
 

 

 

 

PFU-SAK NR. 159/16 

 
KLAGER:                               

 
Reinbeitedistrikt 33 Spalca ved leder Mathis Andreas Sara 

ADRESSE:  
PUBLIKASJON: Framtid i Nord 
PUBLISERINGSDATO: 08.06.2016 
STOFFOMRÅDE: Forvaltning 
SJANGER: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Ulike syn, kontroll av opplysninger, saklighet, samtidig 

imøtegåelse, tilsvar, redaksjonell integritet/troverdighet, åpenhet 
om bakenforliggende forhold   

REGISTRERT: 15.06.2016 
BEHANDLET I PFU: 23.08.2016 
BEHANDLINGSTID: 68 dager 
KLAGEGRUPPE: Næringsdrivende 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
Framtid i Nord publiserte onsdag 8. juni 2016 en nettartikkel med tittelen «Grunneierne må 

jage vekk reinen» og ingressen:  
 
 «Mener reindriftsutøveren Spalca 33 ikke overholder gjeteplikten.» 
 
Artikkelen refererte til et skriv som grunneiere skal ha sendt kommunen i etterkant av et 
møte mellom partene om «det de kaller reinplager». Om grunneiernes syn het det:  
 

«De opplever at rein kommer inn på innmark og bebodde områder, og påstår at 
reindriftsutøveren Spalca 33 ikke overholder gjeteplikten. De har alle private 
vannbrønner, og mener det er stor fare for at drikkevannet skal bli forurenset.» 
 
«De er også bekymret for at ekskrementer fra reinen går over i fóret som bonden 
høster – og at dette igjen skal gi sporer i melken – og kunne føre til dårligere 
melkekvalitet[.]» 

 
 
  



 
  Sak nr. 159/16 

2 

KLAGEN:  
 
Klager er leder for reinbeitedistrikt 33 Spalca. Klager skriver: «Artikkelen (…) inneholder 
faktiske feil, påstander fremmes som om det er fakta, samt at den som påstandene retter seg 
mot ikke får komme med sitt syn på saken. Journalisten har ikke kontrollert om 
opplysninger som blir gitt er korrekte, og informerer heller ikke om at hun selv, eller 
nærmeste familie, er indirekte innblandet i saken som artikkelen handler om. Artikkelen 
bryter dermed flere av VVP punkter.» Klager har vist til følgende: 1.2 (ulike syn), 2.1 
(redaksjonell uavhengighet), 2.3 (åpenhet om bakenforliggende forhold), 3.2 (kildekritikk og 
kontroll av opplysninger), 4.1 (saklighet og omtanke), 4.13 (rette feil), 4.14 (samtidig 
imøtegåelse) og 4.15 (tilsvar). 
 
Når det gjelder feil, påpeker klager at reinbeitedistrikt 33 Spalca ikke er «en 
reindriftsutøver», «men et kollegium bestående av mange reindriftsutøvere». Videre skriver 
klager: «Det påstås at reindriftsutøveren ikke overholder gjeteplikten, uten at det gjøres rede 
for hva denne plikten innebærer. Sett bort fra at 33 Spalca fortsatt ikke er en person, men et 
reinbeitedistrikt, så er det reindriftsloven som gir rammene for gjeteplikten. Dette burde 
reinbeitedistriktet v/ leder fått gitt sitt tilsvar på, kommentert og forklart før saken ble 
publisert.»  
 
Klager opplyser at han har fått anledning til å kommentere saken i ettertid, men skriver: «Det 
er ikke sikkert at et tilsvar flere dager etter vil nå like langt, og skaden er allerede skjedd med 
den første artikkelen.» 
 
Slik klager ser det, presenteres påstander som fakta, noe han mener gir et ubalansert bilde av 
saken. Klager skriver: «Det påstås også i artikkelen at rein kan forurense drikkevannet, samt 
at dette kan gå utover bondens melkeproduksjon. Dette er en alvorlig påstand, som 
dessverre ikke har noe rot i virkeligheten. Dette kunne journalisten sjekket opp med 
Mattilsynet, men vi kan ikke se at de er spurt om mulighetene for forurensing eller 
eventuelle konsekvenser for melkeproduksjon. Rein er ikke et husdyr, men likestilles med 
elg og annet vilt når det gjelder åpne drikkevannskilder.» 
 
Klager har også en forklaring på hvorfor opplysninger er utelatt: «Journalisten er fra 
Kvænangen og kjenner godt til saken hun presenterer, men unnlater å ta med alle sakens 
sider, fordi hun indirekte er berørt av saken. Faktum er at reinbeitedistriktet og kommunen 
også er parter i saken, og at det har vært avholdt dialogmøter i anledning denne og andre 
liknende saker. Journalisten burde i det minste innhentet kommentarer fra det offentlige på 
hvordan denne type saker løses og håndteres og sjekket opp om påstandene til kilden holder 
vann, istedenfor presenteres dette som en sak der det bare er en part som er berørt 
(grunneierne) og det er bare denne parten som får komme til orde.» 
  
Klager opplyser at «[d]et er riktig at grunneierne i området har skrevet brev til kommunen 
med noe de kaller reinplager», men: «Det som dessverre ikke er med i artikkelen er at de 
samme grunneierne også vil holde reinen borte fra utmark, der reinbeitedistriktet har 
beiterett, og at de dermed har vikarierende motiver for å dra inn drikkevann og 
melkeproduksjon. Dyrket mark kan gjerdes inn, og rein vil dermed ikke komme inn på de.  
Hadde avisen og journalisten tatt seg bryet med å ringe det offentlige og reinbeitedistriktet, 
så hadde hun fått vite at reinbeitedistriktet i lang tid har bidratt til å gjerde inn innmark, slik 
at rein ikke kommer seg inn på dyrket mark. Hun kunne også fått vite at grunneierne i dette 
området har prøvd å unnta andre områder for reinbeite[.]» 
 



 
  Sak nr. 159/16 

3 

Klager mener oppsummert «at avisen har latt seg bruke som mikrofonstativ for en part som 
ikke har fått gjennom viljen sin i en sak som har versert lenge».  
 

 
 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Det har vært gjort forsøkt på kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette 
har lyktes.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Framtid i Nord påpeker at artikkelen refererer fra et brev sendt kommunen, og at dette også 
fremgår av artikkelen. Slik Framtid i Nord ser det, har redaksjonen ikke vært talerør for én 
part ved å referere fra brevet: «Det er gjennomgående i teksten påpekt at dette er innsenders 
meninger som gjengis.»  
 
Redaksjonen opplyser at artikkelen også ble publisert i papirutgaven dagen etter (dvs. 9. juni 
2016), og at klager samme dag ble kontaktet for en kommentar. Klager svarte 15. juni 
gjennom to sms-er (se vedlegg, sekr. anm.) Avisa skriver: «Da Sara [klager] sendte oss sine 
SMSer, laget vi en ny sak der vi intervjuet kommunens ordfører Eirik Losnegård Mevik om 
saka (…) I denne saka kan vi se at det kunne vært en kommentar fra [reinbeitedistrikt]-33. 
Like fullt er det ikke å tolke som at Framtid i Nord vil være noens talerør.» (Den 
oppfølgende artikkelen er gjengitt som tekst i tilsvaret, sekr. anm.)  
 
Når det gjelder påstandene om journalistens inhabilitet i saken, skriver redaktøren: 
«[Journalisten] har den fordelen at hun er fra Kvænangen, og i så måte kjenner kommunen. 
Hun flyttet fra kommunen for noen år siden, men har fortsatt sin familie boende i Badderen, 
ei bygd i samme kommune, men som hun ikke har direkte tilknytning til. Påstanden 
insinuerer at journalister ikke må skrive saker fra kommuner de kommer fra. I så fall ønsker 
jeg journalistikken i mindre aviser lykke til…! (…) [Journalisten] skrev saka ut fra et brev inn 
til Kvænangen kommune, en sak som ble klarert med redaktøren, og i så måte - som i alle 
redaksjonelle saker - er det redaktørens habilitet klager bør sette spørsmålstegn ved - ikke 
journalistens. Jeg er fra nabokommunen og har helt oppriktig ikke noen følelser for rein som 
beveger seg i Kvænangen.» 
  
Redaktøren gir imidlertid klager også delvis rett: «Ja, til en viss grad har klager rett i at vi 
opptrer som et mikrofonstativ i akkurat denne saken. (…) Og hvorfor denne erkjennelsen: Jo 
fordi vi har i denne saka altså kun gjengitt et brev fra beboerne. Kan vi kritiseres for ikke å ha 
kontaktet andre. Nokså sikkert, men derfra til å trekke en linje til at avisen - og 
journalisten/redaktøren - er inhabil og taler befolkningens sak er det langt. Dette var en notis 
som det ikke ble tillagt alt for mye merarbeid enn et rent referat!» 
 
 
Klageren presiserer: «Det er påstandene om ulovlig beite som avisa fremmer og lar stå 
uimotsagt eller ukommentert av nøytral instans og reinbeitedistrikt som er det vi reagerer 
mest på i saken. Det er veldig lett å slenge ut påstander om ulovlig beite - men påstanden 
impliserer uansett et lovbrudd. Denne påstanden, uansett om den er referert fra et brev eller 
fra en muntlig kilde, bør da sjekkes nærmere opp.»  
 



 
  Sak nr. 159/16 

4 

Klager mener påstanden om ulovlig beiting berører «alle våre 17 siida-andeler/120-140 
reineiere personlig». Han forklarer: «Det kan sammenlignes med at jeg beskylder naboen for 
å stjele og går til avisen med det. Jeg ville likt å sett den redaktøren som hadde trykket den 
typen påstander uten å sjekke opp med naboen, politiet eller eventuelt med domstolene om 
det faktisk foreligger en dom i saken. Men det er nettopp det FiN gjør. Ikke nok med det, 
redaktøren forsvarer dette med at det bare er et referat/notis fra et brev.» 
Klager avviser også at det er «påstått at journalisten ikke skal dekke saker fra Kvænangen», 
derimot: «[V]i mener det er redaktørens ansvar å sikre at journalisten lager saker utifra 
objektive vurderinger og ikke egeninteresse, noe vi mener kan være en del av bakgrunnen 
her. Journalistens familie har vært berørt av liknende saker tidligere. Hvis vi tar feil dette 
punktet, så slår vi gjerne oss til ro med det. Men vi ser av redaktørens kommentar at slike 
vurderinger av objektivitet anses som unødvendige[.]» 
 
Hva gjelder muligheten til å kommentere saken, skriver klager: «At avisen ikke får tak i 
reinbeitedistriktets leder fritar jo ikke dem fra ansvaret de har til å belyse saken så godt det 
lar seg gjøre i ettertid. Vi vil gjerne tro at en journalist fra Kvænangen vet at distriktet består 
av flere personer enn leder. Distriktet har et styre. Vi ville også forventet at avisen spør 
offentlige myndigheter (Reindriftsforvaltningen, Mattilsynet, Reinpolitiet, Politiet) når 
påstander om ulovligheter fremmes slik de er gjort i artikkelen. Der hadde de hørt hva som 
må til for at beiting skal kunne karakteriseres som "ulovlig" og kunne kanskje korrigert 
avisens påstand (ja, påstanden er også avisens - selv om den er referert fra er brev) med det 
som er nærmere sannheten: ingen ulovlig beiting har funnet sted i nevnte område.» 
 
 
Framtid i Nord skriver: «Vi tar oppgaven som mediehus på alvor i alle saker, og vi har 
beviselig forsøkt å kontakte reinbeitedistriktets leder. (…) Vi har skrevet denne ene saka, 
basert på reaksjoner fra innbyggere i Kvænangen. Vi har ikke gjort det for å hisse til strid, 
men for å informere. PFU får avgjøre om vi har gjort jobben skikkelig.» 
 
 
Klager kom etter avsluttet tilsvarsrunde med en kort tilleggskommentar: «[Ansvarlig 
redaktør] skriver at Framtid i Nord baserer seg på reaksjoner fra innbyggere i Kvænangen. 
Dette virker utad som om hele kommunen har samme oppfatning ang D-33s gjeteplikt. Men 
akkurat det kan jeg avkrefte. (…) Kan også avkrefte at Framtid i Nord har prøvd å ta kontakt 
med distriktet utenom ett sms i etterkant av publikasjonen.» 
  
 
Framtid i Nord har ikke hatt flere kommentarer.  
 
 
  


