
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot 

mediene i presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 238/16 

 
KLAGER:                               

 
Alstahaug kommune, Kulturbadet ved Odd Arnold Skogsholm  

ADRESSE: Sandnessjøen 
PUBLIKASJON: Helgelendingen (nett og papir) 
PUBLISERINGSDATO: 29.07 (nett) 30.07 2016 (papir) 
STOFFOMRÅDE: Kultur 
SJANGER: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Kildebruk og kontroll av opplysninger, samtidig imøtegåelse 
REGISTRERT: 14.09.2016 
BEHANDLET I PFU: 29.11.2016 
BEHANDLINGSTID: 75 dager 
KLAGEGRUPPE: Offentlig leder (offentlig ansatt) 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Klage med samtykke 

 
SAMMENDRAG:  
 
Helgelendingen publiserte en artikkel først på nett, fredag 29. juli 2016, med tittelen: 
«Badevakt slapp tiåringen ned fra femmeteren. Saken er anmeldt politiet.» 
 
 «En badevakt i Kulturbadet slapp en ti års gammel jente ned i bassenget fra fem 
 meters høyde.» 
 
Artikkelen startet slik: 
 

«Det var 18. juli at tiåringen var i bassenget i Kulturbadet i Sandnessjøen sammen 
med en venninne. Jentene hadde beveget seg opp mot femmeteren, men syntes det 
var for høyt. En badevakt som var i nærheten lovet jentene iskrem dersom de 
hoppet. Venninnen trakk seg umiddelbart, mens tiåringen ble stående ufrivillig 
igjen sammen med badevakten.  – Badevakten tok tak i min datter og holdt henne 
rundt brystet over kanten på femmeteren. Så slapp han henne ned i bassenget, sier 
en forarget far Jostein Hansen.» 

 
Det fremgikk av artikkelen at far ikke var tilstede:  
 

«- Jeg var ikke med i badeland, og tok derfor kontakt med Kulturbadet og daglig 
leder der. Vi fikk bekreftet hendelsen, og en forsikring om at dette ikke skulle skje 
igjen. […]» 

 



 
  Sak nr. 238/16 

2 

Daglig leder ved Kulturbadet, Odd Arnold Skogsholm, var kontaktet. Han uttalte: 
 

«- Dette er en sak som er publisert på Facebook. Det kommenterer jeg ikke på 
generelt grunnlag. – Sier du nå at hendelsen ikke har skjedd? – Jeg vil ikke 
kommentere påstander framført på Facebook.» 
 

Far uttalte seg igjen:  
 

«Jostein Hansen er skuffet over at Skogsholm henviser til saken som påstander på 
Facebook. – Jeg er utrolig skuffet over Skogsholm som har bekreftet hendelsen til 
meg personlig. Og nå kaller hendelsen en «facebookpåstand». Hvor skammelig går 
det an å bli?» 

 
 
Dagen etter, lørdag 30. juli 2016, ble samme artikkel publisert i papiravisen. Avisens 
førsteside hadde tittelen «Slapp jente fra femmeteren» og følgende henvisningstekst: 
 

«Kulturbadet: En badevakt i Kulturbadet i Sandnessjøen tok 18. juli tak i ei ti års 
gammel jente, og slapp henne fra femmeteren i bassenget. Saken er nå anmeldt 
politiet. Daglig leder Odd Arnold Skogsholm vil ikke kommentere saken.» 

 
 
Inne i avisen hadde artikkelen følgende stikktittel: «Slapp tiåring fra femmeteren» og tittel: 
«Bydde på is etterpå». 
 
 
KLAGEN:  
 
Klager er Kulturbadet ved daglig leder Odd Arnold Skogsholm, med samtykke fra den 
omtalte badevakten. Det opplyses innledningsvis at jentas far publiserte et innlegg om saken 
på Facebook torsdag 28. juli. Her ble badevakten ifølge klager identifisert. I kommentarfeltet 
på Facebook ble det fremmet anmodning om drap med mer. (vedlegg 7), noe som førte til at 
innlegget ble slettet av jentas far (vedlegg 8).  
 
Ifølge klager oppga journalisten interessen på Facebook som utgangspunkt for at avisen 
ønsket å lage en sak ut av dette. Klager reagerer derfor på at artiklene ble publisert i et slikt 
omfang, uten at avisen nevnte at saken hadde versert på Facebook, og fått slike kommentarer 
som nevnt over. Klager mener dette bør vurderes opp mot Vær Varsom-plakatens (VVP) 
punkt 2.2, 4.1 og 4.4.  
 
Videre reageres det på journalistens arbeidsmetode. Klager ble lovet sitatsjekk. Klokken 
15.16 fikk han en epost og en sms fra journalisten, med beskjed om å svare innen kl. 15.30 
(vedlegg 9). Klager skriver: «Journalisten ga 13-14 minutter til sitatsjekk fredag ettermiddag, 
og hun forutsatte at jeg hadde Mail tilgjengelig umiddelbart. Saken hadde blitt trykket 
uansett om jeg hadde svart, eller ei.» Slik klager ser det, bryter denne korte fristen med VVP 
punkt 3.3 og punkt 4.14, alvorligheten i saken tatt i betraktning.  
 
Videre reagerer klager på vegne av badevakten. Det opplyses at badevakten først ble 
kontaktet tre dager etter publisering – mandag 1. august.  Ifølge klager er dette et brudd på 
VVP punkt 4.14.  
 



 
  Sak nr. 238/16 

3 

Klager reagerer på måten journalisten fremstilte saken på til badevakten, det vises til sms fra 
journalisten til badevakten 1.august: “Familien til jenta sier at ledelsen i Kulturbadet har bekreftet 
saken for dem. Odd Arnold Skogsholm leste hele saken før den ble trykket, og jeg understreket om noe 
var feil så måtte jeg få beskjed. Jeg er klar over at S (jentas navn) hoppet fra femmeteren frivillig da P 
(navnet på en annen badevakt) sto der. Spørsmålet er om du slapp henne fra femmeteren og om du 
lovet å kjøpe is. Mitt spørsmål er hvorfor ledelsen i Kulturbadet ringer foreldrene og bekrefter 
hendelsen. Sier det har vært personalmøte (uten detaljer fra møtet annet enn at du ikke deltok), men nå 
endres plutselig historien. Hva er egentlig saken?” 
 
Slik klager ser det, forsøke redaksjonen her å presse fram et svar gjennom å skrive at ledelsen 
har bekreftet saken, at klager har lest hele saken før den gikk i trykken, at klager skulle si fra 
om det var noe feil etc. Klager avviser at han har fått noen beskjed fra journalisten om å si fra 
om noe var feil med saken. Det vises både til epost og sms om dette. Videre skriver klager: 
«Journalisten kommer med en simpel usannhet når hun henviser til et personalmøte som 
aldri har funnet sted, og bidrar her til å gjøre den ansatte usikker på meg som leder og det 
jeg har uttalt meg om i saken […] Mottaker av en slik SMS kan føle press til å snakke med 
journalisten for å gi forklaring. Journalisten setter den ansatte opp mot egen leder og 
opplysninger leder skal ha kommet med. Opplysninger om et slikt personalmøte, som er 
løgn, bidrar til usikkerhet og splid. Journalisten går inn i saken og bidrar i konflikten direkte 
- med å henvende seg både til den som anmelder og den som er anmeldt med 
“informasjon”/påstander fra navngitte kilder som IKKE er bekreftet fra kildene.»  
 
Klager mener artikkelen er et brudd på VVP punkt 3.2: «Journalisten har konkludert, i 
Helgelendingen 29. og 30. juli, men nå sier hun [i SMS] “ … Men nå endres plutselig 
historien. Hva er egentlig saken?” Denne saken er publisert UTEN ett eneste bidrag fra noen 
i Kulturbadet. Hennes eneste kilde er far, og hun har gjengitt han uten å bruke nevneverdig 
ressurser til faktasjekk.» 
 

 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Helgelendingen avviser klagen. Det vises til at utgangspunktet for saken var farens 
Facebook-innlegg: «Her beskrives det som angivelig skal ha skjedd i bassenget. Det er dette 
innlegget som gjør Helgelendingens journalist oppmerksom på saken, og som i neste 
omgang fører til at vi begynner å arbeide med saken fredag morgen.»  
 
Det opplyses videre at artikkelen ikke har samme innhold som Facebook-innlegget: 
«Helgelendingen skriver ikke at dette dreier seg om en «mannlig […] badevakt», men 
beskriver vedkommende som «en badevakt».» Etter avisens syn, er artikkelen «en nøktern 
redegjørelse over hva som skal ha skjedd i bassenget basert på et intervju med jentas far.»» 
 
Avisen anfører videre at det er klager, ikke avisen, som henviser til Facebook som kilde i 
artikkelen: «Skogsholm har åpenbart ikke festet seg ved at det er han selv som skaper 
oppmerksomhet om Facebook og innlegget som etter hans syn bidrar til å identifisere 
badevakten. Helgelendingen trår her varsomt og vi kan ikke se at vi på noe vis har bidratt til 



 
  Sak nr. 238/16 

4 

å identifisere badevakten.» Avisen mener Facebook må kunne benyttes som kilde, selv om 
man må være varsom: «Men brukt på riktig måte er det all mulig grunn til å anse, og også 
bruke, Facebook som et speil på hva som rører seg i samfunnet.»    
 
Videre skriver avisen at journalisten «har anstrengt seg til det ytterste for å beskrive det som 
skal ha skjedd i bassenget på en nøktern måte. Hun har også anstrengt seg for å få en 
kommentar fra de ansvarlige i kommunen, leder av badet og deretter klager, til det som skal 
ha skjedd i bassenget». 
 
Før publisering, får klager «sine egne uttalelser til gjennomlesning/sjekk. Ikke bare det – han 
får hele saken til gjennomlesing og ser da i hvilken kontekst hans egne uttalelser kommer til 
å bli publisert. […] At noen velger ikke benytte seg av muligheten til samtidig imøtegåelse er 
deres sak. […] Klager ble invitert til å opplyse saken, den muligheten brukte han ikke». 
 
«Artikkelen er saklig, og det er dekning for innholdet i artikkelen og i henvisningen på side 
1. Saken er en klassisk sak som norske lokalaviser presenterer hver eneste dag, og som 
skjematisk arter seg omtrent slik: Kommunen får kritikk av innbygger x, kommunen blir 
konfrontert med kritikken og får anledning til å komme med sin versjon.» 
 
Avisen mener 13-14 minutter var nok tid: «Tatt i betraktning at det dreier seg om å sjekke en 
tekstmengde som dreier seg om svar på tre spørsmål, burde tidsfristen være overkommelig. 
Bakgrunnen for den korte fristen var at det tok lang tid før klager tok kontakt med 
Helgelendingens reporter. Klager aksepterte muntlig den korte fristen. Det er grunn til å 
trekke fram noe Helgelendingen, i likhet med svært mange andre medieaktører, opplever 
nærmest daglig. Nemlig at folk som må kommentere negative saker unnlater å gi 
tilbakemelding, trolig i håp om å kunne utsette, eller i verste fall forhindre, publisering. 
Dette er en uheldig utvikling. Helgelendingen mener avisas handlemåte er godt innenfor 
bestemmelsene i VVP 3.3 og 4.14.»  
 
Etter publisering ble journalisten kontaktet av badevakten. «To dager etter intervjuet ringte 
han Helgelendingen for å snakke om saken. Han sa at han hans versjon var annerledes. Vi 
spør da hva som har endret seg (jf.sms-en som er referert i klagen) Badevakten ringte aldri 
vår reporter tilbake. Hun forsøkte å ringe ham opp samme ettermiddag, og sendte også sms 
ut fra det de hadde snakket om. Dette – altså at vi sier oss villig til også å presentere 
badevaktens versjon – må ses som en redelig invitt til å belyse saken ytterligere – ikke det 
motsatte. […] I tillegg er det viktig å påpeke at vår reporter ikke visste hvilken badevakt det 
var snakk om annet enn […].»  
 
 
Klager skriver at badevakten ble anmeldt til politiet for forholdet som er omtalt i de 
påklagede artiklene. Og at politiet, «etter en grundig etterforskning», henla saken 4. oktober, 
som «intet straffbart forhold anses bevist». Det opplyses at ankefristen foreløpig ikke er ute. 
 
Klager skriver: «Dette er en alvorlig sak for alle involverte parter, som krever mer aktsom 
behandling av en redaksjon enn tilfellet er her. Reportasjen representerer i så måte ikke en 
nøktern framstilling, basert på at journalisten har anstrengt seg til det ytterste i forarbeidet.» 
 
Klager opplyser at han har hatt et møte med konstituert sjefredaktør om denne saken. Klager 
la frem Facebook-innlegget og kommentarene. Ifølge klager var redaktøren ukjent med hva 
som var framkommet på Facebook, og klager mener redaktøren derfor ikke forstod den 
sammenhengen nett- og papirartikkel ble satt i: «Dette arbeidet, eller mangel på, harmonerer 



 
  Sak nr. 238/16 

5 

ikke med grundig forarbeid i en så alvorlig sak.» Og: «Jeg ser også i tilsvaret at jeg tildeles 
skyld for å ha skapt oppmerksomhet rundt Facebook-innlegget, og dermed også til 
identifisering av badevakten. Igjen, det var nettopp oppmerksomheten rundt innlegget på 
Facebook som var avisas bakgrunn for saken – og det ble ikke utvist forsiktighet i å benytte 
Facebook som autorativ kilde, som Pedersen mener nettopp en redaksjon skal gjøre.» 
 
Angående frist for tilbakemelding: «Jeg fikk 13-14 minutter til sitatsjekk, noe Helgelendingen 
først begrunner i at jeg brukte lang tid på å ringe tilbake. Dette viser vel heller at avisen har 
det for travelt i arbeidet med sine reportasjer.  [..] Konstituert sjefsredaktør mener 13-14 
minutter er tilstrekkelig til sitatsjekk da det dreier seg om kun 3 spørsmål. Samtidig sier han 
at jeg fikk hele saken til gjennomlesing, og forventet at jeg skulle kommentere på hele saken. 
Jeg mener fristen er uansvarlig kort uansett. Jeg er ikke fri fra å bekymre meg om følgende, 
sakens alvorlighet tatt i betraktning: Om jeg ikke hadde rukket å svare innen fristen ville 
mine sitater blitt brukt slik de framsto, og om jeg hadde klaget i ettertid ville svaret vært at 
jeg hadde vært utilgjengelig.» 
 
«I sitt tilsvar sies det at det var badevakten som først tok kontakt med journalisten, mandag 
1. august, etter at saken var publisert. Dette medfører ikke riktighet. Journalisten ringte 
badevakten først. Han svarte henne at han kunne kommentere saken, men ikke umiddelbart 
da han var på jobb. Dette er dokumenterbart. Det er korrekt at han ikke har ringt tilbake etter 
mottak av de 2 SMS fra journalisten.» 
 
«Forhold knyttet til journalistens etterarbeid trenger ingen ytterligere kommentar fra min 
side. Jeg registrerer at konstituert redaktør betegner enkeltmomenter i min klage som 
synsing og antakelser. Da anser han også avisens arbeid med saken som godt journalistisk 
håndverk, og at de representerer Helgelendingens arbeidsmetoder på en god måte? Jeg 
håper de etiske vurderingene redaktører og journalister gjør i sine arbeid holder betydelig 
høyere nivå enn tilfellet er i denne saken.»  
 
 
Helgelendingen hevder nok en gang at den påklagede artikkelen «er en klassisk sak som 
trolig forekommer i norske lokalaviser hver dag. Hver eneste dag oppsøkes redaksjoner av 
folk som mer eller mindre med rett føler seg forulempet/utsatt for en behandling som ikke 
er i tråd med forventningene».  
 
Det avvises at avisen har bagatellisert alvorligheten av saken: «Det er alvorlig for jenta og 
badevakten, i mindre grad for nyskapningen Kulturbadet og dets omdømme. At folk 
opplever badet tilfredsstillende, kan ikke hindre avisen i å ta tak i påståtte 
uregelmessigheter.»  
 
Facebook er bare en av mange kanaler hvor journalister kan finne tips og innspill til aktuelle 
saker. Saken vi publiserte er resultert av selvstendig journalistisk arbeid og må vurderes som 
det. Avisen har problemer med å forstå klager her, skal avisen alltid være oppdatert på små 
og store debatter som enhver tid florere på Facebook, og skal man unnlate å skrive om saker 
fordi utgangspunktet er et innlegg på Faceook.  Selvfølge ikke – men ytringer på Facebook 
skal naturligvis underlegges den samme kildekritikk som alt annet materiale. I vår artikkel 
er det jentas far som er primærkilden, det er hans påstander i intervjuet avisen har med ham 
at klager inviteres til imøtegåelse.»  
 
«13-14 minutter burde være tilstrekkelig tid for å gi tilbakemeldinger på tre korte sitater.  
Klager ble invitert til å opplyse saken, den muligheten bruket han ikke.» 


