
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 089AB/16 

 
KLAGER:                               

 
A: Arne Søberg ved adv. Liv Randi Dobloug B: Den Norske 
Frimurerorden ved adv. Liv Randi Dobloug  

ADRESSE: Hamar 
PUBLIKASJON: Hamar Arbeiderblad (nett og papir) 
PUBLISERINGSDATO: 02.01.2016 
STOFFOMRÅDE: Næringsliv 
SJANGER: Nyhetsartikler (nett og papir) 
SØKERSTIKKORD: Saklighet og omtanke, bilder i en annen sammenheng enn den 

opprinnelige, aktsomhet ved bildebruk, feilaktige opplysninger 
skal rettes og beklages 

REGISTRERT: 29.03.2016 
BEHANDLET I PFU: 24.05.2016 
BEHANDLINGSTID: 55 dager 
KLAGEGRUPPE: A: Privatperson (Advokatklage)B: Organisasjon (Advokatklage) 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
Hamar Arbeiderblad (HA) publiserte lørdag 2. januar 2016 en artikkel på side 4 og 5 som 
handlet om striden rundt selskapet Norsk Kildevann AS. Tittelen var «Fem rettssaker og et 

utvannet vennskap» og ingressen: 
 
«NORSK KILDEVANN: Historien handler om en håndfull rettssaker, millioner 
som er borte og vennskap som ble vannet ut. Frimurerlosjen, en dyr båt og 
kronprinsparet inngår også.» 

 
Brødteksten startet slik: 

«– Havik viste seg å være en myndig mann med kontaktnett og pondus. Jeg hadde 
lenge prøvd å bli med i Frimurerlosjen, uten å lykkes. Etter et møte med Havik i 
Elverum rakk jeg ikke engang å kjøre til Hamar før jeg var inne! Det sa Per K, 
Motrøen i retten. Motrøens beskrivelse av sin mangeårige forretningspartner – og 
forlover – kom under en rettssak i Elverum i slutten av november. Forloveren og 
eks-kompisen som Motrøen beskrev i så pene ordelag var Karl Kristian Havik fra 
Brumunddal. Motrøen brukte beskrivelsen for å forklare hvordan han som en 
erfaren forretningsmann kunne satse millionbeløp på et selskap som bokstavelig 
talt ikke ser ut til å holde vann. Det gjorde heller ikke vennskapet.» 



 
  Sak nr. 089AB/16 

2 

 […] 

«Saksøker Motrøen mener at Havik har «kuppet» selskapet med tvilsomme 
metoder. I retten ble det blant annet trukket fram at Havik besøkte Motrøen på 
hytta for å fortelle at han hadde kjøpt ny båt (Princess) til 12 millioner kroner. 
Ifølge Motrøen var dette for å «bevise» at Havik hadde penger. HA har kopi av et 
prosesskriv til Hedmarken tingrett der Havik trues med konkursbegjæring av 
båtselgeren. Likedan er det full splid om hvorvidt overføringen av aksjene i Norsk 
Kildevann til Havik-kontrollerte Norwegishe Kildevann Incs er gyldig. Dette 
selskapet har for øvrig kontor i USA – på en adresse som man på norsk ville ha 
omtalt som belastet. Kriminalitet tilknyttet slike selskap ble da også trukket fram i 
retten.» 

Artikkelen for øvrig hadde mellomtitler som: 
  

«Vann fra Folldal til verden»,  
«Vil ikke bli trukket inn»,  
«Vi hadde tro på selskapet», 
«Ekteskap, seilbåt og millioner»,  
«Tilbake til starten …»  
«Hvem sin skyld?» 

 
Artikkelen var illustrert med flere bilder. På ett av bildene sto den omtalte Hans Kristian 
Havik sammen med en annen mann med navn Arne Søberg. Bildeteksten: 
 

«SAKSØKTE: Hans Kristian Havik (til høyre) på et arkivbilde sammen med Arne 
Søberg, forretningsmann fra Hamar som også er høyt oppe i Frimurerlosjen. 
FOTO: ANETTE LØBERG»  

 
 
Til høyre for dette bildet var det publisert en sideartikkel med tittelen «Hovedaktørene» og 
ingressen:  
 

«Hovedpersonene bak Norsk Kildevann AS møtes oftest i retten. Tredjemann vil 
ikke ha noe med de to andre å gjøre.» 

 
Artikkelen var også illustrert med et kart og en «boble/faktaboks» med tittel  
«Verdensvan(n)t» og følgende tekst:  
 

«Med Karl Kristian Havik fra Brumunddal i spissen har norsk Kildevann reist 
verden rundt på jakt etter penger og kunder. Frimurerlosjen i Hamar spiller også 
en rolle – på linje med Folldal, Brumunddal, Kristianstad i Sverge, Midøsten, Paris, 
Oregon, Florida, Israel og India. Kronprinsparet og dyre båter inngår også.» 

 
På kartet ble de ulike nevnte steder vist, også «Hamar: Frimurerlosjen» var plottet inn. 
 
Samme dag ble en nettartikkel om samme sak publisert. Også denne artikkelen inneholdt 
bildet av Havik og Søberg. Det var samme bildetekst på nett som i papir. Tittel, ingress og 
brødtekst var også lik som i papirutgaven, men grafikk og «faktarunding» ikke var med i 
nettutgaven. 
 
 



 
  Sak nr. 089AB/16 

3 

Tirsdag 19. januar 2016 publiserte Hamar Arbeiderblad en beklagelse øverst til venstre på 
side 5 i papirutgaven, under vignetten «HA BEKLAGER» og med tittelen «Feilpublisert 

bilde» sto det: 
 

«*I et oppslag om striden rundt Norsk Kildevann er Arne Søberg avbildet sammen 
med en av sakens hovedpersoner, Hans Kristian Havik. Bildet er tatt i en helt 
annen sammenheng, og er ved en feil publisert i tilknytning til Kildevann-saken.  
*Hamar Arbeiderblad ønsker å presisere at Arne Søberg ikke har noe med Norsk 
Kildevann å gjøre, og beklager bildebruken» 

 
 
KLAGEN:  
 
Klager A er Arne Søberg. Han klager via advokat.  
 
Det opplyses innledningsvis at Arne Søberg eier og driver Elmontasje i Hamar, som utfører 
alle typer elektriske installasjoner. Bedriften har 31 ansatte. Videre opplyses at Søberg har en 
rekke verv og roller i andre virksomheter og sammenhenger.  
 

- Manglende grunnlag for å trekke Søberg inn i denne saken (VVP 4.1, 4.10 m.fl) 
 
Det anføres at Søberg ble grunnløst omtalt i Hamar Arbeiderblads artikkel lørdag 2. januar 
2016. Advokaten hevder at koblingen mellom Arne Søberg og Norske Kildevann AS og Hans 
Kristian Havik mangler et hvert redaksjonelt grunnlag. 
 
Søberg er i artikkelen avbildet sammen med den artikkelen handler om Havik. Også i 
bildeteksten omtales Søberg. Advokaten skriver: «Det ble ikke opplyst i hvilken 
sammenheng bildet er tatt eller hvilken tilknytning, eller snarere mangel på tilknytning det 
er mellom Søberg og nyhetssaken.» 
 
Advokaten hevder at «[F]or en alminnelig avisleser vil konklusjonen være at det fremsettes 
en beskylding om at det foreligger en kobling mellom Haviks tvilsomme næringsforhold og 
Arne Søbergs forretningsforhold, medlemskap i Frimurerorden og/eller private forhold. 
Arne Søberg har ikke på noe tidspunkt eller på noen måte vært direkte eller indirekte 
involvert i de omtalte selskaper, verken som eier, rådgiver eller på annen måte […] Til tross 
for dette velger Hamar Arbeiderblad i sin næringslivsreportasje å knytte forretningsmannen 
Arne Søberg, og et eventuelt medlemskap i frimurerlosjen, til en næringslivsaktør av veldig 
tvilsom karakter. Slik reportasjen er utformet, med bruk av bilder, overskrifter og brødtekst 
lages det en kobling mellom Hans Kristian Haviks heller kritikkverdige/ulovlige 
forretninger, selskaper og metoder og Arne Søberg og hans virksomhet; dette mangler 
ethvert grunnlag i virkeligheten.» 
 
Videre: «Hamar Arbeiderblad har valgt å omtale Søberg som forretningsmann og frimurer i 
en sak verken han eller frimurerordenene er involvert, gjennom bruk av et gammelt bilde 
som er tatt i en annen sammenheng. Hamar Arbeiderblad synes ikke å ha foretatt noen 
vurdering med hensyn til (det manglende) grunnlaget for å trekke Arne Søberg inn i 
reportasjen. At man tidligere har hatt tillitsverv i samme båtforening, og eventuelt er i 
samme eller forskjellig losje i frimurerordenen, innebærer ikke at man skal akseptere å bli 
omtalt i sammenheng med andre frimureres virksomhet, eller at media har anledning til å 
konstruere en slik kobling. Det er svært vanskelig å forså hvorfor Hamar Arbeiderblad har 
valgt å bruke bilde av Søberg og knytte ham til den svært belastende saken.»  



 
  Sak nr. 089AB/16 

4 

 
Klager skriver at det verken har betydelig eller allmenn interesse å omtale Søberg i denne 
artikkelen. Søbergs person og forretnings- og fritidsaktiviteter er saken fullstendig 
uvedkommende. Det opplyses at Søberg har mottatt en rekke henvendelser som stiller 
spørsmål ved dette, noe han opplever som ubehagelig. 
 
Det gjøres gjeldende at billedbruken, tekstingen og koblingen til Arne Søberg utgjør et brudd 
på Vær Varsom-plakatens punkter: 4.1 (saklighet og omtanke i innhold og presentasjon) 4.3 
(Fremhev ikke personlig og private forhold når det er saken uvedkommende) 4.7 
(identifisering), 4.10 (bilder i en annen sammenheng enn den opprinnelige) og 4.12 (de 
samme aktsomhetskrav for bilder). 
Klager viser også til en oppfølging av saken den 7. januar 2016 (artikkel vedlagt) der 
avgjørelsen fra tingretten 22. 12.2015 er omtalt (se også vedlagte dom): «Som det fremgår av 
avgjørelsen, er naturligvis ikke Søberg omtalt eller omhandlet på noen måte. Hadde avisen 
tatt kontakt med Søberg i forkant, ville det blitt avklart at han ikke innehadde noen roller i 
tilknytning til saken. Videre kunne Hamar Arbeiderblad med enkle grep bare benyttet deler 
av bildet, slik at Søberg ble utelatt.» 
 
 

- For dårlig beklagelse og oppretting av feil (VVP punkt 4.13) 
 

Den 14. januar 2016 rettet klager en klage mot Hamar Arbeiderblad (lik denne klagen til 
PFU). Søberg ba Hamar Arbeiderblad om å beklage og rette opp i feilen (se vedlegg). Det 
opplyses at «Hamar Arbeiderblad erkjente at billedbruken var uakseptabel og i strid med 
Vær Varsom-plakaten, og utformet en beklagelse som skulle trykkes med avisens 
«ordinære» skrift.» (Se vedlagte e-poster). 
 
Det opplyses at beklagelsen ble trykken den 19. januar 2016 på side 5 (se innklaget artikkel 
nummer 2). Klager skriver at «beklagelsen var trykket øverst på siden, inn mot margen, i en 
«boks» med bakgrunnsfarge, med en skriftstørrelse som riktignok synes å være lik den er 
brukt i andre bokser i samme avis, men som allikevel er mindre enn skriftstørrelsen som 
benytte i ordinære artikler, og med «Feilpublisert bilde» som overskrift. Selve ordet 
«beklager» var også trykket i en farge som fremsto som neddempet ved siden av «HA» og 
andre stikker som fremsto med vesentlig mer tydelighet i rødt, langs dobbeltsidens øvre del. 
Arne Søberg opplevde ikke at beklagelsen fikk den nødvendige synlighet. Basert på de 
tilbakemeldingene han hadde mottatt, oppfattet han heller ikke at beklagelsen hadde blitt 
registrert av like mange lesere som den opprinnelig artikkelen» Det opplyses at dette også 
ble påpekt overfor Hamar Arbeiderblad, den 21. januar 2016.05.11 (vedlegg). Det har 
imidlertid ikke kommet noen reaksjon på dette fra Hamar Arbeiderblad. 
 
Klager mener beklagelsen, ut i fra plassering, overskrift, utforming, skriftstørrelse samt valg 
av fager på skrift og bakgrunn, ikke i det hele tatt er egnet til å rette opp den feilen som ble 
begått ved den opprinnelige artikkelen.  
 
Det anføres at formålet med VVP punkt 4.13 «er å avbøte skadevirkningene av den feilen 
som er gjort. For at dette formålet skal oppnås, gjøres det gjeldende at en beklagelse må 
trykkes på en måte som er noenlunde like øyenfallende som den opprinnelige artikkelen, 
hvilket må være førende for plassering, utforming og fargevalg osv. Det gjøres også gjeldene 
at «avisens ordinære skrift» (bilag 6) må kunne forventes å være en skriftstørrelse som 
benyttes i avisens artikler, ikke i små «bokser». Klager mener beklagelsen druknet mellom 
annet innhold på denne dobbeltsiden, og klager mener dette er et brudd på VVP punkt 4.13. 



 
  Sak nr. 089AB/16 

5 

Beklagelsen er, slik klager ser det, ikke egnet til å rette opp den skade som Søberg er påført 
av feilaktig omtalen. 
 
 
Klager B er Den Norske Frimurerorden som klager via advokat. Og Frimurerorden er omtalt 
i samme artikkel som klager A, og også her mener klager at omtalen er grunnløs. 
 
«[K]oblingen mellom Den Norske Frimurerordenen og Norsk Kildevann AS og Hans 
Kristian Havik mangler ethvert redaksjonelt grunnlag. Det gjøres gjeldende at 
(billedbruken), tekstingen og koblingen til Den Norske Frimurerordenen og Arne Søberg, 
som er leder av den ene av ordenens to lokale St. Johannes- logoer, utgjør et brudd på PFUs 
regler i Vær Varsom-plakatens pkt 4.1 og 4.4, samt at manglende beklagelse av forholdet er i 
strid med pkt 4.13. 
 
Det vises til de steder der «Frimurerlosjen» blir nevnt i artikkelen, og klager skriver at det i 
artikkelen ikke ble opplyst i hvilken «tilknytning, eller snarere mangel på tilknytning, det er 
mellom Den Norske Frimurerordens virksomhet og nyhetssaken». 
 
Frimurerlosjen blir omtalt i brødteksten ved gjengivelse av Per K. Motrøens vitnemål i retten 
hvor han uttrykker et ønske om medlemskap i ordenen, og at han lykkes med dette etter et 
møte med Havik. Klager mener at det for den alminnelige avisleser så vil konklusjonen være 
at det fremsettes beskyldinger om at det foreligger en kobling mellom Haviks tvilsomme 
næringsforhold og hans medlemskap i Frimurerordenen. Det kan fremstå som 
Frimurerordenen har en rolle i forbindelse med selskapet, aktivitet knyttet til dette og 
saksøkte. Frimurerordenen mener at det gir inntrykk av at denne er en selvsending aktør i 
forbindelse med saken. 
 
Det vises til at Frimurerordenen er en landsdekkende overbyggende organisasjon der 
virksomhet utøves i lokale loger «lokallag». Og at Motrøens og Haviks medlemskap i 
Frimurerordenene er like (lite) interessante for nyhetssaken som eventuelle opplysninger om 
at disse, eksempelvis gjennom lokale fotballklubber skulle være medlemmer av Norges 
Idrettsforbund. Den Norske Frimurerorden har ikke på noe tidspunkt vært aktiv i 
forbindelse med Norsk Kildevann, og det klager mener derfor at henvisningene og omtalen 
av organisasjonen utgjør et brudd på Vær Varsom-plakaten punkt 4.1 (saklighet og omtanke) 
og 4.4 (ikke dekning for titler, ingresser, bildetekster i stoffet). 
 
Det reageres på at HA velger å knyttet Frimurerorden som sådan til en nærlingslivsaktør av 
veldig tvilsom karakter. Det anføres at slik reportasjen er utformet, så lages det en kobling 
mellom Havik kritikkverdige/ulovlige forretninger, selskaper og metoder og 
Frimurerordens virksomhet; dette mangler ethvert grunnlag i virkelighet. Også her vises det 
til videre oppføling av saken og dommen i tingretten, at Frimurerordenen verken er omtalt 
eller omhandlet på noen måte. Hadde avisen tatt kontakt med Frimurerordenen i forkant, 
ville det blitt avklart at de ikke hadde noen roller eller tilknytning til saken.  
 
 
Det vises også til at Den Norske Frimurerorden v/St. Johannes-logen St. Torfinn på Hamar 
rettet 29. januar 2016 en klage til Hamar Arbeiderblad, og ba om beklagelse og retting etc. Se 
vedlegg. Hamar Arbeiderblad har imidlertid ikke reagert, skriver klager.  
 
«Hamar Arbeiderblad har valgt å omtale Frimurerordenen, sågar med eksplisitt påstand om 
at Frimurerlogen i Hamar spiller en rolle i saken, til tross for at Frimurerordenens 



 
  Sak nr. 089AB/16 

6 

virksomhet, som sådan, ikke i det hele tatt har tilknytning til angjeldende nyhetssak. Hamar 
Arbeiderblad synes ikke å ha foretatt noen vurdering med hensyn til (det manglende) 
grunnlaget for å trekke Frimurerordenen inn i reportasjen. At personer er medlemmer i 
samme, landsomfattende organisasjoner, innebærer ikke at vedkommende organisasjon, på 
dette grunnlag alene, skal akseptere å bli omtalt i sammenheng med enkeltmedlemmers 
virksomhet på helt andre livsområder, eller at media har anledning til å konstruere en slik 
kobling. 
 
Klager har vanskelig å forstå hvorfor HA knyttet Frimurerordenen til den svært belastende 
saken, og mener det verken har betydelig eller allmenn interesse å omtale Frimurerordenen i 
reportasjen, i det heletatt er Frimurerordene organisasjon og virksomhet i saken fullstendig 
uvedkommende.  Det opplyses om reaksjoner, og at klager opplever det som ubehagelig. At 
HA verken har rettet eller beklaget – eller svart i det hele tatt, er også et brudd på VVP punkt 
4.13, slik klager ser det. 
 
 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Hamar Arbeiderblad (HA) avviser begge klagere.  
 
Til klager A skriver avisens redaktør:  
 
«Jeg er helt enig i at bruken av arkivbildet er uheldig og i strid med god presseskikk. Bildet 
kan gi et inntrykk av at Søberg er involvert i saken. Som det framgår av reportasjen er Søberg 
overhodet ikke nevnt. Vi gjennomgikk saken mandag 18. januar, og publiserte en beklagelse 
påfølgende dag, tirsdag 19.januar (vedlagt).  Rettelsen er tydelig utstyrt med tittelen «HA 
Beklager», og følger for øvrig det jeg betrakter som normer for en slik rettelse.» 
 
«Advokat Dobloug har etter at rettelsen ble publisert klaget på skriftstørrelsen, som er en 
ordinær skriftstørrelse innenfor Hamar Arbeiderblads typografi. Jeg kan vanskelig se at det 
finnes grunnlag for en slik klage, tatt i betraktning rettelsens innhold.» 
 
Redaktøren reagerer også på klagens «dokumentproduksjon for en såpass liten sak, nemlig 
typografien på rettelsen».   
 
Fordi avisen har umiddelbart rettet og beklaget feilen, så mener redaktøren at det ikke er 
grunnlag for fellelse. 
 
Til klager B skriver HAs redaktør at denne tosiders fortellende nyhetsreportasjen er en 
oppsummering av flere rettssaker som omhandlet Norsk Kildevann. «Frimurerlosjen nevnes, 
sammen med kronprinsparet, en båt, Folldal, Brumunddal, Kristianstad, Midtøsten, i tillegg 
til en lang rekke andre steder. Det er åpenbart for leseren at akkurat som verken ordføreren i 
Brumunddal eller Kristianstad dermed er innblandet i kriminell virksomhet, er heller ikke 
Frimurerlosjen det.» Det vises også til at tittelen på reportasjen gir «en tydelig indikasjon på 



 
  Sak nr. 089AB/16 

7 

at leseren her presenteres for en historie, som handler om flere rettsaker og et vennskap som 
ble ødelagt».   
 
Frimurerlosjen omtales ett sted i saken: «I inngangen til brødteksten forteller en av de 
impliserte om hvordan hans mangeårige forretningspartner Hans Kristian Havik som er en 
av partene i saken, skaffet ham medlemskap i Frimurerlosjen raskt, og dermed viste at han 
hadde et kontaktnett. Dette utsagnet er hentet direkte fra rettsbehandlingen». Redaktøren 
mener klagers advokat leser inn opplysninger som ikke finnes noe sted i teksten.  
«Ikke på noe sted i den innklagede saken omtales Frimurerordenen som organisasjon som en 
part i striden rundt Norsk Kildevann eller annen kriminalitet, slik Dobloug leser seg til.» 
 
Det opplyses at Hamar Arbeiderblad i forsøk på minnelig ordning har tilbudt en presisering 
av at Frimurerlosjen ikke har noen selvstendig rolle (ikke er en part i den omtalte rettsaken) i 
den konkrete rettslige striden. HA mener også dette fremgår av den innklagede reportasjen. 
Ha viser til korrespondanse med klager, blant annet var det viktig for HA å påpeke at 
avisens tilbud var en presisering, og ikke en rettelse. «Hamar Arbeiderblad kan ikke se at det 
foreligger noe brudd på god presseskikk, og kan derfor i denne saken ikke publisere noen 
beklagelse.» Klager ønsket en rettelse og beklagelse. (Se vedlagte e-poster) 
 

 
Klager A mener HA forsøker å bagatellisere virkningen av saken, men saken er, slik klager 
ser det, ikke «liten»: «Saken er bokstavelig talt, over to helsider, og er av et slikt innhold at 
den kobler klager til forretningsvirksomhet av meget tvilsom karakter. Det er avisens 
etterfølgende beklagelse som er for liten, og dette medfører at saken vedvarer å være stor» 
 
Klager hadde forventet at beklagelsen skulle trykkes med samme størrelse som brødteksten i 
den opprinnelige artikkelen. I tillegg reageres det også på plassering, fargevalg etc. Klager 
mener beklagelsen er unnselig og lar seg lett overse av en alminnelig leser.   
 
HAs argument om at saken er «liten» er ikke i tråd med de erfaringer Søberg har gjort i 
etterkant, og klager fastholder at beklagelsen ikke var egnet til å fylle formålet med VVP 
punkt 4.13. Saken er ikke tilfredsstillende beklaget og skaden er ikke rettet opp, og dette – 
skriver klager - medfører grunnlag for klagebehandling av hele den opprinnelige artikkelen.  
 
 
Klager B mener også at HA her forsøker å bagatellisere saken. Det anføres at Frimurerlosjen 
ikke bare er omtalt i brødteksten (vedrørende enkeltpersoner medlemskap i 
Frimurerordenen), men også i ingress og i tekstboksen (tekstrundingen), der det bla hevdes 
at «Frimurerlosjen» både «inngår» og «spiller en rolle». 
 
For den alminnelige leser, mener klager, at dette gir inntrykk av at ordenen som sådan 
spiller en rolle i denne sak, utover det den omtalte enkeltepisoden om enkeltpersoner opptak 
som medlemmer i ordenen gir dekning for.  
 
 
Hamar Arbeiderblad hadde ingen ytterligere kommentarer verken til klager A eller klager 
B. 
 
  


