
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot 

mediene i presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 125/16 

 
KLAGER:                               

 
Runar Brurås 

ADRESSE: Skinflorbakkane 48, 5136 Mjølkeråen 
PUBLIKASJON: Stavanger Aftenblad (nett) 
PUBLISERINGSDATO: 29.04.2016 
STOFFOMRÅDE: Ulykke 
SJANGER: Nyhetsartikkel (nett) 
SØKERSTIKKORD: Kildebruk og kontroll av opplysninger 
REGISTRERT: 04.05.2016 
BEHANDLET I PFU: 28.06.2016 
BEHANDLINGSTID: 54 dager 
KLAGEGRUPPE: Privatperson  
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
Stavanger Aftenblad (Aftenbladet) publiserte fredag 29. april (klokken 12.13) en 
nyhetsartikkel på Aftenbladets nettsider. Artikkelen ble fortløpende oppdatert, men tittelen 

var: «Offshorehelikopter har styrtet utenfor Bergen» og ingressen: 

 
«Full katastrofealarm etter helikopterulykke på Sotra. Det var 13 personer om 
bord.» 

 
I brødteksten stod det blant annet: 

 
«Aftenbladet har fått bekreftet at helikopteret var på vei til Bragefeltet i 
Nordsjøen. Det opereres av det tyske oljeselskapet Wintershall.  
 
– Vi kan foreløpig si svært lite, bortsett fra at helikopteret har totalhavarert. Det er 
et offshorerelatert helikopter. Vi jobber med å komme i kontakt med selskapet. Før 
det kan vi […]» 

 
 
KLAGEN:  
 
Klager er offshorearbeider Runar Brurås. Fredag 29. april dro han til heliporten i Bergen 
(Bergen lufthavn Flesland helikopterterminal), for å reise ut «på sin vanlige offshoretur» til 
Brage (Bragefeltet ligger i Nordsjøen og har Wintershall som operatør). 



 
  Sak nr. 125/16 

2 

 
Klager skriver: «Da jeg var ankommet heliporten fikk jeg vite at det hadde styrtet et 
helikopter. Underveis begynner telefonen min å ringe febrilsk. På nettet står det at 
helikopteret på vei til Brage er styrtet. De fleste publikasjoner kildehenviser til Stavanger 
Aftenblad som påstår at de har fått bekreftet denne informasjonen. Jeg prøver å ta telefonen 
så godt jeg kan for å avkrefte at jeg har vært med i en styrt. Dette har vært svært belastende 
for venner og spesielt familie. Dette gjelder også mine kolleger som skulle ut med samme 
helikopter.»  
 
Klager mener dette er brudd på Vær Varsom-plakatens punkt 3.2, når det gjelder kildebruk 
og kontroll av opplysninger. 
 

 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 

 
Stavanger Aftenblad (Aftenbladet) bestrider ikke feilen, men mener likevel at redaksjonen 

har handlet innenfor presseetikkens rammer. 

 
Det opplyses: «Fra siste livstegn, klokka 11.54.54, og fram til første sikre informasjon fra 

Statoil kl. 13.45, gikk det nesten to timer. I løpet av disse timene var norske redaksjoner i fullt 

arbeid med å få ut så presis informasjon som mulig. Noe av det viktigste der og da var å få 
bekreftet hvilken flygning det var snakk om, ikke minst av hensyn til pårørende. At 

resultatet først ble feil, beklager vi dypt.»  

 
Ifølge avisen var det flere medier som formidlet upresis og feilaktige informasjon i disse 

timene. Avisen mener at «en raskere bekreftelse fra Statoil ville stanset mange feilaktige 

opplysninger som nå ble publisert og spredt – hvilket felt det var snakk om, hvor 
helikopteret var på vei, hvor mange som var om bord (flere nettaviser meldte at det var 18, 

ikke 13), at overlevende ble hentet opp av vannet osv. Alt dette var feil, og alt dette leder oss 

til spørsmålet om hvor pressen skal hente sin informasjon når de offisielle kildene er tause». 
 

Når det gjelder Stavanger Aftenblads feil, så skriver Aftenbladet at redaksjonen arbeidet tett 

opp mot flere kilder – oljeselskap, operatører, tillitsvalgte, Hovedredningssentralen og 
andre: «Mens verken Statoil eller Wintershall ga presis informasjon om ulykken, fikk vi 

bekreftet fra tillitsvalgt at det var snakk om et helikopter som var på vei til Bragefeltet.» 

Avisen oppfatter tillitsvalgte som svært troverdige og sentrale kilder, men skriver: «Denne 

gangen viste det seg dessverre at tillitsvalgte satt på feilaktige opplysninger. Og det 

paradoksale er at vår feil bidro til det motsatte av det vi ønsket. Vi ville nemlig bidra med 

oppklarende informasjon, nettopp for å unngå det klageren påpeker. Ved å publisere eksakt 
informasjon om hvilket felt og hvilken flygning som var rammet, ville vi gi trygghet til andre 

oljearbeidere og deres familier, venner, naboer og kjente om at ulykken ikke omfattet deres 

kjære. I stedet påførte vi utenforstående en unødvendig, ekstra belastning.»  
 
Avisen forstår klagers reaksjon og «den unødvendige belastning han – og mange andre – 



 
  Sak nr. 125/16 

3 

opplevde ulykkesdagen. Vi beklager også at vi kom i skade for å publisere uriktige 
opplysninger, slikt skal ikke skje, og vi publiserte derfor en tydelig beklagelse».  
Se vedlegg.  
 
Avisen har også beklaget den feilaktige meldingen overfor Wintershall. Det opplyses at 
selskapet har akseptert både forklaringen og beklagelsen.   
 
Avisen skriver at den i ettertid har «gått grundig gjennom vårt eget arbeid den aktuelle 
dagen, også før PFU-klagen kom, med sikte på læring og bevisstgjøring». 
 
Det vises også til at avisen har brukt mye plass på debatten i kjølvannet av ulykken og 
pressens rolle i den aller første fasen etter ulykken: «Dette fordi vi mener det er nødvendig at 
kritikk mot pressen blir synlig, og fordi vi mener denne debatten er viktig både for 
offentligheten og pressen selv.» Se vedlegg. 

 
Det opplyses for øvrig at Aftenbladet var først ut med den korrekte informasjonen. «I vår 
direktesending fra Hovedredningssentralen bekrefter talsmann der, Anders Bang-Andersen, 
at operatøren var Statoil og feltet var Gullfaks B – dette skjedde om lag klokka 13.20. Denne 
informasjonen videreformidlet Aftenbladet mens Statoil selv fortsatt var taus.» Se sendingen 
her: http://www.aftenbladet.no/tv/#!/video/101232/direkte-helikopterstyrt  (spol 51 
minutter ut i opptaket). 
 
Til slutt stiller avisen følgende spørsmål: «Ville det vært riktigere å vente med informasjonen 
til alle opplysninger er verifisert og bekreftet – med den rykteflommen som da ville oppstått 
i sosiale medier? Eller er det også medienes oppgave å finne fram til informasjon så raskt 
som mulig, og formidle denne, selv om det øker risikoen for å gjøre feil?» 

 
Klager opprettholder klagen, og skriver: «Jeg synes ikke unnskyldningen er god nok. Det 
hadde vært nok for Aftenbladet å spandere 1 minutt på heliport.no for å sjekke status på 
helikopteret. Dette var alt som skulle til for å få verifisert kilden sin. Dette gjorde de ikke, og 
jeg mener at å sette en anonym kilde som syndebukk ikke er greit.» 
 

 
Stavanger Aftenblad konstaterer at her er det ikke strid om feilen, men spørsmålet blir om 
avisen handlet i god tro og i tråd med medienes etiske retningslinjer? 
 
Avisen mener det i denne typen løpende rapporteringer, må tas høyde for at 
«enkeltopplysninger kan mangle presisjon, være overdrevet eller være preget av mindre 
feilskjær, og at dette kan være innenfor god presseskikk dersom mediet har handlet i god tro 
og ellers har forsøkt å frambringe korrekt og pålitelig informasjon i samsvar med 
presseetikken.» Avisen viser blant annet til den europeiske menneskerettsdomstolen/og 
norske domstoler der det i dommer heter « "in good faith in order to provide accurate and 
reliable information in accordance with the ethics of journalism".» 
 
Stavanger Aftenblad viser til at den har et stort nettverk og besitter god kunnskap når det 
gjelder norsk petroleumsvirksomhet. Avisen skriver at den ikke klandrer kildene for feilen, 
men mener «PFU må legge til grunn at avisen på publiseringstidspunktet hadde et godt 
grunnlag for opplysningene. Det bør vektlegges at Aftenbladet fikk opplysningene fra folk 
med betydelig innsikt i virksomheten på sokkelen og ikke bare fra tilfeldige vitner.» 
 

http://www.aftenbladet.no/tv/#!/video/101232/direkte-helikopterstyrt
http://heliport.no/


 
  Sak nr. 125/16 

4 

Videre mener avisen at det må legges vekt på hvor vanskelig det er å få ut presis og korrekt 
informasjon fra berørte selskaper de første timene, «kanskje fordi de undervurderte 
allmennhetens behov for informasjon».  
 
Se også leserinnlegget «Taushet kan også være farlig» i tilsvaret som handler om at frykten 
for å begå feil ikke må føre til at journalister overlater banen til sosiale medier etc. 
 
Stavanger Aftenblad minner igjen om at avisen var først med å bringe korrekt informasjon 
om helikopteret, og at feilen ble rettet opp i løpet av ganske få minutter. I tillegg har avisen i 
ettertid beklaget publiseringen både overfor berørte selskaper og overfor leserne. Alt dette 
må få betydning i vurderingen, skriver avisen. 
 
Avisen legger ved to PFU-saker som den mener er relevante. Se PFU-sak 101/07 (Ørjan 
Berven pva. klient mot NRK 1 (TV)) og  PFU- sak  096/08 (Trygve Staff mot VG Nettby) . 
 
 
 
 
 
 
 
  


