
 

 

 

 

PFU-SAK NR. 384/15 A+B 

 
KLAGER:                               

 
A: Kyrre Lien, B: Eskil Wie Furunes 

ADRESSE:  
PUBLIKASJON: Aftenposten (A-magasinet) 
PUBLISERINGSDATO: 18.12.2015 
STOFFOMRÅDE: Diverse 
SJANGER: Aktualitet 
SØKERSTIKKORD: Bildebruk, montasje, manipulerte bilder, fotografiets troverdighet 
REGISTRERT: 18.12.2015 og 08.01.2016 
BEHANDLET I PFU: 18.02.2016 
BEHANDLINGSTID: 60 (40) dager 
KLAGEGRUPPE: Fagpersoner 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER:  

 
SAMMENDRAG:  
 
Aftenposten publiserte fredag 18. desember 2015 på forsiden av A-magasinet et bilde som 
viste flere hester (frontalt) i flokk som kommer løpende i full fart. Tittelen på forsiden var 
«RIR FLERE HESTER» og i henvisningsteksten sto det:  
 
 «På to tiår er antall nordmenn i salen doblet. Hva skjedde?» 
 
Hovedsaken i A-magasinet, som ble dekket på sidene 12–25, hadde tittelen 
«PENGEGALOPPEN», og handlet om nordmenns økende interesse for hest. I ingressen sto 
det:  
 
 «Tusenlappene sitter løst når nordmenn følger hestedrømmen.» 
 
 
Fredag 22. januar 2016 publiserte Aftenposten en presisering i A-magasinet, i toppen av 
siden hvor magasinets leder publiseres. I presiseringen under tittelen «A-magasinet 

presiserer» sto det:  
 

«Coveret på A-magasinet 18. desember var illustrert med tre galopperende hester. 
 Vi skrev at dette var et omslagsfoto kreditert mariait/Shutterstock/NTB Scanpix. 
Illustrasjonen skulle vært merket fotomontasje.» 

 
 



 
  Sak nr. 384/15 A+B 

2 

KLAGEN:  
 
Klager A er en fotograf som mener Aftenposten har publisert «et manipulert forsidebilde 
under dekke av å være et autentisk dokumentarisk foto». Dette mener han er et brudd på 
Vær Varsom-plakatens punkt 4.11 (vern om det journalistiske fotografiets troverdighet etc.). 
  
Klager viser til bilder vedlagt klagen og opplyser at forsidebildet er «funnet hos 
illustrasjonsbyrået Shutterstock (vedlegg 2.1)», der han har funnet «flere bilder av samme 
motiv, men hvor både hester, bakgrunn og andre elementer er tydelig manipulert (vedlegg 
2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 2.6, 2.7, 2.8, 2.9)».  
 
Klager anfører: «Illustrasjonen på forsiden av A-magasinet krediteres med ‘omslagsfoto: 
mariait/Shutterstock/NTB Scanpix’. Du må bla videre inn til innholdsfortegnelsen og finne 
krediteringen. Det presenteres der som et autentisk dokumentarisk foto.» Etter klagers 
mening er bildet derfor ikke merket i tråd med VVp-punkt 4.11, og klager mener A-
magasinet gjennom mangel på merking av bildebruken «degraderer det journalistiske 
bildet».  
 
Klager bemerker: «Publikasjonen har selv ansvar for å kunne verifisere at bilder de 
publiserer faktisk er autentiske, og ikke datamanipulert. Bilder fra nevnte leverandør er i 
bransjen kjent for å levere nettopp manipulerte illustrasjonsbilder. Problemet oppstår når 
forsidebildet for det utrente øyet fremstår som et autentisk fotografi, men i virkeligheten er 
digitalt konstruert. Bruken av bilder slik A-magasinet presenterer her, bryter ned 
troverdigheten pressefotografiet har opparbeidet seg i norsk presse. Blir dette normen, kan vi 
ikke lenger stole på at bildene i A-magasinet følger VVP.» 
 
 
Klager B er student i fotojournalistikk. Han mener som klager A at publiseringen bryter med 
VVp-punkt 4.11, fordi det ikke fremgår at bildet er en montasje. Klager anfører: «[D]et er 
kritisk for det journalistiske fotografiets troverdighet hvis vi tillater dette. Det er lett å tro det 
er ekte, hvis du ikke bruker tid på å finne originalkilden hos Shutterstock (hvor de samme 
hestene er å finne i et titalls andre bilder).» 
 
 
Sekretariatet ba Aftenposten først om en kort redegjørelse, men besluttet etter å ha mottatt 
redegjørelsen (og klage B) at det igangsettes ordinær tilsvarsrunde. 
 
 
FORSØK PÅ MINNELIG LØSNING: 
 
Partene har vært i kontakt med sikte på å løse saken i minnelighet, uten at dette har ført 
fram.  
 
 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Aftenposten (A-magasinet) avviser at publiseringen innebærer et brudd på god presseskikk, 
og anfører: «A-magasinets forsidebilde fredag 18. desember 2015 var åpenbart ikke et forsøk 
på å visuelt dokumentere at stadig flere nordmenn rir.» Avisen opplyser at forsidebildet 
derimot ble valgt ut som et «symbolfoto». 
  



 
  Sak nr. 384/15 A+B 

3 

Slik Aftenposten ser det, er det setning nummer to i Vær Varsom-plakatens punk 4.11 som er 
den sentrale i vurderingen av foreliggende klagesak: «Bilder som brukes som 
dokumentasjon må ikke endres slik at de skaper et falskt inntrykk.» Aftenposten spør: «Har 
vi lurt leserne? Og hva har vi i så fall lurt leserne til å tro? At hester løper i flokk?» 
 
Aftenposten kan ikke se at bildet er presentert som «et autentisk dokumentarisk foto», og 
anfører: «Omslagsbildet ble ikke brukt som dokumentasjon eller manipulert for å skape et 
falskt inntrykk, men for å formidle en drøm som går i oppfyllelse for stadig flere nordmenn. 
Slik har også de fleste av oss oppfattet det.» 
 
Slik redaksjonen ser det, er forsider av dette slaget heller ikke noe nytt: «A-magasinet har, i 
likhet med en rekke velrenommerte internasjonale magasiner, lang tradisjon for å bruke 
tematiske covere – se eksempler i vedlegg 2. Magasinforsider har en helt annen funksjon enn 
f.eks. en avisforside. Dette er leserne vant til og skjønner. Coveret skal gi identitet og 
oppmerksomhet om selve magasinet. Reportasjen er noe helt annet, og det ville være 
utenkelig å bruke et slikt bilde i selve reportasjen. Noe vi da heller ikke gjorde i dette 
tilfellet.» 
 
Aftenposten viser i sin argumentasjon for frifinnelse til tidligere PFU-avgjørelser, og skriver; 
«Felles for disse er at PFU først har felt der noen er misledet, krenket eller lurt. (…) Det er 
ikke en presseetisk krenkelse i seg selv at bildet er en montasje.» 
 
Når det gjelder hvor bildet kommer fra, forklarer Aftenposten at det ble hentet fra 
Shutterstock-basen hos Scanpix, og at redaksjonen «har brukt det uendret». Etter 
redaksjonens mening er bildet tydelig kreditert på innholdssiden. Aftenposten erkjenner 
imidlertid: «Selv om det for oss var opplagt at dette var et illustrasjonsbilde, og de fleste 
oppfatter det sånn, burde vi ha understreket dette ytterligere gjennom å merke det med 
“omslagsillustrasjon" eller "fotomontasje”, i stedet for “omslagsfoto”. Derfor har vi også, i 
forlengelsen av en god dialog med de to klagerne, presisert at omslagsbildet fredag 18.12.15 
var en fotomontasje – vedlegg 3.» 
 
Hva gjelder anklagen om at «at A-magasinet degraderer det journalistiske bildet ved bruk av 
fotomontasjer uten tydelig merking», avvises den på det sterkeste. Redaksjonen påpeker: «A-
magasinet har lang tradisjon for å prioritere fotodokumentarer og styrke det journalistiske 
bildet. Vi har – og vil fortsette å ha – en streng praksis når det gjelder retusjering og 
manipulering av bilder. Vi vil også fortsette å merke bilder, illustrasjoner og fotomontasjer 
tydelig.» 
 
 
Klager A fastholder at bildet er presentert som et «autentisk dokumentarisk bilde (…) all den 
tid det ikke er tydelig merket som manipulert». Klager anfører: «Som leser og journalist så 
tar jeg for gitt at bilder som står på trykk i Aftenposten er et journalistisk produkt, og at det 
er tatt etter gjeldene VVP. Med mindre noe annet fremgår veldig tydelig. Altså at bildene i 
A-magasinet er autentiske dokumentariske bilder, med mindre det dreier seg om tegninger, 
eller tydelige montasjer, noe deres forside opplagt ikke gjør.» 
 
Hva gjelder Aftenpostens argumentasjon om at leserne er vant med denne typen forsider, 
innvender klager: «Det er ingenting i veien med konseptuelle forsider, men da må det være 
tydelig for leseren hva det faktisk er. En leser skal være trygg på at bilder de ser på trykk i 
Aftenposten er et journalistisk produkt, ikke en digital manipulasjon gjort av en stockbilde-
fotograf i Russland. En fotograf som helt opplagt ikke jobber i tråd med VVP.» 



 
  Sak nr. 384/15 A+B 

4 

 
Med hensyn til selve manipulasjonen i bildet, forklarer klager: «Som tidligere innsendte 
vedlegg viser, består bildet av flere manipulerte elementer, med flere hester som opplagt 
ikke løper sammen. Disse er manipulert inn i etterkant av opptaket, noe en ser på hvordan 
fokusplanet ligger. Det er umulig at alle tre hestene ville vært skarpe samtidig. Himmel og 
andre elementer er også manipulerte. At et manipulert bilde av villhester i Russland blir 
brukt til å selge en 14-siders reportasje om nordmenn som rir, er også helt uforståelig for 
klager og igjen misvisende ovenfor leserne.» 
 
Klager siterer for øvrig fra PFU-sak 322/13, der Agderposten ble felt for å ha manipulert 
(digitalt) et reportasjebilde (en buss som egentlig stod stille fremsto som tilsynelatende i full 
fart, sekr.anm.): «“Selv ikke en merking av det påklagede bildet, ville etter flertallets mening 
gjort publiseringen presseetisk akseptabel. Utvalget har tidligere understreket at en eventuell 
merking uansett ikke opphever kravet om å unngå bildemanipulasjoner som ved første 
øyekast er egnet til å skape falske inntrykk, slik Vær Varsomplakatens punkt 4.11 må 
forstås.”» Slik klager ser det, gjelder dette også denne saken. 
 
 
Klager B mener Aftenposten ignorerer tredje setning i VVp-punkt 4.11: «Manipulerte bilder 
kan bare aksepteres som illustrasjon når det tydelig fremgår at det dreier seg om en 
montasje.» Klager skriver: «Aftenposten har ikke på noen måte tydelig gjort det klart at dette 
er en montasje. Altså, enkelt og greit, de har brutt VVP 4.11.» (Klagers utheving, sekr.anm.) 
 
Videre kommenterer klager Aftenpostens argument om at bildet ikke ville bli brukt i selve 
reportasjen: «Her ligger hele poenget. Det er utenkelig å bruke manipulerte bilder for å 
dokumentere virkeligheten. Likevel gjør de det på selveste forsiden av magasinet – uten å 
merke i det hele tatt. Konflikten her ligger i om bildet kan aksepteres som et tematisk grep 
eller om det er et umerket, manipulert og retusjert fotografi. Og det er jo et umerket fotografi 
som er manipulert og retusjert.» (Klagers utheving, sekr.anm.) 
 
Klager uttrykker også frustrasjon over at Aftenposten bare går ut fra at de fleste leserne vil 
oppfatte bilde som en illustrasjon. Klager anfører: «Har Aftenposten gjennomført en 
spørreundersøkelse? (…) Vi journalister skal ikke påstå at folk flest mener noe, når vi ikke 
kan fastslå at folk flest forstår noe. Vi skal presentere fakta. Dette er hele poenget mitt. Hvis 
en avis er så lemfeldig med faktaopplysninger at de ikke en gang klarer å merke et 
manipulert foto som manipulert, hvordan skal vi stole på noe som helst de presenterer? Og 
når de nå mener at ‘alle’ forstår at dette er manipulert. Jeg, og jeg sier dette helt ærlig, trodde 
ikke på folk da de sa at dette var et manipulert bilde.» 
 
Også klager B viser til hva PFU har uttalt i klagesak 332/13. Han siterer blant annet følgende: 
«Når det gjelder det journalistiske fotografiet, det vil si fotografiet som dokumentere noe 
som skjer, mener utvalgets flertall at det verken skal fjernes eller legges til elementer i et slikt 
bilde. Utvalget mener det handler om fotografiets dokumentasjonsverdi, og at publikum må 
ha størst mulig tillit til at fotografiet er sannferdig. Overtrampet i dette tilfelle er selvsagt 
relativt lite, og sett i forhold til det som dokumenteres, uviktig. Men prinsippet er det 
samme.»   
 
På bakgrunn av anfører han at Aftenposten bør felles for å ha brutt god presseskikk. 
 
 
Aftenposten har ikke hatt ytterligere kommentarer, og tilsvarsrunden ble dermed avsluttet. 

http://presse.no/pfu-sak/32213/

