
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, 0158 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

PFU-SAK NR. 005/16 

 
KLAGER:                               

 
Adv. Trygve Staff pva klient 

ADRESSE:  
PUBLIKASJON: Budstikka (papir og nett) 
PUBLISERINGSDATO: 24.12 og 26.12.2015 
STOFFOMRÅDE: Justis/forvaltning 
SJANGER: Nyhetsartikkel 
SØKERSTIKKORD: Bildebruk, identifisering 
REGISTRERT: 08.01.2016 
BEHANDLET I PFU: 30.03.2016 
BEHANDLINGSTID: 82 dager 
KLAGEGRUPPE: Privatperson (Advokatklage) 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
Budstikka publiserte torsdag 24. desember 2015 en artikkel i papiravisen med tittelen 
«“Huskapperen“ vil ha dekket advokat» og ingressen:  
 

«NN (sekr. anm.), som kappet naboens uthus på Nesøya i to, krever nå å få dekket 
utgifter til advokat i forbindelse med klagesak.» 
 

NN mente han hadde rett til å få dekket advokatutgifter på 38.000 kroner. Asker kommune 
mente han ikke hadde det. Det ble i artikkelen opplyst at Fylkesmannen ville avgjøre om NN 
hadde krav på dekning.  
 
Artikkelen var illustrert med et bilde av NN og bildeteksten: 
 

«I STRID: NN krever å få dekket saksomkostninger på over 38.000 kroner.» 
 
 
 
 
 
 
 
 



 
  Sak nr. 005/16 

2 

Lørdag 26. desember ble samme artikkel publisert på nett, men da ble to bilder publisert. I 
tillegg til bildet også benyttet i papirutgaven, ble et bilde av selve rivingen publisert. Bildet 
viste to menn i arbeid. Til høyre ser man en mann i ferd med å rive. Til høyre en mann som 
går på siden av uthuset med et brekkjern. Bildet er tatt på lang avstand. 
 
Bildeteksten: 
 

«KAPPET UTHUS: 4. april i fjor gikk NN løs på naboens uthus i Vendela på 
Nesøya. Til venstre på bildet er NN, med et brekkjern i hånden, i ferd med å rive 
uthuset. « 
 

 
KLAGEN:  
 
Klager er omtalte NN. Han klager via advokat.   
 
Om selve saken:  
Det opplyses at NN har «gjennom noen tid ligget i en sivil nabotvist med to av sine 
nærmeste naboer, tvistens ulike aspekter har vært og blir vedvarende behandlet i 
forvaltningsmessige og rettslige former. Intet er rettskraftig avgjort.» Videre opplyses at 
naboen har politianmeldt NN for skadeverk, fordi NN selv fjernet en del av et uthus som 
stod på NNs eiendom. Straffesaken om skadeverk er berammet til februar, og NN kjenner 
ikke straffeskyld, skriver advokaten. 
 
Om det presseetiske:  
Det reageres først og fremst på bildet i nettartikkelen. Advokaten skriver: «Det er ikke NN 
som er avbildet. Det avbildede personer er to bygningsarbeidere NN har engasjert til å 
forestå demontering og fjerning av det ulovlige tilbygge på NNs eiendom. Ingen av 
personene på fotografiet er NN.»  
 
Det anføres at det påklagede bildet, sammen med bildeteksten, er egnet til å skape et sterkt 
negativt og uriktig bilde av NN som «en villmann med brekkjern».  Det hevdes brudd på 
VVP punkt 4.11 (bilder som dokumentasjon må ikke endres slik at de skaper et falskt 
inntrykk) og VVP punkt 4.12 (for bruk av bilder gjelder de samme aktsomhetskrav som for 
skriftlig og muntlig fremstilling).  Det andre bildet av NN, publisert både på papir og nett, 
klages også inn idet bildet er publisert uten NNs samtykke. 
 
Klagen gjelder også selve identifiseringen og det anføres brudd på VVP punkt 4.7. NN har 
aldri har hatt arbeid eller tillitsverv som gjør ham til en «offentlig person», skriver klagers 
advokat «Han er en vanlig privatperson som aldri har søkt offentlighet.» Det anføres at 
medlemskap i Nesøya krets av Asker Høyre ikke gjør NN til en offentlig person.  
 
Videre: «Den foreliggende nabotvist kunne selvfølgelig meget enkelt vært gjenstand for 
offentlig omtale uten at NNs navn og fotografi av ham, hadde vært offentliggjort. Slik 
utvetydig identifisering medfører store, og unødvendige, merbelastninger for NN og hans 
mindreårige barn. […] Verken den beskjedne sivile tvist eller den helt beskjeden straffesak 
skaper noe berettiget behov for identifisering: [..] det er ikke fare for gjentagelse eller at 
andre uriktig skal bli mistenkt».  
 
Klager skriver at mediene alltid omtaler nabotvister (der det hevdes at trær, hekker og 
lignende er ulovlig fjernet) anonymt: «I det foreliggende sak er det en mindre del av 



 
  Sak nr. 005/16 

3 

uthus/skur fjernet – dette kan klarligvis ikke etablerer informasjonsbehov knyttet til 
identifiseringen av partene.» 
 
Også artikkelens innhold er «temmelig villedende», skriver klagers. Ifølge advokaten er det 
sannsynlig at NN vil få dekket «i hvert fall en forholdsmessig andel av de pådratte utgifter til 
juridisk bistand i klagesakene». Og det reageres derfor på at NN ikke fikk «noen tilsvarsrett 
(imøtegåelsesrett; sekr. anm.) til Budstikkas artikkel […]» 
 
Videre: «[..]NN [har] valgt å avholde seg fra – med unntak av en uttalelse til VG – å 
kommentere tvisten offentlig». Motparten har ifølge klager valgt det motsatte og kommet 
med en rekke lite smigrende omtaler av NN og hans handlemåte, spesielt i Budstikka. Det 
anføres at Budstikka er blitt et talerør for motparten. 
 
For øvrig: «I tillegg til merbelastningen for NN og især hans barn, er det gjennom det 
massive negativt billedet som er skapt av ham også en stor risiko for at de 
myndighetspersoner som behandler saken, vil være farget av det bilde som er skapt. Slik 
svekkes han mulighet til fair trial.» 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Budstikka avviser påstander om brudd på god presseskikk.  Det opplyses: Påsken 2014 rev 
NN «huset på bergknatten mens naboene XX var på ferie.»  Budstikka omtalte denne 
hendelsen i avisen rett etter påske, samtidig med Dagens Næringsliv. I begge medier var NN 
og naboene navngitt. Det opplyses at NN først ikke ville kommentere saken i Budstikka, men 
bekreftet at det var han som sto bak rivningen av naboens uthus.  Dette ble i saken omtalt 
slik: «Nabo NN bestrider ikke at det var han som sto bak rivningen. Men han avviste å kommentere 
saken overfor Budstikka da vi oppsøkte ham. – Jeg har ingen kommentar til dette, sier han.» 
 
I en oppfølgingssak dagen etter svarte imidlertid NN på spørsmål. I artikkelen stod det slik: 

«Han er Høyre-politiker og sitter i styret i Nesøya krets av Asker Høyre. Han er også styremedlem i 

Østre Nesøya Vel og i Nesøya Felles Vel. – Kan du forstå at det vekker oppmerksomhet når 

en mann med slike posisjoner velger en slik fremgangsmåte overfor naboer? – Jeg spør 
tilbake: Hva ville du gjort når jeg har kommet med forslag om makeskifte av eiendom og invitert til 
dialoger med naboer med kaffe og kaker og ingen møter opp? Jeg sa derfor til slutt ifra at dersom 
ikke dere river huset, vil jeg gjøre det. Og det var det jeg gjorde, sier NN.» 
 
Budstikka skriver at «Saken foranlediget ikke bare lokal, men også samtidig nasjonal og 
internasjonal omtale og oppmerksomhet.» Budstikka refererer også en rekke uttalelser som 
NN ga til Dagens Næringsliv da DN omtalte saken. NN har også uttalt seg offentlig om 
saken til VG.  
 
Budstikka mener at Budstikkas omtale av denne nabostriden har vært «meget ryddig og 
saklig dokumentert i lokalavisen, godt innenfor presseetikkens normer.» Det påpekes at den 
innklagede artikkelen er en kort statusrapport - først publisert i papiravisens notisloft, som 
refererer fakta beskrevet i offentlig dokument.  
 
Avisen opplyser at NN har fått ny advokat, og skriver: «Det er for øvrig besynderlig at det 
etter nesten to års nabokonflikt på Nesøya, og medfølgende alminnelig nyhetsdekning i 
lokalavisen når aktuelt og relevant, er akkurat denne vesle notisloft-saken som klages inn for 
PFU av NNs forsvarer rett før en rettssak.  […] NN skal nå møte for retten tiltalt for grovt 
skadeverk på ekteparet XXs uthus og drivhus, samt nabo Helge Medins mur, den 8.februar i 



 
  Sak nr. 005/16 

4 

år, nesten to år etter at lokalavisen og DN opplyste konflikten i tråd med god presseskikk. 
[…] Man kan undre seg om klagen egentlig er ment som en lettvint «test» på om det ved 
PFUs hjelp kan være mulig å gjøre NN til «presseoffer» nå like i forkant av straffesaken mot 
ham.» 
 
Bildebruk: 
 
Når det gjelder det påklagede bildet publisert i nettartikkelen, opplyser Budstikka at bildet 
ble brukt med samme billedtekst første gang halvannet år etter at det ble tatt, 16.9.2015, i 
forbindelse med at påtalemyndigheten tok ut tiltale mot NN for grovt skadeverk. Budstikka 
mener bildet på en god måte dokumenterte hva påtalemyndigheten hevdet at skadeverket 
besto i. 
 
Budstikka er imidlertid av den oppfatning at det er NN som er avbildet og spør om NN her 
kan erindre feil.  
 
Det opplyses at Budstikka sitter med tre fotoserier fra lørdag 5. april da rivningen foregikk. 
Den første bildeserien viser NN (her er ansiktet tydelig) med en lang hagesaks «i ferd med å 
fjerne vegetasjonen der også naboens drivhus og gjerdet mot naboen ble revet av hans to 
menn».   
Den andre fotoserien dokumentere to polske håndverkerne og rivnings-arbeidet midt på 
dagen, samt politiets ankomst og NNs samtale med politi og en annen nabo på stedet. Det 
opplyses også at det var under denne fotoserien at Budstikkas reporter snakket med NN 
første gang.  
Det er i den tredje fotoserien det påklagede bildet kommer fra. Budstikkas reporter hadde 
vært i avishuset noen timer, men vendte tilbake og tok blant dette fotografiet som er 
innklaget. Budstikka skriver: «Det er mulig NN ikke la merke til at bilder ble tatt mens han 
tilsynelatende besiktiget dagsverket og muligens ryddet i ruinen av det som var naboens 
uthus da denne lørdagen startet. For på dette tidspunkt er husveggen som tidligere på dagen 
sto, borte.» 
 
Det opplyses at reporter kjente igjen NN, ettersom reporter og NN hadde snakket med 
hverandre tre timer tidligere. «Det var en kjølig dag, og NN hadde slik reporter oppfattet det 
nå tatt på seg en varmere jakke med pelskant.» Det vises også til at det fremgår av 
Budstikkas bilder at de to innleide håndverkerne hadde andre klær: «Arbeideren med briller 
ikledd dongeribukse og en blå jakke med godt lesbar, hvit logo på jakkeryggen, er avbildet 
til høyre på det innklagede bildet. Den andre polske arbeideren har arbeidsklær som «lyser 
opp i terrenget»: vinterjakken hans har knall rødt og gult mønster på bærestykket og på 
ryggen. Han har videre en helt annen farge på buksen og fremstår ikke lik NN av 
kroppsbygning.» Det opplyses også at NNs nabo Anne Helle Berg Karlsen «sier til Budstikka 
at jakken med pelskant var en jakke NN brukte også ved andre anledninger denne påsken 
2014». 
 
Uansett mener Budstikka at NN i så fall må identifisere hvem «pelskantmannen» midt i 
rivearbeidet hans da er, samt å gi dokumentasjon for dette. «For hverken Budstikka, politiet 
eller andre øyenvitner er kjent med flere enn to arbeidere – og NN er ifølge egen PFU-klage 
også klar på at tallet var to.» 
 
Frem til NN kan oppklare sette, skriver redaktøren at hun må «stole på øyenvitnet som tok 
bildet, og den øvrige dokumentasjon som i dette tilfellet støtter opp under at medarbeideren 
så riktig. Spesielt reporters bilder som dokumenterer klærne til de andre to, sannsynliggjør at 



 
  Sak nr. 005/16 

5 

NN husker feil om akkurat dette bildet.» Men det opplyses at «Budstikkas redaktør har 
denne holdning: Hvis avisen kommer i skade for å publisere en feil opplysning i en 
billedtekst, skal dette beklages på trykk og rettes opp raskest mulig. Det vil også gjelde i 
denne saken.» 
 
Når det er sagt, skriver Budstikka at NN var tilstede på tomten den dagen, og han uansett 
initierte og ledet arbeidet. Videre skriver avisen: «Hvordan man ellers kan mene at det ene 
alminnelige arbeidsverktøyet er mer belastende enn et annet å bli avbildet med (hagesaks 
versus brekkjern: sekr. anm.) - når det ellers ikke hersker noen tvil om hvem som er 
rivningsarbeidets leder og oppdragsgiver, er det for øvrig litt vanskelig å henge med på.»  
 
Budstikka avviser å ha brutt VVP punkt 4.11 og skriver: «Bildet Budstikka har publisert fra 
lørdag ettermiddag er ikke manipulert og skaper ikke falskt inntrykk. Enkelt sagt viser det 
enten en hittil ukjent og ikke oppgitt arbeider som ligner NN, i arbeid for NN. Eller 
overveiende sannsynlig: det er som beskrevet NN.» 
 
Også VVP 4.12 avvises: «Aktsomheten er ivaretatt, slik: Budstikka har, foruten å ha vært til 
stede selv og gjenkjent NN, dokumentasjon på at «pelskantmannen» fremstår annerledes enn 
arbeiderne. Det har aldri blitt opplyst hverken fra NN eller noen andre øyenvitners side, eller 
skriftlige kilder som politiets logg, at det var noen tredje håndverker til stede lørdagen. 
Budstikka mener at bildet tvert imot dokumenterer NN på stedet, på slutten av 
rivningsdagen.» 
 
Når det gjelder det andre bildet er dette tatt i forbindelse med sivilsaken. Budstikka skriver: 
«det ikke er fotoforbud i retten ved sivile saker, noe NNs daværende advokat var innforstått 
med – og veiledet sin klient om - da bildet fra sivilsaken ble tatt. Det er ingen privatsak å 
nekte sin nabo veirett, når dette fremføres for lokale myndigheter og rettsapparatet. Det er 
dermed opp til Budstikkas redaktør som ansvarlig utgiver å vurdere om bildet som 
dokumenterer første rettsrunde i en vedvarende nabokonflikt har offentlig interesse eller 
ikke.» 
 
Identifiseringen: 
 
Når det gjelder påstått brudd på VVPs punkt 4.7, anføres at «NN var omtalt med navn og 
uttalte seg både til Budstikka, DN – og senere i et stort intervju i VG – lenge før denne 
påklagede artikkelen.» Det opplyses at saken vakte interesse i hele landet og også i 
utenlandske aviser. 
 
Budstikka avviser brudd på VVP 4.3: «NNs langvarige, konfliktskapende fremferd i 
nabolaget fra huskappingen og til dags dato, er ingen privatsak - det er en stor konflikt som 
angår flere naboer på Nesøya i Asker, og det er soleklart lokalavisens oppgave å dekke en 
slik konflikt ordentlig. Spesielt ettersom NN var styremedlem i Østre Nesøya Vel og Nesøya 
Felles Vel da han rev ned naboens hus, og det dessuten ble sendt ut slik pressemelding fra 
Asker Høyre 9.april 2014: «Asker Høyre viser til dagens oppslag i dagspressen om en 
opprivende nabostrid på Nesøya. En av de involverte, NN, er medlem av styret i Nesøya 
Krets av Asker Høyre. På anmodning fra kretsleder Elisabeth Selmer har han nå trukket seg 
fra tillitsverv i partiet.» 
 
Det opplyses ellers at NN har «gjort seg selv til en interessant person for det lokale avishuset 
ved å sette rekord i Asker kommunes offentlige postjournal: Ingen annen innbygger opptrer 
med 154 dokumenter i Asker kommunes arkiver siste to år. Men mest av alt gjorde han seg 



 
  Sak nr. 005/16 

6 

til en offentlig person da han 5.april 2014 valgte selvtekt fremfor rettslig prøving av sitt syn 
[…]. I Norge er ikke selvtekt allment ansett som grei konfliktløsning eller forenlig med godt 
naboskap - derav den store oppmerksomheten som fulgte. Budstikka noterer at NN nå i 
klagen søker å bagatellisere rivningen, samtidig som han påberoper at det er en belastning å 
bli avbildet under gjennomføringen av denne bagatellen. Det er ikke logisk samsvar mellom 
de to holdningene fremført i klagen.» 
 
Budstikka skriver «Det ville […] ha vært en grov feil av avisene eksempelvis å navngi de 
berørte naboene, men utelate hvilket vel-styremedlem og lokalpolitiker det var snakk om. 
Og det er i norsk offentlig tradisjon utenkelig for profesjonelle redaksjoner å la være å 
dokumentere åpne konflikter mellom innbyggere, fordi èn aktiv part for sin del ikke ønsker 
omtalt hva vedkommende har foretatt seg.» 
 
Videre «Budstikka har levert nøktern og saklig journalistikk i tekst og bilder, og har 
underveis publisert noen av bildene avisen sitter med som dokumenterer konfliktens meget 
synlige topp-punkt: rivningen. […] Snart to år etter at saken først ble omtalt, sender NNs nye 
advokat nå i januar 2016 en klage til PFU på en kort status-avskrift av et kommunalt 
dokument, publisert julaften 2015 - der NN nå hevder at et bilde fra situasjonen konflikten 
handler om, ikke er et bilde av ham – og der det henvises til en paragraf som omhandler 
varsomhet «på tidlig stadium av etterforskning» samt «ved unge lovovertredere». NN er en 
godt voksen mann som i snart to år har stått tydelig opp for sine handlinger i nabolaget i 
flere ulike aviser og i retten, uten synlige tegn til forståelse for hvordan handlingene hans 
fremstår i omgivelsenes øyne. At NN mener fremferden sin er en privatsak - når han havner 
i rettslig tvist som involverer en rekke naboer og snart må møte for retten tiltalt for 
skadeverk - fremstår tøvete, og kan ikke hindre alminnelig journalistisk håndtering av 
konflikten, som alle andre lokale konflikter. 
Imøtegåelsesrett – tilsvarsrett: 
 
Videre «Det er en klar nyhet at NN har søkt om å få advokatmidler dekket, og den nyheten 
kan Budstikka fritt gjengi fra saksdokumentene uten videre. […] Hver eneste dag er 
Budstikkas såkalte «loft» i papiravisen fylt med små notiser som gjerne gjengir ren 
faktainformasjon om kommunale saker, ofte hentet fra offentlige dokumenter i kommunene. 
Dersom det ikke er fakta eller saksgang som gjengis – men «sterke påstander» eller «angrep» 
(jamfør VVP 4.14 og 4.15) - har Budstikka rutiner for at omtalte personer eller institusjoner 
gis samtidig imøtegåelse eller tilsvarsrett, slik Staff etterlyser i klagen. Men det å gjengi 
nøkterne og konkrete faktaopplysninger fra et offentlig dokument - som i dette tilfellet: At 
NN har søkt fylkesmannen om å dekke advokatmidler og at Asker kommune ifølge 
dokumentet bestred å skulle betale dette, utløser ingen slik rett. Det er to faktaopplysninger 
og ingen «sterk påstand» eller «angrep».»  Det anfører også at Budstikkas spalter er åpne for 
NN. Avisen har bedt om et intervju mange ganger, men NN har kun valgt å la seg intervjue 
av VG. 
  
Til slutt opplyses: «Hvis Budstikka mottar dokumentasjon på at «pelskantmannen» avbildet 
lørdag ettermiddag 5.april er en annen enn NN, skal billedteksten rettes og feilen beklages 
på trykk overfor leserne. Så langt støtter imidlertid tilgjengelig dokumentasjon opp under at 
reporter oppfattet situasjonen riktig. Hvis det likevel viser seg å være feil, vil en slik feil i 
billedtekst heller ikke i seg selv utgjøre et etisk overtramp etter Vær Varsom: Det er i så fall 
en ærlig feil – ikke basert på slurv eller vond vilje, men begått i god tro på grunn av stor 
likhet med NN og med kunnskapen om at den eneste andre personen som man vet var til 
stede hadde knall rødt bærestykke på jakken, ingen pels – og andre benklær.   
De fakta som per i dag er kjente, er at to innleide arbeidere og NN selv var dem som befant 



 
  Sak nr. 005/16 

7 

seg i og rundt rivearbeidet den dagen, så langt alle vitner har sett. Hvis billedteksten i 
Budstikka er feil, handler det ikke om presseetikk, men om korrigering av person-
informasjon som hittil har vært ukjent for alle. Også erfarne og sannhetssøkende 
håndverkere i pressen kan noen ganger komme til å måtte beklage feil, selv om man har 
anstrengt seg etter alle fagets håndverksregler for å gjengi korrekt informasjon.  
Merk: Budstikkas redaktør har ingen prestisje på å rette faktiske feil som dessverre av og til 
vil forekomme i avisen. Dette gjøres av respekt for leserne og eget håndverk, hver gang det 
er grunn til det. Men i presseyrket er det tilgjengelig dokumentasjon som er avgjørende for 
redaktørens beslutninger – og dessverre er ikke en påstand fra NN alene å anse som 
dokumentasjon, så lenge den strider mot øvrig tilgjengelig informasjon. Ny dokumentasjon 
imøtesees imidlertid gjerne, da Budstikka ikke har noen annen agenda i denne saken enn å 
opplyse den så korrekt som overhodet mulig.» 

 
 
Klager via advokat hevder fortsatt at det ikke er NN som er avbildet, men at bildet viser de 
to engasjerte håndverkerne. Imidlertid hadde den ene håndverkerne ikledd seg en varmere 
jakke. Advokaten legger ved en kopi av det aktuelle fotografiet som Budstikka publiserte - 
og ett fotografi tatt av de samme håndverkene den samme dag. Advokaten skriver: «Pointet 
er at benklærne tydelig fremstår som tofarvet, som ovenfor beskrevet, når fotoet gjøres noe 
lysere.» Det vises også til hanskene. 
 
Det skrives: «Dersom Budstikka mener å besitte eget, upublisert, fotomateriale som gir støtte 
for Budstikkas syn, får dette materiale fremlegges. Det kan selvfølgelig ikke være den private 
part som skal dokumentere det negative; nemlig at man ikke er fotografert.» 
Advokaten opplyser for øvrig at det nå er rettskraftig avgjort at grunnen (eiendommen der 
uthuset stod) tilhører NN.  
 
Advokaten mener Budstikka har misforstått fravær av fotoforbud i sivile saker, med retten 
til å publisere foto uten samtykke. Det var ikke noe samtykke fra NN til å bruke noe bilde, 
hevdes det. 
 
Videre anføres at klager aldri har påstått at dette er en privatsak, men poenger er at 
nabotvisten kunne vært omtalt uten identifisering av klager gjennom navn og bilde: 
«Distinksjonen mellom offentlig omtale av en sak og offentliggjøring av identitet burde være 
grunnleggende.»  
 
At NNs handlemåte i nabotvisten skulle medføre at han ble en offentlig person, er klager 
sterkt uenig i. Klager mener at denne tvisten er som mange andre nabotvister der for 
eksempel en nabo kutter en hekk, fjerner et tre, byggverk etc. på egen grunn. Det er lang 
praksis i norsk presse at en slik type handling omtales, uten å identifisere. Det eneste 
unntaket her er at den omtalte fra før av er en offentlig person, noe NN ikke er, skriver 
klager: «Å være styremedlem i lokale velforeningen eller medlem i lokallag i et politisk pari 
gjør ikke klager til noen offentlig personer.» 
 
Det opplyses for øvrig at det var Budstikka selv, den 9. april 2014, som valgte å bringe 
klagers identitet ut i offentligheten. Klager var altså ingen offentlig person før Budstikka 
valgte å gjøre ham til det.  
 
Det vises ellers til avisens sterke og ensidige stillingtagen i denne nabotvisten i klagers 
disfavør.  «Omtalen er verken saklig eller balansert.», og inneholder «en rekke dels 



 
  Sak nr. 005/16 

8 

ufullstendige og dels uriktige opplysninger» Og: «En slik negativ vinkling og uriktig foto 
gjør at klagers imøtegåelsesrett er klar.» 
 
 
Budstikka har, etter klagers tilsvar og vedlagte bilder, korrigert bildeteksten på nett - og 
beklaget feilen med egen artikkel både på papir og nett. Budstikka skriver «Samlet 
dokumentasjon gjør det for Budstikkas redaktør mest sannsynlig at klager har rett i at det må 
være «den røde» arbeideren som har tatt på seg fritidsjakke med pelskant. Alt dette 
hensyntatt, anser redaktør det riktig å feste lit til klagers fremføring av at det ikke er NN som 
er avbildet på det innklagede fotografiet. […] For ordens skyld: Budstikka har ikke lykkes 
med å identifisere de to arbeiderne, for å kunne spørre dem direkte.» 
 
Budstikka avviser imidlertid at dette er et brudd på god presseskikk: «Budstikkas redaktør 
er av den holdning at alle faktiske feil skal rettes på trykk. Men personforvekslingen i en 
billedtekst utgjør intet presseetisk brudd i denne saken. Hvis det er slik at NN mener det er 
belastende at Budstikkas leserne opplyses at han har holdt i et brekkjern den dagen han 
sørget for rivning, er dette nå meget tydelig korrigert som en feil Budstikka beklager.» 
 
Budstikka har andre bilder av NN på tomten den dagen, «aktivt til stede med 
arbeidsredskap (lang saks) ved det revne drivhuset, og ellers møtte ham som oppdragsgiver 
på stedet.» [..] Det aktive subjektet bak huskapping-handlingen på Nesøya er og blir NN – 
det er han som har bedt arbeideren bruke brekkjernet. […] Påtalemyndigheten holder NN 
juridisk ansvarlig for skadeverk på XXs uthus – ikke de to innleide arbeiderne som rev for 
ham. Dette samsvarer antagelig med «den alminnelige rettsfølelse»: For Budstikkas lesere, og 
for dem som fikk huset sitt ødelagt, har det liten betydning hvem som holdt brekkjernet. Det 
vesentlige er hvem som bestemte, finansierte og er ansvarlig for rivningen.» 
  
De to korte nyhetssakene som hører sammen med billedteksten (i september og desember 
2015) er ellers korrekte og faktabaserte, skriver avisen.  At NN har søkt om advokatbistand 
fra det offentlige, og at Asker kommune i utgangspunktet avviser dette, har helt klart 
nyhetsverdi: «Dette er faktaopplysninger i offentlig dokument som Budstikka – og hvem 
som helst andre -  fritt kan gjengi i notisform med offentlighetsloven i hånd, uten samtidig 
imøtegåelse. Slik produseres korte notisloft i norske aviser, hver dag.» […] Det er å snu 
virkeligheten på hodet å angripe Budstikka for uvilje mot å publisere NNs syn. […] 
Budstikka minner om at det så langt i denne saken ikke har vært vanskelig for NN å få 
komme til orde i Budstikka – men omvendt, temmelig utfordrende: Budstikka har fått nei på 
avisens gjentatte forespørsler om intervjuer etter 9.april 2014[..] Alminnelig oppdatering av 
leseren, i form av nyhetsformidling uten unødig opphold om hva som er offentlig 
myndighets status i en gitt sak, kan ikke hindres med henvisning til presseetikken.» 
 
 
 
 
 
 
 
 
  


