeller 
som stiller opp på bilder for turistene. Et kjærestepar i Thailand trodde de møtte 
nettopp to slike modeller da de besøkte tempelet Chiang Mai. To søte småjenter i 
tradisjonelle klesdrakter tok tak i kvinnens hender og smilte til fotografen. De løp 
videre, og paret dro derfra. Senere oppdaget kvinnen at klokka hennes var borte. 
Paret lurte først på hvor det var blitt av den, men da de tok en kikk på bildet fra 
tempelet, skjønte de hva som hadde skjedd. På bildet ser man nemlig øyeblikket 
hvor den ene jenta er i ferd med å stjele klokka. – Dette bildet løste mysteriet med 
den forsvunne klokka, skriver den anonyme mannen på Reddit (lenke). Han 
avslører også at de var et enkelt mål for tyvene. – Hun var litt full, forresten, 
skriver han senere.  Flere andre i diskusjonen sier at de har opplevd det samme, og 
enkelte legger også ut egne bilder av de to jentene.» 

 
Artikkelen var illustrert med det omtalte bildet. Bildet viste den kvinnelige turisten og de to 
jentene. Bildetekst:  
 

«Jenta til høyre på bildet er i ferd med å stjele klokka til kvinnen (Reddit).» 
 



 
  Sak nr. 262/16 

2 

KLAGEN:  

Klager er en vanlig leser. Han reagerer på omtalen av mindreårige som lett kan identifiseres. 
Bildet viser tydelig at dette er barn, skriver klager. Han mener Nettavisen har brutt Vær 
Varsom-plakatens punkt 4.8, når det gjelder å ta hensyn til hvilke konsekvenser 
medieomtalen kan få for barna. Barn skal ikke identifiseres. 

Det anføres at barna ikke er omtalt som dømt, straffet eller på annet vis utsatt for anklage. 
Klager viser også til at det at kvinnen med den påstått frastjålet klokken, ikke var edru. Og 
ifølge klager, opplyses det ellers på nettet, at paret senere fant igjen klokken i sin egen 
bagasje.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Nettavisen mener denne klagen må avvises av prinsipielle grunner, fordi: «Det finnes ingen 
fornærmede i saken, og klager har ikke klagerett – siden han ikke har samtykke fra den ikke-
identifiserte jenta.» 
 
Avisen viser til VVP punkt 4.8 og mener at Nettavisens omtale «har med stor sikkerhet ikke 
hatt noen konsekvenser for den omtalte jenta overhodet». Slik avisen ser det, er ikke jenta lett 
identifiserbar: «Vår avis er riktignok mulig å få tak i Thailand, men språkvansker etc gjør det 
tilnærmet umulig at jenta er identifisert gjennom Nettavisen.» 
 
Nettavisen hevder videre at omtalen er korrekt: «Vi vil også påpeke at saken er sannferdig, 
og at den har allmennpreventiv betydning fordi den advarer andre turister mot å gå i samme 
fellen. Kommentarfeltet under den omtalte saken i Reddit viser at svært mange har opplevd 
maken.» Artikkelen lenker til nettstedet Reddit, der kvinnens ektemann skriver: «Dette 
bildet løste mysteriet med den forsvunne klokka.» Ifølge avisen ville en slik artikkel vært 
umulig, uten å vise bilder av den konkrete metoden.  
 
Hva gjelder eventuell sladding: «Det kan innvendes at jenta kunne vært sladdet. Vi vil 
advare mot dette av prinsipielle grunner: Norsk presse viser hver eneste dag hundrevis av 
bilder fra den store verden, fra ulykker og katastrofer, krig og nød, der det kan argumenteres 
for, med henvisning til Vær varsom-plakaten, at bildene kan være en belastning for de 
avbildede. Vi mener at omfattende anonymisering vil være et «filter» mot den store verden 
som i uheldig grad vil begrense empati med omtalte medmennesker der «ute».  Vi mener 
derfor at sladding eller annen anonymisering kun bør brukes der det er reell fare for at 
omtalte kan identifiseres, med reelle skadevirkninger som resultat. Slik reell fare foreligger 
ikke i dette tilfellet.»  
 
[…] «Om PFU likevel velger å behandle saken, vil vi påpeke at det er tilnærmet umulig at 
den omtalte jenta skulle bli identifisert gjennom Nettavisen. Saken er sann, handler om et 
mye omtalt fenomen, og har allmennpreventiv betydning. Historien ville være umulig å 
fortelle uten å vise det aktuelle bildet.» 
 
 
 
Klager mener Nettavisens tilsvar «må være et av de mest arrogante sakinnlegg i en sak som 
omhandler en ytterst alvorlig sak».  
 



 
  Sak nr. 262/16 

3 

Ikke nok med at Nettavisen har publisert en sak uten dekning, skriver klager, men de har 
«blottstilt to mindreårige som regulære tyver og redaktør Stavrum opprettholder dette i sitt 
innlegg ved å påstå at det er bra at andre blir gjort oppmerksom på forholdet».  
 
Klager lurer på hvilket forhold redaktøren henviser til, og vedlegger artikler fra thailandsk 
nettsted (Bangkok Post) som forteller «at turistene fant igjen sin klokke i bagasjen, at 
beskyldningene mot jentene var grunnløse og at de ikke burde vært fremstilt i det lys som 
Nettavisen gjorde». Artikkelen viser en thailandsk guvernør på besøk hos jentene, som bli 
navngitt, og hvor det opplyses om at han tilbyr moralsk og økonomisk støtte etter at 
internasjonale medier urettmessig har hengt dem ut som tyver.  
 
Det vises til at klager – straks han hadde lest artikkelen første gang - tok kontakt med 
Nettavisens journalist og gjorde oppmerksom på at forholdet var dementert på Thailandske 
Facebook-sider, han pekte også på kommentarer i kommentarfeltet hos Nettavisen, som 
pekte på VVP punkt 4.8: «Nettavisen unnlot å fjerne saken selv om de gjennom flere 
kommentarer og e-mails ble gjort oppmerksom på at de mindreårige ikke var anmeldt, ikke 
var dømt og eierne av klokka hadde funnet den i sin bagasje.» 
 
At avisen likevel fortsatte å videreformidle bilder og omtale av mindreårige som i artikkelen 
fremstilles som tyver, og som ifølge media er lett gjenkjennelige, mener klager må være 
mulig å klage på. Klager skriver også at saken har blitt omtalt i Reddit, som usann «og 
innsenderen har senere fjernet sin konto i Reddit». (Reddit er et sosialt nettsamfunn der 
brukere kan poste lenker til innhold på Internett, kommentere og stemme lenker opp eller 
ned; sekr.anm.) 
 
Til slutt, skriver klager: «Det går jo ellers ganske tydelig fram i redaktør Stavrum’s tilsvar at 
dette er et land langt borte og med lite muligheter for gjenkjenning, derfor kreves det ikke 
sladding e.l.? Jeg har vanskelig for å ta tilsvaret på alvor og at dette kan være formulert av en 
oppegående voksen person med et redaksjonelt ansvar er uforståelig for meg. […] Dersom 
Nettavisen nå mener at det framover er lesernes eget ansvar, å utføre bakgrunnssjekk og 
prøve å sannsynliggjøre den journalistiske sannheten i offentlige publikasjoner som 
Nettavisen distribuerer, bør kanskje hele staben og redaktøren i den avisen ta sin hatt og gå, 
for de har åpenbart ikke lenger noen funksjon.» 
 
 
Nettavisen takker klager for ny dokumentasjon, og skriver at avisen på bakgrunn av dette 
har beklaget den omtalte saken, og trukket artikkelen som udokumentert.  
 
Nettavisen skriver imidlertid at avisens første tilsvar var bygget på de opplysningene som da 
forelå i saken: «Vi fastholder at saken på det tidspunktet framsto som troverdig. Klager 
gjorde ingen forsøk på å dokumentere sin påstand om at ekteparet senere hadde funnet igjen 
klokken. Tvert om ga flere undersøkelser fra vår side på sosiale medier, som han henviste til, 
ingen indikasjon på det – ut over klagers påstand. Vi ber om forståelse for at Nettavisen ikke 
følger med i thailandske aviser på daglig basis. Avisartiklene i vedlegget til klagers tilsvar er 
derfor nye for oss.»  
 
Nettavisen skriver også at det heller ikke i «disse sakene framkommer dokumentasjon på at 
det anonyme ekteparet har funnet igjen klokken sin, og at saken er grunnløs. Vi ser heller 
ingen grunn til umiddelbart å tro på oppslagene i thailandske aviser. Dette begrunnes både i 
thailandske myndigheters behov for å beskytte turistindustrien i landet, samt manglende 
pressefrihet for thailandske medier. At en offisiell representant for thailandske myndigheter 

https://no.wikipedia.org/wiki/Nettsamfunn
https://no.wikipedia.org/wiki/Hyperlenke
https://no.wikipedia.org/wiki/Internett


 
  Sak nr. 262/16 

4 

har vært og bedt om «unnskyldning på vegne av internasjonale medier», og at dette blir 
referert i avisene, er derfor ikke dokumentasjon på noe som helst.» 
 
Nettavisen skriver at den likevel har beklaget og trukket saken fordi avisen ser at 
redaksjonen ikke kan dokumentere beskyldningene i saken: «Det faktum at det omtalte 
ekteparet fremdeles er anonyme, og har fjernet saken fra Reddit, sannsynliggjør at de 
opprinnelige påstandene ikke kan dokumenteres. Vi har derfor, samme dag som vi mottok 
den siste klagen, publisert en egen sak med faksimile fra Bangkok Post. Her forteller vi at vi 
har kommet i skade for å utsette jentene for urettmessige beskyldninger, at en guvernør har 
vært på besøk hos dem for å be om unnskyldning på vegne av internasjonal presse, og at 
Nettavisen beklager at vi videreformidlet beskyldningene.» Se vedlagte artikkel. 
 
Avisen mener videre at: «Siden saken er trukket som grunnløs, mener vi at spørsmålet om de 
to jentene burde vært sladdet ikke lenger er relevant. Vi påpeker også at selv om vi beklager 
hendelsen, mener vi fortsatt at vi ikke har brutt god presseskikk. Dessverre gjør vi, som alle 
medier, små og store feil hele tiden – men det er ikke det som er avgjørende for god 
presseskikk. Det avgjørende er hvordan vi retter opp eventuelle feil, og viser til Vær varsom 
plakatens paragraf 4.13: Feilaktige opplysninger skal rettes og eventuelt beklages snarest 
mulig. Vi mener at Nettavisen har gode rutiner og god praksis for dette. Feilene må 
imidlertid kunne verifiseres. En udokumentert påstand om at noe er galt er dessverre ikke 
nok.»  
 
Konklusjonen fra Nettavisen: «Saken, som ble klippet fra internasjonale aviser, framsto som 
sannferdig på publiseringstidspunktet. Heller ikke på klagetidspunktet var det mulig å finne 
spor på sosiale medier for å dokumentere påstanden om at ekteparet hadde funnet igjen 
klokken. Etter at Nettavisen ble forelagt avisutklipp som sannsynliggjorde at vi ikke kunne 
dokumentere saken, laget vi straks en sak hvor vi beklaget at jentene sannsynligvis var utsatt 
for urettmessige beskyldinger. Saken ble deretter trukket. Vi mener at Nettavisen har gjort en 
feil, men rettet den opp, og at vi derfor ikke har brutt god presseskikk.» 
 
  


