
 

 

 

 

PFU-SAK NR. 034/16 

 
KLAGER:                               

 
Geir Are Jensen 

ADRESSE:  
PUBLIKASJON: Avisa Nordland 
PUBLISERINGSDATO: 19.08.2015 og 08.02.2016 
STOFFOMRÅDE: Diverse 
SJANGER: Kommentar-/nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Kildekritikk og kontroll av opplysninger, tittelbruk, samtidig 

imøtegåelse 
REGISTRERT: 15.02.2016 
BEHANDLET I PFU: 24.05.2016 
BEHANDLINGSTID: 99 dager 
KLAGEGRUPPE: Næringsdrivende 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Deler av klagen er parallell med sak 282/15. 

 
SAMMENDRAG:  
 
Avisa Nordland (AN) publiserte onsdag 19. august 2015 (kl. 09.03) på sin nettutgave (an.no) 
et debattinnlegg under sitattittelen «– Direktøren for Stormen opptrer mer som eieren av en 

saloon og bordell i det ville vesten». Over brødteksten sto det:  
 

«Les Morten Strøksnes’ knallharde angrep på navngitte personer i Bodøs kultur- 
og maktelite.» 

 
Videre ble det opplyst: 

 
 «Forfatter og skribent Morten Strøksnes satte igang en voldsom debatt etter 
sin kronikk om Bodøs kultur- og maktelite. Debatten gikk varm på lokale og 
sosiale medier. Nå kommer Strøksnes med sitt tilsvar; et knallhardt angrep på 
navngitte personer i det han omtaler som Bodøs maktelite. an.no publiserer her 
hele innlegget fra Strøksnes, som har tittelen "Bodø Nuvel":»    

 
Innlegget var illustrert med et portrettfoto av Strøksnes, og litt over fotoet, ved siden av den 
innledende og forklarende teksten (sitert over), sto det i en ramme med lilla bakgrunn:  
 

«Det som er ‘faen så typisk’ er at Geir Are Jensen bruker Bodø Nu til å fronte sine 
venners agenda.» 

 

http://presse.no/pfu-sak/28215/
http://www.an.no/debatt/leserbrev/stormen/direktoren-for-stormen-opptrer-mer-som-eieren-av-en-saloon-og-bordell-i-det-ville-vesten/o/5-4-146917
http://www.an.no/debatt/leserbrev/stormen/direktoren-for-stormen-opptrer-mer-som-eieren-av-en-saloon-og-bordell-i-det-ville-vesten/o/5-4-146917
http://www.an.no/nyheter/bodo/stormen/bodo-har-lenge-hatt-rykte-pa-seg-for-a-vare-en-ganske-korrupt-by/s/5-4-138445


 
  Sak nr. 034/16 

2 

Sitatet var hentet fra innlegget, som for øvrig begynte slik:  
 

 «Kjære bodøværinger. 
Ta en nærmere kikk på typene og miljøene som styrer byen på vegne av dere. For 
et par uker siden skrev jeg en spaltetekst som er blitt trykket i flere aviser (BT, 
Adresseavisen, Nordlys og Avisa Nordland). Teksten var et forsøk på å si noe 
kortfattet og subjektivt om Bodø, en by jeg er glad i og som er inne i en rivende 
utvikling. Som ventet hang mange seg opp i en setning: ‘Bodø har også lenge hatt 
rykte på seg for å være en ganske korrupt by.’ Flere av byens journalister er i 
harnisk over denne setningen. Noen tror det bryter med god presseetikk og 
snakker om Pressens Faglige Utvalg. Men det finnes ingen lover og regler mot å 
skrive en ufordelaktig setning om Bodø. Spesielt ikke når den er sann.» 

 
Videre under mellomtittelen «Tuppen og Lillemor», skrev Strøksnes:  
 

 «Flere journalister i Avisa Nordland og Bodø Nu har hevdet at jeg farer med 
syltynne anklager. De vil ha konkrete eksempler. 
Den sentrale personen i publikasjonen Bodø Nu er, og har alltid vært, Geir Are 
Jensen. Han er (ifølge seg selv) en nær venn av Stormen-direktøren Rolf-Cato 
Raade. I fjor høst, rett før åpningen av Stormen, portretterte Jensen sin kompis. I 
ingressen står det: ‘Noen uker før åpningen fikk Rolf-Cato Raade tilbud om å bli 
ny direktør for Royal Scottish National Orchestra.’ 
Virkelig? Fikk en mann med så lite relevant erfaring, og som hadde gjort seg så 
upopulær som leder for Nordnorsk opera og symfoniorkester i Tromsø tilbud om 
en så prestisjetung stilling?! 
Royal Scottish National Orchestra vet jo svaret. Til meg avviser 
kommunikasjonsavdelingen ved RSNO kategorisk at de har tilbudt Raade denne 
stillingen. ‘Raade wasn’t offered the post.’ 
Hvorfor sier Raade da, i samme intervju, ført i pennen av Geir Are Jensen: ‘Jeg 
kjente spenningen i kroppen. Det ble noen netter med lite søvn. Men taimingen 
ble totalt feil. Det er Bodø og Stormen som gjelder. Punktum! Men det er faen så 
typisk at noe sånt dukker opp like før vi skal åpne dette huset… Jeg grubla fælt.’ 
Noen lyver her. Jeg tviler sterkt på at det er Royal Scottish National Orchestra.» 
 

I kommentaren kritiserer Strøksnes Geir Are Jensen for å favorisere sine venner i Bodø Nu: 
  

«Det som er ‘faen så typisk’ er at Geir Are Jensen bruker Bodø Nu til å fronte sine 
venners agenda. Bodø Nu har siden trykket en rekke saker om direktøren for 
Stormen. Disse handler for eksempel om at Rolf-Cato Raade måtte avbryte 
sydenferien for å gå på konsert i Stormen (sjekket ikke direktøren programmet før 
han dro!?). Den siste gladsaken kom for et par uker siden, da Rolf-Cato Raade ‘slo 
til’, under Bleken-utstillingen i Harald Bodøgaards galleri.» 

 
Videre stiller Strøksnes spørsmål ved den økonomiske styringen av Stormen, og hvorvidt 
engasjementer og oppdrag er utlyst i henhold til regler. I denne sammenheng påpeker 
Strøksnes også hvilke relasjoner og bånd som skal foreligge mellom personer i ulike 
posisjoner: 

 
 «Den nye økonomisjefen på Stormen heter Grete Bang Ingebrigtsen, og er ifølge 
Rolf-Cato Raade hentet ‘fra øverste hylle’. Kan det ha en sammenheng med at 
hennes mann er eiendomsinvestoren og høyremannen Odd Emil Ingebrigtsen? 
Han var for øvrig lederen for det høyst kontroversielle opplegget rundt Rica-



 
  Sak nr. 034/16 

3 

Scandic-hotellet, der Geir Are Jensen også var investor, ifølge Dagens Næringsliv. 
Avisen skrev for eksempel 16.09.2010: ‘Bodø Havn inngikk for flere år siden en 
avtale med en lokal investorgruppe i selskapet Havneutsikten, med profilerte 
bodøfolk som Høyre-politiker Odd Emil Ingebrigtsen, Gunnar Johansen, Geir Are 
Jensen og Jo Løvold på eiersiden. Det ble murret om både kameraderi og 
gutteklubben grei.’» 
 

Strøksnes kom dessuten inn på det han omtaler som «Stormen-skandalen» (som handler om 
driftsformen til kulturhuset; bystyret vedtok at det skulle driftes etter utleiemodellen, uten 
risiko for ekstra momsregning, slik tilfellet ble for Stavanger kulturhus, senere viste det seg 
imidlertid at bystyrets vedtak ikke ble fulgt opp, sekr. anm.):  

 
 «La oss holde oss i Stormen. Bystyret driver ikke kontinuerlig oppsyn med 
Stormen. Dermed er kulturhuset og pengebruken der i realiteten kontrollert av to 
gode kompiser: Rolf-Cato Raade og Morten Jakhelln. 
Ordføreren har et overordnet ansvar. Men som alle i Bodø vet: Ordfører Hjartøy 
har tette bånd til både Raade og Jakhelln. Stormen-skandalen dreier seg om at 
Raade og Jakhelln – med rådmann Jensen i en høyst pussig, og kanskje illegitim 
rolle som støttespiller, siden Stormen ikke er hans ansvar – har overprøvd byens 
folkevalgte, noe som kan koste Bodøs skattebetalerne 60 millioner kroner.»  
 

Strøksnes kritiserer også mediene i Bodø, deriblant Bodø Nu: 
 

 «Jeg har sjelden registrert at Bodø Nu har gjort noe som minner om kritisk 
journalistikk om noe. Det er stort sett Heia, Heia Bodø! Men det finnes ett unntak. 
I august i fjor trykket nemlig Bodø Nu en sterkt kritisk vinklet artikkel mot en 
person som hadde vært involvert i leder- og utviklingsgruppen for Stormen. 
Denne personen søkte på jobben som biblioteksjef i Stormen. Vinklingen til Bodø 
Nu var: søkeren hadde vært med på å utforme stillingsutlysningen som hun nå 
selv søkte på. Alle som ble intervjuet, og satt med kunnskap om saken, avviste 
problemstillingen. Søkeren hadde ikke hatt noe å gjøre med denne 
arbeidsoppgaven. 
Svarene fikk imidlertid ikke Bodø Nu til å endre vinkling. For Bodø Nu, den 
kritiske vaktbikkja som passer på at ting går riktig for seg i Bodø, hadde fått ferten 
av uheldige dobbeltroller og inhabilitet! 
Den eneste plausible forklaringen på artikkelen ligger i vennerelasjonen mellom 
Raade og Geir Are Jensen. Raade ville ikke ha vedkommende søker på Stormen. 
Han trives tilsynelatende best i selskap av gode, men underdanige venner. 
Er det virkelig slik dere vil ha det, Bodø?» 

 
Under mellomtittelen «Bodøs problem» henviser Strøksnes konkret til den tidligere 
kommentaren han skrev om Bodø:  

 
 «Min kommentar skapte en viss storm i Bodø, på grunn av én setning: At byen 
hadde ord på seg for å være ganske korrupt. Tenk at en som ikke engang er 
bodøværing kan si noe slikt! var reaksjonen fra flere av byens journalister, som 
dermed forsøkte å være en buffer mellom meg og byens mektigste.» 

 
Videre ga Strøksnes’ direkte svar til flere av dem som har reagert på det han skrev, blant 
annet kommentatorer i AN. Strøksnes kritiserer også AN, som han mener «kunne være 

langt mer pågående og offensive overfor maktmiljøene i byen».  Derpå kommer han 
tilbake til Bodø Nu: 



 
  Sak nr. 034/16 

4 

 
«Geir Are Jensen og Bodø Nus reaksjon på min spalte om Bodø, var å sende et stort 
barn med fortid i Se og Hør etter meg, med en kommentar som ikke engang hadde 
passet i Se og Hør (Jeg har nok bodd for lenge i Oslo! Jeg kan umulig være noen 
journalist eller forfatter! Når jeg skriver én ufordelaktig setning om Bodø!) 
Kommentatoren, som kaller seg Rune Nilsen, og Bodø Nu er den perfekte match. 
Geir Are Jensen er kanskje en vellykket forretningsmann. Men jeg synes ikke han 
fortjener å kalle seg en pressemann. Hans blekke burde vurdere å skifte navn fra 
Bodø Nu til Bodø Nuvel. Bodø Nu fortjener ikke lesernes tillit.» 

 
Under mellomtittelen «Stormen saloon» siterer Strøksnes også hvordan en journalistvenn 
som har dekket Bodøs kulturliv, skal ha beskrevet dette:  

 
 «Bodø er en by der også kulturlivet er preget av sterkt kameraderi og dobbeltroller. 
Det handler om å skaffe seg selv og sine egne fordeler. Holder man seg ikke inne 
med de riktige personene, får man verken jobb eller oppdrag. Bodøs kulturliv er 
som en bakteriekoloni i et reagensrør. På innsiden har alle det fint, helt til de 
drukner i sin egen skit. Bestemmelser tas stort sett i det skjulte. Folk er livredde for 
å snakke, for de vet de vil bli straffet for det.» 

 
Strøksnes skriver videre:  

 
«Journalisten velger å være anonym, og det er ikke vanskelig å skjønne hvorfor. To 
dager etter at min spalte hadde vært på trykk, møtte en venn av meg Rolf-Cato 
Raade etter en Sondre Lerche-konsert i Stormen. Raade var rasende, tok et jerngrep 
rundt håndleddet til vedkommende og skjelte ham ut. Han sa blant annet, foran 
mange vitner: ‘Det er du som er informanten til Strøksnes!’ 
Episoden var selvsagt høyst ubehagelig og ekstremt upassende (…) Dessuten er 
påstanden bare tull. (…) Det mest interessante er Raades språkbruk og fokus. En 
Stasi-offiser ville gjort det med større eleganse. Direktøren for Stormen opptrer 
mer som eieren av en saloon og bordell i det ville vesten – i tiden før lov og orden 
ble etablert. Mens bladfyken med hatten på snei, altså Geir Are Jensen, løper etter 
og noterer det maktpersonene ber ham om.» 

 
Avslutningsvis påpeker Strøksnes hva Bodø trenger, og han kommer også inn på hva han 
skrev i sin første kommentar:  

   
«Når Bodø skal gå fra stor småby til liten storby trenger den kritisk journalistikk 
og uavhengige ressurspersoner som ikke er bundet opp av lojalitet eller 
egeninteresse. Uten slike komponenter er byen, og byens majoritet, ute å kjøre. Et 
fungerende demokrati er avhengig [av] at denne rollen fylles av noen. (…)  
Er Bodø korrupt? I min opprinnelige kommentar om Bodø sa jeg faktisk ingenting 
om det. Jeg skrev at byen hadde ‘ord på seg blant mange’ for å være korrupt. 
Korrupsjon kan være så mangt. En type korrupsjon er at folk med makt, spesielt i 
offentlige stillinger, gir hverandre urettmessige fordeler og særbehandling. 
Selvsagt skjer dette i Bodø, som de fleste andre steder, i dag. 
Har det utviklet seg en spesielt uheldig kultur i Bodø, en kultur preget av 
kameraderi, nettverk, vennskap, dobbeltroller og inhabilitet? Svaret på det 
spørsmålet greier antagelig de aller fleste som har lest dette debattinnlegget å 
besvare selv.» 

 



 
  Sak nr. 034/16 

5 

I debattinnlegget la AN også inn lenker til flere av de angrepnes tilsvar. Blant annet ble en 
artikkel med kommentarer fra redaktøren i Bodø Nu, Markus André Jensen, publisert kl. 
10.56 samme dag, under tittelen «– Historieløst å si at Bodø Nu ikke driver kritisk 

journalistikk».  
 
Også Bodø Nus daglige leder, Geir Are Jensen, svarte opp kritikken. Hans tilsvar (med 
tittelen «-Jeg forklarer gjerne hvordan Morten A. Strøksnes er en avløpskanal for andres 

skit. Og hvorfor hans retorikk stinker enda verre» ble publisert torsdag 27. august 2015, en 
drøy uke etter at Strøksnes’ kronikk ble lagt ut på nett. 
 
  
AN publiserte også mandag 8. februar 2016 en annen nettartikkel som involverte Geir Are 
Jensen. Denne gangen handlet det om et helt annet tema: gründervirksomhet, investeringer 
og fond. Artikkelen hadde tittelen «Geir Are og mange andre skulle skape Nord-Norges 

framtid. Resultat: Konkurser og enorme tap».  Innledningsvis i brødteksten sto det:  
 

«Creative Visual Group hadde en briljant ide. Trodde de, skriver nord24.no. 
Selskapet skulle bli en global aktør på få år. De skulle tjene store penger på 
videresalg av nettbilder til en svært billig penge. KapNord Fond bet på. Men noen 
år senere ble selskapet avviklet. Det meste gikk tapt. Bak selskapet sto blant andre 
Geir Are Jensen fra Bodø. Historien er langt fra enestående.» 

Deretter ble det vist til noen eksempler på prosjekter som «fikk problemer og gikk 

konkurs» eller «ble avviklet», og under mellomtittelen «Fikk milliarder», het det: 

 «Etter å ha klaget på manglende risikovillig kapital nesten ved enhver anledning, 
ble godt over en milliard kroner tilgjengeliggjort for Nord-Norge gjennom 
offentlig finansierte fond. (…) Nord24.no har gjennomgått regnskapene til alle de 
nordnorske fondene – samt alle regnskapene til selskapene som fondene har 
investert i.» 

Under mellomtittelen «Aller verst» sto det: 
  

 «Nord24s kartlegging viser at det er investert i stort antall selskaper. Flere 
selskaper er gått konkurs. Det er gjort formidable nedskrivinger av verdier. (…) 
 KapNord Fond as i Bodø, hadde en kapitalbase på 255 millioner kroner, som et av 
seks distriktsrettede såkornfond opprettet i statlig regi. Fondet har hatt svære tap, 
og negativ egenkapital.»  

 
Flere fond ble omtalt, og det var også innhentet kommentarer til tallene fra noen av de 
omtalte fondene, samt fra fagpersoner ansatt ved Handelshøyskolen i Tromsø (UiT). Eirik 
Sørgård i KapNord Fond uttalte: 

«- Det er kjempekrevende med såkornfond. Hvordan det går til slutt får vi se, men 
det er naturlig med en svart periode etter 7 år. Det vi har igjen i porteføljen er vi 
ganske komfortable med[.]» 

Artikkelen var illustrert med bilder av noen av de omtalte personene og selskapene, 
deriblant Geir Are Jensen. I bildeteksten sto det om ham:  
 

«Geir Are Jensen sto bak Crestock.» 

http://www.an.no/bodo/stormen/kultur/historielost-a-si-at-bodo-nu-ikke-driver-kritisk-journalistikk/s/5-4-147037
http://www.an.no/bodo/stormen/kultur/historielost-a-si-at-bodo-nu-ikke-driver-kritisk-journalistikk/s/5-4-147037
http://www.an.no/debatt/leserbrev/jeg-forklarer-gjerne-hvordan-morten-a-stroksnes-er-en-avlopskanal-for-andres-skit-og-hvorfor-hans-retorikk-stinker-enda-verre/o/5-4-154252
http://www.an.no/debatt/leserbrev/jeg-forklarer-gjerne-hvordan-morten-a-stroksnes-er-en-avlopskanal-for-andres-skit-og-hvorfor-hans-retorikk-stinker-enda-verre/o/5-4-154252


 
  Sak nr. 034/16 

6 

  
For øvrig ble artikkelen oppdatert 11. mars 2016 (som en del av forsøket på å løse saken i 
minnelighet, sekr. anm.), og i den forbindelse ble det lagt til følgende tekst:  
 

«Under overskriften ‘Geir Are og mange skulle skape Nord-Norges framtid. 
Resultat: Konkurser og enorme tap’ publiserte Avisa Nordland 8. februar en 
artikkel om det nordnorske fondsmiljøet. Tittelen er misvisende. Selskapet Geir 
Are Jensen var gründer for, Crestock, gikk ikke konkurs og uttrykket ‘enorme tap’ 
var ment å beskrive det samlede fondsmiljøets resultater, ikke Jensens. 
AN beklager den misvisende vinklingen på saken.» 

 
Etter oppdateringen ble tittelen endret til: «I år etter år klaget nordlendingene på 
pengemangel. Dette skjedde da vi fikk over 1 milliard kroner i fanget.» 

 
 

KLAGEN:  
 
Klager er gründer og daglig leder av Bodø Nu. Han anfører å klage som privatperson, og 
mener AN har brutt punktene 3.2 (kildekritikk og kontroll av opplysninger), 4.4 (dekning for 
titler) og 4.14 (samtidig imøtegåelse) i Vær Varsom-plakaten (VVP). 
 
Når det gjelder den påklagede kronikken, mener klager han her skulle fått anledning til 
samtidig imøtegåelse (VVP 4.14) av blant annet følgende formuleringer: 
«a) Det som er ‘faen så typisk’ er at Geir Are Jensen bruker Bodø Nu til å fronte sine venners 
agenda. 
b) Jeg har sjelden registrert at Bodø Nu har gjort noe som minner om kritisk journalistikk om 
noe. Det er stort sett Heia, Heia Bodø! 
c) Geir Are Jensen er kanskje en vellykket forretningsmann. Men jeg synes ikke han fortjener 
å kalle seg en pressemann. Hans blekke burde vurdere å skifte navn fra Bodø Nu til Bodø 
Nuvel. Bodø Nu fortjener ikke lesernes tillit. 
d) Mens bladfyken med hatten på snei, altså Geir Are Jensen, løper etter og noterer det 
maktpersonene ber ham om.» 
 
Klager opplyser at han ble kontaktet av AN etter publisering. Han anfører: «Det burde her 
ikke herske tvil om at dette dreier seg om sterke beskyldninger. Det er åpenbart at Strøksnes 
utsagn er et direkte forsøk på å skade Bodø Nu’s renommé og vår troverdighet i Bodø-
markedet. Fra et spinkelt erfaringsgrunnlag fradømmer han både undertegnede og Bodø Nu 
all journalistisk kredibilitet. (…) Jeg finner det skjerpende at Avisa Nordland, vår fremste 
konkurrent, lar dette publiseres ukritisk og uten mulighet for samtidig imøtegåelse. Avisen 
har åpenbart en forretningsmessig fordel av at vårt rennommé svekkes.» 
 
Klager legger også til at innlegget «er av betydelig lengde, nærmere 3.000 ord», og at det ble 
publisert kl.09.03, og at han fikk en epost – en generell henvendelse – fra AN kl.09.06, «hvor 
det pålegges [han] å granske en tekst på 3.000 ord og deretter formulere tilsvar». Klager 
kommenterer: «Min situasjon denne morgenen var at jeg sto midt oppe i en flere dagers 
innspilling av dokumentarfilm, uten mulighet til å gå inn i saken.» 
 
Klager opplyser at han ble kontaktet på ny senere på dagen: «Kl. 10.24 fikk jeg en ny epost 
fra AN med fem konkrete spørsmål (…) Spørsmålene viste med all tydelighet at Avisa 
Nordland begjærlig hadde slukt Strøksnes oppfatning av alle forhold rundt saken – en 
innstilling som kom til å prege all videre dekning av saken. Og dette til tross for at avisen på 



 
  Sak nr. 034/16 

7 

tidlig tidspunkt visste at Strøksnes var drevet av motiver som ikke kom frem i hans tekst – 
nemlig det faktum at to av hans nærmeste venner i Bodø i lengre tid hadde ligget ‘i krig’ 
med Rolf Cato Raade, direktør for Stormen konserthus og min venn.» 
 
Når det gjelder dette siste momentet, anfører klager: «Under Parken-festivalen, fire dager 
etter innlegget ble publisert, møtte jeg sjefredaktør i Avisa Nordland, Jan Erik Hanssen, som 
bekreftet at AN visste om denne sammenhengen og hadde fått ytterligere tips om denne 
gjennom uken. Jeg spurte: Hvorfor skriver dere ikke om det da? Svaret fra Hanssen var to-
delt: Punkt én: Avisen ventet på mitt tilsvar, hvor de forventet at jeg skulle belyse Strøksnes’ 
alternative motiver. Punkt to: At det ikke var rett dramaturgi å belyse Strøksnes’ alternative 
motiver på dette på dette tidspunkt. Jeg kom med et tilsvar 27. august (vedlegg 2), hvor jeg 
blant annet påviste denne sammenhengen.» 
 
Slik klager ser det, har AN dermed også brutt VVP punkt 3.2 (kravet om kildekritikk og 
kontroll av opplysninger). Klager skriver: «Publiseringen fremstår som uforberedt, uten 
kritisk gjennomgang og faktasjekk.» 
 
Hva gjelder den påklagede nyhetsartikkelen, reagerer klager blant annet på tittelen (VVP 
4.4): «I tittelen blir jeg (ved fornavn – og som eneste nevnte aktør, til tross for at 
investeringen i Crestock er blant de minste) direkte knyttet til både konkurser og enorme tap. 
Dette er sterkt misvisende. Resultatet for Crestock sin del var at selskapets aktiva til sist ble 
solgt til verdens tredje største aktør i dette markedet, Masterfile i Canada. Dette 
fremkommer ikke i artikkelen.»  
 
Klager opplyser også: «Etter salget til Masterfile sto KapNord igjen med et tap på 2,8 
millioner kroner på investeringen i Crestock, hvilket heller ikke er enormt i slike 
sammenhenger. Dette tallet var heller ikke med i ANs dekning.» 
 
Klager karakteriserer fremstillingen som tendensiøs, og opplyser: «Crestock ble faktisk en 
global aktør, med over én million bilder i basen, det var derfor vi lyktes med et salg til 
Masterfile. Selskapet ble riktig nok avviklet etter prosessen med Masterfile, men her lar man 
ordet avviklet spille på lag med ordet konkurs i tittel, og lar leseren sitte igjen med det 
inntrykket.»  
 
Etter klagers mening – «med en slik vinkling og en slik ordbruk i tittel, samt foto av 
undertegnede» – skulle han også vært kontaktet for samtidig imøtegåelse (VVP 4.14) forut 
for denne publiseringen. Klager opplyser at han aldri ble kontaktet, og at en imøtegåelse 
ville kunne korrigert det feilaktige inntrykket som ble skapt. 
 
Klager anfører: «Jeg ble etter dette oppslaget kontaktet av en rekke folk. De som visste om 
Crestock-historien var rystet over vinklingen, og knyttet dette tittel-stuntet til min rolle i 
Bodø Nu. Mens den andre halvparten, som ikke kjente til Crestock, konfronterte meg med en 
konkurs de aldri hadde hørt om tidligere, samt enorme tap.»  
 
 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram. For detaljer om forsøket (som i hovedsak gjaldt nyhetsartikkelen), se blant annet ANs 
første tilsvar («Forsøk på minnelig ordning», sekr. anm.).  
 



 
  Sak nr. 034/16 

8 

TILSVARSRUNDEN: 
 
Avisa Nordland (AN) bemerker at klager anfører å klage «som privatperson». AN mener det 
«bør føyes til»: «[K]lager er en sentral og godt synlig samfunnsaktør i Bodø, med 
eierinteresser i en rekke ulike bransjer, også etter at han overlot redaktørkrakken i Bodø Nu 
til andre. Han er fortsatt eier og daglig leder av Bodø Nu.» 
 
Hva gjelder klagen konkret, og bruddene som er anført i tilknytning til Strøksnes’ kronikk, 
viser AN til den tidligere PFU-saken (282/15) som gjaldt samme publisering (klage fra 
direktøren av Stormen kulturhus, sekr. anm.). AN skriver: «[D]et påklagde innlegg på 
www.an.no onsdag 19. august 2015 [var] ikke et enkeltstående eller frittstående innlegg fra 
Morten Strøksnes. Det var et ledd i en sak som hadde vært behandlet i mediene helt fra 
vårparten, og var i særlig grad gjenstand for debatt etter Strøksnes sitt første innlegg, 
publisert i Avisa Nordland tirsdag 4. august 2015. Det Jensen ikke nevner i sitt klageskriv, er 
at Jensen selv – og flere andre – tok til motmæle mot Strøksnes umiddelbart, og forlangte at 
Strøksnes skulle fremlegge dokumentasjon for sine påstander om Bodø som korrupt by. I et 
innlegg publisert 5. august, både på bodonu.no og an.no skrev Geir Are Jensen følgende: 
‘Svar på tiltale. Hadde vært interessant om du, Morten A. Strøksnes, kunne fremlegge det 
minste fnugg av dokumentasjon for dine påstander om Bodø som en korrupt by. Hvis ikke 
fremstår din tekst som ren ryktespredning, og du sjøl som avløpskanal for andres skit.’»  
 
AN viser også til ytterligere publiseringer som avisa mener underbygger argumentet om at 
klager var en av dem som oppfordret Strøksnes til å skrive den påklagede kronikken. AN 
skriver: «Geir Are Jensen nevner altså ikke med ett ord i sin klage at samtlige fire utsagn 
(a,b,c,d) som han påklager i innlegget 19. august, kommer som et resultat av Jensens egen 
oppfordring fra 5. august.» 
 
Når det gjelder spørsmålet om samtidig imøtegåelse, anfører AN i tillegg: «Jensen bekrefter 
at vår redaksjon varslet om publiseringen av Strøksnes sitt innlegg tre minutter etterpå, men 
nevner ikke flere tilfeller av henvendelser fra oss samme dag og i dagene etter for å få 
imøtegåelser/tilsvar. Til tross for de ufattelige negative konsekvenser som Jensen mener at 
innlegget skulle få for Bodø Nu’s og hans eget renommé og troverdighet, venter han mer enn 
en uke med å komme med sitt tilsvar, publisert på an.no, torsdag 27. august 2015. (…) Jensen 
har også fulgt opp med det som kalles et ‘saftig debattinnlegg’ i bodonu.no den 12. 
september, under tittel ‘Stakkarslige Strøksnes’.» 
 
Slik AN ser det, kan det «neppe være noen tvil om at dette er en løpende og 
sammenhengende debatt», og: «De påklagde utsagn har klart preg av å være vurderinger og 
meningsytringer, og ikke beskyldninger om faktiske forhold. Utsagnene er dessuten 
fremkommet på klagers uttrykkelig oppfordring.» AN avviser derfor å ha opptrådt 
presseetisk uakseptabelt overfor klager i tilknytning til publiseringen av kronikken. 
  
I forbindelse med den påklagede nyhetsartikkelen, opplyser AN å ha forsøkt å inngå en 
minnelig ordning med klager. AN skriver: «Vi har fullt ut erkjent at vinkling og overskrift i 
den aktuelle nettartikkelen var misvisende. Dette har vi både korrigert og beklaget, både i 
selve artikkelen på nettet, og ved egen publisering i papiravisen 12. mars 2016 (vedlegg 1). 
Dette er skjedd gjennom tekst formulert av klager selv, og vi har dessuten donert 5000 
kroner til bymisjonen, alt i samsvar med klagers ønsker for en minnelig ordning. Når alle 
klagers krav til minnelig ordning er oppfylt må klagen etter vår oppfatning avvises, eller 
Avisens [sic] Nordland frikjennes for brudd på god presseskikk.»  
 

http://presse.no/pfu-sak/28215/
https://www.facebook.com/mstroks
http://bodonu.no/stakkarslige-stroksnes


 
  Sak nr. 034/16 

9 

 
Klageren anfører at han etter å ha mottatt ANs tilsvar «med respekt å melde vil (...) avvise 
hele avisens tilnærming til saken». Klager skriver: «Det er for meg mer åpenbart enn 
tidligere at det er begått klare brudd på VVP. Forsøket på minnelig løsning avdekket et nytt 
klart brudd på VVP. 4.13: Feilaktige opplysninger skal rettes og eventuelt beklages snarest mulig. 
Til tross for at sjefredaktør i AN erkjente at den angjeldende tittel (sak 2) var misvisende, 
motsatte han seg å bringe en umiddelbar rettelse og beklagelse – derimot benyttet han dette 
momentet som et ‘pressmiddel’ for å oppnå minnelig løsning/unngå PFU-behandling.»  
 
I sin argumentasjon for hvorfor AN har begått presseetiske overtramp overfor ham ved 
publiseringen av den påklagede kronikken, viser klager også til en vedlagt skjermdump (se 
vedlegg 1, sekr. anm.): «Denne skjermdumpen viser hvordan AN publiserte og utstyrte 
leserinnlegget fra Morten Strøksnes. Utover tittelen er det mest fremhevede i denne saken en 
særdeles tydelig sitatblokk (...) Det er åpenbart at dette sitatet (og de øvrige nevnt i 
hovedklage) er sterkt rammende for både undertegnede og Bodø Nu. Summen av alle 
rammende påstander, og ikke minst hvordan AN velger å bruke disse i sin presentasjon, 
tilsier samtidig imøtegåelse.»  
 
Klager utdyper også hvorfor det tok tid før han kom med et tilsvar; han var midt i en 
dokumentarfilminnspilling på publiseringsdagen og også dagen etter. Klager skriver: «At jeg 
da drøyer noen dager til med mitt tilsvar (på et leserinnlegg som er på nærmere 3.000 ord) er 
uvesentlig. Skaden hadde skjedd og jeg ville levere et ordentlig tilsvar, hvilket jeg gjorde 27. 
august.»  
 
Slik klager ser det, har AN altså brutt både VVP punkt 4.14 og 3.2 i tilknytning til kronikken. 
Hva gjelder punkt 3.2 (kildekritikk og faktakontroll), påpeker klager at «AN har medgått at 
de mottok leserinnlegget kun 45 minutter før publisering», og han spør: «Et innlegg på syv 
A4-sider – nærmere 3.000 ord. Hvordan kunne AN utføre en kritisk gjennomgang av kilder 
på denne tiden? Hvordan kunne AN kontrollere at opplysninger som gis var korrekte? Den 
åpenbare konklusjon er at en slik kontroll ikke skjedde. Og hva gjelder bredde og relevans i 
valg av kilder valgte AN på toppen av dette å droppe samtidig imøtegåelse.»  
 
Klager avviser videre ANs argument om at det handlet om en løpende debatt: «ANs 
sjefredaktør har rett i at jeg den 5. august skrev to setninger på Facebook på min private 
profil. Med dette som grunnlag påberoper han seg løpende debatt – og anbefaler PFU å avvise 
klagen.» 
 
Klager anfører også: «At Strøksnes senere – i etterrasjonaliseringens tegn og etter et intimt 
samarbeid med Avisa Nordland og journalist Siri Gulliksen om all den videre, massive 
dekning – gir meg og mine to setninger den tvilsomme æren for å ha igangsatt hans 
ordgyteri, må sees på med et rolig, objektivt blikk.»  
 
Når det gjelder den påklagede nyhetsartikkelen, mener klager at «ANs sjefredaktør forsøker 
å unndra denne sak PFU-behandling fordi [han] ifølge [redaktøren] har fått innfridd alle 
krav til minnelig løsning». Klager påpeker: «Faktum er at minnelig løsning ikke har funnet 
sted – og at PFU utelukkende bør se på det rene saksforholdet, nemlig ANs spekulative og 
misvisende vinkling på denne saken.» 
 
Etter klagers mening ble «[d]enne spekulative vinklingen (...) utført av AN – med overlegg». 
I tillegg mener klager at AN burde rettet opp straks, og iallfall «den dag han mottok PFU-
klagen». Klager opplyser også at han i dialogen om en minnelig løsning med ANs 



 
  Sak nr. 034/16 

10 

sjefredaktør skrev følgende: «Så regner jeg det som en del av avtalen at tittelen endres 
umiddelbart.» Og i en oppfølging presiserte klager overfor sjefredaktøren: «Om du 
fant/finner det korrekt, upåaktet av eventuell minnelig løsning, å endre tittelen i den 
angjeldende sak, burde det vært gjort allerede da klagen ble mottatt.» Sjefredaktøren skal ha 
besvart dette slik: «Det vil være uryddig av meg å gjøre endringer i en artikkel som kan bli 
innklaget for PFU – før den originale artikkelen kommer til behandling i utvalget. (...) 
Dersom tidsfaktoren var viktig for deg kunne du tatt kontakt med meg umiddelbart etter 
publisering for dialog om saken.»  
 
For klager fremstår argumentasjonen «som ullen og uforståelig». Klager skriver: «Her har vi 
rett og slett en redaktør som lar en erkjent feilaktig og misvisende tittel forbli publisert i sin 
rammende form – mot bedre vitende. Jeg ber derfor PFU også vurdere dette faktum opp mot 
VVP 4.13: Feilaktige opplysninger skal rettes og eventuelt beklages snarest mulig.»  For øvrig viser 
klager også til vedlagte kommunikasjon om den minnelige løsningen.  
 
 
Avisa Nordland skriver: «Det er ingen liten frekkhet av Geir Are Jensen å hevde at forsøket 
på en minnelig ordning representerer et ‘nytt klart brudd på VVP’, og nå på punkt 4.13. For 
det første er det forhold at en overskrift er misvisende eller ufullstendig ikke ensbetydende 
med at den er direkte feilaktig og for det andre glemmer Jensen åpenbart at en stor del av 
tiden som ble brukt på å oppnå minnelig ordning skyldes sene reaksjoner fra hans side.» 
 
For øvrig mener AN at avisen i det første tilsvaret «har påpekt det faktum at innlegget som 
er påklagd fra Strøksnes ble skrevet som et svar på oppfordring fra Jensen, og at [ANs] 
korrigeringer og handling for øvrig i forsøket på å få til minnelig ordning oppfylte Jensens 
krav til overmål». 
 

Slik AN ser det, forsøker klager «å fremstille innlegget fra Strøksnes som om dette er et 
produkt av felles innsats fra Strøksnes og [AN] i den hensikt å ramme Jensen og Bodø Nu 
sterkest mulig». AN påpeker: «Vi minner igjen om at Strøksnes’ første innlegg opprinnelig 
ble publisert først i Adresseavisen, Nordlys og Bergens Tidende, og noen dager senere i 
Avisa Nordland. Det andre innlegget, som Jensen klager på, kom etter at Strøksnes fikk svar 
fra flere i Bodø, også AN-medarbeidere. Dette innlegget angrep ikke bare Bodø NU, men en 
rekke andre personer i byen, inklusive AN og AN-medarbeidere. Det er imidlertid helt klart 
– som det ble publisert i Jensens egen avis – at Strøksnes selv uttalte at ‘Den utløsende faktor 
var Geir Are Jensen sin direkte oppfordring til å finne konkrete eksempler på kameraderi og 
noe som kan minne om korrupsjon i Bodø.’»  

I sin argumentasjon vedrørende VVP punkt 3.2 og 4.14 viser AN for øvrig til hva PFU uttalte 
i klagesak 282/15, som har paralleller til foreliggende klage:  

«Ett moment er at dette handler om en meningsartikkel, der det vanligvis skal være stor 
takhøyde og rom for både spissere formuleringer og sterkere meninger enn på nyhetsplass. 
Denne konteksten – meningssjangeren – minner dermed leseren på at det overordnet sett 
handler om en subjektiv ytring, ikke nødvendigvis fakta, noe som dessuten er relevant for 
vurderingen av VVp-punkt 3.2 (om kildekritikk og -kontroll), som også er påklaget. Slik 
utvalget ser det, er punkt 3.2 imidlertid ikke brutt. Det sentrale er ikke om påstandene er 
faktasjekket, men om klager skulle fått imøtegått dem samtidig. Et annet moment som taler 
for at imøtegåelsen kunne innhentes i ettertid, er at klager besitter en rolle og posisjon som 
gjør at han må tåle et kritisk søkelys på seg. Utvalget har dessuten akseptert at prinsippet om 
retten til samtidig imøtegåelse kan fravikes når angrep, påstander og beskyldninger inngår 
som ledd i en løpende meningsutveksling, selv om dette unntaket strengt tatt er hjemlet i 



 
  Sak nr. 034/16 

11 

VVp-punkt 4.15. Utvalget merker seg i tillegg at klager fikk sitt svar på trykk så snart det 
forelå, og at AN også kontaktet klager for hans imøtegåelse så snart denne første av de 
påklagede kommentarartiklene var publisert.» 

Videre fastholder AN at avisa «har ryddet opp etter den misvisende overskriften» i den 
påklagede nyhetsartikkelen. AN anfører: «Det er ikke korrekt at vi har erkjent at den var 
feilaktig, som Jensen påstår, men vi har erkjent at den var misvisende. Dette har vi beklaget 
til fulle, både på papir og på nett, og dessuten u[t]betalt det beløp som Jensen ønsket som del 
av [en] minnelig løsning. Vi fastholder at dette mer enn gjenoppretter den minimale skade en 
misvisende overskrift kan ha skapt.» 

  


