
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 047/16 

 
KLAGER:                               

 
Anders B Mjelle 

ADRESSE:  
PUBLIKASJON: Rana Blad 
PUBLISERINGSDATO: 27.01.2016 
STOFFOMRÅDE: Næringsliv/helse&velvære 
SJANGER: Redaksjonell temasider 
SØKERSTIKKORD: Reklame/journalistikk 
REGISTRERT: 24.02.2016 
BEHANDLET I PFU: 24.04.2016 
BEHANDLINGSTID: 60 dager 
KLAGEGRUPPE: Privatperson 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
Rana Blad publiserte onsdag 27. januar 2016 flere redaksjonelle temasider, et temabilag, 
under vignetten: «Tema Helse & Velvære». 
 
En av artiklene (s. 16-17) hadde tittelen «Spis deg frisk – med rett mat». Her intervjues 
ernæringsveileder Kine Melgård. Det opplyses at hun har bachelor i ernæring fra Atlantis 
Medisinske Høgskole i Oslo. Det fremgår av artikkelen at Melgård holder matkurs og 
foredrag. Hun også tilbyr individuell veiledning for folk med diffuse plager og sykdommer. 
Melgård mener mat kan kurere.  
  

«Ifølge henne er det en sammenheng mellom ferdigmat, halvfabrikat og sykdom – 
Vi har aldri vært så syke som vi er nå, mener hun. Skikkelig mat, med ordentlige 
råvarer er oppskriften på et friskere liv. – Mye av maten vi har i dag er så bearbeide 
at det er ikke næring igjen som kroppen kjenner igjen. De fleste har enten 
søvnproblemer, hodepine og andre mindre plager som kan gjøre noe med, sier 
Melgård. Ernæringsveilederen har nylig inngått et samarbeid med personlig trener 
Elin Stenersen. Sammen ønsker de å gir et helhetlig tilbud, med kompetanse på 
både mat og trening under samme tak.» 

 
I en faktaboks med tittel «Kine Melgård» opplyses det igjen om Melgårds utdannelse og 
hennes nye samarbeid «personlig trener Elin Stenersen, for å tilby et komplett tilbud med 
mat og trening». 
 



 
  Sak nr. 047/16 

2 

En annen artikkel (s. 20-21) har tittelen «Trening som livsstil». Her intervjues Melgårds 
samarbeidspartner: Personlig trener, Elin Stenersen. I artikkelen omtales en-til-en trening, 
gruppetimer og enkelttimer med kettlebells eller catslide og online coaching. 
 
På side 21 er det samtidig en annonse for Melgård og Stenersen. De opptrer sammen i 
annonsen og både Melgård og Stenersen presenteres med navn og bilde, utdannelse og hva 
de kan tilby. Det blir opplyst om kontaktinformasjon, hjemmesider etc.  
 
 
KLAGEN:  
 
Klager er vanlig leser - og lege. Han reagerer på selve intervjuet med Melgård 
(ernæringsveileder), fordi han mener hun kommer med flere uttalelser som bryter med 
vedtatte medisinskfaglige sannheter. Klager viser til uttalelser om mat og sykdom som han 
mener ikke er sanne, og som kan tilbakevises.  
 
Klager mener veilederens uttalelser kan leses som at mennesker med alvorlig sykdom kan 
behandles med riktig mat, og ikke medisiner. Han mener artikkelen gir inntrykk av at maten 
bør være hovedbehandlingen, og reagerer derfor på at slike påstander får stå uten motstand. 
Klager mener «avisen fremstår som et talerør for meningene til vedkommende 
ernæringsveileder». Han stiller også spørsmål ved veilederens utdannelse. 
 
Videre viser klager til at selve artikkelen avslutter med opplysningen om at 
ernæringsveilederen har en bedrift sammen med en personlig trener. I samme avis er det et 
intervju med denne nevnte personlige treneren. Også hun forteller om alt hun tilbyr. Det 
hevdes også at hun er alene om å tilby i lokalsamfunnet. 
 
På samme side står det en annonse for dem begge, både den intervjuede ernæringsveilederen 
og den intervjuede personlige treneren er avbildet. Annonsen er for deres bedrift og 
inneholder alt det man kan få hjelp til, skriver klager.  
 
Klager avslutter: «Totalpakken med medisinskfaglig feilaktig informasjon, inntrykket av at 
en må benytte seg av tjenestene som intervjuobjektene tilbyr, med en eksplisitt annonse som 
avslutter artikkelserien, oppleves som svært problematisk, og bryter med flere punkter i Vær 
Varsom-plakaten»  
 
Klager viser til VVP-punktene 2.6 (svekk aldri skillet mellom journalistikk og reklame), 2.7 
(journalistisk omtale av produkter, tjenester etc. skal være journalistisk motivert og ikke 
fremstå som reklame) og 3.2 (kildebruk og kontroll av opplysninger). 
 
Klager viser ellers til korrespondansen han har hatt med Rana Blad. Klager påpekte det han 
mente var problematisk, men fikk negativt svar tilbake. 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Rana Blad viser først til VVP punkt 2.6 «Svekk aldri det klare skillet mellom journalistikk og 
reklame. Det skal være åpenbart for publikum hva som er kommersielt innhold. Skillet skal 
være tydelig også ved lenking eller andre koblinger. Avvis kommersielt innhold som kan 
forveksles med det enkelte mediums journalistiske presentasjon.» 



 
  Sak nr. 047/16 

3 

Avisen skriver: «Artikkelen er utført av journalisten vår uten viten om hvilke annonsører 
som ville være med på Tema Helse & Velvære. Det ligger altså en selvstendig journalistisk 
vurdering til grunn for det arbeidet som er gjort. Videre er skillet mellom artikkel og 
annonse markant all den tid artikkelen befinner seg på side 16 og 17 i avisa, mens annonse 
som er solgt befinner seg på side 21. Noen bedre måte å skille mellom journalistikk og 
annonsering i en papiravis har ikke Rana Blad kjennskap til utover å fjerne annonser fra 
aktører som er omtalt – uavhengig av tema – helt og holdent fra produktet.» 
 
Avisen viser også til at det heller ikke på digitale plattformer «er det gjort noen form [for] 
koblinger mellom annonse og artikkel, all den tid annonsøren ikke har annonsert digitalt. Vi 
understreker at en slik kobling vil være uaktuell for Rana Blad uansett.» 
 
Om artikkelens innhold, skriver avisen «Vi kan heller ikke se at artikkelen som sådan har 
noe kommersielt innhold som skulle være i strid med føringene i VVP og 
Tekstreklameplakaten, men derimot framstår som en forbrukerrettet journalistisk artikkel i 
grenselandet der ernæringsveiledere møter legevitenskapen.  At dette etter påklagerens 
mening bryter med vedtatte medisinskfaglige sannheter, får stå for påklagerenes egen 
regning. Vi oppfatter videre at bruken av tittelen til intervjuobjektet – ernæringsveileder – er 
påklaget av klageinnsenderen, uten at vi klarer å se hvordan dette strider med verken VVP 
eller Tekstreklameplakaten, enkelt og greit fordi «Ernæringsveileder» i utgangspunktet ikke 
er en beskyttet tittel. Hvorvidt den journalistiske artikkelen av 27. januar 2016 består av 
medisinskfaglig feilinformasjon får derfor stå for påklagerens regning.» 
 
Når det gjelder VVP punkt 2.7, kan ikke Rana Blad se «at skillet mellom den journalistiske 
artikkelen og annonsen er i strid med gjeldende regelverk i VVP og Tekstreklameplakaten. Ei 
heller har det funnet sted noen sammenblanding mellom markedsaktiviteter og redaksjonelt 
arbeid utover at det er arbeidet med Helse/Velvære som tema begge steder i parallell.» 
 
 
Videre til VVP punkt 3.2 vises det til at kildene er åpne. «Ingen har sluppet til slik det påstås, 
med redaksjonell omtale mot annonsering. Når det gjelder påstand om at dette er tatt opp 
med sjefredaktør, så er det korrekt. Det påklager ikke nevner er at sjefredaktøren har takket 
så meget for konstruktive innspill til den interne debatten om hvordan vi hver dag kan gjøre 
vårt journalistiske arbeide bedre. Men det ble understreket at det spesielt i saker med et slikt 
tema vil være naturlig at synspunktene til en ernæringsveileder, som vi har intervjuet, og en 
utdannet barnelege som leser artikkelen, vil være ulike synspunkter, uten at vi tar stilling til 
hva som er rett eller galt.» 
 
 
Klager reagerer på at redaktøren er så «sikker i sin sak om at det hele er uproblematisk, og 
virket lite interessert i problemstillingen». 
 
Videre «Det gjøres i tilsvaret et poeng av at artikkelen er på side 16/17, mens annonsen er på 
side 21. Men annonsen peker (…) på bedriften til to personer, og begge har altså sluppet til i 
avisen på disse temasidene, noe som ender opp med at hele temadelen «kulminerer» i en 
annonse for denne bedriften. Dette er problematisk i seg selv, men blir ikke minst 
problematisk når «fagpersonen» som uttaler seg, ikke har fagbakgrunn.» 
 
Om innholdet i artikkelen: «Sjefredaktøren svarer at det er greit å ha noen uten fagbakgrunn, 
fordi en bruker en tittel som er ubeskyttet, og implisitt dermed sier at man kan si hva man 
vil, så lenge man har en oppdiktet tittel. For eksempel kan ikke en ikke-lege komme med 



 
  Sak nr. 047/16 

4 

uttalelser og kalle seg lege, og en utdannet lege har ikke lov å komme med utsagn som bryter 
med vedtatte medisinske fakta (selv om dette skjer regelmessig.) Tittelen 
«ernæringsveileder» kan oppfattes som tillitsvekkende hos befolkningen, og det gjør det bare 
mer problematisk å la vedkommende få slippe til uten begrensning, selv om det ikke er en 
beskyttet tittel. Det gir tyngde til utsagn som ikke støttes av evidens og vitenskap. Her har 
pressen et selvstendig ansvar, etter min mening. For å sette det litt på spissen: hvis jeg velger 
å ta en ubeskyttet tittel, f.eks. elektrisitetsveileder, og går ut i avisen og anbefaler folk å gjøre 
elektrisitetsarbeid hjemme på en måte som kan være helsefarlig, så kan en ikke si at det må 
være greit ettersom jeg bruker en ubeskyttet tittel, og antyde at folk selv må fortolke alle 
utsagn fra meg i lys av dette. Slik må det nødvendigvis være med ikke-fagpersoner som 
uttaler seg om ernæring og helse.» 
 
Til slutt skriver klager «Jeg har ingen grunn til å tro at avisen på noen måte er kjøpt og betalt, 
tanken har aldri slått meg, men jeg mener det er useriøs og ukritisk journalistikk som kobles 
sammen med annonse på problematisk vis.» 
 
 
 
Rana Blad hadde ingen ytterligere kommentarer.  


