
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 102/16 

 
KLAGER:                               

 
Magnus Arnesen 

ADRESSE: Cort Piil-smauet 5, 5005 Bergen 
PUBLIKASJON: Nettavisen 
PUBLISERINGSDATO: 11.04.2016 
STOFFOMRÅDE: Bil/samferdsel 
SJANGER: Mening 
SØKERSTIKKORD: Tekstreklame 
REGISTRERT: 12.04.2016 
BEHANDLET I PFU: 24.05.2016 
BEHANDLINGSTID: 42 dager 
KLAGEGRUPPE: Privatperson 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
Nettavisen hadde tirsdag 12. april 2016 en henvisning på fronten med tittelen 
«Drømmebilen du har råd til». Over tittelen var det et interiørbilde fra en bil.  
 
Henvisningen klikket til en bloggartikkel om bilmerket Mini.  
http://kulturdrops.blogg.no/1460367821_drmmebilen_du_har_rd_.html  
 
Artikkelen har samme tittel som henvisningen, altså «Drømmebilen du har råd til». Den er 
signert bloggeren René Zografos.  
 
Artikkelen er en panegyrisk hyllest til bilmerket Mini, eksempelvis:  

«[Å] kjøre rundt i en Mini, uansett hvilken modell du velger, er som å ta en kraftig 
lykkepille.»  

 
Den inneholder sju bilder av Mini’er».  
 
 
KLAGEN:  
 
Klageren er en vanlig leser. Han viser til Nettavisens forside og anfører at henvisningen 

«fremstår for meg som en redaksjonell artikkel med overskriften "Drømmebilen du har råd 
til". Jeg kan ikke se at den er merket som "annonse", "blogg", "meninger" e.l. Ved å klikke på 

http://kulturdrops.blogg.no/1460367821_drmmebilen_du_har_rd_.html


 
  Sak nr. 102/16 

2 

"artikkelen" sendes man videre til en blogg som for meg ser ut som reklame, eller i beste fall 
ukritisk reklamelignende tekst og bilder. 

Alle bildene er så vidt jeg kan se offisielle Mini-bilder, og teksteksempler som; "Å kjøre rundt 
i en Mini, uansett hvilken modell du velger, er som å ta en kraftig lykkepille", fremstår etter 
mitt skjønn i hvert fall ikke som kritisk journalistikk».  

Klageren peker også på at artikkelen inneholder en lenke til bilmerkets hjemmeside. 

Klageren skriver videre: «Jeg mener da at Nettavisen.no ved å la dette se ut som en 
journalistisk artikkel fra sin forside, lurer sine lesere til å klikke seg inn på en blogg med 
reklame/reklamelignende innhold. Min mening er at saken på forsiden burde vært klart 
merket med "blogg", "annonse", "reklame" e.l.» Klageren mener det foreligger brudd på Vær 
Varsom-plakatens punkt 2.7.   

 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Det er ikke registrert kontakt mellom partene med sikte på å løse saken i minnelighet.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Nettavisen avviser klagen. Avisen sier seg enig med klageren i at innhold som er reklame 
eller annen markedsføring skal merkes tydelig «slik at leserne oppfatter hva som er 
markedsføring og hva som er fri, uavhengig journalistikk». Men avisens redaktør anfører at 
Nettavisen har rundt 200 samarbeidsbloggere «som er visuelt utstyrt slik at de oppfattes som 
en del av Nettavisens redaksjonelle virksomhet».  
 
Avisen er imidlertid enig med klageren i at «bloggen kunne vært bedre merket med blogg på 
fronten, men da som leserservice for å opplyse om at innholdet er en subjektiv ytring – ikke 
en tradisjonell nyhetsartikkel». Redaktøren opplyser om at dette er noe som vanligvis skjer 
og at det var en glipp å ikke gjøre det. Han understreker at dette skillet mellom blogg-
innhold og journalistisk innhold er Nettavisens egne retningslinjer som følger av Vær 
Varsom-plakatens punkt 4.2 om å skille mellom faktiske opplysninger og kommentarer.  
 
Med hensyn til klagerens anførsel om at artikkelen ikke framstår som kritisk journalistikk 
viser Nettavisen til at det ikke er noe krav i Vær Varsom-plakaten om at all 
forbrukerjournalistikk skal være kritisk. At bloggeren er entusiastisk i omtalen av en bil er 
fullt «lovlig» både juridisk og etisk. Det anføres at verken Nettavisen eller bloggeren har 
mottatt noe økonomisk vederlag for bloggen.   
 
 
Klageren aksepterer Nettavisens anførsel om at det ikke dreier seg om reklame, men om 
redaksjonell publisering, og frafaller derfor to klagepunkter. Men han opprettholder klagen 
knyttet til Vær Varsom-plakatens punkt 2.7 om at omtale av produkter skal være 
journalistisk motivert. Han viser til at artikkelen om bilen inneholder språklige virkemidler 
uten at det framkommer om bloggeren har noe kjennskap til bilen annet enn PR-materiale, i 
form av bilder, fra produsenten. Han mener artikkelen framstår som reklame.  
 
 



 
  Sak nr. 102/16 

3 

Nettavisen viser til at bloggeren opplyser at han har hatt flere biler av samme merke og at 
han fortsatt kjører rundt i en Mini Countryman. «Dette gir bloggeren førstehånds kjennskap 
til merket, og det er denne erfaringen som gjør at han skriver begeistret blogg.» 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
  Sak nr. 102/16 

4 

 


