
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 135/16 

 
KLAGER:                               

 
Thor Egil Braadland 

ADRESSE: Luftfartsveien 8, 0158 Oslo 
PUBLIKASJON: Nettavisen 
PUBLISERINGSDATO: 15.05.2016 
STOFFOMRÅDE: Politikk/forvaltning 
SJANGER: Henvisning, blogginnlegg 
SØKERSTIKKORD: Kontroll av opplysninger, saklighet og omtanke, rettelse og 

beklagelse, samtidig imøtegåelse, merking av lenke, tittelbruk,  
REGISTRERT: 20.05.2016 
BEHANDLET I PFU: 28.06.2016 
BEHANDLINGSTID: 38 dager 
KLAGEGRUPPE: Privatperson med samtykke 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Samtykke fra direkte berørt part 

 
SAMMENDRAG:  
 
Nettavisen publiserte søndag 15. mai 2016 en front med bilde av miljø- og samferdselsbyråd 
i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg over tittelen «Har hun satt ny norgesrekord i arroganse?» 

Som en liten stikktittel heter det: «Jarle Aabø». Dette må oppfattes som at Aabø har skrevet 
det som står i tittelen. 
 
Ved å klikke på tittelen kommer man som leser til en bloggartikkel signert Jarle Aabø, 
publisert samme dag på http://jarleaabo.blogg.no/1463330797_har_hun_satt_ny_norge.html 
Der het det i tittelen «Har hun satt ny Norgesrekord i arroganse?» «Hun» ble senere endret 
til «MDG», se under.  
 
I bloggen skriver Aabø at byråd Berg hadde omgjort den omtalte parkeringen fra bil til 
tohjuling. I bloggen het det: «… så fattet hun et vedtak i oktober i fjor, mens 
motorsykkelsesongen for lengst var over at 12 bilparkeringsplasser nå skulle reserveres 
tohjulinger». Formulering ble senere endret. 
 
Påfølgende dag publiserte Nettavisen en artikkel med tittelen «MDG slår tilbake etter 
kritikk fra Jarle Aabø.» 
 
Samme dag publiserte avisen et nytt blogginnlegg fra Aabø, med tittelen «MDG hadde 

snudd likevel». http://jarleaabo.blogg.no/1463429723_mdg_hadde_snudd_likev.html Her 
innrømmer forfatteren feilen fra dagen før.  

http://jarleaabo.blogg.no/1463330797_har_hun_satt_ny_norge.html
http://jarleaabo.blogg.no/1463429723_mdg_hadde_snudd_likev.html


 
  Sak nr. 135/16 

2 

 
KLAGEN:  
 
Klageren er en privatperson som etter anmodning fra sekretariatet har innhentet samtykke 
fra byråd for miljø- og samferdsel i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg. Det anføres brudd på flere 
punkter i Vær Varsom-plakaten.   

 

3.2 – kontroll av opplysninger 

4.1 – saklighet og omtanke 

4.13 – retting og eventuell beklagelse 

4.14 – rett til samtidig imøtegåelse 

4.16 – merking av lenker 

4.4 – titler skal ha dekning i stoffet 

 
 
I klagen heter det: «Sakens faktuelle bakgrunn er et parkeringsskilt som er satt opp på 
Rådhusplassen i Oslo. Skiltet anviser motorsykkelparkering på et område som tidligere ble 
brukt til bilparkering. En rekke bilister er bøtelagt fordi de ikke har fått med seg den nye 
skiltingen, nor bystyremedlem Hermann Kopp (80) har tatt opp saken med 
samferdselsbyråden.» 
 
Klager mener at formuleringen om at karakteristikken om «norgesrekord i arroganse» fordi 
byråden hadde vedtatt omreguleringen selv i spørsmålsform er mer enn en forsiktig 
antydning om at hun er arrogant. Klager viser også til andre formuleringer, blant annet 
omtalen av byråden som en «politisk grønnskolling», for å drive med «rent ondsinn» og for 
at hun har manglende kompetanse.  
 
Klager viser så til at fakta er feil, idet det var den forrige byrådet, Guri Melby (V) som 
innførte de omtalte parkeringsreglene. Det vises til en melding Melby har lagt ut på 
Facebook som bekrefter dette. I meldingen fra Melby opplyses det at endringen ble 
gjennomført etter ønske fra «bilpartiet» Frp.   
 
Klager har vist til tidsforløpet etter publisering. (Dette er kontrollert mot Nettavisens tilsvar.) 
 
Søndag 15. mai  
20:00 – Henvisningen til blogginnlegget publisert, med tittelen «Har hun satt ny 
norgesrekord i arroganse?».  
 
Samtidig (19:59) fikk MDG en sms fra Nettavisen med tilbud om å imøtegå påstandene fra 
Aabø.  
 
21:34 svarer MDG via sms at de vil komme tilbake dagen etter.  
 
23:19 fikk Nettavisen en melding fra MDG (Eivind Trædal) om at innholdet i bloggen 
inneholdt faktuelle feil, at det var det forrige byrådet som hadde satt opp MC-
parkeringsskiltet. Aabø ble varslet og endret innhold i blogginnlegget. 
 
Mandag 16. mai 
09:40 - Nettavisen publiserer en artikkel med tittelen «MDG slår tilbake etter kritikk fra Jarle 
Aabø».  
 



 
  Sak nr. 135/16 

3 

På formiddagen legger Guri Melby ut en Facebook-melding om at det er hun som står bak 
skiltingen. 
 
Innholdet i «MDG slår tilbake …» endres. 
 
Onsdag 18. mai 
Nettavisens henvisning til Aabøs blogg er fjernet. 
 
Klager mener det foreligger brudd på punkt 3.2, om kontroll av fakta, fordi Nettavisen har 
lenket til en artikkel, Aabøs blogg, som inneholder en feil, at byråd Nguyen Berg hadde 
sørget for skiltingen.  
 
Videre anfører klager at det er brudd på punkt 4.1, om usaklighet. Både fordi avisens 
påstand beviselig er feilaktig og fordi det insinueres at byråden har satt norgesrekord i 
arroganse. Klageren mener spørsmålstegnet i tittelen ikke fritar avisen for påstanden.  
 
Med hensyn til punkt 4.13, mener klageren at det gikk for lang tid fra redaksjonen ble gjort 
kjent med feilen til det ble utført korrigering.  
 
Angående punkt 4.14 viser klager til at det ble gitt tilbud om imøtegåelse, men at dette ikke 
var et tilbud i tråd med punktet om samtidig imøtegåelse, i og med at blogginnlegget og 
henvisningen allerede var publisert. Klageren mener at påstanden om norgesrekord i 
arroganse er så sterk at den utløser en rett til samtidig imøtegåelse. 
 
Videre mener klageren at det foreligger brudd på punkt 4.16, om at lenker til andre medier 
eller publikasjoner skal være tydelig merket, noe klager i dette tilfelle ikke har skjedd. Klager 
mener lenkingen er til en privat blogg, altså et annet medium/publikasjon.  
 
Endelig mener klageren det foreligger brudd på punkt 4.4 om tittelbruk. Han mener det ikke 
er dekning for påstanden i tittelen om norgesrekord i arroganse.    
 
 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Det er ikke registrert forsøk på å løse saken i minnelighet.   
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Nettavisen avviser klagen på alle punkter. Avisen bekrefter at den har ansvar for å 
kontrollere fakta «også når det gjelder blogginnlegg fra våre samarbeidsbloggere som blir 
publisert på vår front. Det er altså ikke diskutabelt at Nettavisens redaktør har redaksjonelt 
ansvar for innholdet i Aabøs blogg.» 
 
Avisen mener ikke dermed at enhver faktafeil innebærer et presseetisk overtramp. «De fleste 
redaksjoner gjør større og mindre feil hver eneste dag. Det avgjørende spørsmålet er 
hvordan vi retter opp eventuelle feil, og hvor alvorlig feilen er.» Det anføres at redaksjonen 
ikke hadde noen indikasjoner på at faktagrunnlaget var feil og det vises til at bloggeren er en 
erfaren journalist er vant til å innhente fakta, og at bloggen virket gjennomarbeidet og vel 
dokumentert. 
 



 
  Sak nr. 135/16 

4 

Da korrigeringen kom sent samme kveld var det i form at en melding fra Bergs samboer om 
faktafeil. Nettavisen ber om forståelse for at en påstand fra byrådens samboer ikke kan tas 
som dokumentasjon på at feil faktisk er begått. Neste morgen lager avisen likevel en 
redaksjonell artikkel om at MDG slår tilbake, basert på samboerens opplysninger som han la 
ut på Facebook. Den første sikre dokumentasjonen er forrige byråds opplysning senere 
samme formiddag. Avisen mener den gjorde det som var mulig for å bringe riktige fakta til 
torgs så snart feilen ble konstatert.  
 
Angående punkt 4.1 mener Nettavisen klageren ikke har fått med seg forskjellen på nyhets- 
og kommentarjournalistikk. «Vår blogger Jarle Aabø er i sin fulle rett til å spørre om hun har 
satt norgesrekord i arroganse.» Avisen kaller det et retorisk knep i en løpende debatt og 
mener også at det samme må gjelde for Nettavisens front. «Det betyr ikke at vi er enige i 
bloggerens/kommentatorens synspunkt. Det betyr at vi i tilhenger av en frisk debatt.» 
 
Angående punkt 4.13 viser avisen til at den rettet så snart fakta ble etablert. Videre avviser 
avisen brudd på 4.14, samtidig imøtegåelse, med å vise til at det ikke er framsatt 
beskyldninger som utløser en slik rett. Henvendelsen fra redaksjonen var altså ikke et forsøk 
på å oppfylle en slik rett, men rett og slett et tilbud om kommentar. 
 
Med hensyn til punkt 4.16 mener avisen dette ikke er et relevant punkt. Med hensyn til 
tittelbruken mener avisen den er helt presis. «Aabø stiller i bloggen sin et retorisk spørsmål 
og Berg eller MDG har satt norgesrekord i arroganse, og det er akkurat dette spørsmålet som 
blir frontet.» 
 
Nettavisen har oversendt fire bilder fra Rådhusplassen som viser skiltingen før og etter 
omskiltingen. Disse følger saksdokumentene. 
  
 
Klageren hadde ikke ytterligere kommentarer og tilsvarsrunden ble avsluttet.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


