
 

 

 

 

PFU-SAK NR. 392/15 

 
KLAGER:                              

 
Janne Knudsen 

ADRESSE:  
PUBLIKASJON: Fædrelandsvennen 
PUBLISERINGSDATO: 26.–30.10.2015 
STOFFOMRÅDE: Helse 
SJANGER: Nyhetsartikler 
SØKERSTIKKORD: Forhåndsdom, identifisering, samtidig imøtegåelse 
REGISTRERT: 04.12.2015 
BEHANDLET I PFU: 30.03.2016 
BEHANDLINGSTID: 116 dager 
KLAGEGRUPPE: Privatperson 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Klage med samtykke 

 
SAMMENDRAG:  
 
Fædrelandsvennen (FVN) publiserte tirsdag 27. oktober 2015 en nyhetsartikkel med 
følgende stikk- og hovedtittel: «SATSET ALT: Ville hjelpe kreftsyk datter. – Vi ble bedratt 

for 2,8 millioner». I ingressen sto det:  
 

«Familien fra Songdalen mener de ble lurt til å overføre 2,8 millioner for å hjelpe 
sin kreftrammede datter. Nå har de via advokat politianmeldt den omstridte 
alternativbehandleren, Susanne Johansson, for bedrageri.» 

 
Videre het det: 
 

«Styreleder i den sørlandsbaserte ‘Bistandsforeningen til forskning & utvikling og 
behandlingsstøtte’, Harald Furu, bekrefter historien. Han synes det er svært 
opprørende det familien har opplevd: – De ble stilt overfor et umulig ultimatum, 
sier Furu som på vegne av foreningen også er med på anmeldelsen av Johansson. 
Foreningen ble etablert for å samle inn penger slik at pasienter skulle få råd til å la 
seg behandle av Johansson.» 

   
Under mellomtittelen «Uhelbredelig» ble det opplyst hvordan familien kom i kontakt med 
behandleren:  
 

«Kvinnen fra Songdalen lider av uhelbredelig brystkreft. Hun hadde via venner i 
Songdalen og Grimstad fått høre om den mediesky, svenske Susanne Johansson 



 
  Sak nr. 392/15 

2 

som i 30 år har drevet med såkalt immunterapi med laser på kreftpasienter. 20 år i 
Sverige og de siste 10 også i Norge. Hun skal også ha praksis i London.  
– Vi var helt desperate. Vi hadde sett hvordan laserbehandlingen hadde hjulpet 
datteren vår, og Johansson sa hun trengte tre millioner kroner til nytt utstyr og 
forskning sammen med Karolinska institutet i Stockholm. Hun truet oss med at 
hvis ikke vi ga pengene, ville verken datteren vår eller noen andre få mer 
behandling i Norge, forteller foreldrene.» 

 
FVN siterer også hva en barnelege skrev om behandleren i Dagens medicin i 2012: 
 

«Susanne Johanssons behandling av patienter med cancer bryter vad jag kan förstå 
mot den svenska kvacksalverilagstiftningen, men Socialstyrelsen verkar inte bry 
sig. En dyr bluffbehandling som i bästa fall ger patienten ett halmstrå av hopp.» 

 
Det fremgår videre hvordan familien pantsatte huset og brukte opp alle sparepengene sine 
for å betale behandleren, før de begynte å «ane ugler i mosen» og fikk bekreftet at det ikke 
eksisterte noe forskningssamarbeid mellom behandleren og Karolinska institutet. Dermed 
gikk de til anmeldelse av forholdet:  
  

«– Vi hadde møte med Johansson i sommer i Grimstad. Der ba vi henne legge fram 
kvitteringer for at hun hadde brukt pengene på utstyr, men vi fikk det ikke, sier 
foreldrene. De har i ettertid også sett at det kan framstå som mistenkelig at 
Johansson alltid krevde betaling i kontanter for laserbehandlingen. (…) Dermed 
gikk de til politianmeldelse (…). Anmeldelsen er sendt til Svindelavsnittet i 
Stockholmspolitiet, som overfor Fædrelandsvennen bekrefter at de har iverksatt 
etterforskning.» 

 
Videre blir det opplyst om behandlerens reaksjon på anmeldelsen, samt at FVN har forsøkt å 
få kommentarer til saken fra behandleren:  
 

«Etter at Johansson mottok politianmeldelsen, har hennes advokat, Bertil Malmløf, 
skrevet brev til Bistandsforeningen. Der truer han med rettssak og erstatning hvis 
ikke foreningen eller dens medlemmer slutter å omtale Johansson som person og 
behandlingsmetoden negativt. I brevet avviser Malmløf anklagene i 
politianmeldelsen. Overfor Fædrelandsvennen skriver Malmløf at hverken han 
eller Johansson ønsker å kommentere saken.» 

 
Artikkelen var blant annet illustrert med et mindre bilde av behandleren. I bildeteksten sto 
det:  

«Det er nesten umulig å finne bilder av Susanna Johansson. Dette er en 
skjermdump fra da hun i 2012 lot seg intervjue av Sky tvs program ‘One step 
beyond’, et program som vier sin oppmerksomhet til uforklarlige. Der stilte hun 
opp i forbindelse med at hun også behandler folk i London.» 

 
 
Dagen etter, onsdag 28. oktober 2015, fulgte FVN opp saken. Her fikk Forbrukerombudet 
kommentere behandleres markedsføring: «– Dette er problematisk markedsføring». I 
ingressen het det:  
 

«Bedragerianmeldte Susanne Johansson påstår at hennes laserbehandling virker 
mot kreft. Det er problematisk, sier Forbrukerombudet.» 

 



 
  Sak nr. 392/15 

3 

FVN siterer fra behandlerens nettside, der behandleren også skal ha gjengitt flere 
pasienthistorier. Fagdirektør i Forbrukerombudet har sett på nettsiden og kommenterer 
(men påpeker at dette ikke en er en formell konklusjon):  
 

«– Jeg har sett flere utsagn og påstander som er problematiske etter alternativloven 
og forskriften om markedsføring av alternativ behandling. Blant annet viser de til 
artikler der tidligere kunder er intervjuet, og de har en egen side med lange 
sykdomshistorier fra kunder som har blitt ’kurert’. De påstår at behandlingen har 
effekt mot en rekke ulike sykdommer (blant annet flere kreftformer).» 

 
FVN opplyser også:  
  

«Siden kvakksalverloven ble opphevet i 2004 stilles det ingen krav til personer 
som vil drive med behandling det ikke fins dokumentert virkning av, altså 
alternativ behandling.» 
 
«Ifølge alternativloven skal det kun gis en nøktern og saklig beskrivelse av 
virksomheten, og det skal ikke hevdes at behandlingsformer har virkning mot 
konkrete sykdommer eller lidelser. I et brev til en rekke av landets 
laserbehandlere slår Markedsrådet fast at det ikke bare er påstander om effekten i 
seg selv, men også henvisninger til og gjengivelser av uttalelser fra fornøyde 
kunder samt markedsføring hvor det henvises til og gjengis vitenskapelig 
dokumentasjon.» 

 
I en sidesak med tittelen «Kreftforeningen skeptisk» uttaler Kreftforeningen at det ikke 
finnes god dokumentasjon på at metoden den omtalte behandleren tilbyr, virker mot kreft. 
 
 
Påfølgende dag, torsdag 29. oktober 2015, publiserte FVN nok en artikkel om den alternative 
og omstridte behandlingen. Denne gangen handlet det om at Bistandsforeningen samler inn 
penger til at Karolinska Institutet i Sverige, for at instituttet skal forske på den omstridte 
brystkreftbehandlingen. I brødteksten ble også den tidligere omtalte saken nevnt, og 
behandlingsmetoden ble nærmere omtalt:  
 

«Behandlingen kalles Low Level Laser Therapy, altså lavdose stråleterapi. Den blir 
også kalt Cell Energy Treatment (CET). (…) Det fins ingen vitenskapelig 
dokumentasjon på at laserbehandlingen virker, men en rekke pasienter har i flere 
år fått behandlingen og opplevd at de ble bedre. Påstanden er at laserlyset 
stimulerer immunsystemet på cellenivå.» 

 
I denne sammenheng ble det også opplyst om en gruppe som har forsøkt å spre informasjon 
om behandlingsmetoden:  
 

«Både i Grimstad og Songdalen har kvinner jobbet mye for å spre informasjon om 
CET-behandlingen til Johansson. De har også samlet inn penger, og har egne 
grupper på Facebook. I Songdalen har Selma Kvinge Askheim, Janne Knudsen, 
Cecilie Skomedal, Janne Kristiansen Gjeruldsen, Jorunn Rinde Rosland og Jannike 
Sundt stått fram i lokalavisen Bsnett.no og fortalt at de vil samle inn penger til 
CET-forskning.» 

 
 



 
  Sak nr. 392/15 

4 

Fredag 30. oktober 2015 publiserte FVN en oppfølgende artikkel med tittelen «– Bedrageri-

mistanken styrket». I ingressen sto det:  
 

«Etterforskningen av den omstridte alternativbehandleren Susanna Johansson har 
høyeste prioritet i bedragerienheten hos Stockholms-politiet.» 

 
Og videre:  
  

«Det bekrefter forundersøkelsesleder, kriminalinspektør Martin Fälling i 
Stockholms-politiets bedrageriavdeling overfor Fædrelandsvennen. – Mistanken 
om bedrageri er styrket gjennom etterforskningen vi har foretatt til nå, sier Fälling. 
Via Sveriges nasjonale Ekcobrottsmyndigheter har han fått saken oversendt fra 
Agder politidistrikt og Norge. En familie fra Songdalen pantsatte huset for 2,5 
millioner kroner og tok ut alle sine 300.000 kroner i sparepenger, som de overførte 
til Johansson i Stockholm. Dette gjorde de via den sørlandsbaserte 
Bistandsforeningen som la til 200.000 kroner.» 

 
Under mellomtittelen «Bedrageri» het det:  
 

«Fälling sier saken er under etterforskning. Hans jobb er å kartlegge om det fins 
nok bevis til at det er skjellig grunn til å mistenke henne for bedrageri og sikte 
henne for det. Blant annet har han sjekket bevegelser på bankonti som Johansson 
disponerer. Etter det Fædrelandsvennen forstår er det i dette pengesporet politiet 
har fått sin mistanke om bedrageri styrket.» 

 
I artikkelen blir også en annen person som har kjennskap til – og tidligere har saksøkt – den 
anmeldte kvinnen intervjuet:  
  

 «– Jeg håpte jeg aldri mer skulle høre om denne kvinnen, sier Kasper Andresen, 
som gjennom sitt firma saksøkte Susanna Johansson for 55 millioner kroner. 
Andersen har hørt om og forstår godt hvordan familien fra Songdalen har latt seg 
lure og innrømmer at tilsvarende har skjedd med ham. – Hun lurte oss trill rundt, 
dessverre, sier Andersen. Han driver KA klinikken i Oslo, en helseklinikk som 
også tilbyr samme laserterapi som Johansson. Han ble oppmerksom på Johanssons 
metode for noen år siden, fordi en kamerat prøvde og ble mye bedre. Da behandlet 
hun bare i Sverige. Derfor ble selskapet Imcella etablert. Andresen ville innføre 
utstyr og metode til Norge (…) – Johansson påstod at det var hun som hadde 
patentet på disse laserstrålemaskinene, og jeg og tunge investorer hadde investert 
over to millioner kroner for å få rettighetene, sier Andresen. Da det viste seg at 
patentet tilhørte en helt annen, gikk selskapet Imcella til rettssak og krevde 55 
millioner for avtalebrudd. I dag innrømmer han at den høye summen var mest for å 
skremme: – Hun forstår ikke annet språk enn det, sier Andresen. (…) I dommen fra 
september 2010 står det at hun måtte betale Andresen én million kroner etter 
inngått forlik. Advokatene som Johansson brukte i denne saken, gikk også til 
rettssak mot henne for avtalebrudd. Hun nektet å betale dem salær for 66,9 timers 
arbeid, ved å hevde at hun ikke hadde engasjert advokatene. Dessuten nektet hun 
å betale fordi det ikke ble noen avtale med Andresen. I dommen fra Stockholm 
tingrett står det at hun ble dømt til å betale nesten en halv million kroner til 
advokatfirmaet. Retten mener advokatene ikke er å klandre for at det ikke ble 
noen avtale med Andresen.» 
 

Artiklene ble for øvrig også publisert på FVNs nettsider. 



 
  Sak nr. 392/15 

5 

 
KLAGEN:  
 
Klager er tidligere styremedlem i Bistandsforeningen, og en av den omtalte behandlerens 
norske støttespillere. Hun opplyser at det er «flere ting [hun] overhode ikke kjenner igjen i 
artiklene». Hun klager med samtykke fra omtalte Susanne Johansson, og anfører brudd på 
følgende tre punkter i Vær Varsom-plakaten:  

 4.5: om å unngå forhåndsdømming 

 4.7: om å være varsom med bruk av navn og bilde i forbindelse med omtale av 
klanderverdige eller straffbare forhold 

 4.14: om retten til samtidig imøtegåelse 
 
Slik klager ser det, fremstiller FVN det som om Johansson allerede har gjort noe ulovlig. 
Videre mener klager at FVN kunne omtalt saken uten å bruke navn og bilde. Klager anfører: 
«Per dags dato er det ikke kommet frem noen opplysninger som tilsier at det er hold i disse 
anklagene. Artiklene skader Susanne sitt arbeid i Norge og andre land og vi vet faktisk ikke 
hvilket omfang disse skadene vil ha for henne. Jeg mener at det var alt for tidlig å gå ut med 
navn og bilde, alt er fremdeles spekulasjoner og falske rykter. (…) Det er fryktelig trist at det 
skal gå an å sværte et menneske så mye når det ikke foreligger noen form for bevis.»  
 
Hva gjelder FVNs forsøk på å få Johansson i tale, skriver klager: «Fædrelandsvennen hevder 
at de prøvde å få tak i Susanne Johannson før de trykket artikkelen uten hell, de skrev også 
at hennes advokat sa at Susanne Johansson ikke ønsket å kommentere saken. Dette har jeg 
ikke fått bekreftet av Johansson at stemmer. Jeg kontaktet journalisten for å få til en dialog, 
slik at Johansson sin historie kom frem. Johansson hadde noen ønsker om hvordan historien 
skulle bli vinklet men hun fikk ikke noen garantier for at de ville vinkle den på annet vis. 
Derfor ønsket Johansson å ikke uttale seg.» 
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Fædrelandsvennen (FVN) skriver: «Vi var aldri i tvil om at dette var en sak som fortjente 
omtale, men vi hadde en inngående diskusjon om hvordan saken skulle løses. Vi regnet med 
det ville være vanskelig å få tilsvar fra Johansson og derfor diskuterte vi nøye i hvilken grad 
hennes forventede utilgjengelighet skulle få for identifiseringsspørsmålet, og hvor langt vi 
skulle strekke oss for å innhente hennes versjon.»  
 
Redaksjonen opplyser at journalistens oppgave var «å ‘gjøre alt’ for å få Johansson i tale». 
Journalisten skulle kontinuerlig forsøke å få vedkommende i tale, og avisens ansvarlige 
redaktør understreker: «Mens dette skrives er det fortsatt et stående oppdrag.» FVN 
opplyser at redaksjonen har forsøkt å oppnå kontakt med behandleren på ulikt vis, både 
direkte, via advokaten og via hennes støttespillere. FVN skriver også: «[V]i har oppsøkt en 
adresse på Østlandet der vi fikk høre at hun skulle møte pasienter. Vi har imidlertid fortsatt 
ikke lykkes utover å få hennes advokat til å meddele at de ikke vil si noe.» Redaksjonen 
tilføyer også: «Ved en anledning forsøkte vi, via samme person som har forfattet denne 
klagen, en av Johanssons norske støttespillere, å få gjennomført et intervju.»  
 
Slik FVN ser det, har avisen imøtekommet Johanssons ønsker og også strukket seg lengre 
enn det redaksjonen normalt gjør ved slike anledninger. FVN anfører: «[L]ikevel fikk vi ikke 
til en akseptert ramme for et intervju.» (Se også vedlagte eposter av redaksjonens forsøk på å 



 
  Sak nr. 392/15 

6 

få behandleren i tale og detaljer om hvilke tilbud om sitatsjekk etc. FVN ga behandleren i 
dialogen om et mulig intervju, sekr. anm.). 
 
Når det gjelder identifiseringsspørsmålet, mener FVN det var riktig å identifisere, og viser 
blant annet til følgende argumenter: «Beløpet familien har overført er svært høyt, 
bistandsforeningen stiller seg bak anmeldelsen og behandleren er profilert som alternativ 
behandler. Det er dessuten flere miljøer på Sørlandet, avisens nedslagsfelt, som jobber for å 
støtte denne behandlingsformen.» 
 
FVN anfører også: «Når vi identifiserer på bakgrunn av en anmeldelse, er vi klar over at det 
stiller store krav til at sakskomplekset får en nyansert framstilling. I utgangspunktet mener 
vi Johansson må regne med, og tåle, oppmerksomhet rundt hennes virksomhet. Hun 
markedsfører sine tjenester, hun driver kommersiell virksomhet rettet mot syke og sårbare 
mennesker og hun opererer i en omstridt bransje. Vi mener at våre artikler gir en nyansert 
fremstilling. Vi omtaler de alvorlige anklagene, vi omtaler at behandlingsformen er omstridt 
og at hennes støttespillere er splittet. Samtidig viser våre artikler at mange pasienter mener 
behandlingen har hjulpet dem og at skolemedisinen ønsker å forske på behandlingsmetoden. 
Vi mener ikke sakene forhåndsdømmer. Det kommer klart frem at dette er en anmeldelse og 
at saken er under etterforskning. I en sak med så alvorlige påstander, har Fædrelandsvennen 
lagt særlig vekt på å være presis med formuleringene, nettopp for å unngå 
forhåndsdømming.» 
  
Etter FVNs mening er alternativ behandling av alvorlige sykdommer «et tema som pressen 
skal og bør omtale». Avisen skriver: «Når det så viser seg at familien vi omtalte i vår første 
sak føler seg lurt til å overføre 2,8 millioner kroner til Johanssons konto, på det familien 
mener er sviktende premisser, er det tilstrekkelig grunnlag for journalistisk behandling av 
saken.» Avisen opplyser også å sitte på «dokumentasjon som underbygger påstandene om at 
Johanssons behandlingsmetode er omstridt».  
 
Slik FVN ser det, har avisen ikke brutt god presseskikk i omtalen av denne saken. 

 
 
Klageren påpeker: «Jeg ser innledningsvis at Fædrelandsvennen skriver at ‘familien føler seg 
lurt’. I overskriften står det at de ble bedratt for 2.8 mill. [H]adde Fædrelandsvennen skrevet 
at de følte seg lurt i overskriften, ville det ikke vært like misvisende.»  
 
Videre stiller klager spørsmål ved hvorvidt FVN mener Johansson er en offentlig person 
uten krav på privatliv, når FVN skriver at «Johansson er profilert som alternativ behandler». 
Klager fortsetter: «I samme avsnitt fortsetter de med at ‘det er flere miljøer på Sørlandet som 
jobber for å støtte denne behandlingsformen’. Slik jeg forstår Fædrelandsvennen her er det en 
årsak til at de har valgt å gå offentlig med navnet hennes. Om det er riktig tolkning vil jeg 
bemerke at all innsamling til Susanne Johansson har gått via Bistandsforeningen. Som jeg 
også skrev i klagen min, er det flere ting jeg ikke kjenner igjen i artiklene, som har blitt 
fremstilt på en feil måte.» 
 
Hva gjelder dokumentasjonen FVN opplyser å besitte, lurer klager på hvorvidt redaksjonen 
«har solid dokumentasjon som underbygger de påstandene de har kommet med om 
Johansson». Klager fastholder: «Jeg kan ikke se at det har vært hensiktsmessig å gå ut med 
navn og bildet av Johansson etter å ha lest tilsvare fra Fædrelandsvennen. De burde ventet til 
saken kom opp og ble avgjort.» 
 



 
  Sak nr. 392/15 

7 

 
Fædrelandsvennen kom etter dette kun med følgende korte sluttreplikk: «Det er over hodet 
ingen tvil om at den omtalte familien føler seg bedratt.» 
  


