' PRESSENS
FAGLIGE UTVALG

PFU-SAK NR. 194/16

KLAGER: Adv. Tore Leiros pa vegne av klient
ADRESSE:

PUBLIKASJON: iTromsg

PUBLISERINGSDATO: 11.06.2016

STOFFOMRADE: Arbeidsliv

SJANGER: Nyhetsartikkel
SOKERSTIKKORD: Identifisering, privatliv
REGISTRERT: 01.08.2016

BEHANDLET I PFU: 25.10.2016
BEHANDLINGSTID: 85 dager

KLAGEGRUPPE: Privatperson (advokatklage)
PFU-KONKLUSJON:

HENVISNING VVPL.:

OMTALE/ANONYM.:

MERKNADER:

SAMMENDRAG:

iTromse publiserte lordag 11. juni 2016 en artikkel med tittelen «Gikk til sak mot
forsikringsselskap - far nesten to millioner i erstatning» og ingressen:

«NN var involvert i ei arbeidsulykke i 2009. N4, syv ar etter, far han erstatning fra
forsikringsselskapet.»

I artikkelen ble det opplyst at ulykken skjedde da NN arbeidet for Parkvesenet i Tromsg
kommune.

«Han skled pa en lastekasse pa en lastebil og ble hengende fast etter jakkeermet i
en las. Han ble hengende en kort tid etter skulderen, for jakkeermet revnet og han
falt pa ryggen pa bakken. Etter dette fikk han store smerter i ryggen.»

Videre opplyses at skaden ble meldt i 2012 til kommunens yrkesforsikring, Protector
Forsikring. De avslo krav om erstatning fordi de mente det var manglende
arsakssammenheng.

Ifelge NN forklaring fikk han bade strekk- og slagskader under fallet, og siden
veert plaget med smerter. Han krevde totalt 1.953.055 kroner fra
forsikringsselskapet. Protector Forsikring pa sin side trakk fram at det kan stilles
sporsmal ved skadehendelsen hadde tilstrekkelig skadeevne. I deres pastand star
det at akuttsymptomer ikke foreligger. De trekker ogsa fram at saksoker ikke

Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot
mediene i presseetiske spgrsmal. Adresse: Radhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no



Sak nr. 194/16

oppsgkte lege for to maneder etter ulykken, og hevder at brevet fra legen beskrev
at plagene til saksgker viste tilbakefall av tidligere plager.

NN vant imidlertid fram med sitt krav.

«Retten finner det sannsynlig at fallet 20. mai 2009 hadde tilstrekkelig
skadevoldende evne, heter det i dommen. Protector Forsikring demmes til & betale
1.953.055 kroner til NN. De ma ogsa betale saksomkostninger til NN pa 314.691
kroner.»

KLAGEN:

Klager er NN som klager via advokat. Innledningsvis opplyses at advokaten ble kjent med
dommen via artikkelen i iTromsg. Dom var avsagt, men ikke forkynt partene i saken.

Klagen gjelder at NN uten forvarsel ble omtalt med fullt navn i denne artikkelen, og at en
rekke punkter fra dommen var detaljert gjengitt, herunder helseopplysninger og sterrelse pa
erstatningssum.

Det opplyses at NN aldri ble forespurt om publisering var greit, og artikkelen kom ifelge
advokaten svert overraskende pa ham. NN ikke hadde noe gnske om 4 bli identifisert,
skriver klager.

Det anfores brudd pa Veer Varsom-plakaten (VVP) punkt 4.3. Klager mener det ikke var
nodvendig a identifisere NN for & belyse denne saken, og at saken ville veert tilstrekkelige
opplyst uten at navnet ble offentliggjort.

Etter publiseringen tok advokaten kontakt med avisen, og ifelge advokaten mente journalist
og redakter at det var normal praksis 4 identifisere partene i sivile saker. Advokaten er
imidlertid uenig, og viser til at han i lopet av 20 ars praksis ikke har opplevd lignende. Han
skriver at det da har veert opp til den skadelidte a avgjere om vedkommende gnsker a bli
identifisert, og ogsa om detaljerte opplysninger om helse og skonomi skal publiseres og i
hvilken grad.

Det anfgres ellers at tittelen er misvisende, fordi dommen ikke er rettskraftig. Det opplyses
ogsa at iTromsp la til et siste avsnitt om dette etter at advokaten tok kontakt.

TILSVARSRUNDEN:

iTromsg avviser klagen og mener den paklagede artikkelen umulig kan veere et brudd pé
VVP.

Innledningsvis opplyses at advokaten ved to anledninger i etterkant av publiseringen
kontaktet avisen. iTromse etterkom advokatens gnske om at det i teksten ble presisert at den
omtalte dommen ikke var rettskraftig. Det ble ogsa i overensstemmelse med advokaten
tilfoyd et sitat fra ham i teksten.

Avisen oppfatter at klagen gjelder 1) a identifisere NN som saksgker i erstatningssaken og
2) dels a videreformidle helseopplysninger og erstatningssum.



Sak nr. 194/16

Til punkt 1) svarer avisen: «At identifiseringen i iTromsg kom overraskende pa NN og at
han ikke hadde «noe gnske om & bli identifisert», er ikke et tilstrekkelig argument i
presseetisk sammenheng. Dommer gjores som kjent fortlopende offentlig tilgjengelig for
media, og akterer i retten ma regne med at de kan bli omtalt i media - ogsa selv om de matte
mene at slik eksponering er ubehagelig. A fremheve VVP punkt om «respekt for menneskers
identitet» er i denne sammenheng irrelevant.»

Avisen mener dpenhet er utgangspunktet for all journalistikk, men samtidig seke
argumenter for ikke 4 identifisere, blant annet gjennom bestemmelsene i VVP. «I mange saker
fins det apenbart gode og helt nodvendige presseetiske grunner til & anonymisere involverte
personer.»

I denne saken, skriver avisen, blir spersmalet: Hvorfor skal klager anonymiseres?

«I motsetning til de fleste kriminalsaker, men ogsa f.eks. sivile erstatningssaker etter
seksuallovbrudd, kan vi ikke i en erstatningssak som dette finne noe begrunnet eller
berettiget behov for anonymisering. At klager ikke pa forhand hadde samtykket til
identifisering, kan ikke tillegges vekt og endrer ikke var oppfatning.»

Det vises ogsa til at selve saken handler om en arbeidsulykke som skjedde mens klager var
pa jobbiog for kommunen, og iTromsg skriver: «<En sak der en offentlig ansatt blir nedt til a
gd til seksmal mot kommunens yrkesforsikring for a fa utbetalt erstatning etter a ha blitt
pafert skade i jobb for kommunen, er etter vart syn av dpenbar offentlig interesse.»

Som svar pd punkt 2) anferes at erstatningssummen er av offentlig interesse: «Pressens
innsyn i domstolene skal bidra til & pase at rettsstatens prinsipper blir ivaretatt, men skal
ogsa serge for nedvendig offentlighet rundt rettspraksis ved landets domstoler - herunder
erstatningsniva i erstatningssaker.»

Det kan i gitte tilfeller veere nedvendig & gjore en avveining ved videreformidling av
identifiserte personers helseplager, men ikke i denne saken, skriver avisen: «Vi kan
imidlertid ikke se noe utilberlig i var beskrivelse av skadeomfanget i denne saken. Det blir
sveert nokternt konstatert at klager skal ha padratt seg strekk- og slagskader under fallet, og
at han har veert plaget med smerter i ettertid. Dette er ikke annet enn nodvendige
opplysninger for en forsvarlig omtale av dommen, da erstatningssaken - og utfallet av den -
jo baserer seg pa den nevnte skadefelgen.»

Det vises ellers til at NN har fatt tilbud om & uttale seg i avisen i ettertid, noe han ikke har
gnsket.

Klager hadde felgende kommentar til avisen tilsvar: «Jeg vil kort bemerke at NN er offentlig
ansatt, men ikke en offentlig person. Artikkelen ville ivaretatt alle aspektene Jakobsen
papeker ogsa om den var skrevet om en ansatt i Tromsg kommune men uten angivelse av
navn.»

iTromsg hadde ingen ytterligere kommentarer.



