
 

 
Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund. PFU behandler klager mot mediene i 

presseetiske spørsmål. Adresse: Rådhusgata 17, Postboks 46 Sentrum, 0101 Oslo E-post: pfu@presse.no 

 

 

 

PFU-SAK NR. 375/15 

 
KLAGER:                               

 
A: Johan Ailo Kalstad B: Nils Johan Heatta 

ADRESSE:  
PUBLIKASJON: Ságat 
PUBLISERINGSDATO: 20.06 og 23.06.2015 
STOFFOMRÅDE: Arbeidsliv 
SJANGER: Nyhetsartikkel, leserinnlegg 
SØKERSTIKKORD: Kildebruk, kontroll av opplysninger, den samtidige imøtegåelsen, 

premissene, feilaktige opplysninger, tittelbruk, anonyme kilder, 
kilde skal identifiseres 

REGISTRERT: A: 09.12.2015 B: 23.12.2015 
BEHANDLET I PFU: 18.02.2016 
BEHANDLINGSTID: 69 dager og 55 dager 
KLAGEGRUPPE: Privatpersoner 
PFU-KONKLUSJON:  
HENVISNING VVPL.:  
OMTALE/ANONYM.:  
MERKNADER: Klage A gjelder to artikler (nyhetsartikkel og leserinnlegg), Klage 

B gjelder 1 artikkel (leserinnlegg). 
 
SAMMENDRAG:  
 
Ságat publiserte lørdag 20. juni 2015 en artikkel med følgende forsidetittel: «En av 

favorittene til å bli NRK Sápmi-sjef drev ulovlig reindrift, hevder forvaltningen».  
Inne i avisen, på side 23, var tittelen: «Mulig sameradiosjef klaget inn for ”ulovlig 

reinbeite”». Ingressen: 
 

«En av favorittene til NRK Sápmis sjefsstol har vært reineier, og innklaget for 
“ulovlig reinbeite”.» 

 
Det opplyses at Johan Ailo Kalstad er favoritt til å ta over som sameradiosjef, etter at 
sameradiosjef Nils Johan Haetta tidligere i år varslet at han skulle gå av. Kalstad hadde 
ifølge artikkelen vært inne til intervju. Videre ble det opplyst at Kalstad har røtter i 
Kautokeino og er en slektning av Haetta.  
 
Under mellomtittelen «Reinmerket ikke godkjent» fremkom at Kalstad først fikk godkjent 
eget reinmerke, men at dette senere ble overprøvd. Kalstad er derfor ikke per i dag reineier.  
 
 



 
  Sak nr. 375/15 

2 

Under mellomtittelen «“Ulovlig” reinbeite» omtales imidlertid Kalstads deltakelse i den 
tidligere reindrifta på Hulløy i Tysfjord kommune i Nordland.   

 
«I følge reindriftsmyndighetene hadde Kalstad også rein i Nordland tidligere, men 
da under siidaandelen til hans gudfar Isak A. Vars i Stájggo-Hábmer 
reinbeitedistrikt. Her ble reineieren innklaget for ulovlig reinbeite på Hulløya, og 
saken om helårsbeite på denne øya ble behandlet av områdestyret i 2009 som 
påpekte forholdet og forutsatte at Kalstad i tillegg ordnet seg lovlig reinmerke. 
Johan Aila Kalstad driftet her sammen med sin tremenning, Hugo Kalstad.  
 
«De påståtte ulovlighetene på øya skal ha opphørt i 2010 da resten av reinen ble 
enten slaktet eller transportert vekk fra øya, ifølge telefonopplysninger Johan Ailo 
Kalstad har opplyst reindriftsforvaltningen per telefon.  -Vi fjernet det vi hadde av 
rein fra Hulløya i 2010, rimelig kort tid etter Områdebestyrets behandling, sier 
han.» 

 
Kalstad opplyser selv at han hadde noen rein under Isak A. Vars tilsyn og driftsenhet på 
Hulløya, men Vars flyttet til Ballangen:  
 

«I en kort periode etter dette var det derfor rein på Hulløya som ikke tilhørte noen 
driftsenhet. Vi var imidlertid allerede da i ferd med å avvikle. Det var dette som 
reindriftsforvaltningen mente var «ulovlig reindrift», sier Kalstad. Han mener å 
huske at det ikke hadde noe med beitetider eller helårsbeite å gjøre.»  

 
Under mellomtittelen «Bestrider ulovligheter» uttaler Kalstad:  

 
«[F]orvaltningen drar saken langt når de karakteriserer helårsbeitet på Hulløya for 
ulovlig. – Vi hadde en reindrift på Hulløya. Den er avsluttet i 2011. Om den drifta 
var ulovlig er noe vi bestrider. Reindriftsforvaltningen har jo en tendens til å kalle 
ganske mye for «ulovlig reindrift» sier Kalstad med henvisning til 
Reindriftsforvaltningens postlister.» 
 

Videre uttaler Kalstad: 
 

«-Det var ikke et ulovlig beite. Det var innenfor distriktet, og innenfor de soner 
man kan har rein hele året. Gudfaren trakk sine rein fra øya og flyttet til Ballangen 
da dette kom opp i forvaltningen. - Det tar tid å samle og slakte og gjøre slikt, men 
vi fulgte de påleggene som vi fikk, forklarer Kalstad.»  

  
 […] 

 
«Da Kalstad på ny forsøkte å starte opp reindrift på forfedrenes grunn, slapp de 
ikke til, blant annet etter protester fra andre reineiere i distriktet, viser 
forvaltningen protokoller. De fire siidaandelene som oppholder seg der nå skriver 
at de ikke ønsket Kalstad inn siden han ikke har reindrift som hovednæring.» 

 
Artikkelen er utstyrt med en faksimile fra en tidligere artikkel som viser de ulike søkerne til 
stillingen som ny sameradiosjef. Bildetekst: 
 

«Faksimile fra Ságats oppslag lørdag: Johan Ailo Kalstad (nr to fra venstre i 
faksimilen) fikk ikke reinmerke, og bestrider at han har vært delaktig i ulovlig 
reinbeite, slik forvaltningen har hevdet.»  



 
  Sak nr. 375/15 

3 

 
 
Tirsdag 23. juni 2015 ble et anonymt leserinnlegg publisert. Tittelen var «Ny sameradiosjef». 

Innlegget var undertegnet «Samiske iakttagere». I leserinnlegget rettes det sterk kritikk mot 
den daværende sameradiosjefen, Nils Johan Heatta som har vært sjef og direktør i 
Sameradioen i 30 år. Det opplyses at da Haetta ble ansatt, var stillingen lyst ut på åremål:  

 
«Han var for øvrig da eneste søker. Imidlertid ble stillingen etter hvert av ukjente 
grunner omgjort til en fast stilling»  

 
Sameradioen har vokst seg stor under Haetta med over 100 ansatte, skriver innsenderne som 
gir klart uttrykk for at de ikke er like imponert over «Sameradioens faglige utvikling de 
siste 30 år.» 

 
«Det er svært stor diskrepans mellom forventet levering og det som leveres i dag i 
forhold til antall ansatte. Det er synd å måtte si at kvaliteten spesielt de 10 siste 
årene har nådd et lavmål. Det er faktisk blitt så ille at folk ikke bryr seg om å lytte 
på Sameradioen.» 

 
«Sameradioen har i løpet av Haettas styre fått en formidabel Kautokeino-
dominans, spesielt innenfor ledelsen.   […] Lederskapet i Sameradioen i dag utgjør 
ca 65-70 prosent fra Kautokeino. I tillegg er ca 70-80 prosent av lederne i 
Sameradioen i slekt eller i familiemessig relasjon til hverandre […] 

  
 […] 
 

«Mens Heatta har vært leder har ca. 20, kanskje flere, stillinger blitt overflyttet fra 
redaksjonen i Karasjok til Kautokeino. Samtidig er ander «distriktskontorer» blitt 
nedbemannet. Dette har Heatta gjennomført uten «demokratiske» avgjørelser i 
ryggen. Ingen kan heller skjønne vitsen med denne fordyrende strategien. Det kan 
ikke være begrunnet i annet enn lokalpatriotisme, og misbruk av sin posisjon. Selv 
har han for lengst flyttet til Kautokeino […]  
 
«Sameradioen er blitt et «enevelde» der middelmådigheten har rådet. Sameradioen 
har i folks øyne blitt en «vernet arbeidsplass» for Heatta –Familien og Heatta-
familiens venner. Sameradioen er blitt en institusjon mest for Heatta og mindre og 
mindre for det samiske folket. Forholdene i Sameland er så små at ingen våger å 
kritisere, og det fatum har Heatta utnyttet ganske så kynisk.» 

 
Videre omtales de fire relevante søkerne til direktørstillingene i Sameradioen  
 

«En av dem Johan Ailo Kalstad. […] som nylig er blitt headhuntet til Sameradioen 
av Heatta som såkalt «ressurssjef». Ingen i systemet har skjønt hva kan skal 
bedrive med. Denne stillingen har aldri blitt utlyst! Enhver «idiot» i Sameland er 
klart over at Heatta har ansatt ham i «liksom»-stilling med fint og viktig tittel, for i 
neste omgang få han som sin etterfølger. «Ressurssjef» -stillingen blir neppe 
forlenget hvis Kalstad blir sjef! Selv har Nils Johan Heatta signalisert om å 
fortsette i sameradioen i «ny stilling». Med andre ord som den «syvende far». 
Antagelig «ansetter han seg» som «ekspert-kommentator» eller som «utenriks-
ekspert»? 

 



 
  Sak nr. 375/15 

4 

Videre opplyses at «søker Kalstad» er  i nær slekt med Heatta. Ifølge skribentene er  Kalstads 
far søskenbarn til Heatta.  Det vises også til at et medlem i K-rådet er gift med Kalstads onkel 
og er hans gudmor.  
 
  «Nepotismen synes komplett!» 
 
Skribentene avslutter slik:  
 

«Unge Kalstad er sikkert en dyktig person, men om han er egnet til leder for 
Sameradioen er mer usikkert.  ]…] alt vil bli som før så lenge Heatta forblir i 
Sameradioen. Kalstad har minimal erfaring som journalist, og mangler således 
journalistisk tyngde og integritet for å klare å snu den skakkjørte skuta. Kalstad 
kunne kanskje ha en mulighet til å klare oppgaven, men da uten Heatta i 
Sameradioen. Vi mener det nå er på tide at ressurspersoner utenfor Kautokeino og 
Heatta-slekten får sjansen til å lede Sameradioen. Varsi og Solbakk er to svært 
gode kandidater […]» 
 
 
 

KLAGEN:  
 
Klager A er Johan Ailo Kalstad. Klager B er Nils Johan Heatta. Klager A klager både på 
nyhetsartikkelen publisert 20. juni og leserinnlegget publiser 23. juni. Klager B klager kun på 
leserinnlegget 23. juni. 
 
Klager A: 
 
Når det gjelder artikkelen fra 20. juni, reageres det på avisens påstand om at forvaltningen 
har hevdet at klager har drevet ulovlig reindrift/reinbeite. Klager mener avisen ikke har 
dekningen for en slik påstand: «Reindriftsforvaltningen har ikke hevdet at jeg drev med 
ulovlig reindrift», skriver han og mener avisen med dette bryter både VVP punkt 3.2. 
(kilder og kontroll av opplysninger) og VVP punkt 4.4. (titler). 
 
Klager finner det uklart hvilke kilder Ságat bygger saken på, da det ifølge klager ikke 
opplyses i saken. Men klager har selv kommet frem til at det må være behandlingen til 
områdestyret i Nordland den 9. desember 2009 som ligger til grunn (se vedlagt rapport fra 
befaring og vedtaket gjort av områdestyret).  
 
Klager viser til dokumentene og skriver: «Men[…]verken reindriftsforvaltningen eller 
områdestyret konkluderte med at reindriften var ulovlig, men vi ble anmodet om å tilslutte 
oss en av siidaandelene i reinbeitedistriktet og det ble forutsatt at vi søkte om registrering av 
reinmerke dersom driften skulle fortsette. Dette er en vesentlig forskjell i forhold til det som 
kommer frem i Ságats artikkel […].» 
 
Klager forklarer: «Kravene for å drive med reindrift er at man at man inngår i en såkalt 
siidaandel og har et registrert reinmerke. Min familie var underlagt siidaandelen til Isak 
Anders Vars. Da han flyttet fra Hulløya ble det i en kort periode igjen noen rein på øya før 
disse ble fjernet høsten 2010. Reindrift er en næring som drives på naturens premisser og 
samling av rein må følge dens syklus. Områdestyret hevdet heller ikke at reinbeitet var 
ulovlig, slik man også får forståelse av gjennom Ságats oppslag. Derimot var de kritisk til å 
bruke øya til helårsbeite. Hulløya ligger imidlertid innenfor Stájggu-Hábmer reinbeitedistrikt 



 
  Sak nr. 375/15 

5 

og utenfor de tidsbegrensede vinterbeitene til distriktet. Følgelig har man anledning til å la 
rein beite året rundt. At beitene begynte å bli slitt og ikke lenger var godt egnet for 
helårsbeite var derimot noe vi var klar over. Vi var derfor godt i gang med å avvikle drifta.» 
 
Klager mener også at Ságat har butt VVP punkt 3.3., premissene, fordi klager trodde avisen 
hadde korrekte fakta, og svarte deretter. Det opplyses at klager ble oppringt av Ságat dagen 
før publisering: «[E]et sentralt premiss for samtalen er den påståtte ulovligheten på Hulløya. 
Jeg får raskt inntrykk av at Svala mangler innsikt i reindrift. Etter samtalen sender han meg 
en epost for sitatsjekk der han også ber meg sjekke fakta. Han gir meg en kort svarfrist. Jeg 
gjør det klart for ham at faktasjekk er et redaksjonelt ansvar som ikke kan legges over på 
kilden, spesielt i en sak der informasjon er offentlig tilgjengelig. Jeg leser imidlertid raskt 
over et utkast og sender tilbake noen kommentarer (se vedlegg). Disse tar han hensyn til i 
begrenset grad. Da forholdene rundt reindrifta på Hulløya ligger flere år tilbake i tid, kan det 
likevel ikke forventes at jeg skal kunne redegjøre for dette på sparket. Her er det redaksjonen 
som har ansvaret for å få verifisert at de har dekning for fremstillingen sin. Det er en 
redaksjonell oppgave som ligger helt i kjernen av medias samfunnsoppdrag.» 
 
Videre mener klager at Ságat også har brutt VVPs punkt 3.1, som sier at kilden til 
informasjon skal identifiseres. Klager skriver at Ságats oppslag «mangler henvisninger til 
hvilke kilder saken baserer seg på. Det henvises i artikkelen kun til ”forvaltningens 
protokoller”. Områdestyrets møtebok, som ligger tilgjengelig på nett (se lenke), skriver 
imidlertid for eksempel ingenting om at fire siidaandeler  ”som oppholder seg der” skal ha 
motsatt seg min tilstedeværelse. Det er her viktig å presiseres at det aldri har vært fire 
siidaandeler på Hulløya, men kun den ene som vi tilhørte. Sannsynligvis tenker Ságat på de 
fire øvrige siidaandelene i reinbeitedistrikt Stájggu-Hábmer hvor Hulløya inngår. Dette er 
ingen ubetydelig nyanse. Avisa har heller ikke tilstrebet en relevant kildebredde. I artikkelen 
fremkommer det ikke at Ságat har intervjuet noen andre enn meg. For eksempel har Ságat 
ikke vært i kontakt med saksbehandler i saken, Ing-Lill Paval, noe som burde være naturlig. 
Hun kunne gitt journalisten en mer nyansert forståelse i forhold til det som kommer frem i 
artikkelen. En gjennomgang av postlistene viser dessuten at Ságat heller ikke har bedt om 
innsyn i relevante dokumenter hos verken Fylkesmannen i Nordland eller 
Landbruksdirektoratet i Alta, som har overtatt ansvaret til den daværende 
Reindriftsforvaltningen. Jeg har gått gjennom postlistene tilbake til i november 2014. 
Dette bekreftes også av de nevnte organene gjennom epost og samtaler (se vedlagte epost).» 
 
Etter klagers mening, peker dette i retning av at «Ságat har mottatt en såkalt drittpakke fra 
en anonym kilde som har gitt selektive utdrag fra saken. Det er også bekreftet av en 
journalist i et konkurrerende mediehus at en anonym kilde prøvde å selge inn samme sak 
også til dem. De publiserte imidlertid ikke dette. Det er kritikkverdig at Ságat ikke lar denne 
kilden fremkomme gjennom artikkelen, og at de ikke har gjort en større innsats for å 
verifisere påstandene. Ságats manglende kildebredde, verifikasjon av fakta og aktsomhet i 
sin omgang med anonyme kilder er etter min mening klare brudd på god presseskikk.» 
 
Når det gjelder leserinnlegget, skriver klager A: «En anonym innsender får i et leserinnlegg 
lov av Ságat til blant annet å påstå at jeg ble tilsatt som ressurssjef i NRK Sápmi uten at 
stillingen var blitt utlyst. Det påstås også at stillingen var uten innhold. Dette er påstander 
som mangler hold i virkeligheten. Stillingen ble utlyst på ordinær måte i september 2015 
med ansvar for NRK Sápmis støttefunksjoner. Jeg hadde i min tid som ressurssjef ansvar for 
en avdeling med 25 ansatte. Jeg ble aldri kontaktet av Ságat for å gi (imøtegåelse) til disse 
påstandene som må karakteriseres som både sterke og feilaktige. Imidlertid skrev jeg et 
leserinnlegg som var på trykk i Ságat 7. juli hvor jeg forsøkte å oppklare i blant annet disse 



 
  Sak nr. 375/15 

6 

forholdene. Ságat gjorde selv imidlertid ingenting for å rette opp inntrykket eller beklage at 
feilaktige opplysninger ble gitt om meg. Publiseringen av leserinnlegget bryter etter min 
mening derfor Vær varsom plakatens punkt 3.1, 4.13 og 4.14.»  
Klager B er den omtalte sameradiosjefen i NRK, Nils Johan Heatta. Han skriver: «Avisen 
[skal] selvsagt drive kritisk journalistikk i den aktuelle saken, men det er likevel et krav at 
avisen holder seg til det etiske regelverket i sin behandling av undertegnede».  
 
Klager skriver: «Etter mitt skjønn inneholder leserinnlegget faktafeil og så grove 
beskyldninger og insinuasjoner mot min person og er av en slik art at det utløser oppfølging 
etter VVP 4.14 om samtidig imøtegåelse […]» Klager ble ikke kontaktet av avisen, verken i 
forkant eller i etterkant av publiseringen.  
 
Videre vises det til at leserinnlegget er anonymt, og at dette «stiller særlige krav til 
aktsomhet jfr VVP 3.2.» Når så opplysninger i leserinnlegget er direkte feil, mener klager det 
er «en grov bom i forhold til VVP 3.2. "Vær kritisk i valg av kilder, og kontroller at 
opplysninger som gis er korrekte. Det er god presseskikk å tilstrebe bredde og relevans i valg 
av kilder. Vær spesielt aktsom ved behandling av informasjon fra anonyme kilder, 
informasjon fra kilder som tilbyr eksklusivitet, og informasjon som er gitt fra kilder mot 
betaling."» 
 
Ifølge klager er det feil at stillingen, dan gang han søkte, var lyst ut på åremål «Da jeg søkte 
stillingen i 1985 var den utlyst som fast stilling og jeg ble ansatt i fast stilling. Ságat har både 
mulighet og plikt til å sjekke fakta i saken hvis avisen virkelig ønsker å være etterrettelig og 
ikke servere en løgn til leserne gjennom et anonymt leserinnlegg. Etter det jeg skjønner har 
ikke avisen vært i kontakt med NRK mht faktasjekk og avisen har ikke vært i kontakt med 
undertegnede i det hele tatt. Det hadde tatt 5 minutter å få avklart faktagrunnlaget. Ved å 
servere dette til leserne bidrar avisen til å mistenkeliggjøre både ansettelsen av meg som sjef 
og at jeg nærmest har sneket meg til fast stilling. Dette er et overtramp i forhold til pressens 
etiske regelverk» 
 
Det er også feil, ifølge klager, at nestsjefen i Sameradioen er nevø av direktøren. «NRK Sápmi 
har ikke hatt en nestsjefstilling eller stedfortredende leder siden 2005. Den siste som var i den 
stillingen var nåværende direktør Mona Solbakk, ansatt som programsjef i NRK. Den som 
har fungert som leder i direktørens fravær er nyhetsredaktør Rávdná Buljo Gaup. Hun er 
altså ikke heller min nevø om Ságat skulle tro det.» 
 
Når det gjelder flyttingene av antall stillinger er også dette feil, skriver klager: «Antallet 
medarbeidere ved NRKs lokalkontor i Kautokeino har variert noe, men antallet 
medarbeidere har aldri vært flere enn ti. Det er altså total skivebom å hevde at jeg har flyttet 
ca 20 stillinger fra Karasjok til Kautokeino. Flyttingen av medarbeidere har skjedd etter 
medarbeidernes eget ønske og fordi NRK har ønsket å beholde dyktige medarbeidere. 
Alternativet ville vært å miste erfarne og dyktige medarbeidere. At noen mener at 
avgjørelsene mine ikke har vært demokratiske, lever jeg godt med. Men når Ságat publiserer 
et leserinnlegg som hevder at jeg har misbrukt min stilling, så er det en meget grov påstand 
som Ságát ikke kan bortforklare. Det er definitivt en påstand utløser samtidig imøtegåelse 
etter VVP 4.14. Nøyaktig seks måneder senere har Ságat fortsatt ikke latt høre fra seg om 
denne grove beskyldningen.» 
 
Andre feil: «Etableringen av ressurssjefstillingen i NRK Sápmi var resultat av en 
omstillingsprosess som varte vel ett år og der to avdelinger, administrasjon og teknologi, ble 
slått sammen. Dette var en åpen prosess der alle ansatte var invitert til å delta i og der 



 
  Sak nr. 375/15 

7 

tillitsvalgte var aktivt med fra begynnelse til slutt. Stillingen ble selvsagt offentlig utlyst slik 
praksis er i NRK. Altså er det igjen en grov faktafeil som Ságat kunne ha rettet opp i en egen 
sak i forbindelse med publiseringen av leserinnlegget. Men Ságat lot være å sjekke fakta og 
bryter det etiske regelverket.» 
 
Klager avslutter: «Det er min mening at redaktøren har ansvaret for alt innhold i 
publikasjonen, i dette tilfelle avisa. Jeg hevder at avisen har forbrutt seg i særlig grad mot 
VVP 3.2 ved å publisere uriktig innhold og VVP 4.14 ved å unnlate å følge opp leserinnlegget 
med samtidig imøtegåelse i eventuelt egen sak.» 
 

 
TILSVARSRUNDEN: 
 
Ságat avviser alle påståtte brudd på god presseskikk fra begge klagerne. 
 
Tilsvar til klage A: 
Innledningsvis opplyses det at «Klager jobbet på publiseringstidspunktet som ressurssjef i 
NRK Säpmi og var samtidig en svært aktuell kandidat til den ledige lederstillinga ved 
samme institusjon, som imidlertid ble besatt av en annen søker.» 
 
Om nyhetsartikkelen skriver Ságat at avisen har dekning for påstå at klager drev ulovlig 
reinbeite, og skriver: «For å kunne drive lovlig reindrift må følgende to vilkår være oppfylt, 
jamfør Reindriftslovens § 9: Man må ha et registrert reinmerke og man må innga i en 
siidaandel i vedkommende reinbeitedistrikt» […]«Områdestyrets saksbehandling var 
foranlediget av henvendelse fra nestlederen i reinbeitedistriktet. Forvaltningsvedtaket var en 
konstatering av uforsvarlig drift med en klar oppfordring til klageren (og hans far Johan 
Klemet Kalstad) om å søke godkjenning av reinmerke og tilslutning til en av siidaandelene i 
reinbeitedistriktet, det vil si å bringe reindriftsutøvelsen inn i lovlige former.» skriver avisen 
som mener klager selv har lagt frem «sannhetsbevis for at den omtalte reindrift på Hulløya 
på vedtakstidspunktet både var uforsvarlig og ikke oppfylte gjeldende lovkrav i 
reindriftslovens § 9.»  
 
Ságat skriver videre at avisen har spilt med åpne kort. Klager fikk hele artikkelen til sitat- og 
faktasjekk. Avisen legger med tilbakemeldingene fra klager som de fikk 19. juni hvorpå 
klager selv skrev følgende: «Det var dette som reindriftsforvaltningen mente var «ulovlig 
reindrift»» (Se vedlegg). Videre viser avisen til at det fremgår tydelig av artikkelen at klager 
mente «forvaltningen drar saken langt når de karakteriserer helårsbeite på Hulløya som 
ulovlig» og at «Reindriftsforvaltningen har jo en tendens til å kalle ganske mye for «ulovlig 
reindrift»». Avisen skriver: «Klager har altså sjøl beviselig gjentatte ganger før publisering 
bekreftet overfor Ságat det han i klagen til PFU påstår det ikke er dekning for.» 
 
Slik avisen ser det, beviser korrespondansen at «klagers tilbakemeldinger [er] temmelig 
ordrett innarbeidet i den publiserte artikkelen.» Videre aksepterte klager selv svarfristen 
uten å be om noen utsettelse. 
 
At ikke saksbehandleren i reindriftsforvaltningen ble kontaktet, var fordi «[D]et fremgår av 
områdestyrets møtebok at reindriftsforvaltningens medarbeidere var inhabile i saken, fordi 
daværende reindriftssjef er gift med klagers onkel (bror til klagers far).» Slik avisen ser det, 
var det verken naturlig eller aktuelt «å intervjue en inhabil saksbehandler». 
 



 
  Sak nr. 375/15 

8 

Videre var det heller ikke nødvendig å be om innsyn i dokumenter som avisen allerede 
hadde: «Påstanden om drittpakke kan imøtegås ved henvisning til at vi kontaktet klager for 
intervju og fikk bekreftet via hans respons det som fremgår av artikkelen.» 
 
Avisen mener det ikke er brudd på punkt 3.1, kildeidentifisering, fordi: «Artikkelen er basert 
på intervju med klageren som hovedkilde, supplert med offentlige saksdokumenter fra 
reindriftsforvaltninga (områdestyret og merkenemnda).» Avisen har ikke benyttet anonyme 
kilder. «Klager har fatt anledning til å foreta sitat- og kildesjekk av hele artikkelen (ikke bare 
egne sitater). Mottatte tilbakemeldinger er innarbeidet i artikkelen.» 
 
Om premissene, VVP 3.3, vises det til klagers stilling som «profesjonell medieleder» og  
«Klager var på det rene med intervjusituasjonen og fikk anledning til sitat og faktasjekk før 
publisering.» 
 
Hva gjelder punkt 4.4. (og 3.2.): «Det er dekning for overskriften både i artikkelen og i 
områdestyrets forvaltningsvedtak med konstatering av uforsvarlig drift og med klar 
oppfordring til klager om a tilslutte seg til siidaandel og søke om godkjenning av reinmerke, 
dvs, bringe reindriftsutøvelsen inn i lovlige former.» 
 
Om leserinnlegget skriver avisen at det er stor takhøyde for leserinnlegg: «Vi oppfatter 
leserinnlegget som en frimodig ytring i prosessen for a rekruttere en ny leder i NRK Säpmi, 
som en av de viktigste lederposisjonene i det samiske samfunnet.»  
 
Hva gjelder de påståtte faktafeil, skriver avisen: «Vi oppfatter ikke disse påstandene som 
noen bebreidelse eller kritikk av klager. Tvert om beskrives klager som «en dyktig person». 
Derimot fremstår dette som kritikk rettet mot NRK, som klagers daværende arbeidsgiver. 
Det tør være en selvfølge at bade ansettelse og stillingsinnhold bestemmes av arbeidsgivere 
og ikke av stillingssøkere, slik at kritikken på dette punkt neppe er særlig holdbar.» 
 
Det vises til at avisen publiserte et tilsvar fra klager den 7. juli: «Som det fremgår har også 
klager fatt spalteplass for svært frimodige og tildels usaklige og uriktige meninger, blant 
annet om Sägat og PFU. Bade for det påklagde leserinnlegget og klagers eget leserinnlegg 
med tilsvar mener vi hensynet til ytringsfriheten berettiger publisering, på tross av faktafeil i 
begge innlegg. Hele hensikten med spalten «Si din mening» er nettopp at leserne skal 
komme til orde med sine ytringer uten redaksjonell meningssensur. Profesjonelle 
medieaktører som NRK Sàpmi og Ságat må kunne tåle frimodige ytringer, og må dessuten 
forutsettes å kunne ta til motmæle mot eventuell uberettiget kritikk.» 
 
 
Tilsvar til klage B: 
Innledningsvis viser Ságat til en artikkel publisert på nettstedet iFinnmark samme dag som 
leserinnlegget i Ságat stod på trykk. Tittelen på artikkelen iFinnmark var: «Sameradiosjetén i 
hardt vær: — Jeg gidder ikke å lese slike anonyme innlegg» (se vedlegg). Det opplyses at 
klager B inntil september 2015 var direktør i NRK Sápmi og at han nå er 
ekspertkommentator i samme kanal. 
 
Avisen skriver at det påklagede innlegget er publisert under spalten «Si din mening». Det er 
ikke en journalistisk redaksjonell artikkel. «Ságat har generelt stor takhøyde når det gjelder 
leserinnlegg. Det betyr ikke at Ságat er enig i innholdet eller går god for fremsatte påstander, 
men at vi mener det er viktig å ivareta ytringsfriheten.»  



 
  Sak nr. 375/15 

9 

Avisen mener klager «synes generelt å identifisere leserinnlegg med avisas meninger. Dette 
beror i beste fall på en kraftig misforståelse. Avisas meninger blir tilkjennegitt på lederplass 
og kommentarplass, og vi benytter selvsagt ikke anonyme innlegg for å fremføre vårt 
redaksjonelle syn.» 
 
Videre: «Vi oppfatter leserinnlegget som en frimodig ytring i prosessen for å rekruttere en ny 
leder i NRK Sápmi, som en av de viktigste lederposisjonene i det samiske samfunnet. Dette 
var en sak som var journalistisk behandlet i forutgående journalistiske artikler, slik at 
leserinnlegget fremstår som et innlegg i en løpende debatt.» 
 
Om de påståtte faktafeil skriver avisen: «Vi kan ikke se at de påpekte feil medfører sterke 
beskyldninger som utløser samtidig imøtegåelsesrett ved publisering av leserinnlegget. 
Derimot er det åpenbart at klager har en tilsvarsrett han sjøl ikke har benyttet.» 
 
Hva gjelder påstanden om misbruk av stilling, skriver avisen at klager rent faktisk ikke 
kritiseres for annet «misbruk» enn lokalpatriotisme, «og en slik frimodig meningsytring 
mener vi en medieleder må kunne tåle i et offentlig ordskifte. Objektivt vurdert vil en slik 
påstand forøvrig kunne oppfattes både positivt og negativt, alt ut fra den enkeltes eget 
ståsted.» 
 
Samme dag som innlegget ble publisert i Ságat, ga klager umiddelbart uttrykk for at han 
ikke gadd å bry seg, jf vedlagte artikkel. Det påpekes at denne vurderingen ser ut til å ha 
endret seg natt til julaften, […]. Videre «Initiativ til bruk av tilsvarsrett må etter vår mening 
komme fra den som mener seg berettiget til dette.» 
 
Hva gjelder påstått brudd på VVP 3.2: 
«Vi mener hensynet til ytringsfriheten berettiger publisering, på tross av mulige faktafeil. 
[…] Det påklagde leserinnlegget er en subjektiv meningsytring fra lesere, og ikke en objektiv 
journalistisk! redaksjonelt bearbeidet artikkel som omfattes av VVP 3.2. Enhver vil forstå at 
leserinnlegg i spalten «Si din mening» er subjektive ytringer som kan inneholde 
uetterretteligheter og uholdbare synspunkter, men som publiseres av hensyn til 
ytringsfriheten så lenge innlegget ikke er direkte injurierende eller ærekrenkende. […] I dette 
konkrete tilfellet hadde innsenderne et relevant begrunnet ønske om anonymitet som ble 
imøtekommet. Profesjonelle medieaktører (som klager) må kunne tåle frimodige 
meningsytringer, og må dessuten forut settes å kunne ta til motmæle mot eventuelle 
uetterretteligheter og uberettiget kritikk.» 
 
Om VVP 4.14 - samtidig imøtegåelse: «Leserinnlegget inneholder ikke noen sterke 
beskyldninger mot klager som utløser samtidig imøteåelse av faktiske opplysninger. 
Leserinnlegget anses som en frimodig ytring som må kunne tillates, og som utløser 
tilsvarsrett etter VVP 4.15.»  
 
 
Klager A hadde kommentarer til Ságat s tilsvar: «Ságats redaktør gjør i sitt tilsvar en 
tolkning av reindriftsloven og hevder at områdestyrets vedtak impliserer at reindriften på 
Hulløya ikke ble drevet i lovlige former. Det sentrale poenget mitt i klagen er imidlertid at 
verken reindriftsforvaltningen eller områdestyret brukte begrepet «ulovlig» eller hevdet at vi 
brøt reindriftsloven. Jeg stiller meg fullstendig uenig i redaktørens forståelse av 
områdestyrets uttalelse.» 
 



 
  Sak nr. 375/15 

10 

[…] Som tidligere anført var driften på Hulløya imidlertid allerede godt under avvikling da 
områdestyret så på saken, og opphørte fullstendig påfølgende slaktesesong. I områdestyrets 
befaringsrapport er det blant annet observert kun fire rein, ref. vedlegget til møteboken. 
Dersom jeg og min far hadde hatt planer om å fortsatt eie rein i Stájggo-Hábmer 
reinbeitedistrikt ville vi naturligvis måtte oppføres under en annen siidaandel.» 
 
 
Videre «Redaktøren mener at jeg selv er «sannhetsvitne» for fremstillingen deres. Jeg kan 
bekrefte at jeg i min kommentar til Ságats journalist bestridte reindriftsforvaltningens 
angivelige påstand om «ulovlighet». Premisset om at reindriftsforvaltningen skulle ha 
hevdet at jeg drev med ulovlig reindrift ble imidlertid lagt frem av journalisten, og var 
naturligvis ikke noe som jeg selv bragte på banen.» 
 
«Uheldigvis gikk jeg ut fra at det var den korte perioden der det ble igjen et fåtall rein 
etter at Vars hadde flyttet til Frostisen som reindriftsforvaltningen hadde ment var «ulovlig». 
Jeg husket ikke ordlyden i vedtaket og ser i ettertid at jeg burde avstått fra å 
uttale meg i saken. Imidlertid følte jeg at jeg ikke hadde noe å skjule og ønsket å være så 
åpen som mulig.» 
 
Klager understreker at det på tidspunktet for intervjuet hadde gått nesten seks år siden 
forholdet «og det var vanskelig for meg å bestride premisset med den korte svarfristen som 
ble gitt. Jeg hadde ikke sakspapirene tilgjengelig, noe jeg har måtte be 
Fylkesmannen i Nordland om å få tilsendt senere. Det ble gjort tydelig for journalisten at jeg 
måtte ta kommentarene mine fra minnet, noe som også fremgår av eposten 
min til ham. Jeg gikk heller ikke god for faktum i fremstillingen hans selv om han brukte 
begrepet «faktasjekk» i emnefeltet til eposten og har følgelig ikke «godkjent 
artikkelen», slik redaktøren påstår.» 
 
 
Klager mener fortsatt at artikkelen har for dårlig kildebredde, og ikke tatt kontakt med eller 
fått ut relevante dokumenter «Det styrker påstanden min om at saksdokumentene som Ságat 
hadde tilgang til må ha blitt servert av en annen kilde. Det er d                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          
ermed trolig at Ságat kan ha mottatt et selektivt utdrag fra noen med et ukjent motiv. Ságat 
burde uansett gjort en innsats for å få verifisert innholdet i disse dokumentene før de kun 
minutter før deadline konfronterte meg med angivelige påstander om ulovlighet.» 
 
Om leserinnlegg 23. juni, skriver klager «Påstandene i leserinnlegget er imidlertid av en slik 
grov karakter at det er umulig å legge redaktørens forståelse til grunn. Leserinnlegget er 
dessuten direkte koblet til min jobbsøknad og spørsmålet om hvorvidt jeg var egnet til å lede 
NRK Sápmi på grunnlag av min familiebakgrunn. Det er selvfølgelig legitimt av 
offentligheten å se nærmere på temaet. I små samfunn er det ikke til å komme forbi at 
familiebånd kan skape utfordringer. Pressen skal som følge av sitt samfunnsoppdrag sette 
lys på slike problemstillinger. Samtidig mener jeg at Ságat også har en plikt som strekker seg 
videre enn til å bare videreformidle bygdesladder uten at de utfordrer faktiske påstander 
som fremsettes gjennom avisen deres.» 
 
Klager mener det er sterke beskyldinger «Det anonyme innlegget hevder blant annet at 
ansettelser av ledere i NRK Sápmi er et resultat av ”nepotisme”. Begrepet betyr i følge 
Wikipedia ”(..)favorisering av slektninger, ektefelle eller venner, og det å sette kjennskap 
foran kompetanse i forbindelse med utnevnelser.” Skribenten påstår at min far er søskenbarn 
med daværende direktør Nils Johan Heatta. Det presiseres i den forbindelse at min 



 
  Sak nr. 375/15 

11 

avdøde bestemor var hans kusine. Leserinnlegget inneholder også en tydelig og direkte 
beskyldning om at jeg skal ha fått min daværende lederjobb uten at jobben 
ble utlyst, noe som i tilfelle ville vært et brudd på normale ansettelsesprosedyrer ved 
offentlige arbeidsplasser, NRK inkludert.» 
 
«Disse påstandene er i seg selv kraftige nok til at de kunne svekket min troverdighet 
som kompetent leder og potensiell direktør. […] Følgelig mener jeg at redaksjonen uten tvil 
burde gitt meg anledning til samtidig imøtegåelse, ref VVP pkt 4.14. Mitt leserinnlegg ble 
publisert først to uker senere, etter at jeg ble klar over de sterke beskyldningene.»  
 
«Jeg forstår heller ikke hvilke ”aktverdige grunner” som ligger til grunn for at et slikt 
leserinnlegg ble publisert anonymt. Beskyldningenes grove karakter, usanne anklager og 
direkte kobling til min jobbsøknad tilsier at man må sette spørsmål ved innsenderens 
motivasjon.» 
 
Klager B skriver at hva han har uttalt til en annen avis er irrelevant for saken.  
«Det er utvilsomt Ságat som publisist av leserinnlegget som har ansvaret i forhold til VVP og 
som jeg har klaget på. Det er ikke nettstedet iFinnmark som Ságat-redaktøren blander inn i 
klagesaken.» Klager avviser at han identifiserer leserinnlegget med avisas meninger «men 
det er Ságat som publiserer det og står ansvarlig». 
 
Kalger er enig i at det skal være stor takhøyde for meningsbrytninger i leserinnlegg, «og jeg 
har ikke i min klage tatt stilling mot at leserinnlegget ble publisert. Derimot mener jeg at det 
er redaktørens ansvar å se til at også leserinnlegg er innenfor den etiske standarden som 
VVP foreskriver. Jeg er uenig i at hensynet til ytringsfriheten berettiger publisering på tross 
av faktafeil. Og det er her jeg mener Ságat har bommet i sin vurdering. Avisen burde ha 
sjekket fakta og den burde ha gitt undertegnede mulighet for samtidig imøtegåelse på annet 
sted i samme avis. En samtidig imøtegåelse hadde selvsagt også kunnet rette opp de 
faktafeilene som redaktøren har sluppet igjennom. Leserinnlegget hadde ikke tapt seg noe på 
en samtidig imøtegåelse, samtidig som avisen hadde beveget seg innenfor det etiske 
regelverket ».  
 
Klagen gjelder heller ikke at leserinnlegget er anonymt. «Også der er jeg enig med Ságat-
redaktøren at det skal være mulig å publisere anonyme leserinnlegg. Samtidig er jeg av den 
oppfatning at nettopp anonymitet stiller særlige krav til aktsomhet og faktasjekk, VVP 3.2. ».  
 
Klager skriver  «Leserinnlegget er gjennomgående sterkt insinuerende og beskylder meg 
direkte for misbrukt av min stilling (...) Det går ikke an å bortforklare denne beskyldningen 
slik Ságat-redaktøren prøver seg på i sitt tilsvar. Klagen dreier seg ikke om hvorvidt jeg tåler 
eller ikke tåler verken det ene eller det andre. Klagen dreier seg om avisen Ságat burde ha 
vist større aktsomhet og om Ságat har brudt god presseskikk ved at den ikke sjekket 
leserinnlegget grundig nok for faktiske feil (VVP 3.2) ga undertegnde mulighet for samtidig 
imøtegåelse fordi angrepene i det anonyme leserinnlegget er så grove at de utløser rett til 
samtidig imøtegåelse (VVP 4.14) 
 
Klager viser til en rekke PFU-saker der klagen gjaldt leserinnlegg og der utvalget har 
kommet frem til at god presseskikk er brutt. Eks:  

 
«[I]nnlegget, i den form det hadde, ikke skulle vært publisert uten et tilbud fra avisen om 
samtidig imøtegåelse. Innlegget inneholder påstander av faktisk art som utløser en slik 
rett for klager til å få ta til motmæle.» 



 
  Sak nr. 375/15 

12 

 
«Utvalget mener disse beskyldningene [..] er så sterke at de utløser retten til samtidig 
imøtegåelse»  

 
«Pressens Faglige Utvalg har mange ganger uttalt at det skal være stor takhøyde for 
kommentarer og debattinnlegg, likevel må mediene forsikre seg om at det innholdet man 
velger å publisere er i tråd med Vær Varsom-plakaten.» 

«[I]møtegåelsesretten gjelder like mye på debattsidene som på nyhetsplass, og det er den 
eller de som beskyldingene er rettet mot som skal få anledning til å forsvare seg samtidig. 
Utvalget mener derfor at avisen her ikke har handlet i tråd med god presseskikk. I dette 
tilfellet mener utvalget at imøtegåelsesretten kunne vært innfridd hvis de angrepne 
samtidig hadde fått mulighet til å uttale seg på en annen plass i avisen.» 

«Pressens Faglige Utvalg vil understreke det selvsagte i at også leserinnlegg, signerte og 
usignerte, er redaksjonens ansvar. Det innebærer at de presseetiske normene, slik de er 
nedfelt i Vær Varsom-plakaten, også gjelder for innhold produsert utenfor redaksjonen.»  

 
 
Ságats svar til klager A: «For ordens skyld skal presiseres at registrert reinmerke og 
tilhørighet til en siidaandel i reinbeitedistriktet begge er lovbestemte vilkår for å kunne drive 
lovlig reindrift.» Avisen skriver «Våre kilder for den påklagde artikkel var saksdokumenter 
fra reindriftsforvaltninga (protokoll fra områdestyret og fra merkenemnda samt klage fra 
siidaandelseierne i reinbeitedistriktet) samt klagerens egne uttalelser. Vi mener dette gir 
dekning for artikkelen. Klageren har rett i at han ble ansett som «sannhetsvitne» i saken når 
han sjøl både muntlig under intervjuet og skriftlig i den etterfølgende sitat/faktasjekk 
bekreftet det som fremkommer av artikkelen, herunder anklager om «ulovlig» reinbeite. 
Hvis klager hadde gitt uttrykk for noe annet enn det som fremkommer i hans muntlige og to 
skriftlige svar til journalisten, ville dette selvsagt vært hensyntatt før publisering. 
Vi viser til at klager heller ikke kontaktet avisa etter publisering for å få rettet opp eller 
utdypet det han eventuelt måtte mene var uriktig eller upresist fremstilt i artikkelen.»  
 
«Vi registrerer at klager i ettertid mener han burde avstått fra å uttale seg i saken. Det 
bekrefter vårt inntrykk av at klager i realiteten klager over sine egne uttalelser.» 
 
Om leserinnlegget: «Vi kan ikke se at leserinnlegget inneholder sterke beskyldninger mot 
klager som utløser rett til samtidig imøtegåelse. Kritikken i innlegget er ikke rettet mot 
klager.»  
 
 
Ságats svar til klager B:  
Slik avisen ser det går, uenigheten på «rekkevidden av VVP 3.2 forsåvidt angår redaksjonens 
forpliktelse til å kontrollere subjektive anførsler i leserinnlegget, samt om innlegget 
inneholder sterke beskyldninger som utløser samtidig imøtegåelse etter VVP 4.14.» 
 
Videre: «VVP omfatter hele den journalistiske prosessen, fra innsamling til presentasjon av 
det journalistiske materiale. VVP stiller etter sin ordlyd ikke samme etiske krav til innsendte 
leserinnlegg som til journalistiske og andre redaksjonelle produkter. Vi oppfatter at VVP 
gjelder for leserinnlegg så langt det passer, herunder slik at VVP 4.14 og 4.15 selvsagt gjelder 
fullt ut. Tilsvarsrett en er da også nedfelt i straffeloven.» 
 



 
  Sak nr. 375/15 

13 

«Derimot er det ikke naturlig å anta at kapittel 3 (journalistisk adferd og forhold et til 
kildene) gjelder for leserinnlegg. Det burde i så fall ha vært klart presisert med konkret 
veiledning. Å stille samme presseetiske krav til leserinnlegg som til journalistiske artikler 
forsåvidt gjelder objektivitet og kontroll av fremførte ytringer/anførsler vil vanskelig kunne 
gjennomføres i praksis. Daglig trykkes leserinnlegg med kritikk og angrep som gjenspeiler 
diamentralt ulike virkelighetsoppfatninger. Det som for noen leserdebattanter kan fremstå 
som åpenbare faktafeil, kan oppleves av andre som ubestridelig sannhet.» 
 
«Enhver vil forstå at det vil forekomme både subjektive vurderinger og endog 
uetterretteligheter i leserinnlegg. Hensynet til ytringsfriheten tilsier at redaksjonen må være 
tilbakeholden med å redigere og sensurere slike ytringer, sjøl om de kan inneholde såvel feil 
som urimelig kritikk.»  
 
«Redaksjonen vurderte det konkrete, påklagde leserinnlegget som en meningsytring i en 
pågående offentlig debatt, som det var forsvarlig å publisere i den form dette ble gjort. 
Klager mener leserinnlegget er «sterkt insinuerende» forsåvidt gjelder påstand om at et 
antall stillinger i NRK Sápmi i hans ledertid er flyttet fra Karasjok til Kautokeino, og hvorfor 
dette angivelig er gjort. Klager bekrefter dog at slik flytting av medarbeidere faktisk har 
skjedd, men han mener at antallet på ca 20 er total skivebom, uten at noe konkret alternativt 
antall er opplyst. Til dette bemerkes at sjøl om Kautokeino-kontoret ifølge klager aldri har 
hatt flere enn 10 medarbeidere (underforstått: samtidig), utelukker ikke dette at et større 
antall medarbeidere kan ha blitt flyttet i løpet av klagers 30-årige ledertid. Det er således 
vanskelig å kunne ha noen klar formening om riktighetsgehalten av leser innlegget på dette 
punkt.» 
 
«Leserinnleggets anførsel om årsaken til flytting av stillinger, «Dette kan ikke være 
begrunnet i annet enn lokalpatriotisme og misbruk av sin posisjon», fremstår som en 
subjektiv meningsytring/synsing, og ikke som en faktisk autorativ opplysning som utløser 
samtidig imøtegåelsesrett. Klager bekrefter da også sjøl i klagen at han lever godt med at 
noen mener at hans avgjørelser om flytting ikke har vært demokratiske, altså en faktisk 
erkjennelse av noe av kritikken i leserinnlegget. Videre må vi sterkt understreke at det 
overhode ikke er snakk om noen form for beskyldninger om «misbruk» til egen vinning, 
misligheter eller andre ulovligheter, men om lokalpatriotisme som jo også an oppfattes svært 
så aktverdig alt etter betrakterens subjektive ståsted. Bakteppet her er selvsagt ikke at 
klageren på noen måte er en «skurk», men at Karasjok og Kautokeino lokalt kan oppleves å 
stå i et konkurranseforhold til hverandre.» 
 
«De tre øvrige påpekte feil i leserinnlegget (at klagers stilling var fast og aldri åremål, at 
klagers nevø er programredaktør og ikke nestsjef, samt at ressurssjefstillingen ble utlyst) 
vurderes som mindre vesentlige i denne sammenheng. Dette fremstår uansett ikke, verken 
hver for seg eller samlet, som sterke beskyldninger som utløser samtidig imøtegåelsesrett, 
men derimot som kritikk som helt klart utløser tilsvarsrett. Denne tilsvarsretten er klager 
hjertelig velkommen til å benytte.» 
 
Avisen mener de konkrete PFU-uttalelsene vedlagt ikke er relevante for denne sak.  
 
 
Klager A kom tilbake etter tilsvarsrunden med følgende kommentar: 
 
«Redaktøren henviser til Reindriftlovens § 33 som vilkår for lovlig reindrift. Selv om 



 
  Sak nr. 375/15 

14 

PFU ikke er bedt om å avgjøre om eventuelle lovbrudd har skjedd, er det som følge av 
redaktørens kommentar likevel viktig for meg å understreke at reindriften ble 
drevet i lovlige former. Dette har jeg stått fast ved, også i intervjuet med Ságat gjennom å 
bestride påstander som journalisten hevdet kom fra reindriftsforvaltningen.» 
 
«Klagen min handler imidlertid om hvorvidt det finnes dekning for å si at et offentlig 
forvaltningsorgan skal ha uttalt at jeg ”drev ulovlig reindrift”, slik Ságat hevdet i sitt oppslag 
og som dannet premisset for intervjuet med meg. Dernest om Ságat gjorde 
tilstrekkelig for å sjekke om reindriftsforvaltningen faktisk gjorde denne konklusjonen, jmf 
krav til kildebredde og kildekritikk slik beskrevet i Vær Varsom-plakaten.» 
 
 
Ságat kom tilbake med «Vi viser til at tilsvarsrunden er avsluttet og vil bare kort bemerke at 
reindriftsloven § 34 sier «I tillegg til registrert reinmerke», ikke «i stedet for registrert 
reinmerke».  Forøvrig vises til at klagen med vedlegg dokumenterer at den omtalte reindrifta 
ikke var lovlig, samt tilsvarsrunden hvor det dokumenteres at klager sjøl har uttalt og 
godkjent det han nå klager på.»  
 
 
 
  


