
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 114/16 

 
KLAGER:                               

 
Jarle Mortensen 

ADRESSE: Kniveveien 79, 3036 Drammen 
PUBLIKASJON: Aftenposten 
PUBLISERINGSDATO: 05.04.206 
STOFFOMRÅDE: Næringsliv 
SJANGER: Nyhet 
SØKERSTIKKORD: Kontroll av opplysninger, rettelse og beklagelse, identifisering 
REGISTRERT: 20.04.2016 
BEHANDLET I PFU: 28.06.2016 
BEHANDLINGSTID: 68 dager 
KLAGEGRUPPE: Leder (bankdirektør) 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 

SAMMENDRAG:  

Aftenposten publiserte tirsdag 5. og onsdag 6. april 2016 opplysninger om DNBs kontakt 
med advokatfirmaet Mossack Fonseca (MF). Omtalen var ledd i avisens løpende dekning av 
de såkalte Panama-papirene.  

Tittel:  

«Mandag sa DNB-sjef Rune Bjerke at kontakten med Mossack Fonseca hadde gått 
under radaren til konsernledelsen. Her er underskriftene som knytter DNB-topp til 
skatteparadis.» 

Videre:  

«To nåværende DNB-topper var Mossack Fonsecas kontakter i Luxembourg. Navnene 
deres dukker opp i en rekke lekkede dokumenter.» 

Det framgår videre i artikkelen at de to det dreier seg om er Håkon E. Hansen, nå daglig 
leder av DNB Private Banking og divisjonsdirektør i DNB, med ansvar for bedriftskunder i 
Oslo, Asker og Bærum, Jarle Mortensen. 

Utdrag fra omtalen: 

«Aftenposten kan nå dokumentere at to personer som i dag har toppstillinger i DNB, 
hadde kontakt med Mossack Fonseca. De mottok dokumenter som handlet om 
administrasjonen av selskapene på Seeychellene. En av dem har signert en rekke 
dokumenter om postboksselskapene.» 



 
  Sak nr. 114/16 

2 

«Jarle Mortensen er i dag divisjonsdirektør i DNB med ansvar for bedriftsmarkedet i 
Oslo, Asker og Bærum. I 2009 var han konstituert konserndirektør i DNB i fem 
måneder og satt da i konsernledelsen. Mortensen satt som styreleder for DNB 
Luxembourg fra mars 2009 til mars 2010. Han var da oppført som Mossack Fonsecas 
kontaktperson i Luxembourg. I 2012 fikk han en e-post fra Mossack Fonseca, som bad 
om oppdatert informasjon om selskapene på Seychellene.» 

«Som Aftenposten skrev mandag, ble de siste postboksselskapene på Seychellene 
oppløst etter lovendringer som innebar at aksjonærene ikke lenger kunne være 
anonyme. Både Mortensen og Hansen ble informert om disse lovendringene av 
Mossack Fonseca.» 

 
I en underartikkel med tittelen «Hansens og Mortensens kontakt med Mossack Fonseca:» 
het det:  

«27. november 2012 kontaktet Mossack Fonseca Mortensen for å få oppdatert 
informasjon om DNB-selskapene på Seychellene i forbindelse med lovendringen som 
betyr at aksjonærene må oppgi navn.» 

I en graf blir Jarle Mortensen nevnt som en av fire i DNB-systemet som visste om 
postboksselskapene. Her omtales han som «var en av Mossack Fonsecas kontaktpersoner».  

 
Tirsdag 12. april har avisen en artikkel med tittelen «Hoder kan fortsatt rulle». I en tidslinje 
i tilknytning til artikkelen opplyses det at Jarle Mortensen (avbildet) tok over som styreleder 
i DNB Luxembourg i mars 2008. Videre at MF «kontaktet Jarle Mortensen angående 

endringer i lovverket på Seychellene» 27. november 2012.  

 
Fredag 29. april hadde Aftenposten slik tittel: «Jarle Mortensen var styreleder i DNB 
Luxembourg fra mars 2009 til mars 2010.  DNB-direktør: «Jeg har aldri hatt kontakt med 
Mossack Fonseca».  

I artikkelen opplyses det at Jarle Mortensen har klaget Aftenposten inn for Pressens Faglige 
Utvalg, og at han avviser å ha hatt kontakt med advokatfirmaet i Panama.  

I direkte tilknytning til denne artikkelen brakte avisen en presisering. Den gjengis her i sin 
helhet:  

 
«I artikkelen «Her er underskriften som knytter DNB-topp til skatteparadis», 
publisert på nett 5. april og på papir 6. april, skrev Aftenposten følgende: 
 
«Aftenposten kan nå dokumentere at to personer som i dag har toppstillinger i 
DNB, hadde kontakt med Mossack Fonseca. De mottok dokumenter som handler 
om administrasjonen av selskapene på Seychellene.». Artikkelen handlet om 
Håkon E. Hansen, administrerende direktør i DNB Luxembourg, og Jarle 
Mortensen, styreleder i DNB Luxembourg i perioden mars 2009-mars 2010. 

Aftenposten hadde kun grunnlag for å skrive at Håkon Hansen mottok 
dokumenter. Mossack Fonseca sendte også en mail som var tiltenkt Jarle 
Mortensen, men vi kan ikke slå fast at denne ble mottatt av Mortensen. 

Vi skrev videre: «I 2012 fikk han (Jarle Mortensen; red.anm) en epost fra Mossack 
Fonseca, som ba om oppdatert informasjon om selskapene på Seychellene.» og at 



 
  Sak nr. 114/16 

3 

«Både Mortensen og Hansen ble informert om disse lovendringene av Mossack 
Fonseca». 

Heller ikke her hadde vi grunnlag for å slå fast at e-posten ble mottatt av 
Mortensen, kun at e posten som ba om oppdatert informasjon om selskapene på 
Seychellene ble sendt fra Mossack Fonseca. At e-posten ble mottatt av Hansen, er 
dokumentert. Til slutt skrev Aftenposten «27. november 2012 kontaktet Mossack 
Fonseca Mortensen for å få oppdatert informasjon om DNB-selskapene på 
Seychellene i forbindelse med lovendringen som betyr at aksjonærene må oppgi 
navn». 

Aftenposten kan dokumentere at Mossack Fonseca har sendt e-post til en adresse 
som inneholdt Mortensens navn om dette, men ikke at Mortensen har mottatt e-
posten. Aftenposten kan dokumentere at Mossack Fonsecas e-post til Mortensen 
ble sendt til en e-postadresse med samme struktur som ble brukt av andre ansatte i 
DNB Luxembourg. Men vi har ikke grunnlag for å konstatere at Mortensen brukte 
denne mailstrukturen. 

KLAGEN:  
 
Klager er omtalte Jarle Mortensen med praktisk støtte fra Kommunikasjonsavdelingen i 
DNB. Klagen gjelder de to første artiklene omtalt over. Han begrunner klagen med et behov 
for å få rettet opp det feilaktige inntrykket som er skapt.  

Han anfører at han aldri har hatt kontakt med Mossack Fonseca, at han aldri har mottatt den 
omtalte e-posten, aldri har fått spørsmål fra MF om oppdatert informasjon og aldri har fått 
informasjon om lovendringer på Seychellene. Han anfører derfor at opplysningene om hans 
kontakt med MF er feil.  

Han bekrefter at han satt som styreleder fra mars 2009 til mars 2010, men har ingen 
forklaring på hvorfor han var oppført som kontaktperson i juli 2011. 

Klager viser til kontakt med Aftenposten før og etter publisering. «DNB prøvde gjentatte 
ganger frem til 18. april å få Aftenposten til å oppgi hvilken e-postadresse e-posten (fra MF) 
skulle vært sendt til. (…) Aftenposten ventet helt til 18. april, 13 dager etter første 
publisering, med å oppgi adressen: mortensen@dnbnor.lu. Jeg har aldri hatt slik e-
postadresse. Aftenposten kunne svært enkelt ha sjekket dette ved å spørre meg eller DNB 
om adressen var korrekt.» Klageren anfører at om Aftenposten hadde vært villig til å 
opplyse om hvilken e-postadresse MF hadde sendt melding til, ville han/banken kunne 
opplyst at klageren aldri hadde hatt en e-postkonto med slikt navn.  

Han viser videre til at han ikke kunne imøtegå påstanden nettopp fordi han/banken ikke 
hadde fått vite hvilken e-postadresse den var sendt til. «Jeg synes denne saken viser hvor 
problematisk det er når en redaksjon ikke legger frem den dokumentasjonen de sier de sitter 
med, slik at den som angripes kan forsvare seg på en fair måte.» 

Klageren viser også til faktafeil i artikkelen 12. april fordi det i tidslinjen var oppgitt feil 
periode for når han var styreleder for DNB Luxembourg. Også her forekom samme feil som i 
den første artikkelen angående at han var kontaktperson for MF. Klageren understreker at 
han aldri var ansatt i banken i Luxembourg og at han som styreleder ikke var involvert i 
operativ drift.  

Det anføres videre fra klageren brudd på Vær Varsom-plakatens punkt 4.13, om rettelser og 
beklagelser. På klagetidspunktet anfører klageren at avisen verken har rettet eller beklaget 



 
  Sak nr. 114/16 

4 

feilopplysningene. Han konstaterer at Aftenposten har bedt om å få intervjue ham, men han 
mener avisen må rette opp feil den har begått på egen hånd.  

Endelig mener klageren at avisen, ved å omtale ham i forbindelse med klanderverdige 
forhold han ikke hadde vært involvert i, urettmessig har identifisert ham. Han mener 
dermed det foreligger brudd også på plakatens punkt 4.7.  

  
 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 

 
Forsøk fra Aftenpostens side for å få løst saken i minnelighet har ikke ført fram.   

 

TILSVARSRUNDEN: 

 
Aftenposten erkjenner at avisen ikke hadde grunnlag for å slå fast at klageren rent faktisk 
mottok e-post og dokumenter, eller at han hadde kontakt med Mossack Fonseca, men at 
avisen hadde solid dokumentasjon på at MF oppfattet klageren som kontaktperson i banken. 
Avisen anfører at den skulle ha brukt begrepet «ble kontaktet av» og ikke «hadde kontakt 
med».   

 
«I vårt tilsvar har vi argumenter for at denne forskjellen likevel ikke representerer et 
presseetisk brudd. Materialet fra Mossack Fonseca ga oss god grunn til å tro at Jarle 
Mortensen var selskapets kontaktperson i DNB Luxembourg. Den første reaksjonen fra DNB 
ga heller ingen grunn for oss til å tvile på opplysningene: «Gitt det vi vet i dag, er det ingen 
overraskelse at det har vært kontakt mellom ansatte i DNBs datterselskap i Luxembourg og 
advokatselskapet.»» 
 
Avisen viser i sin oppsummering også til at opplysningen om at MF hadde oppført 
styrelederen som kontaktperson ble forelagt både Mortensen og DNB, men at disse ikke 
korrigerte eller avkreftet før publisering, og heller ikke i dagene etter, «til tross for gjentatte 
forsøk fra Aftenpostens side. Først i PFU-klagen, 20 dager etter publisering, fikk vi et klart 
svar fra Mortensen».  
 
«På dette grunnlaget mener vi det ikke er grunn til å hevde at vi har brutt med reglene for 
god presseskikk.» 
 
Avisen avviser videre klagepunktet om identifisering i strid med god presseskikk. Det vises 
til sakens store samfunnsmessige betydning og klagerens sentrale plassering i DNB gjennom 
mange år.  
 

Klageren uttrykker glede over at Aftenposten innrømmer at den har publisert «svært 
belastende opplysninger om meg som det ikke var dekning for». Han anfører at forskjellen 
avisen viser til, ble kontaktet og var i kontakt med, «har fått store konsekvenser for meg». 
Han viser til at de fleste norske medier gjenga Aftenpostens feilaktige påstander som knyttet 
ham direkte til administrasjonen av Mossack Fonsecas postboksselskaper på Seychellene.  

 
Han avviser Aftenpostens hovedargument om at han ikke ville la seg intervjue og viser igjen 
til at det krevde betydelig innsats i banken kunne fastslå med stor grad av sikkerhet at han 



 
  Sak nr. 114/16 

5 

ikke hadde fått e-post fra MF. Han mener det var umulig for ham før publisering å hevde 
dette, så lenge Aftenposten uten forbehold sa at avisen kunne dokumentere dette. Han viser 
også igjen til at avisen ikke før 18. april oppga e-postadressen den omtalte e-posten var sendt 
til. «Først da ble det mulig for meg å tilbakevise at jeg hadde mottatt denne e-posten.» 
 
Klager viser også til at han aldri har vært ansatt i DNB Luxembourg. Denne anførselen 
gjelder e-post fra DNBs informasjonsdirektør til Aftenposten 5. april, altså før publisering, 
der det het: «Gitt det vi vet i dag, er det ingen overraskelse at det har vært kontakt mellom 
ansatte (sekr. understreking.) i DNBs datterselskap i Luxembourg og advokatselskapet.» 
Han peker på at det er en grunnleggende forskjell mellom å sitte i styret i et selskap, og å 
jobbe i selskapet.  
 
Klager uttrykker ellers forundring over at Aftenposten anså at den aktuelle mailadressen i 
banken skulle være omfattet av kildevernet. 
 
Med hensyn til klagepunktet om retting og beklagelse (VVp 4.13) anfører klager at det 
allerede 18. april ble klart for Aftenposten at påstanden om e-posten var feil. Klagen ble 
sendt PFU 20. april (og videresendt til Aftenposten per e-post 25. april; sekr. anm.). «Først 28. 
april kom Aftenpostens presisering, ti dager etter at de visste at de på feilaktig grunnlag 
hadde publisert svært belastende opplysninger om meg. Og 21 dager etter at DNB første 
gang problematiserte den sentrale e-posten. Det er ikke «snarest mulig».» Han viser også til 
at han ikke har mottatt noen beklagelse fra avisen.  
 
Han peker også på at selv om Aftenposten har innrømmet feil, så har avisen ikke rettet opp 
flere av feilene, selv om den første nettartikkelen nå er merket.      
 

Aftenposten beskriver «rammen» rundt klagesaken slik i sitt andre tilsvar: 

«Aftenposten avslørte at DNB Luxembourg har bistått en rekke kunder med å opprette 
såkalte postboksselskaper. En selskapskonstruksjon som kjennetegnes ved at det er 
vanskelig å spore de reelle eierne. DNB har på bakgrunn av avsløringene beklaget at 
selskapet tilbød sine kunder dette produktet.» 

Avisen gjentar så at den har dokumentasjon på at den har funnet klagerens navn i fem 
«Panama-dokumenter» og har dokumentert at han over en periode på fire år var oppført av 
Mossack Fonseca på en liste over kontakter i DNB Luxembourg og at det var sendt en e-post 
angående postboksselskapene ment for ham. «Vi har imidlertid ikke dokumentasjon for at e-
post eller telefonsamtale rent faktisk nådde Mortensen. (…) Vi publiserte derfor en 
korrigering 28. april, sammen med en nyhetssak med de nye opplysningene fra Mortensen.» 

Aftenposten mener kjernen i klagesaken er at avisen gjorde det den kunne for å få verifisert 
opplysningen om at klageren var en av MFs kontaktpersoner i DNB Luxembourg. Avisen 
anfører igjen at den ikke mottok opplysninger som ga noen grunn til å tvile på at denne 
opplysningen var korrekt. Angående spørsmålet om e-postadressen ble det, slik avisen ser 
det, ikke formidlet tydelig at dette var for å avklare om den aktuelle adressen var virksom 
eller ikke. Det anføres at det framstår som uforståelig at klager kan hevde at Aftenposten 
ikke brukte den enkleste muligheten til å kontrollere. «Det var akkurat det vi gjorde; vi 
spurte Mortensen selv om dette stemte. Og først 20 dager etter at vi spurte fikk vi svaret, og 
da i en PFU-klage.» Det anføres også at den omtalte e-posten ikke var det eneste grunnlaget 
avisen hadde for påstanden om hans rolle i relasjon til MF, men fem ulike dokumenter. 
«Faktum er at Mossack Fonseca beskriver Jarle Mortensen som en av sine kontaktpersoner i 
DNB Luxembourg. Den opplysningen må holdes adskilt fra det at e-posten Mossack Fonseca 



 
  Sak nr. 114/16 

6 

forsøkte å sende han, ble sendt til feil adresse.»  

Avisen kan ellers fortsatt ikke se at det var umulig for klageren å svare på spørsmål 
angående den påståtte kontakten med advokatselskapet. Avisen legger til at om han hadde 
svart at han ikke kunne huske, at han trengte mer tid til å sjekke eller at han aldri har vært 
kontaktperson for MF, så ville han lett kunne korrigere de konstaterende opplysningene han 
har klaget avisen inn for. Avisen viser til punkt 4.14 i Vær Varsom-plakaten, der det i andre 
setning heter at «[D]ebatt, kritikk og nyhetsformidling må ikke hindres ved at parter ikke er 
villig til å uttale seg eller medvirke til debatt». Videre anføres det at klager også hadde 
mulighet til tilsvar, altså etterfølgende kommentarer, men at han takket nei hver gang.  

Angående korrigering og beklagelse viser avisen til sitt første tilsvar, men gjentar at det først 
ble klart gjennom klagen til PFU at han aldri hadde hatt kontakt med MF og at korrigeringen 
kom tre dager senere. Med hensyn til manglende beklagelse skriver avisen: «Aftenposten 
gjorde en feil da vi slo fast at eposten som ble sendt også ble mottatt. Men gitt faktum i 
saken, som er ubestridt, er ikke dette en ytterligere belastning som innebærer et presseetisk 
brudd. (…) Det er ikke Mortensens disposisjoner som privatperson som har fått søkelyset i 
denne saken, men det faktum at hans navn er å finne i de såkalte Panama-dokumentene.» 
 
 
I et tillegg i tilsvarsrunden har Aftenposten imøtekommet klagerens ønske om å få korrigert 
en formulering i nettversjonen (i tidslinjen) i den siste av de to innklagede publiseringene. 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


